De eredienst is een feest Het diepe water tussen werk en kerk Geen tussenmannetje in de Bovenkerk [PflkOK KAMPEN VANDAAR Voorbijgang r Expositie ten br ramp Roemeniir Paus waarschuvj; Lefebvre ZATEROAG 25 JUNI 1977 KERK Trouw/Kwartet door P. Oussoren Wat moet )e nu ln de krant over een boek schrijven als Je er alle-n maar opgetogen over bent? Ooed, het wordt dan een bespreking waarin Je niets hoeft te kraken, en dat mag ook wel eens; maar het heeft dan zo snel de schijn ervan dat Je gehuurd bent door schrijver en uitgever, en Je kunt toch ook niet om die schijn te vermijden minpunten voor het boek gaan verzinnen! Is er dan helemaal niets negatiefs te zeggen over Dri« mul drie is negen, liturgie voor gemeenteleden van de hand van de lutherse hoogleraar dr J P. Boendermaker? Over de titel niet? - Ja. er zijn betere te bedenken; over de omslag? - er zijn belangwek kender omslagen te ontwerpen; over het woord vooral? dat ls het boei endste niet; over de eerste tien blad zijden tekst? daarvan ben lk niet omgevallen. Maar de daaropvolgen de honderdentwintig pagina's: ln één adem te lezen! Prol. Boendermaker schrijft op bb. 21. Terwijl ik dit schrijf tikken minuten en uren weg, het wordt ochtend, mid dag. avond. Zo is het ook voor u alt u dit leest. Ik schrijf 's morgens anders dan 's avonds. De tijd doet iets met mij, het sijn golven waarop je vaart. De kant dat je erin ondergaat, is niet gering, soms is het dood tij, somt snijdt het tempo van je leven je de adem af. De tijd kan ook kruipen als iwart olieachtig water in de nachL De tijd is als het lot, neutraal, dood, totdat iemand haar tot leven brengt. Dat doet ieder mens door gedenkda gen in ere te houden, je haalt je hart eraan op, of je maakt plannen, je gedenkt èn je zet paJen nit in de toekomst. Zo wordt het een beetje je eigen tijd, zo krijg je tijd, alleen of samen met een ander of anderen. Maar je wordt pas bevrijd van het noodlottige tijdverstrijken door te be denken en te gedenken dat er in de tijd van Godswege daden geschied zijn, die de tijd tot Gods dagen voor de mensen maken, .dagen des hemels op de aarde" (Deut. 11:21). Dat kun je niet theoretisch leren, je kunt al die daden en woorden, die woord-daden van God ook niet allemaal tegelijk gedenken. Je moet het vieren Als Filippus Terwijl Uc verder las zijn minuten en uren weggetikt, en het ls ochtend, middag en avond geworden, en het was een feest. Peest om alles over de eredienst van ieder christenmens ln één handzaam boekje bij elkaar te vinden. In de kerken gelden mensen die „aan liturgie doen" of Jets van liturgie weten" vaak ais een kaste apart; daar maken ze het ook wel eens naar; ze werken vaak met van zelfsprekendheden (DE psalm van de zondag, HET gebed voor vandaag etc.) die voor anderen nog volstrekt nieuw en vreemd zijn en ook vreemd en ongewoon blijven als er niemand is die uitleg geeft Professor Boenderraaker stapt als een Filippus bij alle liturgische ka- merlingen-uit-Morenland in de wa gen en geeft tekst en uitleg: „liturgie voor gemeenteleden"; ln opzet be doeld als kadertraining voor luther se gemeenteleden, maar geschreven voor alle (doopsgezinde, calvinisti sche, evangelische en katholieke) Hollanders die op gezette tijden ln vergadering rondom de Schriften bijeenkomen. Wie nu een „alles" van liturgie wil weten ln gewoon Neder lands, leze dit boek. Wie dacht dat „liturgie" voor een elite was, zal ln de meeslepende stijl van Boenderma ker bij de hand genomen worden en zien dat elke eredienst een feest ls. en dat elke gemeente dat feest kan vieren; de schrijver betoogt niet dat de eredienst feestelijker „xoli kun nen zijn", hij laat het feest aan de gang zien, hij neemt méé: kijk eens hoe mooi dat is. hoor hoe goed dat zingt! Wie dat „live" van hem wil meemaken kan op zondagmorgen om kwart voor zeven Hilversum 3 aanzetten en hem horen preluderen op de nieuwe (feest)dag. Als iets niet ln dit boek staat (en alles over liturgie kan niet ln één boek) wordt er naar verwézen. en dat is ook een zeer grote dienst die men mensen kan bewijzen: verwij zen naar waar alles te vinden ls. Er schijnt ln waarheid een herder van een als 'liturgisch" bekend staande gemeente in ons land tijdens een vergadering van de Liturgische Kring gevraagd te hebben: die psal men van de zondag en zo. waar halen Jullie die toch vandaan, ls daar een boekje voor? Er ls een boekje voor: men schaffe zich een „volksmissaal' aan en men heeft al tijd psalmen en schriftlezingen voor elke zon- en feestdag, maar 'Drie maal drie' biedt die gegevens over het eigene van de feesten der ge meente ook (ln het voorlaatste hoofdstuk), uitgebreid met een ver gelijking van de anglicaanse/luther se en de romelnse traditie waar de wegen uiteen gaan. en met verwij zingen naar gezangen uit het Lied boek voor de kerken. De namen van de zondagen worden er naar de verschillende tradltltles bijgegeven. Nieuw ls dat ln de zoge naamde feestloze helft van het Jaar vier opeenvolgende zondagen na men van feesten meedragen: Zestiende zondag na Pinksteren, vijftiende na Trinltatis: Zondag omstreeks Joods Nieuwjaar; Zeventiende zondag na Pinksteren, zestiende na Trinltatis: Zondag omstreeks de viering van Grote Verzoendag; Achttiende zondag na Pinksteren, zeventiende na Trinltatis: Zondag omstreeks het Loofhutten feest; Negentiende zondag na Pinksteren, achttiende na Trinltatis: Zondag omstreeks Vreugde der Wet. Waarom Prof. Boendermaker legt er ook ge tuigenis van af waaróm: „De geschiedenis van de christelijke liturgie is vele malen beschreven en maar al te vaak begint men bij de eerste christelijke gemeente. Alsof die eerste christenen helemaal nieuw konden of wilden beginnen! De eer ste christengemeente was vanzelf sprekend een joodse gemeente, een groep Joden die pesach gevierd had den met hun leermeester, het joodse paasfeest met matzes en wijn zoals in ieder joods gezin, in iedere groep. Ze bouwden loofhutten en hielden de sabbath. In de synagoge hoorden ze op elke sabbath een volgend gedeelte uit de thora voorlezen en een gedeelte uit de profetische boeken. Ze kenden de gebeden en zongen de psalmen. Voordat de dodentocht van Jezus van Nazaret begon, zongen ze de Hallel- psalmen, waaronder psalm 116 en 118; vóór zij het wisten hadden ze al ge zongen dat dat geen dodentocht zou blijven Het midden van het boek wordt gevormd door aanwijzingen voor het werken met het boek: wie het dienstbaar wil laten zijn voor krin gen en werkgroepen in gemeente of parochie leze de bladzijden 76 t/m 86; al datgene wat kringen kunnen doen en wat er te weten ls staat ln de overige hoofdstukken, of de weg wordt gewezen: over de Paaswake, over doop en avondmaal als brand punten van het leven van de ge meente, over de „vaste" en de „wis selende" delen van de eredienst, over de geschiedenis van de ere dienst, over de praktijk van de litur gie. over de kinderen ln de kerk, over de liturgie van elke dag; een hoofd stuk met teksten van anderen over liturgie (deze auteur acht anderen uitnemender dan zichzelf) en ten slotte een literatuuroverzicht, onder het motto: elke schijn van voUedig- held is denkbeeldig! Terecht want J. van der Werf's Oefeningen in bet leerhuis (overal verkrijgbaar), H. A. J. Wegman, Geschiedenis van de christelijke eredienst (na Driemaal drie verschenen), prof. Hoenderdaal. Riskant spel, onlangs door prof. Lammens ln deze krant besproken, en W. Barnard. Binnen de tijd (nog steeds verkrijgbaar) ontbreken ln het overzicht en kunnen eigenlijk niet ontbreken, om hiermee dan toch nog enige woorden ten nadele uit te spreken ln de aanprijzing van dit voortreffelijke werkboek voor gewone gemeenteleden, kerkeraden. llturglegroepen, can tores en pas tores. Ds P. Oussoren, hervormd predikant te Utrecht, bespreekt J. P. Boender maker, „Drie maal drie is negen, liturgie voor gemeenteleden", 149 bladzijden ln paperback, een uitgave van Boekencentrum b.v. te 's-Gra- venhage en de Stichting Lutherse Uitgeverij en Boekhandel te Araster dam, prijs 17,90. Bert Kuipers maakte de tekening bij het artikel. door A. J. Kiel Sinds kort ben ik op de hoogte van een nieuwnee, scheld woord zal lk het niet noemen, laat ik zeggen: een nieuwe misprijzende aanduiding in het kerkelijk verkeer. Ik haast me thans, mijn pas verworven kennis uit te dragen. Het bedoelde woord luidt: tussenmannetje. Voorzover ik weet wordt dit woord nog alleen toegepast ln de uiterst rechtse hoek van de gerefor meerde gezindte, maar lk zie niet ln. waarom ook andere modali teiten het niet op hun repertoire zouden kunnen nemen. De misprijzing „tussenmannetje" ls onlangs ln de openbaarheid ge bracht door de oud-gereformeerde Eredikant E. du Marchle van Voort- uysen uit Leersum Deze deed dit ln de Kamper Bovenkerk, toen hij zijn hervormde collega T. de Jong uit Garderen toesprak Ds. Du Marchle van Voorthuysen liet er geen twijfel over bestaan, dat hij van tussenman- netjes weinig moet hebben en de hoogste lof die hij voor ds. De Jong had. was dat deze ten minste geen tussenmannetje was. Ik neem aan dat nog niet leder hel der voor ogen staat, wat nu het voor en tegen ls van een tussenmannetje te wezen Men moet om te beginnen weten, dat ds Du Marchle van Voorthuysen bestuurslid is van de GBS, de gereformeerde bijbelstich ting. welke zich beijvert voor het ins tand houden van de zuivere Sta tenvertaling. De OBS moet sowieso /ADVERTENTIE» USSflboekennieuws niets hebben van de Nieuwe Verta ling van het Nederlands Bijbelge nootschap. doch verwerpt ook de door het bijbelgenootschap ln om loop gebrachte herziene versie van de Statenvertaling (waarin, om één voorbeeld te geven, het woord „land palen" vervangen ls door „gebied"). Deze herziene versie kwam tot stand door een commissie, aan het hoofd waarvan de voorzitter van de gere formeerde bond in de hervormde kerk ds. W. L. Tukker stond. Welnu. ds. Du Marchle van Voort huysen heeft die herziene uitgave van de Statenvertaling eens de Tuk ker-vertaling genoemd, eraan toe voegend dat Je net zo goed kon zeg gen: tussen-vertaling. Een vertaling, die tussen de (echte) Statenvertaling en de Nieuwe Vertaling ln bungelt. En wat ds. De Jong aangaat, deze staat te boek als een zeer zware bonder. die het op het terrein van de bijvelvertaltng en op zendlngsgebled verder naar rechts zoekt dan bij de hervormd-gereform eerde activitei ten. HU ls bestuurslid van de GBS en gaf zich op voor .de door oud-gerefor meerden gesteunde Rhodesia-zen- ding. De afscheldsdienst van ds. De Jong vond plaats ln de Bovenkerk te Kampen en bU die gelegenheid prees ds. Du Marchle van Voorthuysen de Rhodesla-zendeling als zilnde eeen tussenmannetje. Oeen ventje Im mers van de tussen-vertaling! Dit verhaal komt me uit de pen naar aanleiding van het onlangs door ons gepubliceerde bericht dat het (rooms-katholieke) pastorale team van de Utrechtse binnenstad geen kerk ter beschikking wou stellen voor de herdenking van het koperen Jubileum van „Confrontatie", de or ganisatie van verontruste roomsen. Het team weigerde om polarisatie te voorkomen. Dit leek me een dom argument; die weigering zal de pola risatie Juist bevorderen, want reken maar dat „Confrontatie" de marte laar gaat uithangen. Ik wilde toen tegenover de Utrechtse weigering het lichtend voorbeeld stellen van de Kamper hervormden, die hun Bo venkerk afstonden voor de af- scheldssamenkomst van de GB8- man en Rhodesia-zendellng. hoewel zij konden bevroeden dat uit die hoek geen vriendelijke woorden ge- wljd zouden worden aan de arbeid van de voorzitter van de ook in Kampen royaal vertegenwoordigde gereformeerde bond. BU nader Inzien heb lk echter rrüjn stukje opgehangen aan dat „tussen mannetje" en dat komt omdat ik, speurend naar meer lichtende voor beelden tegenover de strenge hou ding van het Utrechtse pastorale team. een geval van protestantse gestrengheid ln dit opzicht tegen kwam. Mij ls gemeld dat ln Maas sluis de Jonge plaatselijke afdeling van de gereformeerde bond haar we kelijkse vergaderingen niet mag houden in een lokaliteit van de her vormde gemeente aldaar. Ik begrijp best dat orthodox Maas sluis een beetje moeite heeft met zo'n kersverse afdeling van de gere formeerde bond en pastorale vraag tekens zet bU vergaderingen, waar tegen Je misschien maar een duwtje hoeft te geven of ze hebben het karakter van een kerkdienst. Maar als die bonders nu huur willen beta len (en dat willen ze), waarom moe ten ze dan bU een ander kerkgenoot- schap aankloppen voor een dak bo ven hun hervormd-gereformeerd hoofd? Die bonders spitsen de te genstelling toe, zeggen wellicht de nlet-aan-bonders-verhurende her vormden. Maar moet het antwoord dan een gebaar zUn, dat de tegen stellingen nog verder vergroot? Zijn er geen tussenmannetjes in Maas sluis, die wat meer van geven en nemen weten? Anders dan ds. Du Marchle meen lk, dat een tussen mannetje ook heel goeie kanten heeft. De Bovenkerk te Kampen (gezicht op het koor). Prof. dr C A. van Peurwi HU IS HET WEER! U dnik. M bit, MO awchouwngen over de beWlen» wen hei woordje God Een analyse van ds bMafc»- Prof. dr C A van Peureen HET IS NIET VANZELFSPREKEND! de n De Th. Oedemen OPNIEUW BEGINNEN 124 Ml. IAM trouwen en (riet) scheeJen. Th. J Rl(ke DYNAMISCH RUSTEN 140 Ml. 14.95 Recreatie van mens en meatechappq In hel lent van de Hel qehwm van de bftieise recreeiw mag abandon ajn van lavende drlitenei Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westbtaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22 Oen Haag Tel. 070-469445 door P. C. Meijer Een priester en een maatschappelijk werkster ln Brabant werken al meer dan zes jaar ln ongeschoolde produk- tie-arbeid. Samen schreven ze er een boek over „De blinde hoek". De titel geeft al aan waar ze op doelen: de arbeider leeft en werkt zonder zelf als mens in het gezichtsveld te komen van degenen die zowel bij het werk als ln de kerk aan het stuur zitten. Elke automobilist kent dat verschUnsel van die blinde hoek. En het is geen positief punt bij de beoordeling van een auto als er van gezegd wordt dat een bepaalde constructie oorzaak ls van grote blinde hoeken. Zo ko men ln dit boek over de constructie van het kerkelUk en het Industriéle leven ook een aantal bepaald niet positieve punten naar voren in de twee delen waaruit dit boek is samengesteld: een werk boek en een kerk boek. Vooral het eerste deel het werkboek heeft nogal wat aandacht gekregen, en te recht Niet omdat de „constructiefout" van het Industriële leven de economische fac tor wint het altijd van de menselijke factor niet meer dan eens aan de kaak gesteld sou zijn. Maar hier worden die fout en de gevolgen daarvan voor mensen vanuit een meebeleefde ervaring zo indringend aan de orde gesteld, dat het boekje daarom alleen al de moeite waard is om te. lezen. Vanuit diverse perioden ervaring met ongeschoold fabriekswerk al is het dan geen zes Jaar herken lk die moe- en interessantloos ma kende Invloed van dergelijke werkomstan digheden Dat zullen ook de mensen die ..levenslang" hebben ln dit werk zonder meer herkennen. Kansettaa! Het tweede deel (het kerkboek) heeft bij mijn weten nauwelijks aandacht gekregen. Dat ls niet zo'n wonder. Ook de „construc tiefouten" die daar aan de orde komen, nu van de kerk. zijn al heel wat keren opge somd De kerk heeft te veel geleund tegen mensen die het maatschappelijk wél gaat. is wereld vreemd. zwaarwichtig, weinig feestelijk en zovoort. Hooguit vind Je hier als protestant nog een aantal onderwerpen, die een typisch rooms-katholieke atmosfeer ademen: het pleidooi voor de vrouw ln de kerk, de moeite met de hiërarchie en het celibaat Wel doet zich vooral ln dit tweede deel steeds sterker een bezwaar gelden, dat ook het eerste deel wel heeft; het ls een tweehon derd dichtbedrukte pagina's dikke woor denbrij Als de auteurs claimen „de taal van onze mede-arbeiders en vrienden" te willen zijn hadden ze heel wat directer en gewoner moeten schrijven. Ondanks alle kritiek op de kerk. lijkt dit boek meer de sfeer van de „eloquentia sacra" (de r.k. kanselwelspre kendheid) te hebben dan die van de gewone man. Priester en kerkganger Dit bezwaar over de taal brengt me op een veel wezenlijker stuk kritiek op dit boek. Als kerk en werk hier aan de orde komen, be kruipt Je steeds meer het gevoel van twee volkomen gescheiden werelden. De twee ko ningskinderen die bij malkander niet ko men konden, want het water was veel te diep. zoals een middeleeuws lied het vertelt. Aan het eind van het boek komen wel een paar praktische opmerkingen, die op zich zelf Juist en waardevol zijn. maar die zijn bestemd voor parochiepriesters. Alsof dat de enige zijn waar het over moet gaan als Scholastiek het over de kerk gaaf Ook hier blijkt, net M als bij de taal. „de gewone man" toch ook bij de auteurs „ln de blinde hoek" te zitten Hij komt er niet aan te pas. mismoedige opmerkingen over hebben. De versjes ln Jongerendiensten zijn onvriende lijk. De tabernakel (de plaats waar in de r.k. kerk de hostie wordt bewaard, voorheen vaak een prachtig en zeer kostbaar stuk schrijnwerk) ls een grijs meterkastje gewor den. De zaterdagavondmis ls voor mensen die het maar gehad willen hebben, dan ben Je er verder vanaf. De veelheid van litur gisch aanbod maakt kerkgangers tot kijk spelbeschouwers in plaats van meebelevers zoals dat met het oude missaal nog wel het geval was. Emigranten-nostalgie? Laat waar zijn, dat alle vernieuwing nog geen verbetering betekent. Laat ook waar zijn, dat ln oude kerkelijke vormen een stuk diepe religieuze beleving heeft kunnen zit ten, die Je niet moet zien kwijt te raken. Maar als je „blinde hoeken" constateert ln de constructie van het kerk-zljn ben Je toch niet klaar met een nauwelijks onderdrukte nostalgie naar het verleden. Zeker niet als die constructie van vroeger de blinde hoe ken van vandaag veroorzaakt Misschien heeft het te maken met hun veel vuldige contacten met mensen die vroeger nog wel binding met de kerk hadden. Wat zij nog aan goede herinneringen hebben aan de kerk ls van vroeger. De kerk zoals die nil kerk probeert te zijn, met alle grootsheid en dwaasheid, ls een kerk waar zulke mensen zich helemaal van vervreemd voelen, en alleen nog maar meer kritiek op hebben. Zij zijn uit de kerk geëmigreerd. Net als bij alle emigranten blijft het beeld van het verleden gefixeerd en krijgt een steeds groter gouden randje. Dat kan verklaren waarom alle kritiek op de kerk en vooral op de eenzijdigheid van het priesterschap niet echt overtuigt Het kan ook niet vanuit een dergelijk denkpatroon, dat Immers alleen maar de kloof tussen het gewone en het godsdienstige leven structu reel bevestigt De priester-auteur merkt dit zelf. HIJ vertelt hoe hij soms, op weg naar zijn werk. de kerk passeert waar hij 's zondags nog ln vol ornaat als priester voorging en dan een geweldige vervreemding voelt. Verder dan deze constatering komt hij niet Het blijven twee werelden. Veel stof Als Je vanuit de kerk het bedrijfsleven wilt oproepen te breken met standaardoordelen over „de mensen die toch niets anders willen en kunnen dan ze nu doen en daar ook gelukkig mee zijn" en Je vraagt echt oog te hebben voor mensen en hun mogelijkheden, dan ls dat terecht. Dan zal de kerk daar ook ernst mee gemaakt moeten hebben. Die kerk kan dan geen kerk van priesters zijn voor de mysteries van het geloof. Kerk ls gemeente van de Heer, met een volwaardige en gelijke plaats voor ieder gemeentelid en voor alle kanten van bet leven. Overigens: alle lof voor de Inzet van deze belde mensen. Hun boekje biedt veel stof om verder mee te werken en te studeren. De gegeven kritiek wil daartoe slechts een aanzet zijn. Opmerkelijk is ook dat de auteurs voor vernieuwingen ln de RH Kerk vaak wat Het grootste bezwaar van dit boek is. dat het onuitgesproken werkt met een aantal typisch r.k. tegenstellingen natuur/eena- de, natuur/bovennatuur, priester/leek waarvan de wortels regelrecht teruggaan op de middeleeuwse scholastiek. D> P. C. Meijer, induttriepredikant in alge mene dienst van de gereformeerde kerken bespreekt: ,,De blinde hoek", een werkboek en een kerkboek van priesterarbeiders, door Threes van Dijck en Jan Peijnenburg. Uitge verij Helmond, Helmond. TE DUUR Nog even haal ik iets op uit verhaal van de bezetene uit h van Gadara (Markus 5.1-20). H verzoek staat Jezus de onrein d< geesten of de onreine geest tqen te begeven in een kudde zwijwg Deze, door de geesten aangegT,, storten zichzelf van de steilte* meer in. Later in het verhaal fn op deze gebeurtenis teruggeldt De bezetene ls genezen, maar d< Qerasenen zijn hun zwijnen tyn. Snel is nu de rekening opgemi Een mens genezen staat tegeige het verlies van een kudde zwifce Dat is te duur volgens deze mi Daar moeten ze op toeleggen; Daarop volgt dan ook het „ve; aan Jezus om uit hun gebied ïm gaan. De transactie ls nu eenr gebeurd, maar een vervolg ls ruïneus, vandaar. Jezus is te d Zijn oplossing van dit geval ki één keer genomen worden, ma moet hij maar meteen vertrek Het is niet moeilijk in te denk] er gebeurd zou zijn als Jezus verzoek niet Ingewilligd had. dat is dat later ook gebeurd, daar waren niet alleen de Ger bij betrokken. We krijgen de 1 niet om het geweld dat tegenc Hem gebruikt is naar één voli schuiven. Wij samen hebben rekening opgemaakt en Hem gedwongen dit leven te verlat want dit leven was van ons en hadden daar onze eigen opvat over. Oenezen, terecht brenge weer heel maken, dat alles is p maar het moet onze code niet aantasten. Het moet niet te di worden. Gerechtigheid tegent medemensen in nood is prima er zijn grenzen. Zo schuiven w conferentie-tafels. Dat zal duit moeten zijn. Alles heeft z'n gre Ook de gezondmaking van de wereld. Wij moeten er zelf niet minder van worden. '8 0 Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te O SS (toez.): J. R. Hanswee rt GEREF. KERKEN Aangenomen de benoeming I raar g.o. en maatschappljlef het Herbert Visserscollege te 1 Vennep: G. Baerends te Akkre benoeming tot leraar g.o. al J chr. lyceum te Arnhem: H.1 Duinen te Utrecht-West. Benoemd tot wetenschappel^ dew erker aan de theologisch! teit van de Vrije Universiteit K sterdam: drs. R. Femho Ommen. Tl GEREF. KERKEN (VRUG.)at Beroepen te Haulerwijk: J. drg ter te Hoogezand-Sappemeerns tt GEREF. KERKEN (VRIJG. B Aangenomen naar Zoetermeef* i Sawyer kand. te Kampen, in iz GEREF. GEMEENTEN >lf Beroepen te Borssele: R. KPf berg, kand. te Krimpen a.d. p te Rillandbath-Waarde, Le^r Ermelo, Wolphaartsdijk, Schil* zeel, Westzaan, Hilversum, P wen, Westkapelle, 8prang-Cfn Klaaswaal. Goudswaard, Waf* gen. Nuns peet, Amsterdam i Vogelaar, kand. te Mijdrecht113 !0 BAPT. GEMEENTEN Beroepen te Winschoten: A. d<^ te Coevorden. SCHIEDAM - In het StedellW seum van Schiedam wordt totM een verkooptentoonstelling a; den van Roemeense grafiP1 wandkleden. Deze verkooptel stelling is georganiseerd teOl van de slachtoffers van de ab vingsramp, die op 4 maart v|ii Jaar Roemenië trof. is Er zijn meer dan 70 grafische en een tiental wandkleden, wF' sommige van zeer grote afméM op deze zeer gevarieerde figP1 en abstract werk van oudere 41 gere kunstenaars expositie. ROME (AFP/DPA/CIC) n Paulus heeft aartsbisschop vre ln een brief gewaarschuwd: een „onherstelbare breuk", al febvre zijn plannen doorzet <L mende maandag veertien per tot priester te wijden. De paus antwoordde op eenL van de rebellerende Franse aa£ schop, waarin deze geschrevet op bepaalde voorwaarden deL terwij dingen in zijn se min art eL Zwitserse Econe te willen uitaj Tot die voorwaarden behoonf enkele conciliebesluiten zP worden herzien, dat de misvf oude-stijl overal zou worden L staan en dat Lefebvre's „brf schap van Pius X" haar kern goedkeuring zou terugkrijgen I voorwaarden waren voor del onaanvaardbaar Er zijn verschillende straf maiT len tegen Lefebvre mogelijk! neer hij toch priesters gaat Het meest waarschijnlijk lijBf hij dan tot de lekestaat zal teruggebracht

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2