Engelland zi 9000 oudel A Ambtsmisbruik? Kom nou! Grootste moskee in Europa ingewijd Uit brieven van lezers •Carter bevordert het atheïsme VANDAAG Voorbijgangers Conferenties WOENSDAG 27 JULI 1977 KERK Trouw/Kwartet 2 =OE door Plet Hagen De Cunniughame Free Church te Glasgow, in 1897-98 gebouwd als kathedraal voor de afgescheidenen. Nadat de kerk nog een tijd als cash-and-carry-bedrijf is gebruikt, staat ze nu leeg, ten prooi aan vandalen. LONDEN (ANP) Na drie jaar bouwen is in Londen de grootste moskee van Europa ingewijd. De bouwkosten, die meer dan zeventien miljoen gulden bedroegen, zijn voornamelijk door Saoedi-Arabië gedragen. LONDEN - Het kerkbezoek in Engeland is de laatste jaren sterk gestegen. Dat is niet te danken aan de toegenomen ge loofsijver van de Britten, maar aan de snel wassende stroom van buitenlandse toeristen die Engeland bezoekt. Op de vro me bedoelingen van al die kerkgangers moet men zich niet verkijken. Toch putten de Engelse kerken wel enige hoop uit deze toeristische toeloop. Misschien is dit een laatste kans om het onvoorstelbaar grote bezit van middeleeuwse kerken veilig te stellen. Mede dankzij de lage koers van het Britse pond is het toerisme in Enge land de snelst groeiende tak van de economie. De negatieve betalingsba lans wordt door de inkomsten van het buitenlands toerisme aardig recht getrokken. Vorig Jaar was het saldo op toerisme-balans ruim 2,7 miljard. Voor dit jaar wordt een ba tig saldo van 4.8 miljard gulden verwacht. De kerken vinden dat de overheid daar wel wat tegenover mag stellen door de bijdrage aan het onderhoud van veel bezochte oude kerken drastisch te verhogen. Om die eis kracht bij te zetten heeft het Britse bureau voor toerisme een tentoonstelling georganiseerd in het Victoria and Albert Museum in Lon den. Het verval van het Britse kerk- bezit wordt daar met talloze foto's van gesloten. Ingestorte, gesloopte, in brand bestoken en geplunderde kerken geïllustreerd. Gelijktijdig is een boek verschenen van de hand van Marcus Binney en Peter Bur- man, waarin het verder bewijsmate riaal is opgetast. De conclusie is dui delijk: als er niet snel iets gebeurd zal veel van Engelands oude erfenis verloren gaan. De toerist die Engeland bezoekt en enige belangstelling heeft voor oude kerken heeft het niet makkelijk. Er zijn zoveel middeleeuwse kerken dat er geen denken aan is alles wat je onderweg tegenkomt te bekijken. Af en toe moet Je gewoon een dertiende- eeuwse kapel overslaan. Hoe het komt dat er in Engeland zoveel oude kerken zijn, is moeilijk te zeggen. Waarschijnlijk is het een optelsom van factoren: de grote zorg van En gelsen voor de traditie, de nauwe band tussen kerk en staat en mis schien ook de omstandigheid dat Engelse vechtersbazen hun ruzies met andere landen altijd op zee of op vreemd grondgebied uitvochten, waardoor er naar verhouding in ei gen land weinig vernield is. Hoe het zij, de Kerk van Engeland kan zich verheugen in het bezit van acht negen duizend kerken die geheel of grotendeels van middeleeuwse oor sprong zijn. Toerisme Die oude kerken vormen een van de belangrijkste attracties voor buiten landse toeristen. De Westminster Abbey kun Je al nauwelijks meer binnen vanwege de met fototoestel len behangen vreemdelingen. Even als de St. Pauls en Canterbury Ca thedral trekt de Westminster drie miljoen bezoekers per jaar. De min ster in York is zo groot dat Je geluk kig niet zo merkt dat er Jaarlijks twee miljoen mensen doorheen wan delen. Niet alle middeleeuwse kerken kun nen bogen op een miljoenen-bezoek, maar vaak lopen de aantallen toch in de tien-, soms honderdduizenden. Ook de beroemde ruïnes zijn belang rijke trekpleisters. Fountains Abbey Is goed voor meer dan een kwart, miljoen bezoekers per jaar. Het onderhoud van al deze monu menten Vergt handen vol geld. Ker ken die een verplicht nummer zijn voor het toerincarwezen kunnen via offerblokken, verkoopstalletjes of in een enkel geval entreegelden nog geld bij elkaar krijgen. Veel droeviger is het lot van al die hon derden kerken en kerkjes in ont volkte dorpen en verpauperde bin nensteden, waar niemand naar om kijkt. Op een goeie dag gaat de kerk op slot, omdat het aantal parochia nen te klein in getal en de kosten van onderhoud te hoog zijn. Binnen de kortste keren nemen de vogels dan intrek in de fraaie gewelven. In veel gevallen blijkt een verlaten kerk ook een aantrekkelijk object voor kunstdieven en vandalen. Acties Sommige kerken kunnen gered wor den door financiële acties onder de bevolking. Vele kerken hebben de laatste Jaren een andere bestem- mign gevonden. Er worden tentoon stellingen gehouden of toneelvoor stellingen gegeven, kerken blijken uitstekende concertzalen of fees- trulmten. Een dergelijk gebruik van de kerk sluit wonderwel aan bij de middeleeuwse gewoonte om kerken te benutten voor het houden van markten of dorpsfeesten. Het aantal nieuwe functies van kerkgebouwen is legio: van sporthal tot kunstenaarsatelier, van fabriek Het nieuwe islam-centrum zal tevens zetel zijn van de „islam-raad voor Europa De bedoeling is in de toe komst ook een islamitische theologi sche hogeschool in de moskee te vestigen, de eerste in West-Europa. De moskee ligt in de buurt van Re gent's Park en biedt plaats aan drie duizend mensen. De grootste moskee ter wereld is ln aanbouw in de Pakistaanse hoofd stad Islamabad. Deze zal ongeveer zestig miljoen kosten en worden ge noemd naar wijlen koning Feisal van Saoedl-Arabiê. Zij zal plaats bieden aan 122.000 gelovigen. Ook hier draagt Saoedl-Arabiê aanzienlijk bij in de bouwkosten. Austin De leidster van de Ame rikaanse vereniging van atheïsten, Madalyn Murray O'Halr, heeft ter gelegenheid van de opening van een nieuw kapitaal kantoorgebouw van haar organisatie gezegd dat de ver kiezing van de 'herboren' president Jimmy Carter een belangrijke sti mulans is voor de vereniging. Het Inkomen van de beweging is sinds Carters verkiezing verdubbeld en elke maand groeit het aantal lezers van het atheïstische tijdschrift met een derde. Het nieuwe kantoorge bouw heeft meer dan een miljoen dollar gekost en is uitgerust met geluidsstudio's, een drukkerij, een bibliotheek, een elektronische re kenmachine en een afdeling voor direct malling. Londen Er moet een nieuw politiek initiatief komen van de Britse regering om de problemen ln Noord-Ierland op te lossen. Dit is de strekking van een commentaar dat geschreven ls door de secretaris van de anglicaanse raad voor sociale verantwoordelijkheid. Giles Eccles- tone voor de in november te houden synode van de anglicaanse kerk. ITZEHOE In West-Duitsland is een hulpactie op touw gezet voor ds. Klaus-Rainer Latk. die de DDR heeft verlaten zonder toestemming van zijn kerkelijke superieuren. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTE RD AM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 07IM69445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Onderdompeling (1) Met stijgende verbijstering heb Ik het commentaar van collga A G. Luiks uit Vries gelezen en herlezen, dat hij geeft bij de vondst van een oude doopvont ln Venetië. Ik kan me niet voorsteilen, dat een deskun dige durft te zeggen, dat de doop door onderdompling pas ln de 17e eeuw zou zijn opgekomen onder de Baptisten. Wie enig besef heeft van de achtergronden van het Nieuwe Testament, weet, dat de doop door onderdompeling bij het Joodse volk in die tijd heel bekend was. Het ging dan veelal om mensen die tot de Joodse religie overgingen vanuit het heldendom; die overgang ging ge paard met o.a. besnijdenis, belijde nis van zonden en doop door onder dompeling. De doop van Johannes is zonder twijfel naar de vorm een voortzetting van deze praktijk. In de oudheid werd dus wél gedoopt door onderdompeling en het is bewijs baar ook uit diverse Joodse geschrif ten uit die dagen. De dooppraktijk van het nieuwtestamentische tij dvak sluit daar wat betreft de vorm geheel bij aan. Het ln het N.T. ge bruikte woord v8or doop, „baptis- mos". betekent altijd en overal in het N.T., wanneer het gaat om de overgang naar of de intrede in het christendom, onderdompeling. Daarover is geen discussie in vakli teratuur. Het is buiten kijf, dat. wie de Bijbelse gegevens laat spreken voor wat ze waard zijn, ontdekt dat de doop door onderdompeling een geheel legitieme en ln het N.T. ver- wortelde zaak ls. De andere vormen zijn dat zeker niet! Daarmee valt de bewijslast r.aar de andere kant. De bijbel bewijst het historische karak ter van de doop door onderdompe ling aan wie dogmatisch onbevoor oordeeld open wil staan voor de tekst. Nu ls het de opgave van voor standers van andere doopvormen om te bewijzen, dat ook die legitiem kunnen zijn. En dat kon vanuit de Schrift wel eens een onuitvoerbare opgave blijken. Tenslotte: Oelieve nimmermeer dergelijke historische onbetrouwbaarheden te uiten ln een ook door Baptisten gelezen dagblad (en nog liever helemaal niet). Derge lijke praktijken dreigen het licht op de werkelijke betekenis van de doop door onderdompeling uit te doven of te verhinderen. En elke belemme ring op de volle openbaring van Gods Woord ls een daad. die schade toebrengt aan de zaak van het Evan gelie en dat is ook uw zaak. Coevorden ds Anne de Vries Voorganger Bapt. Gem. Onderdompeling (2) In Joh. 3 vers 23 staat: ..doch Johan nes doopte omdat daar veel water was." Blijkbaar had Johannes deze plaats uitgezocht, speciaal om te kunnen dopen. Matth. 3 vers 6: „en zij lieten zich door hem ln de rivier de Jordaan dopen." Prof. dr A M. Brouwer zet ln zijn vertaling van het NT als aantekening hierbij: Dopen onderdompelen." Deze uitdrukking wijst toch wel op komen uit diep water. Col. 2 vers 12: „daar gij met Hem begraven zijt in de doop" BIJ begraven gaat bet gehele lichaam ln het graf. Aan de hand van deze teksten en toelich ting van prof. Brouwer acht ik het Korte duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859, Amsterdam. &j publikatle wordt de naam van de schrijver vermeld van God verlaten, dood, dood, dood of het woordje: dood. Laat het een werelddemonstratie worden! Laten we de beslissing over de neutronen bom niet aan generaals overlaten! wild. Voor zichzelf geeft Asma 10- tallen Jubileumconcerten. Zijn colle ga's van Egmond, Jansen, Mudde en van Viegen slechts één. Zij zijn blijk baar te bescheiden. onjuist om te beweren, dat eerst sedert de 17e eeuw door onderdom peling wordt gedoopt. Hilversum J. F. Luttik De goede Sint Een nieuw gezegde. Den Uyl sprak: „We halen het geld waar het nog zit" Gevolg ls dat bedrijven de las ten niet konden dragen en nu een voor een gaan sluiten, geld om te Investeren ging ln de sociale pot. Bedrijven zaten te springen om per soneel, maar draalden wel voor de lasten op. Waarom zou een werkloze geen tijdelijke baan aangewezen worden, tot dat men een passende baan gevonden heeft? Onderhand laat de sociale pot de bodem zien. De belasting moet omhoog, wie draait er weer voor op? Het kabinet speelde de goede Sint van bedrijf en werkende stand, we zitten straks met 300.000 werklozen, de criminali teit neemt toe. Nederland, het Mek ka van de Heroïne, alles kan en mag. Het land ls een zoete Inval voor buitenlanders en de Nederlandse burger kan niet veilig op straat of per trein reizen. HIJ die nog werkt, betaalt en ls rechteloos. Nog vier jaar een sociaal progressief bewind, het zal ons duur komen te staan. Dat betekent met een lege pot het verlies van alle rechten vrijheid, vei ligheid. Graag een verantwoord bewind. Zeist D. Hoekstra. Boersma (2) In Trouw van enkele dagen geleden las Ik de kritiek van Dhr. Boersma op zijn CDA collega's. Waarom hij zich zelf nog CDA'er noemt, ls mij volstrekt een raadsel, gezien zijn le vensgrote sympathieën voor alles wat rood ls. In veler ogen ls deze bewindsman sociallstischer dan paus .Den Uyl" zelf, maar die komt er tenminste voor uit, dat hij voor man ls van de PvdA. Anderzijds is het niet te begrijpen, dat het CDA deze linkse PvdA'er nog niet als lid heeft geroyeerd. Ik neem aan, dat zijn rose broeder Aantjes dat heeft tegengehouden? Het is voor zeer vele vroegere AR-leden nog maar een geluk, dat Van Agt, Andriessen e.c. voor wat oppositie zorgen. Emmen Auto (6) Merkwaardig stukje van de heer J. v.d. Starre. Het zal wel waar zijn, dat voetgangers „wel eens" door het rode licht lopen, niet doen mensen! We hebben al zoveel verkeersslach toffers. Fietsers zullen ook „wel eens" links af slaan zonder op te letten. Levensgevaarlijk!!! Maar lk heb nog nooit mensen horen zeggen ik ga verhuizen want er lopen men sen langs mijn huls. Wel moeten heel veel mensen verhuizen omdat ze al dat daverende verkeer niet kunnen verdragen. Bovendien een voetganger stinkt niet De auto wel. J. Pool Amstelveen Aart .v.d Duyn Na-apers (5) Rotterdam J. v. Baaien Bleiswijk Th. Balsma Neutronenbom (3) Stuur een ansichtkaart van uw (be woonde) dorp naar Jimmy Carter president van de Verenigde Staten en vermeld aan de adreszijde: Neutronenbom en naar keuze een der volgende woorden: lijden, angst geschreeuw. nood, verschrikkelijk, gekrenkt, geslagen, ellendig, schijn heiligheid, een schreeuw (van een heel dorp) leugen, graftombe, Ironie, tragedie, zinloos lijden, beroving, executie, gebroken hart, tranen, ter reur, Vietnam, onrecht, verachting, Na-apers (4) Toen het grote orgel in de Oude Kerk te Amsterdam buiten gebruik werd gesteld, staakte Felke Asma daar zijn orgelconcerten. Als roman tisch organist ls dit standpunt te respecteren, daar het prachtige koororgel geschikt ls voor Barokmu ziek. Men trok andere organisten aan, maar u moet niet denken dat ons Barokmuziek werd voorgescho teld. We hoorden toccata's van Drif- fill, Grison, Boellmann en natuurlijk werken van Jan Zwart. Trio sonates van Bach? Niet één. Over stijl ge sproken. Dan wat betreft de vele Jan Zwart herdenkingen en Asma jubileumconcerten. Na het boek „Jan Zwart 1877-1937" gelezen te hebben, meen lk dat Zwart al deze herdenkingen nooit zou hebben ge- Jan Zwart was slechts de aanzet tot opbloei van een eigen Nederlandse koraalkunst. Maar die aanzet was niet gering, dat mag nooit worden vergeten. Wat een typische en on middellijk te herkennen Psalmbe- werkstijl betreft, deze was Jan Zwart eigen. Hij was de originele auteur van een klank-idioom dat door vele organisten slaafs is nage volgd. Maar is dit erg? Het wordt pas bedenkelijk als er uitsluitend commerciële doeleinden mee wor den nagestreefd en dat ligt er wel eens dik bovenop. Vooral wanneer er slordig met Zwarts werken of diens stijl wordt omgegaan. Je bent er niet als Je alleen Jan Zwarts com- positiewijze dóór hebt. Overeind blijft dat diens geestesgesteldheid erin gestopt dient te worden. En dat is die van de prediking. Dan is daar tegelijkertijd een stukje bemoedi ging uit te halen. Heus, als het daar om gaat, draal ik thuis niet iets van Distier, Pepping of Reda. En dat bedoelde de heer Klein stellig toen hij over Feike Asma schreef. Tenslotte: De Nederlandse koraal kunst begon bij Jan Zwart Maar sindsdien zijn er tot op de huidige dag prachtige koraalbewerkingen verschenen. Laat men daar ook eens notitie van nemen. Bovendien blijkt daaruit dat Jan Zwarts baanbre kend werk is begrepen. De kerk van Babingley, Norfolk. Een ondenoek in het graafschap Norfolk wees uit, dat een op de acht kerken als ruïne beschouwd moet worden. tot peuterspeelzaal, van meubel toonzaal tot woonüat. Maar niet al tijd is deze oplossing mogelijk of gewenst. Vooral de historisch waar devolle kerken en kerkjes zal men in oude glorie willen behouden. Als kerk en niet als bingohal. Dat geldt niet alleen voor middeleeuwse ker ken, maar ten dele ook voor de bij duizenden gesloten kerkgebouwen van de non-conformisten (zoals bij voorbeeld de achttien- en negentien de eeuwse kerken van de methodis ten). De tentoonstelling in Londen vraagt speciale aandacht voor deze laatste groep. BTW Wie de overigens niet opziendbaren- de tentoonstelling in Londen be zoekt (dat kan tot 16 okbtober) krijgt bij de uitgang een formulier ln handen gedrukt waarop hijzelf kan aangeven welke oude kerken zeker behouden moeten worden en dus een hoge plaats op de monumenten lijst verdienen. Die formulieren kun Je opsturen naar de ministeries ln Londen of Edinburg. Naast het ar gument van het snel groeiende toe ristische kerkbezoek hebben de or- ganistatoren nog een troef om de overheid tot grotere financiële in spanning te bewegen. Ze hebben be cijferd dat het onderhoudswerk aan oude kerken de schatkist Jaarlijks zeven miljoen gulden aan BTW ople vert. Als men nu eens begon dat geld voor restauratie en onderhoud vrij te maken, zou dat een aardig begin netje zijn. „Vergeef mij, o HEER, o HEER, mijn zonden, de zonden van mijn jeugd, en de zonden van vandaag, de zonde die mijn ouders op mij overdroegen, de eerste zonde, en de zonden die ik op mijn kinderen overdraag door een slecht voorbeeld: zonden van de daad zonden die openbaar zijn voor heel de wereld, en zonden waarvoor ik zo m'n best gedaan heb om ze voor de wereld te verbergen dat ze nu verborgen zijn voor m'n eigen geweten en voor mijn herinnering: vergeef mij mijn schreeuwende zonden, mijn gefluisterde zonden, zonden van onbarmhartige haat, en zonden van onkuise liefde, zonden tegen U en U, tegen uw kracht, o almachtige Vader, tegen uw wijdheid, o verheerlijkte Zoon, tegen uw goedheid, o gezegende Geest van God; en zonden tegen Hem en Hemtegen die boven mij staan en mijns gelijken zijn en die beneden mij staan; en zonden tegen Mij en Mij, tegen mijn eigen ziel, en tegen mijn lichaam, dat ik meer bemind heb dan mijn ziel; vergeef mij, o HEER, o HEER in de verdiensten van uw Christus en mijn Jezus, uw gezalfde en mijn behouder; vergeef mij mijn zonden, al mijn zonden, en ik zal Christus niet op hoger kosten jagen, en u niet meer last bezorgen voor elke verwerping of vervloeking die op mij ligt, behalve die om mijn zonden. Ik vraag slechts om toepassing niet om toevoeging van die zegening, „Gezegend zijn zij wier zonden vergeven zijn"; Laat mij maar zo gezegend zijn, en ik zal niemands gezegend leven benijden: zeg tot mijn vermoeide ziel: Zoon, heb goede moed, je zonden zijn je vergeven, en ik zal u niet langer lastig vallen met smeekbeden om een ander besluit ten aanzien van mij te nemen, of het een of ander vonnis te veranderen, waardoor ik vervloekt zou zijn, voor ik geschapen was, of door u veroordeeld voordat u me zag als een zondaar Een schuldbelijdenis uit een preek van John Donne. Ons stilmakend door z'n diepte en tegelijk bevreemdend door het slot, dat toch wel heel sterk doet denken aan een zg. (onbijbelse) dubbele voorbeschikking. 1 'ar iM en ul< an< ari lan lan cha er tap 'orl jnc ror< ost jnc ok an en; nen lm ooi jar Beroepingswerk NED. HEBV. KERK Beroepen te Sleeuwljk: L. Korevaar te Tienhoven; te Aagtekerke (toez.) L. M. Vreugdenhil. kand. te IJssel- steln. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Aangenomen naar Opende-Surhuis- terveen: J. P. v.d. Wal, kand. te Gro ningen. die bedankte voor Heerde- Wapenveld, Ulrura en Harkstede- Overschild. als bes uit be\ wo Fo deelnemen aan de dialoog chris- tendom-morxisme, confrontatie van twee visies op de toekomst van mens en samenleving. Verwacht worden mensen, die een van beide of belde visies aanhangen en die bereid zijn tot dialoog. 8-13 augustus, De Drieklank, Paterswolde (tel. 05907- 2700). Wommels Hans de Ridder Moeder, waarom lez(v)en wij? Li- teratuurweek, 1-6 augustus, Wood- brokershuis, Barchem (tel. 05734-443). Leven vanuit verlies, voor vaders of moeders en kinderen van onvolle dige gezinnen, 8-12 augustus, Den Alerdinck. Laag Zuthem (tel. 05290- 541). Stilte, een speurtocht naar stilten en hun betekenissen, 8-13 augustus, Hedenesse, Cadzand (tel. 01179-1654). lo\ Jg< tuil Ills: t>€ list ir t (an lal vin jev fect :er: Iftr ■ast ten m Dr A. H. van den Heuvel te Den Haag schrijft ons: Wie de Ingezonden stukken ln Trouw leest over de zg. stemadviezen van predikan ten en kerkelijke functionarissen, komt niet alleen tot de conclusie, dat de reactie van de hervormde synode-praeses ds Spilt van een niveau is. dat zelden door andere tegenstan ders wordt gehaald, hij verbaast zich ook een beetje over de onzin, die er wordt geschreven. Omdat ik in nogal wat reacties als een van de boosdoeners wordt vermeld, wil lk graag ook nog een paar opmerkingen maken. 1. Vele schrijvers verwarren stemadviezen van kerken en stemadviezen binnen de ker ken. Ik ben tegen het eerste en voor het tweede. Waarom? Een stemadvies van de kerk in haar geheel suggereert, dat kerklid maatschap en verbondenheid met een be- 8aaide politieke partij in eikaars verlengde ggen. Nu dat is gelukkig niet meer het geval. In ieder geval verheugt de hervormde kerk zich ln leden, die hun politieke overtuiging graag wel als afgeleid van hun belijdenis zien, maar nog niet als een belijdenis zelf. In de taai van „Christen zijn in de Nederlandse samenleving": er ls verschil tussen belijdenis, overtuiging en mening. Maar Juist ln een tijd waarin kerken niet meer zeggen waar Je ei genlijk op zou moeten stemmen, ls het be langrijk om binnen de kerk elkaar van advies te dienen. 2. Keuze voor een niet-confessionele partij is nog allerminst vanzelfsprekend in Nederland. Zie de ingezonden brieven en het venijn dat daar vaak van afdruipt Wie lid ls van de PvdA, zoals lk, hoort dan plotseling dat hij de Internationale „belijdt", dat hij „voor abor tus ls", het atheïsme bevordert en nog veel meer fraais. Arme christenen ln landen als Amerika en Engeland, waar geen confessione le partijen zijn! En afgezien van de onzindelij ke manier van spreken over medemens en medechristenen, wat een slaafse geest blijkt er uit dat soort kreten: alsof Je in Je eigen partij monddood zou zijn of alsof Je het met alles eens zou moeten zijn! Juist omdat de keuze voor een niet-confesslo- nele partij nog allerminst geaccepteerd blijkt, is een stemverklaring van christenen ln die partijen broodnodig. Opdat we langzamer hand aan het verschijnsel wennen en mis schien zelfs weer zindelijk leren discussiëren. Daar komt nog bij, dat de buitenwacht maar al te gemakkelijk over het CDA en de andere confessionele partijen spreekt als over de „christenen". Dat ls ook niet zonder discrimi natie. Voor mij was dit laatste de doorslagge vende reden om de PvdA-advertentie te tekenen. 3. Er ls gesuggereerd, dat stemadviezen in strijd zouden zijn met de mondigheid van de gemeente. Toe nou! Een advies veronderstelt toch mondigheid? Een theoloog schreef zelfs, dat als hij dan al advies wilde hebben, hij liever door parlementaire Journalisten „en andere deskundigen" werd voorgelicht, want op het gebied van de politiek had hij nog nooit iets van een theoloog geleerd. En dat allemaal in het land van Kuyper, Van der Leeuw, Domela Nieuwenhuls, Abma en de halve vroegere partijtop van de KVP. Wat een uitverkoop van de theologen, denk ik dan. 4. Kerkelijke functionarissen en dominees misbruiken hun ambtelijk gezag, lees lk ver der, als ze stemadviezen geven. Nog afgezien van het feit dat ik titelloos en ambtsloos stond onder een advertentie, waarin ook an dere christenen (kantoorbedienden, huisvrou wen, vormlngsmensen etc. etc.) samen wilden bekendmaken, dat huns inziens de voortzet ting van het regeringsbeleid (inclusief de combinatie PvdA-CDA) het best gediend was met een stem op de PvdA wegens de keuze weigering van het CDA, is het hele argument ^a' van het ambtsmisbruik slecht gekozen. Een predikant kan misschien van ambtsmisbruik ïul worden beschuldigd als hij zijn gemeente over zijn etische beslissingen in het ongewisse ler laat, maar een open verklaring over een ethi- sche beslissing kan toch nooit ambtsmisbruik 5el zijn? Achter deze opmerking steekt een,er ambtstheologie, die de predikant wil weghou- den van de realiteit, en dat lijkt mij volstrekt Pee onreformatorisch. 'lui Sin He: 5. Het mooiste vond lk een opmerking vanifg iemand, die meende dat er enige moed voor fes nodig was Je voor het CDA uit te spreken. Mij ji is geen kerkelijke functionaris of predlkantmc bekend, die door zijn ondertekening van eeniar CDA-advertentle zoveel azijn en gif heeft,ar mogen verwerken als dat bij de PvdA-adver-jiM teerders het geval was. Maar moed was er niet^i; voor nodig. Ik heb vele goede vrienden in het me CDA en lk wil erg graag, dat mijn partij met(wï de hunne opnieuw gaat regeren. Als de politl->,j cl het de stemmers even toestaan, zal het nogln| wel gebeuren ook. En lk blijf erbij, dat zulksro* niet alleen in het landsbelang is dat ls maaroe zo een meninkje maar ook ln de lijn ligt vantia wat de laatste Jaren door de kerken in Neder->ar land, apart en samen, ls gezegd. jer M ter

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2