Meer „open" diensten in Groninger Martinikerk Sekte van Koreaan is niet christelijk Uit brieven van lezers Eerlijk schrijven duurt het langst i Geen zendtijd voor Zuidafrikaanse raad van kerken Israël neemt Vietnamezen op UIT DE KERKBLADEN Wij doen zoiets niet en onze buren ook niet Jehova's getuigen congresseren VANDAAG v Voorbijgang i MAANDAG 27 JUNI 1977 KERK Trouw/Kwartet ORONINOEN De Martinikerk In Groningen ls na een uitvoeri ge restauratie nu bijna weer voor regelmatig gebruik gereed. Net als in andere steden zit ook Oroningen met de vraag hoe de grote historische kerkgebouwen in de binnenstad het beste kunnen functioneren. Ook voor het gebruik van de Marti nikerk zijn allerlei suggesties ge daan Thans wordt overleg gevoerd over uitbreiding van interkerkelijke binnenstadspastoraat door middel van diensten in de Martinikerk en vanuit de ter beschikking komende hervormde binnenstadspastorie „Open Hof' aan de Hofstraat De hervormde Martlnl-avonddlen- sten-commlssle, waarin ook nlet-her- vormden zijn opgenomen, heeft een "werkmodel opgesteld voor de zoge heten 'Open Hof-diensten' In de Mar tini. De Interkerkelijke commissie voor de 'Welkomdiensten' in de Oro- ningse Nieuwe Kerk heeft dit werk model aanvaard als een goede moge lijkheid tot vernieuwing van deze diensten en tot 'verbreding' ervan ln de vorm van „verinterkerkelljkte" Open Hof-diensten ln de MarUni. In de plaatselijke raad van kerken kreeg het model een goed onthaal. De uitgangspunten ervan, ln het kort weergegeven, zijn: 1. De bereidheid van allerlei mensen tot gesprek enz. over Qod, geloof, kerk en het belang van het evangelie, voor henzelf en onze samenleving; 2. Het gevoel van een aantal bij deze mensen binnen de bestaande kerke lijke structuren met hiln Inbreng en vragen niet of nauwelijks welkom te zijn; 3. De ervaring ook van (soms weer) andere mensen dat ze het traditio neel kerkelijk taalgebruik niet ver staan en niet begrijpen waar het in de bestaande gemeenten en paro chies nu eigenlijk om gaat en waar ze zich toch zo druk over (en om) maken. Kenmerken Een en ander verkeert nog ln het stadium van vooroverleg. Overwo gen wordt op basis van deze feitelijk heden te komen tot Interkerkelijke alternatieve kerkdiensten met voor bereiding en nazorg. Zoals ds R. Molemaker, gerefor meerd evangellsatlepredlkant voor groot-Oronlngen. omschrijft zouden deze diensten moeten worden geken merkt door onder meer. 1. een zo verstaanbaar mogelijk met elkaar communiceren (lees: contact hebben); 2. een Inderdaad met elkaar commu niceren. met name ln voorberei dingsgroepen en vervolggesprekken, de kerkganger tot mede-betrokkene makend; 3. een thematisch, vooraf te publice ren. karakter; 4. samen Iets beleven, vieren, zoals de gemeenschap onderling én met de Heer 5. tegelijkertijd iets van ontspannen vrolijkheid en een kennelijk gewel dig serieus, ingaan op de vragen van hier en nu; 6. een gedragen worden door een vast team mensen uit allerlei kerken; 7. een grote mate van samenwerking mét en inhaken óp het interkerkelijk binnenstadspastoraat; 8. een frequentie van aanvankelijk één keer per maand, op te voeren tot éénmaal per veertien dagen. Martinikerk in Oroningen Van een onzer redacteuren AMSTERDAM De „Unified Family" van de Koreaan Sun Myung Moon kan niet beschouwd worden als een christelijke kerk. Aldus de conclusie van een onderzoek dat verricht is in opdracht van de nationale raad van kerken in de Verenigde Staten. Deze groep, die haar Nederlandse hoofdkwartier heeft ln Bergen aan Zee. beschouwt zichzelf wel als chris telijk. Onder de naam ..Holy Spirit Association for the Unification of World Christianity" (genootschap van de Heilige Oeest voor de vereni ging van de wereld-chrlsteneenhcid) of kortweg ..Unification-Church" wordt aansluiting bij de oecumeni sche beweging gezocht. Zo kregen regionale raden van kerken ln ver schillende delen van de Verenigde 8taten te maken met een verzoek van deze groep, om Ud te mogen worden. Het nu verschenen rapport maakt duidelijk waarom de Unified Family niet als christelijk kan worden be schouwd. De schrijvers trekken het bestaansrecht van de sekte niet ln twijfel. Krachtens het beginsel van godsdienstvrijheid heeft leder het recht, zijn eigen religieuze visie op te bouwen en uit te dragen. Maar tus sen het christelijk geloof en de theo- rieén van Moon bestaan fundamen tele verschillen. Voor het christelijk geloof ls de bij bel van fundamentele betekenis, maar de Unified Family vindt, dat de openbaringen van Moon, neergelegd in zijn boek „De goddelijke princi pes". de bijbel verre overtreffen. De Moon-sekte gelooft, dat Jezus Chris tus als redder gestrand ls. toen hij Korte dutrtekfk geschreven, hefst aan één kant getypte, boeven kunnen worden gestuurd naar Secretans Mootdredacne Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. B* pubkkatie wordt de naam van de schrijver vermeld Reddingbrigade Met stijgende verontwaardiging las ik over de Ouddorpse poging het reddlngbrlgade-werk de kop ln te drukken. Is wethouder Voogd soms het verhaal vergeten dat Jezus aan de Farizeeérs vertelde, toen HU een mens redde van een ziekte op sab bat. en ze hem daarover aanvielen? Dat verhaal, heer Voogd, ging zo: ..Huichelaars, maakt ieder van u niet op den sabbat zijn os of zijn ezel van de kribbe los en leidt hem weg om hem te laten drinken? (Lucas 13 vers 15) En ln een ander verband (ook over redden op sabbat). Marcus 3 vers 4: Is het geoorloofd op den sabbat goed te doen of kwaad te doen. een leven te redden of te do den? Maar zU zwegen stil. Heer Voogd, als broeder ln onze Here Je zus Christus, vraag Ik U. terug te komen van uw dwaling, en te erken nen dat. Je naaste lief te hebben als Jezelf ook betekent die helden uit de grote stad te redden uit een draaikolk. Capelle s.d. IJssel Wout de Man Gebrek aan visie (3) De KNAC wil de maximum snelheid verhogen tot 130 km/u op autosnel wegen. Omreden dat dit ook ln an dere Westeuropese landen geoor loofd is Oemakshalve wordt ver zwegen dat ln een aantal landen de maximum snelheid lager ls dan ln Nederland. Voorts stelt de voorzitter dat het de verkeersonveiligheid „nauwelijks" beïnvloed. Vrij ver taald: Het kan slechts enkele doden en tientallen gewonden meer kos ten Kennelijk geen beletsel om har der te mogen rijden. En als de politie dan weer de nodige soepelheid be tracht. kan er wellicht 150 km uit geperst worden. Vergelijking IJselUeia L. A. Mokke Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 WfcAutstraat 131 Tel 020-913456 Tetei 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 WestbJaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 Het ls Interessant telkens te lezen, welke bezwaren u beeft tegen de behandeling van Bantu's ln Zuid- Afrlka. Een bezwaar dat culmineert ln het artikel over 8oweto (16 juni). De politie daar provoceert de zwar ten. De leerlingen van de lagere scholen ln de leeftijd van 10 tot 16 Jaar worden daarvan de dupe. Leer lingen van middelbare scholen. In de leeftijd van 16 tot 26 Jaar gooien met stenen naar de politie. Deze Jongelui verzetten Zich tegen het leren van Afrikaans op hun schooL Ze vergeten dat Zuid-Afrika een tweetalig land ls. evenals België en Zwitserland. Wanneer de politie optreedt tegen de zgn. studenten komt „Trouw" woorden tekort om dit polltle-optreden te veroordelen! En dan Nederland! Al op de lagere school werden de Friese kinderen gedwongen Nederlands te leren, ter wijl ze te voren niet anders dan Fries hadden gesproken. In Glimmen de Punt worden acht mensen gedood omdat Den Uyl/Van Agt het .recht ln eigen hand'' hebben genomen (Trouw 23/6). De Nederlandse politie provoceert de wijken van de Moluk- kers ln Krimpen. Culemborg, 8mil de enz. Maar nu mogen de Moluk- kers daar niets tegen doen. Elk op treden van ..studenten" ls bij voor baat veroordeeld. Vreemd ls, dat Trouw dit optreden van Den Uyl/ Van Agt verdedigt en het politie optreden tegen ..studenten" uit de Molukkenwijken goedkeurt Vreemd ls. dat Trouw wel de splinter in het buitenlandse oog ziet, maar niet de balk in het Nederlandse oog. Hilversum J. Holleman Blij dat Ik rij (3) Zeer misleidend stelt de heer Oroe- nenberg. dat er ln Nederland vier miljoen „blij dat ik rij" mensen zijn. Niet alle autobezitters, zoals ik, willen tot die groep gerekend wor den! Voorts wordt gesteld, dat auto bezitters het zo moe lijk hebben Wie heeft het er eigenlijk het moeilijkst op straat? Wellicht zijn dat veeleer de ouderen, de kinderen en de men sen die per flets zich van de ene plaats naar de andere verplaatsen, zonder anderen overlast te bezor gen Overigens, men ziet nogal eens auto's op een gevaarlijke manier op een fietsroute geparkeerd; men ziet mensen per auto rakelings fietsers en voetgangers passeren; op grove manier snelheden overschrijden en de claxon als een kind om geduld vraagt Opvallend hoe vaak Ik deze gevallen het plak keitje „blij dat ik rij" wordt gezien Utrecht lug. H. Veaema Sun Myung Moon stierf aan het kruis. De „heiland van de tweede messiaanse komst" (vol gens velen Moon zelf) moet Christus verdringen. Ook wUst het rapport op het anti-seraltlsme van de sekte. Aanhang Hoezeer groepen als de Unified Fa mily nog steeds veld winnen, met name onder Jongeren, bleek ook UJ- dens een (voor de pers niet toeganke- UJke) conferentie van de Britse orga nisatie „Deo Gloria Trust" ln het Belgische bUbelinstltuul te Hever- lee, België. Blijkens een aldaar uitge bracht rapport hebben de nieuwe religieuze sekten samen alleen al in de Verenigde Staten drie miljoen aanhangers beneden de 25 jaar. De belangrijkste van deze nieuwe religieuze sekten zUn de ..Divine Light Mission" en Hare Krishna, die beiden een Indiase achtergrond heb ben, de Unified Family en de „Child ren of God". De laatste groep ls uit de Jezus-beweging voortgekomen, maar kan wegens het uitgesproken antl-semltisme en de overheersende plaats, die aan de „openbaringen" van leider Mozes Berg wordt toege kend. ook niet meer als christelijk worden beschouwd. DAR ES SALAAM - Het Zuidafri kaanse onafhankefijke radiostation „Radio Swasi" in Swaziland heeft ervan afgezien, programma's van de Zuidafrikaanse raad van kerken uit te gaan zenden. Het vindt de pro gramma's "te politiek". Deze week zou de eerste uitzending zUn. De programma's van de Zuidafri kaanse raad van kerken werden voorheen uitgezonden door de lu therse zender „Stem van het evan gelie" in Addis Abeba, maar deze ls ln maart door de Ethiopische rege ring ln beslag genomen. Nu probeert de raad van kerken tot uitzendingen vla radio Botswana te komen. Tijdens de lutherse wereldassem blee in Dar es Salaam (Tanzanië) werd ook bekend gemaakt, dat Ethi opische autoriteiten een onderzoek hebben ingesteld tegen 28 voormali ge medewerkers van de ..Stem van het evangelie", allen van de Ethiopi sche nationaliteit ZIJ zouden zich hebben schuldig gemaakt aan de verbreiding van „bourgeois ideolo gie". Het station zendt nu uit onder de naam „Stem van het revolutio naire Ethiopië". door dr. C. Rijnsdorp Een aardige uitspraak: „EerlUk schrijven duurt het langst". Ze staat ln een hedendaags soort ge dicht. Ook de recensent moet eer lijk schrijven, vandaar die bijvoe ging .soort'. De grens tussen poë zie en proza ls tegenwoordig nau- welljk te trekken De bundel van de gereformeerde dominee Thijs Weerstra, Een zingende pechvo gel (de dichter-predikant ls van 1939) beweegt zich voortdurend op de grens die vroeger het ge dicht van de mededellng-ln-proza scheidde. Het boekje is een uitga ve van Wytse Benedlctus. Hilver sum, telt 56 blz. en kost 7.90. Het ls in zUn soort goed dichtwerk, proeve van een echt talent van bescheiden formaat. Die echtheid ls met handen te tasten. Voor een deel zit dat ln de verrassing: je weet niet wat Je in de volgende regel zult tegenkomen. Over dat element van verassing als ken merk van echtheid ln de litera tuur (en de muziek), kortom ln de bewegende künsten, zou een diep gaande studie te schrijven zUn. De dichter doet zUn best nergens prozagehakt van twijfelachtige kwaliteit op te dien. En rijmklan ken hernemen, nauwelijks aarze lend, zU het wel ongereglemen teerd, hun natuurlijke plaats in verscheidene verzen ln. De bundel ls verdeeld in gedich ten voor de mensen, voor het land. voor Ood en voor .mezelf. dat ls dus de auteur. Die afdeling las lk het eerst, en uit het gedicht Zingen plukte lk dat aforisme over eerlijk schrijven. „Machtiger dan legers zijn woor den. En eerlUk schrijven duurt het langst. En toch: hoe moeilijk ls het bouwen aan een zin." Die lengte zit dus ln de tijd van het ontstaan van het vers. en niet ln eerste Instantie ln zijn duur. Maar woorden gebruiken met een dub bele bodem ls allerwege, ook bul ten de poëzie om. In zwang. Er wordt door de bank zulk slecht proza geschreven, dat de poëzie, vandaag door meer zorgvuldig taalgebruik waakt voor zinnig Ne derlands. Op die manier heb ik er vrede mee. dat boven het gedeel telijk aangehaalde vers de titel .Zingen' staat, hoewel er van zin gen geen sprake ls. Het gedicht eindigt met de wonderlijke wens: „Geef mij een fluit dan zal ik vandaag nog zingen." Fluitspelen en zingen gaat nu eenmaal niet bij één persoon samen. Er zijn ook ontsporingen naar het conventio nele toe, zo op pag. 13: „Wie tovert die lach om Je mond? Wie legt die glans ln Je ogen?" Maar voor mij ligt de waarde van dit werk ln de aforismen, de korte zinnige uit spraken'. Het is proza, maar dat hindert niet. „WU dulden niet een minste, die de meeste ls" (blz. 38). „Een volle agenda, die mij leeg laat" (32). „O. één woord te zeggen dat er toe doet./ één zin die steek houdend is" (31). „Het is alsof ik ergens anders ben" (het bekende gevoel van vervreemding, bl. 29). „Neem Je geen blad voor de mond?/ Ik zou ook geen blad we- tenJ dat groot genoeg ls voor Je mond" (12). Ik doe mijn best om hierbij niet aan sommige politici te denken. Resumerend kunnen we zeggen, dat deze bundel het drukken en lezen best waard is, maar dat de auteur op zijn hoede moet zijn voor ontsporingen in de richting van het zinloze (de vraag om een fluit om erop te zingen) of ln de richting van het versletene getoverde glimlach, glanzende ogen) en zwakheden van dergelij ke strekking. Soms denk ik met heimwee terug aan de dichterlij ke bloeitUd uit mijn literaire jeugd. Maar laten we dankbaar zijn voor elke toevallige bloem aan de rand van het fabriekster rein. We moeten immers zelfs dankbaar zijn voor fabrieken in vol bedrijf! Indonesië en W-Afrika vragen meer zendelingen OEGSTOEE8T - Kerken In Indo- neslë en West-Afrika hebben via de hervormde raad voor de zending om predikanten gevraagd op korte of langere ternüjn. De predikanten zijn nodig voor vormlngs- en toerus- tingswerk, studentenwerk, docent schap aan theologische opleidingen en voor het werk van districtspredl- kant. Jongere predikanten maar ook bij na afgestudeerden kunnen hiervoor uitgezonden worden. Belangstellen den kunnen inlichtingen krijgen bij ds. De Haan of drs. Bootsma bU het hervormde zendingsbureau ln Oegstgeest TEL AVTV (Reuter) - Israël heeft gisteren 66 Vietnamese vluchtelin gen opgenomen. De groep was eer der deze maand voor de Zuidvietna- mese kust uit een zinkend scheepje gered door een Israëlische vrachtr vaarder. Deze zette de vluchtelingen aan land ln Taiwan. Ze voltooiden de reis naar Israël per vliegtuig. BU hun aankomst ln Tel Aviv wer den de Vietnamezen begroet door een persoonlijk vertegenwoordiger van premier Menachem Begin. Ze kregen onmiddellijk de benodigde papieren voor hun verblijf ln Israël, Inclusief een werkvergunning. Begin heeft gezegd dat de Vietna mezen ln Israël mogen blijven tot een definitieve regeling voor hun toekomst is getroffen. In het Algemeen Doopsgezind Week blad schrijft ds E. van Straten: Een kleine man van middelbare leef- UJd kust zUn vrouw en verlaat zijn woning. Op het tuinpad bukt hU zich om een uit het nest gevallen Jonge vogel voorzichtig op een hoge tak te zetten buiten het bereik van de poes. HU stapt ln zijn auto en rijdt kalm naar zijn kantoor HU haalt zijn lunchpakket uit zijn tas en legt dat ln een la. terwijl hij vriendelijk een ondergeschikte groet en hem een opdracht geeft. De ondergeschikte verdwUnt en onze brave burger haalt een dossier te voorschijn. De ondergeschikte komt terug met de gevangene en de kleine vriendelUke man ls Ineens niet vriendelijk meer. Z&kelUk en rustig en efficiënt bindt lüj. samen met de ondergeschikte, de gevangene aan een apparaat en zet de stroom aan. De gevangene gilt en schokt „Wil Je nu praten?" vraagt de man. Dit soort gebeurtenissen wordt ons ge meld uit welhaast talloze landen. Amnesty International en andere organisaties blUven er terecht onze aandacht op vestigen. Wat zijn dat voor mensen, die anderen kwellen en martelen? Slechte mensen, ongc- twUfeld. Andere mensen. Wij zijn niet zo en onze buren zUn niet zo en onze zakenrelaties niet en onze poli tie niet en onze soldaten niet Onder verantwoordeUjkheld van de heren Van Agt en De Oaay Fortman zal geen enkele Nederlandse politieman de hand opheffen tegen een gevan gene Zulke dingen kunnen we in het buitenland verwachten Chili. Tsjechoslowakije. Oeganda en zo. Helaas, dat is niet waar Prof. dr H. Berkhof Niet overmorgen Jan Rutges ln een artikel over mon diale bewustmaking van de plaatse lijke gemeente ln Saamhorig, het blad van de raad van kerken: DageUjks word lk vanuit mijn werk geconfronteerd met de verschrikke lijke pijn die de meeste volkeren ln de derde wereld lijden: vluchtelin gen vragen om hulp, vrienden ginds worden gevangen genomen, arme volkeren worden steeds armer en steeds meer onderdrukt. Hier heb ben de kerken nog steeds de tijd voor binnenkerkelijke kinnesinne en bureaucratie. Niemand, vooral van de 'gezetenen', mag voor het hoofd gestoten worden of verkeerd begrepen, terwijl het grote onrecht zich over hele volksmassa's uit strekt. Als op de preekstoel één woord teveel gezegd wordt over maatschappelijke problemen, haast men zich om alles weer zo gauw mogelUk recht te trekken. Wanneer gaan we met de eerste christenen zeggen: morgen en niet pas over morgen moet het heil onder de men sen geschieden. Talmud Prof. dr H. Berkhof in Woord en Dienst: Voor vele theologen en predikanten zUn de traditionele synagoge en de schriftgeleerdheid van de Talmud onze grote leermeesters. Dat laat zich begrijpen, gezien de eeuwenlan ge onkunde ln de kerken omtrent de eigen weg van de 'oudste zoon' na onze schelding ln de eerste eeuw. We hebben veel in te halen. We moeten terugreizen naar de oorsprong van onze scheiding. Maar we ontwijken de eigenlijke problemen, als we van Pasen weer Pesach en van het Avondmaal een 8eder-avond willen maken, of het O.T. kritiekloos aan de hand van haggadlsche midrasjim gaan lezen, zonder deze op hun exe getische waarde te toetsen. Zelfs al lerlei bepalingen over wat mag en niet mag, die men bij de 8taphor- sters verfoeit, worden als diepzinnig aanvaard, als ze maar ln het He breeuws geschreven zUn. Ik noemde dat een ontwUken van het pro bleem. Maar het dreigt iets ergers te worden. De grote rabbUnenleerllng Saul van Tarse zag ln zo'n terug gaan tot schijnbaar onschuldige tra dities en ceremoniën een terugkeer naar een 'gerechtigheid die uit de wet ls'. Hij kon trouwens niet verge ten welke machten Jezus aan het kruis hadden gebracht. Wie de Tal mud en de synagogale liturgie bU de ene hand houdt, zal de Galatenbrief bU de andere moeten houden. Hogeschool Bestrijden Ds J. H. Velema ln het christelijk gereformeerde weekblad De Wekker Als vandaag het gezag van Oods Woord wordt aangerand; als het tot de goede toon gaat behoren „losjes" te staan tegenover de wijze waarop Oods Woord tot ons komt; als alle aandacht gevraagd wordt voor de AMSTERDAM Onder het the ma „Vreugdevolle werkers" orga niseren de Jehova's getuigen ko mende maand drie vierdaagse congressen: in Lelden 14-17 Juli, in Utrecht 21-24 juli en ln Rotter dam 28-31 juli. Zij verwachten, dat de drie congressen door 35.000 belangstellenden zullen worden bezocht. Hoogtepunten zijn telkens de doopdiensten, op vrijdag. GENEVE - Acht kerken in An gola hebben een „raad van pro testantse kerken in Angola" ge sticht Doel: evangelisatie, socia le hulp. communicatie en Infor matie. Voorlopig heeft gezien de situatie in het land de sociale taak voorrang. Vier andere pro testantse kerken hebben zich nog niet aangesloten bij de raad, die onder leiding staat van de metho distische bisschop Emilio de Car- valho. MADRID Volgens een opinie peiling van het weekblad Cambio 16. wil 49 procent van het Spaan se volk schelding tussen kerk en staat en is 38 procent daartegen. VierenvUftig procent is ervoor, dat burgerlijke echtscheiding mogelUk wordt, maar 65 procent ls tegen legalisering van abortus. Pinksterkerk Tegenover het zelfzuchtig verzoelP van de Gerasenen Jezus, gaat ulb alstublieft meteen weg. want uw tl type genezing is te duur staat M verzoek van de genezen bezetene. De man van het Legioen zit weliswaar gekleed en goed bij zijl verstand bij Jezus, maar dat betekent dan ook dat hem niets ontgaat. Hij heeft het gesprek om* zich heen gehoord. Een afschuwelijke situatie: zal je daar net ontwaakt zijn uit de booste droom die Je ooit gehad hebt. uit h land van de eeuwige dorst en uit d hel, en daar hoor je dat gebazel en gesjacher om Je heen. Ja. hij zit da nou wel, maar weet Je hoeveel die man ons gekost heeft? De hele kudde van boer AU Ben Ali! 't Zal maar gebeuren, dat je je hele kudi in de diepte ziet verdwijnen. Waarom had die man niet zo kunn bUJven als hij was? Goed, soms wa hij lastig. Maar 't was ook best makkelijk, je hoefde maar even tegen de kinderen te zeggen „ik roi de boeienkoning van het kerkhof- ze vlogen voor Je. Naar bed. of om boodschap die Je ze opgedragen had. Dat heeft de man gehoord. Ze lachen wel tegen hem, maar met zo'n korte valse lach waarvan je weet dat-ie weg is als ze zich omdraaien. Geen wonder dat het verzoek van de genezen man hier een smeekbede genoemd wordt. Moet hij hier bUjven? Laat me bq I bUJven, smeekt hij. Niets is begrijpelijker. Moet hij weer gek worden van die lui met hun berekeningen? Des te bevreemdender is het antwoord va Jezus. Jezus stuurt hem weg. Ga naar je familie en vertel ze wat er gebeurd ls. Ik denk: de moeilijkste opdracht die een mens ooit gehad heeft. Een beetje onbegrijpelijk. Had dat niet anders gekund? Je bUJft hier toch even met vragen zitten. Iemand zo achterlaten in ee wereld van zelfzucht en wantrouwen? Of moeten we het zo begrijpen, dat Jezus met deze opdracht de zaak omkeert en feiteUjk zegt: Ik bUJf bij Jou? Danii het Pioksterwerk. (Markus 5.1-20). menselijke factor in de Bijbel en niet onverwrikt wordt vastgehou den aan de goddeUjke factor, dan staat het sein op rood; als centrale waarheden uit de beUjdenls der ker ken. regelrecht aan de Schrift ont leend, niet duidelijk meer worden beleden, maar eerst worden verzwe gen en later als restanten uit een vroegere UJd worden beschouwd als wedergeboorte en bekering; de totale verdorvenheid van de mens en de volstrektheid van Oods gena de, de onmisbare werking van de Heilige Geest en de nadruk op een persoonlijk geloof (waarom wordt gU een christen genaamd?), dan be tekent beUJden dat we deze mentali teit moeten bestrijden. Kardinaal Alfrink Woensdag 27 juli zal kardinaal frink in de buurt van Klagenfurt het Oostenrijkse Karinthië ea I groot bergkruis inwUden om het da met een legerhelikopter naar d hoogste top van de Kaiserberg I brengen. Hier wordt het „Gipfe kceuz" geplaatst ter herinnering aai het feit, dat de Nederlandse franci caan Gustaaf Bergmans uit Weerti Karinthië de toeristenzielzai begon. C De plaatsing van het bergkruis onderdeel van de vieringen, waa voor kardinaal Alfrink en Vicafl Hans van Munster van Utrecht zi| uitgenodigd. Vicaris Van Munster V orde- en studiegenoot van de Nede f landse toeristenzielzorger in Kan b thië. Dr. G. L. Goedhart 1 Prof. dr A. D. R. Polman schrijft in het Gereformeerd Weekblad ovei Herman Bavinck, die van 1883 tot 1902 hoogleraar was aan de theologi sche (hoge)school ln Kampen: De uiterst gebrekkige toestand aan de Theologische School was vooi hem een voortdurende bron van er gernis. Men kan zich dit voorstellen, als men bedenkt, dat nog in 1883 het curatorium als wetenschappelijke eisen tot toelating voor de literaire opleiding stelde: a. behoorlijk lezen en schrijven; b. het maken van een opstel ln de Nederlandse taal; c. rekenen met gehele en gebroken ge tallen; d. een kort overzicht van de algemene en vaderlandse geschiede nis; e. een kort overzicht van de aardrijkskunde van Nederland en Europa; f. een onderzoek naar de kennis van „Kort Begrip der christe- Ujke religie" en der Bijbelse geschie denis. Bovendien rekende men er dan op. dat men toch hoogstens in vUf Jaar Ujd klaar gestoomd was om de theologische opleiding te kunnen volgen. Daarbij kregen deze leerlin gen terstond de naam van „stu dent". wat ln de praktijk allerlei verkeerde consequenties mee bracht. Dr. G. L. Goedhart, gereformeei* predikant te Nijmegen, is benoem tot hoogleraar aan de protestanti G theologische faculteit te Brussi m Als opvolger van prof. dr. R. Bljlsu f gaat hij de zg. praktische theolog doceren. Dr. Goedhart wordt tevei«2 predikant voor het vormings- en toji rustingswerk van de gereformeerd kerken in België. De nieuwe hoogl II raar is 38 jaar. Van 1966 tot 1971 w* j hij predikant in Valkenswaar sindsdien staat hU in Nijmegen. H promoveerde op „De begeleidii van de vrywilliger in het individu® pastoraat". HU wordt de tweede g reformeerde hoogleraar ln Brus» De andere is prof. dr. H. Mulder, d nieuwe testament doceert. d Hans Bouma De dominee-dichter-v« Hans Bouma (nu nog predikant v de gereformeerde kerk sum, straks godsdientleraar te J sterdam, heeft weer een boekje dod verschijnen: „Wie lief beeft, voorgoed (uitg. Kok. Kampen, lij pagina's prijs 12.50). Ds. Boui bundelt hierin gedichten en l den plus een aantal „stukjes" i zijn hand, die hij aanduidt als: r ties. Reveilweken, 9 - 16 juli in berg, 23 - 30 Juli (week van t ting tot discipelschap) in Zend« Opg. en inl. Near East Ministry, ttf; 03429-1318. 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2