„Tegelijk christen en
jood zijn is onmogelijk"
\n
Stemadviezen in strijd
mondigheid gemeente
Uit brieven van lezers
König: communisme
is niet veranderd
x
CIDI-directeur Levisson in „Ter Herkenning":
Het einde van de
shocktherapie
Elf keuzevakken
aan evangelische
hogeschool
>1
I-I
Lefèbvre valt
Vaticaan aan
VANDAAG
Voorbijgang*
DONOERDAG 21 JULI 1977
KERK
Trouw/Kwartet
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT „Men kan niet tegelijk christen zijn en jood zijn; christen-Jood is een contradictio in
terminis" (innerlijke tegenspraak). Dit poneert mr. R. A. Levisson, directeur van het centrum
informatie en documentatie Israël (CIDD in Den Haag, in het laatste nummer van „Ter
herkenning", tijdschrift voor het gesprek tussen christenen en joden.
/ADVERTENTIE)
Hervormd
Nederland
Mr. Levisson betoogt, dat een jood
die ongodsdienstig wordt, wel Jood
blijft Maar wie overgaat tot een an
der geloof, zet daarmee zijn Joden
dom overboord. Daarbij tekent mr.
Levisson wel nadrukkelijk aan, dat
hij dergelijke overgangen met alle
respect wil bejegenen.
Het Jodendom is geen gemeenschap
op basis van ras. Misschien kan men
zeggen, dat, als er een ras gesproken
moet worden, de Joden „raszuiver
der" zijn dan nagenoeg ieder ander
Europees volk. Maar toch heeft er
ook in de geschiedenis onder de Jo
den een redelijke mate van vermen
ging met anderen plaatsgevonden-
Bovendien: wat is ras?
Het Jodendom is evenmin een gods
dienstige gemeenschap. De grote
meerderheid der Joden is tegenwoor
dig onkerkelijk.
Men kan ook niet zeggen, dat het
Jodendom een nationale gemeen
schap is. Dat gaat alleen maar op
Moderne traditionele kerk v,°°r de Ioden dle wonen
Chicago heeft er een oekrains-katholieke kerk bij gekregen. De LotSgClllCCnSChap
architect heeft geprobeerd, de traditionele bouwstijl van de Russi- Zo komt mr. Levisson ertoe, om het
sche kerken naar de twintigste eeuw toe te vertalen. jodendom (evenals o.a. Renate Ru-
Korte duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar. Secretaris Hoofdredactie
Trouw/Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld.
Matlging(2)
Uitdaging (3)
De brief van W. van Efferink (Trouw
20-7-/77) over het salaris van de mi
nister-president, wemelt van de fou
ten. Niet alleen zijn bijna alle bedra
gen die daarin genoemd worden
fout. Van Efferink legt ook nog de
verklezingpfolder van de PvdA ver
keerd uit. Nu de echte feiten. Toen
Den üyl premier werd, was het mi
nisterssalaris (ook dat van de minis
ter-president) 110.000 gulden per
jaar. exclusief vakantiegeld. Sinds
die tijd is dat salaris vier maal ver-'
hoogd tot het huidige bedrag van
146.688 gulden per Jaar. Per 1 augus
tus aanstaande wordt het gebracht
op 152.292. Niet een verhoging van
65 procent, maar van 33 procent. Ter
vergelijking: de ambtenarensalaris
sen zijn In dezelfde periode ver
hoogd met 40 procent. Let wei, we
praten hier nog steeds over bruto
salarissen. Nu het verkiezingspam-
flet van de PvdA. Daarin staat In
derdaad dat salarissen van boven de
ton met drie procent zijn gedaald.
Maar daarmee wordt wel het netto-
besteedbare deel van dat salaris be
doeld. Zoals bekend, zijn er in de
afgelopen Jaren nogal eens maatre
gelen genomen in premie- en belas
ting-sfeer die voor de hogere inko
mens ongunstiger waren, dan voor
de lagere. Kortom, als de heer Van
Efferink premier Den Uyl wil aan
vallen op zijn beleid op het gebied
van de Inkomens, moet hij zich wel
eerst eens van de feiten op de hoogte
stellen.
Amsterdam J. de Ridder
Na-apers(3)
Het Is m.i. niet zo'n bezwaar, als
uwerzijds geen aandacht was ge
schonken aan Felke Asma's Jubi
leum. We zitten dit Jaar toch volop
In de Jubileum- en herdenkingscon
certen. De organist Jan Zwart wordt
leder Jaar herdacht als hij weer een
jaartje langer overleden is. Grote
componisten t.w. Bach, Sweellnck,
Beethoven, Mahler enz. komen er
karig vanaf, met minder herdenkin
gen en uitvoering van één werk. Wat
een overdrevenheid in alle plaatsen
Zwart- en Asma-herdenkingen. En
wat wordt ons voorgeschoteld?
Sombere Muziek ps 103. Psalm 84,
72 e d. Klagende orgels d.m.w. Vox
Humana, Cornet en dan gevibreerd.
Met de heer Kiel ben Ik het eens dat
bepaalde navolgellngen steeds met
dezelfde „sentimentele" program
ma's komen. En de uitvoeringen zijn
zeer matig. Felke Asma Is ten dele
bekeerd. HIJ speelt op elektronische
orgels, waarvan Jan Zwart niets
moest hebben. Aan de andere kant
Improviseert hij op liederen als Jan
Zwart (Plagiaat). Oeen wonder dat
vele Jonge organisten dit gaan
nadoen.
Amsterdam J. van Santen
Ds. Hans Bouma acht het In zijn
artikel „Een unieke uitdaging" (16
juli) mogelijk, dat de traditionele
kerkdienst een aflopende zaak is.
Dit gaat mJ. niet op voor talrijke
plaatsen, waar de rechts-gerefor-
meerde gezindte domineert In deze
kerken en geloofsgroepen wordt nog
Ingehaakt op de existentiële noden
van de mens: levensangst, doods
angst, zonde en schuld, met als ant
woorden: een levende Christus, de
rechtvaardiging van de goddeloze
om niet Christus' wederkomst om
alle dingen weer goed te maken, de
opstanding uit de doden, de bal
lingschap hier en nu en de erfenis-
later in de hemel. Waar deze schrif
telijke waarheden „sec" verkondigd
worden, zijn de kerken nóg vol, óók
's middags en 's avonds. Zijn al deze
waarheden onmogelijkheden gewor
den In het licht van moderne kennis
en wetenschap? Ds. B. hecht m.i. te
groot gewicht aan de „autonome
mens", die God niet meer nodig zou
hebben. Als zou de mens van onze
tijd juist dóór de secularisatie en de
ontmytologisering, en Juist dóór het
ontbreken van metafysica niet méér
dan ooit naar God en Godsopenba
ring zou kunnen verlangen! Onze
waarneming van de werkelijkheid
verklaart lang niet alles; zelfs leert
de moderne natuurkunde dat het
onmogelijk is de werkelijkheid te
kannen en dat wij slechts een voor
stelling van de werkelijkheid kun
nen hebben. De metafysische aspec
ten van de moderne natuurkunde
vinden o.m. ook hun uitdrukking in
de sterke hang naai^nleuwe godsbe-
seffen. zoals wij zien in het zoeken
naar nieuwe „waarheden" in ooster
se reUgies en occulte praktijken. Ei
binstein onlangs in Vrij Nederland)
een lotsgemeenschap te noemen.
Deze lotsgememeenschap is vrucht
van het antisemitisme, maar dat niet
alleen. ZIJ wordt mede gevormd door
een collectieve herinnering, die goe
de en slechte zaken omvat. Vooral
het ontstaan en bestaan van de staat
Israël spelen daarin thans een rol.
Maar ook de omschrijving als lotsge
meenschap is nog niet voldoende.
Men zou volgens mr. Levisson eigen
lijk moeten spreken van een lotsge
meenschap van mensen, die de jood
se godsdienst belijden of althans
niet een andere godsdienst.
Het Jodendom is namelijk „óók een
godsdienstige gemeenschap." Daar
om, aldus mr. Levisson, kan men wél
zeggen „ik heb geen godsdienst
meer" en toch in de gemeenschap
blijven, maar niet „ik heb een andere
godsdienst dan de Joodse en nu wil
ik tóch in de joodse gemeenschap
blijven".
Er zijn volgens hem enkele dingen zó
wezensvreemd aan het jodendom als
religie (drie-eenheid; Jezus ais de
Zoons Gods), dat christen-zijn en
Jood-zijn twee zaken zijn, die niet
gelijktijdig in één persoon verenigd
kunnen zijn. Wie christen en Jood
tegelijk meent te kunnen zijn,
brengt het Jodendom daarmee terug
tot «en ras. Mr. Levisson wijst in dit
verband op artikel 4A van de wet op
de terugkeer van de staat Israël.
Daar staat: „De rechten van een
Jood onder deze wet.gelden ook
voor de kinderen en kleinkinderen
van een Jood, voor zijn echtgenoot
en voor de echtgenoten van kinderen
of kleinkinderen met uitzondering
van iemand, die een Jood'was en
vrijwillig veranderde van gods-,
dienst."
Herkenning", vertelde ons, dat er
binnen de redactie uitvoerig over het
artikel van mr. Levisson is gespro
ken. De redactie heeft zich op het
standpunt gesteld, dat dit soort ne
telige kwesties aan de orde moet
kunnen komen, wil „Ter Herken
ning" een werkelijk gespreksforum
zijn tussen Joden en christenen.
Ds. Gerssen hoopt dan ook, dat het
artikel het begin zal zijn van een
discussie. In leder geval zal het vol
gende nummer van „Ter Herken
ning" enkele reacties bevatten, on
der andere van mevrouw dr. E. Fles-
seman-van Leer.
Verder deze week in HN:
Eerste Kamerlid Maarten de
Niet: Politie moet weer de straat
op
Polisario: De strijd van een klein
volk in de Sahara
Literatuur: Modieuze meligheid
in veelvoud
Ik neem vrijblijvend proefabonne
ment: 2 maanden H.N. voor 5.-
Tel. nr.:
Ab. prijs f 31,- per halfjaar.
Zonder postzegel verzenden aan Ant
woordnummer 1776 Den Haag
Bellen kan ook: 070-512111
HN Is ook In de losse verkoop
verkrijgbaar.
WENEN/WARSCHAU (AP/AFP) De Oosteuropese regeringen
hebben hun houding tegenover de kerken niet veranderd. Zij
beschouwen het atheïsme nog steeds als de enige „staatsgods
dienst", aldus kardinaal Franz König van Wenen in een radio-
interview.
is geen tijd geweest waarin de mens
het minder „rooide" dan nu: inrich
tingen vol zenuw- en geesteszieken,
een angstwekkend stijgende curve
van hart- en vaatziekten, kanker,
explosies van misdaad en geweld,
kernoorlog-bedreiging en erger, r „snrp|,afnrllnl
drugverslaving en zelfmoord. Maar ucspiCAöiuiuiil
het koninkrijk Gods is dan ook niet ds. S. Gerssen, secretaris van de
van déze wereld en hoewel in hervormde raad voor de verhouding
beginsel aanwezig moet het nog
openbaar worden. Niet door onze
Inspanningen, maar bij de komst
van Christus. Zolang dat niet weer
erkend wordt, lopen de kerken leeg.
De kortsluiting ontstaat overal waar
de kerk tot een vormingsinstituut
verlaagd wordt ln een wereld die
met de dag apokalyptischer trekken
vertoont en waar alles wacht op de
openbaring van Jezus Christus.
Sliedrecht H. Verweij
Dierenbescherming
De bescherming van het levende
dier wordt ln allerlei toonaarden
door verenigingen en organisaties
bezongen. Daarvoor alle aandacht
en lof! Het gaat me nu om het dode
beest. Durft u een schatting te wa
gen over het aantal katten en ratten,
spreeuwen en meeuwen, hazen en
konijnen, egels en reigers enz, die
worden aan- en doodgereden? En de
kadavers liggen daar! Ze worden net
zo lang overreden tot alle veren en
haren en de rest plat ls en ingereden.
Hebt u een dier doodgereden, stap
af of stap uit en werp het dier lii de
berm. Hebt u een plastic zak bij de
hand dan weet u helemaal wat u te
doen staat. Bescherm de levende,
veizorg de dode dieren.
Ulnim E. J. v.d. Molen
van kerk en Israël, die tevens redac
tie-secretaris is van het blad „Ter
Volgens König probeert het commu
nisme met gebruik van het complete
propaganda-apparaat de indruk te
wekken, dat het in Oost-Europa wat
betreft de vrijheid van godsdienst
allemaal wel meevalt en dat de be
zoeken van communistische rege
ringsleiders aan het Vaticaan daar
een bewijs van zijn.
König leidt het secretariaat van het
Vaticaan voor niet-gelovigen. Hij be
schreef het bezoek vap de Hongaarse
partijchef Kadar aan het Vaticaan
als een spectaculaire gebeurtenis,
maar het moest maar worden afge
wacht, of het een daadwerkelijke
verbetering van het lot van de Hon
gaarse gelovigen tot gevolg zou heb
ben. Volgens kardinaal König ls de
godsdienstige situatie in Tsjechoslo-
wakije het moeilijkst.
Van een onzer verslaggevers
AMERSFOORT De evangelische
hogeschool, die in september het
eerste collegejaar hoopt te begin
nen, kan van de achttien keuzevak
ken dit Jaar al elf vakken doceren.
Dit op grond van de keuze van de
studenten.
Deze elf keuzevakken (drie per stu
dent) zijn: biologie, algemene na
tuurwetenschap, psychologie, socio
logie, politicologie, pedagogiek en
didaktiek, culturele antropologie,
geschiedenis, archeologie, taalwe
tenschap, bijbelkunde.
Het studiejaar wordt geopend op
maandag 5 september met een
openbare bijeenkomst in het kerk
gebouw De Kandelaar te Amers
foort, 's avonds om half acht. Spre
kers zijn de heer W. J. J. Glashouwer
en dr. W. J. Ouweneel.
Polen
Op een onverwachte persconferentie
voor de westerse journalisten in War
schau heeft de Poolse minister voor
godsdienstzaken, Kazlmierz Kakol,
benadrukt, dat zijn regering tot sa
menwerking wil komen met de
R.k.kerk. Hij noemde de kerk „een
loyale tegenstander, die we hebben
leren respecteren".
Om tot normalisatie van de betrek
kingen tussen kerk en staat te ko
men, moet de kerk wel aan een aan
tal voorwaarden voldoen, aldus Ka-
kol. ZIJ moet het communistisch ka
rakter van Polen erkennen en daar
mee haar ondergeschiktheid aan de
communistische strijd. Zij moet de
wetgeving respecteren en „tolerant"
zijn in de godsdienstige opvoeding.
Onder dat laatste verstond de minis
ter, dat de godsdienstige opvoeding
zich niet mag richten tegen het com
munisme.
„Hoewel wij onze ideologie voor het
meest juiste houden, willen wij in
geen enkel geval de kerk vernieti
gen," aldus Kakol, die de nadruk
legde op zijn woorden: „Wij richten
ons op overtuiging en onderwijs en
Onze adressen:
AMSTERDAM.
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Tetex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
WestWaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
door drs G. Manenschijn
„Zolang de naam van Christus in de
titulatuur van Nederlandse partijen
present blijft, is het van belang om
door middel van advertenties en an
dere vormen van publiciteit erop te
wijzen, dat het niet nodig ls om als
christen op christelijke partijen te
stemmen." Aldus een citaat van dr
F. O. van Gennep ln Trouw van 19
Juli. Blijkens hetzelfde blad vond dr
K. E- H. Oppenheimer dit „goed bar-
thiaans". Ik wil beweren, dat de dis
cussie over stemadviezen allang ach
terhaald ls en dat het geven van
stemadviezen tekort doet aan de
mondigheid van de gemeenteleden.
Achterhaald
Dat „achterhaalde" zit hem een
beetje ln het feit, dat de discussie
door vrijwel dezelfde mensen wordt
gevoerd als ln de na-oorlogse Jaren.
Een beetje méér ln het feit, dat ze
dezelfde argumenten hanteren als
toen. Ik constateer, dat ze de grondi
ge kritiek op Barth niet hebben ver
disconteerd. Diens openbaringsbe
grip en keuze voor het socialisme
zijn tot dogma verklaard. Kennelijk
ziet men ook niet, dat de argumen
ten vóór confessionele politiek nogal
veranderd zijn en dat geen kerkelij
ke instantie in de katholieke, gere
formeerde en hervormde kerk de ge
lovigen nog het recht ontzegt op
andere dan christelijke partijen te
stemmea
Het theologisch klimaat is zelfs van
dien aard. dat er enige moed voor
nodig ls, Je pro CDA uit te spreken.
Om van pro WD maar te zwijgen!
Wat dit betreft voeren Van Gennep
c.s. een achterhaalde strijd. Ze lezen
in „christelijk" veel meer pretentie
dan er wordt Ingelegd. Wat dit be
treft ls heel dat advertentie-gedoe
geldverspilling. Het enige leuke ls
om snel de namen langs te lopen ter
controlering of Je wijkdominee oók
een „roole" ls. Wét hij Je adviseert,
laat Je verder koud.
Maar het ging natuurlijk om heel
wat anders dan om vrijheid tot poli
tieke keuze. Blijkens het vervolg van
Van Gennep's verhaal gaat het om
een keuze vóór het socialisme, vóór
de Partij van de Arbeid. En wel om
dat men vindt, dat dit voor'christe
nen niet anders kén. De strijd tegen
het confesslonalisme ln de politiek is
niet een keuze voor elke partij behal
ve de christelijke, maar voor de
PvdA.
Dat ls respectabel en verdedigbaar,
maar waarom wordt dit zo schoor
voetend toegegeven? Pas als éérst
gezegd ls, dat het het goed recht van
elke gelovige ls, op zakelijke gronden
anders te stemmen dan kerken of
een raad van kerken wel lief ls.
kan op zakelijke gronden en met
goede argumenten een discussie ont
staan, welke politieke richting het
meest recht doet aan of het minst in
strijd ls met bijbelse noties van ge
rechtigheid en vrede.
En hiermee kom ik aan mijn tweede
punt van kritiek: het geven van on
gevraagde stemadviezen voor welke
partij ook is ln strijd met de mondig
heid van de gemeente. De vraag kan
immers gesteld worden waarom ln
genoemde zakelijke discussies ker
kelijke functionarissen ineens een
bepalende stem zouden moeten heb
ben. Nu ontkent Van Gennep, dat
hij als kerkelijke functionaris sprak.
Hij was een „gemeentelid, wiens ge
tuigenis niet tot zwijgen gebracht
kan worden".
Afgezien van het feit, dat het ge
bruik van het woord „getuigenis" in
verband met een stemadvies (in
onze Nederlandse situatie!) min
stens zo bedenkelijk is als het ge
bruik van het woord „christelijk" in
de politiek, is dit voor mij geen
argument. Achter ieders naam
stond toch, dat hij theoloog was en
een bepaalde kerkelijke functie ver
vulde? Wat hebben de onderteke
naars van de pro-PvdA-advertentie
ënders gebruikt dan hun kerkelijk
gezag? Ik vind het flauw, dat achter
af te ontkennen. Als gemeenteleden
of andere kerkelijke functionarissen
hen daarop wijzen, moeten ze dat
respecteren als het goed recht van
een mondige kerk! Wie ongevraagd
zijn papieren op tafel legt, moet het
kunnen hebben, dat anderen die pa
pieren controleren. Dót heeft ds. G.
Spilt gedaan en niks anders.
Dominees-hoogmoed
Hier komen we aan het meest „ach
terhaalde" van ongevraagde stem
adviezen: het is een rest van kerke
lijke bemoeizucht. Men tracht via
oneigenlijke middelen, namelijk die
van het ambtelijk gezag in geloofs
vragen, het antwoord op politieke
vragen in een bepaalde richting te
duwen. Met anders dan zakelijke
argumenten tracht men het stemge
drag van de gemeente te beïnvloe
den. Wie daarvan niet gediend is,
krijgt het verwijt te horen, een ker
kelijke functionaris zijn getuigenis
niet te gunnen. Dat is niets anders
dan ouderwetse dominees-hoog
moed. Ik begrijp best, dat men dat
niet bedoelt, maar nog minder dat
men niet inziet, dat het zo bij de
mensen overkomt.
Zelf dominee zijnde, besef ik heel
goed, hoe kwetsbaar je bent en hoe
pijn het doet, als je ln Je opvattingen
over de samenhang van geloof en
politiek niet geaccepteerd wordt.
Maar er is een diepgaand verschil
tussen het politieke aspect van ge-
:ur
we laten verder de tijd zijn werk
doen."
De minister zei, dat in de jaren 1971
tot 1976 in Polen 365 kerken zijn
gebouwd en dat er vandag 26 groot
seminaries en 18 klein-seminaries
zijn met 1174 ingeschreven stu
denten.
SANTIAGO (UPI/KNA) - Op de
laatste dag van zijn verblijf in Chiuli
heeft aartsbisschop Lefèbvre een
felle aanval gedaan op het Vaticaan.
„Een stilzwijgend verbond tussen
Moskou, de Heilige Stoel, de vrij
metselarij en het eurocommunis-
me" is bezig de kerk te beroven van
haar bevoorrechte positie in sommi
ge landen en zaait godsdienstige
verdeeleheid, zei Lefèbvre.
Hij sprak voor vierhonderd mensen
tijdens een „bijbel-conferentie" van
twee uur. Hij noemde speciaal Span
je, Italië en Colombia als landen,
waar het Vaticaans-communisti-
sche complot al aan het werk was.
„In Colombia was het het Vaticaan,
dat de president vroeg het eerste
artikel van de grondwet te wijzigen,
waarin staat dat het katholicisme
de enige officieel erkende gods
dienst van het land is," zei de aarts
bisschop.
Via Argentinië (waar hij niet wel
kom is) zou hij naar Europa terug
reizen. Kardinaal Henriquez van
Santiago heeft de rooms-katholie-
ken van Chili opgeroepen te bidden
voor aartsbisschop Lefèbvre, „die,
zijn roeping heeft verraden". „Wij
zouden willen aldus de kardinaal
dat de paus degenen die de kerk
onteren strenger zou oordelen."
DE BLINDE RAT
vandaag donderdag 21 juli 1977
In een oud jeugdblad las ik het Een
man droomde van vier ratten die op
hem toekropen. De eerste was dik ei
vet, de twee anderen waren mager
en de vierde was blind. Hij was
danig van streek van die droom. Hij
had wel eens gehoord dat ratten ln
je droom niet veel goeds betekenen.
Hij vertelde daarom die droom aan
zijn vrouw. Z'n zoontje had het 'j*
verhaal ook gehoord en gaf daarop fS
een verklaring. Hij zei: Vader, die
vette rat is de kastelein bij wie u ons|
geld brengt. Die twee magere ratten
zijn moeder en ik en de blinde rat
bent u zelf. Een prachtige
„Kalendergeschichte", zoals ze
vroeger zoveel de ronde deden. T(
zijn er bij die in onze ogen wat al te
aandoenlij ke verhalen wel eens ,jj
exemplaren die ons bijten. Die
blinde rat laat mij niet los. Wij f
worden niet graag vergeleken met k
een blinde rat. Maar tegelijkertijd 6E
zijn we ervan overtuigd dat 't nogal (n,
hypocriet is om alleen een drinker er)
een blinde rat te noemen. Wij or
hebben't tegenwoordig over „een to
blinde vlek hebben". Kijk, verder is
er natuurlijk niets, absoluut niets ta
aan de hand, we hebben alleen een
blinde vlek. Bepaalde dingen, daar ör
hebben we geen oog voor. 't Staat, jj
mits goed gebracht, zelfs gekleed
om er „eerlijk voor uit te komen".
Maar het verhaal, de
„Kalendergeschichte" is niet zo
beschaafd. Het spreekt van een
blinde rat. Toonbeeld van lot en n
doem. Een wezen dat niet ziet wat
het doet en die alleen op de reuk
afgaat en zich dan volvreet, 't Geeft U,
niet wat het is. En vandaag of
morgen is het vergif. Dit verhaal
houdt ons een eng spiegeltje voor.
Je zou het met één klap in een hoek
willen smijten. Toch denk ik dat 't
geen kwaad kan om zo'n
paardemiddel-verhaal van tijd tot
tijd eens te overwegen en je zelf een
paar bijzonder kritische vragen te
stellen. Welke? Dat moet iedereen
dan maar .weer zelf weten.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Zunderdorp (par?,
time): P. Masmeijer kand. b
Utrecht.
Bedankt voor
C. Hoogendoorn
Nieuw Weerdinge:
kand. te Haren.
Capucci
loofsvragen èn de politieke werke
lijkheid in Nederland. Het is mijn
stellige overtuiging, dat je je in die
laatste werkelijkheid (die van de
partijpolitiek) met haar vele voetan
gels en klemmen, haar belangen en
pretenties, haar listen en lagen, haar
fraaie verhalen en haar niet zo fraaie
praktijk beter kunt laten leiden
door parlementaire journalisten en
andere deskundigen, die het spel
dóór hebben, dan door de overwe
gingen van je wijkpredikant of se
cretaris-generaal.
Op het gebied van de politiek heb ik
van een theoloog nog nooit iets we
zenlijks geleerd. Dat hoeft ook niet.
Maar het is voor mij wel een reden
om liever een stemadvies te vrégen
dan er een te géven.
(G. Manenschijn is als wetenschap
pelijk medewerker verbonden aan de
theologische faculteit van de Vrije
Universiteit te Amsterdam.)
De Grieks-katholieke aartsbisschop
van Jeruzalem, Hilarion Capucci, i
in hongerstaking gegaan uit proteit
tegen de omstandigheden, waarote
der hij gevangen wordt gehoudefij
.Capucci zit in Israël een gevangw
nisstraf van twaalf jaar uit wegeifc
wapensmokkel ten behoeve van P&
lestijnse guerrilla's. Volgens het Jofc(
daanse blad El Destour zit hij in eejj(
veel te kleine cel. Zijn bewakeïj
plagen hem voortdurend en belette»'
hem zijn godsdienstige plichten U
doen. M
Drs. J. Slomp
Drs. J. Slomp, islamoloog in dien: q
van de gereformeerde kerken met d
opdracht, voorlichting te geven ov< e
de ontmoeting met muslims in d
Nederlandse samenleving, gaat ij,
augustus voor een studieconferentie
naar Zweden. De zending van cL
lutherse kerk daar heeft hem uitg
nodigd, lezingen te geven over d*
islam in Pakistan en over de verhou
ding tussen Christendom en islara
L
David Wilkerson
De Amerikaanse evangelist Da'
Wilkerson, de stichter van Tei
Challenge, die nu al twintig ja
werkt onder jeugdige verslaafd»
aan drugs, is een grote campagri
begonnen tegen het alcoholism*-
Volgens Wilkerson is er onder d
Amerikaanse jeugd momenteel ee)
wending van drugs naar alcohol, dl
zo groot is, dat de drank nu al „Ami
rika's jeugdprobleem nummer ééri
genoemd kan worden.
Conferenties
Nieuwe levensstijl, 1-5 augustul
Dijk en Duin, Hoorn (t4
02290-14941).
Basisonderwijs nieuwe stijl, voj
leerkrachten KBO, 1-5 augustik
Den Alerdinck, Laag Zuthem (t?
05290-541).
aviji
fdd