an Smith gaat :ijn eigen weg 0 Israël vreest verlies van haven van Djiboeti Bomaanslag in Israël Kerken buiten spel in Vietnam Moskou slikt kritiek Euro-communisten in "ïkomo praat niet met bemiddelaar ,r<lntvoerde oud- minister in Egypte vermoord h< Boeddhisten harder aangepakt dan katholieken NDERDAG 7 JULI 1977 BUITENLAND Trouw/Kwartet .LISBURY (Reuter, AP) De leider van de blanke minder- idsregering in Rhodesië Ian Smith lijkt zijn eigen weg te willen an, los van de Brits-Amerikaanse voorstellen voor een oplos- g van het conflict tussen blank en zwart in Rhodesië. topconferentie van de Organisatie van Afrikaanse Eenheid (OAE) er kend als de enige wettige vertegen woordiger van zwart Rhodesië. Smith herhaalde nog eens dat hij de macht in Rhodesië zeker niet aan het front wil overdragen. „Het Patri ottisch Front is vijand nummer 1," aldus Smith, die het toejuichte dat Sithole het front nadrukkelijk heeft veroordeeld. Ith zei gisteren dat dominee Nda- jingi Sithole naar Rhodesië kan igkeren als hij dat wil. Sithole is medestander van de zwarte lei- bisschop Abel Moezorwa. Eerder f e week doken berichten op dat ith probeert met Moezorewa tot - jreenstemming te komen, de wes- ie vredesvoorstellen de voorstel- fcjgjS latend. Kpth zei dat hij had gehoord dat ^ole van mening veranderd is bedoelde: zich gematigder op- it en daarom naar Rhodesië g terugkeren. In Rhodesië, liet fth weten, wordt voortdurend ge- jkt aan andere mogelijkheden om leen oplossing te komen, mochten Britse en Amerikaanse voorstel- mislukken. Mé Patriottisch Front van Joshua iei)mo en Robert Moegabe ziet wei- in deze voorstellen, laat staan door Smith zelf bedachte oplos- g. Volgens hen kan het conflict in Ddesië alleen nog maar worden jelost door gewapende strijd, ie week werd het front door de g^IRO (Reuter, UPI) De ontvoer- ec Egyptische oud-minister van reli- ^uze zaken, Mohammed El-Zah^- die zondag door leden van de ihodoxe islamitische secte „Boete afzondering" werd meegenomen, "■■vermoord. steren werd het lijk van de man vonden in een verlaten villa in de lurt van de Egyptische hoofdstad liro. De oud-minister is volgens de ilitie afgelopen maandag al om het ven gebracht. •Igens Egyptische persbureaus de man gewurgd. De politie in iro heeft meegedeeld dat drie jon- Inannen zijn opgepakt en ver- tird worden. Een van hen zou de tier zijn en reeds hebben bekend. ;~-4teren maakte de politie nog it op leden van de secte. Woord- ferders van de Egyptische regering ien gisteren rekening te houden i nieuwe ontvoeringen en terreur- en. De Egyptische autoriteiten niet ingegaan op de ultimata de ontvoerders en hebben ge- jlgerd zestig leden van de secte, gevangen zaten, vrij te laten, werd het losgeld van ruim een Ijoen gulden geweigerd. x de leiding van de islamitische is weinig bekend. In de afgelo- drie jaar zijn er verscheidene essen gevoerd tegen leden van J secte. De oud-minister, die door !mier Salem een martelaar werd ien»oemd, zal vandaag begraven rden. Overigens ontkende Smith dat hij besprekingen heeft gevoerd met ver tegenwoordigers van Moezorewa om tot overeenstemming te komen. Vol gens een woordvoerder van Nkomo dinsdag was zo'n akkoord al een eind op weg. Smith bestreed echter niet de verklaring van Nkomo's zegsman dat meer dan tweehonderd aanhangers zijn aangehouden. Smith zei dat arrestaties plaatsvin den van mensen die terrorisme willen. Geen vredesmacht De leider van de blanke minder heidsregering liet weten niets te zien in een vredesmacht voor Rhodesië bestaande uit troepen van het Brit se gemenebest. Wel zei hij dat het belachelijk zou zijn opbouwende voorstellen van de westerse wereld weg te werpen. „En dat is niet mijn mening maar ook die van de leger leiding," aldus Smith. Daarmee aan gevend dat hij kennelijk doelde op de komst van Britse en Amerikaan se troepen. i,Als we de juiste mensen zouden kunnen krijgen om ons te helpen, dan zijn ze welkom." Wel zouden alle buitenlandse legereen heden onder Rhodesisch bevel moe ten komen te staan. De Britse bemiddelaar John Gra ham en zijn Amerikaanse collega Stephen Low hebben gisteren hun pogingen voortgezet om door over leg tot een oplossing voor Rhodesië te komen. Een eerste ontmoeting met Nkomo in het Zambiaanse Loe- saka werd uitgesteld vanwege diep gaande verschillen van mening over welke weg moet worden bewandeld om tot zwart meerderheidsbestuur te komen. Nkomo zei dat hij pas wil praten over een grondwet voor Rho desië als de strijd is beëindigd en een overgangsregering is ingesteld. Volgens de Britten moet eerst over een grondwet een akkoord worden bereikt, voor er een overgangsbe wind kan komen. In kringen van de Britse en Ameri kaanse bemiddelaar werd gezegd dat de onverholen steun van de Or ganisatie voor Afrikaanse Eenheid voor het Patriottisch Front een op lossing van het conflict in Rhodesië moeilijker heeft gemaakt. Daar komt bij dat ter rechterzijde van de Rhodesische Frontpartij van Ian Smith een nieuwe partij is gevormd waardoor de blanke leider mogelijk nu nog minder ruimte heeft de zwar ten in zijn land iets tegemoet te komen. De drie mannen en een vrouw die dinsdag een Chileens vliegtuig hadden gekaapt mogen in Peru blijven. Hier lopen zij op het vliegveld van Lima onder de vleugel van het toestel door, nadat zij die toezegging hadden gekregen. De drie hadden eerst geëist door te vliegen naar Caracas in Venezuela of Parijs. door James Dorsey TEL AVTV (Reuter, AP) Bij een bomaanslag op een groentemarkt in Petah Tikvah, ten oosten van de Israëlische stad Tel Aviv, zijn giste ren zeker 23 mensen gewond ge raakt. Vijf van hen zijn er zeer ern stig aan toe. Een man verloor een been en een zwangere vrouw werd door rondvliegende scherven ge troffen. Inmiddels is de verantwoordelijk heid voor de aanslag opgeëist door de Palestijnse guerrilla-organisatie Al Fatach van Jassir Arafat. Dit werd door het Palestijnse persbu reau Wafa bekendgemaakt. Volgens het persbureau waren na de aanslag 65 Arabieren aangehouden en gin gen de arrestaties nog onverminderd door. „Het hele gebied werd ont ruimd, door middel van wegversper ringen afgesloten en doorzocht op andere bommen". Volgens Israëlische veiligheidsfunc tionarissen was het een „vrij grote bom" die geplaatst was in een kist onder een groentestalletje. Het ge bied van Petah Tikvah ligt vlak bij de grens tussen Israël en Jordanië van voor de oorlog van 1967. Ge woonlijk zijn er veel Arabieren uit de door Israël bezette gebieden die er op de markt hun produkten aanbie den. Volgens de Israëlische politie werden er enige tientallen Arabieren opgepakt, ook om ze te beschermen tegen woedende Israëli's. Meteen na de ontploffing zijn de markt en de omgeving afgezet door de politie en moesten alle kopers het terrein verlaten. Uit Tel Aviv kwa- BELFAST (Reuter) In het plaats je Aughnacloy, ten westen van de Noordierse hoofdstad Belfast, is gis teren een politieman vanuit een hin derlaag doodgeschoten. Twee colle ga's van hem werden gewond. Ver ondersteld wordt dat de aanslag is gepleegd door leden van het Ierse Republikeinse leger. men ambulances om de gewonden te halen. De commandant van de poli tie in zuidelijk Israël heeft de bevol king later tot waakzaamheid opge roepen, in verband met „oplaaiende terroristische activiteit". Hij zei dat kort voor de explosie een aantal an dere aanslagen door de veiligheids politie waren voorkomen, met name in de sector van Jeruzalem. MOSKOU (Reuter, UPI) De Sowjet-Unie heeft haar kritiek op het Euro-communisme voor een deel ingeslikt. Het blad Nieuwe Tijden, dat onlangs een felle aanval deed op de Spaanse communistenleider Santiago Carril- lo, schreef gisteren dat dit niet ge zien moet worden als kritiek op het Euro-communisme in het algemeen. Het artikel was alleen bedoeld, aldus Nieuwe Tijden, om de anti-Sowjet houding van Carrillo aan de kaak te stellen. Deze heeft in een onlangs verschenen boek geschreven dat het socialisme in de Sowjet-Unie verwor den is en dat de Sowjet-Unie niet kan worden beschouwd als een soci alistisch land. Volgens Nieuwe Tijden is de Sowjet- partij niet bezig een campagne op touw te zetten tegen welke zuster partij dan ook. „Het artikel bevat geen woord gericht tegen welke com munistische partij dan ook, ook niet tegen de Spaanse". In het artikel in Nieuwe Tijden dat twee weken gele den verscheen wordt wel gezegd dat het Euro-communisme zoals dat door Carrillo wordt aangehangen zal leiden tot een breuk binnen de inter-, nationale communistische bewe ging. De Italiaanse en Franse communis tische partij beschouwden dit ook als een aanval op hen, omdat ook zij tot op zekere lijn onafhankelijkheid van Moskou voorstaan. De stap te rug van de Sowjet-Unie volgt vier dagen na-een bezoek van een hoge Italiaanse communistische delega tie. Het hele artikel dat gisteren in Nieuwe Tijden verscheen werd ver spreid door het persbureau Tass, evenals het eerste verhaal, wat aan geeft hoeveel waarde Moskou aan de zaak hecht. Mensenrechten Inmiddels heeft de Sowjet-Unie toe gegeven dat de gebruikelijke televi sierede op 4 juli van de Amerikaanse ambassadeur niet is uitgezonden vanwege de passage over de mensen rechten. Maar Tass bestreed dat de ambassadeur, Malcomm Toon, was „bedrogen". Dat werd een uitvinding genoemd van „zekere kringen" in de Verenigde Staten die het socialisme geweld willen aandoen en de verbe tering van de betrekkingen tussen de Sowjet-Unie en de Verenigde Sta ten willen tegenhouden. Er werd op gezinspeeld dat Toon, die als een „harde", wordt beschouwd contac ten heeft met die kringen. Voor Djiboeti, het voormalige Afars en Issaland, dat nog geen twee weken geleden onafhankelijk werd, dreigen de internatio nale problemen nog groter te worden. De regering van het aan de Ingang van de Rode Zee strategisch zeer belangrijk gelegen Djiboeti moet niet alleen er voor zorgen dat haar verstandhouding met de grote buren Ethiopië en Somalië, die elk moment dreigen elkaar in de haren te vliegen, goed blijft. Ook zal president Hassan Goeled stelling moeten nemen in het conflict tussen Israël en de Arabi sche staten. Hierbij zal hij moeten proberen de belangen van de nieuwe republiek zo veilig mogelijk te stel len terwijl de onvermijdelijk nega tieve gevolgen van welke beslissing dan ook zo beperkt mogelijk worden gehouden. In zekere zin is Djiboeti reeds partij geworden in het conflict in het Mid den-Oosten door formeel het lid maatschap aan te vragen in de Ara bische liga. Er bestaat weinig twijfel aan het feit dat Djiboeti tot de Liga zal worden toegelaten. Immers elke nieuwe staat, die verklaart dat hij Arabisch is, heeft recht op lidmaat schap in de Arabische Liga. Boven dien heeft de Arabische wereld, die de Rode Zee graag als een Arabische Zee wil zien, baat bij een lidmaat schap van Djiboeti. De Arabische Liga verkeert in een situatie van oorlog met Israël. Dat wil zeggen dat alle leden van de Liga, ook de nieuwe leden, dus ook Djiboe ti, met Israël op voet van oorlog staan. Tot de onafhankelijkheid van Djiboeti, was de haven van de hoofd stad van de nieuwe republiek een belangrijk aanlegpunt. van Israëli sche schepen. In Israël vreest men nu dat dit steunpunt, het enige dat Israëlische schepen in de Rode Zee kunnen aandoen, verloren zal gaan. Op de vraag of Israëlische schepen voortaan Djiboeti kunnen aandoen, komen uit de nieuwe republiek te genstrijdige reacties. Terwijl de nieuwe regering al gauw liet weten dat Israëlische schepen in de haven van Djiboeti niet meer welkom wa ren, verklaarde Achmed Dini, voor zitter van de Nationale Assemblee van Djiboeti, verleden week dat de haven vrij zal blijven voor de inter nationale scheepvaart. Volgens Dini is de zeestraat Bab el Mandeb een „internationale route die aan geen van de aangrenzende staten toebe hoort." Een verbod voor het aanleggen van Israëlische schepen in de haven van Djiboeti zou een zware klap zijn voor de zwakke economie van de nieuwe staat. Immers voor Israël is de Rode Zee via de in het zuiden van de Joodse staat gelegen havenstad Eilat de enige zuidelijke waterweg Deze waterweg wordt voornamelijk begrensd door Israël vijandig gezin de staten. In het afgelopen jaar heb ben ruim honderd Israëlische sche pen in de haven van Djiboeti aange legd. Kleine schepen vervoeren van uit Eilat goederen naar Djiboeti waar zij op grotere oceaanvaardige schepen worden overgeladen. Bo vendien varen via de Rode Zee olie tankers tussen Iran, Israels voor naamste olieleverancier, en Eilat. In Israël is de vrees over het verlies van de haven van Djiboeti gestegen nu er geruchten de ronde doen dat president Goeled verschillende Ara bische staten, waaronder Egypte. Saoedi-Arabië en Noord-Jemen heeft verzocht om troepen in de nieuwe republiek te stationeren Deze Arabische eenheden zouden samen met de 3500 Franse soldaten voor de veiligheid van Djiboeti moe ten zorgen. Israël vreest niet alleen dat de toegang tot Bab el Mandeb en de Rode Zee haar in de toekomst ontzegd zou kunnen worden maar ook dat er tegen Israël gerichte mili taire installaties aan de Ingang tot de Rode Zee opgebouwd zullen worden. i jac 1 jonge man schuift op zon- ;morgen bij ons in de bank "■Heen rooms-katholieke kerk Saigon. 's Middags op straat fden we aangesproken door andere man. Beiden heb- i een verhaal te vertellen. U", verhaal over de kerken in tnam die buiten spel zijn l dest. de r ivoe irenit is het probleem van het land" W. zuster Chantal. Zij staat aan het le gfd van een klooster waar het por- nen van Ho Tsji Minh de grote nl^iamese leider te midden van Acafozenkransen hangt. De nonnen g^len zich bezig met het breien truien, het naaien van legerkle- e en het maken van hoeden, en. I ®Aet verleden werkten zij in de ^^leging en in het onderwijs, de- (CDaan armenzorg en zorgden voor TpL'ng van de vele wezen in Viet- Onder de nieuwe regering is daarmee afgelopen. De religieu- /an buiten de stad zijn voor een ^rer^ deel naar Saigon overgebracht it ze. zij voor de regering werken en A ^buitenlandse geestelijken zijn n d6okken. Hoeveel dat er zijn weet rocetf chantal niet. celln huis ISA prot|jfeiachtige rol de gle nieuwe regering van Vietnam le nooms-katholieke kerk in de klem adsli niet zo verwonderlijk. Onder de finitie regimes speelde de rooms-ka- e texëke geestelijkheid een zeer twij- htige rol. De regering-Thieu eant door dik en dun gesteund en i meWandaden werden met de man- fUnetr liefde bedekt. Uitzonderingen in dgelaten. kort aan ti i leb rooms-katholieke godsdienst tiek de vorige eeuw door de Fransen xde èngebracht en sindsdien kregen i Onftiame de rooms-katholieken de £>ou^ banen in de politiek. Thieu en foedlvoorgangers hoorden allemaal aaflie kerk. Nu nog valt bij de In plaats van met sociaal werk houden de rooms-katholieke nonnen zich nu onder leiding van zuster Chantal (links) onder andere bezig met het maken van hoeden. kerkgang in Saigon op dat het vooral de wat meer welvarende Vietname- zen zijn die in de banken schuiven. Voor de kerk zitten nog steeds de bedelaars. Zuster Chantal wil over de rol van de rooms-katholieke kerk vroeger niet zoveel zeggen. „Wij houden ons niet bezig met politiek. Als anderen heb ben geheuld met het Thieu-regime dan betreur ik dat". Dat zij weinig ingenomen is met de indamming van de kerken is duidelijk, maar zuster Chantal laat het niet merken. De twee mannen die elk afzonderlijk buitenlandse journalisten aanspre ken zijn openhartiger. „Er is geen godsdienstvrijheid meer in Viet nam", vertellen ze zonder omwegen. Toch zijn de kerken in Saigon maar ook in Hanoi nog steeds open. „Dat is alleen in de steden. De buiten wacht moet de indruk krijgen dat er nog vrijheid is. Op het platteland zijn alle kerken gesloten". Of het waar is heb ik niet kunnen zien. Kerken geduld Op papier is de verhouding tussen de rooms-katholieke kerk en de Vietna mese regering uitstekend. Toen de bisschop van Hanoi tot het kardi naalspurper werd bevorderd is Hij door premier Pham Van Dong hoogstpersoonlijk ontvangen. De kerstvieringen in Saigon en Hanoi waren een groot feest, zo wordt ver teld, maar inmiddels zijn wel de offi ciële christelijke feestdagen afge schaft. Je krijgt de indruk dat de rooms- katholieke kerk in Vietnam welis waar niet wordt onderdrukt maar op zijn best geduld. Conflicten zijn er ook nog. Enige tijd na de val van Saigon werd een rooms-katholiek complot opgerold. Geestelijken drukten vals geld en hadden een geheime radio-zender, om de bevol king tegen de nieuwe regering op te zetten. Eén van hen Is ter dood ver oordeeld; de anderen zitten nog ge vangen. Pagodes gesloten Voor de boeddhisten lijkt de toe stand op het ogenblik moeilijker en kennelijk beschouwt de regering hen ook als gevaarlijker. Het is vreemd dat de rooms-katholieken, die in het verleden de meeste vuile handen hebben gemaakt, enige speelruimte krijgen, terwijl die aan de boeddhis ten wordt onthouden. De boeddhistische monniken (de „bonzen") hebben zich sterk verzet tegen de Thieu-regering, maar moes ten ook niets hebben van het com munisme. Zij maakten deel uit van de „derde macht", die een nationale vooruitstrevende regering voor Zuid- Vietnam wilde. Eén van de meest bekende woordvoersters van de „derde macht" was de overigens niet boeddhistische advocate me vrouw Ngo Ba Tanh. Ondanks her haaldelijk aandringen bij de Vietna- mezen was een vraaggesprek met haar niet mogelijk. Mevrouw is ziek, zo heette dat. Deze weken publiceren wij een serie van zeven verhalen over Vietnam. Vorige stonden in de krant van afgelopen zaterdag (Een volk dat fietst, bouwt aan zijn toekomst) en dins dag (Vietnam zet de deur open). Het volgende ver haal verschijnt zaterdag: Ho Tsji Minh-stad is nog steeds Saigon. De boeddhistische pagodes zijn in middels volgens de verhalen op straat in Saigon gesloten. Een taxirit naar de beroemde An Quang pagode leert dat het althans daarvoor klopt. De hekken zijn dicht en er hangt een groot slot op. En dat terwijl de pago des vroeger centra waren van het openbare leven. Volgens onze niet helemaal onbevooroordeelde zegslie den zijn de boeddhabeelden vernield en zijn de meeste pagodes veranderd in kantoren. De „bonzen" zouden naar kampen zijn overgebracht en ook zijn zeggen zij nieuwe zelf verbrandingen voorgekomen. Tijdens de oude Zuidvietnamese re geringen trokken de boeddhistische monniken met die zelfverbrandin gen grote aandacht. Zij wilden pro beren het wereldgeweten wakker te schudden. Eind 1975, een paar maan den na de bevrijding van Saigon. zouden twaalf monniken en nonnen zichzelf door zelfverbranding om het leven hebben gebracht, uit protest tegen de regeringsmaatregelen te gen de boeddhisten. Net als de rooms-katholieken moesten de boeddhisten een einde maken aan hun sociale werk. Inval van politie Vanuit de An Quang pagode zou zijn opgeroepen tot nieuwe zelfverbran dingen, reden waarom de politie daar eind april een inval heeft ge daan. Daarbij is een 'aantal monni ken gearresteerd, terwijl hun voor man Tri Quang naar Thailand zou zijn gevlucht of verbannen. De woor den van de boeddhistenleider Tri Quang waren Jarenlang wet voor mil joenen. Teruggetrokken in zijn pago de oefende hij grote invloed uit en gebruikte hij zijn godsdienst als poli tiek drukmiddel tegen de regering. Het is duidelijk dat de boeddhisten het ook deze regering moeilijk kun nen maken en dat het regime pro beert te voorkomen dat zij^ aanhang krijgen. Critici van het nieuwe be wind zijn er nog vele in Zuid-Viet- nam. Hoofdredacteur Toeng van het offi ciële dagblad Nhan Dan bestrijdt dat de boeddhisten het de regering lastig maken. „Zij zijn vaderlandslie vend". Het aan leidinggevende boeddhisten zelf vragen bleek niet mogelijk, evenmin als het lukte te praten met andere rooms-katholieke geestelijken dan zuster Chantal. Een voorzichtig benaderde pastoor in een kerk in Saigon reageerde zeer huiverig. „Ik zie er de zin niet van". Toeng geeft toe dat de godsdienst in Vietnam op het ogenblik zeker niet wordt aangemoedigd. „Maar wij eer biedigen de godsdienstvrijheid. Alle gelovigen kunnen als zij dat willen ter kerke gaan, maar wij hebben óns wereldbeeld. Wij zijn communisten, materialisten".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 7