'Ik smeek u, kinderen Gods Sow jet grondwet
te delen in mijn verdriet'
Organisatie Billy
Graham schatrijk
Econe gereed voor
priesterwijding
Uit brieven van lezers
VANDAAG
en
godsdienstvrijheid
Tentoonstelling
van
islamitische kunst
Vins vreest
vergiftiging
Vrijgemaakten
geven minder
Orthodox overleg
over paasdatum
Voorbijgangers-
WOENSDAG 29 JUNI 1977
KERK
«Trouw/Kwartet
on
door Wlm Timmermans
In 197fl is ln de USSR de Internationale Konventle over burger
lijke en politieke rechten van kracht geworden. Hierin wordt
o.m. bepaald dat „staten die toegetreden zijn tot het verdrag zich
verplichten de vrijheid van ouders te eerbiedigen om de
godsdienstige en zedelijke opvoeding van hun kinderen ln over
eenstemming met hun eigen overtuigingen zeker te stellen.''
De Sowjet-Unle heelt echter niet het
bijbehorend protokol geratificeerd,
waarin de Instelling en werking van
het Komitee voor de mensenrechten
geregeld wordt. Daarmede erkent de
USSR niet de bevoegdheid van dit
komitee klachten van individuele
Sowjetburgers over schending van
hun rechten zoals die omschreven
zijn in deze konventle. in behande
ling te nemen.
Sedert 1 augustus 1975, de dag waar
op te Helsinki de Slotakte van de
Konferentle over veiligheid en sa
menwerking in Europa werd onder
tekend, ligt op alle deelnemede sta
ten. dus ook op de Sowjet-Unie. een
extra druk zich te houden aan inter
nationale overeenkomsten. Immers
in deze slotakte wordt o a. bepaald
dat ondertekenende staten interna-
tionaalrechtelljke verplichtingen-
.voortvloeiend uit verdragen of inter
nationale overeenkomsten, te goe
der trouw ten uitvoer dienen te leg
gen. Hetgeen betekent dat de USSR
niet onder de verplichtingen uit kan
die de Unesco- en de VN-konventie
opleggen en dat daarom godsdiensti
ge opvoeding in principe toegestaan
la.
Ambivalent
De officiële houding ten aanzien van
de godsdienstige opvoeding is echter
ambivalent: het is weliswaar niet uit
drukkelijk verboden kinderen gods
dienstig op te voeden, maar het is ln
het belang van het kind evenmin
toegestaan. Dit moge duidelijk wor
den uit de volgende opmerkingen
van O R Ool'st, voornaamste Juridi
sche adviseur van de raad voor gods-
dienstaangclegenheden. die hij in
1975 deed in zijn boekje godsdienst
en wet
de wet verbiedt ouders niet zelf
hun kinderen ln de godsdienst te
onderrichten. Maar van wat voor op
voeding kan er dan sprake zijn wan
neer sommige gelovige ouders bij
hun kinderen de gedachte Ingang
doen vinden dat al het zijnde van
goddelijke oorsprong is. in tegen
spraak met de zuiver wetenschappe
lijke kennis die de kinderen op
school ontvangen. Zo wordt er onop
rechtheid aangekweekt en treedt er
een innerlijke geestelijke tweespalt
op. die ernstige schade kan toebren
gen aan de wording van de menselij
ke persoonlijkheid. Daarom is het
erg belangrijk de burgers de wetten
op de godsdienstoefeningen uit te
leggen alsmede de plicht en de ver
antwoordelijkheid van de ouders
voor de opvoeding van hun kin
deren".
Uit niets blijkt dat de partijleiding
deze opvatting verlaten heeft. Alleen
uit taktische overwegingen lijkt het
dat zij daar niet de konsekwentie
aan verbonden heeft iedere vorm
van godsdienstige opvoeding binnen
het gezin te verbieden.
Ontzetting
Beide ouders zijn ten aanzien van de
opvoeding gelijkgerechtigd, dus ook
Indien zij hun kinderen godsdienstig
wensen op te voeden. Bij verschil
van mening tussen de ouders onder
ling beslist de raad van voogdij en
toezicht, die zich bij zijn beslissingen
in het belang van het kind dient te
laten leiden door de Morele kode van
de bouwers van het kommunisme.
Ouders dienen dus bij de godsdien
stige opvoeding van hun kinderen
gelijkgezind te zijn. immers iedere
ouder, die niet gelovig is heeft het
recht te eisen dat zijn kind niet gods
dienstig opgevoed wordt en dat er
geen godsdienstige handelingen aan
hem verricht worden.
Maar ook wanneer belde ouders voor
de godsdienstige opvoeding van hun
kinderen en zelfde opvatting toege-
Wasili-katheraal in Moskou, thans in gebruik als museum.
daan zijn kan de Raad van voogdij
en toezicht ingrijpen. Misbruik van
ouderlijke rechten kan tot ontzet
ting uit de ouderlijke macht lelden.
Immers, zo schrijft Ool'st: „Misbruik
van ouderlijke rechten kan de basis
vormen voor ontzetting uit de ouder
lijke macht Indien dat gepaard gaat
met anti-maatschappelijk gedrag
van één van de ouders, dat nadelige
invloed heeft op het kind en indien
dat mede gepaard gaat met een
strenge godsdienstige opvoeding.
Daarbij moet onderstreept worden
dat een burger niet uit de ouderlijke
macht ontzet kan worden vanwege
zijn godsdienstige overtuiging, maar
vanwege zijn anti-maatschappelijk
gedrag."
Dwang
Groep Russische schoolkinderen.
Hierna somt Ool'st een aantal crite
ria op voor misbruik van de ouderlij
ke rechten, waar een enigszins se
rieuze godsdienstige opvoeding ge
makkelijk onder te brengen valt.
Enige van deze criteria zijn:
„zijn kind streng bejegenen en
het onder dwang bijbrengen van
godsdienstige opvattingen"
„zijn kind dwingen naar de kerk
te gaan. deel te nemen aan een kerk
koor, aan godsdienstige kringen,
voorgangers te helpen bij diensten,
sacramenten te vervullen, die scha
delijk zijn voor de gezondheid"
„verbod aan zijn kind bulten de
schooluren werk te doen ln school"
(bedoeld wordt werk in verband met
communistische jeugdorganisaties)
„verbod aan zijn kind naar de
bioscoop te gaan, naar theaters,
enz."
Voorbeelden
O. R. Gol'st geeft in zijn boekje enige
voorbeelden uit het begin van de
jaren zeventig van Sowjetburgers
die uit de ouderlijke macht ontzet
werden. Eén daarvan is het vol
gende:
„Zo wendde de officier van Justitie
zich", zo schrijft Gol'st, „in een der
gelijk geval" (dat wil zeggen: in een
geval van schadeberokkenlng aan
het belang van kinderen) „tot de
volksrechtbank met de eis van ont
zetting uit de ouderlijke macht van
burgeres R. met betrekking tot haar
drie kinderen haar dochter Tama
ra van 12 jaar en haar zonen Vasili
van 7 en Aleksandr van 9 Jaar. Als
grond daartoe dienden niet de gods
dienstige opvattingen van beklaag
de, maar de uitoefening van haar
ouderlijke macht ln schrille tegen
spraak met de belangen van haar
kinderen. De volksrechtbank wees
na deze zaak onderzocht te hebben
de eis van de officier toe en bepaalde
dat de kinderen overgegeven moes
ten worden aan de zorg van de orga
nen van voogdij en toezicht met
plaatsing van de kinderen in een
tehuis.
De rechtbank stelde vast dat moe
der R. haar kinderen stelselmatig in
de loop van een aantal Jaren dwong
.gebedsbijeenkomsten van de niet-
geregistreerde sekte der baptisten
te bezoeken, godsdienstige psalmen
(sic) te zingen, religieuze gedichten
te lezen; zij isoleerde haar kinderen
van het maatschappelijk leven van
het schoolcollektlef, verbood hen
toe te treden tot de oktoberklnderen
en pioniers" (communistische orga
nisaties voor schoolgaande kinde
ren van resp. 7 tot 9 en 10 tot 15
jaar). „Zij liet haar kinderen alleen
zonder toezicht en behandelde hen
streng, zij ontzegde hen een behan
deling in het ziekenhuis, enz. De
vader van de kinderen werd voor de
strafrechter ter verantwoording ge
roepen en veroordeeld als schuldig
aan een ernstig misdrijf."
Oproep
Op 30 augustus 1973 schreef Zoja
Petrovna Radygina, de vrouw waar
het hier om gaat, de volgende
oproep:
Broeders en zusters, ik wend mij
tot u met het vurige verzoek om mij
in mijn diepe nood te gedenken in
uw gebeden voor de Heer. Ik ben
moeder van vier kinderen: mijn
oudste zoon Volodja is twintig, mijn
dochter Tamara is elf en mijn
jongste zonen Sasja (Aleksandr) en
Vasja (Vasili) zijn acht en zes. Ik
ben alleenstaand en onderhoud
mijn kinderen door zelf te werken.
Mijn niet-gelovige echtgenoot liet
mij in 1968 alleen met de kinderen.
Ik zelf was tot 1964 evenmin gelovig,
maar de Heer beroerde mijn hart, ik
werd bekeerd en in 1969 sloot ik mij
aan bij Gods kerk in Perm."
„Ik voedde mijn kinderen op met
het principe waarachtig, eerlijk en
goed te zijn. Zij gingen naar school.
Maar het belangrijkste was dat ik
mijn kinderen de geboden van de
Heer leerde, en dit beviel de atheïs
ten allerminst. Op 8 juni 1973 werd
ik door een beschikking van de
volksrechtbank van het Sverdlovdi-
strict ontzet uit de ouderlijke macht
met betrekking tot drie van mijn
kinderen vanwege het feit dat ik
hun een godsdienstige opvoeding
gaf.
Ik diende een klacht in bij de offi
cier van justitie over het onwettige
vonnis van de volksrechtbank. Op 6
Juli 1973 ontving ik een antwoord
dat ondertekend was door het hoofd
van de juridische revisiecommissie:
Uit het materiaal van de zaak is
komen vast te staan dat U als sekta
riër ook uw minderjarige kinderen
Tamara, Aleksandr en Vasili tot de
sekte bracht"
Op 1 augustus, om 12 uur, kwam er
een politieauto voorrijden met poli
tieagenten en twee vrouwen van de
volksrechtbank. Mijn flat binnen
tredend verklaarden zij: „17 bent
van uw ouderlijke rechten ontheven
en wij komen uw kinderen opha
len." De kinderen kwamen in tra
nen op mij af en klampten zich aan
mij vast en zeiden: „Wij hebben een
lieve mama, wij willen bi) mama
blijven." De politieagenten en de
vrouwen zeiden: Wij moeten haar
wegvoeren en dan kunnen wij de
kinderen meenemen." Zij begonnen
de kinderen te bepraten door te zeg
gen dat het voor een kind alleen
maar leuk was om met hen mee te
gaan, maar de kinderen vonden van
niet en bleuen zich in tranen aan
mij vastklampen.
Vervolgens gingen zij over tot licha
melijk geweld. Zij pakten de kinde
ren beet en begonnen hen onder
dwang hun Jassen aan te trekken,
maar aangezien ik alle moeite deed
mij niet uan hen te laten schelden
en de kinderen zelf naar mij vluch
ten, namen de gezagsdragers ons
allemaal in de auto mee naar het
politiebureau. Daar namen zij de
kinderen weg en zelden mij: „Zoek
maar niet naar ze, niemand zal Je
vertellen waar ze zijn." Dit alles
duurde tot half vier. Mijn dochter
was op dat moment niet thuis en dus
is zij nog niet meegenomen."
De hierboven vermelde onwettige
acties hebben mijn dochter de mo
gelijkheid ontnomen thuis te zijn en
naar school te gaan. Ik smeek u,
kinderen Gods, om te delen in mijn
verdriet en om voor mij en mijn
kinderen te bidden en ook om ver
zoekschriften voor ons bij de rege
ring in te dienen."
Samenvattend zou men kunnen zeg:
gen dat de Sowjetwetgeving ener
zijds een godsdienstige opvoeding
niet uitdrukkelijk verbiedt, ander
zijds haar echter duidelijk in de weg
staat, zoals bijv. de wetgeving op
het huwelijk en het gezin van 1968
en die op het onderwijs van 1973.
Desondanks zouden ouders hun
rechten kunnen doen gelden op
grond van internationale conven
ties. De ouderlijke rechten worden
echter beperkt door het verbod
dwang te gebruiken bij de godsdien
stige opvoeding. Uit het voorbeeld
blijkt wel dat overtreding van dit
verbod gemakkelijk kan leiden tot
ontzetting uit de ouderlijke macht.
Uit bovenstaande moge duidelijk
worden dat de Sowjetwetgeving ten
aanzien van de godsdient niet „de
meest humane ter wereld" is, zoals
men het in de USSR graag wil doen
geloven. Het doel van deze wetge
ving is Immers „de overwinning van
godsdienstige vooroordelen, gevoe
lens en emoties". Uit het ontwerp
van de nieuwe grondwet blijkt niet
dat men dit doel niet langer na
streeft.
Dit is het tweede van een serie van
twee artikelen van de hand van W. A.
Timmermans, die wetenschappelijk
medewerker is van het Dokumenta-
tiebureau Oosteuropees Recht te Lei
den. Het eerste artikel stond in onze
krant van gisteren.
Korte ómóefcjk geschreven, befst aan Mn kant getypte,
gestuurd naar Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet.
pubMutw wordt de naam van de schofver vermeld
boeven kunnen worden
059. Amsterdam Bq
Omroepleden
Er wordt de laatste tijd nogal wat
vernomen over het lidmaatschap
van een omroep. NCRV, VPRO en
VARA blijken in een kwetsbare po
sitie. Er zijn te weinig leden. Lid van
een omroep ben Je als Je Je opgeeft
als a bonne van een omroepblad.
Enige Jaren geleden heeft de AVRO
een kunstje uitgehaald door een fu
sie aan te gaan met een blad. Lezers
van dat blad zijn nu ook lid van de
AVRO TROS en KRO Zijn er met
heel goedkope blaadjes, ver onder
de kostprijs. Die blaadjes worden
betaald uit de pot die er is om pro
gramma's te maken. Van principe
leden is alleen sprake bij NCRV.
VPRO en VARA. De omroep is zo n
groot goed dat het toch belachelijk
is dat een blaadje bepaald hoeveel
leden een omroep heeft Maar als
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibeutstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 946
WestWaak 9 Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22 Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. ZwoAe
Tel. 05200-17030
het toch zo moet zijn laat men dan
een vaste prijs afspreken voor alle
omroepbladen. De vervalsing heft
men dan op. Overal Is een mini
mumprijs voor vastgesteld, behalve
voor nu Juist een principe-kwestie
als een omroepblad gekoppeld aan
het lidmaatschap. Wist u overigens
dat Ik geen lid van een omroep meer
kan zijn omdat ik in een bejaarden
tehuis verblijf Ik betaal geen luis
ter- en kijkgeld. Ik word niet erkend
als lid van mijn omroep. En zo zijn
er tienduizenden bejaarden die uit
geteld zijn. Een schande.
Amsterdam-Osdorp
mevrouw G. van Berkum-Hansen
Molukkers (14)
Bij alle geschrijf en gepraat over de
Zuid-Molukkers heb ik een aspect
pijnlijk gemist, namelijk dit: Ka
ping en gijzeling zijn beneden de
waardigheid van het fiere en dappe
re christen-volk van de Zuid-Moluk
kers.
Hummelo Ds. F. J. Dun
Van een onzer verslaggevers
KATWIJK In het Internationale
centrum van de soefl-beweging te
Katwijk aan Zee is van 9 Juli tot en
met 14 augustus de tentoonstelling
„Islamathematica" te zien.
Achter deze titel schuilt een ambi
tieuze poging van een Londense ont
werpersgroep „Vertex" om de gehe
le islamitische kunst te analyseren
en te verklaren op basis van de
Arabische mathematica, die afge
leid is van de oude vedische wiskun
de. De expositie wil aantonen, dat
de islamitische kunst niet louter een
oppervlakteversiering is zonder veel
diepgang, maar integendeel een
geïntegreerd geheel, dat de visie van
de Islamiet op het universum rond
om hem weerspiegelt Iedere vrijda
gavond zullen er lezingen worden
gehouden over het onderwerp.
Burgemeester Bos van Katwijk ver
richt zaterdagmiddag 9 Juli de offi
ciële opening.
Van een omer redacteuren
AMSTERDAM De familie van de
Russische dominee Georgi Vins, die
in Siberië gevangen zit, vreest dat hij
vergiftigd wordt
Blijkens berichten, die het Engelse
Keston College bereikten, is me
vrouw Madezhda Vins op 20 mei bij
haar man geweest, samen met haar
zoon Peter. Zij merkten, dat de ge
zondheidstoestand van Vins sinds
hun vorige bezoek, in februari, zeer
sterk achteruitgegaan was. Hij had
voortdurend zware hoofdpijn en leed
aan uitputting. Hij kon nauwelijks
staan. Zijn hoofdhuid was craquelé
geworden.
Vins vertelde zijn vrouw, dat een
andere gevangene, die dezelfde symp
tomen had, kort daarvoor overleden
was. In het kampziekenhuis ging het
gerucht, dat deze gestorven zou zijn
aan kwikvergiftiging. De familie Vins
vTaagt een onderzoek, of er werkelijk
van vergiftiging sprake is.
Vins, een van de leiders van de vrije
baptisten, zit nu twee jaar gevangen
in een werkkamp in Jakoetië in Oost-
Siberië. Hij heeft nog twee jaar voor
de boeg.
CHARLOTTE (UPD Volgens het dagblad „The Charlotte Observer" ln de
gelijknamige stad ln de Amerikaanse staat Noord-Carolina, heeft evangelist
Billy Graham toegegeven, dat hij ln zeven Jaar een kapitaal van 57 miljoen
gulden heeft vergaard aan grond, aandelen, obligaties en baar geld.
Graham heeft, volgens een artikelenreeks in het blad over de „Bllly Graham
Evangelistic Association", gezegd, dat hij en zijn medewerkers nooit graag
over de financiën van hun onderneming hebben willen spreken, omdat het
publiek haar te rijk zou kunnen vinden. Ook vrezen zij anders „overstroomd
te worden met verzoeken om hulp".
In een zeven Jaar oud fonds, dat heet „The World Evangelism and Christian
Education Fund of Dallas", zijn In één jaar soms drie miljoen gulden aan
schenkingen gestort Vanuit dit fonds is hulp geboden aan geestverwante
organisaties, zoals Campus Crusade for Christ en de „broederschap van
christelijke atleten".
AMSTERDAM De spreekwoorde
lijke offervaardigheid van de vrijge
maakten voor hun kerken en organi
saties lijkt wat minder te worden.
Kwam vroeger bij financiële acties
het geld vrij vlot en volledig binnen,
nu schijnt dat anders te worden.
De actie „Schoon schip" voor de
(vrijgemaakt-)gereformeerde scho
lengemeenschap ln Amersfoort
kreeg van de gevraagde twee ton iets
meer dan de helft binnen. De actie
voor een evangelisatlebijbelcursus,
die kort na de zomervakantie zou
moeten beginnen, heeft tot nu toe
slechts een halve ton opgeleverd, ter
wijl op minstens twee ton gerekend
was. Voor het gereformeerd vor
mingsinstituut werd drie ton ge
vraagd, terwijl nog geen 25.000 gul
den betaald is. De gereformeerde so
ciale academie ln Zwolle heeft vóór
31 juli nog een tekort weg te werken
van drie en een halve ton.
In het weekblad „De Reformatie"
wijt prof. dr J. Douma deze moeilijk
heden allereerst aan een gebrek aan
coördinatie („Als er vijf acties tege
lijk lopen, moet niemand erop reke
nen, dat ze alle vijf floreren"). Maar
er is volgens hem meer aan de hand.
Prof. Douma: „Heeft dat te maken
met een grotere passiviteit in het
kerkelijk leven, met een afnemende
vreugde over wat de Heere ons aan
geestelijke rijkdom en ontplooiings
mogelijkheden geschonken heeft, en
met een toenemende IJver om van de
genoegens die deze wereld te bieden
heeft te profiteren?"
ECONE (TJPI) Gisteravond was in het Zuidzwitserse dorpje
Econe alles in gereedheid gebracht voor de voorgenomen wijding
vandaag van veertien priesters en 22 sub-diakens door de ge
schorste Franse aartsbisschop Lefebvre.
In zijn seminarie ln Econe heeft Le
febvre zijn hoofdkwartier. De paus
heeft de wijding verboden en gezegd,
dat de wijding de breuk tussen Le
febvre en de kerk „onherstelbaar"
zou maken.
Bij het seminarie is een reusachtige
tent opgebouwd om plaats te bieden
aan de duizenden volgelingen van
Lefebvre, die aangevoerd worden
met speciale treinen uit Parijs. Mün-
chen, Rome en alle delen van Zwit
serland. Hotels en pensions waren
gistermiddag tot een afstand van 35
kilometer van Econe tot de laatste
plaats volgeboekt.
De ceremonie begint vanmorgen om
negen uur en zal vier uur duren. Een
journalist die vroeg om een perscon
ferentie. kreeg te horen, dat de preek
van Lefebvre als persconferentie zal
dienen. Na de ceremonie zal er een
grote maaltijd ln de open lucht zijn.
gevolgd door vespers.
Vandaag komt ook een boek uit,
getiteld „De geschorste aartsbis
schop. die het Vaticaan doet sidde
ren". Het bevat driehonderd pagi
na's documentatie over het conflict.
ONDERSCHEIDEN
Het schijnt toch steeds duidelijker Ut
te worden dat er binnen het 1
communisme nog al wat tai
onderscheid is. We waren gewend me
aaneenaantalvormen.nl.de p
Russische, de Chinese en de erl<
Yoegoslavlsche interpretatie van de t
gedachten van Marx. Dat er meer
onderscheid is leert ons de laatste Dr
tijd. Ook het communisme kent een
zekere pluraliteit. Wij zijn gewend n
deze kritiek op veel communisten te )es
hebben dat ze het christelijk geloof s J
nog altijd beoordelen naar de t
ervaringen die Marx en Engels er KT
mee op deden en die hen deed
spreken van "opium van het volk." n
Wij vragen ml
onderscheidingsvermogen. Het is in
niet alles christendom wat zich met ali
de naam kerk of christelijke icti
beweging tooit. Binnen het iel
christelijk geloof vinden wij niet
zelden redenen om ons te
distantiëren van bepaalde 17,
geloofsopvattingen. Er bestaan
kerken en zogenaamd christelijke
levensovertuigingen en
levenshoudingen waarvan ik vaak
denk: als dót christelijk geloof is,
dan kan ik me niet alleen begrijpen
dat velen zich ervan afwenden, maar
dan wil ik er niet bij horen. Waar
mensen onderdrukkingen
discriminatie ondergaan van de
kant van mensen die 's zondags
braaf naar een kerk gaan. vraag ik J*£
me toch wel een paar heel
fundamentele dingen af. Ik denk dat 0
't zo ook onder communisten is. Ze >ei
zijn niet allemaal hetzelfde. Als Itc
Carrillo, de Spaanse communist, iar
gevraagd wordt naar zijn mening
over de dictatuur van het
proletariaat, dan laat hij ,0
onomwonden uitkomen dat hij
tegen iedere dictatuur is. Hij wil
democraat zijn. Nu kan men altijd
nog zeggen dat dit strategie is. Dat Jf
deden protestanten in 't verleden als
het in 't gesprek met katholieken
over de godsdienstvrijheid ging. En Br
dat zeggen katholieken vandaag, nt
met reden, in Noord-Ierland. Maar
ik denk dat we toch oog zullen
moeten hebben voor wat allemaal 36
hiet hetzelfde meer is. ook binnen in
het communisme. En: ook al »h
schijnen onze eigen Nederlandse ia]
communisten nog niet zover te zijn.
in
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Havelte (toez.): K. Slu»ee
ter te Norg; te Hierden: B. OosteronLt
te Oudewater; te St. Maartensdijlr1
(bulteng. wijkgem. ln wording): G.Br
Zonneberg te Heerde. 56
Bedankt voor Hoorn (buitengewe
wijkgem): J. G. Barn hoorn te Hautn
lerwijk; voor Oosterwolde: C. denk
Boer te Wageningen. tja
tk:
Rectificatie: kand. B. J. Stobbelaann!
te Amsterdam heeft zich niet be-irC
roepbaar gesteld. pd
ht
GEREF. KERKEN !n,
Benoemd tot geestelijk verzorgerrt
van het gem. verpleegtehuis vootldi
lichamelijk gehandicapten Casa Bon
nita te Apeldoorn (1 jan. 1978) J. Nan
Nammensma te Sneek, die deze bee
noeming heeft aangenomen. ex
- tg
Bedankt voor Zuidhorn: R. Pluim tejn
Ridderkerk. It
tri
Aangenomen naar Middelburg: A. C.11
Moerman te Moordrecht. 0
is:
GEREF. KERKEN (VR1JG.)
Beroepen Te Mariënberg: P. Ded-Q
dens te Hilversum.
k
GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V.) t>r
Beroepen te Dronten: H. B. Holwenn
da te Doorn. in
CHR. GEREF. KERKEN rif
Beroepen te 's-Gravenmoer en ten
Arnhem: C. J. van de Boogert kandjn
te Apeldoorn; te Alphen a.d. Rijnxx
G. Hamstra te Dundas (Can.). er
Hl
Bedankt voor Rijnsburg: J. Kievit te^t
Ermelo (verb. ber.). re
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen Te Unlonville (Can.): Ht2
Paul te Rotterdam. r
Aangenomen naar Genemuiden: CÉ'
Vogelaar kand. te Mijdrecht die be*e
dankte voor 60 andere beroepen, tl
P
pi
la
GENèVE (KIPA) - Vandaag begint
ln Chambesy bij Genève een vijf
daags inter-orthodox beraad over de
paasdatum. Het is de bedoeling, dat
de resultaten van dit beraad aan de>
eerstvolgende voor-conciliaire pan
orthodoxe conferentie ter goedkeu
ring worden voorgelegd, zodat de
kwestie te zijner Ujd op het ortho
dox concilie kan worden besproken.
De orthodoxen hebben hun eigen
wijze van berekening van de paas
datum, waardoor het orthodoxe Pa
sen meestal enkele dagen na het
Pasen van de rooms-katholieken en
de protestanten komt. Zij staan nu
voor de keuze, of zij vast zullen
houden aan deze praktijk, of dat zij
mee zullen gaan met bet voorstel
van het Vaticaan en de Wereldraad
van Kerken om tot een vaste paas
datum voor alle christenen te ko
men: de zondag na de tweede zater
dag ln april.
Schaufele
Aartsbisschop Hermann Schfiufeltf
van het Westduitse Freiburg is onj
verwacht overleden tijdens een vaL
kantle in Langenegg, Oostenrijk.
Hij werd dood gevonden ln een ke~w
waarheen hij gegaan was om te t
den. Een arts constateerde een hi
aanval. Schfiufele werd 70 Jaar.
Dr. J. M. van Minnen
De Utrechtse gereformeerde s
ten dominee dr. J. M. van h
heeft een aantal van de bijbelstc
dies en schetsen, welke ontstond!
in de kring van de Utrechtse studei
tengemeente. bijeengebracht ln e
boekje, dat als titel „Wachten
God" meekreeg. De hierin I
ken bijbelgedeelten zijn niet door 4
auteur gekozen, maar zijn hem vo
gelegd „door de gang van het werf
Het boekje van 132 pagina'* I* ult<
geven door Kok te Kampen en I
14,90.