Britse opwinding over boek van theologen Linkse christenen beraad in Darmstadt Program kerken voor mensenrechten Uit brieven van lezers Edited by JOHN HICK Lefebvre in Argentinië Opstand-nummer over Italië VANDAAG Sekte eist van FBI 19 miljoen gulden 'Ordinaire zomer' UIT DE KERKBLADEN Het zijn niet alleen woorden, die het heil overdragen Dn MAANDAG 25 JULI 1977 KERK Trouw/Kwartet fom een onzer verslaggevers LONDEN Het blijft vooralsnog onbegrijpelijk, dat er in de Britse kerken zo'n geweldige opwinding ls ontstaan over een paperback van tweehonderd pagina's, die zeven theologen vorige maand op de markt brachten. Hun boek ,J> mythe van de vleesge worden God" bevat In het geheel niets nieuws. Dat erkennen zij zeil ook volmondig. De opvattingen, die zij naar voren brengen over de oor sprong van het christelijk geloof, worden al sinds meer dan honderd Jaar door vrijzinnige theologen ver kondigd. Toch wekken de honder den reacties van preekstoelen en in kerkbladen de Indruk, dat ln juni 1977 de grote aanval op de traditio nele leer van de kerk is ingezet. Professor John Hick van de universi teit van Birmingham en zijn zes me de-scribenten ontkennen ln hun boek de godheid van Jezus Christus. ZIJ betogen, dat Christus zichzelf als niet meer dan een gewoon mens heeft gezien. Pas zijn volgelingen, de eerste christenen, hebben Hem ver goddelijkt, onder invloed van helle nistische en andere heidense gods diensten. Ook zeggen de zeven, dat allerlei christelijke geloofswaarheden niet door Christus zelf geleerd zijn, maar pas later ontstonden, zoals de leer van de drie-eenheid, de opstanding uit de doden en de leer, dat de wereld gered wordt door Christus' dood. Schokeffect Het schokeffect ls misschien veroor- De omslag van het omstreden boek. zaakt door het feit, dat de zeven theologen (zes anglicanen en een-' hervormd) algemeen bekend zijn en sleutelposten Innemen in de theolo gische opleiding. Een van hen bij voorbeeld, canon Maurice Wiles, die In Oxford doceert. Is voorzitter van de commissie voor de leer van de anglicaanse kerk. En het lijkt er ook op. dat het „Ro- binsoneffect" zich herhaalt. Wat bis schop Robinson in het begin van de Jaren zestig schreef in zijn „Honest to God" en volgende boeken, was goedbeschouwd ook helemaal niet nieuw en opzienbarend. Maar Robin-' son wist zijn boeken wel zo te schrij ven, dat een breed publiek voor het eerst inzicht kreeg in de nieuwe op vattingen der theologen. Aartsbisschop Coggan van Canter bury zei verleden week zondag in een preek, dat het boek „meer kabaal heeft veroorzaakt dan het waard is". De kerk van Engeland heeft altijd de vrijheid van theologisch onderwijs benadrukt, al zijn er grenzen. Cog gan signaleerde „het gevaar van in tellectuele hoogmoed" en citeerde het dankgebed van Jezus tot zijn Vader, dat Hij dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen heeft ge houden en aan kinderen geopen baard. „De discipelen waren geen theolo gen. Zonder Christus en de kracht van zijn gezondheid zouden zij niets hebben kunnen preken", zo zei de aartsbisschop. De rebelse emeritus-aartsbisschop Marcel Lefebvre wuift naar aanhan gers, nadat hij op een persconferentie in Buenos Aires die zeer woelig ver liep bekend maakte, dat ook in Argen tinië een priesteropleiding zal worden begonnen. Deze opleiding, die op zeer traditionele leest is geschoeid, wordt ook al gegeven in Zwitserland, Frankrijk en Canada. De seminaris ten zullen worden onderwezen in de leer van de pausen, zich wijden aan het gebed en niet aan de voorberei ding van de guerilla, zo werd gezegd. STUTTGART (EPD) Ter herdenking van de verklaring van Darmstadt wordt van 7 tot 9 oktober in de stad van deze naam een conferentie van Europese christenen georganiseerd. Korte duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet, Postbus 659, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld Brand Hoe ls het mogelijk. Vorige week staan ln ons dagblad de wreedheden die Menten gepleegd zou hebben in Rusland, nu wordt hij hier in de watten gelegd. Brand ln zijn huls. Buren en zijn visite, ja zells de bur gemeester komt een handje helpen om de oorlogsschatten te redden! Zou die dat ook doen bij een brand bij een ander ln Blaricum? Justitie bepaalt Menten vooral niet te schokken en hem zachtjes voor te bereiden. Wie praat daar over klasse-Justltie?? Amsterdam J. Chr. Klaassen. Zionisten Het standpunt, dat enige socialisti sche zionisten hebben bekend ge maakt ln Trouw van 21 Juli 1977, komt geheel en al voor rekening van deze groep en ls niet het standpunt van de Nederlandsche zionisten bond. Ter verduidelijking: De Ne derlandsche zionistenbond ls de overkoepelende organisatie van de zionisten ln Nederland. Amsterdam Nederlandsche Zionistenbond drs. J. J. Meijers Kerk absent Mevrouw Baas miste de kerk ln het opvangcentrum bij de treinkaping. Nemen wij niet te veel een afwach- GENEVE (EPD) Tijdens een vierdaags beraad in Montreux tende houding aan? Waarom niet hebben vertegenwoordigers van kerken uit Oost en West-Europa gevraagd om een pastoor? Dan ge- en Noord-Amerika een plan besproken voor een gemeenschappe lijk program voor mensenrechten. ZEI8T Het blad Opstand ls uitge komen met een themanummer over de politieke ontwikkelingen Ln Italië en de rol daarin van christenen die een keuze hebben gedaan voor een weg naar het socialisme. Opstand ls het blad van de Nederlandse afde ling van de „Christenen voor bet socialisme". In de special wordt vanzelfsprekend aandacht besteed aan de Italiaanse „christenen voor het socialisme". Verder komen ter sprake achter gronden van het door de communis tische partij van Italië voorgestane historisch compromis, impressies van de beweging van basisgroepen en kritische gemeenten, en de weer gave van theologische discussies on der radlkallserende christenen. Ook rijn enkele artikelen van Italiaanse hand vertaald, zoals een voorbeeld van het „materialistisch bij belle- ten", dat een enorme opbloei ln Zuid-Europa beleeft Opstand 1977 nr. 3/4 kost 7,50 (plus ;ventuele porti) en ls te bestellen vla het NCSV Krik-projekt, Woudscho- ten. Zeist loof Ik zeker, dat er een gekomen was. Westervoort Mevr. J.B. Kolenbrander- Agterdenbos Uitdaging (5) Volgens de heer Verwey komt de teruggang van het kerkbezoek bij bepaalde gezindten niet voor. HIJ vermeldt hierbij dat dit om. te dan ken ls aan het zich houden aan de bijbelse waarheden. Ik zou het liever anders willen stel len. Door het zich er bij neerleggen bij wat er verkondigd wordt houdt men die volle kerken. Grofweg zijn er dan ook twee groepen te constate ren: degenen die dit alles dus accep teren en degenen die geen genoegen meer nemen met al dat 'gladstrij ken', dus zij die vertwijfeld zijn. Wat wordt er met die vertwijfeling ge daan? Wanneer men zich er dan zo goed van bewust ls dat de toestand van de mens Juist nü achteruit gaat zou Ik willen zeggen, doe er dan iets mee met die wetenschap. Dan komt men erachter dat dit wél eenvoudig kan beginnen. Dan hoeft er niet ge praat te worden over het gevolg van secularisatie of metafysica. Ge woon. iemand de gelegenheid geven te kunnen zeggen dat hij zich leeg (koud en kil) voelt. Want ligt de taak niet Juist daar waar de leegte zicht baar ls. Dus toch een uitdaging! Spijkenisse Y.M. van Adrichem- van der Stel Het plan voorziet naast regelmatige vergaderingen en studie in de instel ling van een werkgroep en een bu reau. De werkgroep, die elf leden zou moeten tellen en minstens eens in het Jaar zou moeten vergaderen, krijgt onder meer tot taak, klachten over schending van de rechten van de mens te onderzoeken in de lan den, die het akkoord van Helsinki hebben ondertekend. Uit West- en Oost-Europa zouden elk vier en uit Noord-Amerika drie leden van de werkgroep moeten komen. Aan het beraad van Montreux na men vijftig mensen uit twintig lan den deel. De eerste vier studies zou den gewijd moeten zijn aan de vol gende thema's: de samenhang van mensenrechten, vrede, ontwapening en veiligheid; de taken van de ker ken met betrekking tot de verschil lende interpretaties van de mensen rechten; het streven der kerken naar informatie over en weer en de bevor dering van een constructief-kritische solidariteit. Het programma zou gedragen moe ten worden door de conferentie van Europese kerken, de nationale raad van kerken in de Verenigde Staten en de Canadese raad van kerken. Voorlopig ls een opzet voor vijf jaar gemaakt. De kosten worden geschat op twee ton per Jaar. In de uitnodiging, die onder andere ondertekend is door oud-praeses Ernst Wilm, de oud-burgemeester van West-Berlijn Heinrich Albertz en de professoren Ernst Bloch, Georges Casalis, Helmut Gollwitzer, Ernst K&semann en Dorothea Sölle, wordt geconstateerd, dat ln de verklaring van Darmstadt voor het eerst na de oorlog door een officiële kerkelijke instantie duidelijk werd gezegd, waardoor Duitsland in de afgrond geleid was. De verklaring van Darmstadt werd dertig Jaar geleden, in 1947, gepubli ceerd door de broederraad van de evangelische kerk ln Duitsland. In dit document, dat grotendeels op gesteld was door de lutherse theo loog Hans Joachim Iwand, wordt on der meer gezegd: „Wij zijn op een dwaalspoor geraakt, toen wij niet in de gaten hadden, dat het econo misch materialisme van de marxisti sche leer de kerk had moeten bepa len bij de opdracht en de belofte van de gemeente voor het leven en sa menleven van de mensen in het hier en nu." Op de conferentie in oktober zal on derzocht worden wat er van de ver klaring van Darmstadt na dertig Jaar ls overgebleven „in het licht van de" verwaarloosde traditie van de Be kennende Klrche". Er zal worden gepraat over de rol van de grote kerken, met name die van de evange lische kerk in Duitsland, in het hoog- geïndustriaiiseerde Europa, en het effect daarvan in de oecumenische beweging. Ook zal de theologische en politieke uitwerking van het anti- communlsme in de kerken bestu deerd worden. De conferentie zal zich verder bezig houden „met de ervaringen van veel christenen, die zich Ingelaten heb ben met de marxistische theorie en de socialistische praktijk". Daarbij zal ook de vraag beantwoord wor den, wat „een dergelijke keuze voor het socialisme" voor de toekomst van de kerken ln Europa betekent. Bij de voorbereidingen van de confe rentie zijn onder meer betrokken: de Europa-groep van de wereldfedera tie van christen-studenten, de evan gelische studentengemeenten in de Bondsrepubliek en West-Berlijn, de christenen voor het socialisme en de christelijke vredesconferentie. En Hij ging vandaar weg en ging naar zijn vaderstad en zijn leerlingen volgden Hem. En toen het sabbat geworden was begon Hij te leren ln de synagoge. En velen die Hem hoorden stonden versteld en zeiden: Waar heeft Hij dit allemaal vandaan en wat is dat voor wijsheid die Hem gegeven is? En betoningen van kracht die door zijn handen geschieden? Is dit niet de timmerman (Markus 6,1-3) Centraal staat hier het leren van Jezus in de synagoge. En dat in Nazareth, zijn vaderstad. Daar kennen ze Hem. Daar vindt een soort weerzien plaats waarin verbazing en verwondering zit. Hij leert. Christelijk geloof is ook een leer. Het is geen stelsel. Dat het een leer is wil zeggen dat er wat te leren valt. Dat er ook wat geleerd moet worden. Niet alleen voor een beter en volmaakt inzicht in de dingen van het leven, maar ook voor dit leven zelf. Overal waar deze man van Nazareth komt, wordt het een leerhuis. De discipelen heten de leerlingen. Dat hoort bij het nieuwe begin. Karl Barth wijst er bij zijn bespreking van het vijfde gebod op dat de mens begint als kind en het wezen van het kind is, dat het leerling is. Hoe meer het leerling is hoe beter. Het moet leren leven. Bij de Heer vindt een nieuwe geboorte plaats. Mensen beginnen opnieuw en worden weer kinderen, leerlingen. Misschien is dat het meest wezenlijke van de leer van Jezus. Niet dat het een compleet, met veel denkwerk te verwerken, leerstelsel is, maaï een opstelling: Hij spreekt en wij luisteren en leren op die manier. Waar Hij eens kind was en leerde timmeren, daar weerklinken deze woorden van vreemde, nog niet gehoorde wijsheid. CONFERENTIES Wat staat ons allemaal te wachten? Conferentie voor aankomende stu denten, georganiseerd door het in ternationaal christelijk studiecen trum, 2-10 augustus te Baambrugge. Centraal staat tijdens de conferen tie „de bijbel als het onfeilbaar Woord van God". Inf. of aanm. tel. 02949-3025. Opstanding, oecumenische bezin ningsdagen, 8-11 augustus, 't Dack- hues, Huissen (tel. 085-259105). Zendingsdag gereformeerde zen- dingsbond, donderdag 4 augustus tien tot vier uur in het Rijsenburgse bos te Driebergen. Sprekers ds. J. de Lange, ds. K. Schipper, ds. J. West- land, ds. B. A. van Donkersgoed, P. Boor, ds. G. S. A. de Knegt en ds. H. Talsma. Inf. tel. 03404-18997. Zoeklicht-toogdag. „Armageddon of nieuw Jeruzalem", zaterdag 6 au gustus in de Expohal te Hilversum tien tot vijf uur. Sprekers J. Kits sr., Jb. Klein Haneveld, ds. P. J. Mietes. ds. D. W. Veldkamp, ds. J. A. Malgo en ds. W. Harkema. Inf. tel. 03430- 2332. HET WEER door Hans de Jong L08 ANGELES (Reuter) De „scientology-kerk" heeft maar liefst negentien miljoen gulden schade vergoeding geëist van twee advoka- ten van het Amerikaanse ministerie van Justitie en 134 FBI-agenten, die op 8 Juli een inval deden in twee gebouwen van de kerk. i Volgens de eis zijn duizenden docu menten onwettig in beslag geno- mend. Gewapend met zagen, bijlen en koevoeten zouden de agenten omvangrijke schade hebben aange richt, ook in gedeelten van de ge bouwen, waar zij volgens het bevel tot huiszoeking niet hadden mogen komen. De twee gebouwen die be stormd werden, waren het hoofd kwartier van de „sclentology-kerk" in Washington en een tot kerk ver bouwd voormalig ziekenhuis ln Los Angeles. De „scientology-kerk" ligt allang overhoop met de FBI. Over en weer klinken beschuldigingen van infil traties door „provocateurs" en ste len van documenten. Een ordinaire Nederlandse zomen zo mag het seizoen op dit ogenblik wel worden getypeerd. Wie denkt er nu nog aan een herhaling van de warmte, stabiliteit en zonneschijn la 1976? Op mijn station zijn er tot nu toe nog maar zeven zomerse da- gen waargenomen tegen vorig jaar in deze tijd.tweeëndertig!! De weerkaart biedt op dit ogenblik geen enkel aanknopingspunt voor de ontwikkeling ln de betere vakan- Onze adressen: AMSTEROAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tol. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 946 Weslbiaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 07<M69445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Ds. A. H. Algra te Sliedrecht ls be halve gemeentepredikant ook gees telijk verzorger van een Instituut voor gehandicapten. In het week blad Opbouw (vrijgemaakt bulten verband) schrijft hij: We lezen ervan, dat zieken gezond werden als zij de kleren van de Here Jezus aanraakten. Er schijnen ook mensen genezen te zijn, als de scha duw van Petrus over hen viel. Het zijn kennelijk niet alleen de verbale contacten, de wóórden, die het heil op ons overdragen. Er ls een breed veld bulten de woorden. De aanra king hoort daarbij. Zitten we dan niet dicht bij de magie? Dat geloof ik zeker. Maar ik vraag mij af, of de barmhartige God, die wij kennen uit de Schriften en in Christus, niet aan duizenden anderen het heil geeft van het Koninkrijk der hemelen, hoewel zij niet gehoord hebben. Want zij konden niet luisteren. En hoewel zij niet geloofd hebben, want 'dat konden zij niet Een pupil ln de Merwebolder zal nooit tegen mij zeggen, dat lk een mooie preek had. Mijn woorden ko men bij de meesten niet over. Als ik van de preekstoel afkom, gebeurt het wèl, dat ze aan mijn armen gaan hangen en het komt voor, dat een Roestig oude man Je een zoen geeft Bete kent dit, dat Je werk niet méér uit haalt dan dat er wat warm-menselij- ke verhoudingen ontstaan? Een cri ticus zou kunnen stellen, dat die geestelijke verzorging, waar wij mee De genezing van de bloedvloei- ende vrouw in "Groot nieuws voor u". bezig zijn, niet meer ls dan wat maatschappelijk werk, horizontalis tisch, of zelfs humanistisch. Zulke critici heb ik niet ontmoet, maar het zou kunnen wezen, dat Iemand dit toch maar een vreemd verhaal vindt, voor een Dienaar des Wóórds. Er is nog een ander probleem: misschien zien sommige gehandicapten him dominee als Gód, zoals ze vorig Jaar prinses Margriet, toen die op het instituut was, aangeduid hebben als de maagd Maria. Ik heb de Indruk, dat sommige pupillen ons zien als een vriend, terwijl anderen de grens niet zien tussen God en ons. Dit alles neemt niet weg, dacht lk, dat onze God een brede strook heeft, waarlangs HIJ met de zaligheid ko men kan tot de ellendigen des volks, een brede berm langs de heirbaan van het Woord. Dat leid ik af, als ik. het goed heb, uit de Schriftgegevens over de handen en de kleren en de aanraking. Denkt U bijvoorbeeld eens aan de kwast onderaan het kleed van de Here Jezus (Matth. 9. 20; Matth. 14, 36), aan de schaduw van Petrus (Hand. 5, 15) en aan de zakdoeken van Paulus (Hand. 19,' 12). Wim Tepe ln De Bazuin over Lefeyre: Paulus VI verkeert ln een moeilijke positie. Niet vanwege het karakter, maar omdat hij een ambt bekleedt dat, zoals het functioneert en functi oneerde, volledig uit de tijd is. Waar om grijpt de paus niet naar dat' middel ergens ln zijn bureaulade, dat excommunicatie heet? Wel lk denk dat, als hij dat oude roestige wapen tegen Lefèvre zou gebruiken, hij er moeilijk onderuit kan ook onder de linkse rebellen enkele slachtoffers te maken. Niet dat de vernieuwers zich daar meer van zou den aantrekken dan Lefèvre, maar de paus zal zich wel realiseren dat hij daarmee ook het meest vitale deel van de kerk zou afsnijden. Dus laat ons hopen dat hij de verleiding en vooral de druk weerstaat om ln zijn bureaulade te grijpen. Met dat al lijkt de luidruchtige tamtam om bisschop Lefèvre toch te veel eer. Er zijn belangrijker zaken aan de orde voor de mensheid dan zo'n binnen kerkelijk conflict. Wanneer stelt de kerk nu eens echt evangelische prio riteiten? Of zijn haar eigen struc tuur en het conflict met de bisschop pelijke rebel het belangrijkste? Dan ls er voor de mensheid weinig heil te verwachten van een kerk, die als een dolle hond om eigen as blijft draai en. alsmaar tracht in eigen staart te bijten en voor de overige problemen nauwelijks of minstens onvoldoen de aandacht heeft Dat zou wel een allerzieligste vertoning zijn en de kerk meer schade berokkenen dan de hele rebellie van een oude bis schop en zijn grotendeels bejaarde aanhang. Nieuwe kaart Mededelingen Barchembcwcging is geen kerk-, maar wel een waardevol blad. Het weerspiegelt de achter gronden, waartegen het cursus- en vormingswerk van de Woodbrook- ers ln Barchem gestalte krijgt. De laatste twee nummers gingen over de Identiteitscrisis ln onze hele cul tuur. Jan van Goudoever neemt de kerken onder de loep. Aan de ene kant signaleert hij de toenemende machteloosheid van de officiële oe cumene (Van Goudoever spreekt van „verklontering"). Daartegen over ziet hij een netwerk ontstaan van allemaal kleine groepjes, in en buiten de establishment van de ker ken. Van Goudoever: Ik zou wel eens een nieuwe kaart van godsdienstig en kerkelijk Ne derland willen maken. En je zou met één provincie moeten beginnen. De remonstrante gemeente Groningen heeft zoiets in haar hoofd. Je zou bij het tekenen van zo'n kaart niet moe ten uitgaan van de „officiële ker ken", maar van de levende groepen. Dan teken Je op zo'n kaart aan waar centra van activiteit zitten: ln de city (studenteneccleöa), in zieken huispastoraat, in industriepasto raat, telefonische hulpdienst, groe pen Nieuwe Levensstijl, ln kloosters, leefgemeenschappen, actiegroepen. Om het geheel realistisch te maken, geef je op de kaart ook aan, hoe de groepen zich economisch staande houden, door geld van de overheid te ontvangen flioe lang nog?), door bijdragen van eigen leden, door commercie, door bepaalde fondsen. En dan is ook belangrijk, waar het geld aan uitgegeven wordt: uitslui tend aan de „geestelijke" en aan onderhoud van het kerkgebouw? Of kunnen geloofs-leef-gemeenschap- pen een ander soort begroting op stellen, met andere prioriteiten? Op zo'n kaart zou je allerlei verbindin gen kunnen trekken, tussen zieken- huispoastoraat en groepen Nieuwe Levensstijl, tussen kloosters en ac tiegroepen enz. Je zou op grond hier van een ander soort oecumenisch gesprek kunnen opzetten. Tot nu toe verstonden wij daaronder: een gesprek tussen katholiek en protes tant (en in de praktijk wordt dat al uitgebreid tot Joden en Moslims). Maar Je kunt ook een gesprek tussen Industriepastoraat en ziekenhuis pastoraat opzetten. En dan niet al leen tussen pastores, maar ook tus sen gewone mensen die ln dat werk betrokken zijn. Want op het grond vlak lopen alle lijnen dooreen. tierichting. Zelfs zijn de luchtdruk patronen en bijbehorende stromin gen tijdens het weekeinde voor ons een stuk minder gunstig geworden. Het is, zoals ik vorige week al eens heb laten uitkomen: Wanneer het Azoren-hogedrukgebied niet zelf op bezoek wil komen, blijft het sein op rood. Aan de noordzijde van dit mooi weer gebied ontstaat een vervlakking van de isobaren (lijnen die plaatsen verbinden met dezelfde luchtdruk) en het resultaat is een strakke westelijke oceaanstroming via de Britse eilanden, de Noordzee en onze omgeving verder het conti nent in. Zo een westelijke stroming is een prima glijbaan voor allerlei storingen, vooral als die worden ge stimuleerd door een omvangrijk ge bied van lage druk boven Scandina vië. Sommige van die storingen heb ben de onhebbelijkheid onver wachts uit te diepen, zoals het mini mum dat zaterdag ten westen van Schotland arriveerde en zondagmid dag met 983 millibar in de kern bij Oslo lag. Met zo een depressie als stimulator krijg je de poppen pas goed aan het dansen. Er komt een opeenvolging van regenfronten en buien (en die kletsen flink toe in hartje zomer) begeleid door een ster ke wind uit zuidwest of west en een aanhoudende aanvoer van koelte. De temperatuur was gisteren een stuk lager dan zaterdag. Toen be vond zich lucht van subtropische oorsprong met veel vocht, mistban ken aan zee, lage bewolking en slecht zicht over Nederland en het voelde drukkend aan. Wil Goos op Rozenburg, pas terug van vakantie in Luxemburg, meldde, dat de zon daar zaterdagmiddag van 15 tot 19 graden op de thermometerbuis. Gis termiddag was het op verschillende 'plaatsen niet warmer dan 15 tot 17 graden. Hoewel het vooral ln mid den-Nederland geruime tijd gere gend heeft en het Tour de France- parcours ln Parijs spekglad werd door het hemelwater, viel langs de baan van het depressiecentrum meer naar het noorden, toch de meeste neerslag: Stavanger 8 mm, Malung (zuid-Zweden) 13 en Ferder (zuld-Noorwegen) 20 mm. De zomer se warmte ln midden-Europa: 26 tot 28 graden in Oostenrijk, wordt nu ook bedreigd, evenals het zomertje in zuid-Frankrijk, waar het gisteren dertig graden in Toulouse werd. De barometers daalden gisteren tot in Hongarije stevig. Op korte termijn zijn er geen verbeteringen op komst, maar wel nog meer poespas van de oceaan. De hoogtestromingen heb ben de neiging wat meer west noordwest te worden (snelheid ten zuidwesten van Ierland ruim 200 km/uur) en verderweg op de oceaan volgen nieuwe storingen, zoals het weerschip Charlie gistermiddag aangaf door motregen en dalende temperatuur. Maar er is geen schaap zo zwart of er zit wel een wit vlekje op: tussenliggende ruggen van wat hogere druk produceren opklarin gen en soms zelfs zonnige perioden. Strandweer Vandaag ongunstig strandweer met aanhoudende kans op buien, maar ook af en toe wat zon. Een krachtige west- tot zuidwesten wind, een ta me]; jk onrustige zee en vrij koel. Verder vooruitzichten: weinig verbe tering. Hoogwater dinsdag 26 juli: Vlissingen 10.39-23.19; Haringvlietsluizen 10.42-23.16; Rotterdam 12.41; Scheveningeh 11.37; Umuiden 12.21; Den Helder 3.23-15.58; Harliogen 5.46-18.18; Delfzijl 6.14-20.40. |Weerrapporten Weerrapporten van gisteren 17 uur Amsterdam weer regen temp. 16 De Bilt regen 14 Deelen regen 14 Eelde regen 14 Eindhoven regen Den Helder half bew. 17 Rotterdam zwaar bew. 15 Twente regen 14 Vlissingen regen 16 Zd. Limburg regenbui 15 Aberdeen regen 17 Athene zwaar bew. 29 Barcelona onbew. 26 Berlijn regen 19 Bordeaux licht bew. 26 Brussel regen 16 Frankfort zwaar bew. 26 Genève onbew. 27 Helsinki zwaar bew. 15 Innsbruck onbew. 27 Klagenfurt onbew. 27 Kopenhagen zwaar bew. 17 Lissabon onbew. 27 Locarno zwaar bew. '26 Londen zwaar bew. 19 Luxemburg zwaar bew. 21 Madrid licht bew. 31 Malaga onbew. 26 Mall or ca zwaar bew. 26 Munchen half bew. 26 Nice onbew. 27 Oslo regen 11 Parijs regenbui 18 Rome onbew. 26 Split onbew. 28 Stockholm regen IS Wenen licht bew. 29 Zurich licht bew. 27 Casablanca half bew. 2J> Tunis onbew. 26 Itt ku ee:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2