Doel: Youth for Christ overbodig maken
Ruzie geleerden belemmert
studie tafeltjes van Ebla
Hulp aan gevluchte
Rhodesiërs
Uit brieven van lezers
VANDAAG
Nieuwe directeur Pieter Boomsma:
Thema bijbelweek:
„Bijbel boek om
te vieren"
Kampen gaat ook
op de muzikale
decibels letten
Herderlijke brief
bisschoppen van
Mozambique
Meer dan 600
werkgroepen
levensstijl
Voorbijganger-
n
Franse bisschoppe^
waarschuwen tegei-
communisme
door een onzer medewerkers
DRIEBERGEN Op 1 Juli ls ds. Pieter Boomsma directeur geworden van Youth for Christ
Nederland. Hij heeft de plaats Ingenomen van ds. George Brucks, die „promoveerde" naar een
functie op Europees niveau ln deze Internationale Jongerenbeweging.
Ds. Pieter Boomsma
Ds. Boomsma was van september
1973 tot eind Juli 1977 predikant van
de gereformeerde kerk te Marken.
Waarom ging hij naar Youth for
Christ?
Zoiets doe Je natuurlijk niet van de
ene dag op de andere dag. zo vertelt
hij. Al van de tijd dat Ik afstudeerde,
was lk van plan om vier Jaar de
gemeente ln te gaan om daarna ln
dienst van de zending uitgezonden
te worden. Ik ben daar ook druk mee
bezig geweest, maar ln die tijd kwam
ook het contact met YFC tot stand.
In 1973 werd lk predikant op Mar
ken, waar lk al enige tijd als pasto
raal werker bezig was. Door de gere
formeerde classis Zaandam werd lk
benoemd tot deputaat voor de evan
gelisatie. Juist in die tijd was er PlannGfl
overleg met Youth for Christ om te
komen tot een samenwerking ln de
classis met een van hun regioleiders,
Hans Eschbach. Deze samenwerking
ls later ook tot stand gekomen.
raad, een adviesorgaan van YFC.
Het lot viel op mij, en van die tijd af
zijn de contacten met YFC ln een
stroomversnelling geraakt.
Hans Eschbach vroeg op een gege
ven moment of een van de deputaten
zitting wilde nemen ln de nationale
Ds. Boomsma blijft zijn bevoegdhe
den als predikant ln de gereformeer
de kerken behouden. HIJ vindt dit
belangrijk, ook voor een evenwichtig
contact tussen YFC en de kerken.
Hoe ziet hij de toekomst van YFC?
Het doel voor die toekomst ls het
niet meer nodig zijn van YFC. Dat
dit nog lang geen haalbare kaart ls,
mag een ieder duidelijk zijn. Mijn rol
in dit geheel ls het begeleiden van
een beweging onderweg. Zo zijn er
bijvoorbeeld twee ontwikkelingen
gaande die de nodige aandacht vra
gen. Allereerst zoeken we naar een
nieuwe werkmethode wat betreft de
koffiebars. Het blijkt dat niet leder
een zomaar kan gaan zitten praten
en Juist deze nletpratere willen we
proberen te activeren. Daarom zijn
we op zoek naar andere werkvormen.
Een tweede, niet minder belangrijke,
ontwikkeling is de uitbreiding en
verdieping van het trainingspro
gramma. Op het ogenblik worden
veel trainlngsweken en weekeinden
gehouden op de Lindehorst. In Drie
bergen. Het blijkt echter noodzake
lijk om ook materiaal voor training
beschikbaar te hebben. Niet alleen
voor bijbelstudies maar ook vakge
richt materiaal te maken voor stu
denten aan bijvoorbeeld de sociale
academie.
Waarschijnlijk zal ook het aantal re
gio's uitgebreid moeten worden van
zes naar twaalf of meer. Hierdoor
zullen we meer aandacht kunnen be
steden aan een kleiner gebied. In het
najaar zal Gert Darmer, regioleider
ln Noord-Holland, beginnen met een
experiment op dit gebied. We hopen
zo grotere mogelijkheden te schep
pen om de boodschap van Jezus
Christus door te geven.
DEN HAAG Chrispen Mandizvïdza, penningmeester van de
ZANU, is zeer tevreden over de steün, die hem is toegezegd voor
hulp aan Rhodesische vluchtelingen door een aantal protestant
se en r.k. organisaties in Nederland.
De stichting Oecumenische Hulp
heeft Inmiddels een verzoek inge
diend bij minister Pronk, geld aan de
stichting toe te wijzen voor voedsel
hulp en medische voorzieningen.
Deze hulp kan de süchtlng bij voor
beeld vla de lutherse wereldfederatie
verstrekken. Ook het algemeen dla-
konaal bureau van de gereformeerde
kerken zal hulp geven, hetzij vla de
lutherse wereldfederatie hetzij via
de wereldraad van kerken.
De r.k. organisatie Mensen ln Nood/
Caritas Nederland heeft financiële
hulp toegezegd en de bisschoppelij
ke vastenactie zal een aantal projec
ten van de ZANU financieren.
De medefinancieringsorganisatie
Cebemo (r.k.) is ln mei al benaderd
door Caritas Mozambique met het
verzoek projecten te financieren ten
behoeve van de Rhodesische vluch
telingen in Mozambique. Na overleg
met de heer Mandizvïdza heeft Cebe
mo nu drie projecten klaargemaakt
ter goedkeuring van minister Pronk.
Het zijn projecten gericht op directe
noodhulp, onderwijs en landbouw.
Deze hulp zal via Caritas Mozambi
que lopen.
De protestantse medefinancierings
organisatie ICCO verklaarde, ln te
genstelling tot Cebemo, geen beroep
te kunnen doen op ontwikkelingsgel
den, omdat minister Pronk zelf al
geld aan de ZANU heeft toegezegd
voor humanitaire hulp.
Korte duKJeli|k geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden
gestuurd naar Secretans Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859, Amsterdam. Bij
pubhkatie wordt de naam van de schrijver vermeld.
Secretaris-generaal Kurt Waldheim van de Verenigde Naties bezocht paus Paulus om met hem te
praten over de situatie in het Nabije Oosten.
Geweldloosheid
In Trouw van 1 Juli, wekt Cor Inja de
indruk, als zou de groep „plaatsver
vanging gegijzelden op basis van
geweldloosheid" het geweld van de
Zuldmolukse kapers niet (volledig)
afwijzen. In de open brief van 7 Juni
aan minister Van Agt, stelt deze
groep, dat de Zuldmolukkers zoeken
naar wegen voor het herwinnen van
eigenwaarden. Hieraan wordt echter
meteen toegevoegd: „Maar ook hier
geldt, dat het doel de middelen niet
heiligt. Gewelddadige acties zijn te
allen tijde af te keuren." Eveneens
wordt ln de open brief aan de leden
van de Tweede Kamer van 18 Juni
de uitspraak van de Vrije Zuldmo
lukse Jongeren, dat „geweld van de
onderdrukten legitiem ls" een uiting
van een verwerpelijk en een veelal
fatale filosofie genoemd. Toen het
geweld van de gijzeling er eenmaal
was. hebben we voorstellen gedaan
om het conflict op korte termijn
geweldloos op te lossen mede door
deze te koppelen aan een lange ter
mijn aflossing van de problematiek
met betrekking tot de Zuldmoluk
kers. Voorstellen, die beoogden een
spiraal van geweld, wraak en vergel
ding terug te draalen en dus ook om
nieuwe gewelddaden te voorkomen.
In het plan van de bemiddelaar dr.
Tan werden onze voorstellen voor
het merendeel overgenomen; helaas
niet door de regering. Maar svp geen
mythevorming als zouden we het
geweld van de kapers niet volledig
afwijzen.
dr. J. P. Feddema
Amsterdam drs. E. A. Huisman
ds. R. Kuijlenburg
Helpen
renhulp geholpen. Waar lk best
dankbaar voor was. maar toen mijn
gordijn van de slaapkamer naar be
neden kwam, kon de hulp een
student niet eerder dan over drie
dagen komen, ln verband met zijn
studie. Al die tijd heb lk 's avonds
geen licht kunnen maken ln de
slaapkamer. Ik haalde zelf een twee
meter lange trap naar de eerste eta
ge, omdat lk hem dit niet durfde te
vragen. (Ik ben 79 Jaar.) Het zou
inderdaad veel beter zijn, wanneer
65-plussers elkaar zouden helpen. Je
hoeft dan niet dat eindeloze gevoel
van dankbaarheid te hebben voor
de Jeugd, die Je niet vergeet. Je kunt
elkaar dan als ouderen onder elkaar
op allerlei manleren behulpzaam
zijn.
Amsterdam
Mevrouw M Boeyinge-Melius.
Na-apers
Ik ben het volkomen eens met de
heer Klei, dat vele organisten trach
ten, zoveel mogelijk Feike Asma te
Imiteren ln bewerking, harmonisatie
en registratie van liederen. Ik zou
nog verder willen gaan. Genoemde
organisten spelen zoveel mogelijk
dezelfde orgelwerken die reeds vele
jaren door Feike Asma werden ver
tolkt en dan liefst ln Feike Asma-
stijl. In mijn ruim 30-Jarige praktijk
als organisator van orgelconcerten
kan ik er wel over meepraten en het
moet me van het hart, dat alles zeer
sterk wordt overdreven. Reeds vele
Jaren heb lk voor mijn concerten ln
Amsterdam andere organisten aan
getrokken die zeker niet minder,
misschien wel begaafder zijn, al
thans ze zijn origineel ln spel en
wijze van vertolking. Als men eens
op een maandag- of zaterdagavond
naar de Westerkerk gaat, dan kan
men constateren dat een bepaald
werk ook wel anders (en mooi) ge
speeld kan worden, dan zoals Feike
Asma en vooral z'n na-apers" het
doen. Ook hoort men andere grote
en moeilijke werken zoals trio sona-,
tes van Bach! Dit doet meer denken
aan de Jaren 1920 en '30. In die tijd
speelden ln Amsterdam o.a. Jan
Zwart, Com. Pameyer, Evert Corne
lls, Anton Rijp, Henk Loo huis, An
ton van der Horst, Frans Hasselaar
en noem maar op. Ieder met zijn
eigen programmakeus en stijl. Te
genwoordig zijn het ln hoofdzaak
fotocopleën.
Diemen C. W. Stier
Auto
Wat Koos van Weringh schrijft,
Waarom „blij dat lk rij?" ls me uit
het hart gegrepen. Wel uit een ver
drietig hart, omdat zelfs de mensen
uit Je directe omgeving, het Je kwa
lijk durven nemen dat je geen ge
bruik meer wenst te maken van de
auto. Je bekijken of Je niet helemaal
normaal meer bent. Soms ga ik twij
felen en denken dat ik toch weer aan
die waanzin moet meedoen. Diep in
me ben lk er echter heilig van over
tuigd dat lk het niet meer mag.
Meedoen aan het verder vernielen
van de aarde, mede schuldig zijn
aan duizenden doden en voor het
leven verminkte levens. Neen dat
kan lk niet meer. Dat we zo gedege
nereerd zijn, en al dat leed afdoen
met „dat hoort nu eenmaal bij deze
tijd", vind lk het meest ontstellende.
Dat met name christenen zich niet
realiseren waar ze aan meedoen is
voor mij onbegrijpelijk. Ik be
schouw de auto als de grootste af
god van deze tijd, waar alles voor
moet wijken. Ook de stem van het
geweten.
Alphen a/d Rijn C. Vis-Blonk
Van een onzer verslaggevers
GRONINGEN - De voorbereidin
gen voor de nationale bijbelweek
zijn ln volle gang. Deze week (9-15
oktober) onder het thema „De bijbel
een boek om te vieren ls bedoeld om
zich ln alle kerken en geloofsge
meenschappen geconcentreerd be
zig te houden met de betekenis en
de waarde van de bijbel en het bij-
belwerk.
Dezer dagen wordt aan alle pastores
in Nederland een brochure gezon
den met suggesties voor een plaatse
lijke opzet van de bijbelweek. Ook
komt op bestelling voor pastores
een map beschikbaar met exegeti
sche en catechetlsche aanteke
ningen rondom het schriftgedeelte
Nehemla 8 1-13, dat als uitgangs
punt voor de bijbelweek is gekozen.
Van een onzer verslaggevers
KAMPEN In Kampen gaat men
meer op de muzikale decibels letten.
B. en W. hebben besloten om, voor
dat zij een lokaal aan een muziek
korps verhuren, eerst de hoeveel
heid te produceren geluld gaan
meten.
Zij hebben verbeterde apparatuur
aangeschaft, waarmee in het kader
van de hinderwet het lawaai van
fabrieken kan worden bepaald,
eventueel ook de geluidsoverlast
van het verkeer, maar eveneens de
klanken die uit bars en dancings
naar bulten komen. Hiermee zou
voortaan ook elke geblazen, gesla
gen en/of gestreken decibel van de
Kamper muziekgezelschappen wor
den vastgesteld. Worden bepaalde
normen overschreden, dan stelt het
gemeentebestuur geen accommoda
tie beschikbaar.
GENEVE Verschenen is „The
World Council of Churches and ban-
kloans to apartheid", uitgegeven
door het programma ter bestrijding
van racisme (PCR), één van de on-*
derdelen van de wereldraad; het is
een rapport over de wereldraad en
de bankleningen aan apartheid, het
door banken financieel steunen van
en verdienen aan apartheid.
Gedetailleerd wordt bericht over
bijna vijf Jaar actief zijn om de Eu
ropean-American Banking Corpora
tion (EABC) en haar zes lid-banken
te bewegen hun leningen aan de
Rapport Wereldraad over
relaties met banken
regering van de Republiek van Zuid-
Afrika en haar Instellingen te beëin
digen. Dit alles tégen de achter
grond van de voortdurende inspan
ningen van kerken en actiegroepen
in hun eigen land om tot resultaten
ter zake te komen. Voor wat betreft
ons land bijv. komt aan de orde de
correspondentie met de AmRo-
bank, die uitvoeriger op de details
Het artikel van Cisca Dreaselhuys
over „Iedere tijd is leeftijd" ls met
uit het hart gegrepen. Er is hier een
burenhulp opgebouwd, waar Jonge
re mensen inzitten om ons ouderen
te helpen. In dorpen gebeurt die
hulp onderling als Iets heel vanzelf
sprekends. omdat men elkaar daar
kent. In de steden moet er apart iets
voor georganiseerd worden. Ik ben
tweemaal door zo'n bureau voor bu-
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 151
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9 Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
ROME (TJPI) Onenigheid tussen
twee Italiaanse geleerden betekent al
enige tijd een ernstige stagnatie ln de
bestudering van de sensatlonale
vondst van Ebla.
De twee geleerden kunnen het niet
eens worden over de manier, waarop
vijftienduizend kleltafeltjes van 4500
Jaar oud moeten worden ontcijferd, die
opgegraven zijn ln het verdwenen ko
ninkrijk Ebla ten zuiden van Aleppo ln
Syrië. De vondst wordt door archeolo
gen van dezelfde grootte genoemd als
de vondst van de Dode Zee-rollen en
de steen van Rosette, die de sleutel tot
de Egyptische hiërogliefen verschafte.
De tafeltjes leveren het bewijs voor het
bestaan van een groot koninkrijk ln de
tijd vóór Abraham, dat men tot nu toe
niet kende en dat Babylonie en Egypte
naar de kroon stak. Het volk van Ebla
moet een taal hebben gesproken, die
grote overeenkomst vertoonde met het
latere Hebreeuws en Phoeniclsch.
Hebreeën
Met de ontcijfering van de eerste tafeltjes is
de waarschijnlijkheid toegenomen, dat het
volk van Ebla de voorvaderen kunnen zijn
geweest van de Hebreeën. Enkele tafeltjes
doen vermoeden, dat Heber, die ln Genesis 10
en 11 wordt genoemd als de over-over-over-
overgrootvader van Abraham, omstreeks
2300 voor Christus koning van Ebla ls ge
weest. Andere tafeltjes noemen de schepping,
de zondvloed en steden uit de oudheid.
De Italianen hebben dertien Jaar nodig gehad
om alle tafeltjes te vinden. Leider van de
expeditie was professor Paolo Matthiae, 37-
jarige archeoloog aan de universiteit van
Rome. Maar de enige man, die de tafeltjes
met hun wigvormig spijkerschrift kan ontcij
feren, ls de 42-Jarige professor Giovanni Pettl-
nato, eerste assyrioloog en soemeroloog van
de universiteit van Rome. En de twee profes
soren verschillen van mening over de wijze,
waarop te werk moet worden gegaan. Het
gevolg ls, dat Matthiae nog niet de foto's
heeft gegeven van de zestienhonderd tafel
tjes, die de expeditie vorig Jaar heeft bemach
tigd.
In zijn woning in Rome, waar Pettlnato de
foto's van kleltafeltjes bestudeert, die Matthi
ae hem wel reeds gegeven heeft ongeveer
vijfhonderd zegt Pettlnato: .Matthiae wil
er bevoegde Internationale geleerden bij ha
len om te helpen, maar dat is het paard achter
de wagen spannen. Elke geleerde, die erbij
gehaald wordt, zal eerst vier Jaar bij mij de
nieuw ontdekte taal moeten studeren, die lk
Paleo-Kanaflnltisch genoemd heb".
Sinds ruim een half jaar hebben de belde
geleerde al niet meer met elkaar gesproken.
Politiek
De politiek spreekt ook een woordje mee in
het conflict tussen de geleerden. Pettlnato
heeft ln zijn publlkaties tot nu toe veel na
druk gelegd op de overeenkomsten tussen de
gegevens van de kleltafeltjes van Ebla en het
oude testament Enkele leden van de Itali-
MAPUTO (CIP) De r.k. bisschop
pen van Mozambique vinden, dat de
proclamatie van het marxisme-lenl-
nisme als ideologische lijn en oriën
tatie voor het leven van de natie het
geweten van de christenen niet mag
verstoren. Maar het moet hen bren
gen tot een grotere verdieping en
standvastigheid in het geloof, even
als tot een meer verantwoorde in
schakeling en een gezonde kritiek in
de opbouw van het leven van het
land. Dit schrijven de bisschoppen
in een herderlijke brief aan hun ge
lovigen.
Volgens de bisschoppen hoeft een
ideologische opvoeding niet noodza
kelijk ln te gaan tegen de fundamen
tele rechten van de mens en het
gezin. Toch zijn er volgens hen teke
nen, dat vooral in het onderwijs de
vrijheid van het geweten niet wordt
geëerbiedigd. Zij wijzen de ouders
op hun plicht, de kinderen te blijven
opvoeden en bij te staan in het
geloof.
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT Er zijn in Nederland
thans zes- tot zevenhonderd plaatse
lijke groepen, die bezig zijn met „de
nieuwe levensstijl". Aldus een voor
zichtige schatting van de landelijke
werkgroep in haar tweede informa
tiekrant, die verschenen is onder de
titel „Nieuw is anders".
De werkgroep gaat uit van de raad
van kerken. Prof. dr H. Berkhof en
bisschop Ernst van Breda, resp.
voorzitter en vice-voorzitter van de
raad van kerken, zeggen in hun in
leiding het als positief te ervaren,
dat de werkgroep kon aansluiten bij
de tradities van soberheid, toewij
ding en offervaardigheid, die al lang
in de kerken leefden. Negatief vin
den zij, dat „wij allen deel uitmaken
van een maatschappelijk stelsel, dat
gericht is op toename van produk-
tie, consumptie en welvaart en dat
daarom de daartegen gerichte acti
viteiten dreigt te veflammen". Toch
gaat de actie door, omdat „we gelov
en dat wat we nastreven, aan het
hart van het evangelie ontspringt",
aldus Berkhof en Ernst. De raad van
kerken heeft onder andere de nieu
we levensstijl op de agenda voor de
kerkenconferentie van 1979 ge-t
plaatst.
na
ftiH
n
1
Belize
De wijze waarop de laatste
restanten van de westerse kolonla
rijken aan het gekoloniseerde ein<
komen, is niet zelden een
graadmeter voor de oprechtheid v
de dekolonisatie-wens van het
zogenaamde moederland. Een
duidelijk voorbeeld ls Belize. Het
aangrenzende Guetemala schijnt
aanspraken te maken op althans
een deel van dit miniatuurstaatje,
Men beroept zich daarvoor op
Spanje, dat Guatemala de
zeggenschap over dit gebied zou
hebben gegeven. Dit zou Spanje
weer hebben kunnen doen omdat
het hier vier eeuwen geleden voor
eerst voet aan wal heeft gezet. Het
doet allemaal een beetje denken a
die zwerver die zich door een deftig
heer niet van zijn landgoed liet
verjagen. HIJ vroeg hem hoe hij aa>—
het landgoed gekomen was. Toen <l|
bezitter op die vraag inging en tenT
opklom tot verre voorvaderen en
uiteindelijk kwam bij die voorvadk
die er voor gevochten had, stelde o
landloper voor zo'n gevecht dan
maar eens opnieuw op touw te
zetten. In New York schijnt intussi
tussen de officials van Engeland
Guatemala onderhandeld te
worden. Maar hebben de bewoners
van dit gebied zelf dan niets in te
brengen? Mogen zij soms zelf
uitmaken wat zij willen? Dit laatst
ls toch niet zo'n geweldig modem
inzicht. Of brengt het opperen zelfi11
van die gedachte al weer allerlei
„belangen" ln gevaar. Want dat hej^
om „belangen" zal gaan en dus
ordinair gezegd: de rijkdom van eer
kleine groep, dat zal wel niemand P
meer aan niemand behoeven te |V€
vertellen. Dat is van een sinistere
bekendheid. Wij zijn hardleers en i
hebzuchtig. Mensen worden I
geringeloord en heen en weer Y
gestuurd door machthebbers en wii
daar dan weer achter zitten. jr
Wanneer zal er een einde komen aan i
deze gevechten ln het duister en {el
zullen mensen ln staat worden jto
gesteld op een eerlijke manier zelf L
mee te praten en over een eigen n i
toekomst te beslissen? Maar het jd<
gaat niet alleen om Belize. »re
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Terneuzen (bijz. wer*|
ziekenhuispredikant) D. W. K®
man te Katwijk aan Zee.
Aangenomen naar SchoonrewoÉ
L. Kruijmer, kand. te Katwijk
Zee, die bedankte voor Nede®
inert.
Bedankt voor Veenendaal en Hfvt
den: B. Oosterora te Oudewater, n
GEREF. KERKEN
M
ti
inging en daardoor voor de wereld
raad als representatief voor alle
banken beantwoord werd. Een an
dere factor, aldus Alexander Klrby
van het PCR, was de grotere betrok
kenheid tussen de kerken en groe-
pen in ons land en de betreffende
bank, en hun zorg om voor de werel
draad de grondbeginselen van het
probleem aan het daglicht te krij
gen. Afschriften van de brieven van
de wereldraad speciaal aan de Am-
Ro-bank, werden dan ook toeges
tuurd aan de overige vijf EABC-
banken en aan de ABN (Alg. Bank
Nederland).
Aangenomen naar Ommen: J. C.
Egmond te .Epe, die bedankte vde
Wolvega. ift
a 1
GEREF. KERKEN (VRUG.) er
Bedankt voor Rotterdam-Oost: pc
K. Meijer te Noordbergum. er
t<
GEREF. GEMEENTEN w
Bedankt voor Ünionville (Can.):lf
Paul te Rotterdam-Zuidwijk. t i
I
OUD GEREF. GEM. IN NED. tl£
Aangenomen naar Rljssen: A. d
Meer te Oosterland.
aanse expeditie hebben privé de vrees'uitge-
sproken, dat Syrië het werk zou kunnen stop
zetten, als te veel bewijs zou worden gevon
den voor vroeg-Hebreeuwse presentie ter
plaatse. Zulke aanwijzingen, zeggen zij, zou
den het zionisme in de kaart kunnen spelen.
Het koninkrijk Ebla, zo heeft men uit de
tafeltjes kunnen vaststellen, strekte zich uit
tot de Sinal en omvatte geheel Israël, Liba
non en 8yrië, zoals wij die nu kennen. De
tafeltjes verwijzen naar antieke steden als
Oaza, Megiddo, Sodom en Gomorra, waar
mee Ebla handel dreef. Ook wordt Urusalima
(Jeruzalem) genoemd en dat betekent de
oudst bekende verwijzing naar die stad. Om
streeks 2250 voor Christus moet Ebla te vuur
en te zwaard zijn verwoest, wellicht door
koning 8argon de Grote van Akkad.
Alle tafeltjes bevinden zich in het museum
van Aleppo. De doorbraak ln de vertaling
kwam met de ontdekking van een „woorden
boek": een tafeltje^ dat duizend woorden
bevat van het Soemerisch (een taal die aan de
geleerden bekend ls), met daarnaast de verta
ling in de onbekende taal van Ebla.
Pimon
Als beloning voor zijn „patriottisf
activiteiten in dienst van de vree
heeft patriarch Pimen van Mosk"
de Sowjet-onderscheiding van
„Rode banier van de arbeid" ola
vangen.
PARIJS (KNA) Terwijl UI
Frankrijk en met name de comc
nlstische partij met het oog op
komende verkiezingen dingen m
de gunst van christelijke bet
kingsgroepen, hebben de FraJ
bisschoppen gewaarschuwd, i
communisme en christendom I
verenigbaar blijven.
Het ls niet de taak van de kerk pa|n
te kiezen in de poUtieke strijd, all
de bisschoppen.