^Vrijwillige jeugd-dienst
afloop van leerplicht'
Kruimel eens met
beschuit
Wisselvallige wintermode
KUNST
)ntwikkelingswerk in
Suriname wekt kritiek
-J
oorstel op internationale lerarenconferentie:
Kiezen tussen baan
zoeken of doorleren
'tfscllttit
Produktieve en
sociale projecten
veronachtzaamd
)ok Arnhem krijgt
hellicht mobiele
jpenbare toiletten
Inbrekers takelen
vrouw ernstig toe
Jazz-festival Laren zeer internationaal
Overval in Arnhem:
42000 gulden buit
[ederland: te veel geld voor wegen en
poorwegen
Franse componist schreef
Vioolconcert van Mozart
[NSDAG 27 JULI 1977
BINNENLAND
Trouw/Kwartet
lIi onze onderwijsredactle
P [STERDAM Na het eind van de leerplicht moeten jongeren gelegenheid krijgen enige tijd als
- [williger te gaan werken. Zij zouden dan het recht moeten hebben daarna weer in het onderwijs
*9 ig te keren.
voorstel deed dr L. EmmeriJ,
van het Institute of Social
dies in Den Haag, gisteren op een
",eiernatlonaal congres van leraren
Amsterdam. Volgens de heer Em-
en rij kan zo'n vrijwillige jeugd-
ij last de relatie tussen school en
atschapplj verbeteren en de
rkloosheid onder jongeren ver
aderen.
ïajmerij hield de leraren voor dat de
m Akloosheid in de rijke landen van
westen geen tijdelijk probleem
mo[In de landen van de organisatie
ldeJr economische samenwerking
n jECD) zijn nu zeven miljoen jonge-
t1 werkloos. Van het totale leger
rklozen is dat veertig procent. ter-
Hal de leeftijdsgroep beneden 25
ir niet meer dan ruim twintig pro-
>t van de totale arbeidsmarkt uit-
lakt. Overal blijkt dat jongeren
t zwaarst door werkloosheid wor-
Ii getroffen.
De heer EmmeriJ zag niet veel in
tijdelijke oplossingen voor dit blij
vende probleem. De overheid kan
proberen in het gewone bedrijfsle
ven banen voor Jongeren te schep
pen door werkgevers te subsidiëren.
Dat helpt misschien even, maar zo
dra de subsidies op zijn valt de werk
gelegenheid weer terug.
De bestrijding van de werkloosheid
heeft de meeste kans van slagen als
de overheid werk schept In de sfeer
van de sociale dienstverlening. Die
sector heeft het minst te lijden van
de internationale concurrentie. Ook
de jongeren moeten hier zinvol werk
vinden.
Het funderend onderwijs moet vol
gens EmmeriJ eindigen met zestien,
zeventien Jaar. Een langere leer
plicht is zinloos en onverantwoord.
Op deze leeftijd moeten jongeren de
keus krijgen uit drie mogelijkheden.
Ze kunnen gewoon op school blijven
.en doorleren, ze kunnen gaan wer
ken (wat niet betekent dat ze nooit
meer op school mogen terugkeren)
en ze zouden een of meer jaren vrij
willigerswerk kunnen doen.
De overheid zou hiervoor moeten
zorgen. Ze zouden niet het volle mi
nimum-Jeugdloon ontvangen, maar
slechts een bescheiden vergoeding.
Na bijvoorbeeld een Jaar kunnen ze
dan beslissen of ze weer terug willen
naar school of een vaste baan willen
zoeken. Als ze besluiten terug te
gaan naar school, is het voordeel dat
ze dan waarschijnlijk meer bewust
kiezen en dus beter leren.
Het beschuitje is de laat
ste tijd een beetje in de
vergetelheid geraakt. We
eten harde en zachte
broodjes, Frans stokbrood
en Duits boerenbrood.
Maar niet zo erg veel men
sen hebben nog een be
schuitbus op tafel staan.
Toch is Juist het knapperi
ge beschuitje typisch Ne
derlands.
Anders
Een beschuitje met jam of
honing is een traditioneel
beschuitje. Zo aten we het
altijd. Maar dat knapperi
ge rondje kan ook heel an
ders smaken. Leg eens
warme, gebakken appel-
ringen met wat kaneel
erop of meng door een
pakje mon chou (kaas)
fijngesneden peterselie,
kervel, bieslook en wat ci
troenmelisse. Snijd twee
plakken ham heel fijn en
roer ze door de mon chou.
Besmeer daar het beschui
tje mee. Nog een idee:
maak 100 gram blue fort
(kaas) fijn met een vork en
roer er 100 gram boter
door. Doe er een scheutje
cognac bij. Smeer het
mengsel op een beschuitje
en garneer het met halve
walnootjes. Dat is weer
eens andere kost bij de
borrel.
Kunst
Het smeren van een be
schuit is een kunst apart.
Het vereist enige handig
heid. Het beschuitje wil
gauw breken en dan is er
geen plakken meer aan.
De bovengenoemde kaas
soorten zijn erg zacht en
dus makkelijk te smeren.
Gewone smeerkaas laat
zich ook goed op een be
schuitje strijken, evenals
kwark. Maar wie het met
roomboter zo uit de ijs
kast probeert, zal er moei
te mee hebben. Die boter
is meestal vrij hard en het
beschuitje zegt krak.
Beschuit mag nooit in de
broodtrommel bewaard
worden en ook niet in de
papieren rol waarin be
schuiten meestal verkocht
worden. Om lekker knap
perig te blijven moeten de
beschuiten in een aparte
en goed afgesloten trom
mel weggezet worden.
Een tosti is, in plaats van
met brood, met beschuit
p*? n r
eens wat anders. Beleg
een beschuit met een plak
kaas en een plak ham (of
met andere dingen waar
mee je een tosti kan beleg
gen) en schuif het onder
de grill. Er zijn ontzettend
veel manieren te beden
ken om van zo'n kale be
schuit iets aparts te ma
ken. Beschuit belegd met
sardientjes, afgedekt met
een sneetje roggebrood en
een plak tomaat er bove
nop is een goede variatie.
Het hoeft niet altijd zoet
te zijn. Het beschultbeleg
moet wel stevig zijn. Ham
met tomaat kan ook, maar
alléén tomaat is wat ris
kant omdat de beschuit
gauw slap wordt als er nat
tigheid bij komt.
Een beschuit is eigenlijk
een dubbelgebakken
broos koekje. Het bestaat
uit een mengsel van water,
gist, wat suiker en een spe
ciale soort bloem. Soms
worden er ook eieren toe
gevoegd (elerbeschuit).
Dat het beschuitje zo
broos is komt omdat de
bakker er o.a. beschuitge
lei aan toevoegt. De naam
is een vernederlandsing
van het Franse woord bis
cuit, dat betekent „dubbel
gebakken*. Fijnverkrui-
meld beschuit wordt ook
gebruikt als paneermeel
of om ovenschotels mee te
gameren. Maar met be
schuit is ook koek te
bakken.
Beschuitkoek
Een liter melk met een ci
troenschilletje aan de
kook brengen. Zes be
schuiten klein brokkelen
en ln de melk doen. De
pap een paar minuten
zachtjes laten doorkoken.
Af en toe roeren dat het
niet aan de bodem van de
pan aankoekt. Ongeveer
40 gram suiker in de pap
doen en-de citroenschil er
uit halen.
Pap kunnen we ook ma
ken door in een soepbord 1
of 2 met boter besmeerde
beschuitje te leggen. Hier
op 2'/» deciliter kokende
melk gieten. De pap kan
met suiker bestrooid wor
den en er kan ook jam bij
gegeten worden Hartige
pap wordt het als er een
zachte kaassoort door ge
roerd wordt. De pap be
strooien met paprikapoe
der. met gruyèrekaas of
met bieslook en wat peter
selie.
m een onzer verslaggevers
pN HAAG Nederland heeft nogal wat kritiek op de uitvoe-
ag van het ontwikkelingswerk in Suriname. Er wordt teveel
ild uitgegeven aan grote infra-structurele werken (wegen en
loorwegen) ten nadele van de projecten ln de produktieve en de
'Ciaal-educatieve sector en de accountantscontrole op de uit-
lering van de werken deugt niet, onder meer als gevolg van het
ft dat bij de controle niet alle stukken voorhanden zijn.
Het zou werkelijk een schok voor de muziekwereld zijn wanneer
plotseling zou blijken dat „het" pianoconcert van Tsjaikowski
niet door hem geschreven zou zijn, of dat Beethovens Vioolcon
cert ten onrechte diens naam droeg.
kt blijkt uit het verslag van de
vende vergadering van de commis-
t ontwikkelingssamenwerking Ne-
irland-Suriname, de CONS, die vo-
ie week in Paramaribo is gehou-
ïn. Deze commissie, waarin zitting
ibben drie Nederlandse en drie Su-
naamse leden, is ingesteld bij het
"""Tiafhankelijk worden van Suriname
Wieinde toezicht te kunnen houden
Eff> de besteding van de ruim twee
;diiljard gulden ontwikkelingshulp
36|e Nederland voor de komende vijf-
■n jaar aan Suriname had toege-
één van de eerste vergaderingen
i de CONS was afgesproken dat
|<tj de verdeling van de gelden als
^tregel zou worden gehanteerd:
helft van de beschikbare gelden
ir produktieve projecten, 25 pro-
tt voor sociaal-educatieve projec-
en nog eens 25 procent voor
itructurele werken.
-fitvoering
•oral de uitvoering van de laatste
^RNHEM (ANP) De elf urinoirs
ie Arnhem nog rijk is zullen waar-
ihijnlijk verdwijnen. Ze worden
i vervangen door een aantal toi-
vagens die kunnen worden inge-
H bij markten, kermissen en derge-
Jke, aldus een woordvoerder van de
tmeente. In tegenstelling tot de
estaande openbare toiletten heb-
en de toiletwagens ook damestoi-
ïtten.
projecten blijkt veel sneller te verlo
pen dan de ontwikkeling en uitvoe
ring van de produktieve projecten,
die misschien wat minder spectacu
lair zijn, maar waarin meer mensen
werk kunnen vinden.
Bovendien is er kritiek op de sprei
ding van de verschillende projecten
over de onderscheiden „concentra
tiegebieden" binnen Suriname. De
zaak is naar het oordeel van de com
missie kennelijk zó uit de hand gelo
pen, dat wordt aangekondigd dat de
eerstkomende tijd alleen projecten
van produktieve en sociaal-educatie
ve aard in aanmerking komen voor
toetsing. Ook kondigen de Neder
landse leden van de CONS aan dat
Nederland voortaan reeds begonnen
werken slechts verder zal betalen als
er een fiat is gekomen van de ac
countants over de besteding van de
reeds verstrekte middelen.
Wat de concrete punten uit het ver
slag betreft onder andere het volgen
de: Het werk aan de openlegging van
West-Suriname (voor de exploitatie
van de bauxiet in het Bakhuisge
bergte) heeft „een snelle en veelbelo
vende start" gemaakt. Er is ook
200.000 Surinaamse guldens be
schikbaar voor een landbouwproject
in het district Commewijne en in
voorbereiding is de instelling van
een garantiefonds voor bedrijfscre-
dieten.
Veel minder Indruk maakt daarente
gen het bericht dat het zogeheten
„Adelaïde"-concert voor viool en or
kest niet ais een compositie van
Wolfgang Amadeus Mozart be
schouwd moet worden. Weinig men
sen hebben nl. dit concert ooit ge
hoord. In tegenstelling tot zijn drie
meest bekende vioolconcerten (ln O.
E en A gr. terts) wordt het Adelaide-
concert maar zelden uitgevoerd.
Het is pas sinds het begin van de
Jaren dertig van deze eeuw als zoda
nig bekend. Een zekere Marius Casa-
desus, Frans violist en componist,
kwam er mee voor den dag. Hij had
de solo-artij „ergens" ontdekt en er
zelf aan de hand van fragmentari
sche gegevens de orkestpartij bij ge
schreven.
Jeugdwerk
Het wonderkind Mozart met zijn zusje NannerI tijdens een concert aan het hof van Maria Theresia
van Oostenrijk.
GRONINGEN, (ANP) - De 49-jari-
ge mevrouw Werkman is in haar
woning in Groningen zo ernstig door
inbrekers met een mes toegetakeld,
dat zij in het academisch ziekenhuis
moest worden opgenomen. De
steekpartij gebeurde nadat de
vrouw haar woning binnenging en
daar de twee mannen bezig zag. Eén
van hen had een nylonkous over het
hoofd, de ander droeg een bivak
muts. Een vriendin van de vrouw,
die te hulp kwam, werd nog geld
afgeperst, waarna de twee er met
ongeveer honderd gulden vandoor
gingen.
HILVERSUM (ANP) Het Jazz
Festival Laren dan van 8 tot en met
13 augustus ln het Singermuseum
wordt gehouden, heeft dit jaar een
sterk internationaal karakter door
dat de Europese Radio Unie haar
jaarlijkse jazz-festival in het Laren-
se heeft laten opnemen.
Er komen musici uit Amerika, Bel
gië, Canada, Denemarken, Enge
land, Finland, Frankrijk, Hongarije,
Noorwegen, Spanje, West Duits
land, Zwitserland en Nederland.
Onder hen beroemde namen als
Sonny Rollins, Ira SuUivan, Betty
Carter, David Murray en Stanley
Crouch.
Gelijk met het festival worden het
„Laren Jazz Podium 1977", een
workshop voor jonge jazz-musici, en
tentoonstellingen over de ontwikke
ling van de platenhoes, Jazz-foto's
en bladmuziek gehouden.
De NOS verzorgt elke avond van
23.00 tot ongeveer 02.00 uur uitzen
dingen vla de radio. Bovendien wor
den op latere data opnamen van de
concerten uitgezonden.
Ê'aniël Ie Bret laat zijn manne-
uin een zwart broekpak met
letaien versierselen dragen
en een bloot stukje lijf.
Van een onzer verslaggevers
PARIJS Als het weer deze winter
even wisselvallig wordt als de nieu
we wintermode die de Parijse ont
werpers nu tonen, zit het wel goed.
Dan kunnen we met lekker wanne
laarzen, die tot de lies reiken, rond
stappen, maxirokken met petticoats
laten zwaaien ofhartje winter
een bloot middenrif tonen. De „diri
genten van het grote modeconcert"
laten deze winter alles toe. Ook elke
wanklank. Trek maar aan waar je
zin in hebt, durf jezelf te zijn en je
bent altijd op en top „mode 1977".
Pelerine
Pierre Cardin heeft het al „heel een
voudig" gehouden. Aan zijn winter
jurken komen naald en draad nau
welijks te pas. Mouwen hebben die
jurken ook niet. Bij een rok wordt
een grote pelerinekraag gedragen,
die tot op de taille valt Soms worden
er zelfs drie of vier pelerines over
elkaar gedragen. Een blouse hoeft cr
niet onder. Sommige pelerines heb
ben een split, zoals een cape, om de
handen erdoor te steken. Deze pele
rines worden echter „Pierrot-kra
gen" genoemd om aan te tonen dat
we een nieuw modetijdperk ingaan.
Op de eerste shows brachten bijna
alle modeontwerpers deze pelerines,
kort of lang. Ook zijn mantelpakjes
heeft Cardin eenvoudig gehouden.
Het jasje is gewoon een rechte lap
stof met een gat erin voor bet hoofd.
Makkelijker kan het al niet. Makke
lijk om zelf te maken en ook goed
koop. Alleen de door Cardin gemaak
te kleren zijn minder goedkoop. Ook
het huis Dior heeft pierrotkragen
maar daar worden ze „domino
kraag" genoemd. Alles bedekkend is
de „Gigi-look" van bet huis Dior.
Lange jurken, vaak van bedrukt flu
weel, waaronder de wijde petticoats
uitpiept. De kleuren: oudro&e, vio
let, lavendel en fuchsiarood.
Pofbroek
Bij Jacques Esterel is de lengte van
de rokken een flink eind boven de
knie of tot de kuit. Hij brengt veel
pofbroeken. (Gewoon een touwtje
om de enkel en een wijde broek
wordt hypermodern). Maar ook pof
broeken tot de knie werden getoond,
waardoor de mannequins eruit za
gen als zwarte pieten. Er werden
zwarte maillots bij gedragen. Yves
Saint Laurent, die altijd al graag aan
folklore deed, keek ditmaal naar de
benen van de squaws (indianen
vrouwen) en ontwierp laarzen met
brede omslagen, bungelende franjes
en veel borduursel. Al met al is wel
duidelijk dat deze winter alles mag.
Loop er maar bij als je eigen groot
moeder, loop er bij als een middel
eeuwse page, als een squaw, knoop
alleen maar een lap om je schou
der het zit altijd goed. Maar zit
het ook warm
Zo loopt „Gigi" van Dior erbij:
lange bloemetjesjurk met pet
ticoat er onder uit hangend.
De ,,pierrot-"kraag van Pierre
Cardin is tevens een blouse.
Wel wat lulletjes voor de
winter.
Het zou een jeugdwerk van Mozart
zijn, dat hij op zijn tiende jaar ln
1766 in Parijs had gecomponeerd
voor prinses Adelaide. Niemand
schijnt destijds op de gedachte te
zijn gekomen de beweringen van Ma
rius Casadesus aan de hand van het
voorhanden materiaal op waarheid
te controleren. Zelfs de beroemde
Duitse componist Paul Hindemith
werd zonder meer bereid gevonden
er cadensen voor te schrijven en ln
1933 werd het concert uitgegeven.
Nog geen jaar daarna nam de toen
18-jarige Yehudl Menuhin het op zijn
repertoire en maakte er voor His
Master's Voice een grammofoonop
name (op 78-toerenplaten) van met
het Symfonie Orkest van Parijs on
der leiding van Pierre Monteux
Een geliefd concert is het ondanks
dat alles niet geworden. Afgezien
van de critiek op de cadensen van
Hindemith, die helemaal niet bij de
stijl pasten, werd toch door kenners
de authenticiteit van het werk in
twijfel getrokken. In de „Gramo-
phon Shop Encyclopedia of recorded
music" van 1948 wordt bij de vermel
ding van de HMV-opname met Me
nuhin aangetekend dat het hier gaat
om „een kortgeleden ontdekt con
cert van twijfelachtige authentici
teit". Ook andere naslagwerken
(o.m. Grove's dictionary of music)
maken bij de vermelding een duide
lijk voorbehoud aangaande de au
thenticiteit. En de Nederlandse Mo-
zartkenner prof. dr. Marius Flothuis
noteerde in een kort na de oorlog
uitgekomen korte Mozartrblografie
dat de authenticiteit van dit werk
sterk betwijfeld moet worden. Welis
waar is het ln de beroemde catalogus
van L. A. F. Rltter von Köchel (1800-
1877) opgenomen (Köchels Anhang
294a). Maar daar toch ook als werk
van nog omstreden authenticiteit
Auteursrechten
Aan de onzekerheid die overigens
niemand slapeloze nachten zal heb
ben bezorgd lijkt nu een einde te
zijn gekomen. De thans 80-jarige Ma
rius Casadesus heeft bekend ge
maakt dat hij het stuk heeft geschre
ven. Aanleiding daartoe was een vo
rig jaar uitgekomen nieuwe opname
van het werk (his Master's Voice»,
weer in een vertolking door Yehudi
Menuhin, nu als solist en dirigent
van zijn eigen Festival Orkest. Casa
desus schijnt boos te zijn geworden
omdat zijn naam niet als bewerker
van de orkestpartij werd vermeld,
waardoor hij de auteursrechten
daarvan zou missen. Na bijna een
halve eeuw zijn „geheim" zorgvuldig
bewaard te hebben, meende Casade
sus nu de tijd gekomen voor de ont
hulling van de werkelijke auteurs
naam.
Bewijs
Het merkwaardige van dit geval Is.
dat nu bewezen zal moeten worden
dat dit werk niet van Mozart is. Casa
desus zal zeker over voldoende be
wijsmateriaal daarvoor beschikken,
en degenen die altijd aan de echt
heid van dit concert hebben getwij
feld zullen daardoor in het gelijk
worden gesteld. Voor Marius Casade
sus blijft tenslotte de voldoening dat
hij destijds een vioolconcert schreef
dat, ondanks omstreden kwaliteiten,
toch voor een werk van Mozart kon
doorgaan. Een soortgelijke voldoe
ning als die welke de destijds be
roemde violist Fritt Kreisler <1875-
1962) had van de stukjes van Vivaldi.
Corelli, Pugnani en Boccherini die
hij met veel succes op zijn recitals
speelde, maar waarvan hij in 1935
onthulde dat hij ze zelf had gecom
poneerd. Omdat de composities die
hij onder eigen naam publiceerde
nauwelijks aandacht kregen. Of dit
ook in het geval Casadesus het mo
tief was, zal nog moeten blijken. Van
hem zijn tot nu toe geen andere
composities bekend geworden dan
dit „Adelaide-concert van Mozart"
De His Master/s Voice-plaat met het
Adelaide-concert in de vertolking
door Yehudi Menuhin is in Neder
land uitgebracht onder het nummer
063-02735. Aan de keerzijde is het
Vioolconcert in D gr. KV 27la opge
nomen. Ook al een dubieus geval,
vermoedelijk niet van Mozart, maar
zeker niet van Casadesus. Anders
had hij dat tegelijk wel bekend
gemaakt.
ARNHEM, (ANP) - Twee naar
schatting twintigjarige mannen
hebben gisteren een hulppostagent
schap aan de MiddelgTaaflaan in
Arnhem-Zuid beroofd van 42.000
gulden. De mannen drongen gewa
pend met vermoedelijk twee vuur
wapens de boekhandel waar het
agentschap is gevestigd binnen
Terwijl een van hen het aanwezige
personeel, twee meisjes en een chef.
onder schot hield, maakte de tweede
zich meester van het geld.
Simpkins
„Een noodge
val, Simpkin»,
roep snel de
zatter
Geheim bijna halve eeuw bewaard
door R. N. Degens