lorlogsspektakel in mineur Grieks geld uit Holland Assepoester in tardige musical KUNST Zelfportret van 22-jarige Rembrandt "londs gedrag van producent Levine Damesleed in de grote stad Natuurlijk muzikaliteit zonder mooidoenerij postgiro en rijkspostspaaroanK ttn brug te ver ie Slipper and The Rose Ana-Maria Vera: ook aangepast ftG 24 JUNI 1977 FILM KUNST i Trouw/Kwartet P 11 - R 15 - HS 13 nlet van te voren had gezien. —Tens een persconferentie naar leiding van de Nederlandse pre- re van „Een brug te ver" deden enkele onaangename inclden- nfpvoor, die gedeeltelijk te wijten »n aan het feit, dat de pers de nl ,chl O) daarvan de oorzaak is, ligt igens nog steeds in het duister: itjes over „protocol" (oorspron- t Jk zou koningin Juliana aanwe- gjijn) snijden geen hout. ^Jucent Joseph Levine, die van ►psJeit niet op de hoogte was (en r meermalen betuigde dat hij er geweest zou zijn als het hem .^verteld) verwachtte commen- en viel honds uit tegen een ^nlist, die wou weten waarom jn belofte om de wereldpre- 'Jlk in Nederland te doen plaats ten niet had gehouden. Als re- op een vermeende vijandige nteu. stemming (de Journalisten wisten uit de aard der zaak niet hoe ze iets onbekends zouden moeten analy seren en hielden zich daarom aan randverschijnselen) stak hij een grof, grommerig en dwars pleidooi af voor de commerciële film. De acteur Anthony Hopkins legde er nog een schepje bovenop door drif tig tekeer te gaan tegen de pers in het algemeen en de Nederlandse pers in het bijzonder, die altijd al leen negatieve zaken wist te ver melden. Een deel van de aanwezige Nederlandse acteurs meende door middel van applaus hun instem ming met deze stelling te moeten betuigen. Alleen regisseur Richard Attenbo- rough, vriendelijk en voorkomend als altijd, had iets zinnigs te vertel len: over zijn motivatie om ster acteurs te nemen voor de vertol king van diverse figuren in „Een brug te ver". In de eerste plaats, zo zei hij, moesten de gezichten her kenbaar zijn, anders was bij een toch al zo gecompliceerde film heil loze verwarring het gevolg. In de tweede plaats waren deze militai ren eigenlijk ook sterren, zeer ster ke persoonlijkheden die elke ruim te vulden en door hun manschap pen blindelings werden gehoor zaamd. Maar dit korte, Intelligente betoog kon de nare smaak niet wegnemen. Hopelijk blijven we in het vervolg van dit soort persconferenties ver schoond: het behoort niet tot de plichten van een Journalist om zich zonder enige reden te laten uitfoe- teren en schofferen door een Ame rikaanse „captain of Industry" met een boze bui en dan nog een trap na te krijgen van het Nederlandse ac teursbestand. der Een brug tc ver" Vo< w icent Joseph Levine nam zeker een risico toen hij (volgens eigen zeggen door instinct ven) het nog niet voltooide boek „A bridge too far" („Een brug te ver") over de slag bij ;m van de inmiddels overleden Cornelius Ryan als basis koos voor een groots opgezette film. Niet omdat oorlogsfilms onbemind zijn, maar omdat het hier om een mislukte actie mislukking in het oorlogswezen betaalt niet in de filmbusiness. Toen hij eenmaal zijn t had laten spreken sloeg hij spijkers met koppen. De film moest en zou grotendeels in worden opgenomen en hij liet vanuit een helikopter zijn alziend oog gaan over het rlandse landschap. i zelf bleek door nieuwbouw :baar, het werd Deventer. Al- 1 daar op zijn kop gezet, heel r leefde In een filmkoorts, de st van elke beroemde acteur t fanfares begroet, de toeris- omden toe, enfin, u zult er ijfeld zo het een en ander ebben vernomen. Het resul- i zoveel spectaculaire arbeid geld (de film kostte, naar pt, 25 miljoen dollar) is nu in Nederlandse bioscopen te louwen. toch samen te persen tot een film- duur van ongeveer drie uur. Cornelius Ryan ging In „Een brug te ver" te werk volgens de methode die hij iti „The longest day" (over de geallieerde invasie in Normandië) en „The big Battle" (over de strijd om Berlijn) had beproefd: hij reisde ste den en landen af om met overleven den te praten, verzamelde zoveel mo gelijk informatie en voegde alle klei ne persoonlijke brokstukjes aaneen tot een groot mozaïek. Hij werkte als het ware „van onderop" en William Goldman volgt daarin voor zover mogelijk zijn sporen. En zo gaat dan, bijna 33 jaar na dato, „operatie Market Garden" over het doek. Het was de grootste luchtlandingsoperatie uit de wereld geschiedenis die zich in september 1944 boven Arnhem en omstreken voltrok, uitgedacht door veldmaar- lepoester (Emma Craven) op het bal met de prins (Richard inberlain) in „The slipper and the rose". pereen kent het sprookje van Assepoester. Het gegeven lijnt zo omstreeks 1850 voor het eerst te zijn opgedoken in 1 Chinees boek, maar het verhaal dankt zijn bekendheid thans in West-Europa) aan de versies van de Fransman fcarles Perrault en de Duitse gebroeders Grimm. Disney's kenfilm-versie uit 1950 (die telkens wordt hervertoond) facht de jongste generaties weer op een andere wijze met it verhaal in aanraking. i lijkt het welhaast onmogelijk het suikerzoete masochisme de heldin, die zich door drie flijke wijven opgewekt laat Itraiteren, door een gewoon te laten vertolken (ook de tnfilmfiguur wekte door dod- leid weerzin op) doch de En- schrijver/producer/regisseur an Forbes heeft het toch aan- lurfd. Hij veranderde hier en b&r wat aan de intrige (zo laat pi het eind Assepoester zich lerhalen om haar prins terwille h het landsbelang te verlaten, ze wordt te rechter tijd door goede fee teruggehaald) en ';te er, met muzikale hulp de gebroeders Sherman •ral beroemd geworden door [liedjes in de Disney-film „Mary •pins") en de choreografische in van Mare Breaux een over l algemeen aangename musical V ■ft Assepoester-land, waarin al- mogelijk is, onder andere het l fanderen van een kalebas in I gouden koets en een kikker in Wp livreiknecht, heeft volgens de ■m aan het eind van de achttien- eeuw bestaan in Oostenrijk ■^or de gelegenheid omgedoopt Euphrania) waar de kastelen voor het oprapen liggen en de feeërieke sfeer door de lucht dwarrelt. Goed camerawerk van Tony Imi draagt tot het welslagen van het geheel bij, doch het be langrijkste aandeel leverden de acteurs. Gemma Cravens onmo gelijke taak om van Assepoester een mens te maken wordt enigs zins vergemakkelijkt door haar aardige en niet te zoete gezichtje (al wordt ze zeer verlelijkt door de afschuwelijke pruik die ze op het bal moet dragen), Richard Cham berlain, begiftigd met een aange name stem, is de zeer mooie en niet van temperament verstoken prins. Michael Horden als de ver strooide koning, Kenneth More als een redderige kamerheer en de 87-jarige Dame Edith Evans, vol rouge, juwelen en giftige bon mots, zorgen voor de broodnodige humor. De goede fee (Annette Crosby) is een goedmoedige, doch overbelaste dame, die zich zuch tend van het ene karwei naar het andere spoedt, en zich in haar toverwerk laat bijstaan door het lelijke hondje Fred. Een onver wacht aardige film, uiteraard voor het gehele gezin. Amsterdam-Du Midi; Rotterdam- Grand; Den Haag-Metropole, a.l. schalk Montgomery (die zijn rivaal Patton de loef wilde afsteken), goed gekeurd door generaal Eisenhower, uitgevoerd door 35.000 man Engelse, Amerikaanse en later ook Poolse luchtlandingstroepen, 22.000 tanks en ander rollend materieel en meer dan 100.000 man grondtroepen. De bedoeling was om het gedemorali seerde Duitse front te doorbreken, door te stoten naar de bruggen, het Ruhrgebied te veroveren en de oor log voor kerstmis te beëindigen. Maar het ging mis. Waardoor? De tijd van voorbereiding (slechts een week) was te kort voor zo'n giganti sche onderneming. De legerleiding had er genoeg van om operaties voortdurend af te gelasten en bood niet alleen het hoofd aan ongewen ste weersomstandigheden, doch hield zelfs informatie achter (men wist 'dat er in de buurt van Arnhem niet alleen „kinderen en oude man nen" zouden vechten, zoals aan de troepen werd meegedeeld, doch dat er Duitse pantserdivisies lagen). In vloedrijke figuren, die grote beden kingen hadden tegen het plan, hiel den uiteindelijk hun mond omdat ze- „geen spaak in het wiel" wilden ste ken van het oorlogsspel. De Engelse troepen werden te ver van de brug gen gedropt. Zo kunnen we nog een tijdje doorgaan met wijsheid achte raf, maar ook het ongelukkige toe val speelde een rol en als dat er niet geweest was had het goed kunnen aflopen. Treurig, doch met mate Hoe komt nu dit droeve gebeuren, dat 17.000 doden en gewonden kost te en het overgrote deel van Neder land ten prooi liet aan terreur en hongerwinter, via een speelfilm-re- constructie, waarin eigentijdse ido len als Robert Redford en Ryan O'Neal, James Caan en Michael Cai- ne, Dirk Bogarde en Sean Connery, Gene Hackman en Elliot Gould, Maximilian Schell, Hardy Kruger, Laurence Olivier en Liv Ullmann meedoen, op ons over? Als tragisch en treurig of als spannend en he roïsch? Als beide. Er ligt wel degelijk een doem over de film, de doem van mislukking en dood en dat valt in een zo commercieel produkt te prij zen. Maar de bedruktheid wordt wel telkens doorbroken door de gebrui kelijke oorlogsfilm-huzarenstukjes met sterren in de hoofdrol. Het doet er niet toe of die heldendaden waar gebeurd zijn of niet, slechts de dose ring telt en die is toch weer te hoog. Mensen met een oorlogsfilm-allergie moeten er niet heen gaan, want het stereotiepe patroon is wel degelijk door W. Wielek-Berg aanwezig: individuele heldhaftig heid gaat niet onder in algemene chaos, dapperheid wordt nergens doorgelicht, het lot van de gewon den is al te vaak omgeven met een romantische waas. het is moeilijk, bijkans onmogelijk, om het gebeu ren te volgen en te overzien door de eenvormigheid van het vechten. Sommige tafereeltjes wekken bo vendien (overigens alleen in Neder land) de lachlust op: het ononder broken geneurie van „Oranje boven, leve de koningin" en niets anders door de overijld feestvierende Arn hemmers, het onbegrijpelijke koe terwaals van Liv Ullmann dat voor Nederlands moet doorgaan. Doch in zijn genre, dat van de spectaculaire oorlogsfilms, verdient „Een brug te ver" zeker een holge plaats op de ranglijst. Amsterdam City I, Bellevue Cine rama, Saskia, en nog 28 andere Nederlandse bioscopen, 14 jr. Sheila Levine is dead and living in New York Naar Sidney Fury's film met de pre tentieuze titel Sheila Levine is dead en living in New York" („Shella Levine is dood en woont in New York"), gebaseerd op het boek van Gail Parent, te oordelen, Jagen in Amerika de meisjes nog steeds als hijgende herten het trouwboekje na. Neem nu heldin Shella Levine. die uit haar beschermde, Joodse provin ciale milieu naar New York vlucht. Ze is niet dom. heeft diploma's, Ideeën en doorzettingsvermogen, doch desalniettemin slechts één wens: düttem. Getrouwd moet er worden, anders wankelt ze van het minderwaardigheidsgevoel. Haar vriendinnen vergaat het evenzo, ze storten zich in avonturen om in het huwelijksbed te belanden en bekla gen zich de volgende morgen tra- nenrijk over de perfiditeit van de mannen in het algemeen en van de vriend van die nacht in het bijzon der. Eigen schuld plaagt het meest, moeten ze maar niet zo door- drammen. De dokter, waarop onze Shella haar zinnen heeft gezet, loopt overigens in de fuik, ook al laat hij zich eerst versleren door een fladderige vrien din die op de hupse toer gaat. Tegen een verantwoordelijke baan, gecom bineerd met verleidelijk kleren en de Juiste kleur lippenstift kan de sukkel niet op. Wat een enge, achterlijk film! Hij zou een doorn in het oog moeten zijn van elke feministe, doch tegenwoor dig weet Je dat maar nooit. Amsterdam-Kritcrion. 14 jr. Sheila door Jac. Kort AMSTERDAM Tijdens het laat- ste concert dat in Amsterdam in het kader van het Holland Festival 1977 werd gegeven, kwam nu eens niet de menselijke stem op de voorgrond. Het Amsterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Anton Kersjes speelde werken van Beetho ven en Bruckner. Misschien dat wel het menselijk sen timent een woordje meesprak. Ten gevolge van het feit, dat de soliste in Beethovens Pianoconcert Nr. 1 niet de een of andere beroemdheid van rijpere leeftijd was, doch een pril meiske van 12 jaar. Ana-Maria Vera, de in Washington geboren dochter van een Friese Moeder en een Bolivi aanse vader was al eerder in ons land te horen. Deze avond maakte ze haar Amsterdamse debuut in het Con certgebouw. Muziekrecensenten kijken mis schien soms vervelende mensen, om dat zij er door hun beroep weinig van onder de indruk komen of een solist 9 of 90 jaar is, noch of hij van af komst een neger is of in Spakenburg is geboren. Het gaat er uitsluitend om om wat en hoe er gespeeld wordt. De rest is bijzaak. Ana-Maria Vera is om te beginnen een leuk eenvoudig meisje om te zien, maar nog voor ze aan haar solopartij begint, blijkt ze intens mee te leven met wat erin het orkest gebeurt. Wanneer het haar beurt is, geeft ze allereerst blijk van een uit- stekend ontwikkelde techniek, per- Ana-Maria Vera feet geschikt voor een stuk als dit en waarschijnlijk ook voor Mozart-con- van haar voordracht: natuurlijk mu- certen. Haar spel is parelend en zlkaal en zonder mooidoenerij. Zo transparant en heeft toch voldoende kan alleen een heel groot kunstenaar body voor grote zaal. het, of een kind. ADVERTENTIE Maar het meest bewonderde ik de natuurlijkheid en ongekunsteldheid Na de pauze speelde het A'dams Philharmonisch Orkest Bruckners Zesde Symfonie in een buitenge woon boeiende en geïnspireerde ver tolking. Een waardig besluit van het laatste concert uit het Holland Festival, het enige van de gehele serie, dat geheel uitverkocht was. postgiro chèquespostaux néerlandais carte de paiement betaalkaart 9234567 TH G LUCASSEN STATIONSSTRAAT 33 L00W0UDE 9999 in nederlandgarantie tot lOO gulden na legm Gaat u genieten van de Griekse zon en van de antieke cultuur? Laat uw genot dan niet bederven door te weinig geld op zak. Neem wat betaalkaarten van de postgiro mee. Elk postkantoor in Griekenland geeft u er 2000 drachmen per kaart voor, op vertoon van uw nieuwe giropas en uw geldig paspoort. Goede reis! Contant vreemd geld in meer dan 30 landen. arnhem (anp> - Door de ge- Politieformuüeren meentepolitie in Arnhem zullen geen gegevens meer worden aange- A J tekend over ras en type op forraulie- III AffluCnt WOrQCIl ren die zijn bestemd voor de compu ter. Tot nu toe zijn in Arnhem, waar sinds mei van dit Jaar van de formu lieren gebruik wordt gemaakt, geen gegevens ter verwerking in de com puter gebracht. De politie wacht op nadere richtlij nen van de minister van binnen landse zaken, zo schrijft Arnhems burgemeester drs. J. A. F. Roeien in antwoord op schriftelijke vragen AMSTERDAM In de aanwinsten zaal van het Rijksmuseum te Am sterdam is dit zelfportret van Rem brandt vanaf heden te bezichtigen. Het werd door het museum aange kocht met een extra rijksbijdrage en grote financiële steun van de Vereni ging Rembrandt en het Prins Bern- hardfonds. De nieuwe aanwinst dateert vermoe delijk uit 1628, toen Rembrandt pas 22 jaar was. Het is het vroegst beken de zelfportret van hem. Op een pa neeltje van maar 22,5 bij 18,5 cm heeft de jonge schilder zijn eigen gezicht bij een bijzondere lichtval afgebeeld. Het sterke licht komt van achteren en strijkt langs een deel van de schouder, de hals. het oor. de wang en de neuspunt. Aan de scha duwkant steekt de kop scherp af tegen de lichte achtergrond. Rem brandt heeft zichzelf hier gebruikt als model voor een studie van licht en schaduwwerking. Een dergelijk portret dat in 1629 (dus ongeveer een jaar later) is gemaakt, bevindt zich in de Alte Pinakothek in München. Het nu aangekochte portretje werd In 1959 bekend doordat het in Lon den werd geveild. Sindsdien is het enkele keren tentoongesteld. Van 1960 tot 1971 had het Rijksmuseum het in bruikleen. van raadslid F. J. van der Linden (PvdA/P8P-fractie). Deze wilde weten of in Arnhem ook wordt gewerkt met formulieren voor de automatische verwerking van re- cherchegegevens. Op die formulie ren staan ook vragen over ras en type. Het Arnhemse politiekorps is betrokken bij de proef onder 22 korpsen met gemeentepolitie en twee districten van de rijkspolitie waar de formulieren in gebruik zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 13