Beraad over kerk en Jodendom in Jeruzalem Bisschoppen klagen over Pretoria Tekenen van dooi in Oost-Europa Conferenties Weekblad van Moon-sekte Bischoppen voor eenheid Europa Chileense kerk wil geen Sowjet-geld 'Brüsewitz-centrum tegen kerk gericht' Evangelische Hogeschool nu onderdak IKV-kerkendag met kerkelijke top Amerikaanse hervormden vieren 350-jarig jubileum VANDAAG Voorbijgangers VRUDAG 1 JUU 1977 KERK Trouw/Kwartet door dr. E. Flesseman-van Leer Op de vorige vergadering, nu twee Jaar geleden, van de wereldraadcommlssle voor de Kerk en het Joodse Volk. de CCJP, was afgesproken dat de volgende bijeenkomst ln Jeruzalem zou worden gehouden. Jeruzalem en Israel hebben voor de meeste christenen Immers een bepaalde meerwaar de boven andere steden en landen. Bovendien lag Jeruzalem als plaats van samenkomst eigenlijk ook voor de hand voor een commissie, die zich speciaal met de relatie van Joden en christenen bezighoudt. Maar Jeruzalem en Israël roepen ook bepaalde politieke emoties op. Mis schien was het naïef van de commis sie dat ze daar geen rekening mee had gehouden In leder geval zijn er in de maanden voorafgaand aan de bijeenkomst bij het secretariaat van de wereldraad in Genève nogal wat protesten binnen gekomen van Ara bische christenen, van verschillende leiders van oosterse, orthodoxe ker ken en zelfs uit Afrika Gelukkig besliste de secretaris gene raal van de wereldraad, dr. Philip Potter, dat de bijeenkomst daar toch moest doorgaan. Ik vermoed dat an ders de dialoog van wereldraad en Jodendom onherstelbare schade zou hebben geleden en misschien wel door de Joden afgebroken zou zijn. Maar het gevolg ls wel geweest dat de conferentie alle contacten met officiële Israëlische InstanUes zorg vuldig vermeden heeft en dat ln de voor- en nadagen van de samen komst veel bezoeken bij christelijke gemeenschappen en kerkleiders zijn afgelegd. Geen aandacht voor politiek De bijeenkomst van de CCJP heeft dus plaatsgevonden ln Jeruzalem, van 20 tot 23 Juni, met enkele oriën- tatledagen te voren ln Jeruzalem en een driedaagse tocht naar Oalllea en de kuststrook na afloop. Ongetwij feld hebben de deelnemers zo een eerste Indruk van het land gekregen, zijn zij ook. zij het oppervlakkig, geconfronteerd met de problemen van de christelijke gemeenschappen daar en hebben zij een klein beetje kennis kunnen nemen van de Joods/ Arabische problematiek. Toch had voor mij de bijeenkomst ln zeker opzicht Iets onwezenlijks. Het waren dagen dat de Israëliërs zelf vol waren van de politieke verschuiving die in de zo Juist gehouden verkie zing voor het parlement had plaats gevonden; iedereen, tot taxichauf feurs toe. begon erover en de meest uiteenlopende voorspellingen over de gevolgen voor de binnenlandse en buitenlandse politiek werden geuit. De vorming van het nieuwe kabinet en de verkiezing van de Histadroet. de Israëlische vakbond, die veel meer dan alleen vakbond is en waar van 80 procent van de bevolking lid Is. vielen in dezelfde tijd dat onze bijeenkomst plaatsvond. Wat op het ogenblik politiek ln Israël gebeurt, is misschien van beslissend belang voor de vrede ln het Midden-Oosten en zelfs ln de hele wereld. Maar het lag alles bulten de aandacht van onze conferentie onvermijdelijk, maar desondanks onbevredigend. Oecumenische richtlijnen De CCJP vervult ln de wereldraad zo ongeveer dezelfde funktle als de her vormde raad voor Kerk en Israël of het soortgelijke gereformeerde de- putaatschap ln de kerken in ons land. Ook de vragen en problemen die in de wereldraadcommissie aan de orde komen, lijken sterk op de vragen die bij ons ln het geding zijn. Grote aandacht voor de bestrijding van het christendommelljk antise mitisme, pleiten voor kennis van het hedendaagse Joodse denken, bevor dering van de dialoog met Joden en vooral ook theologische doorden king van de verhouding tussen kerk en Joodse volk. In de afgelopen bijeenkomst kwam dat alles ter sprake, omdat daar een eerste begin is gemaakt met het op stellen van oecumenische richtlijnen voor het gesprek met de Joden. De onlangs gehouden consultatie van de wereldraad over de dialoog met mensen van andere godsdiensten heeft om zulke richtlijnen gevraagd. En ook de Joodse gesprekspartners hebben er al Jarenlang op aange drongen. Toch zal de uitwerking ervan niet meevallen, want in de CCJP heerst duidelijk verschil van mening over belangrijke theologische vragen dezelfde vragen die ook in de Neder landse kerken onopgelost zijn. Ik noem slechts de vraag van het theo logische gewicht van de terugkeer van de Joden en de oprichting van de staat Israël, en de vraag of chris tenen ook tegenover Joden een apos- tolaire opdracht hebben. Vooral de laatste vraag bleek ons sterk te ver delen. In de door de conferentie aan genomen verklaring konden we zelfs nauwelijks ons verschil van mening bevredigend onder woorden bren gen. In dit verband bleek ook een opmerking van de voorzitter van de CCJP. prof. Krister Stendahl, een nleuwtestamentlcus van wereld naam. zowel Instemming als bestrij ding op te roepen. Nauwkeurige be studering van Romeinen 9 tot 11 had hem ervan overtuigd, zo zei hij, dat Paulus aan het einde van zijn leven tot het Inzicht was gekomen dat het Joodse volk volgens Gods wil Jezus Christus niet zou aannemen en dat het ook zo. zonder aanvaar ding van Christus, behouden zou worden. Afrikaanse gasten Belangrijker en veelbelovender dan de gemeenschappelijke verklaring was vermoedelijk de aanwezigheid en actieve deelname van dertien gasten uit verschillende landen van Het gonsde in Israël van politieke activiteit, toen de wereldraadcommissie voor de Kerk en het joodse Volk in Jeruzalem vergaderde. De conferentie hield zich echter buiten de politiek. Op de foto: tegenstanders van Dayan demonstreren. Afrika. Het theologische denken over de verhouding van kerk en Joodse volk en de joods/christelijke dialoog ls tot nu toe een westerse aangelegenheid geweest. Voor het eerst namen nu ook mensen uit de derde wereld deel aan de besprekin gen van de CCJP. De Afrikaanse christenen weten weinig van het hedendaagse joden dom af en verschillende van onze gasten hadden nooit eerder een Jood ontmoet. Ze wisten niet dat het te genwoordige Joodse geloof niet het zelfde is als het geloof van het Oude Testament en waren verbaasd te horen dat er ook niet-godsdienstige Joden bestaan. Maar het Oude Tes tament kennen ze goed en hun om gang ermee is van een directheid die ons ontbreekt. Nadrukkelijk wezen zij erop, hoeveel aanrakingspunten er zijn tussen de Afrikaanse religies en het Oude Testament, bijvoor beeld in de offercultus, de wetten en de feesten. Met name de vervlech ting van culturele, sociale, politieke en godsdienstige elementen maakt dat de Afrikaanse christen zich ge makkelijk met het Oude Testament kan vereenzelvigen. Deze vereenzel viging kan leiden tot een conflict met het christendom, zoals dat door de zendelingen gebracht ls. Ander zijds heeft echter Juist het Oude Testament het voor de Afrikanen mogelijk gemaakt om het christelijk geloof zonder veel moeite te aan vaarden. Grondslag voor toekomstige bezinning? Belangwekkend als de Afrikaanse benadering van het Oude Testa ment is, het lukte de CCJP niet die in haar denken te verwerken. De Afrikanen van hun kant begrepen niet veel van de problematiek die de westerse christenen bezig hield. Vooral de aarzeling van christenen betreffende hun zendingsopdracht tegenover joden wekte hun verba zing en tegenstand. En de notie dat de dialoog van christenen met Joden theologisch van principieel andere aard zou kunnen zijn dan de dialoog met moslims of mensen van andere godsdiensten was voor hen nieuw en werd door hen vooralsnog uitdruk kelijk afgewezen. De bijeenkomst in Jeruzalem was te kort dan dat deze verschillen uitge praat konden worden. De Afrikanen hebben dan ook de opgestelde ver klaring niet mee voor hun rekening willen nemen. Die verklaring, be doeld als eerste aanzet voor oecume nische richtlijnen, behandelt achter eenvolgens de gemeenschappelijke wortels van jodendom en christen dom, de bestrijding van het antise mitisme, de vraag naar de aard van het christelijke getuigenis tegenoverde Joden en de grond van onze erkenning van de staat Israël. In de Nederlandse verhoudingen be vatten deze uitspraken niet veel nieuws, maar in wereldraadverband zijn ze niet zonder betekenis. Het zal echter nog moeten blijken, hoeveel ze waard zijn als grondslag voor een toekomstige wereldwijde bezinning van de kerken over hun relatie tot het Joodse volk. PRETORIA (ANP) De rooms katholieke bisschoppen van Zuid-Afrika beschuldigen de regering van hun land van intimidatie en plagerijen, waardoor het kerkewerk ern stig wordt belemmerd. De ver klaring is een officiële uitgave van de bisschoppenconferentie en gepubliceerd door aartsbis schop J P. Fit2geraJd van Pre toria. De bisschoppen zijn bijzonder ge troffen door de behandeling, die de vroegere secretaris van de conferen tie. pater Smangallso Mkhatshwa heeft moeten dulden, nadat hij een beperkte bewegingsvrijheid kreeg opgelegd. Mkhatshwa ls door de regering uit Pretoria verbannen naar Mabopane. Daar heeft aartsbisschop Fit2gerald hem opgezocht. Bij die gelegenheid ls hem gebleken, dat de vorige bewo ners uit het huis waren gezet om pater Mkhatshwa te huisvesten. Maar de autoriteiten hadden de eni ge waterkraan van het huls verwij- MONCHEN (EPD) - De sekte van de Koreaanse dominee Moon ver spreidt in Duitsland een nieuw con servatief weekblad Het tijdschrift is aan de kaak gesteld door ds. Frie- drich W Haack. die zich knamens de evangelische kerk ln Beieren bezig houdt met sektes. Volgens Haack heeft de sekte ln de verkiezingen van 1076 actie gevoerd ten gunste van de CDU/CSU Met het rijd schrift wil de sekte haar invloed versterken. In de eerste uitgave van het blad wordt met geen woord over de sekte geschreven. Wel schrijft het blad over de lusteloosheid voor poll- riek van dc mensen m de Bondsre publiek. het communistische gevaar en levert het kritiek op de Berlljnse evangelische Klrchentag. Onze adressen: AMSTEROAM: Postbus 859 WitMutstraat 131 Tal 020-913458 Tel©* 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel. 05200-17030 derd. Het huls heeft verder geen elektriciteit en van binnen geen en kele deur. De priester, die ln Pretoria alles heeft moeten achterlaten, heeft letterlijk geen stoel om op te zitten of een bed om in te slapen, aldus de aartsbisschop. Eerder heeft aartsbisschop Fitzge rald meegedeeld, dat de secretaris generaal van de bisschoppenconfe rentie. de Nederlandse pater Domi nic Scholten. met de dood ls be dreigd. wanneer hij het land niet zou verlaten. Als ander voorbeeld van trelterij en Intimidatie heeft de aartsbisschop het feit vermeld, dat twee leden van de veiligheidspolitie onder vermom ming van telefoonbeambten de ruimtes van de bisschoppenconfe rentie zijn binnengedrongen. Een klacht bij de politieautoriteiten le verde slechts de reactie op. dat de bisschoppen het hele voorval beter konden vergeten UTRECHT Hoe hechter de lan den van Europa zich aaneensluiten, des te eerder zullen zij ln staat zijn ook ln andere werelddelen spannin gen te helpen overwinnen en als stabilisator en vredesstlchter te functioneren. Dan zullen zij ook met meer kans op succes kunnen aan dringen op evenwichtige, algemene ontwapening. Dit schrijven de r.k. bisschoppen van vijftien Europese landen, waar onder Nederland. In een verklaring, getiteld „Een woord over Europa". De teks werd gisteren gepubliceerd, op de feestdag van de apostelen Petrus en Paulus. die het evangelie naar Europa brachten. Europa kan volgens de bisschoppen zijn problemen alleen dan baas wor den en zijn toekomstmogelijkheden alleen dan ten volle benutten, als de naties hun egoïsme en heerszucht laten varen. De christenen moeten niet ln de eerste plaats denken aan hun rechten, maar aan hun plichten. Zij moeten bereid zijn, royaler dan voorheen met anderen te delen. Le ven als een christen betekent: zo leven dat ook alle andere mensen kunnen leven, aldus de verklaring. SANTIAOO iCIP) Het aartsbis dom 8antlago ln Chili wenst geen geld te aanvaarden van de Lenln- vredesprijs 1977. Deze prijs ls toege kend aan de Chileense communis- tenlelder Luis Corvalan, die ln Mos kou leeft na zijn uitwisseling met Wladimlr Bockowsky. Corvalan heeft enkele malen de r.k. kerk ln Chili geprezen om haar werk onder de onderdrukten. Onlangs opperde hij het idee. het bedrag dat aan de prijs is verbonden, over te maken aan het aartsbisdom. Dit heeft gere ageerd met een duidelijke afwijzing. Het werk onder ln moeilijkheden verkerende Chilenen wordt gedaan ..enkel en alleen vanuit de geest van het evangelie", aldus het aarts- Nieuwe levensstijl, de samenhang van Individuele levensstijl en pro blemen op wereldschaal. 11-16 Juli trtj de Woodbrookers te Barchem (tel. 05734-443). Samen leven zal ons een zorg zijn, voor mensen van 30-50 Jaar zonder vaste levenspartner, 11-16 Juli, vor mingscentrum De Drieklank, Pa- terswolde (teL 05907-2700). Spirituele vakantieweek „verbor gen omgang", 16-22 Juli o.l.v. ds. H. J. de Kievld en ds. E. H. Cossee, De Hoorneboeg, Hilversum (teL 02157- 231). Kampen doopsgezinde vredes groep, Juli en augustus op Texel, ln Bloem en Bos. Inl. teL 070-875413. Met mensen van 60 jaar en ouder, over de plaats van de ouder worden de mens ln de samenleving. 25-30 juli. De Drieklank, Paterswolde (teL 05907-2700). 65 plus kent u deze tijd? Twee weken voor ouderen, 25-30 Juli en 6-13 augustus, Den Alerdlnck, Laag Zuthem (tel. 05290-541). De derde levensfase, welke vragen fbept dat op? 13-19 augustus, Wood brookers, Kortehemmen (teL 05126- 1313). Zomer-exp'.o *77, tien dagen van bijbelstudie, training, geloofsver kondiging, gebed, muziek en ont spanning voor Jongeren, georgani seerd door het Instituut voor evan gelisatie (Campus Crusade for Christ) ln samenwerking met Haar-, lemse kerken, 27 Juli - 5 augustus ln Haarlem. Inf. teL 03438-7491. Menselijke knelpunten, over de kunst van het in de werkelijkheid leven. 23-29 Juli, Den Alerdlnck, Laag Zuthem (teL 05290-541). FRANKFURT (EPD) Bisschop Werner Krusche van Maagdeburg noemt ln een Interview het zondag gevestigde Oskar Brüsewltz cen trum ln Bad Oeynhausen 'een voor post in de propaganda-oorlog' en 'een tegen de evangelische kerken gerichte onderneming'. De weduwe van de vorig Jaar door zelfverbranding omgekomen Oost- duitse ds. Brüsewltz heeft zich ver zet tegen het gebruik van de naam van haar man voor het centrum, maar de voorzitter van de 'Pan-Eu- ropese Unie'. Otto van Habsburg meent dat mevrouw Brüsewltz dit onder druk van de autoriteiten ln haar land heeft gedaan. Bisschop Krusche zegt hierop dat er blijkbaar mensen bestaan, die zich niet kun nen voorstellen, dat Iemand ln de DDR zich vrij kan uitspreken. Hij herhaalt dat de uitspraak van me vrouw Brüsewltz tegenover hem ge heel vrij ls van druk van derden. De uitspraak van het CSU-parle- mentslid Peter Höffkes dat het tot 'de plicht van elke christen in de Bondsrepubliek behoort datgene te zeggen, hetgeen onze broeders en zusters in het andere deel van Duits land niet kunnen zeggen, noemt bis schop Krusche 'niet fair en onbe hoorlijk'. Van een onzer redacteuren WENEN Het Hongaarse kerksociologlsche instituut ln Wenen meent dat er een veran dering op til is in de verhou ding tussen de regeringen van de landen in Oost-Europa en de kerk. Het instituut, dat doorgaans goed geïnformeerd ls. zegt dat het recente bezoek van de Hongaarse partijlei der Kadar aan de paus van meer dan gebruikelijke betekenis moet wor den geacht. Het instituut zegt dat er met Moskou een gesprek ls over dit bezoek. Het ontstaan van Euro-communisti sche partijen dwingt de traditionele communistische partijen van Oost- Europa tot herziening van hun rela tie tot de kerk. In Hongarije ls reeds Jaren geëxperimenteerd met een soe peler verhouding en volgens het Weense Instituut zou de lichte ver soepeling ln de religie-paragraaf van de Sowjet-grondwet hiermede te ma ken hebben. Het Instituut zegt zelfs over Informa tie te beschikken, die wijst op een heftige discussie binnen de opperste sowjet (het wetgevende lichaam ln de USSR) over de vraag of het niet verstandiger zou zijn de Sowjet-bur- gers wat betreft hun godsdienstige of atheïstische mening aan de vrije dis cussie over te laten. Ook de Prawda, het Russische communistische par tijblad. heeft de „primlUeve atheïsti sche propaganda" aan de kaak ge steld. De Prawda viel uit tegen de manier waarop gelovigen werden uitgescholden en op andere ontacti sche wijze benaderd. Het blad wees er toen op dat dergelijke grofheden ln strijd zijn met de instructies van Lenin en de geloofwaardigheid van de atheïstische propaganda aan tasten. In het licht van de conferentie van Belgrado kan het bezoek van partij leider Kadar aan paus Paulus als welkome propaganda dienen, maar ln dit geval, zo zegt het Instituut, „kan men aannemen, dat het om meer gaat dan alleen een propagan dastunt". Hongarije zou kunnen die nen als een „godsdienstpolitiek ex periment voor het oostblok". Hierbij spelen een aantal vanuit communis tische gezichtshoek gunstige facto ren: Hongarije is in haar buitenland se politiek absoluut solidair met Moskou, heeft een aanzienlijk aantal katholieken, en voert een gods dienstpolitiek „die zonder veel con cessies te hoeven doen succes heeft gehad en ln de zin van partlj-lnter- pretatle heeft geleld tot normalise ring van de betrekkingen tussen kerk en staat, aldus het Instituut. Als voorbeeld noemt het instituut het wetenschappelijk werk van marxisten, die de mogelijkheid on derzoeken van praktische samen werking tussen gelovigen en niet- gelovigen bij de opbouw van het socialisme, de resultaten waarvan, volgens het Instituut, wel eens van internationale betekenis zouden kunnen zijn. AMERSFOORT De dit jaar opge richte Evangelische Hogeschool (EH) heeft een pand tot haar be schikking gekregen ln Amersfoort, Willem Barendsstraat 7. Het ligt in de bedoeling dat de colleges ln sep tember dit jaar gaan beginnen. Meer dan dertig studenten hebben zich aangemeld. Bestuur en docen- tenraad achten dit voor het eerste collegejaar wel zo ongeveer het maximum. Verwacht wordt, dat nog enkele studenten zich, na uitloting bij één der universiteiten, zullen melden als EH-student. De Evangelische Hogeschool, opge richt door personen die schadelijke Invloed vrezen van de bestaande universiteiten op jongeren, moet ge financierd worden door giften. De begroting voor het eerste college jaar bedraagt 300.000 gulden, waar voor inmiddels bijna 60.000 gulden aan giften uit het gehele land werd ontvangen. Een speciale commissie uit het bestuur, aangevuld met en kele medewerkers, houdt zich bezig met een financiële actie, om de be groting zo spoedig mogelijk te kun nen dekken. Van een onzer redacteuren DEN HAAG Het interkerkelijke vredesberaad heeft voor de vredes- week van 18 tot 25 september weer een reeks uitgaven ln voorbereiding. Naast de Vredeskrant geeft het IKV vier 'mlnibrochures' uit over kern energie, geweldloze actie, kernbewa pening en selectieve verontwaardi ging. Er komt een cahier over mili taire produktie ln Nederland en een geschrift over tactische kernwapens ln Europa. De laatste twee publikattes worden geschreven door drs Sami Feltas en dr Peter Boskma. Het IKV komt dit jaar terug op het onderwijsproject dat ln 1975 ls gepubliceerd. Het tota le pakket verschijnt in augustus. Het kan nu al besteld worden voor een (verlaagde) intekenprijs van 22,50 (adres: IKV-documentatle, Parkweg 20a, Voorburg). De kerkendag, die het IKV op 17 Van een onzer redac teuren NEW VORK De oud ste 'dochterkerk* van de Nederlandse Her vormde Kerk, de Reformed Church in America (RCA), tevens de oudste protestantse kerk van het Ameri kaanse continent viert volgend Jaar haar 350- jarig bestaan. Hoogte punt van de viering zal een feestelijke bijeen komst ln de oudste kerk van de RCA ln New York op 9 april zijn. Deze kerk dateert uit 1628. toen ln Nieuw Amsterdam (het latere New York) voldoende kolonisten waren, om tot het vormen van een gemeente over te gaan en een predikant te be roepen. Sindsdien kan deze kerk zich verheu gen in 'ononderbroken predikantsbediening'. De laatste synodever gadering van de RCA. midden deze maand, werd als 'broederlijke afgevaardigde' bijge woond door de her vormde ds D. J. Karres uit Driebergen. Tijdens de zitting werd ln de plaats van ds Marion de Velder, de aftreden de secretaris-generaal ds Arie Brouwer be noemd. De synode aan vaardde een rapport over de Volheid van de Geest in de eerste le zing. Krachtens dit rap port worden kinderen aan het avondmaal toe gelaten voordat zij be lijdenis hebben ge daan. In een ander rap port wordt de ideologie van de zogenaamde verenigingskerk van de Koreaan ds Moon afge wezen als een dwaal leer. KORT EN LANG Kort en lang, daar zit heel wat aan vast. Ik kom er op doordat ik vanavond, ln nauwe samenwerking met een langstrekkende neef, ons grasveld van lang kort heb gemaakt In Je eentje ls 't haast niet te doen. maar samen ging het geweldig. Terwijl de een zijn rondje liep rustte de ander even uit. En terwijl lk zo op mijn beurt mijn bonzend hart een beetje liet bijkomen, gingen mijn gedachten met kort en lang op de loop. Je hebt de oude antagonie tussen kort en lang haar. Ik denk dat er wel Iets achter dat onderscheid zit, maar het gaat me toch te ver om de symptomatische betekenis van de lengte van het haar zomaar op iedere haardrager toe te paspen. Maar zo is 't ook met andere vormen van deze tegenstelling. Er bestaat een kort denken en een lang denken. Juist passeerden ons ln de tuin van de buurman twee Jongelui met een geweer. Vogeltjes schieten, ik doorzag het meteen. Ik zag er ok een vorm van kórt denken in. Die jongens zitten vast nooit eens in een gezellig informatief vogelboek te lezen. Ze weten misschien nauwelijks de ene van de andere te onderscheiden. Ze denken kort. Vogeltjes? Ha, schieten. Lang denken kost meer moeite. Mensen zien iets en denken: ha, winst maken! Anderen denken tets langer door en vragen zich af wie er eigenlijk mee gediend is. Vroeger had je het eindeloze geschil over kort en lang preken. In de Jaren vijftig en zestig was er ln de bepaalde kerken een roepen om korte preken. Kort haar, kort denken, korte preken, soms hoort het bij elkaar. Lang niet altijd. Het is geen shibboleth. Kort ls zekerder, of maakt althans die indruk. Het ls ook overzichtelijker. Het laat soms minder vragen over. Een langdurige discussie mag soms tegenstaan maar brengt vaak wel verder en ls er niet zelden de ooizaak van dat volgende discussies dan werkelijk korter en doeltreffende kunnen zijn. Knal, klonk het in het achterland. Ik was weer aan de beurt." Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Zuid-Beijerland: B. van 't Veld te Well-Ammerzoden; te Har- kema-Opeinde (toez.): dr. J. Kawar- man te Twisk en Abbekerk; te Nleuw-Weerdinge: G. J. van Asselt kand. te Haren; te -Krabbendljke (toez.): C. Hoogendoorn te Twello. Aangenomen naar Brakel (toez.): H. Harkema te St. Phllipsland. GEREF. KERKEN Intrede op 3 juli te Onstwedde: C. Corporaal, kand. te Zwolle. GEREF. KERKEN VRIJG. B.V. Aangenomen naar Alkmaar-Zaan- streek-C: K. Muller kand. te Alkmaar. DOOPS. BROEDERSCHAP Beroepen te Barsingerhom: K. Kos- sen te Ameland, die dit beroep heeft aangenomen. GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Vlaardingen: A. Wink te Veenendaal. Prof. dr. K. Runia Curatoren van de theologische ho geschool van de gereformeerde ker ken te Kampen hebben prof. dr. K. Runla, overeenkomstig de voor dracht van de hogeschoolraad, voor een tweejarige periode (1978/79) her benoemd als rector van de hoge school. Bisschop Bokeleale Illustratie afkomstig uit de zojuist verschenen IKV-berichten september houdt In 's-Hertogen- bosch omvat onder meer een forum, waarvoor de bisschop van Breda, mgr. Enrst, de secretaris-generaal van de hervormde kerk, dr Van den Heuvel, de voorzitter van de gerefor meerde synode, ds Mak en dr H. M. de Lange, de initiatiefnemer tot het anti-militarisme programma van de wereldraad van kerken zijn uitgeno digd. De discussie gaat over het the ma: Help de kernwapens de wereld uit. De kerkendag wordt besloten met een gezamenlijke viering onder leiding van de wijkpasto'r. Gezinsweekboekje DRIEBEROEN Het vorige week door ons aangekondigde gezins weekboekje 1977 kan (ook) besteld worden door 4,50 te storten op gironr. 54.98.35 t.n.v. de gezinsweek- commissie te Driebergen. De voorzitter van de „kerk van Christus in Zaire", ds. Itofo Bokelea le, is ln tegenwoordigheid van vijf duizend gelovigen tot bisschop ge wijd in Kinsjasa. De plechtigheid, met een uitgesproken oecumenisch karakter, werd geleid door de Duitse lutherse bisschop Harms. De kerk van Christus In Zaire is het overkoe pelend lichaam van de protestantse gemeenschappen in Zaire. De nieu we bisschop ls 57 Jaar, gehuwd en vader van zes kinderen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2