De emancipatie in de pastorie
Uit brieven van lezers
Amerikaanse kerken hebben
moeite met homofielen
Duitse vicarissen verlaten
de communistische partij
Na de actie van Anita Bryant
Zweedse lutheranen:
wereldbond overbodig
Het kostershuis
was volgestroomd
Kerkelijk experiment
met zonne-energie
Bijbels voor Cuba
en Roemenië
VANDAAG
Voorbijgangers
VRUOAG 8 JULI 1977
KERK
Trouw/Kwartet
11
door A. J. Kiel
In het Junl-nummer van Ons Or
gaan van de bond van Nederlandse
predikanten staan twaalf „korte
wenken voor hoorcommissies". Dit
is een vreemde zaak, die onze aan
dacht verdient.
Om te beginnen is het opmerkelijk
dat uitgerekend predikanten met
deze wenken aankomen. Immers,
zij zijn voor hun carrière geheel
overgeleverd aan de gunst van
hoorcommissies Als een hoorcom-
missie beslist dat je niet goed
preekt, krijg je geen beroep. Op dit
moment vraag ik me af, of de toe
nemende secularisatie ook mee
brengt dat ik moet uitleggen wat
een hoorcommlssie is. Voor de ze
kerheid doe ik het maar. Als een
kerkelijke gemeente geen voorgan
ger (meer) heeft, gaat een commis
sie uit haar midden op stap om
predikanten aan te horen met de
bedoeling na te gaan of er wat
aardigs bij is voor de vacante ge
meente. Dit is de hoorcommlssie en
de man of vrouw over wie zij geest
driftig rapporteert, krijgt het be
roep. Welnu, ik begrijp niet waar de
predlkantenbond de moed van
daan haalt om bedillerig (betutte
lend, zeggen we tegenwoordig) op
te treden tegen hoorcommlssies,
van welker goede gezindheid zij zo
afhankelijk zijn. Het is maar goed
dat de „korte wenken" niet onder
tekend zijn, anders konden de op
stellers meteen wel alle hoop om
ooit nog eens van standplaats te
veranderen, laten varen.
Voorts valt op. dat de ln Ons Or
gaan gepubliceerde wenken op
twee na geenszins kort. maar juist
zeer uitvoerig zijn. Wat dit aangaat,
verloochenen de Nederlandse pre
dikanten zich niet. We weten allen
sinds onze kerkse jeugd dat „kort"
bij een dominee in werkelijkheid
nimmer kort is. En als je al denkt
dat-ie klaar is, zegt de dominee: als
ik nog even kort mag samenvat
ten en daar gaan we weer voor
ettelijke minuten.
Het derde waar ik op wil wijzen is
dat deze wenken ondanks hun veel
heid van woorden inhoudelijk niet
veel meer behelzen dan een aange
klede vermaning in de trant van:
denk er aan, altijd netjes met twee
woorden spreken. We lezen dat
hoorcommlssies geen herrie in de
kerk moeten maken met bandre
corders, dat ze na afloop in elk
geval even de pastorie moeten bin
nenwippen, anders zet je de domi
nee zo voor schut als er later geen
beroep komt, dat ze de aangehoor
de dominee geen dingen mogen be
loven die ze niet waar kunnen ma
ken enfin, allemaal zaken die
een commissie met 'n béétje her
sens zelf wel weet.
Een vreemde zaak, zei ik: dat dómi-
nees met korte wenken voor de dag
komen (welke lang zijn. hetgeen,
zoals ik uiteenzette, minder
vreemd is) en dat er eigenlijk niks
in staat. Na enig gepeins vond ik
toch de oplossing van het raadsel
en die oplossing was gelegen in de
negende wenk, die ik nu laat
volgen:
„Bij het beroepen van een gehuwde
kandidaat of predikant dient men
ervan uit te gaan dat een predi
kantsvrouw allereerst de vrouw
van de predikant is en dat van haar
niet méér verwacht mag worden
dan van ieder meelevend gemeen
telid. Sommige predikantsvrouwen
maken bovendien graag haar oplei
ding vruchtbaar in een werkkring.
Ook moet worden bedacht, dat
huishoudelijke hulp vaak nauwe
lijks gevonden kan worden. De
grootste verdienste van de predi
kantsvrouw voor de gemeente is
dat zij van een pastorie een thuis
gemaakt."
Na zorgvuldige herlezing van deze
wenk werd me alles helder. De
emancipatie is ook onze vaderland
se pastorieën binnengedrongen en
de domineesvrouwen vertikken het
langer om de haar opgelegde rol te
spelen. Het ls niet vanzelfsprekend,
zo hebben zij hun eerwaarde man
nen te kennen gegeven, dat wij,
opdraven als voorzitster van de
vrouwenvereniging, als leidster van
de breiclub, als presidente van de
zusterkrans en als lotjesverkoop
ster bij de bazaar ten bate van een
christelijk doel. Ze zelden voorts
tegen hun echtgenoten: Jullie
schrijven altijd zo graag in blaad
jes, verkondigen jullie nu maar
eens dat wij gewone gemeentele
den zijn en geen beroeps-klusje-
sopknapsters! Tegenstribbelen
hielp niet: als jij een vent bent
En zó zijn die lange en weinigzeg
gende „korte wenken" er gekomen.
Verloofde van pas beroepen dominee: „Zeg, je vindt het toch niet erg als
ik, wanpeer we getrouwd zijn, niet bij Jou in de kerk kom?"
Dominee: „Maar waarom zou je dat niet doen, schat?"
weet je ik ben eigenlijk tégen gehuwde geeste-
Verloofde: „Och
lijken".
(Uit „Punch" van 6 november 1929).
De hoorcommissies zullen zich er
geen buil aan vallen en de domi
neesvrouwen Tja, of die hele
maal tevreden zijn, weet ik niet. In
de wenk worden zij gelijkgesteld
met „meelevende" gemeenteleden,
dus tóch weer bij de room van de
melk gerekend.
Korie duideh|k geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden
gestuurd naar Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet, Postbus 859. Amsterdam Bij
publikatie wordt de naam van de schnjver vermeld
Billy Graham (slot)
Wat jammer dat ook Trouw dit be
richt heeft opgenomen. Waarom
niet eerst geïnformeerd of het waar
is (en het is niet waar). Volgens E.O.
radio werd in „Klankbord" gezegd
dat deze berichten onwaar zijn en
lasterlijk. Van het géld en goed dat
via giften en erflating binnenkomt,
worden honderden jonge mensen uit
de derde wereld in de gelegenheid
gesteld om te studeren, dit is een
van de vele dingen die door dit fonds
wordt gedaan. Billy Graham ont
vangt een salaris, gelijk aan het sa
laris van een predikant in een grote
stad. Mag iemand die in de wijn
gaard werkt er soms ook van eten?
Wij mogen blij zijn met zulke evan
gelisten, die niets anders prediken
dan Jezus Christus en die gekrui
sigd.
Stellendam
Homofilie (7)
Gouda
Homofilie (8)
Andijk
Homofilie (9)
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus B59
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115588
OEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22 Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel 05200-17030
ren te vinden? Dr A. Dekker had een
duidelijk artikel geschreven. Mej.
van Spronsen komt nu met zwaarge-
laden kreten als „eigenwijs hoog
moedig schepsel" en „hoogmoed
komt voor de val". Ja, mej. van
Spronsen, pas daar voor op! Met
dergelijk zwaar geschut dood Je elk
nuchter en eerlijk gesprek. De an
dersdenkende ls dan bij voorbaat al
verdacht gemaakt. Dergelijke brie
ven als die van mej. van Spronsen
laten zien, dat een homofiel zich in
de gemeente van Jezus Christus nog
niet veilig, laat staan thuis kan voe
len. Er is voor predikanten, kerke-
raads- en gemeenteleden nog veel
werk aan de winkel om voor een
klimaat van aanvaarding te zorgen.
'C Harde ds. Th. Weerstra
B. v. d. Vluft
Voordat dr Meershoek (Trouw, 5
Juli) met bijbelteksten als Romei
nen I gaat gooien, kan hij zich mis
schien beter op de hoogte stellen
van de rituele gebruiken die destijds
(en nog steeds) bij verschillende reli
gieuze groeperingen in zwang waren
(en zijn), om dan tot de ontdekking
te komen dat Paulus een heel ande
re bedoeling met zijn schrijven had
dan door velen wordt aangenomen.
Wanneer overigens de RK kerk in
derdaad de homoseksuele mens de
grond in boort (daar komt het ten
slotte op neer) zoals dr Meershoek
schrijft, dan betekent dat inderdaad
wel iets. namelijk dat deze kerk be
paalde facetten van het christelijk
denken nog altijd niet heeft begre
pen. Ditzelfde geldt dan ook voor
mej. Spronsen, die blijkbaar zo
zelfingenomen is dat ze zich het eti
ket van „bijbelkenster" meent te
kunnen permitteren en ons aan
raadt over te gaan tot massale dis
criminatie De Hoogmoed waar zij
over schrijft kan m.l. dan ook alleen
maar betrekking hebben op haar
zelfverheffing tot „bijbelkenster".
Laten we hopen dat deze inderdaad
voor de val komt.
Jan Aarsen
Het lijkt tegenwoordig wel mode om
uit ons zondepakket de homofilie te
vissen en dan maar sabbelen. En nu
is mejuffrouw van Spronsen een
christen en een bijbelkenster wat
natuurlijk een mooi iets is. Maar als
zij als bijbelkenster nu de dingen
eens op een rijtje zet wat een gruwel
voor God is, dan is zij voorlopig nog
wel niet klaar.
J. Bakker
Het Ingezonden schrijven van mej.
J M. van Spronsen uit Den Haag
over homofilie, geplaatst in Trouw
van dinsdag 5 Juli J.I., verbaast mij
ten zeerste. Zij schrijft zowel chris
ten ais bijbelkenster te zijn. Ik heb
in haar bnef niets christelijks kun
nen ontdekken. Weet zij wel wat
voor schade zij met haar uitspraak
„homofilie is een gruwel voor God"
aanricht in de harten van christen-
homofielen. die. al worstelend, een
eigen weg. een weg mét God, probe-
Homofilie (slot)
Het artikel van dr A. Dekker (30
juni) ls een boekbespreking. Duide
lijk staat vermeld hoe het boek heet
en waar het te krijgen is. Laten alle
mensen die menen „bijbelse" kritiek
te hebben, eerst dat boek lezen. Pas
dan is een bepaald oordeel gefun
deerd, menselijk en .evange
lisch. In ieder geval is het dan geen
vooroordeel.
Den Haag Harry Wiersinga
Hemrik
Een nuchter kranteberichtje: de va
kantiekinderfeesten van Hemrik
gaan niet door, want de Molukkers
komen! Hebt u zich gerealiseerd
hoeveel kinderleed achter deze
woorden verborgen is? Kinderen,
die wekenlang uitgezien hebben
naar hun feest. Maar het gaat niet
door. de Molukkers komen. Ik vraag,
me af, waar zijn al die mensen die
begrip hebben voor de zaak van de
Molukkers, ik noem Ria Beckers.
„Vrij Nederland", de heren van de
PSP. en allen die geweld haten?
Waarom zijn zij niet naar Hemrik
gegaan (of weet u het niet te liggen?
Dorp in Opsterland, ten z.o. van
Beetsterzwaag en ten n.o. van Gor-
redijk).
Ik wil niet oproepen tot geweld
maar zou wel graag zien dat na
Boven-Smilde, na Hemrik niet weer
kinderen de dupe worden van de
wraakgevoelens der Molukkers. En
of het nu in Grootegast, of Middel-
harnis of Leerdam, of Slenaken is,
als er weer een kinderfeest is en de
Molukkers komen, laten wij gaan!
Laten wij onze kinderen bescher
men! Misschien gaan Dr Tan en me
vrouw Somoukil ook mee.
Nijverdai A. Rang
NEW YORK Sinds de Amerikaanse staat Florida zich op 7
juni in meerderheid uitsprak tegen een verordening, die elke
discriminatie van homofielen op het gebied van werkgelegen
heid en huisvesting verbood, houdt dit onderwerp de kerken in
de Verenigde Staten (weer) bezig. In het algemeen kan gezegd
worden dat de Amerikaanse kerken duidelijk moeite hebben met
het aanvaarden van de homofiele mens en (nog) behoorlijk ver
verwijderd zijn van het standpunt dat (bijvoorbeeld) neergelegd
is in het gereformeerde synodale geschrift "Over mensen die
homofiel zijn".
Op 26 juni hielden honderdduizen
den Amerikaanse homofielen pro
testmarsen, nadat 22 juni in San
Francisco de 23-jarige homofiel Ro
bert Hillsborough was doodgesto
ken. De moeder van het slachtoffer
heeft een aanklacht ingediend tegen
Anita Bryant, die door haar kruis
tocht tegen homofielen in Florida de
moord zou hebben uitgelokt.
STOCKHOLM - Enkele vertegen
woordigers van de Zweede lutherse
kerk hebben zich kritisch uitgelaten
over het bestaansrecht van de lu
therse wereldbond. Volgens Karl-
Gustav Hammar, die ook aanwezig
was bij de algemene vergadering
van de wereldbond in Dar Es Sa
laam vorige maand, vindt het „onge
motiveerd om een confessionele we
reldbond te handhaven naast de we
reldraad van kerken".
Hammer wijst er in dit verband op,
dat een aantal kerken het zich finan
cieel niet kunnen permitteren om en
lid van de lutherse wereldbond te
zijn en lid van de wereldraad van
kerken. Bovendien, zo zegt hij, zijn
verschillende zaken, die in Dar Es
Salaam aan de orde kwamen, al lang
in Nairobi in 1975 door de wereld
raad van kerken besproken.
Ook de aartsbisschop van de luther
se kerk van Zweden, dr. Olof Sund-
by, is van mening, dat de lutherse
wereldbond veranderd zou kunnen
worden in een onder-afdeling van de
wereldraad van kerken.
Boegeroep
In New York lieten de demonstran
ten een luid boegeroep horen, toen
Zij de St. Patrick-kathedraal pas
seerden, duidelijk ontevreden over
het katholieke standpunt ln deze
kwestie. 'Dignity', (waardigheid,
red.) de katholieke organisatie van
homofielen, verklaarde geschrokken
te zijn door de benepen godsdiensti
ge standpunten en de merkwaardige
uitleg van de bijbel tijdens deze het
ze tegen hun groep, die naar schat
ting tien procent van de Amerikaan
se bevolking uitmaakt. Volgens 'Dig
nity' is er nog veel te doen om de
bisschoppen in het bijzonder om de
katholieke bevolking in het alge
meen te bevrijden van de angsten,
mythen en godsdienstige misvattin
gen, die de recente discussies heb
ben beheerst.
Labuschange (5)
Met grote voldoening nam Ik kennis
van het artikel van professor dr H.
M. Kuitert. getiteld „Labuschange
is er door" in Trouw van 2 juli Jl. In 't
midden latende, hoe men denkt over
de inhoud van verschillende zijden,
alleen al het feit dat een dergelijke
kritische publikatie mogelijk ls, zon
der al te veel deining, acht ik een
vooruitgang van betekenis.
Maastricht F. AUema
Brazilië
De gereformeerde kerken hebben
bij een actie voor mensenrechten in
Brazilië, bij Nederlandse bedrijven
in dat land gevestigd, veel vrijblij
vende reacties ontvangen. Dat is
bepaald niet zo moedgevend. Het
zou mogelijk nuttiger zijn als naar
het voorbeeld van de heer J. Lanser
van het CNV die een bezoek bracht
aan Zuid-Afrika. voormannen uit de
vakbonden, eventueel vergezeld van
één of meer commissieleden voor
ontwikkelingssamenwerking een
bezoek aan Brazilië brengen. Om na
de situatie onder ogen te hebben
gezien goed raad te geven aan werk
nemers en anderen die daar naar
willen luisteren.
WASHINGTON - In de Verenig- Baptisten
de Staten zijn sinds 1968 ruim 1700
mannen tot permanent diaken ge
wijd. Van hen ls negentig procent
gehuwd. De meeste diakenen treft
men aan ln de leeftijd van 41 tot 50
jaar. Zij hebben het recht bepaalde
sacramenten te bedienen, zoals hu
welijk en doop. De diaken mag pre
ken en de communie uitdelen. Ge
huwde mannen kunnen de diako-
naatswijding ontvangen, maar onge
huwde mannen gaan bij hun wijding
de verplichting tot celibaat aan.
De 1300 afgevaardigden naar de al
gemene vergadering van de baptis
ten telegrafeerden aan Anita Bryant
hun bijval. 'Omwille van de moraal
van ons volk moet alles vermeden
worden, waardoor dit tragisch en
zondig gedrag als normaal en alge
meen erkend aanvaard wordt', aldus
de baptisten.
Juist de afgelopen week hebben de
synodes van verschillende protes
tantse kerken in de Verenigde Sta
ten zich met dit onderwerp bezig
gehouden. Aanleiding was een op
roep van de nationale raad van ker
ken, twee jaar geleden, om uit pasto
rale zorg niemand op grond van zijn
seksuele instelling te benadelen.
De lutherse kerk heeft haar algeme
ne vergadering van 1980 alvast een
nieuwe kerkelijke leefregel voorge
legd, waarin homoseksualiteit na
drukkelijk zonde wordt genoemd.
De presbyteriaanse kerk (950.000 le
den) wees echter een dergelijke uit
spraak van de hand en riep op, een
eind te maken aan iedere discrimina
tie. De algemene vergadering van de
verenigde presbyterianen (2,6 mil
joen leden); verwierp het voorstel om
het aanstellen van homofiele predi
kanten onwettig te verklaren. Een
commissie gaat zich twee jaar over
het onderwerp buigen.
Verenigde Kerk
De algemene synode van de Verenig
de Kerk van Christus (2,3 miljoen
leden) kon het niet eens worden over
de vraag of homofielen een funktie
in kerk of school mogen vervullen.
Wel vonden de meeste synodeleden
dat de bijbelse uitspraken over sek
sualiteit geen duidelijk antwoord ge
ven op de vragen van vandaag. Daar
mee gaven ze indirect antwoord aan
Anita Bryant, die vaak als argument
in de strijd wierp: „Als God de homo
seksuelen had gewild, dan had hij
niet Adam en Eva geschapen, maar
Adam en Charles".
Het kostersechtpaar De Wit van
de hervormde Zuiderkapel in
Rotterdam kreeg op een zater
dag het verzoek, om bij de kerk
een bak violen uit te planten.
Bij thuiskomst bleek hun wo
ning intussen volgestroomd met
vrienden en bekenden, opge
trommeld om hen te huldigen
bij gelegenheid van hun 30-jarig
huwelijk, 25-jarig actief meele
vend kosterschap en een even
lange trouwe dienst van met het
verjaardagsbusje de wijk in
gaan. Na een korte huisdienst
werd het resultaat békend van
een door vrienden gehouden
bliksemactie: er was genoeg
geld bijeengebracht om een reis
naar Israël een hartewens
van de heer en mevrouw De Wit
te kunnen aanbieden.
Oudkarspel
J. J. Vcltum
NEW YORK In de Verenigde
Staten zullen vier „experimentele
kerken" gebouwd worden, die de
mogelijkheid van zonne-energie
voor kerkgebouwen moeten onder
zoeken. Aan het projekt nemen
twaalf protestantse kerken deel.
De ervaringen in de experimentele
kerken zullen vergeleken worden
met ervaringen in andere kerken,
die de conventionele energie gebrui
ken. De vier kerken zullen verdeeld
worden over vier klimatologische
verschillende zones in de V.S. De
methodisten zullen twee kerken
bouwen, één in het vochtige en war
me Zuid-Oosten en één ln het gema
tigde Mid-Westen. In het droge
Zuid-Westen zullen de baptisten een
kerk neerzetten en in het koele
Noorden komt een lutherse kerk.
DARMSTADT Vier vicarissen van de evangelische kerk van
Hessen-Nassau hebben eieren voor hun geld gekozen en de
Duitse communistische partij (DKP) verlaten.
Vorige maand had de synode het
besluit van de kerkelijke leiding be
krachtigd, dat vicarissen die lid zijn
van de communistische partij na
hun proeftijd van vijf jaar geen aan
stelling kunnen krijgen als officieel
kerkelijk bedienaar. Nu de vier vica
rissen hun partijlidmaatschap heb
ben opgezegd, telt de landskerk van
Hessen-Nassau nog drie communis
tische functionarissen.
In Januari had de evangelische kerk
van Rijnland reeds verklaard, dat
het lidmaatschap van de DKP niet
verenigbaar is met het ambt van
predikant, omdat aldus synode
voorzitter Karl Immer bepaalde
communistische opvattingen in te
genspraak zijn met het evangelie.
Tegen deelneming aan door de com
munistische partij ondersteunde ac
ties worden echter geen principiële
bezwaren gemaakt. Wel raadde de
Rijnlandse synode de predikanten
aan. niet mee te werken aan activi
teiten die duidelijk terug te voeren
zijn op beslissingen van de DKP.
In april richtten rjlm driehonderd
hoogleraren, predikanten en theolo
gische studenten van de evangeli
sche kerk in West-Duitsland tegen
deze kerkelijke „berufsverboten"
een commissie op om aldus de
Initiatiefnemers „de belastering
van mensen die zich inzetten voor
het socialisme" te bestrijden. De
commissie, die de naam kreeg „vrij
heid van woord en dienst" biedt
steun aan in confllctgevallen.
HAARLEM De Wereldbond van
Bijbelgenootschappen gaat 2.500
bijbels en evenveel nieuwe testa
menten leveren aan Cuba. Ze zijn
bestemd voor de Oecumenische
Raad van Kerken van Cuba, die zich
tot voor kort nog de protestantse
Raad van Kerken noemde. Honderd
bijbels zullen worden gebonden in
duurzaam leer en door de raad wor
den uitgereikt aan theologische stu
denten die binnenkort afstuderen.
De Protestantse Raad van Kerken
werd omgezet in een Oecumenische
Raad toen enkele maanden geleden
ook een Orthodoxe Kerk en een
aantal christelijke organisaties toe
traden. Eén van de eerste daden was
een verzoek aan de regering te rich
ten om bijbels té mogen invoeren.
Hoewel om 5.000 bijbels en evenveel
nieuwe testamenten was gevraagd,
werd slechts voor de helft van deze
aantallen toestemming verleend.
Opnieuw kunnen bijbels legaal naar
Roemenië gezonden worden. Begin
dit jaar kwam reeds het bericht dat
de Roemeense Orthodoxe kerk toe
stemming heeft gekregen om
150.000 nieuwe testamenten met de
psalmen te drukken. Mits het papier
gratis geleverd wordt door de We
reldbond van Bijbelgenoot
schappen.
Nu is ook bekend geworden dat de
Hongaars sprekende Hervormde
Kerk van Roemenië toestemming
heeft ontvangen om 500 bijbels uit
Hongarije in te voeren.
Bovendien mag de snel groeiende
Unie van Baptistengemeenten 5.000
Roemeense bijbels invoeren. Ze zul
len worden geleverd door de Wereld
bond van Bijbelgenootschappen.
Omdat de kosten voor dit papier en
deze bijbels, ruim ƒ288.000,--, niet
opgenomen waren in de wereldbe
groting voor 1977 wérd een oproep
gericht aan bijbelgenootschappen
en kerken. Uit een tiental landen
werden bijdragen ontvangen, onder
meer uit Nederland, waar het We-
relddiakonaat van de Gereformeer
de Kerken 25.000,-- bijdroeg.
Overigens wordt in de kerken van
Rijnland en Hessen-Nassau de soep
niet zo heet gegeten, als deze aan
vankelijk werd opgediend. Allereerst
vindt een gesprek plaats tussen de
communistische predikant en de
kerkleiding. Blijft de predikant bij
zijn standpunt, dan wordt bekeken
of het verantwoord is dat hij zijn
ambt voortzet.
Dat de kerk van Hessen-Nassau in
feite enige communistische domi
nees handhaaft in kerkelijke func
ties heeft uiteeniopende reacties uit
gelokt. Vanuit de CSU werd de syno
de aangevallen, terwijl de liberalen
zelden dat de kerk haar eigen beslis
singen moet nemen. Aan het adres
van de CSU zei de liberale politicus
Liselotte Funcke vorige maand:
„Ook een partij, die het woord chris
telijk in haar naam draagt, heeft
geen bevoegdheid zich in binnenker
kelijke zaken te mengen."
PRIORITEIT
Steeds meer mensen gaan zich zo
langzamerhand afvragen wat er
toch aan de hand ls met „het
bedrijfsleven" of „de ondernemers
ze horen van „geen kant meer uit
kunnen", van „dwarsliggen" en
dergelijke. De kabinetsformateur
stelt iets voor op het gebied van het
economisch leven en „het
bedrijfsleven" neemt het niet. Nu is
dat niet zo vreemd. Het
bedrijfsleven maakt een moeilijke
tijd door. De oorzaken daarvan zijn
anderen beter bekend dan mij. De
vele „sluitingen" en grote
werkloosheid zijn een duidelijk
teken dat er iets niet klopt. Maar
toch kan men zich bij dat alles wel
eens afvragen wat de motivatie van
een onderneming is of moet zijn. Ik
denk dat het om een paar dingen
gaat. Om een produkt, om mensen
die dat produkt maken en om winst.
Het laatste is nodig, omdat het
verschafte kapitaal renderend moet
zijn, de inflatie moet verrekend
worden en er eventueel verder
geïnvesteerd moet worden. Nu gaat
het mij niet om technische zaken,
maar men moet zich m i. principieel
afvragen waar de prioriteiten liggen.
Ik denk dat 't dan allereerst om
mensen gaat. We zijn samen bezig.
Dat geldt ook van het produkt. Je
kunt niet maar van allesproduceren
Het moet zin hebben en goed
(althans niet gevaarlijk) zijn voor de
mensen. Dan moeten de mensen in
hun werk gelukkig kunnen zijn en
de omstandigheden zo menselijk
mogelijk. En dan, op de derde
plaats, ga Je kijken of daten hoe dat
te verwerkelijken is op de nu
eenmaal aanwezige wereldmarkt.
Daar liggen uiteraard veel
voetangels en klemmen. Dat kan
een kind begrijpen. Maar dat
iemand miljoenen in het buitenland
„in veiligheid" brengt, moet een
totale onmogelijkheid zijn. En
verder denk ik dat vooral
christelijke werkgevers met deze
vragen bezig moeten zijn. En als dat
niet zo is, kunnen ze hun bond wel
opheffen. Want ook het
bedrijfsleven heeft een dienende
functie.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Ouwsterhaule (toez.):
G. J. van Asselt, kand. te Haren; tot
pred. voor buitengew. werkz. (Kon.
Marine): L. J. Lamens, kand. te
Utrecht; te Bovenhardinxveld: I.
Kok te Zoetermeer.
Bedankt voor Makkum c.a.: C. W.
Oppelaar te Nieuw Amsterdam.
Intrede op 10 Juli te Workum (part
time): M. J. Pool. eervol ontslagen
predikant van Ophemert met de be
voegdheid van een emeritus en
reeds wonende te Workum.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Son en Breugel: J. J.
van den Born te Ochten (verb. ber.).
VRIJE GEREF. KERK
Aangenomen naar Wolvega: J. van
Katwijk, pred. geref. kerken vrijg.
b.v. te Rijsbergen.
J. D. Boekhout
De heer J. D. Boekhout<49), lid van
de beleidsstaf van het Nederlands
Bijbelgenootschap, is benoemd tot
directeur van de Internationale Bij-
belbond in Nederland. Hij hoopt zijn
nieuwe taak op 1 september te aan
vaarden. Sinds 1970 was hij hoofd
van de financieel-economische afde
ling van het bijbelgenootschap en
de laatste jaren tevens lid van de
beleidsstaf. Voorheen diende hij de
Nederlandse Hervormde Kerk in tal
van functies. Zo was hij geruime tijd
directeur van het Grootboek, een
soort kerkelijke bank waar gemeen
ten en raden geld belegden dat dan
weer werd uitgeleend om bijvoor
beeld de kerkbouw in nieuwe stads
wijken te financieren. De Internatio
nale Bijbelbond is een zelfstandige
afdeling van de wereldwijde organi
satie Scripture Union. Deze beweegt
zich op het gebied van de uitgave
van christelijke lectuur, recreatie-
evangelisatie en kinderevangellsa-
tie. Tot nu toe heeft dit werk zich in
Nederland vrijwel uitsluitend be
perkt tot de uitgave van hulpmidde
len voor bijbellezers. Het ls de be
doeling dat onder de nieuwe leiding
van de heer Boekhout ook meer
aandacht geschonken zal worden
aan de andere takken van arbeid.
De bond gaat dit werk doen in sa
menwerking met andere organisa
ties, zoals het Nederlands Bijbelge
nootschap, de Zakbijbelbond, het
Instituut voor Evangelisatie en ook
geloofszendingen die zijn aangeslo
ten bij de Evangelisatie en ook ge
loofszendingen die zijn aangesloten
bij de Evangelische Zendingsalli-
antie.
Lefèbvre
De Franse aartsbisschop Marcel Le
fèbvre die tegen de bevelen van de
paus in laatst veertien priesters
heeft gewijd in zijn eigen traditiona
listische seminarie te Econe in Zwit
serland, zal zondag te Dickson in
Texas een kapel wijden en er voor
gaan in de dienst. De bisschop van
het bisdom Galveston-Houston,
John Morkovski, heeft doen weten
dat hij de controverse tussen mgr
Lefèbvre en de paus „zeer treurig"
vindt