Centraal comité heeft moeite met brief
Zorg over tekort aan
zendingsarbeiders
1233^^^32231
Alleen voor kerkse hervormden
Verontwaardiging over
Zuidelijk Afrika
Bijbelexpositie: al meer
dan 14.000 bezoekers
siRG dan
Geen PCR-geld
voor Nederland
VANDAAG
Wereldraad:
293 leden
k hertogenbosch Vöorbij'gangers
bijbeltentoonstelling
v«n «en onitr versiawevers Verklaring over Meer dan 20.000 mensen op zendingsdag
martelingen
Meer part-time
predikanten
VRIJDAG 5 AUGUSTUS 1977
KERK
T rouw/Kwartet2
door A. J. Klei
De diakonle van de hervormde gemeente te
Ooltgensplaat heeft een woonhuis-met-erf
te koop. Nu kun Je misachten veel zeggen
van de Ooltgensplaatse hervormde diake
nen (ik zou overigens niet weten wit), maar
niet dat zij het standpunt huldigen dat geld
niet stinkt We behoeven heus niet te den
ken dat zij het hervormde pand van de hand
zullen doen aan de eerste de beste Liefheb
ber. ook al zijn diens centen goed. Integen
deel. de diakonle van de hervormde gemeen
te te Ooltgensplaat stelt strikte voorwaar
den aan mensen met begeerte naar en kapi
taal voor het perceel Kerksingel 44 aldaar
In het streekblad „EUandennteuwa" stond
onlangs een advertentie, die een lezer zo
attent was voor ons uit te knippen en waarin
de genoemde diakonle zich als volgt tot de
adspirant-kopers richt: „Gegadigden dienen
hervormd kerkelijk meelevend te zijn, d.wz.
dat men iedere zondag de kerk bezoekt".
Roomsen, gereformeerden, lutheranen en
heidenen kunnen dus terstond alle hoop
laten varen, dat hun adres ooit nog eens zal
luiden: Kerksingel 44. Ooltgensplaat
Je hoort soms beweren dat er in de hervorm
de kerk geen tucht heerst, maar nu zien we
maar weer hoe gemakkelijk praatjes in de
wereld komen. Neem nu Ooltgensplaat
daar kan een hervormde woningzoekende
die een beentje licht met zijn kerkelijke
plichten, aan den lijve ondervinden dat Je in
zijn kerk niet straffeloos de kantjes er af
loopt. Intussen weten de ambtsdragers te
Ooltgensplaat natuurlijk drommels goed
dat er gebieden in ons land zijn waar de
kerkelijke tucht helaas minder goed functi
oneert en waar bijvoorbeeld iemand reeds
als ..meelevend" te boek staat als hij een
abonnement op „Hervormd Nederland"
heeft. Vandaar dat de wakkere diakonle van
Ooltgensplaat in haar advertentie laat we
ten dat Je haar geen knollen voor citroenen
kunt verkopen en dat Je pas voor „meele
vend" geldt als je iedere zondag naar de
kerk gaat. weer of geen weer
Toch stuit ik hier op een zwakke plek In de
advertentie. Er staat namelijk niet bij, wél
ke kerk de gegadigden dienen te bezoeken.
Dit brengt het gevaar mee dat er straks
iemand in het pand Kerksingel 44 woont,
die weliswaar elke zondag braaf ter kerke
tijgt, maar dit niet ter plekke doet. Ik bedoel
dit: de hervormde diakonle te Ooltgens
plaat moet uitkijken dat ze de boel niet
verkoopt aan een gegadigde die, eenmaal In
het pand gezeteld, de gereformeerde bonds-
prediking in zijn nieuwe woonplaats ver
smaadt en zijn heil zoekt bij de buitengewo
ne wijkgemeente te Middelharnis. Heeft de
diakonle deze afschuwelijke mogelijkheid
wel voldoende overwogen?
Ook Is verzuimd In de advertentie aan te
geven, hoe vaak de gegadigden des zondags
naar de kerk moeten gaan. We weten toch
allen dat één keer heel gemakkelijk tot géén
keer wordt! Als ik de diakonle van de her
vormde gemeente te Ooltgensplaat was, zou
ik nadrukkelijk vermeld hebben, dat zowel
de morgen- als de middagdienst bezocht
behoort te worden, dan laat Je maar een
nichtje of zo op de kleintjes passen, kom
nou. Er is nog iets, en dat ls een beetje een
teer punt. Ik kom er toch maar mee voor de
dag. Is men zich er in Ooltgensplaat wel van
bewust, dat genade geen erfgoed ls? Is beke
ken of en hoe gehandeld kan worden, indien
de nieuwe eigenaar van het woonhuis-met-
erf aan de Kerksingel onverhoopt de her
vormde gemeente de nek toekeert en (om
maar Iets ergs te noemen) gereformeerd
wordt? Moet hervormd Ooltgensplaat dan
lijdzaam toezien hoe op het eens zo her
vormde erf gereformeerde kindertjes
spelen?
Als ik alles overzie, ls mijn aanvankelijke
geestdrilt voor de In Ooltgensplaat gehan
teerde kerkelijke tucht eigenlijk nagenoeg
„Weet je, ze gaat alleen maar naar de
kerk om dat huis aan de Kerksingel te
kunnen kopen
verdwenen. Er zitten welbeschouwd toch
veel te veel mazen in het net en als ze in
Ooltgensplaat niet goed uitkijken, zit er
straks een doodgewoon geboortelid ln het
huis aan de Kerksingel.
door Aldert Schipper
GENEVE Het centraal comité van de wereldraad van kerken
heeft gisteren de grootste moeite gehad het eens te worden over
de brief, die het comité aan de plaatselijke gemeenten van de
leden-kerken zal zenden.
De brief, die ln 2ijn derde versie aan
de plenaire vergadering werd voor
gelegd. werd langdurig besproken en
bisschop Henry Okullu uit Kenya
merkte na enkele uren van discussie
op dat het een beetje beschamend is
voor de oecumenische bewegingen,
dat zij niet tot meer in staat blijkt
dan tot zo'n geschrift
De Cubaan ds. F. Norniella noemde
de brief een pastoraal schrijven,
Van een onzer verslaggevers
GENEVE De wereldraad van kerken heeft zijn verontwaardi
ging uitgedrukt over de godslasterlijke en schreeuwende on
rechtvaardigheden. die de regering en machtige onderdrukkers
plegen in Zuid-Afrika, Namibië en Rhodesië (Zimbabwe).
waar het profetische element aan
ontbreekt. „Het ls een tijdloos docu
ment, dat voorbijgaat aan de vragen
van nu. Het is geen krachtige oproep
om vandaag te reageren op de he
dendaagse problemen," zei hij. Nor
niella had de brief maar liever hele
maal niet verzonden, om te voorko
men dat hij een ongunstig licht op de
wereldraad van kerken zou werpen.
De Braziliaanse aartsbisschop Ar-
thus Kratz had in de brief graag een
veroordeling gevonden van de mar
telpraktijken in de derde wereld en
van de uitbuiting van deze landen
door de multinationale ondernemin
gen. Het lijkt wel alsof we voorbij
gaan aan het feit dat de situatie in
veel landen van de wereld aldoor
maar ernstiger wordt, zei de aartsbis
schop.
Secretaris generaal dr. Philip Potter
noemde de brief echter een goede
weerspiegeling van de oecumenische
discussie. Potter was het niet eens
met de Indonesische voorzitter van
de raad van kerken, generaal T. B.
Simatupang, die van mening was dat
de brief er het stempel van droeg, uit
een klein groepje comité-leden af
komstig te zijn en dat hij een kunst
matig karakter had. „Hoe kunnen
we zo'n brief aan de kerk geven,"
vroeg de generaal zich af.
Bewust
In de brief aan de gemeenteleden
van de kerken heeft het centraal
comité hen gevraagd zich bewust te
zijn van hoe ze hun christen-zijn
uitdragen ln het dagelijks werk, in
gezin en naaste omgeving, welke be
lemmering de christelijke gemeente
zelf betekent voor dat belijden en
welke veranderingen er op zouden
treden als de christelijke gemeenten
.werkelijk in de wereld Christus zou
den willen belijden tegen politieke,
economische en sociale structuren
in, die daar niet mee overeen
stemmen.
De brief werd met vier stemmen
tegen en vier onthoudingen goedge
keurd. Op voorstel van secretaris
generaal dr. Philip Potter zal de
brief vergezeld gaan van resoluties
en verklaringen, o.a. over Zuidelijk
Afrika en het martelen, die de
wereldraad nog vandaag zal behan
delen. Bovendien zullen aanwijzin
gen worden gegeven voor het ge
bruik van deze brief, waarin reke
ning zal worden gehouden met de
zeer verschillende omstandigheden,
waarin de kerken zich bevinden.
Suggesties
De brief geeft ook een tiental sug
gesties voor voorbeden om de een
heid van belijden in de kerken on
derling te verstevigen. Er wordt op
gewezen, dat tijdens de vergadering
van het centraal comité getuigenis
sen zijn gehoord van gemeenten
over de gehele wereld. Daaruit bleek
hoe martelaarschap, dood, gevan
genschap, uitstoting uit de samenle
ving het belijden van Christus ver
gezellen. De brief zegt ook, dat chris
tenen zich al te vaak kritiekloos
conformeren aan de maatschappij,
waarin zij leven, vrijheid voor de
verdrukten opeisen, maar terug
deinzen voor het betalen van de
prijs voor de solidariteit met hen en
de vrijheid in Christus beweren te
bezitten, maar verstrengeld blijken
te zijn in het kwaad.
Van een onzer verslaggevers
GENEVE Het speciale fonds
van het PCR, het programma
van de wereldraad van kerken
ter bestrijding van rassen
waan, keert dit jaar 530.000
dollar uit, bijna anderhalf mil
joen gulden. Onder de giften is
ditmaal geen bijdrage aan het
werk van enige Nederlandse
groep. In voorgaande jaren
hebben enkele Nederlandse or
ganisaties, zoals Kairos en het
Angola-comlté geld ontvan
gen, maar de wereldraad heeft
besloten, het aantal giften aan
Europese organisaties in te
krimpen.
Het meeste geld gaat dit keer naar
de Swapo, de bevrijdingsorganisatie
van Namibië. Deze organisatie die
sterk gesteund wordt door de luther
se kerk ontvangt 125.000 dollar.
Naar Rhodesië (Zimbabwe) gaat
85.000 dollar. Voor hulp aan meest
Indianen-bewegingen in Latijns-
Amerika is 80.000 dollar bestemd.
Verder doet het speciale fonds een
groot aantal kleinere uitkeringen ter
Eootte van vijf tot tienduizend dol-
r aan verschillende steungroepen
in Azië en Europa. Naar Zuidelijk-
Afrika gaat in totaal 265.000 dollar.
De uitkeringen uit het speciale
fonds mogen alleen gebruikt worden
voor humanitair werk, maar zijn
voor het overige bestemd voor orga
nisaties die de wortel van de rassen
waan aanpakken. De organisaties
zijn niet verplicht achteraf verant
woording af te leggen van het do^l
waarvoor de gift is gebruikt. De we
reldraad verlangt dat soort verant
woording niet, omdat hij daarmee
zijn vertrouwen in de organisaties
tot uitdrukking wil brengen, die
metterdaad iets doen tegen rassen
waan.
Dat de Nederlandse organisaties
geen geld hebben ontvangen, bete
kent niet dat de wereldradad zich
van hen heeft gedistancleerd. De
wereldraad hoopt echter dat zij el
ders geld kunnen krijgen.
De kerken in Nederland hebben in
totaal voor 958.261 dollar aan het
speciale fonds bijgedragen. De be
dragen worden elk Jaar groter. Vorig
jaar bedroeg het Nederlandse aan
deel 313.693 dollar. De Nederlandse
kerken staan met hun bijdrage aan
de top. Heel wat geld komt ook uit
Zweden en Duitsland.
OUD BOEKJE
Min of meer toevallig kwam mij ln
handen „Die Catechismus op vrage
ende andtwoorde gesteltdoor
FRANCISCUM ALARDUM Pastoor
tho Wilster eertijt predicant
Thantwerpen in De Schuere." Het
dateert van 1568 en is opnieuw door
prof. dr J. W. Pont uitgegeven in het
Jaarboek der Vereniging voor
Nederlandsch-Luthersche
Kerkgeschiedenis (1909). De
Catechismus bevat ln feite een
gesprek tussen een Soon en zijn Live
Vader. Vader vraagt en zoon
antwoordt. Het lutherse karakter
van dit boekje komt uiteraard
duidelijk uit in de beschouwing van
het avondmaal, de uitvoerige
vergelijking
(tegenover-elkaar-stelling) van wet
en evangelie en de zeer uitvoerige
behandeling van de rechtvaardiging
door het geloof alleen. Ik heb het
gelezen omdat ik er die frisse
reformatorische geest in vermoedde
die ik uit meer van. dit soort
geschriften ken. Ik werd ook nu niet
beschaamd. De laatste ernst van het
gericht van God over mensenlevens
ontbreekt niet, het boekje begint er
mee, maar wöt later m.i. zoveel
geloof bedorven heeft ontbreekt, nl.
die onbijbelse gedachten over
uitverkiezing die mensen ln een
eindeloze onzekerheid ten aanzien
van hun eeuwige staat stortte. Nog
altijd zijn er christenen die dit het
einde van alles vinden. Het
ontbreekt bij Alardum. Bij hem
gaat het niet om die mont-christen,
die met een ingebeelde hemel ter
helle vaart (wie heeft dit toch
uitgevonden?), maar de
mont-christen is bij hem de man die
zich niet aan de geboden, ik zou
willen zeggen, aan de bergrede
stoort. De onderdrukker, de
onverschillige, de ketterjager, de
man van geweld tegen de zwakken.
Al meteen verwijst Alardum naar de
levenswijze van de eerste
christenen, zonder hen te
verheerlijken; het gaat om wat er
staat. Een heleboel dingen zouden
wij vandaag totaal anders onder
woorden brengen en toch wil ik
geloven dat het als uitgangspunt
voor gesprekken over het geloof
uitstekende diensten zou kunnen
doen. En zeker een uittreksel ervan.
De toenemende bevrijdlngsstrijd ln
Zuidelijk Afrika heeft geleld tot
steeds meer onderdrukking. In men
selijke termen betekent dat een toe
neming van geweld, het breken van
het gezinsleven en wijdverspreid lij
den. Het centraal comité dat giste
ren deze verklaring aannam zonder
een stem tegen, drukte tevens zijn
zorg uit over plannen, blanke Zuid-
Afrikanen naar Bolivia te emigreren
en aldus de rassenwaan naar Zuld-
Amerika te exporteren. De werel
draad riep de blanke Zuid-Afrikanen
op niet het land te verlaten, maar af
te zien van hun positie van raciale
bevoorrechting en zich te zetten aan
de bouw van een rechtvaardige sa
menleving ln eigen land.
Het centraal comité vroeg aan de
leden-kerken, druk uit te oefenen
opdat dde grote olie-maatschappij
en, zoals Mobil en Shell niet langer
via dochtermaatschappijen of op an
dere manier olie leveren aan de rege
ring van Rhodesië. Regeringen moe
ten het dienstnemen in het leger van
premier Smith als een misdaad be
straffen.
Het centraal comité stelde vast dat
er een toenemende wapenhandel is,
tussen Zuid-Afrika en de grote We-
terse machten. Het comité dringt er
daarom bij de leden-kerken op aan
dat zij hun regeringen brengen tot
een wapenembargo tegen Zuid-Afri
ka. De regering van Nederland werd
gevraagd het cultureel akkoord met
Zuid-Afrika op te zeggen.
Het Centraal comité verwierp de ge
ringe verbeteringen, die sommige be
drijven aanbrengen in de behande
ling van hun personeel als een be
voorrechting van weinigen bij een
voortdurende onderdrukking en uit
buiting van de meerderheid.
Van een onzer verslaggevers
DEN BOSCH Het bezoek aan de
bijbeltentoonstelling in de Sint Jan
in Den Bosch overtreft alle verwach
tingen. Verleden week werd de
14.000e bezoeker genoteerd sinds de
opening op 15 mei.
Zonder twijfel ls het bezoek in de
hand gewerkt door het minder goede
vakantieweer. Maar het lijkt toch
vooral de pastorale opzet van deze
tentoonstelling te zijn, die zo is aan
geslagen.
De oecumenische werkgroep, die
verantwoordelijk is voor deze pre
sentatie. heeft maar niet een „gewo
ne" tentoonstelling opgezet van „de
bijbel door de eeuwen heen." De
presentatie blijkt zo te zijn, dat er
een band ontstaat tussen de bele
ving van de bezoeker en het boek en
zijn boodschap. De mensen herken
nen iets in de bijbel en worden er
emotioneel door geraakt.
Speciaal voor kinderen is het lees
werkboekje „Ik ben" samengesteld,
geschikt voor groepswerk op scholen
of met vader en moeder thuis. Hierin
wordt Iets verteld over het ontstaan
en de Inhoud van „het verhaal van
God met ons." Het is voor een gulden
plus portokosten te bestellen bij de
bijbeltentoonstelling Sint Jan,
Choorstraat 1, Den Bosch.
De tentoonstelling is dagelijks ge
opend van negen tot zes uur en duurt
nog tot 1 oktober.
GENEVE Het aantal leden van de
wereldraad van kerken is tot 293
opgelopen door de toetreding van
enkele nieuwe, waaronder de chris
telijke protestantse kerk ln Indone
sië. die 150 000 leden telt en de epi
scopaalse kerk in Soedan met
250 000 leden. Ook de nieuw ontsta
ne verenigde kerk van Australië is
lid geworden. Deze kerk ls de vrucht
van het samengaan van de congre-
gationalistische. de methodistische
en de presbyteriaanse kerk in dat
land. Het centraal comité van de
wereldraad drukte er zijn spijt over
uit dat een deel van de Australische
presbyterianen niet aan de nieuwe
kerkformatle wil meedoen.
Burgemeester Burgemeester J.
van der Zwaag van het Friese Hin-
deloopen ls met ingang van 1 sep
tember benoemd tot burgemeester
van Goor (Ov De heer Van der
Zwaag is 43 jaar. hervormd en lid
van de Partij van de Arbeid. Hij is
ruim vier Jaar burgemeester van
Hindeloopen geweest.
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
WlbsulstrMt 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9 Rotterdam
Tal. 010-115588
OEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22 Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel 05200-17030
Van een onzer verslaggvers
QENêVE Omdat de mens Gods
beelddrager is, betekent marteling
dat men God martelt. Deze opmer
king maakte de Braziliaanse domi
nee Manoel de Mello tijdens de be-x
spreking ln het Centraal Comité van
de wereldraad van kerken van een
verklaring over martelingen in de
wereld. De Mello zette uiteen hoe
erg het is te worden gemarteld, om
dat velen voor hun leven geschon
den worden. Hij legde uit dat leder,
die ln een land als Brazilië woont,
waar het recht op een officieel pro
ces van mensen opgeschort ls, in
gevaar ls te worden gemarteld. De
Palestijnse Jean Zaru uit Ramallah
merkte op dat rparteling altijd het
teken is dat een staat zwak is. Mar
teling kan nooit in het echte belang
van de veiligheid zijn, zei hij.
Volgens de verklaring ls vrijwel geen
enkele staat vrij van elke vorm van
marteling. De comité-leden vinden
unaniem dat de kerken zich moeten
maken tot een van de sterkste
krachten tegen het systeem van
martelingen. Hun wordt daarom
aanbevolen de verklaring van de
rechten van de mens onder hun le
den bekend te maken en hun rege
ringen onder druk te zetten opdat zij
de internationale overeenkomsten
inzake de economische, sociale en
culturele rechten ratificeren.
In een andere verklaring vraagt het
centraal comité opnieuw aan de le
den-kerken. met kracht te bevorde
ren dat er een nieuwe internationale
economische orde tot stand komt.
Op aandringen van een van de twee
Nederlandse leden. dr. A H. van den
Heuvel, vernieuwde het centraal co
mité zijn oproep aan de kerken,
twee percent van hun budget te be
stemmen voor ontwikkeling en
daarvan een kwart voor mentr.ll-
teitsbelnvloeding
Van een onzer verslaggevers
DRIEBERGEN „Alle pogingen om het zendingswerk op het
hart van de predikanten te binden, hebben tot nu toe geen
resultaat gehad." Dit zei de voorzitter van de GZB (de gerefor
meerde zendingsbond in de hervormde kerk) ds J. de Lange
gistermorgen in zijn openingswoord van de 66ste zendingsdag
van de bond, die een grotere opkomst zag dan vorig jaar: meer
dan twintigduizend bezoekers. Ds De Lange liet zich somber uit
over het gebrek aan arbeiders op het zendingsveld. Hij sprak
over de zorg die het hoofdbestuur vervult door het gebrek aan
predikanten voor het werk over zee.
„Er zijn momenteel totaal zes vaca
tures. de Toradjakerk vroeg om een
predikant, de hervormde kerk van
Oost-Afrika om twee predikanten,
terwijl wij voor Peru graag drie pre
dikanten ter beschikking zouden
hebben," aldus de voorzitter van de
GZB. Op deze zonovergoten zén-
dlngsdag ln het Driebergse bos was
als gast aanwezig de Schotse zende
ling reverent MacPherson van de
Vrije Kerk van Schotland. Ds MacP
herson, die op de terugreis was van
het zendingsveld in Peru, bracht de
groeten over van de Iglesia Evangeli-
ca Presbyterlana del Peru (de protes
tantse kerk van Peru) en van zijn
Schotse kerk. De GZB is het afgelo
pen voorjaar namelijk een samen
werkingsverband met de Schotse
kerk, zowel als de Peruaanse kerk
aangegaan. De bond hoopt nog dit
jaar ds B A van Donkersgoed naar
Peru uit te kunnen zenden.
Sprekers
Op de zendingsdag voerden verder
het woord ds K. Schipper uit Dor
drecht, ds J. Westland uit Amers
foort, ds B. A. ven Donkersgoed, die
als zendeling in Kenia werkt, de heer
P. Boor uit Veenendaal, ds G. S. A.
de Knegt uit Bameveld en ds H.
T ais ma uit Den Haag.
Ds. Van Donkersgoed noemde het
een genade tot nu toe zeven jaar in
Kenia te hebben mogen werken. Vol
gens hem ls het werk daar rijkelijk
gezegend: „We hebben nu zo'n veer
tien predikanten en zeventig evange
listen. De evangelisten vormen de
ruggegraat van de kerk in Kenia. Ik
kan u verzekeren dat er over het
algemeen goed door deze evangelis
ten wordt gepreekt. De verdorven
heid en de verlorenheid van de mens
buiten Jezus Christus wordt telkens
aangetoond. Maar ook de heilsfeiten
worden centraal gesteld: dat Chris
tus gestorven ls voor onze zonden en
opgewekt tot onze rechtvaardigma-
king," aldus ds van Donkersgoed.
Hij zei dat er juist voor zijn vertrek
drieentwintig studenten na een drieja
rige opleiding aan de Bijbelschool hun
studie hadden afgemaakt en werden
gezonden naar de verschillende pos
ten in Kenia. Een andere groep van
zesentwintig toekomstige evangelisten
is nog bezig met de studie en hoopt die
na twee jaar te beëindigen.
De zendeling vertelde dat in de na-
buurstaten Oeganda en Ethiopië de
anti-christelijke machten zich breed
maken Onder de naar schatting meer
dan tweehonderdduizend mensen die
in Oeganda zijn vermoord, bevinden
zich ook vele christenen. En in Ethio
pië wordep alleen al in de hoofdstad
Addis Abeba dagelijks meer dan vier
honderd mensen gedood onder wie
ook vele kerkelijke leiders, zei ds van
Donkersgoed, die dit in Nairobie van
getuigen heeft vernomen. Hij besloot
zijn betoog mef de opwekking te bid
den voor meer zendingskrachten: „Ik
weet dat ook in Nederland men kan
nog moeilijk van Nederland spreken
als van een christelijke natie predi
kanten nodig zijn. Maar wat ik u
smeek is: laat het werk hier in Neder
land niet ten koste gaan van het werk
overzee".
Roeping
Ds G. S. A. de Knegt uit Bameveld
onderstreepte dat het „nu wel
schijnt alsof antichristelijke mach
ten en Ideologieën het alleen voor
het zeggen hebben. Maar naarmate
de druk van die kant groter wordt,
moet de zendingsdrang in eigen
land (inwending) en daarbuiten (uit
wendig) al maar groter worden". Ds.
de Knegt die sprak over de roeping
van de kerk zowel ln eigen land
(„een volk dat van God en van Zijn
Woord vervreemdt is") als daarbui
ten de geestelijk dorre wereld te
doorkruizen om zegen te brengen.
Ds H. Talsma uit Den Haag drukte
in zijn slotwoord de aanwezigen op
de noodzaak van een persoonlijk
geloof. „Het gaat erom dat uw geloof
niet ls een louter verstandelijk aan
nemen en voor waar houden wat er
in de bijbel staat, maar dat het is:
het ware geloof dat de Heilige Geest
door het Woord werkt ln uw hart",
aldus ds Talsma.
Van een onzer verslaggevers
ARNHEM - Binnenkort telt Gel--
derland acht hervormde gemeenten
met een parttime-predikant. Dit ls
kerkordelijk mogelijk sinds vorig
jaar.
Parttimers werken al in de gemeen
ten Angeren, Bemmel, Driel, La
thum, Rozendaal en Spankeren.
Daar komen binnenkort Groesbeek
en Voorthuizen (buitengewone wijk
gemeente in wording) bij. Ook
Rumpt en Scherpenzeel (b.w.i.w.)
gaan parttimers beroepen.
Naast hun parttime-predikantschap
houden drie van deze predikanten
zich bezig met studie, een met het
huishouden en twee met inrichtings
pastoraat. Een ls steenfabrikant en
een godsdienstleraar. Conclusies
zijn nog niet te trekken. Wel kan
worden geconstateerd, dat gemeen
ten, die niet meer een volledige pre
dikant kunnen betalen, de voorkeur
geven aan een parttimer boven een
combinatie met een naburige ge
meente.
Een part-time predikant is een pre
dikant, die met zijn kerkeraad een
overeenkomst is aangegaan, vol
gens welke hij slechts een deel van
zijn werktijd in dienst van de ge
meente staat. Over wat hij de rest
van zijn tijd doet heeft de kerkeraad
geen zeggenschap. Een al veel lan
ger bestaande figuur ls die van de
predikant die „nevenwerkzaamhe
den" verricht (doorgaans enkele
uren godsdienstonderwijs op een
school). De laatste doet dat vanuit
zijn volledig predikantschap, gedra
gen door zijn kerkeraad en wat hij
ermee verdient, mag hij maar tot op
zekere hoogte voor zichzelf houden.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK.
Beroepen te Geldermalsen: L. Kore-
vaar te Tienhoven.
Afscheid op 7 aug. van Rotterdam-
Delfshaven: J. Bogaard ber. te Wier
den; van Steenwijk; drs. E. J. C.
Hamminga, ber. te Den Haag; van
Doesburg: H. Hengeveld ber te
Famsum c.a. van Putten; J. C.
Schuurman ber. te Zoetermeer; van
Delft: H. W. v. d. Toorn ber. te Zwijn-
drecht; van Blaricum: H. P. Venema
ber. te Hilversum; van Maastricht:
drs S. IJpma ber. te Oosthem c.a.; te
Lith c.a. (bijstand in het pastoraat):
N. M. A. ter Linden ber. te Am
sterdam.
Intredete Zevenaar: G. Allers uit
Oegstgeest (leraar godsdienst, kerk
en zendingsgeschiedenis aan het
chr. lyceum te Leiden; te Berkel-
Rodenrijs: Jonkman uit Harkema-
Opeinde; te Gelselaar: J. Kok, leraar
godsdienst aan de scholengem. Jan
van Arkel te Hardenberg.
GEREF KERKEN
Beroepen te Hengelo: J. W. Bats te
Londen.
Afscheidvan Woubrugge: J. Helze-
bosch ber. te Steenwijk; van IJmui-
den: P. C. Koster ber. te Aalten; van
Roodeschool: J. W. Kuipers ber. te
Oenkerk; van Oudewater: S. H.
Munnik ber. te Spijkenisse; van Ka-
pelle-Biezelinge: drs H. R. Plomp
ber. te Pijnacker-Nootdorp.
Intrede: te Hoogeveen: H. Bijlsma
uit Bedum; te Hoogeveen: J. v. d.
Klaauw uit Veendam; te Sneek: F.
B. Fennema uit Zwijndrecht-Groote
Lindt; te Assen: B. Fidder uit Rot-
terdam-IJssélmonde; te Winscho
ten: L. de Ruiter uit Wirdum (Fr.); te
Ruinerwold-Koekange; C. Terspstra
uit Oostermeer; te Urk; J. Wieringa
uit 't Zand.
CHR. GEREF. KERKEN
Afscheidop 9 aug. van Middelburg:
G. Leendertse ber. te Apeldoorn C.
BAPT. GEM.
Intrede te Sneek: O. Oldenburger uit
Stadskanaal.
Bisschop Raski
In Wenen, waar hij een theologen
conferentie bijwoonde, is plotseling
overleden Sandor Raski, bisschop
van de Hongaarse hervormde kerk.
Hij werd 56 jaar. Na een loopbaan
van twintig jaar als predikant werd
Raski ln 1964 bisschop en lid van de
generale synode. Als zodanig hield
hij zich speciaal bezig met financiële
zaken. Raski was internationaal ac
tief in de christelijke vredesconfe
rentie, de hervormde wereldbond en
de conferentie van Europese kerken.
Onderscheiding De heer E. K.
Baumgarten, oud-verzetsjoumalist
en speciaal adviseur van de direc
teur-generaal van het bureau van de
verenigde naties in Genève, is be
noemd tot officier in de orde van
Oranje Nassau.
Zomerconfercptie doopsgezinde
vredesgroep over het thema van de
vredesweek 1977, 3-4 september,
Broederschapshuis, Elspeet. Inl. en
aanm. tel. 020-193680.