lude detective met maagzweren Geschiedenis in foto's biezen Treinrovers in de crisisjaren Uitstekend orgelspel in Haarlemse orgelmaand '77 Italiaanse slapstick bij Amerikaanse politie Opzij voor Boxcar Bertha Twee door het dolle heen leen de kat kende de moordenaar Goede reis en denk om uw waak vlammen. •n METZLER- En dan nog Un Rêve plus long que la Nuit Prolongaties en reprises Verstandig met aardgas. Er is alle reden voor. ir W. Wielek-Berg Is menig kundig regisseur heeft zijn krachten beproefd op euw^lgische detectives, spelend in de jaren dertig of veertig, al an J niet gebaseerd op beroemde boeken. „The late Show" schu c, eii bewra Wells, geteisterd door de tijd, hé doordouwer, en hij wil tegen wjrijs zijn makker wreken, maar doe»mt in het Los Angeles van 1976 en oreemde en verwarrende mensen tarliji. In de eerste plaats een war- Maaiige en zeer hippe juffrouw met zo zarof taalgebruik dat hem zwaar de borst stuit („In de jaren Hg liepen er ook zulke meiden rond, bij bosjes, die hun leven «tten, maar ze deden het be- Zij wil hem charteren voor het vinden van haar gekaapte kat, („Alleen de kat kende de moordenaar") van regisseur/scenario schrijver Robert Benton leunt weliswaar zwaar tegen dit genre aan, doch beziet de zaken toch vanuit een enigszins andere hoek: wij worden niet terug verplaatst in de tijd, een fossiel uit het verleden, een bejaarde detective-in-ruste met maagzweren, be klimt nog eenmaal het strijdtoneel wanneer een vroegere collega stervend aan schotwonden over zijn drempel struikelt. hij is zeer gekwetst in zijn trots, doch gaat een soort ongemakkelijke werk- verbintenis met haar aan wanneer blijkt dat er achter die kat heel ande re dingen schuilen: chantage bij voorbeeld en moord in triplo. De intrige is, geheel naar den aard van het onderwerp, nogal verwarrend en doet er eigenlijk niets toe. Belangrijk alleen is het soms zeer afwijkende gedrag van de twee hoofdpersonen (gevat in een vaak briljante dialoog) en hun relatie tot elkaar. Art Carney speelt Ira, Lily Tomlin Margo, de malle meid. Beiden heb ben ze hun sporen verdiend voor de Amerikaanse televisie, maar ook in de film, al treden ze daarin slechts sporadisch op: Camey kreeg een Academy Award voor zijn rol in „Harry en Tonto", Lily Tomlin veel prijzen voor haar filmdebuut in „Nashville". Samen vormen zij een altijd boeiend en soms ontroerend paar en als zij aan het eind van de film na veel vijven en zessen beslui ten in hetzelfde huis te gaan wonen, is men nieuwsgierig naar hun verde re wederwaardigheden. Hoewel de beroemde Robert Altman de producer en niet de regisseur is van „The late Show" heeft hij er wel zijn stempel op gedrukt. Dat blijkt onder andere uit de minutieuze af werking van de karakters. Amsterdam-Leidsepleinth. Haag-Apollo, 16 jr. Art Carney en Lily Tomlin in „Alleen de kal kende de moor denaar". Ie 60 heiB ak 160 lardd 14 juli tot en met 17 au- bln-tus zal in Cinetol n te Am- n derdam een programma wor- i gepresenteerd met de titel »t beste van Film Intemati- volgens de Nederlandse ikritiek." filmcritici hebben de volgende gekozen: „Bof" van Claude Fa- i; „Dillinger Is Dood" van Marco „Dood door hanging" van ia Oshima; „Rejeanne Padova- van Denys Arcand; „Het Zout Aarde" van Herbert Biberman; ider für sich und Gott gegen alle" 1 Werner Herzog; „Céline et Julie it en bateau" van Jacques Rivet- „De Komedianten" van Theo An- lopoulos; „La Tierra Prometida" n Miguel Littin; „Dodeskaden" n Akira Kurosawa; „Delitto. d'A- <re" van Luigi Comencini; „Som- ^~~7g&ste" van Peter Stein; „Der ndler der vier Jahreszeiten" van Iner Werner Fassbinder; „Them- van Claude Faraldo; „In't jaar van Theo Angelopoulos; „Noord 29 Drielandenpunt" van Frans >met; „Orestiade Africano" van r Paolo Pasollni; „Effi Briest" l R. W. Fassbinder; „Allonsan- i" van Paola en Vlttorio Taviani; e gek om los te lopen" van een üiaans collectief; „Der starke Fer- land" van Alexander Kluge; l'Ile d'Amour" van Walerian iwczyk; „Die bitteren Tranen Petra von Kant" van Rainer ler Fassbinder; „India Song" Marguerite Duras; „La règle du I" van Jean Renoir; „Alle Turken n All" van R. W. Fassbinder; !en schijn van twijfel" van Rolf jthel; „Der aufrechte Gang" van iristian Ziewer; „1'Affiche. Rouge" n Frank Cassenti. ADVERTENTIE bril: ieders oogmerk! Vóór Martin Scorsese in Cannes de Gouden Palm kreeg voor zijn „Taxidriver" had hij reeds een paar opmerkelijke films gemaakt, doch zijn roem opende hem pas de weg naar de Nederlandse bioscopen. Eerst kwam „Mean Streets", nu „Boxcar Bertha". David Carradine Bertha" en Barbara Hershey in „Opzij voor Boxcar „Boxcar Bertha" is het verhaal van verschoppelingen uit de Amerikaan se crisisjaren, die door nood en ver ontwaardiging over sociaal onrecht naar de misdaad worden gedreven. Boxcar Bertha, zo genoemd omdat ze bij voorkeur zwart op treinen rijdt, heeft als heel Jong meisje haar vader te pletter zien vallen met zijn vliegtuigje omdat hij van zijn baas moest opstijgen. Ze kreeg toen hulp van Big Hill, een bewuste arbeider die veel heil ziet in de vakbond tot hij heilloos wordt teleurgesteld. La ter ontmoet ze hem weer, hij wordt haar grote liefde en samen met nog twee makkers gaan ze treinen bero ven. Eerst met flair en succes, de politie moet ze knarsetandend tel kens opnieuw laten gaan, maar later keert het getij: een van de vier wordt gedood, Bertha duikt onder als pros- tituée en wanneer ze Big Hill weer ontmoet is de spoorwegpolitie haar al op het spoor. Big Hill wordt ge kruisigd op een wagon. „Boxcar Ber tha" is in zijn soort een heel zuivere film. Natuurlijk zijn de associaties met „Bonny and Clyde" niet ver te zoeken, maar Scorsese heeft zijn on derwerp minder geromantiseerd en ge-esthetiseerd. Bud Spencer, de dikke bereman met orkaankracht in de knuis ten en Terence Hill, de etalagepop met de glinsterende blauwe ogen en de volmaakte schop-techniek, zijn beroemd geworden door de „Trinity"-serie, goedgeluimde parodieën op de wrede „spaghetti-Westerns", met veel slapstick en een sociale (zij het enigszins primitieve) boodschap. Vermeld moet nog worden dat hun vermaarde namen hen niet toebehoren: eigenlijk heet het drietal respectievelijk Carlo Pedersoli, Mario Girotti en Enzo Barboni. Allemaal Italianen dus en een bijkomend aspect van hun succes-films is de voortreffelijke na-synchronisering in het Engels. In „Twee door het dolle heen" („The terrein verlegd van het traditionele Crimebusters") hebben zij hun werk- Westemland naar het moderne Flo- Terence Hill en Bud Spencer in 'Twee door het dolle heen' rida, alwaar ze per ongeluk worden ingelijfd bij de politie, doch verder is alles bij het oude gebleven. Weder om geraken ze door hun goede in borst, die geen onrecht kan gedogen, eerst gapend, daarna tegenstribbe lend en tenslotte vol heilig vuur ver zeild in de meest onmogelijke vecht partijen, waarbij vooral de zwijgza me Bud Spencer (in „Crimebusters" speelt hij de rol van zijn leven, regis seur Clucher heeft er met losse hand wat melancholie doorheen geslagen) zijn genialiteit toont in het tegen elkaar rammen van koppen zonder ernstige gevolgen. Ze willen hele maal niet in het corps blijven, ze beramen een inbraak in een super markt, maar door hun goede daden bakken ze steeds onwrikbaarder vast in opdracht en uniform. Ze brengen aardig, onschuldig vermaak waar een moraliserend draadje door heen is geweven. Zowel regisseur als acteurs doen zich in hun films ken nen als Jongens van de gestampte pot, maar ja, wie weet wat voor neet oren het zijn in het gewone leven. AMSTERDAM-Rembrandtth. en Damrak I; Den Haag-Passage; Rot terdam-Beurs; Nijraegen-Centrum; Groningen-Palace; Utrecht-Rem- brandtr Haarlem-Lido; Tilburg-Midi I; Breda-Luxor; Heerlen-Royal; Hil- versum-Rex, 12 jr. David Carradine (bekend van de te levisie) en Barbara Hershey (die als Barbara Seagull speelde in Van der Heyde's „Angela") zijn zelden zo goed geweest als in deze film. Amsterdam-Alhambra I, 16 Jr. De eretentoonstelling ter gele genheid van de 80ste verjaardag van de Limburgse schilder Charles Eyck, die enkele maanden geleden in Venlo gehouden werd is nu van 9 juli tot 29 augustus te zien in het Stedelijk Museum „Het Catharina Gasthuis" te Gouda. Bob Wilson komt naar Rotterdam met een soloprogramma: op dinsdag 12 en woensdag 13 juli geeft hij in de kleine zaal van de Doelen een voor stelling van zijn programma „Bob Wilson solo, an anthology", waarin hij hoogtepunten brengt uit zijn eer dere produktles. De eerste film, die de ook hier te lande bekende beeldhouwster en schilderes Nlkki de 8t. Phalle samen met Peter Whitehead maakte, de vi- rulent-feministische „Daddy", wekte gemengde gevoelens op, waaronder Scène uit „Un rêve plus long que la nuit" weerzin. Veel weerstand zal haar nieuwe film „Un rêve plus long que de la Nuit" („Een droom die langer duurt dan de nacht"), vervaardigd in nauwe samenwerking met haar man,, de beeldhouwer/machinebouwer Jean Tinguely (de muziek is van Pe ter Whitehead), niet ontmoeten: het is een koket sprookje over een klein meisje, dat het land van de draak betreedt en daar haar onschuld (of iets soortgelijks) verliest. Nikki knutselt smakelijk met quasi-naïeve namaak-kindertekeningen, poppen en de tovermachines van Tinguely en kleedt de wreedheid in sensuele, fraaigevederde sluiers. Het resultaat is een nogal kinderachtig „l'art pour Tart" verzinsel, waarop niemand in welk tijdsgewricht dan ook kan heb ben zitten wachten, Amsterdam-Cinetol 2, 16 jr. Trouw/Kwartet P 6 RHS 11 Die bitteren Tranen der Petra von Kant. Zeer geraffineerde film van de itf estduitse cineast Rainer Werner Fassbinder met melodramatische ondertonen. De gehele week beh. maandag in Filmhuis 't Hoogt, Utrecht. Mean Streets. Vroege film van Martin Scorsese over zijn Italiaanse buurt in New York. De gehele week in Studio, Gro ningen. Cries and Whispers. Een van de beste films van Ingmar Bergman, gedoopt in „het rood van de ziel". De gehele week in Rembrandt 2, Utrecht. Jour de Fêtc. Tati's char mante speelfilm-debuut in een nieuwe, handgekleurde versie. De gehele week in City, En schede en Luxor. Deventer. Cria cucrvos. Film van de Spanjaard Carlos Saura over de verstarring van de Spaanse bourgeoisie, met in de hoofdrol een klein meisje dat een ver bond met de dood sluit. De gehele week in Uitkijk, Am sterdam; Tivoli 3, Leeuwarden en Select. Utrecht. Carrie. Zeer griezelige grie zelfilm met Hitchcock-effecten van Brian de Palma. De gehele week in Tuschinski 5, Amster dam en Corso, Rotterdam. Dc verschrikkelijke man uit Saffie. Voortreffelijke politie film van Bo Widerberg, geba seerd op het gelijknamige boek uit de succesreeks van het Zweedse echtpaar Maj SJö- wall en Per Wahloö. De gehele week in Blo, Schiedam. What's up Doc? Aardige slapshot-comedie van Peter Bogdanovitch met Barbra Streisand en Ryan Ö'Neil in de hoofdrollen. De gehele week in Olympla, Den Haag. Klutc. Voortreffelijke psy chologische thriller van Alan J. Pakula, met Jane Fonda en Donald Sutherland in de hoofdrollen. De gehele week in Cine D, Amsterdam. Casanova. De nieuwste film van Fellini, waarin de legenda rische vrouwenverleider als sexmachine wordt geplaatst tegen een achtergrond vol bi zarre fantasie. De gehele week in City 6, Amsterdam en Stu dio, Utrecht ADVERTENTIE tSTERDAM Sinds 1975 ft het Rijksmuseum te Am- rdam t.b.v. de afdeling Ne- 'landse Geschiedenis jaar- is een foto-opdracht aan één meer fotografen. Per jaar rdt daarbij het onderwerp itgesteld dat in een serie van fceveer honderd foto's moet rden vastgelegd. Zo zal er in loop der jaren documentatie beeld ontstaan van belang- te thema's in de nieuwste jchiedenis van ons land. or de resultaten van de op- ichten te exposeren, wordt bezoeker geconfronteerd t een duidelijk beeld van ente ontwikkelingen in Ne- fland. eerste, eind 1975 verstrekte op- cht ging naar de fotografen Eddy Ithuma de Boer en Bert Nienhuis. i onderwerp was „Werkloosheid fïederland nu". In 1976 en 1977 aderden zij dit probleem van vele iten. Zij fotografeerden werklo- en hun gezinnen, arbeidsbu- hs, vakbondsvergaderingen, ver in fabrieken, cursussen voor •klozen, bedrijfsbezettingen een paar invalshoeken te (men. belangrijkste deel van hun pro- e, een kleine honderd foto's, it de tentoonstelling die van 21 tot 19 september te zien is in de Iste gang en de daaraan gelegen 1 van de afdeling Nederlandse Ge- ledenis. I het verstrekken van de foto-op- Êon laat het Rijksmuseum zich ren door een commissie, die it uit het hoofd van de afde- B, drs. W. H. Vroom, een journalist een fotograaf. Voor de opdracht- 15 waren dat G. van Westerloo en (Ruigrok. In de omschrijving van opdracht stelde G. van Westerloo h „Een fototentoonstelling kan het antwoord in beeld vastleggen op de problemen van de brieken en op kantoren; de onderlin- werkloosheid, dat de economen in ge verdeeldheid of solidariteit tussen geschrifte ook niet kunnen formule- ben die met ontslag worden be ren. Wel kunnen de foto's iets laten dreigd. Het verzet tegen dreigende zien van de werkelijkheid. De werk- sluitingen (Enka-bezetting). De loosheidsdreiging voor werkers in fa- macht of onmacht van onderne mingsraden. Foto's kunnen ook de machteloosheid vastleggen van hen die gekozen zijn om de problemen op te lossen: regering, parlement, vak bondsleiders en politieke partijen. De foto's kunnen ook iets laten zien van de gevolgen. De werkloosheid is het centrale probleem van de zeven tiger jaren geworden: dat vast te leggen kan dan ook niet anders dan de eerste taak zijn van een histori sche afdeling van een museum, dat ook de eigen Jaren kritisch wil ten toonstellen. De tweede foto-opdracht werd in 1976 gegeven aan de fotografen Dolf Toussaint en Han Singels. Hun on derwerpen zijn de verkiezingen en de kabinetsformatie. Het museum hoopt in het najaar aan dit werk een tentoonstelling te wijden. De derde opdracht ging naar Koen Wessing en Hans van den Boogaard. Zij werken nu aan het onderwerp „Andere cul turen in onze cultuur". ^weïijks HAARLEM Het stimuleren van de improvisatie (het gelijktijdig ont werpen en uitvoeren van een mu ziekstuk) moge in 1951 het hoofd doel zijn geweest van de Stichting Internationaal Orgelconcours, rondom deze kem zijn er nog een aantal andere activiteiten, die de Haarlemse Orgelmaand aantrekke lijk maken voor het publiek. Een van die activiteiten is het con cert, dat de vier uitgenodigde deel nemers aan de improvisatiewed strijd ook dit jaar weer gaven op het schitterende orgel van de Grote- of St. Bavokerk. Woensdagavond deed zich allereerst horen Holger Hantke, 26 jaar oud en geboren in Lübeck, die Praeludium en Fuga in B kleine terts van Joh. Seb. Bach vertolkte. Hij werd gevolgd door de 35-jarige Jan Raas. organist van de Mozes en door Jac. Kort ASronkerk te Amsterdam en zowel in 1975 als in 1976 winnaar van de Improvisatiewedstrijd. Hij speelde Magnificat primi toni van Melchior Schildt (1592-1667). Kees van Eersel is geboren in 1944 in Vlaardingen. Hij voerde Mozarts Fantasie in F kleine terts (Ein Orgel- stück in Elne Uhr) K. V. 608 uit. De in Wenen geboren Martin Haselböck is met zijn 23 jaar van dit gezelschap de Benjamin. Hij had ter afsluiting van dit concert twee werken op zijn programma: De Derde Sonate van Mendelssohn en Toccata in C groot van Franz Schmidt (1874-1939). Het zal duidelijk zijn. dat er deze avond uitstekend orgelspel te be luisteren was en dat de marges wat dat betreft uiterst smal waren. De verschillen die er waren, betroffen voornamelijk frasering, registraties en tempi. Buitengewoon mooi op al deze punten vond ik het Bach-werk door Holger Hantke, uitstekend van registratie en contrastwerking. Jan Raas evenaarde hem vrijwel in Schmidts Magnificat, niettegen staande het feit, dat dit werk minder „dankbaar" was dan het voorgaan de. Kees van Eersel leverde tech nisch ook een knappe prestatie, maar zijn voordracht kon ik minder bewonderen. Op tempogebled veel te veel schommelingen, qua regi stratie veel te overladen en daar door in de hoekdelen te weinig transparant voor zo'n grote kerk en het geheel te onrustig. Met Haselböcks Mendelssohn-ver- tolking keerde rust en het evenwicht er weer. Alleen had de onbeduiden de Toccata van Schmidt gemist kunnen worden. Alles gepakt en gezakt? Goeie reis. Maar vóór u de huissleutel omdraait nog even iets anders uitdraaien: de waakvlammen van uw geiser en fornuis. Als die uur na uur en dag na dag voor niets branden, is 't zonde van 't geld. Daar kunt u in uw vakantie wel iets leukers voor doen. Heeft u een gasboiler met een waakvlam die lastig weer is aan te krijgen? Laat die dan branden, maar zet de boilerthermostaat op de laagste stand. Publikatie van het Ministerie van Economische Zaken, de Vereniging van Exploitanten van Gasbedrijven in Nederland (VEGIN) en N V. Nederlandse Gasunie. Correspondentie-adres: 'Verstandig met aardgas', postbus 19 te Groningen, waar u ook gratis het boekje "Warm wonen' kunt krijgen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 11