Rie lost zingend belofte in die ze als kind deed Delen Interieur decoratie in stijl UW PROBLEEM OOK HET ONZE ZINGEN IS VOOR MIJ EEN MEDICIJN, ZEGT 75-JARIGE Nieuwe boeken MAANDAG 27 JUNI 1977 VARIA Trouw/Kwartet =aAI LEIDERDORP „Als lk ln bejaardentehuizen kom denk lk wel eens: JIJ hoorde hier eigenlijk ook achter die taleltjes te zitten. Maar in plaats daarvan sta ik er voor te zingen. Het is een wonder dat lk als vrouw van 75 Jaar nog een stemvolume heb waar ik grote zalen mee kan bereiken, dat mijn stem inplaats van lager in de loop der Jaren zelfs hoger is geworden." Rie Grims- Om aan te tonen dat ze niet over drijft komt de man van Rie op haar verzoek met een plaat aanzetten, een van de vijf langspeelplaten die Rie Grims na haar zeventigste verjaar dag maakte. Maar eerst wordt er een klein plaatje dat uit het begin van de Jaren vijftig dateert op de draaitafel gelegd. Krakerig klinkt door de huis kamer: „Ik ben een koninklijk kind, door de Vader bemind". Rie vertelt: „Dat is mijn eerste grammofoon plaat Ik zing dat lied nog steeds. Het is mijn tophit, zeggen mijn zoons. Als lk ergens kom om te zingen is het altijd: „Zingt u ook Het koninklijk kind? Iedereen vraagt erom. Ik heb het pas nog eens opgenomen. Ik zal u eens laten horen hoe dat klinkt An ders denkt u: dat mens kan wel lk weet niet wat vertellen." Opnieuw klinkt Rle's geestelijke tophit door de kamer, en ik moet toegeven dat het verschil met de opname van een kwart eeuw gelegen nauwelijks hoorbaar is, uitgezon derd het gekraak. Bij het tweede couplet zet Rie zelf in en zingt uit volle borst mee om duidelijk te ma ken dat ze het in 1977 ook nog kan. Operazanger Dat laatste zal niemand haar betwis ten. En dat terwijl het VToeger nooit de bedoeling is geweest van Rie Grims om zangeres te worden. Toch lag het niet helemaal buiten de rou te. want Rie's vader was operazanger en haar moeder zong ook niet onver dienstelijk op het gehoor de bekende operamelodieën die op de Amster damse draaiorgels ten gehore wer den gebracht na. Rie maakte zich niet druk over zingen. ZIJ had wel dingen aan haar hoofd. Toen zij ze ven was, dronk zij op een onbewaakt ogenblik tijdens een speurtocht in de kelder van het ouderlijk huis een flinke slok uit een verfafbijtmiddel, met het gevolg dat haar slokdarm verschrompelde. Het Emma Kinder ziekenhuis in de hoofdstad werd vijf jaar haar wereldje. „Ik bleef ln leven, al stond er de dag na het ongeluk ook in De Standaard dat lk aan de gevolgen was overleden. Maar nie mand verwachtte dat lk beter zou worden. Ik werd kunstmatig ge voegd. wnat slikken mocht ik niet. Toen lk eindelijk uit het ziekenhuis werd ontslagen, was lk zwaar gehan dicapt. Dat alles heeft geloof lk wel invloed op mijn karakter gehad. Ik had een eenzame Jeugd, terwijl ik juist een gezelllgheldsmens ben. Daarom vind ik zingen zo heerlijk. Je bent altijd temidden van mensen,'* zegt Rie Grims nu. Die ziekte werd indirect ook aanlei ding tot het feit dat zij later zangeres werd. Daarover vertelt Rie Grims: „Als kind was ik nooit zonder pijn. Op den duur raak Je daaraan ook gewend. Maar ik vond het vreselijk dat ik niet naar huis mocht, vooral omdat ik andere kinderen na korte of langere tijd zag vertrekken. Ik weet nog goed dat lk moeder vroeg waarom ik niet naar huis mocht. Ik zei: De zusters kunnen niet bidden. Het was een neutraal ziekenhuis en ik dacht dat als die zusters maar flink zouden bidden, ik er wel uit zou mogen. Moeder maakte me duidelijk dat Je wat dat betreft niet van zus- RIE GRIMS-STROOTMAN zingen op het Amstelstation ters afhankelijk bent en dat je zelf ook kunt bidden evenals zij dat voor mij deed. Wat heb ik toen gebeden: Here als ik beter word zal ik het iedereen vertellen." Operatie Rie werd beter, al was dat 22 jaar na het ongeluk dank zij een geslaagde operatie die door de vooruitgang van de medische wetenschap mogelijk was geworden. Al hadden ze Rie als meisje al vertelkd dat zij maar niet aan trouwen moest denken, zij had inmiddels toch een levensgezel ge vonden en had ook al een zoon toen die operatie plaatsvond." Ik kreeg daarna nog twee zoons en was een gelukkig mens. maar die belofte uit mijn kindertijd vergat ik. God houdt je aan je woord. Dat heb ik ook gemerkt. In de oorlog (we woonden ln Driebergen) werden mijn man en ik aangezocht deel te gaan uitmaken van een nieuw opgericht plaatselijk koor. Mijn stembanden hadden niet van het ongeluk te lijden gehad. Als jong meisje zetten de buren vaak de ramen open als lk op ons bovenhuis meezong met het Je Vincent Kwar tet Omdat mijn man wist dat lk van zingen hield, zei hij: jij hebt geen Jeugd gehad, ga jij maar lekker zin gen." Het was de dirigent van dat koor, meester Hoogsteen, die er bij Rie op aandrong dat ze zangles zou gaan nemen. „Ik wilde dat niet. Als je zangles neemt, dacht ik, moet je ook zangeres worden en ik wilde bij mijn gezin blijven. Dat er ook andere mogelijkheden waren kwam niet bij me op. Maar Karei Hoogsteen hield aan dat wan neer je een gave hebt ontvangen je door Fred Lammers Strootman treedt daarom nog regelmatig op. Op Hemelsvaart dag zong ze in Antwerpen en in haar agenda staan zelfs al weer afspraken voor volgend jaar. Al heeft ze drie jaar geleden een hartinfarct gehad, het zingen kan ze niet laten. „Mijn huisarts doet ook geen poging me te bewegen er mee op te houden, omdat hj diep in zijn hart weet dat zingen een medicijn voor me is." met name door dr Anton van der Horst. „Zijn vrouw gal me repertoi re-lessen. Anton van der Horst heeft mij diverse keren gevraagd bij hem te komen voorzingen, omdat hij waardering had voor mijn stem en uitspraak. Ik ben er niet op inge gaan. Achteraf heb ik vaak gedacht dat God mij op verschillende mo menten in mijn leven heeft vastge houden, dat ik niet op dat concert podium terecht ben gekomen omdat Hij me bestemd had voor het zingen van het geestelijke lied. Zo zie lk er ook Gods leiding in dat ik op een leeftijd waarop anderen al lang niet meer aan zingen denken nog op kan treden. Ik geloof dat mijn zingen en getuigen, wat ik de laatste Jaren ook doe als lk ergens optreed, een op dracht is, dat ik nu ben toegekomen aan het inlossen van de belofte die ik als kind heb gedaan. Het is waar dat je de gaven die Je hebt moet gebruiken. Dairom ga ik rustig door zolang als ik kan, al word ik ne gentig." Resultaat Even later zegt Rie Grims: „Het leven dat ik heb ls een geweldig rijk leven omdat God me af en toe iets van het resultaat laat zien. De be jaarde vrouw in Ooltgensplaat die mij onlangs schreef dat zij zo een zaam is na het sterven van haar broer en nu als zij 's nachts niet kan slapen een plaat van mij gaat draai en, en de hoteleigenaar die zich 's avonds terugtrekt in zijn kantoortje om naar mijn platen te luisteren omdat het voor hem rustgevend is, dat zijn dingen waar je dankbaar voor mag zijn." Het interesseert Rie Grims niet waar en voor wie ze zingt, als ze zelf haar liederen maar mag uitzoeken. „Ik begrijp daarom niet goed dat ze mij er zo over hebben aangevallen toen ik een poosje geleden voor de VPRO televisie heb gezongen op het Amstelstation in Amsterdam. Het was een rechtstreekse uitzending op een drukke zaterdag. De treinen re den af en aan en de mensen bleven bij tientallen staan luisteren. Om me heen stonden een stel jongelui met bananen in de hand. Toen ik klaar was kwam een van hen, een meisje, naar me toe en fluisterde in mijn oor: „Ik vind die liedjes van Jezus zo mooi. Zingt u er nog een paar?" Later dacht ik: misschien is mijn optreden alleen voor dat kind geweest. De mensen voelen aan dat ik hen toezing uit mijn hart. Ik ben ervan overtuigd dat Gods woord nooit ledig weerkeert en dat Hij nog steeds de God is die wonderen doet. Dat is de kern van wat ik de mensen wil vertellen." Daarom trekt Rie Grims het land door van noord tot zuid. Tot zelfs in België. En zomers tijdens haar jaar lijkse vakantie in Spanje zingt zij haar lievelingslied: Een zaal' ge vree vervult mij als 'k zing van Jezus' trouw van 's Heilands grote liefde waarop ik eeuwig bouw. Hij zal mij nooit begeven Nee, Hij verlaat mij niet Hij is de troost mijns levens mijn vreugde en mijn lied. (foto: Dirk Ketting) die ook moet gebruiken. Daarmee had ik het wel moeilijk. Een paar jaar later kwam het er toch van dat lk les ging nemen bij professor Rün- ge, een uit Duitsland gevluchte zangleraar. Ik zong bij hem aria's en stukken uit opera's. Hij was erg en thousiast. 'U kunt grote ruimten be zingen omdat u een stem hebt die weggolft', riep hij uit." Rie lachte er maar een beetje om. ,Jk dacht: die man wil natuurlijk geld verdienen en dan is elke leer ling er één. Hoewel, die operamuziek had ik gauw te pakken. Het waren allemaal bekende stukken omdat lk ze vader al had horen zingen. Ik voelde me er toch niet gelukkig bij. Ik had een gezin en dat wilde ik christelijk opvoeden en daar paste de opera niet zo in, al vind ik opera muziek heel mooi. Die opera-aria's die Marco Bakker zingt zijn bijvoor beeld prachtig. Ze gaan over de lief de en dat is heel belangrijk in de wereld, maar er moet nog iets bij. Professor Rünge begreep er niets van toen ik hem van mijn twijfels vertelde. Met uw stem kunt u schat ten verdienen, betoogde hij. Ik heb toen een heel oud lied voor hem gezongen, een gebed. De professor kreeg er tranen van in zijn ogen, maar begrijpen deed hij het niet". Via concerten in de kerk van Drie bergen, waar de hoogebejaarde evangelist Johannes de Heer tot de vaste bezoekers behoorde en haar ook aanmoedigde op de ingeslagen weg door te gaan, werd Rie Grims zangeres van het geestelijke lied. Vooral in die begintijd werd er regel matig druk op haar uitgeoefend voor het concertpodium te kiezen, door Mink van Rijsdijk Jansje had ieder jaar als ze de luiken van haar huisje de grote schoonmaakbeurt gaf daarvoor de ragebol van buurvrouw Aag geleend. Ook als in het voorjaar de kerk met bezemen werd gekeerd, toog ze ter hulp met de ragebol van Aag. Natuurlijk kon ze best zelf zo'n ding kopen, maar dat had haar overbodig geleken. Eigenlijk had ze er zelfs weieens over gedacht de ragebol in haar eigen schuurtje te stallen. Dat zou geen enkel verschil uitmaken, want Aag was al jaren slecht ter been en Jansje nam ook altijd de buurluiken voor haar rekening. De verstandhouding tussen de twee vrouwen was best, al liepen ze de deur niet bij elkaar plat. Diep in haar hart wist Jansje niet zo goed raad met Aag en begreep ze haar maar matig gevoelens die ze overigens altijd voor zichzelf had gehouden. Jansje kwam door ziekte dit voorjaar later aan de „buitenboel" toe dan anders. Maar ten slotte was ze, zij het nog wat hijgerig, door de rompslomp heenge- komen. Ze hing de fris gewassen gordijntjes voor de ramen en yoelde zich tevreden en voldaan. De volgende dag bakte ze een appeltaart. Ze wilde Aag als dank voor het jaarlijkse gebruik van de ragebol eens een beetje verwennen. Dat hoefde natuurlijk niet, maar Aag was de laatste tijd wat sikkeneurig en misschien vrolijkte een hartelijk gebaar haar wat op. Een warme dankbaarheid kwam in haar hart toen ze het buurkeukentje binnenstapte. Ze snoof diep de prikkelende geur van speklapjes op, die zachtjes op het oliestel stonden te smorrelen. Goed is dat, peins de ze, dat we iedere dag eten hebben, nooit honger voelen. Ze hadden wel andere tijden beleefd, Aag en zij, heel vroeger in hun jonge jaren. Op de vensterbank van het knusse kamertje bloeiden fuchsia's. Maar ondanks de lekkere vleeshicht en de vrolijk wit gerokte bellenbloemen zat Aag met een stuurs gezicht aan de tafel en las de krant, geen wonder 'ook, meende Jansje goedig, prettig nieuwsbracht de krant vandaag de dag nooit. De mededeling dat de ragebol weer ii het schuurtje stond viel in een vreemde stilte. Aaglas rustig haar artikel uit. „Zo," zei ze ten slotte,Jansje in het ongewisse latend of het sobere commntaar op het gelezene of op de ragebol sloeg. De ppeltaart, die inmiddels op tafel stond, werd niet beteken. Jansje raakte in grote onzekerheid. De houang van haar buurvrouw benauwde haar. „Wil je aleen stukje?" vroeg ze toen maar, „van de appeltaar, bedoel ik," liet ze er kleintjes op volgen. De vraag bleef onbeantwoord hangen. Plotseling zei Aag: „Over de raget* gesproken dat moet wel anders volgend jaar.' „Volgend jaar, mijn beste ziel, laen we eerst eens zolang leven." Ze begreep haar uurvrou^v ineens heel goed. Aag wilde natuurlijk di«ragebol aan haar geven, zelf kon ze er immers nietmeer mee uit de voeten. Maar wetende hoe Aag aa haar bezittingen hing leek haar die gift zo overbodij Wat maakte het ten slotte uit in welke schuur het dig stond als beider luiken ermee schoongemaakt werda? Aag kneep een minder mooi bloemetje uit de fuchia en zei, zonder er Jansje bij aan te kijken: „Ik hadjedacht dat je nou zelf maar eens een ragebol moest bpen. Dat geleen heeft ondertussen al mooi lang geuurd." Ontredderd en nijdig zocht Jansji haar eigen huis weer op. Hoe kon een oud mens zi aan haar spullen hangen? Wilde ze soms zo'n stoirhe stok met een borstel eraan mee de kist in nema? Helpen zou ze haar niet meer, ze keek wel uit. Dat haar buurvrouw bar eenzaam roest zijn ondanks de luxe van speklapjes, fuchsia's e een eigen huisje kwam pas veel later bij haar op. He kostte haar lange tijd te ontdekken dat niet kunnen clen een rijk mens arm maakt. Wie in Amsterdam van de Spiegel straat door de Kerkstraat naar de Leidsestraat loopt, zal op nummer 131 beslist even staan watertanden bij het zien van de schitterende stoffen die bij decorateurs Ben Ea ses en Ben Willemsen de muren van het sousterrain bedekken. Geen al ledaagse en goedkope stoffen, maar het soort stof dat past in antieke huizen en kasteeltjes zoals gefotografeerd en beschreven in buitenlandse tijdschriften over het interieur. Een zeer on-Hollandse aanblik waardoor misschien drempelvrees ontstaat bij de voorbijganger, een drempelvrees die in een ontmoe ting met de beide Bennen onmid dellijk verdwijnt. Dit jaar vieren ze het tweede lustrum van het be staan van hun bedrijf. In die tien jaar hebben ze meubelen ontwor pen en gemaakt, verbouwingen ge daan en mensen geadviseerd in hun keuze. De mogelijkheden van de exclusie ve decorstoffen uit Frankrijk, En geland en Italië zijn enorm; in iede re gewenste kleur kan vloerbedek king bijpassend worden ingeverfd en zelfs franje en passementen kunnen in de exacte tint worden uitgevoerd. Antieke muebelen wor den in oorspronkelijke stijl bekleed met stoffen die bedrukt zijn met de antieke mallen. Zo prijkt aan de tuur een kopie van een schitterencstofpaneel. be drukt met een Frase zeventiende eeuwse levensbooimaar Perzische motieven. Zo'n panel kost minder dan een modern gralek. Al wil men niet of kan men zictniet permitte ren het eigen huisin stijl in te richten, iets mooiersaan de muur valt er niet te bedenen. VRAGEN uitsluitend m envelop sturen naar postbus 507. Voorburg Pe» vraag een gulden in postzegels het liefst in waarden van 55 en 45 ets bi|voeqen. en besiist met aan de buitenkant opplakken. Geheimhouding verzekerd. Briefkaarten worden terzl|de gelegd VRAAG: WIJ hebben een antieke tinnen schotel, waarop enige letters, een monogram en een versiering voorkomen (volgt beschrijving). Wat betekenen deze letters, het merkte ken. kennelijk van de gieter en wie zou de door het monogram aangege ven eigenaar geweest zijn? ANTWOORD: Het ls ons niet mo gelijk een oordeel over uw schotel te zonnen als we die niet zelf in han den gehad en bestudeerd hebben. U woont zeer gunstig, met tal van goe de musea ln uw buurt. Aangezien in de meeste musea een spreekuur ge houden wordt ten behoeve van stad genoten. raden wij u aan eens een afspraak daarvoor te maken. Met openbaar vervoer is een van die mu sea in elk geval voor u bereikbaar. VRAAG: Welke injecties hebben wij in elk geval nodig voor een ver blijf m het verre Oosten? De berich ten zijn nogal tegenstrijdig en wij willen precies weten, welke vaccina ties voor Hongkong noodzakelijk zijn en wanneer men dit voor de reis moet laten doen. ANTWOORD: Uw eigen GGD weet precies welke prikken nodig zijn. Wacht niet te lang met het vragen van inlichtingen. Ook uw el- gen huisarts zou u hiermee kunnen helpen. Aanvulling over hel kasteel „Ha- velslot": In de eerste plaats was er een begrijpelijke vergissing. De be ginletter was in elk geval fout; geen kleine letter h. maar een hoofdletter L- Men zocht in het archief van de stad Hannover naarstig naar dit La- velslot en naar verwanten van de uit dit slot stammende leden van de familie Plate De conclusie was: Waarschijnlijk was de wens de va der van de gedachte, Het Lavelslot heeft nooit bestaan en in de stad Hannover zijn de bedoelde Plate's niet geboren. Men verwijst naar het plaatsje Lavelsloh, in het voormali ge koninkrijk Hannover. Men kan daar verder informeren bij de Evan gelisch Luthersche pastorie, c.q. kerkelijk bureau, 3079 Lavelsloh über Uchte. HULP VAN ONZE LEZERS GE VRAAGD: Wie kan ons helpen aan de juiste schrijfwijze en de auteur van de spreuk: Genoeg is meer dan veel en tart den overvloed? VRAAG: Is de halve gulden, totdat het geldstuk uit de roulatie is geno men, constant in gebruik geweest of was er een periode, dat deze munt niet gebruikt werd? ANTWOORD: De eerste halve gul den werd geslagen in 1680, de mees te pas na 1694 (Hierop de Nederland se Maagd met vrtjheidshoed op een speer, steunend op de bijbel met de spreuk: Hanc tuemur, nl. deze. de vrijheid verdedigen wij Hac nitimur. op deze, nl. op het geloof steunen wij geslagen tot 1796). Tijdens de Ba taafse republiek werden spaarzaam munten en natuurlijk ook halve gul dens geslagen, tot tenslotte ln 1807 de muntslag te Utrecht als de enige koninklijke munt was gehandhaafd (Lodewijk Napoleon was koning van Holland). Bij de vestiging van het koningschap van Willem 1 werd de muntslag te Utrecht opnieuw ge handhaafd en de halve gulden bleef in gebruik. In 1930 werd de laatste zilveren halve gulden geslagen, die nog lang bleef voortbestaan, tot in 1950 deze munt officieel werd afge schaft. Ook voor de tweede wereld oorlog werd de halve gulden weinig gezien in Nederland. In N.O.I. des te meer Ik hoop dat u degene is, die de weddenschap heeft gewonnen! VRAAG: Een tinnen kan. reeds 40 jaar oud en vol deuken. Is aan de onderkant zo bol geworden, dat hij niet meer staan kan. Hoe krijgen we die kan weer zo, dat we er iets mee kunnen doen? ANTWOORD: U zoekt ergens een stevige tegel als onderlegger, vervol gens een stuk hout, dat aan de on derkant plat ls en waarvan u de scherpe rand, als die er is, wat bij vijlt. Met een houten of rubber ha mer geeft u constante tikjes op de bovenkant van de stok, terwijl u die stok ln rondgaande beweging na elke tik over de bodem van de kan verplaatst. Volgens mij is de bodem op die manier wel weer plat te krij gen. Tin is vrij zacht, dus u moet wel met beleid te werk gaan. Wat de blutsen in de opstaande wanden van de kan betreft, als u die niet met de hand (wel een stevige hand) naar buiten kan duwen, moet u eens gaan snorren in de schuur (daar is altijd wel iets te vinden) of bij de blokken- rommel van kinderen of kleinkinde ren. Een houten bal kan als aam beeld dienen, mits u die bal op de een of andere manier met gevonden materiaal vastzet. Als men niet bang is een beetje te experimente ren, lukt het weL VRAAG: In Trouw van vrijdag 4 maart stond een artikel: Organisatie kost een boer soms 60 uur per week. Het betreft een onderzoek: Agra risch bestuurder-hobby, slaaf, be roep. gedaan door cursisten van de opleiding Regionaalkader 75. Hoe kom ik aan dit rapport en hoeveel kost het? ANTWOORD: Het was wel een uit daging, via allerlei wegen en kron kelwegen, voorlichterschappen en landbouwmaatschappijen tenslotte terecht te komen bij het instituut van landbouwcoöperaties te Zutp- hen, IJsselkade 29. Volgens mijn laatste zegsman is dit rapport een foldertje, dat u waarschijnlijk gratis wordt toegezonden, als u daarom vraagt. Overigens vond die zelfde zegsman (van de Landbouwmlj. IJ- sselmeerpolder) die 60 uur wel een beetje aan de hoge kant. VRAAG: Is de vrucht van de Rubus Chamaemorus, een oranjerode vrij stevige braam, die in bergmoeras (Scandinavië) vrij veel voorkomt en er heel aanlokkelijk uitziet, eetbaar? ANTWOORD: De door u gesigna leerde Rubus Chamaemorus is even min als de uit Centraal en Noord- Amerika stammende Rubus Odora- tus (rodevruchten) vergiftig. Maar deze heerlijk uitziende vruchten zijn toch niet eetbaar: ze smaken afschu welijk. Van de N. en W.-Amerikaan- se Respectabilis (oranje vruchten) kan men hetzelfde zeggen. VRAAG: Waarmee kan men plastic glijders, bijvoorbeeld bij gordijn rails of kastladen smeren. De laad- jes zitten soms muurvast en als men dan een beetje door zet, schiet alles los en vliegt de inhoud door kamer of keuken. ANTWOORD: We weten hoe dat gaat: Nadat vrouwtje heeft staan prutsen met die laadjes, komt vader even helpen en dan is de boot hele maal aan. Het geijkte middel was van ouds grafiet (potloodslijpsel). Maar dat staat natuurlijk verschrik kelijk smerig bij die meestal licht gekleurde kastjes en laden. Met een niet te vette boenwaslap (altijd goe de bijenwas gebruiken! of een boen- lap met een bescheiden druppeltje naaimachineolie) neemt u even de daarvoor geschikte plaatsen even af. U ziet het gaat best. Men kan voorkomen dat een lade uit de kast wordt getrokken, door een uitste kend dopje of schroefje aan te bren gen in de onderkant van het blad boven de bewuste lade. VRAAG: Worden de liederen van Hazeu nog gezongen en hoe kan ik het liedboek te pakken krijgen? ANTWOORD: De Hazeugroepen worden nog maar op enkele plaat sen in ons land gehandhaafd, o.a. in Nieuwe Tonge en op Urk. In '67 heeft een paginagroot artikel in de Kwar tetbladen gestaan (Ton v.d. Ham men 9-12-*67) naar aanleiding van enige stukjes in onze rubriek Uw Probleem <30/11/*66 en 22/ll/*67). Toen dit artikel geschreven werd, waren en nog „ziengscholen" te Ouddorp. Nieuwe Tonge, op Urk (Oud Halleluja) en in Vinkebuurt bij Ommen (Azuuzangers). Ik weet niet of al die groepen nog bestaan. De loden druk van de bundel van Hazeu (de Johannes de Heer van de vorige eeuw) kwam uit in het jaar 1880, toen ds. Wentlnk te Oude Tonge (geen familie!) de „ziengschole" al daar oprichtte. De drukker was Bok hoven en Zoon te Sommelsdijk. Als bewoner van Goeree Overflakkee is het voor u gemakkelijk na te gaan of die verenigingen bij u in de buurt nog bestaan. De zoon van de stokou de dirigent van het koor Oud Halle luja, Auke Kapitein, de heer Tymen K. vertelde mij dat het oorspronke lijke bedboek niet meer te vinden is en als men het antiquarisch te pak ken zou kunnen krijgen, dat het dan onbetaalbaar zou zijn. Men liet het echter fotocopiëren en dat kan na tuurlijk wel herhaald worden, maar dat kost wel heel veel (0,50 per blad zijde). De heer Tymen K. is werk zaam bij de Amrobank te Urk. Er zijn echter ook grammofoonplaten van het koor Oud Halleluja, op het zelfde adres te bestellen. Verslik u niet, kritische handleiding voor het gebruik van medicijnen. Geschreven door G. L. van Iterson, J. M A. Kok en K. H. Noordhof. artsen, onder redactie van R. Boost. Ruim de helft van dit 248 pagina's tellende boek van uitgeverij Kos mos te Amsterdam wordt ingeno men door een alfabetische lijst van de meest voorkomende medicijnen en een beschrijving daarvan. Prijs ƒ24.90. Bij uitgeverij Querido, Amsterdam zijn de Salamander-pockets 420,421 en 422: Het einde van het spel, van Graham Green (9e druk, 190 blz.), Operatie Montycoat, door Jaap Har ten (3e druk, 142 blz.) en De sneeuw van de Kilimandzjaro, geschreven door Ernest Hemingway (3e druk, 125 blz.). Prijs per deeltje: 5.75. Ken uw Duitse herdershond, door H. van Asselt. 96 pagina's waarvan 16 met foto's in zwart-wlt en kleur. Uitg. Elsevier, Amsterdam. Prijs 14.90. Kweek zelf groenten en fruit, door M. Stangl. In dit boekje iets over voe dingsleer, juiste bemesting, bescher ming van planten in de tuin, groen tesoorten en fruitsoorten. 123 blz 17.50. Uitg. Thieme, Zutphen. AO-boekje 1670: De Molukken te rugblik en historisch perspectief. Uitg. Stichting IVIO, Lelystad. 20 blz-ƒ1.75. Wo*nb»ek voor doe-het-zelver*. Ideeën, materiaal, gereedschap en technieken, geschreven door O. Werkmeister en uitgegeven door El sevier, Amsterdam. 327 blz. met veel illustraties. Prijs 35- Lieve schoonpapa, rman van lJet Hongaarse schrijver 1 Déry met alftre onderwerp de oudrdom. Uitó"w Strengholt, Naarden. 164 blz Jf31 29.50. Cjnb Alles over pasta, van paghetti toJiJj ravioli en vele ander* deegwarenoni vertelt Anna del ConU Uitg. Balj^ ker, Amsterdam. 192 bk - 19.50. |on, lieu De wilskracht van mijn z>on, door ifooi J. Leenhouts. Geïnspirerd door hMn Woord van God begeleid, een vadéüll zijn zoon liefdevol op wig naar vo! wassenheid. Uitg. Novajres, LareLn, 127 blz - 14.90. Losgeld en chantage, spitnage-thri^11 Ier van E. Anthony. Uitg LuitingÊch Laren. 252 blz - 16.90. De verborgen oorlog, het aithentieli verslag van deonverschrckken act viteiten van sir William Sephensa, en van de samenwerkend* Britse q Amerikaanse geheime diaisten I dens de tweede wereldoorog, wa van hij het hoofd was. Utg. Sp trum, Utrecht. 432 blz - 18.90. Dokter in de dierentuin, dcor Davj Taylor. Uitg. Becht, Amstetiam. l{ blz - 18.90. De prometheus crisis, romai van N. Scortia en F. M. Robinsn. T ma: een kernreactor. Uitg.Amstjl dam Boek, Utrecht. 328 blz 22.5^ Wat dan wel? dr H, Rottinghij schrijft over de natuurlijke vruc baarheidsbeheersing. Uitg. Buijtj en Schipperheijn, Amstercam. blz - 5. Knuffelspeeltjes om zelf te mak^j door P. Peake. Uitg. Elsevitr, f sterdam. 111 blz. - 24.40.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 6