Een volk dat fietst, bouwt aan zijn toekomst „Heropvoeding" Is het sleutelwoord In Vietnam ZATERDAG 2 JUU 1977 BUITENLAND Trouw/Kwartet PS 13/RH 15 „Oorlogswonden" is een woord dat in gesprekken in Vietnam vele malen terug komt. En ze zijn diep en pijn lijk. Vliegend van Saigon (nu Ho Tsji Mlnh-stad) naar Hanoi in het noorden zijn de bomkraters te zien ei) de omvangrijke ontbossing die schier eindeloze vlakten kale grond heeft achtergelaten, die 25 tot 100 jaar nodig zullen hebben om zich weer te herstellea Verder de weg geslagen bruggen met de in het niets eindigende wegen daarvoor en in de havenstad Halfong de gro te gaten in de stad. Ook daar ka potte bruggen die vernuftig zijn hersteld en nu tenminste voor voet gangers en fietsers weer bruikbaar zijn, en loodsen in de veel te krappe haven waarvan er na de bombarde menten nog precies één overeind stond. Ondertussen wordt de oorlog tegen „Amerikaanse imperialisten" en „buitenlandse agressors" (want zo heet dat uit de mond van de tolk. en niet anders) wel gekoesterd als de heldhaftige strijd van het Viet namese volk. Een bezoek aan het oorlogsmuseum in Hanoi is een zondagsultstapje voor de inwoners van die stad. Van groot tot zeer klein schuifelt men langs vliegtuig wrakken, tanks, wapentuig en fo to's van aanvankelijk Franse en later Amerikaanse wandaden in Vietnam. Hoe groot die Franse invloed ook op ander terrein is geweest blijkt bij een bezoek aan het museum voor nationale kunst in Hanoi, waar overigens geen hond te zien Is. Schilderijen van Vietnamese kun stenaars hadden net zo goed ge maakt kunnen zijn door Franse Im pressionisten. Pas latere schllderii- en zijn puur sociaal-realisme arbeiders, boeren, vissers en solda ten, werken ln de fabriek en op het land, het binnenhalen van de net ten en een tank die komt aanrollen door de bergen. De Amerikaanse rol wordt duide lijk in het museum van oorlogsmis daden ln Ho Tsjl Mlnh-stad, hoe eenzijdig u zegt hetdat ook zal zijn. Foto's van tijgerkooien, ver brandingen, martelingen, oorlogs taferelen, nooit geboren mismaak te kinderen, napalmslachtoffers en kleine metalen pijltjes (tets groter dan een speld) die vanuit vliegtui gen in brede zwermen op burgers werden afgeschoten en later van plastic werden gemaakt omdat ze ze dan met röntgenapparatuur niet te vinden waren. Directeur Mal Lam van het museum geeft er na afloop van het bezoek een paar mee. „Ter herinnering". Ze liggen nog in mijn hoteL Ook zijn er speld jes, kammen en ringen gemaakt van de brokstukken van B-52 bom menwerpers en hangt er in het stadhuis van Hanoi een kunstwerk gemaakt van de bedrading uit Amerikaanse toestellen. „Een ge schenk van McNamara." In het museum ls verder een zaal vol met de „culturele" over heersing van de Amerikanen boe ken en bladen met een mengeling van platte seks. schijnromantlek en geweld die deels in de Verenigde Staten in het Vietnamees werden gedrukt om het Vietnamese volk Jekker te maken". „De Amerika nen hebben niet alleen genocide (volkerenmoord), ecocide (het ka pot maken van de natuur) maar 'ook socioclde gepleegd", zegt Mal Lam. „Een moord op het eigen ka rakter, de cultuur en de trots van het Vietnamese volk". En hoofdre dacteur Hoang Toeng van het offi ciële dagblad Nhan Dan zegt ln een eerder gesprek: „Onze culturele identiteit ls een groot probleem". Wat ook nog eens duidelijk wordt in Hanoi waar ln de bijna lege eta lages van het ene grote warenhuis blanke poppen staan met blauwe ogen en waar Hamlet in het Rus sisch wordt gespeeld in het theater. 'De „sociocide" blijkt ook tilt een grote lijst in het museum van oor logsmisdaden, met cijfers die vol gens het opschrift van de universi teit van Michigan komen en voor ons vertaald werd door een meisje van midden twintig dat tijdens de oorlog zelf zes jaar ln de gevangenis heeft gezeten. Bij de bevrijding van Saigon leden drie miljoen Vietna- mezen aan geslachtsziekten, van wie 350.000 alleen al in Saigon, er waren een half miljoen prostituées en evenveel drugsverslaafden, één miljoen leed aan tbc en drie mil joen kon niet lezen of schrijven. Er waren een half miljoen halfbloeden (verwekt door Amerikaanse man nen bij Vietnamese vrouwen) en 370.000 wezen, terwijl bijna een half miljoen mensen leden aan sterke ondervoeding. Tijdens de strijd trokken miljoe nen mensen van het steeds onveili ger wordende platteland naar het betrekkelijk zekere Saigon. In 1945 had die stad nog slechts een half miljoen Inwoners, bij de val ln 1975 waren het erbljna vier miljoen. Er wordt geleefd ln de slums, met krotten van papier, karton en blik, tussen stinkend water, zoals ik ze tot nu toe in ontwikkelingslanden niet gezien heb. Dat onze gastheren zo gesteld zijn op ons bezoek aan de krottenwijk Khan Hol in het vierde stadsdistrict is overigens veelzeggend. In het zuiden moeten de buitenlandse bezoekers met de neus op de kwalijke erfenis van de vorige regeringen worden gedrukt, ln het noorden mogen zij alleen de goede dingen zien die onder meer door twintig Jaar communistisch bewind tot stand gebracht zijn. Maar ook in Hanoi zijn er nog krot tenwijken voor degene die even het programma ls ontvlucht en ook ln Hanoi slapen mensen op straat. Ze vinden het thuis te warm het was inderdaad meer dan dertig graden en zeer vochtig of waren naar de markt geweest en waren te Iaat voor de bus, heet het dan. Mogelijk, lk weet het niet Feit ls wel dat de pure, bittere armoede van Saigon (zoals ieder een nog zegt, in plaats van Ho Tsji Minh-stad) ln Hanoi niet lijkt te bestaan. In Saigon slapen nog steeds duizenden op straat op wat lappen of een stuk oud papier, wordt nog fiks gebedeld, ls de pro stitutie zeker nog niet uitgeroeid zoals uit de lonkende blikken op enkele tientallen meter van het ho tel blijkt; de meisjes zullen het niet doen omdat ze mij zo aardig vinden terwijl de straathandel er nog steeds bloeit. Niet alleen in groen ten en fruit en andere levensmidde len maar ook de produkten van Singer, Sanyo en Seiko en andere peperdure apparatuur en onderde len voor de nog overal rondscheu rende Honda's. Dit ln tegenstelling tot Hanoi waar ledereen fietst en auto's en motorfietsen zeer zeld zaam zijn. Een volk dat fietst, bouwt aan zijn toekomst. In Saigon wordt geleefd in slums, met krotten van papier, karton en blik, tussen stinkend water. (Eigen foto). De regering probeert alles om het verworden en verstikte waterhoofd Saigon weer tot een leefbaar geheel te maken. Bijvoorbeeld door het verhuizen van plattelanders naar hun geboortegrond, maar vooral naar wat heet de .nieuwe economi sche zones". Eén daarvan ls Long Chleu, een paar uur rijden van Sai gon. Er wonen op het ogenblik zo'n 5300 mensen die als zij aankomen van de regering de eerste zes maan den rijst krijgen, wat geld en wat gereedschap (een sikkel en een mes), terwijl gezorgd wordt voor de ruwbouw van de hulzen (het ge raamte staat er) en de grond ge ploegd is (1200 eigen vlerkante me ter voor ieder gezin, terwijl er daar naast gemeenschappelijke gron den zijn die gemeenschappelijk be werkt worden). Soldaten en Jonge ren maar ook loonbedrijven, die nog steeds bestaan ln het socialisti sche (zuid-) Vietnam regelen dat. Al die voorzieningen zijn er, ten minste op papier. Uit gesprekken met vertegenwoordigers van inter nationale instellingen die ln Viet nam werken en gesprekken in Sai gon op straat blijkt dat het er nog wel eens aan wil ontbreken. Dat de geraamtes er niet altijd staan, de grond niet overal geploegd is en rijst en geld uitblijven. En dat kan ook bijna niet anders, gezien de reusachtige taak die de regering zich heeft gesteld. Een paar mil joen mensen verhuizen is geen klei nigheid. De voorzitter van het volkscomité van Long Chleu vertelt dat de men sen vrijwillig komen en ook vrij zijn weg te gaan als ze dat willen. „Som mige mensen gaan terug naar de steden omdat het hen niet bevalt en we kunnen ze niet dwingen te blijven", zegt ook hoofdredacteur Toeng, die wel toegeeft dat de men sen het niet altijd éven leuk vinden omdat het werk op het platteland veel zwaarder is. Dat iedereen vrij is om te komen en te gaan is een vertekening. Niemand wordt echt gedwongen Saigon te verlaten, maar van mensen zonder werk (en dat zijn er zeker nog een half mil joen) van wie de regering vindt dat ze naar een nieuwe economische zone moeten kan wel het rijstranto- soen worden Ingetrokken. En dan wordt het hongerlijden of verhui zen, want de rijst op de zwarte markt ls voor de gewone man onbe taalbaar. Gaan werklozen naar het platte land, de prostituées en verslaafden uit Saigon komen terecht in de centra voor het herstel van de waardigheid van de vrouw of de waardigheid van de Jeugd. In het opvangcentrum voor verslaafden zitten zo'n achthonderd Jongeren bij elkaar die daar naar toe zijn gestuurd door familie of door het stadsbestuur en volgens de direc teur van het centrum zeer snel van de opium of heroïne af zijn. Op de manier van de botte bijl: gewoon niets meer geven, terwijl daarnaast onder meer met acupunctuur aan Een onxer redacteuren heeft als één van dc eerste Neder landse journalisten een be zoek van twee weken aan Viet nam gebracht De reis verliep niet in alle vrijheid. Het Viet namese bureau voor culturele betrekkingen met het buiten land stelde het programma op, en het was slechts mondjes maat mogelijk daarnaast eigen activiteiten te ondernemen. In reven artikelen ral onre redacteur rijn indrukken weergeven, waarvan vandaag het eerste. Volgende gaan Het buitenlands beleid; De rol van de kerken; Dc verhouding tussen noord en zuid; Het economisch beleid; Dc bemoeienissen van Ne derland met Vietnam; De nieuwe economische to nes en coöperaties. behandeling wordt gedaan. De vraag hoe dat ln zijn werk gaat blijkt tot nu toe door alle buiten landse bezoekers te zijn gesteld. De verslaafden blijven één tot twee maanden ln het centrum en Inmid dels hebben zo'n zesduizend Jonge ren het centrum „schoon" verlaten. Na het gesprek met de directeur lopen we niets vermoedend naar boven waar plotseling 240 ex-ver slaafden blijken te zitten, ln drie rijen van tachtig, die lofliederen aanheffen op Ho Tsjl Mlnh (de va der des vaderlands), de partij en de solidariteit en oefeningen doen voor de buitenlandse bezoekers. Deze „collectiviteit als therapie" wekt weerzin op, samen met de vraag hoe ver je mag gaan met het kapot maken van de persoonlijk heid, ter wille van het geheel. „Gemeenschapszin als geneesmid del" geldt ook in het opvangcen trum voor prostituees, waar daarna de tocht naar toe gaat. Het gebouw was voorheen een katholiek wees huls, maar de wezen zijn verhuisd en de nonnen verdwenen, zoals de kerken ln heel Vietnam bulten spel zijn gezet Met naai- en vlechtwerk en andere kunstnijverheid verdie nen de vroegere „vriendinnen" van de Amerikaanse militairen zo'n tien dong (gulden) per maand, maar belangrijker is dat zij er leren lezen en schrijven, en kennis van de revolutie en het socialisme opdoen, kortom worden „heropgevoed". Heropvoeding is het sleutelwoord ln Vietnam. Dat geldt niet alleen voor de verslaafden en de prostitu ees, maar zeker ook voor de officie ren en hoge functionarissen van de oude regering. Zij zijn samenge bracht ln heropvoedingskampen, waarvan we er overigens geen heb ben kunnen bezoeken. Om hoeveel mensen het gaat ls niet duidelijk, evenmin als onder welke omstan digheden zij leven. De schattingen lopen uiteen van vijftigduizend (wat weinig lijkt) tot driehonderd duizend (wat veel is). Hoofdredac teur Toeng zegt geen cijfer te kun nen noemen omdat er steeds „her- opgevoeden" worden vrijgelaten. Volgens zegslieden ln Saigon ls een aantal hoge officieren overge bracht naar kampen ln het noorden waar zij veel last hebben van de kou, terwijl de harde kern volgens sommige berichten ln Laos zit Ge ruchten waarvan geen bevestiging te krijgen is, evenmin als van het verhaal dat de meeste officieren zich zelf hebben aangemeld toen zij merkten dat lagere goden na korte tijd heropvoeding weer vrij kwamen. Vietnamese gesprekspartners wil len daarover liever niet praten, maar wijzen wel op de noodzaak tot heropvoeding om opstanden en onrust te voorkomen en „the Ame rican way of life" uit te bannen. Ook benadrukken de huidige machthebbers hun eigen lankmoe digheid: bijltjesdag, het doodschie ten van militairen van de vorige regering is voorkomen en een grootscheepse wraakoefening ls uitgebleven. „U hebt Neurenberg gehad. U heeft het nogal Ingrijpend opgelost," zegt de journalist Toeng. Doorpratend over vrijheid ln het algemeen houdt Toeng ons voor dat het niet langer gaat om de rechten van de Individuele mens ln Vietnam (zoals voorheen) maar om de rechten van miljoenen mensen. „Vrijheid niet voor de bevoorrech ten maar vrijheid voor leder". Waarschijnlijk is een zekere vrij heidsbeperking de prijs die voor ontwikkeling en werkelijke gelijk heid ln een derde wereldland moet worden betaald; zeker na een oor log als de Vietnamese. De heropvoeding van met name hoge functionarissen heeft (zuid-) Vietnam wel beroofd van een groot deel van haar kaders (mensen die op sleutelposten zaten) wat het openbare leven heeft ontwricht. En dat terwijl „kaders" zo belangrijk zijn ln het Zuidoost-Aziatische land. Iedereen ln een leidinggeven de baan, ln een bedrijf. In de land bouw, ln de partij, in een school of ln een ziekenhuis behoort onont- U'-4'.i'-ffy'vSr1 i .V Een bezoek aan het oorlogsmuseum in Hanoi is een uitstapje voor de inwoners van die stad, van groot tot zeer klein. (Eigen foto). koombaar tot het „kader". En „ka- derklnderen" genieten een speciale behandeling, kunnen Ud worden van de Jonge pioniers en naar een club ln Hanoi gaan waar alles wordt gedaan van ballet tot boetse ren, van planeten bestuderen tot Joumallstje spelen. De angst bekruipt je dat de „pio niers" (roet hun rode sjaaltje op het witte hemdje) zich beter gaan voe len dan de „gewone" kinderen ln een land dat gelijkheid zo hoog in het vaandel schrijft. Net zo goed als het vreemd ls dat kinderen die goed hun best hebben gedaan een papieren lotusbloem krijgen of een papleren vlaggetje (wie er vijl heeft mag zich „htt neefje van oom Ho (Tsji Minh)" noemen, en dat goede leerlingen extra aandacht krijgen op een school voor voortgezet on derwijs in Thai Blnh in het noorden. Het lijkt nauwelijks te verschillen van de stempeltjes in het reken- schrift die vroeger op onze lagere scholen werden uitgedeeld of het voortrekken van de „HBS-klan- ten". Het verschil ls echter volgens de Vietnamezen dat het daar ging om het belonen van de „persoonlij ke prestatie", terwijl ln Vietnam Juist kinderen die zich hebben inge zet voor de hele groep een vlaggetje of lotusbloem krijgen. De jonge pioniers met hun rode sjaaltje op het witte hemdje, in het centrum van Hanoi. (Eigen foto). „Kadervorming" lijkt op het ogen blik één van de grote gevaren die Vietnam bedreigt. Er wordt een kloof geschapen tussen „gewone mensen" en hun leiders, terwijl zij toch schouder aan schouder zou den moeten werken, „omdat zij al len één zijn". Gelijkheid is er zeker nog niet in Vietnam. In bezochte bedrijven waar voor het overgrote deel vrouwen werken, bestaat de bedrijfsleiding nog ateeds uit man nen. „De vrouwen zijn er nog niet rijp voor." In het Politburo zit geen enkele vrouw. Toeng: „Er zijn ge noeg bekwame vrouwen, maar ze genieten te weinig vertrouwen," en dat la maar één aspect. "Hoe ver de „kadervorming" is voortgewoekerd ls na een bezoek van twee weken niet te zeggen, evenmin als duidelijk ls welke vor men de bureaucratie heeft aange nomen. Een probleem ls het wel. „Bureaucratie Is een vijand die ln ons hulst", zegt de hoofdredacteur van Nhan Dan. „De tegenstander die we nu moeten bevechten ls er ger dan het Imperialisme, het is de bureaucratie," meent Vu Quoc Huy van het comité voor de culturele buitenlandse betrekkingen in een ander gesprek. Het blijkt voor de buitenlandse be zoekers alleen bij het wisselen van geld (dat kost een ochtend), het kopen van een ticket Hanoi-Saigon (dat duurt zo lang dat één van de begeleiders de taak op zich neemt), voor buitenlandse inwoners van Hanoi als zij een schrijfmachine moeten laten repareren bij de ver plichte staatsonderneming (na een grote papierwinkel komt het tlkap- paraat slechter terug dan het was). Erger is als de produktie door de bureaucratie getroffen wordt, en dat schijnt het geval te zijn. Er zijn overeenkomsten te bespeu ren met de Sowjet-Unle, waar Im mers ook na de revolutie kadervor ming en bureaucratie welig tierden. Vietnam probeert ln het buiten landse beleid tussen Chinezen en Russen door te schipperen, maai dat lukt niet zo. De Russische in vloed lijkt veel groter dan de Chi ncse. wat opvallend ls omdat de overeenkomsten tussen het derde wereldland China en het ontwlkke Ungsland Vietnam veel groter zijn dan die tussen Vietnam en de 8owjet-Unie. Ook steken de kleine, beweeglijke en slimme Vietnamezen schril al bij de vaak wat lompe en onbehou wen Russen. Toch zijn ze er ln grote aantallen. Het Aeroflot-toestel dat ons van Moskou vla Koeweit, Bombay, Rangoon en Vientiane naar Hanoi brengt zit er vol mee. evenals het door de Cubanen ge bouwde overwlnnlngshotel in Ha- nol waar de Vietnamezen ons aan vankelijk veilig ver van de stad hadden ondergebracht BADIO - O» atlaandiaf V»n hal NOS-radlo- lUJIl m bulla nUnd it maandajmid- 4h bakaanal aan Vietnam (HiKmum 2. U.M Mr). Da aflevering ward tamanftXrld Urn Laank na BWdel an N«a Kutaeadrager

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 15