Kerken vragen Den Uyl meer aandacht voor zwakke groepen Kerk vijand nummer één van schrikbewind El Salvador Uit brieven van lezers Meer rechtvaardige en houdbare samenleving Vluchtelingen Minderheden Elektronicum mag orgel genoemd worden Meer hulp en minder wapens Hervormd Zwolle laakt sexwinkels CONFERENTIES tót I f VANDAAG; Voorbijganger ft Jongeman sticht"; negentien brandy VRIJDAG 15 JUU 1977 KERK Trouw/Kwartet AMERSFOORT De sectie voor sociale vragen van de raad van kerken In Nederland verwacht van het toekomstige kabinet initiatieven, die kunnen leiden tot een meer rechtvaardige en vooral houdbare samenleving, waaraan zoveel mogelijk mensen in een open discussie kunnen deelnemen. Dit schrijft de sectie in een brief aan kabinetsformateur drs. J. den Uyl. Omdat de formateur overstelpt is met wensen en adviezen, heeft de sectie zich beperkt tot die zaken, waar kerken naar het oordeel van de sectie het meest toe geroepen wor den: nood van mensen en de kwali teit van de samenleving. Inhakend op de instemming van Den Uyl in de afgelopen jaren met de 7wakkpn doeleinden van de beweging voor <iWonncn nieuwe levensstijl, schrijft de secUe: WIJ zijn ervan overtuigd, dat de mo tieven vpn deze beweging nog altijd in hoge mate geldend zijn. Zowel de relaties tot de derde wereld, de ernst, van de ecologische problematiek, alsook de crisis In de hooggeïndustri- aliseerde samenleving van Europa dwingen tot vernieuwing van grondslagen en doeleinden van de maatschappelijke en economische orde. In verband met de zorg voor de zwakke groepen in de samenleving Korte duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte." brieven kunnen worden gestuurd naar Secretans Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859, Amsterdam. Bij pubiikatie wordt de naam van de schrijver vermeld Duidelijkheid Minister Boersma heeft gezegd dat een coaliüe van de PvdA en het CDA de praktisch enig mogelijke oplossing is na de verkiezlngs-resul- taten van 25 mei. Maar deze opvat ting is blijkbaar nog steeds geen gemeen goed in de top van het CDA. Van Agt zei dezer dagen de weg naar de WD nog steeds open te houden. CDA en PvdA realiseren zich nog steeds veel te weinig dat die tijd eigenlijk al in 1972. maar zeker in 1977. voorbij is. Er zullen nu com promissen tot stand moeten komen tussen PvdA en CDA die qua resul tante van krachten zeker niet dich ter bij het CDA dan bij de PvdA hoeven uit te komen Zeker niet als men binnen het CDA steeds meer gaat beseffen dat het serieus nemen van het evangelie als richtsnoer ook voor het poliUeke handelen, niet tot minder, maar tot meer gemeen schapszin en dorst naar gerechtig- held leidt dan de PvdA drijft. Als men dat In overgrote meerderheid binnen het CDA nog steeds niet in ziet is het beter dat nu door een botsing met de harde realiteit duide lijk wordt n.l. door dè aangetoonde onmogelijkheid van een compromis van het gehele CDA met de WD. Het blijven spelen met een dreiging die men niet waar kan maken, leidt tot een zweverig en mistig beleid zowel van het CDA als de PvdA in een moeilijke overganstljd die dui delijke en begrijpelijke maatregelen vraagt. Beter nu een keer de forma tiepoging Den Uyl tijdelijk mislukt, dan straks het tweede kabinet-Den Uyl definitief mislukt als het Hosan- nah door onduidelijke en onvol doende maatregelen heeft plaats ge maakt voor het „kruisigt hèm". Den Uyl tracht het overspel van het CDA met de WD straks in de Ka mer af te grendelen door spijkerhar de afspraken over compromissen in het te vormen kabinet Maar de eni ge garantie voor een vastberaden en tevens soepel aan de veranderde omstandigheden aangepast beleid is de gevoelsmaUge en getalsmatige trouw van de overgrote meerderheid van de CDA-fractie aan een coalitie van sociaal democraten, christen democraten en radicale democraten die een derde weg banen tussen ka pitalisme en marxisme. Waar een wil is is een weg. Waar de wil ont breekt struikelt men toch. Amsterdam J. W. E. Riemens Migratie Uit Engeland willen ze nu weer twee honderd bouwvakkers laten komen. In Rotterdam is een aannemer die geen bouwvakkers kan krijgen. Hebben wij in Nederland geen goede geschoolde vakmensen meer? En zestien Roemenen willen ook naar Nederland, want ook daar is geen mensenrecht Maar ik hoop dat ze het nu ook eens over mensenplich ten hebben. Want het is nog nooit zo n chaos geweest in Nederland als de laatste jaren. Er moet nu echt een rem komen, want de arbeidsgele genheid en woningnood worden op deze manier niet opgelost. Ster-reclame De minister heeft gesproken, weg met de reclame van zeven uur. Dat zal een opluchting zijn voor veel ouders en opvoeders. Immers, wat gaat er weinig opvoedende kracht uit van zeep- of tandpasta-reclame! Laat ze dan liever kijken naar het sensuele gekronkel van sommige Idolen uit de popmuziek-uitzendln- gen! En wat kunnen de kinderen niet veel leren van de realistische 'foto's die voor iedere bioscoop han gen. Of van de decadente sexblaad- jes die t)ij haast elke kiosk uitges tald staan, om maar te zwijgen van de sexwinkels waar zoveel te zien is. dat zelfs een markies de Sade er nog wat van zou kunnen leren. Een bela chelijk besluit van de minister! Velsen Noord Amsterdam Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Tele* 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel. 05200-17030 Jo Bosman en de 2org voor het leven vraagt de sectie bij de kabinetsformatie aan dacht voor zeven zaken: 1. Werkgelegenheid. Bepleit wordt, dat zoveel mogelijk mensen aan het arbeidsproces kunnen deelne men. De sectie herinnert aan de bereidheid, die de raad van ker ken enkele maanden geleden in een brief aan de stichting van de arbeid uitsprak, om indien de herverdeling van de bestaande hoeveelheid arbeid offers vraagt in de Inkomenssfeer de kerkle den op te roepen zich vertrouwd te maken met een matiging van inkomensstijging van alle groe pen van de bevolking. 2. Ontwikkelingsbeleid. De sectie vertrouwt erop. dat het beleid van de afgelopen vier Jaar krachtig zal worden voortgezet en zal worden verbeterd, met name ten gunste van de armste landen en bevol kingsgroepen. De kerken in ons land hebben meermalen hun ver antwoordelijkheid in deze uitge sproken en zijn doende om nu ook in Europees verband de ontwikke lingsopvoeding te bevorderen. 3. Vluchtelingen. De sectie hoopt, dat de getalsgrens voor de opne ming van asielzoekers in ons land thans 750 per Jaar ieder Jaar opnieuw bepaald zal worden te gen de achtergrond van de nood van de asylzoekers. Bovendien hoopt zij, dat niet deze getals grens, maar de risico's die de asyl zoekers lopen, doorslaggevend zullen zijn. Voorts verwacht de sectie, dat allen die zich aan onze grenzen als vluchteling melden, menswaardig ontvangen worden en dat hun verzoek met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld wordt. 4. Buitenlandse werknemers. Er moet een andere oplossing ko men voor die illegale buitenland se werknemers, wier beroepspro cedure bij de Raad van State om alsnog een verblijfsvergunning te verkrijgen, nu nog loopt 5. Pluriforme samenleving. De sec tie signaleert onvoldoende visie op ruimte voor en grenzen van een pluriforme in ons land toe nemende samenleving waarin mensen en groepen van verschil lende culturele, religieuze en ethi sche identiteit met elkaar samen leven. In samenwerking met so ciaal-culturele kaders in de sa menleving dient volgens de sectie een diepgaand bewustwordings proces op gang gebracht te wor den. De sectie verwijst daarbij naar haar eerdere pleidooi voor een grondiger bezinning op de opvang van Surinamers. Maatre gelen om het geweld tegen en door minderheidsgroepen in te dammen acht zij noodzakelijk. Het beleid van de regering dient erop gericht te zijn, het geweld in al zijn vormen terug te dringen, niet alleen het geweld tussen sta ten en groepen van staten, maar ook dat tussen klassen en rassen. 6. Abortus. Elke oplossing moet blijven uitgaan van het feit, dat het hier primair gaat om een vraagstuk van menselijk leven. Vermeden moet worden, dat de nieuwe wetgeving een mechanis tisch en technokratisch karakter krijgt. 7. Energiebeleid. De sectie vraagt de publieke meningsvorming op basis van een voldoende brede voorlichting van de bevolking te bevorderen en dit proces niet te doorkruisen met besluiten van overheidswege. Een dergelijke besluitvoorbereiding acht de sec tie Juist voor kernenergie van be lang omdat hierdoor veel zorgvul diger rekening kan worden ge houden met de gevoelens van angst en onzekerheid ten aanzien van de technologische ontwikke ling. Besluiten die daarna toch genomen moeten worden, kun nen dan beter worden aanvaard. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De reclame codecommissie heeft de klacht van de vereniging van gerefor meerde kerkorganisten tegen een orgelhandelaar, die met elektronische orgels adverteer de als „orgels", afgewezen. De organisten vonden, dat er sprake was van misleidende re clame. De naam „orgel" komt volgens hen alleen toe aan „een instrument dat een toon voortbrengt door middel van luchttrillingen in een zuil, na melijk een pijp, en wel een orgelpijp, bestaande uit hout of orgelmetaal (tin of lood)." Eigenlijk zou „namaak", zoals harmoniums en elektroni- cums, volgens de vrijgemaakte organisten helemaal geen „or gel" genoemd mogen worden. Als dat niet zou gaan, dan zou in advertenties in ieder geval de toevoeging van woorden als „elektronisch" verplicht die nen te zijn om duidelijk te ma ken, dat het niet om een „echt" orgel gaat. De codecommissie achtte de klacht niet gegrond. Zij over woog daarbij, dat het woord „orgel" in het spraakgebruik gebruikt wordt zowel ter aan duiding van pijporgels als ter aanduiding van elektronische en anderssoortige orgels. Naar het oordeel van de codecom missie denkt het publiek bij het woord „orgel" niet uitslui tend aan pijporgels. De com missie heeft wel begrip voor het feit, dat kerkorganisten wel in de eerste plaats bij het woord „orgel" aan een pijpor gel denken, maar naar haar oordeel bestaat er geen gevaar voor misleiding van het publiek. Leuvense theologen: LEUVEN (CIP) De Belgische rege ring moet meer aan ontwikkelings hulp doen en minder aan wapenhan del. Dit vindt een groep van tien professoren en een studentenpas toor van de theologische faculteit van de katholieke universiteit van Leuven. In een open brief aan de regering wijst de groep op de stijging van de export van Belgische wapens van 190 miljoen gulden in 1973 en 370 miljoen in 1974 tot 620 miljoen in 1975. Het argument, dat wapenhan del werkgelegenheid in België ver schaft, gaat volgens de groep hele maal niet op. „Reeds twintig Jaar wordt dit argument gebruikt. In die periode hadden de opeenvolgende regeringen reeds heel wat kunnen verwezenlijken inzake de omschake ling van de wapenindustrie," aldus de brief. De groep wil meer ontwikkelings hulp en bovendien meer spreiding van de hulp. België verleent nog steeds te veel steun aan Zaire, Roe- anda en Boeroendi, aldus de groep, die verder pleit voor een sobere le vensstijl in België zelf, waar het bru to nationaal produkt per hoofd in 1975 veertig maal hoger lag dan in India. ZWOLLE De centrale kerkeraad van de hervormde gemeente te Zwolle heeft de gemeenteraad ge vraagd wat te doen aan het opdrin gen van sexwinkels en sexclubs. De kerkeraad spreekt van een verzake lijking en verruwing van de geest en het gevoelsleven van de mensen. Een confrontatie met dit straat beeld ontluistert bij velen het leven. Verschillende andere Zwolse kerken hebben hun adhesie met de brief betuigd. Het geheim van Israëls liederen, voor hen die zich betrokken weten bij de liturgie in hun eigen omge ving, 18-24 Juli, 't Dackhues, Hulssen (tel. 085-259105). Schipperen, de aard van het leven anno 1977, 18-23 Juli, De Haaf, Ber gen (NH) (tel. 02208-4141). Hoe wij denken, leren en vergeten, 18-23 Juli, .Woodbrokershuis, Bar- chem (tel. 05734-443). Alleen, maar samen! Hoe kan men als alleenstaande zinvol leven in een maatschappij, waarin mensen veel al in paren leven, 18-22 Juli, Ons Erf. Berg en Dal (tel. 08895-1744). M. de Mey SAN SALVADOR (ANP/KNA) De r.k. kerk geniet de twijfel achtige eer door het bewind van El Salvador beschouwd te worden als vijand nummer 1. Dit wordt steeds duidelijker naarmate 20 juli dichterbij komt. Deze datum moeten de 47 jezuieten het land verlaten hebben, anders worden ze gedood. Door dit dreigement van de unie van blanke strijders laten de paters zich niet afschrikken. Hoewel er in maart al een jezuïet vermoord werd en ze ven anderen werden uitgewezen, zijn ze vastbesloten^ blijven. Hun alge mene overste, pater Pedro Arrupe, deed een beroep op de president de paters te beschermen. Zondag liet zijn plaatsvervanger, pater Vincent O'Keefe, weten dat de Salvadoriaan- se autoriteiten een kerkelijke ban boven het hoofd hangt. Of dit veel zal uitrichten? De unie van blanke strijders ls een van de vele mantelorganisaties, die de nieu we president Romero krachtig steu nen om de rijken rijk te houden en om iedere poging tot landhervor ming als-communlstische agitatie af te wijzen en in bloed te smoren. Een probaat middel in een land, „waar de afgelopen 45 Jaar de mensenrechten aan de lopende band werden ge schonden en zo'n 150.000 mensen zijn gedood". Aldus een bericht van een priester die vorige maand El Salvador moest verlaten en het wes ten vraagt deze dictatuur niet langer financieel te helpen. Noodkreten De laatste dagen dringen steeds meer noodkreten door. Zo ontving het Zwitserse blad Orlentlerung twee S.O.S.-berichten met het ver zoek bekend te maken wat er ge beurt en daardoor aan de stroom van misdaden een halt toe te roepen. „Samen met de hulpbisschop van San Salvador, mgr. Arturo Rivera y Damas. worden wij, verschillende priesters, religieuzen en katechisten, als opgejaagd vee vervolgd. We sla pen niet meer thuis. Mgr. Rivera Is ondergedoken. Hij is met de dood bedreigd. In de hoofdstad worden op grote schaal vlugschriften verspreid, waarin letterlijk staat: doe iets voor het vaderland, dood een priester". Ook smokkelde de kerkleiding een zwartomrande lijst naar het buiten land. waarop 28 namen van priesters, katechisten en pastorale assisten ten. die van februari tot mei werden vermoord, uitgewezen, gevangen ge nomen of gefolterd. Een priester, die moest vluchten, liet aan de Neder landse commissie „Justltia et Pax' een van de gebruikelijke dreigbrie ven zien. afkomstig van de beruchte L-Zj BetwiSI gebied m. Spoorweg Pan-Amerikoonse weg f.' - ,-r unie: een tekening van een witte hand en de tekst uit het bijbelboek Daniël „mene tekel". waardoor ko ning Belsazar Indertijd werd aange zegd dat zijn dagen waren geteld. Ondanks alle terreur stellen de bis schoppen zich steeds moediger op in verklaringen en toespraken. In hun laatste herderlijke brief schrijven ze: „De kerk veroordeelt het marxis me, dat alle godsdienstige waarden loochent en de mensen misbruikt om zijn politieke macht te vestigen. Maar met dezelfde nadruk veroor deelt de kerk het liberale kapitalisti sche systeem, ook als het God er kent Want in feite loochent het God, wanneer het geloof gelijkstelt met winst en dit beschouwt als voor naamste reden voor menselijke vooruitgang. Dit systeem misbruikt de mens ter vermeerdering van de rijkdom van enkelen, terwijl het de massa arm laat en zo scherpe ver schillen tussen de klassen bewerkt. Het heersende kapitalistische sys teem vertrapt de mensenrechten, de menselijke waardigheid en zelfs het leven zelf om zo de economische, politieke en maatschappelijke macht overeind te houden". Geweld En zij waarschuwen onomwonden: „Als de machthebbers doorgaan met het alleen behartigen van hun eigen belangen zonder te letten op de vertwijfeling van de onterfden, dan zijn ze verantwoordelijk voor een klimaat van volledig geweld" Ten slotte schrijven de bisschop pen: „Houdt op met de lastercam pagne tegen de kerk een campag ne gericht tegen de binnen- en bui tenlandse priesters, maar ook tegen de orde van de Jezuïeten en tegen de bisschoppen Het ls een campagne, die gevoerd wordt vanuit de scha duw van de anonimiteit om de kerk tot zwijgen te brengen en de afschu welijke schendingen van de mensen rechten te rechtvaardigen". In het informatiebulletin van het aartsbisdom San Salvador gaf Militairen beheersen het straatbeeld van de hoofdstad San Sal vador. aartsbisschop Oscar Romero, na overleg met zijn hulpbisschop en zijn priesters, een oveizlcht van de feiten, gevolgd door een beoorde ling. De verklaring wijst de slechte land- verdeling negentig procent van de boeren heeft helemaal geen grond aan als voornaamste reden van de huidige onrust. Om te overleven al dus de verklaring bleef de boeren geen andere mogelijkheid dan land te bezetten, overigens met de vaste wil om pacht te betalen, maar ook dit werd geweigerd door de groot grondbezitters. Om een revolutie te voorkomen besloot de vorige presi dent, Arturo Molina, tegen zijn zin tot landhervorming. Pogingen tot invoering stuitten in 1973 en 1976 op het verzet van de rijke families, die de ANEP (Nationale vereniging van particuliere ondernemers) opricht ten en zo'n vijf miljoen stopten in een campagne tegen de hervorming. De grootgrondbezitters organiseer den zich in de FARO. Beide organi saties zorgden ervoor dat generaal Carlos Romero vla vervalste verkie zingen 1 juli president werd. Vooral sinds zijn verkiezing op 20 februari ls de heksenjacht tegen de kerk, die marxistisch zou zijn, enorm toege nomen. „Verdwijnen". De verklaring van de aartsbisschop van San Salvador wijst op vele ar restaties en op het „verdwijnen" van tientallen, op moorden en een bom explosie in de drukkerij van het aartsbisdom, waar bladen werden Vlieger Vanuit mi jn raam ki j k ik uit op c aanleg van een gloednieuwe we£1 Zal nog wel even duren, maar er toch schot in. Er liggen zelfs al vDi die stukken Ijzer voor een vangiya want wij bouwen de risico's graf a Er zijn duidelijk kinderen aan 'tpo spelen achter de bosjes. Af en tode ik een rode vlieger opgaan. Hij d 't nog niet goed, maar dat komt omdat er bijna geen wind is. Hoe oud zou dat al zijn: vliegeren? E|I bestaan heel oude prenten van e is nu een tentoonstelling van vliegers in het Stedelijk Museup Vliegeren heeft Iets. Het hoort b voorjaar en zomer, bij mooi weel Het heeft Iets vredigs want het ii een spelletje waarbij alle bruut geweld taboe is. Uiterst voorzlcb moet je met je vlieger en met de^ draad omgaan. Voordat Je 't wee I er een gat in het zorgvuldig gepli netwerk en ook voordat Je 't wee je met Je draad in een boom te tobben. En krijg 'em er dan maawj eens uit! De rode vlieger verschil: trouwens al niet meer boven hetH* struikgewas. Zou er al misère zijpt Even ging die vlieger op en toeniai Toen kwam de verwarring. Zo gfoi 't vaak met vliegers. We zeggen soms al van te voren, en dan waarschuwend: denk niet dat diU vlieger opgaat! En dan bedoelen^ je plannetje is wel mooi, netzo j als een vlieger in de zon, maar h^ maar niet teveel verwachting va^ Soms ls het goed dat we elkaar z^ waarschuwen. Want teleurstelliit geven verdriet en dan kan Je er tL| al een beetje mee gerekend heblL Maar vaak zeggen we ook dat di^ vlieger wel niet op zal gaan omdL we niet voldoende vertrouwen ,e1 hebben. Er gaan echt vliegers on z Als er maar genoeg wind ls en erL ruimte en nog zo'n paar voor waarden. En als hij eenmaal stal wie uit dan nietz'n bewondering Misschien alleen die man die gee vertrouwen had. Hij is in staat oi t alsnog te zeggen dat 't niet zo la^r zal duren. Maar dat weten we tofc.. En dat drukt onze vreugde echt g! want we maken gewoonten meur* r Beroepingswerk n! NED. HERV. KERK Beroep^.1 Lemmer (toez.): M. J. Kalvenh^ j Nieuwleusen. Aangenomen naar Terneuzen,*. kenhuispred.): D. W. Koelma' Katwijk aan Zee; het beroe] gedrukt die het regime niet ont zagen. Mgr. Romero en zijn priesters schrij ven de voortdurende schending van mensenrechten wel te moeten ver oordelen, „hoewel we daarmee ons leven op het spel zetten en de goe den naam van de bevolking en de priesters". Aan het adres van de ultrarechtse katholieke groeperin gen stelt de verklaring, dat zij al buiten de katholieke gemeenschap staan, als zij in naam van een tradi tie die geen ontwikkeling toelaat en zonder zich te bekommeren om de dringende problemen van historisch belang, het leergezag van het laatste concilie verwerpen, alsook de socia le leer, die de Latijnsamerikaanse bisschoppen in 1968 te Medellin op stelden Oog gekregen Sinds Medellin heeft de kerk van El Salvador oog gekregen voor het on recht van het Institutionele geweld. Een grote groep priesters ging zich wijden aan de allerarmsten. Toen de rijken tot hun schrik ontdekten, dat de kerk hun belangen niet langer verdedigde, gingen zij tot de aanval over, geholpen door het leger, de nationale garde en de speciale plan tagepoll tie. Een uitgewezen priester onthult in een brief enkele details van de on derdrukking. Op 18 mei werden vele boeren verdreven van het terrein van een grootgrondbezitter in Pals- nal. Ze hadden het land bezet, om dat de eigenaar het niet verpachten wilde. Ze gingen naar het ministerie van landbouw om hun beklag te doen. Het aanwoord was een aanval van tweeduizend militairen met pantservoertuigen, vliegtuigen, mortiervuur en machinegeweren. Ook de buurdorpen werden aange vallen, vele huizen verbrand en de oogsten verwoest. De bewoners vluchtten de bossen in. De volgende dag bezette het leger de stad Aquila- res en omgeving. Opnieuw verwoes tingen, arrestaties en folteringen. De kerk werd ontwijd en Ingericht als kazerne en martelkamer. De kos ter, die de alarmklok wilde lulden, werd uit de toren geschoten. Op de vraag waarom de kerk prak tisch vogelvrij is verklaard, gaven de bisschoppen van El Salvador een eenvoudig antwoord in hun laatste herderlijke brief. „Steeds wanneer in Latljns-Amertka christenen en hun kerken trouw zijn aan hun pro fetische opdracht en wanneer wij onrecht aanklagen en met landar beiders, Indianen en slumbewoners werken aan de opbouw van een rechtvaardiger maatschappij, krij gen wij steeds dezelfde reactie: de macht keert zich tegen ons en er vallen doden, mensen verdwijnen en worden uitgewezen." generale synode tot pred. vooi* tengew. werkz. (marine): L. Jr" mens, kand. te Utrecht. Afscheid op 17 Juli van 's-He( hoek: C. Haas ber. te Vleuten. GEREF. KERKEN Afscheid van Andijk: H. Vollra ber. te Lemmer. Aangenomen naar Antwerpen voor vormlngs- en toerustinj geref. kerken in België)- dr Goedhart te Nijmegen, die teve benoeming tot hoogleraar aa protestantse theologische faci te Brussel heeft aangenomen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Ulrum: J. P. v. d. kand. te Groningen. Eva den Hartog Eva den Hartog, tot voor korl joor bij het Leger des Heils onder andere ln Zaïre en Bangli werkte, is een van de hoofdsprt op het „zendingscongres 77", di 29 Juli in de Finse hoofdstad Hl ki wordt gehouden. Thema va] congres, waaraan vijftienhor mensen zullen deelnemen, is gehele evangelie voor de g mens in de gehele wereld". Biss Festo Kivengere uit Oegandi hoort ook tot de sprekers. Lefebvre Aartsbisschop Marcel Lefebv vanuit Texas naar de Zulda kaanse staat Columbia gereisd wat hij noemt een rustig prh zoek aan zijn zuster Marie Thf die al twintig Jaar ln Coli. woont en getrouwd is met een /I se textielfabrikant daar. De gf I lijkheld in Columbia heeft doeJ ten, zijn aanwezigheid te neL LefebvTe is ook nog van planj Panama te gaan. Mexico, wa£ op verschillende plaatsen eeü had willen opdragen, weigerdi een visum. tl Een groep dissidente christerlg de Sowjetunie, onder wie de r doxe priester Gleb Jakoenin een beroep op paus Paulus ge15 voor de gelovigen in de Sowjefl te pleiten. „De christenen in dt Jet-Unie leven momenteel on& dreiging van een dwang dei weerga op hun geweten," alrfro oproep. BREDA (ANP) - De achttielft C. B. uit Breda heeft bekend|j januari tenminste negentien tel brand te hebben gesticht. De t schade ervan is ongeveer eej miljoen gulden. De politie 1 jongen aan bij een brandje voetbalkeet. Een duidelijk kon B. niet geven. m Gleb Jakoenin

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2