Nederlandse hulp aan Colombia komt niet goed terecht Bestaat de christen-jood? Eeuwenoud doopvont I wekt discussie Protestantse school in Madrid subsidie I Rapport gereformeerde kerken concludeert: Pinochet biedt kerk excuses aan VANDAAG Voorbijgangers Jehova's getuigen blijven tegen bloedtransfusie Bijbels recht verjaart niet VRIJDAG 22 JUU 1977 Trouw/Kwartet door Herman Amellnk AMSTERDAM Komt de Nederlandse ontwikkelingshulp aan Colombia wel ten goede aan dat deel van het Colombiaanse volk dat die hulp nodig heeft? Nee, ls de conclusie van de kommissie ontwikkelingssamenwerking van de gereformeerde kerken (KOS). De commissie baseert deze conclusie op een onderzoek dat werd Ingesteld door een team van de sociale en economische faculteit van de Vrije Universiteit ln Amsterdam. dan hen was toegezegd. Een groot aantal boeren zit nog helemaal zon der grond omdat niet alle bezit van de grootgrondbezitters ls opge kocht. Bijbedoeling De kommissie ontwikkelingssa menwerking van de gereformeerde kerken heeft haar conclusie naar bulten gebracht in een boek dat getiteld ls „Guldens tellen ln Co lombia en de mensen?" Het boek dat wordt uitgegeven door de HOS in samenwerking met de Aktle Co lombia concludeert dat de meeste hulp die aan Colombia wordt gege ven de rijken dient. De financiële hulp van Nederland blijkt ln de praktijk eerder een middel tot bevordering van de Ne derlandse export te zijn dan dat het hulp biedt aan de allerarmsten. Buitenlandse bedrijven die ln Co lombia investeren maken gebruik van de kredieten die ze ln dat land kunnen krijgen. Die kredieten zijn voor een belangrijk deel afkomstig uit ontwikkelingsgelden die door Internationale organisaties aan de regering van Colombia ter beschik king worden gesteld. Ook het Ne derlandse ontwikkelingsgeld komt voor het overgrote deel weer ln de portemonnee van de Nederlanders terug. Het geld dat door de Neder landse regering ter beschikking wordt gesteld, moet door Colombia In Nederland besteed worden. Dit heeft tot gevolg dat er veelal vraag gemaakt moet worden naar de din gen die ons land te bieden heeft Echte ontwikkelingshulp zou moe ten aansluiten bij wat er aan noden onder het armste deel van de bevol king leeft Bedrijfsleven Nu zou de broekzak-vestzakmetho de van de Nederlandse ontwikke lingshulp aan Colombia nog te ver dragen zijn als de activiteiten van het bedrijfsleven de gewone man vooruit zouden brengen. Dit Is ech ter nauwelijks het geval De arbeid splaatsen die internationale con cerns als Philips, Unilever en Shell beweren te hebben geschapen, be stonden voor een belangrijk deel al vóór hun komst Ze hebben name lijk al bestaande bedrijven, com pleet met de arbeidsplaatsen over genomen. Bovendien zijn dergelij ke bedrijven voor Colombiaanse maatstaven kapitaalintensief en hebben ze betrekkelijk weinig ar beidskrachten nodig. De moderne bedrijven drukken bovendien de kleinere, meer ambachtelijke be drijven uit de markt In de textiel de schoenenindustrie maar ook ln de metaalbewerking zijn al heel wat bedrijven door de concurrentie kapot gemaakt Ook het sociale beleid van de inter nationale ondernemingen ls min der humaan dan deze bedrijven proberen voor te stellen. Arbeiders hebben ook ln Colombia een aantal minimumrechten, maar ze hebben die rechten alleen als ze ln vaste dienst van een bedrijf zijn. Daarom maken de bedrijven veel gebruik van losse arbeiders, zogeheten con- tratlstas, die door koppelbazen ge ronseld worden en voor wie het bedrijf geen verantwoordelijkheid hoeft te dragen. Vakbondsactivitei ten worden onderdrukt Zo pro beert Philips-Colombia arbelds- kwesties te regelen vla een door de ondernemingsleiding opgezette vakbond. Nieuw personeel wordt alleen aangenomen als het Ud wordt van deze patroonsbond. Ook om aanspraak te kunnen maken op pensioenrechten doet men er goed aan lid te worden van deze bond. Projecthulp Ook de meer op bepaalde projecten gerichte hulp van Nederland komt veelal niet op zijn plaats. Zo ver leende Nederland steun aan een van de landhervormingsprojecten van Incora (een regeringsinstituut voor de hervorming van de land bouw). In het district Bolivar werd een gebied door de aanleg van een stuwdam en kanalen geschikt ge maakt voor de verbouw van rijst. Een kleine duizend boeren kregen hier een perceel dat voor een hoge prijs van de grootgrondbezitters was gekocht. Voor de aanschaf van het perceel en voor de medefinan ciering van het waterproject moes ten de kleine boeren zich ln Im mens hoge schulden steken. Een kleine tegenslag en ze zijn niet In staat om de jaarlijkse afbetaling te voldoen, waardoor ze weer van hun grond gezet worden als wanbeta lers. De grootgrondbezitters ln het gebied profiteren echter ook mee van het waterproject en ook zij zijn rijst gaan verbouwen, zodat ze niet alleen profiteren van de hoge prijs van het deel van hun grond dat aan de kleine boer verkocht ls, Jnaar tegelijkertijd ook de opbrengst van het hun resterende land groter zien worden. Verder blijkt over het project wei nig overleg geweest te zijn met de mensen die de hulp het hardste nodig hadden. De kanalen zijn te ondiep waardoor het water niet goed wegloopt tegen de tijd van de oogst. De boeren hebben veelal een veel kleiner stuk grond gekregen Het rapport van de KOS komt tot de conclusie dat hulp die verstrekt wordt via de Colombiaanse rege ring eigenlijk zelden het beoogde effect heeft. Neemt de Colombiaan se regering maatregelen die de allerarmsten ten goede komen, dan heeft dit als onverholen bijbedoe ling de ontevredenheid ln te dam men of stemden te winnen bij de volgende verkiezingen. De commissie ontwikkelingssa menwerking van de gereformeerde kerken komt met een aantal aanbe velingen om de hulp effectiever te maken. Er moet minder accent ko men te liggen op financiële hulp die rechtstreeks ten goede komt aan het eigen bedrijfsleven. De hulp moet vooral gericht worden op coöperaties en andere samenwer kingsverbanden die door de be trokkenen zelf opgezet en geleid worden. Stopzetting van hulp aan Instanties waarvan ls gebleken dat ze niet in het belang van de betrok kenen werken. Het doorspreken van plannen met de betrokkenen: zij hebben vaak meer Inzicht ln de bestaande verhoudingen dan men veelal veronderstelt, zeker nu het bewustzijn van de eigen situatie sterk groeit Voorts bepleit de KOS zeer strikte voorwaarden voor hulp die vla de Colombiaanse regering wordt geboden, zoals garanties voor de eigen organisaties van het volk. Een van de leiders van de ANUC, een onafhankelijke boerenbe- weging in Colombia, is Juan de Dios Torres. Tijdens zijn bezoek aan Nederland heeft hij gesproken met verschillende kerkelijke groeperingen over de hulp van Nederland aan Colombia. Tegenspraak Het ls bepaald niet ondenkbaar dat het boek aanleiding zal zijn tot tegenspraak. In een nawoord lopen de samenstellers daarop al vooruit Zij nodigen zelfs uit tot spraak en tegenspraak. Het boek ls najnelijk bedoeld voor gesprekken, ln de ge meente en ln allerlei werkgroepen, over de betrokkenheid met de no den van de delde wereld. Het boek wil de mensen afhelpen van de ge dachte dat ontwikkelingssamen werking alleen lets met het open doen van Je eigen portemonnaie te makken heeft Het gaat ook om de concrete manier waarop Je zelf ln de samenleving bezig bent. Je wordt uitgenodigd na te gaan wat daarin mis is. Het Jargon van het boek ls niet erg kerks, eerder wat socialistisch ge kleurd Hierdoor komen de proble men ln schrille kleuren ter tafel, wat de discussie alleen maar ten goede kan komen. Het geloof dat het door het Westen ln Colombia geïmporteerde kapitalisme het land de vooruitgang heeft gebracht wordt van de laatste pijlers be roofd. Dat kan dan ook de vraag oproepen of het vertrouwen dat wij stellen ln materiële vooruitgang en de manier waarop ons economisch systeem werkt, wel zo gerechtvaar digd is. Sociale gerechtigheid ls geen automatisch resultaat van ons maatschappelijk stelseL Het tegendeel lijkt eerder het geval te zijn, ook al ls dat onze subjectieve bedoeling niet. Guldens tellen In Colombia en de mensen? Effect van Nederlandse investeringen en ont wikkelingshulp in Colombia, een uitgave onder gemeenscneupeiljke verantwoordelijkheid van de Kommissie Ontwikkelingssamenwerking van de Gereformeerde Kerken en Aktle Colom bia. Het goed is te bestellen bij KOS, postbus HU, Leusden en Actie Colombia, postbus 10717, Amsterdam en kost 7,50 (excl. porto). Van een onzer verslaggevers AMSTERDAMBIJ de restauratie van de Marcuskathedraal ln Venetië ls verleden week onder een groot stenen altaar een eeuwenoud doopvont ontdekt Het doopvont dateert uit de twaalfde eeuw. Verrassend was het daarbij te merken, volgens een bericht van het Amerikaanse persbureau UPI, dat toen blijkbaar ln Venetié nog gedoopt werd door onderdompeling. Een Nederlandse deskundige, de ge- HJn volgens hem geen aanwljslgln- reformeerde predikant dr A. O. gen, dat ln de oudheid gedoopt werd ijiiim» uit Vries, staat overigens zeer door onderdompeling. Afmetingen sceptisch tegenover dit bericht. Er van doopvonten zeggen niets. Als er al grote doopvonten gevonden wor den, dan ls dat meer een kwestie van decoratie geweest ZIJ werden maar voor een deel gevuld met water. De dopeling ging er tot zijn knieën In staan en werd dan overgoten. Ook de Jordaan, waar Johannes de Doper doopte, was volgens hem het groot ste deel van het Jaar ongeschikt voor de doop door onderdompeling. De doop door onderdompeling ls his torisch pas voor het eerst aanwij sbaar bij groepen als de baptisten ln de zeventiende eeuw, als gevolg van een verkeerd interpreteren van bij belse gegevens, aldus dr. Luiks. 8ANTIAOO (KNA) - President Pi nochet van Chili beeft zijn minister van justitie Renato Damlllano ont slagen wegens diens heftige aanval len tegen de rit. bisschoppen van het land. Tevens bood bij de bis schoppen excuses aan. Aanleiding tot de woede van minis ter Damlllano was de recente bis schoppelijke verklaring, waarin de sociale en politieke situatie van Chi li scherp werd bekritiseerd. In een toespraak te Valparaiso noemde hij de verklaring „lasterlijk". Kardinaal 8ilva Henriquez en de overige leden van de permanente raad van de bis schoppen, die de verklaring had uit gegeven, typeerde hij als .idioten, die nuttig zijn voor het marxisme." Het ln Peru gevestigde r.k. persbu reau „Latin America Press" ziet in de brief van Pinochet en het ontslag van de minister van Justitie een te ken, dat gematigde krachten binnen het Chileense bewind aan kracht winnen. De verzoenende houding van nu aldus het persbureau staat ln scherpe tegenstelling tot de campagne, die vorig Jaar werd geor ganiseerd om de kerk ln diskrediet tie brengen. De man van de eilanden In het begin van zijn boek „Potestan Clavium" (Sleutelmacht), toont 1 Sjestov aan dat alle grote filosofen,)U hoezeer ze zich ook bezig gehouden hebben met de zogenaamde Godsbewijzen, geen van allen ln God geloofden. Voor hen ging wat L zij „de mythe van Galilea" noemdejL. nooit boven de heerschappij van de J rede uit. Op die manier zou het „UitL de diepten roep lk tot U" een betere weg zijn dan het redeneren op de wijze van de wiskunde. En dat kan natuurlijk niet Voor hen was er l niets gebeurd in Bethelehem en in Nazareth. Of hoogstens zoiets dat altijd weer gebeurt. Ik las het en hof, het kwam weet lk niet lk moest Ineens terugdenken aan die jjJ. vreemdste van alle begrafenissen die lk ooit heb meegemaakt De overledene was een oude man die door een gebrek aan zijn mond bijnr onverstaanbaar sprak. Toch verstond lk hem op een andere i manier heel goed. Hij kwam ergens tx van de eilanden en bewaarde heel lo oude herinneringen aan een n theoloog die later naar de stad >t getrokken was, daar een publicist ia van veel goede werken was p geworden. Maar op hun dorp had hlfa een boek over het formulier voor deel doop geschreven. HIJ had het mij h< meermalen trots getoond. HIJ stierfk) en werd begraven. Het was een koude en gure dag en we stonden met z'n drieën, een ouderling, een ver familielid en lk op een vreemd 1 kerkhof. De ouderling was van mening dat wij moesten zingen „Gelijk het gras ls ons kortstondig leven" en dat deden we, met zwakk* flarden stemgeluid in een stug over j de graven waaiende storm. Ik sprak degeloofsbelijdenis uit en een gebed. Ik vergeet die begrafenis nooit. In mijn gedachten zet lk die oude man uit het rusthuis naast „alle filosofen". Voor hem was er ietr beslissends geschied, daar in JudeaP1 Sjestov schrijft: „Renan, geloof ik, IC schreef daarover, dat bij het begin k van onze tijd Judea het onbeschaafdste land van de n! toenmaalsbekendewereldwasen n dat in Galilea die timmerlui en i vissers, ln wier midden het licht vai^j de nieuwe leer opdook, tot het mlnsoi ontwikkelde deel van de bevolking^, hoorden". Maar niet het licht der is filosofen was die gure dag bij ons. Wel dat andere licht, met het oog waarop we ergens geraden worden i erin te wandelen. li Van een onzer verslaggevers MADRID „El Porvenir". de enige protestantse basisschool in Beroepingswerk Spanje, krijgt de onderwijzerssalarissen voortaan van het rijk. Deze toezegging, die de school na langdurige onderhandelingen van het ministerie van onderwijs heeft gekregen, betekent een mijlpaal voor deze school, die eind vorige eeuw werd opgericht. De ouders be hoeven nu geen schoolgeld meer te betalen, waarmee overigens maar een klein deel van de onkosten ge dekt werd. De regeling geldt nog niet voor de kleuterschool en de school voor voortgezet onderwijs, die ln hetzelf de gebouw gevestigd zijn. Omdat veel protestantse ouders tot de lage re bevolkingsgroepen behoren en niet ln staat zijn, de kosten voor het onderwijs van hun kinderen volledig voor hun rekening te nemen, blijft steun uit het buitenland daarom noodzakelijk. „El Porvenir" (de toekomst) werd Een archeoloog reinigt zorgvuldig de resten van het doopvont, dat eind vorige eeuw gesticht door de in Venetië gevonden is. Duitse dominee Fritz Fliedner. In de door dr. E. Flesseman-van Loer Gisteren zijn ln dit blad enkele hoofdpunten overgenomen uit een artikel dat mr. Levlsson In het laatste nummer van „Ter Herkenning" gepubliceerd heeft Omdat mijn antwoord daarop ln dat tijdschrift eerst over twee maanden verschijnen kan, waardeer lk het dat de kerkredactle mij in de gelegenheid stelt reeds nu op voorlopige wijze hier te reageren. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 Westbiaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Padestraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Wat mr. Levlsson ln zijn artikel be toogt, ls niet zijn prlvémenlng, maar is een opvatting die gedeeld wordt door verreweg de meeste Joden. Dat blijkt onder meer uit de zogenaamde wet op de terugkeer, die mr. Levls son aanhaalt Daarin wordt Immers bepaald dat het algemene recht van Iedere Jood om zich ln de staat Israël te vestigen niet van kracht ls voor een Jood die vrijwillig een andere godsdienst heeft aangenomen. Laat lk voorop stellen dat lk van mening ben dat iedere gemeenschap het recht heeft zelf uit te maken, hoe zij zichzelf verstaat en wie zij tot haar leden wil rekenen. Als de Joodse ge meenschap vaststelt dat een Jood of Joden die zich laat dopen zich daar mee buiten de Joodse gemeenschap plaatst, dan zullen alle anderen dat hebben te aanvaarden. Toch meen lk. zonder aan het zojuist Iets af te willen doen, dat er ln 1 betoog van mr. Levlsson enkele knel punten zitten, waarbij lk vraagte kens zet Twee vraagtekens 1. Mr. Levlsson noemt het Jodendom ln de eerste plaats een lotsgemeen- schap. De Jood of Jodin die christen wordt bliilt delen ln bet Joodse lot ongeacht het feit of hij of zij dat wil. Dat ls wel heel erg duidelijk gewor-, den ln Hitler-Duitsland en met name ln de Neurenberger wetten: de doop bleek geen beveiliging tegen het Joodse lot te bieden. En niet alleen de omgeving blijft de gedoopte als Jood beschouwen en vindt het te recht een kwalijke zaak als hij of zij dat verloochent Ook hij of zij zelf weet zich door de hele voorgaande lotsgeschiedenis van het joodse volk mede bepaald. De gedoopte jood draagt niet minder dan de nletige- doopte de collectieve herinnering met zich mee. Hoe kan men dan toch zijn Jood-zlJn ontkennen althans zolang men het Jodendom als een lotsgemeenschap met een gemeen schappelijke herinnering be schouwt? dingen ln het christendom zijn, zoals geloof in de drie-eenheid of ln Jezus als de Zoon Gods, die wezensvreemd aan de joodse religie zijn. Maar alles komt er hier op aan wat onder die twee begrippen verstaan wordt Als drie-eenheid een soort drie-goden dom wordt en Zoon van God ln het biologische vlak getrokken wordt, dan rijn deze noties inderdaad we zensvreemd aan de Joodse gods dienst maar ook aan de christelij ke. Trouwens, in het Oude Testa ment wordt niet alleen het Joodse zelfde hebben gedaan. De heidenen hebben zich, toen zij Jezus aanna men, afgewend van hun goden en zich gekeerd naar de God van Israël, de enige God die er ls; de Joden die Christus aanvaard hebben, zijn vol gens het geloof van de, kerk niet overgegaan naar een andere gods dienst, maar hun aanvaarding ligt alweer volgens het geloof van de 'ïuA Jaren dertig werd het gymnasium gesloten. Onder het regime van Franco kon alleen Illegaal les wor den gegeven. Veertig Jaar na de slui ting kreeg de school weer officieel toestemming, maar nog ongesubsidi eerd. In de nu toegezegde subsidie riet de protestantse minderheid ln Spanje een verdere stap tot goedmaken van het onrecht dat de Spaanse protes tanten hebben moeten doorstaan onder het bewind van Franco. Van een onzer verslaggevers UTRECHT Verleden Jaar zijn er in 210 landen 196.000 Jehova's getui gen bijgekomen. Dit zei P. Kushnlr uit Amsterdam gisteren op de eerste dag van de driedaagse dlstrictsver- gaderlng van Jehova's getuigen in de Utrechtse Jaarbeurshallen. Ze ventienduizend mensen wonen dit congres bij. Uitvoerig werd gisteren gesproken ■over bloedtransfusie. Jehova's ge- tulgen wijzen bloedtransfusie af, omdat God Noach verbood „vlees met zijn ziel zijn bloed" te eten. Op grond van Handelingen 15 geloven Jehova's getuigen, dat dit verbod ook nu nog voor christenen geldt. Bloedtransfusie ls principieel het zelfde. „Het ls niet gerechtvaardigd, onderscheid te maken tussen het tot rich nemen van iemand anders' bloed vla de mond en het recht streeks opnemen ervan in de bloed vaten," zei spreker {M* O. H. Bolle gisteren. Ik zei ln het begin van mijn artikel dat niet-Joden de wijze waarop de joodse gemeenschap zichzelf ver staat zullen moeten respecteren. Dat houdt onder andere ln, dat zij het 2. Maar, zegt mr. Levlsson, het Joden- zullen moeten respecteren als die dom is meer Hnn alleen maar een gemeenschap het begrip christen- lotsgemeenschap, het ls óók een Jood een Innerlijke tegenstrijdigheid godsdienstige gemeenschap. Ak- vindt. Maar dan zullen de Joden van koord, rnaar tun a mm valt dan de bun kant het ook moeten respecte- nlet-gelovlge en zelfs expliciet ren, als de kerk op grond van de atheïstische Jood niet evenzeer bul- ^ze waarop rij zichzelf verstaat dat ten het Jodendom als de gedoopte begrip niet kan opgeven. Want van- Jood? Waarom zou atheïsme minder uit haar oorsprong en naar haar we- kerk geheel ln de lijn van hi Jodendom en ls daar de vervulling van. Zo verstaat de kerk zich als de eenheid van christenen uit de Joden volk els geheel, maai ook de énkele en christenen Bitde heidenen. Dit Vo, hem thana blJna koning zoon van God genoemd en in Inzicht kan zij niet opgeven, anders bepaalde stromingen van het Joden- zou ze ophouden kerk te zijn. Juist nu het overgrote deel van haar leden helden-christenen zijn, wordt zij daaraan herinnerd door de aanwe zigheid van de enkele joden-christe nen ln haar midden. En daarom zal de kerk het niet kunnen laten te blijven spreken van christen-joden zelfs als rij daarmee misschien aanstoot zou geven aan haar joodse vrienden. dom worden gedachten gevonden die heel dicht bij een meervoudig heid ln God komen. Onopgeefbaar alle soorten van operaties zonder bloed transfusie worden verricht. „WIJ als Jehova's getuigen leveren bij elke operatie een uiterst belang rijke bijdrage, de intense wil om te leven. Als de artsen dan hun bijdra ge leveren ln de vorm van een vast besloten, bekwame krachtsinspan ning om te helpen, ls de kans van slagen bijna altijd aanwezig," aldus de heer Bolle. X is NED. HERV. KERK a Afscheid op 24 juli van Harkemid Opeinde: A. Jonkman, ber. te Berktff en Rodenrijs. Intrede te Vleuten: C. Haas uit In Heerenhoek. n •e GEREF. KERKEN M Benoemd tot leraar godsdienst aiet het Nassau Veluwe college te H$i derwijk: j. Bonnes te Neede, dr deze benoeming heeft aangenome l Afscheid van Akkrum: O. Baeren&t benoemd tot fulltime leraar go<&] dienst en maatschappijleer aan ht Herbert Visser college te Nieuw Veu nep; van Wirdum (cl. Leeuwarden L. de Ruiter ber. te Winschoten; vf 't Zandt: J. Wieringa ber. te Urk. Dr. P. B. Dirksen De hervormde raad voor de zendb te Oegstgeest ontving bericht, d maandag bij een auto-ongeval twl tig kilometer ten noorden van CaJ mevrouw L. M. Dirksen-Korrelboo en haar dochter Anne-Marle om b leven zijn gekomen. Dr. P. B. Dii sen, zijn zoon Reindert en dochl Eveline Hepen vrij ernstig letsel c Het gezin was op weg van Alexs drië naar Cairo, toen een vermoei lijk defect aan de auto het ongei veroorzaakte. Dr. Dirksen werkt i zendingspredikant ln Egypte. E was de bedoeling, dat hij ln oktot met zijn gezin definitief naar Ned land zou terugkeren. Anthony Stubbs Een Engelse anglicaanse geestei ke, die bijna achttien jaar ln Zu Afrika heeft gewerkt en vrijgesh was van visumplicht, heeft te hoi gekregen, dat hij voortaan wel visum moet aanvragen. De man v op bezoek bij zijn stervende moei ln Engeland. HIJ zal waarschijn] niet meer in Zuid-Afrika worden t gelaten. De geestelijke, de 53-Jar Anthony Stubbs, ls directeur v het theologisch onderwijs In I anglicaanse bisdom Johannesbu Een woordvoerder van de Zulda kaanse ambassade ln Londen s dat 8tubbs bekendstaat als een ci tactpersoon tussen personen en ganisaties ln het buitenland, die belang bij hebben conflicten Zuld-Afrika te stimuleren om zo huidige maatschappelijke orde c ver te werpen. CONFERENTIES onverenigbaar met de Joodse gods dienst rijn dan christelijk geloof? Mr. Levlsson meent dat er enkele zen bestaat de kerk uit Joden die Jezus als hun Heer en Heiland heb ben aanvaard en heidenen die dat- ook niet het recht van de gelovigen om huisgemeenten te beleven binnen de éne plaatselijke gemeente. Lees daarover verschillende artikelen in Waarheid en Eenheid. Vraag gratis proefnummer Boulevard 11Velp G. Nederland tussen 1945 en li Uitgaande van de eigen herinnel gen van deelnemers zullen Inleid meehelpen die ervaringen ln i groter kader te zetten, 30 Juli augustus, Kerk en Wereld te D bergen (teL 03438-2241). Nieuwe levensstijl, 1-6 august Hedenesse, Cadzand 01179-1654).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2