ierio's Coro besloot een erieus Holland Festival Kwaliteit steeds handelsmerk 10 CC Kerken zetten gesprek over ontwikkelingspolitiek voort ftoeien met de taille P Bergen op Zoom ibm ieder bloempje te besproeien jj botsing gedood Meer rock na groepswisseling BINNENLAND impkins RDAG 25 JUNI 1977 door Wim de Hair AMSTERDAM De groepswisseling, die ongeveer een half jaar geleden plaats vond binnen de Engelse formatie 10 CC, heeft, hoewel de algehele muzikale lijn onaangetast bleef, toch wel wat accentverschuivingen tot gevolg gehad. De conclusie mag Je wel trekken na het enige Europese concert, dat 10 CC donderdaga vond in de Amsterdamse Jaap Edenhal gaf. In de herfst van vorig Jaar werden gitarist Lol Creme en drummer Ke vin Godley vervangen door respec tievelijk Rick Fenn en Stuart Tosh. De groep werd verder uitgebreid met toetsenman Tony O'Malley, vroeger werkzaam bij Arrival en Kokomo. De nadruk is hiermee, zo bleek don derdag, komen te liggen op de rock, die 10 CC evenwel voortreffelijk weet te brengen. Jammer is het, dat het visuele aspect na het verdwijnen van Creme en Godley duidelijk ls verwaarloosd. Eerstgenoemde bleek namelijk vorig Jaar goed op dreef tijdens een num mer als I wanna rule the world, waar bij hij staande op een extra podium een enorme persiflage op machtswel lustelingen bracht. Godley op zijn beurt verraste, toen hij op een gege ven moment achter een tafel plaats nam en via een telefoonhoorn Don't hang up ten gehore bracht. Op die manier wer er een extra (en volgens mij onmisbare) dimensie aan de mu ziek van 10 CC toegevoegd. Nu is de groep meer om naar te luisteren dan om naar te kijken, wat bij een live optreden toch wel een handicap is. Het muzikale en vocal e talent van Eric Stewart en Graham Gouldman. oude rotten in het vak, maakten echter ruimschoots alles goed. Met gepaste beheerstheid en de bekende, uitgekiende tempowisselingen over tuigde 10 CC in nummer ais Mandy, People in love, Waterfall en uiter aard de „must" I'm not in love. Tij dens het wat stevigere gedeelte van het concert bgeken vooral tweede gitarist Rick Fenn (die 8tewart nu al naar de kroon steekt) en organist Tony O'Mailey duidelijke aanwin sten te zijn. De rocknummers kregen door hun aanwezigheid de nodige vaart, zowel in het begin (Second sitting for the last supper, Wallstreet Shuffle), als in de toe gist (Modem man blues). De muzikale uitstapjes van 10 CC bleven ditmaal beperkt tot het drie luik Feel the benefit, dat eigenlijk het enige nummer was dat de groep niet live kon waarmaken. Maar het enorme enthousiamse onder de on geveer 1200 mensen (de Edenhal was lang niet uitverkocht) werd daar te recht niet minder om. ;;pr R. N. Degens "■ITERDAM Luciano Berio aan wiens composities bijna het hele Holland Festival van 1972 gewijd, mocht nu het Holland Festival 1977 afsluiten met een van zijn nieuwste werken: 4o*o" voor stemmen en orkest. Het ging exclusief, zonder mededinging van enig ander wesk zaterdagavond in De Rotterdamse Doelen waar de als gebruikelijk weinige bezoekers om negen »*Vol verwachting binnen zaten en na vijftig minuten al weer op straat stonden. a2<#n niet teleurgesteld omdat ze 49'/de beloofde nieuwe uitgebreide e van het werk hadden mogen (die was zoek of niet voltooid, _zal het zeggen) maar de oor- 'e ikelijke, die in 1976 in Donaue- 3j igen in première was gegaan. emlezing 4®g /ege de bijna onzingbaarheid de veertig individuele zangpar- (geen „koor" dus) was het Köl- tundfunkchor voor deze uitvoe- 85 naar Nederland gekomen. De zangers daarvan zaten vol- voorschrift in het orkest (Rot- nuns Philharmonisch); naast ie- "finstrumentalist een zanger. On- 54js hun ervaring met dit werk 'slikten de meeste koorleden J£|nog stemvorken om op de juiste 2oste te kunnen intoneren. Op enkele wat meer doorzichtige passages na. is het ook voor de luis teraars een ondoordringbaar stuk. waarin Berio op basis van een aantal volksliedteksten en melodieën (in hoofdzaak uit buiten-europese lan den) een groot aantal zangcomposi tie-technieken toepast. Als een soort ritournel fungeren citaten uit een gedicht van Pablo Neruda. Uit de toelichting van Berio: „Coro is (derhalve) evenzeer een bloemle zing uit diverse manieren van „op muziek zetten" en al zodanig een projekt dat bestemd is om altijd open te blijven, misschien enigszins te vergelijken met het projekt van een stad-van-de-geest dat op diverse niveaus wordt ontwikkeld, verschil lende en op zichzelf staande dingen, feiten en personen oplevert en sa menvoegt, en daarbij de kollektieve en individuele karakters laat zien, de verwantschappen en tegenstel lingen." De harmonische basis is het voor naamste fundament van dit stuk, en de zekerheid waarmee hij een „har monische stadsmuur" optrekt waar op als het ware „muzikale figuren worden gekrast" heeft de volstrekt eigen signatuur van een componist die alles kan realiseren wat hij wil. Of hij in het geval van „Coro" ande ren duidelijk kan maken wèt hij daarmee dan wil, lijkt mij twijfe lachtig. Het gebruik van teksten met natuur, liefde en dood als on derwerp wijst wel op een „strek king", en met het citeren van Neru da ga je ook een bepaalde kant op, maar enig verband tussen dat alles en deze vijftig minuten geordende kiankchaos is althans mij ontgaan. Als afsluiting van een „onverbidde lijk serieus kunstfestival" (Hans de Witte) was het wel toepasselijk en indrukwekkend. Ook de complexi teit en de overladenheid die dit Hol land Festival kenmerkten waren er in terug te vinden. En het gebruik van de menselijke stem als centraal thema. In dat opzicht heeft dit festi val zeker aan zijn opzet beantwoord. Men heeft de menselijke stem in zijn toepassing in de muziek van vele eeuwen via talloze boeiend samen gestelde programma's tot klinken laten komen. Mèt die menselijke stem lag het accent van dit festival in hoofdzaak op de muziek. Toneel was er een te verwaarlozen element in, en ballet heeft op een enkele uitzondering na ook minder specta culairs geboden dan andere Jaren. Kunstwaterval Het grootste aandeel in de geplande 180 uitvoeringen had de vocale en instrumentale muziek in al haar ui tingen, van kamermuziek tot mu ziektheater. Over de ups en downs hebben wij deze weken uitvoerig ge schreven. Lof en blaam zijn ook door de hele Nederlandse, en de geïnviteerde buitenlandse pers 1ft jftGEN OP ZOOM In het Markiezenhof, Bergen op Zoom ,fdt tot 6 september een tentoonstelling over mode gehouden, de speelse naam „Stoeien met de taille" kreeg en een 'jressie geeft van het modebeeld ln de 19e eeuw. Wat de titel ■ÏVeft: bij het bekijken van de tentoonstelling zal het direct fallen, dat de plaats van de taille bij het maken van een iingstuk een voorname rol speelt. Omhoog, omlaag, verdoe- y. de taille was er altijd bij betrokken. fdbestanddeel van deze tentoon- ling is een grote particuliere ver deling mode-prenten uit Bergen Zoom, aangevuld met schilderij- kostuums en accessoires. mag dan vallen op de 19e V, is er ter inleiding ook aan- sht geschonken aan de kleding in l voorafgaande eeuwen (Middel- 19 RGEYK De 21-jarige me- uw A.D.L.M. Schaap-Van Laarh- enlp uit het Brabantse Bergeyk is lermorgen omgekomen bij een p-ongeluk in haar woonplaats. iOngetwijfeld een unieke manier l vakantie op het water en de vgwachter bedacht zich geen inblik en zette onmiddellijk het n op groen voor deze vaaravan. eeuwen tot en met de 18e eeuw), terwijl de tentoonstelling een uitlo per heeft naar de jaren twintig van onze eeuw. De eerste echte modeprenten ont stonden eigenlijk pas omstreeks 1700 en het is dan het Franse hofgat dan de toon aangeeft. Het is boeiend om te zien hoe de mode zich in de loop van de periode die deze exposi tie bestrijkt, aan verandering onder hevig is. Rococokleding uit het mid den van de 18e eeuw, via de hemdjur ken, crinolines en tournures van de ■19e eeuw naar het comfortabel luch tig geklede jongensachtige type uit de beginjaren van Coco Chanel en de Charlestontij d in de gay twenties. Een eenvoudige geïllustreerde hand leiding begeleidt de tentoonstelling. Het museum is geopend van 10.00- 12.00 uur (behalve op zaterdag en zondag) en voorts iedere middag van 14.00 tot 17.00 uur. Vr> «pwmhse Eric Stavart, het brein achter 10 CC 'afel zeven I kennelijk J ktellcn T rouw/Kwartet9 «Luciano Berio dirigeert kwistig en naar beste vermogen over alle verrichtingen uitgesproken. Het publiek is bepaald weer niet in drommen opgekomen, maar het heeft zich in elk geval niet helemaal afzijdig gehouden. Het festival was dit keer dan ook bijna niet te ontlopen. Ook al gingen door annulaties „maar" ongeveer 160 voorstellingen voor. Vla de nog steeds geldende heilloze spreidings gedachte waren de festivalnetten uitgeworpen van Eindhoven tot Ol- terterp, en van Broek in Waterland tot Tiel. In dat opzicht is het Hol land Festival nog steeds uniek in zijn streven om als enige kunstwa terval in Neerlands groene en stille dal ieder bloempje te besproeien, ook 't klei-hei-hei-endste Naar verluidt zal er bij een volgend festival meer op kwaliteit worden gelet en er zal („op advies van de Raad voor de Kunst") naar een dras tische beperking van het aantal uit voeringen worden gestreefd. Wan neer dan eindelijk ook de door ons a> vaker gesuggereerde concentratie van het festival op de drie grote steden Amsterdam. Den Haag en Rotterdam (desnoods per jaar op toerbeurt in een van die drie) verwe zenlijkt kan worden, zou het Hol land Festival misschien een, toch voor iedereen gemakkelijk bereik bare, overzichtelijke kunstmanifes tatie met een hoger gemiddelde kunnen worden. door Aldert Schipper LAGE VUURSCHE - De deelne mers aan het beraad, dat deze week in de Ernst Sillemhoeve in de Lage Vuursche is gevoerd over het beleid van de Interkerkelijke Coördinatie commissie voor Ontwikkelingssa menwerking (ICCO) hebben beslo ten dit gesprek voort te zetten. Het beraad heette reversed consortium en werd bijgewoond door een groep experts uit de Derde Wereld, een aantal vertegenwoordigers van de orfanen die de Wereldraad van Ker ken voor Ontwikkelingswerk erop na houdt en een beperkt aantal mensen van de ICCO zelf. Interessant was een groepje mensen die in ontwikkelingslanden verant woordelijk zijn voor één enkel pro ject. Verschillende waren nog nooit hun land uitgeweest en hadden in het begin dan ook moeite, mee te komen in het kwistig gebruikte oe cumenische ontwikkelingsjargon. De vergadering werd geleid door de secretaris-generaal van de Neder lands Hervormde Kerk dr. A. H. van den Heuvel. In de oecunemische beweging is ja renlang door de kerken uit de Derde Wereld opgemerkt dat zij wel hulp willen ontvangen uit rijke kerken, maar dat deze hulp dan niet alleen financieel moet zijn en dat er tussen de geldgever en de ontvanger een broederlijke relatie moet wezen, zo dat de geldgever nog wel Iets anders van de geldontvanger zou terugkrij gen dan een bedankbriefje. Men ba seerde zich daarbij uiteraard op bij belse noties over hoe mensen het vruchtbaarst met elkaar kunnen om gaan. Oproepen tot „partnership" hebben er Jaren over gedaan, voor dat zij echter doordrongen tot het bewustzijn van de kerken in de geïn dustrialiseerde wereld en nog steeds vinden talrijke kerken in deze lan den dat ontwikkelingssamenwer king slechts een ander woord voor diaconie is. Inspanning Er is de afgelopen week heel wat inspanning van beide kanten nodig geweest echte „partnership" in praktische omgangsvormen voor het ontwikkelingsbeleid te vertalen. En toen gisteren het bestuur van ICCO kwam opdraven om aan te horen wat het reversed consortium besproken had, bleken enkele be stuursleden met hun oren te klappe ren. De gereformeerde vertegen woordiger in het bestuur van ICCO, dr. N.C. Keulemans, meende dat ICCO een instrument van de rege- ringspolitlek inzake ontwikkelings samenwerking ls en hij moest door een ambtenaar van het ministerie voor ontwikkelingssamenwerking worden gecorrigeerd met de opmer king dat de kerken zelf om geld voor ontwikkelingswerk gevraagd had den en dat de ICCO geheel verant woordelijk is voor haar werk. De ontmoeting met het ICCO-bestuur was helemaal een beetje een anti climax na een ingespannen werk van overleg, waarin zelfs de meest gereserveerde deelnemer iets van hoop kreeg dat het de ICCO ernst is de zeggenschap ln het beleid te de len met de vertegenwoordigers uit de Derde Wereld. Het overleg concentreerde zich op de verhouding tussen ICCO en de Nederlandse regering, hoe ICCO met de partners overzee hoort om te gaan, of ICCO naast haar Inspannin gen ln de Derde Wereld ten behoeve van gerechtigheid ook in ons eigen land nog Iets moet doen, wat voor eisen er gesteld moeten worden aan een ontwikkelingsproject en of ICCO als christelijke ontwikkelings organisatie ook met niet-christelijke partners in zee kan gaan. Vrije keuze Om de verhouding tussen de ICCO en de Nederlandse regering uiteen te zetten, was uit Den Haag adjunct- secretarisgeneraal voor ontwikke lingssamenwerking dr P.J.H. Jonk man gekomen. Hij vertelde dat de ICCO geheel vrij is ln het kiezen van haart partners overzee en van de projecten die zij samen met die part ners wil uitvoeren. Ook met de crite ria waaraan de projecten moeten voldoen wil de regering zich niet bemoeien. In sommige ontwikkelingslanden, die een dictatoriale regering heb ben, betekent dit dat ontwikkelings projecten niet geheel overeenstem men met de Idealen die de regering heeft. Soms zullen deze ontwikke lingsprojecten zelfs volledig ingaan tegen de behoefte van een regering te voorkomen dat de mensen tot grotere zelfstandigheid ontwikke len. Moet de ICCO dan toch van de leider van het ontwikkelingsproject eisen, dat hij regeringstoestemming heeft voor zijn project? De vertegen woordigers uit de Derde Wereld en de ICCO-medewerkers kwamen ove reen, dat het ICCO-bestuur voorge steld zou worden dat de projectlei der alleen een overheidsvergunning hoeft te overleggen wanneer hij dat zelf gunstig vindt voor het project. In een aantal gevallen zal het ver slag uitbrengen van een project dat te maken heeft met mensenrechten, moeilijk zijn. In déze kwestie stelde men voor, niet langer te eisen dat namen van belanghebbenden en medewerkers in de rapporten voor komen. Zelfbewustzijn Het opmerkelijke van het reversed consortium was dat nu eens niet de geldgevers hun eisen op tafel legden voor de aanvaardbaarheid vna een ontwikkelingsproject, maar dat de mensen uit de Derde Wereld hun criteria zelf formuleerden. De India se ontwikkelingsfiiosoof prof. dr Sa muel P arm ar noemde enkele punten waaraan een ontwikkelingsproject moet voldoen. HIJ vertelde te heb ben geleerd dat hulp alleen goed ls, wanneer hij ertoe bijdraagt dat de behoeft aan hulp tenslotte ver dwijnt. Het geld is niet het eerste wat nodig is voor een goed project. Het belangrijkste ls zelfbewustzijn en verantwoordelijkheid bij de men sen onder wie het werk wordt inge voerd. Zij moeten zoveel eigen ver antwoordelijkheidsgevoel hebben, dat zij ook nee zouden kunnen zeggn tegen degene die geld aan biedt. Dat betekent dat er eerst aan een aantal nlet-materiële eisen vol daan moet worden voordat het geld wordt toegezegd. Prof. Parmar noemde onder meer een gemeenschappelijk verantwoor delijkheidsgevoel van de mensen. Het geld is alleen bruikbaar om de eigen inzet van de mensen meer effect te verlenen. Prof. Parmar noemde dit het gTondwerk voor een deugdelijk ontwikkelingsproject. Zo n project dient volgens hem te passen binnen de beheerscapacitelt van de mensen. De gemeenschap moet een project kunnen overzien. Als het te grootis, kunnen ze het nooit als hun project ln de vingers krijgen. Ook de stijl waarin een pro ject wordt uitgevoerd moet passen bij het gevoel van de mensen. En de hulp van buiten mag hen niet de eigen initiatieven, hoe gering die ook zijn, uit handen nemen. Verbazing Verscheidene vertegenwoordigers uit de Derde Wereld bleken ver baasd te zijn over de bereidheid van de mensen van de ICCO te willen werken aan zulk soort ontwikke lingsprojecten. Het streven van de ICCO naar sociale gerechtigheid en zelfstandigheid in de Derde Wereld bracht de uit Kenia afkomstige ver tegenwoordiger Bethuel Kiplagat tot de vraag wat de ICCO dan eigen lijk in eigen land aan de bevordering van sociale gerechtigheid doet. Drs. Laurens Hogebrink, die de bijeen komst meemaakte namens de werk groep Kerk en Ontwikkelingssa menwerking, kreeg daarop de gele genheid iets te vertellen over deze werkgroep en over het werk van IKVOS, het orgaan dat ln ons land aan ontwikkelingseducatie werkt namens de kerken. Hogebrink ver telde onder meer over de contacten die ICVOS heeft met mensen die in onze maatschappij in een ontwikke lingssituatie verkeren, zoals huizen krakers en buitenlandse werkne mers. Kiplagat stelde voor dat er een formele relatie zou komen tus sen ICVOS en ICCO, omdat Hoge brink onder meer gezegd had, dat de eigenlijke partners van de werkers in de Derde Wereld niet het ICCO- bestuur, maar de ontwikkelingswer kers in ons land zijn. Ineens In het overleg werd door de deelne mers steeds benadrukt dat ontwik kelingswerk niet bestaat uit het op gang houden van een geldstroom. Gedurende de discussies stelden en kele mensen uit de Derde Wereld de vraag aan de orde wie de ICCO als partner ln hun landen zou moeten kiezen. Men kwam tot de conclusie dat dit een raad van kerken of een daarmee samenhangend orgaan dient te zijn, tenzij men ln een land wil werken, waar de kerk te klein is om als partner op te treden Men zou dan met een nletrchristelljke part ner kunnen samenwerken op een zelfde basis. De els van ICCO dat alvorens een project kan beginnen eerst door de mensen zelf 25 procent van het be nodigde kapitaal op tafel moet ko men, oogstte heel wat kritiek onder de afgevaardigden uit de Derde We reld en de staf van de ICCO zegde toe te proberen deze els te laten vallen of tenminste in het vervolg soepel te hanteren. Aan het einde van het reversed con sortium besloten de deelnemers dat zij elkaar over een Jaar of twee in dezelfde samenstelling zullen terug zien, waarbij Iets meer deelnemers uit de staf van de ICCO toegelaten zullen worden. Het ICCO-bestuur moet de vraag Intern nog beant woorden. fo er vertegenwoordigers uit de Derde Wereld ln het vervolg mee zullen doen in het dagelijks beleid en zo ja, met welke bevoegd heid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 9