De pastor en zijn identiteit VLOOIEN PLAAG?i_ Opofferingen van een arme kerk Zevenhonderd miljoen rooms-katholieken i1 Uit brieven van lezers ROXASECT Lutherse ethiek van de rechtvaardige revolutie LARVENDODER Zending onder bosjesmannen: VANDAAG Voorbijgangers Studentengemeente* in conflict met kerk in Hannover j> WOENSDAG 22 JUNI 1977 KERK Trouw/Kwartet Onlangs promoveerde in Groningen T. Kruyne, wetenschappe lijk medewerker aan de theologische faculteit en leider van Klinische Pastorale trainingen, tot doctor in de theologie. Hij deed dit met een proefschrift op pastoraal psychologisch terrein, over „De pastor en zijn identiteit in het geding." Dit is wel een vermelding waard, èn omdat er op het gebied van de pastorale psychologie in ons land nog niet zo veel is gepubliceerd, èn omdat de identiteitscrsis van predikanten van directe betekenis is voor kerken en gemeenten. De eerste zin van het boek luidt: De positie van de pastor is een afspiegeling van de crisis der kerk. Aldus de Amsterdamse lutherse theoloog prof. dr. C. H. Lin- dijer, die in bijgaand artikel het proefschrift van dr. Kruyne bespreekt. „De pastor en zijn identiteit in het geding" is uitgegeven door Wever. Franeker; de prijs is 32,50. door prof. dr. C. H. Lindljer Dr. Kruyne haalt op het omslag van zijn boek een grapje uit. De titel luidt daar: de ?astor en zijn Identiteit In het geding. De pastor ls voor een deel een vraagteken geworden! Hij vraagt zich al wie hij eigenlijk ls, wat de zin is van zijn werk hij ls met zijn Identiteit ln een crisis geraakt. De tijd van de eerbiedwaardige, ge ziene figuur van de dominee of pas toor. de man van gezag en de behoe der van een gewijde levensorde is voorbij, de Idylle is verstoord. Het werk van de pastor is vol spanningen geworden. De pastor heeft proble men op drieërlei niveau: in zijn be roep (problemen t.a.v. gezag, leider schap. omgaan met de tijd), in zijn gelovig zijn (ls zijn geloofsbeleving authentiek? kan hij als gelovige zichzelf zijn?) en in zijn mens zijn (hoe leeft hij met zijn gevoelens van liefde, teleurstelling, boosheid, zijn tekort aan privacy en intimiteit, zijn persoonlijke problemen?). Er ls veel problematiek, en toch zegt dr. Kruy ne dat met het woord ..pastor" iets wordt uitgedrukt waar ln onze tijd enorme behoefte aan ls (verlangen naar communicatie en nabijheid, naar verstaan en aanvaard worden). Daarom ls het van belang dat de oorzaken van de identiteitscrisis van de pastor onderzocht worden en dat er middelen ter genezing worden ge vonden. Erikson Dr. Kruyne gaat te rade bij de Ame rikaanse psychiater Erik Erikson. die zich veel heeft beziggehouden met identiteit en identiteitscrises. d w z. met de mens die in verwarring bezig ls met de vraag wie hij eigen lijk is. Erikson ziet ln het leven van een mens acht fasen. Deze moet men „doorwerken", iedere fase heeft zijn eigen conflict en uitdaging. Steeds gaat het in ons leven om óf verdere rijping, óf stilstand en achteruit gang. Erikson heeft zich vooral be ziggehouden met de identiteitscrises van de jonge mens: hij ontmoette jonge mensen ln militaire dienst in Wereldoorlog II ln hun identiteits verwarring en Jonge mensen ln het naoorlogse Amerika die dezelfde ver schijnselen vertoonden. Hij schreef ook zijn boek over de identiteitscri sis van de jonge Luther. Kruyne con centreert zich op een latere fase: die van de generativiteit, dat is de perio de waarin een mens zorg draagt voor een volgende generatie, waarin hij er behoefte aan heeft dat er een appèl op hem wordt gedaan, waarin het er om gaat zich over te geven en zich in te zetten. Tot echte generativitelt komt men pas als men de vorige levensfasen goed heeft „doorge werkt"; de kenmerkende kanten van de vorige fasen (bijvoorbeeld ver trouwen. Initiatief, intimiteit) wer ken mee aan de opbouw van deze generativitelt. Kruyne ziet deze ge- nerativiteit juist als heel belangrijk voor de pastor. Er is een frappante overeenkomst tussen de pastorale houding en de generatieve mens. „De zorg en inzet voor de ander, leiding geven aan de nieuwe genera tie; leraar zijn, maar ook de uitda ging en het appèl nodig hebben van de jongeren; zichzelf kunnen inves teren en dat ook onderbrengen in een waardevol instituut al deze aspecten zijn in het pastorale werk aanwezig". De pastor komt niet geheel tot deze generativitelt. omdat er in vorige le vensfasen een stagnatie is opgetre den; een van de opbouwelementen is niet voldoende tot zijn recht geko men. Vanuit zijn onderzoek is dr. Kruyne tot de stellige overtuiging gekomen dat de oorzaken van de crises liggen in de ontwikkeling van de persoon van de pastor. Vanuit zijn materiaal, afkomstig uit trainingen van pastores, beschrijft hij nu twaalf pastores; telkens geeft hij twee voor beelden van stagnatie in een bepaal de fase van Erikson. Het is boeiend en overtuigend mate riaal. dat ook getuigt van de capaci teiten van de schrijver als man van wetenschap en als supervisor. Wij zien een aantal protestantse en r.k. pastores voor ons oprijzen in hun gebrek aan vertrouwen, hun twijfel, hun inferioriteitsgevoelens, het niet doorgewerkt hebben van adolescen- tieproblematiek enz. En het gaat hierbij niet om „mislukte domi nees". maar om pastores met capaci teiten en generatieve vermogens, maar toch „ergens" gestagneerd en tekortschietend. Wegen ter genezing Wat kan er gedaan worden om deze pastorale crises op te lossen of te voorkomen? Kruyne ziet m.i. te recht als wegen: Klinische Pasto rale Vorming, supervisie (op niet- R.K. huwelijksrecht Dominee Brink zal intussen wel zijn gepromoveerd en dat gun lk hem best. maar uit de bespreking van zijn proefschrift ln TROUW 17 Juni (waarvan ik mij overigens afvraag, of deze wel recht doet aan zijn be doeling) blijken enige misver standen: Het ls geen standpunt van de r.k. kerk. dat huwelijken van haar leden uitsluitend geldig zijn na kerkelijke inzegening, en de priester brengt geen huwelijksverbintenissen tot stand. Ons kerkelijk wetboek kent geen inzegening van het huwelijk, al ls de laatste tijd deze protestante term onder katholieken in zwang geraakt. In de officiële taal van de kerk is sprake van een „kerkelijk geldige huwelijkssluiting" en deze heeft doorgaans plaats binnen het kader van een kerkdienst, dus niet op het gemeentehuis. De katholiek beschouwt het huwe lijk als een gewoon aards gebeuren, dat niettemin door Christus ls ver heven tot de waardigheid van een sacrament. Man en vrouw dienen het elkander toe. Vraag: wat doet de pastoor er dan bij? Antwoord: die ls gequaliflceerd getuige. Vraag: moet hij er per se bij zijn? Antwoord: niet per se. maar meestal wel „per le gem". d.L krachtens een wet, die de kerk heeft gemaakt en kan afschaf fen en waarop zij uitzonderingen kan maken. De r.k. kerk nu erkent in het alge meen een huwelijk pas na sluiting voor een pastoor en twee getuigen, maar er zijn uitzonderingen. In mijn studententijd verdiepten wij ons graag ln de situatie van twee gelle ven op een overigens onbewoond eiland, zonder boot of vliegtuig naar het vasteland; zij hoeven niet te wachten met trouwen tot er een pastoor met of zonder getuigen aan spoelt. Maar ln 1970 opende de paus een reëler perspectief door de bis schoppen toe te staan voor gemeng de huwelijken ln geval van ernstige moeilijkheden een andere dan de voorgeschreven vorm te erkennen, bv. de huwelijkssluiting voor de ambtenaar van de burgerlijke stand. BIJ uitzondering is het dus mogelijk om kerkelijk geldig te trouwen buiten het kerkgebouw en zonder priester. UTRECHT Mr. E. M. Vos de Wael-Smulders Korte duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, boeven kunnen worden gestuurd naar: Secretins Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. Bi| publikahe wordt de naam van de schrijver vermeid. nen om lessen bij te wonen om tot de conclusie te komen van wat hij allang weet. Ik heb honderden les sen ln mijn leven bijgewoond en als leraar dezelfde illusie gehad als hij om tot de ontdekking te komen, dat men eenmaal bij het onderwijs aan geland op de klassieke manier door ging. Dat is ook het gemakkelijkst, kost weinig voorbereiding en geeft de minste weerstanden bij ouders, die van al die „nieuwigheden ln de theologie" doodsbang zijn. Je kunt er toch geen leerlingen door kwijt raken als je net beroerd voor een teldatum zit. De oorzaak van de malaise, die Venema dagelijks zal constateren, ligt niet alleen aan de soms geringe interesse. Bij de lera ren aan het Mavo enz. ligt het veel- zins aan hun neutrale opleidingen. BIJ de onderwijzers aan de P A. is het geen examenvak. Ook op de meeste P.A.'s is van integratie wei nig of geen sprake en staat het G.O. geïsoleerd. Daarnaast is er bij hun komst op de P.A. een ontstellend gebrek aan gewone bijbelkennis. Ik ben van mening dat mijn collega eerst voor deze problemen komt te staan. En nu die integratie! Ik heb in een zogenaamd afscheidscollege een pleidooi gehouden voor de ethiek op de P.S. Daarbij heb lk er wel de nadruk op gelegd, dat het om een globaal overzicht van de geschiede nis van de ethiek moet gaan en daarnaast en vooral om de ethische vragen, die in verschillende vakge bieden aan de orde kunnen komen. Zeker voor een christelijke P-A. noodzakelijk. Men zou dit daar als een verplicht onderdeel van de zoge naamde maatschappijleer kunnen doceren. De staat en de maatschap pij komen ook voor een aantal ethi sche vragen te staan. Natuurlijk zijn er zeker nog andere mogelijkheden tot integratie van het bijbelonder- wljs op de PA. Dit was er alvast één. DAR ES SALAAM De Ameri kaanse theoloog William Lazareth heeft op de lutherse wereldassem blee ervoor gepleit, dat men naar analogie van de ethiek van de recht vaardige oorlog ook een ethiek van de rechtvaardige revolutie gaat ont wikkelen. Wexep. Aanleiding tot zijn voorstel ls de situatie in zuidelijk Afrika, waar vol gens Lazareth de regering in Zuid-' Afrika in toenemende mate haar aanspraak op wettig gezag verliest, doordat zij het grootste deel van de bevolking uitsluit van politieke ver- ds. J. Hoeve, antwoordelijkheld. (ADVERTENTIE) 'OXASEC arvendode Als u net thuis van vakantie niet meteen besprongen wilt wor den door hongerige honde- of kattevlooien. moet u vlak vóór de vakantie even spuiten met Ook afdoende tegen mieren, kakkerlakken en ander kruipend ongedierte. Bij uw drogist. (ffi PHILIPS-DUPHAR NEDERLAND B.V. AMSTERDAM ROME Het aantal rooms-ka tholieken in de wereld ls de zeven honderd miljoen gepasseerd. Vol gens het zojuist verschenen statis tisch jaarboek der r.k. kerk voor 1975 zijn er 709.558.000 rooms-katholie- ken op een wereldbevolking van bij na vier miljard mensen. Een op de zes mensen in de wereld is dus rooms-katholiek. NEW YORK Het verzet vanuit Amerikaanse kerken tegen geweld op de tv heeft tot enige succes geleid. Procter en Gamble en de Pillsbury maatschappij hebben beloofd, voort aan af te zullen zien van sponsoring van tv-programma's met overdadig geweld. BRASILIA In het grootste r.k. land ter wereld, Brazilië, is echt scheiding legaal geworden. Met 219 tegen 159 stemmen aanvaardde het congres hiervoor een grondwetswij ziging. BRAUNSCHWEIG In het ka der van het tweerichtingsverkeer in de zending heeft het Westduitse Braunschweig een lutherse dominee uit Japan gekregen. Ds Horaki Tani- guchi (47) is voor vijf jaar predikant geworden in een nieuwbouwwijk. ALICANTE Volledige gods dienstvrijheid en afschaffing van het katholicisme als staatsreligie heeft de Spaanse lutherse kerk geëist op haar laatste synodevergadering. In een brief aan de koning vraagt de synode volledige amnestie ais eerste door Henk Verburg Begeleiding H« Eiuchedese mitlatltf om college Venema de begeleiding le geven van zo'n 200 leerkrachten bij het basis onderwijs t a v het godsdienston derwijs op de christelijke scholen is toe te Juichen Ik wens hem van harte sterkte toe met deze hoven- menselijke opdracht. HIJ wil begln- Eén van de grootste problemen van de (zwarte) Nederduits Gereformeerde Kerk van AfriJca (NGKA) is het gebrek aan financiële mogelijkheden. De Inkomens van de zwarte bevolking van Zuid-Afrika zijn zo laag dat er voor de meeste kerkleden maar weinig mogelijkheid is om aan bet kerkewerk bij te dragen. De gemeenten van de NGKA kunnen dan ook niet dan met grote inspanning de predlkantstractementen opbrengen. Zo bezien ls het een grote opoffering van deze kerken om gezamenlijk een zendingspredikant te onderhouden, die ln Botswana werkt onder de daar levende bosjesmannen. Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westttaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56 ZwoUe Tel. 05200-17030 Enkele jaren geleden besloot het centraal orgaan van de gereformeer de zending om nlet-blanke Zuldafri- kaanse predikanten in de gelegen heid te stellen kennis te maken met het kerkelijk leven in ons land. De zendingspredikant van de NGKA, ds. Lucius Rammala was daartoe onlangs ln ons land te gast. De 54- jarige ds. Rammala was Jarenlang predikant van de kerk van Germis- ton (bij Pretoria). Vier jaar geleden werd hij als eerste zendingspredi kant van de NGKA (tot nu toe bleef hij dus de enige) uitgezonden door de streeksynode van Zuid-Trans- vaaL Zijn arbeidsterrein 150 km Noord/Zuid en 300 km in West'ooste- li jke richting het het westen van de staat Botswana. Ds. Rammala: „In dat gebied wonen ongeveer drieduizend bosjesman nen. ZIJ leven nog op vrijwel dezelfde wijze als hun voorouders alle eeuwen door. verjaagd van het ene gebied naar het andere, hebben gedaan. Dat betekent dat ze nog leven van de jacht op alles wat hen in staat stelt in leven te blijven. Dat dit niet lan ger kan, beseffen ze zelf ook wel, maar ze kunnen niet zonder mede werking van buitenaf anders gaan leven Ds. Rammala weet van een enkeling die heeft geprobeerd zich aan het zwervend bestaan te ontworstelen door ln de mijn te gaan werken. Maar dat is mislukt, niet in de laat ste plaats omdat de bosjesmannen door geen enkele bevolkingsgroep volledig geaccepteerd worden. Wel heeft een deel een werkkring gevon den bij blanke boeren en bij b.v. de Herrero-stam ln Namibië, het land waar ook veel bosjesmannen wonen. Armoede Het merendeel trekt echter nog door onvruchtbare streken, op zoek naar dieren die voor voedsel en kleding kunnen zorgen. Zeer zwaar is de situ atie voor de oudsten onder hen. die met meer ln staat zijn zelf te jagen en vooral als ze zelf geen kinderen hebben maar moeten afwachten wat er van de buit voor hen over schiet Ds. L. Rammala Van de armoede en ellende onder de in Botswana levende bosjesmannen kan ds. Rammala veel voorbeelden geven: „De kinderen die ter wereld komen leven de eerste drie jaren van moedermelk; tot voor kort beteken de dit dat tussentijds geboren baby's direct na de geboorte gedood wer den." Wat de woonomstandigheden betreft: „De door gebrek aan materi aal soms maar half afgebouwde wo ningen, bestaan merendeels uit kar ton en papier." Kostbare arbeid Zendingsarbeld onder bosjesman nen ts een kostbare zaak. Ten eerste vanwege de grote afstanden. Voorts omdat zij wonen in een gebied waar men een toch oersterke Landrover na dertig maanden moet vervangen. Een rijdende kliniek voor medische verzorging is onontbeerlijk, niet al leen vanwege de afstanden maar ook omdat de bosjesmannen dikwijls de veertig cent registratie-kosten niet kunnen opbrengen die door de offi ciële klinieken worden berekend. En dan is er nog dit: „Het water vormt een groot probleem. Het boren naar grondwater kost 75 gulden per me ter. Vaak moet er zes. zeven keer geboord worden eer er resultaat is."- Vier jaar geleden zijn vrouw leefde toen nog; vorig jaar overleed zij plot seling en bleef de predikant achter met zes kinderen zette ds. Ram mala zich vooral in voor het onder wijs, met name aan kinderen. Ook hier vormen de grote afstanden een probleem; kinderen moeten van huis opgehaald worden, ook al omdat de ouders uit zichzelf de kinderen niet >01 EN ■h pretentieuze wijze) en pastoraat aan pastores. Bij dit laatste merkt hij op dat het pastores vaak zo zwaar valt om van elkaar hulp te willen ontvan gen. Ook wijst hij op de zijns inziens sterk toenemende huwelijksproble matiek onder pastores. Kruyne wijdt er niet over uit, maar het spreekt wel vanzelf dat zijn studie belangrijke vragen opwerpt ten aan zien van de opleiding en de begelei ding van predikanten. Andere factoren Dr. Kruyne ziet de oorzaken van de crisis van de pastor vooral „intra- psychisch", dus gelegen in de ziel. het innerlijk, de levensgeschiedenis van de pastor zelf. Hij noemt hier naast ook andere factoren. Hij spreekt ook over de identiteitscrisis van de kerk en hij heeft aan het eind van zijn boek een hoofdstuk over de maatschappelijke en theologische veranderingen die mede de identi teitscrisis van de pastor bepalen. Hij zegt ln dat hoofdstuk interessante en vermoedelijk ook wel ware din gen. Maar het is voor mij onbevredi gend dat het hier geschrevene niet voorkomt uit het onderzoeksmate riaal. En het blijft ook onduidelijk hoe de maatschappelijke en theolo gische factoren zich nu verhouden tot de intrapsychische. Ondanks dit laatstgenoemde be zwaar is de studie van Kruyne van werkelijk belang voor pastores en voor allen die zich interesseren voor de crisis van pastores en kerk. stap naar een echte verzoening van alle Spanjaarden. ATHENE Op het monniken schiereiland Athos is het ook niet meer wat het geweest is. Tussen de twintig kloosters is moderne hoog bouw gepland, die ruimte moet bie den aan een Grieks ambtenarenkan- toor en een byzantijns studiecen trum. De kunsthistoricus professor Pavlos Mylonas, die belast is met de leiding van monumentenzorg voor wat de Athos betreft, heeft uit pro test zijn functie neergelegd. VEENENDAAL De stichting „Licht in het oosten" verleent al sinds 1920 hulp aan christenen in Oost-Europa, thans voornamelijk li teratuur- en radiowerk. In het comi té van aanbeveling zitten o.a. ds Overduin, prof. dr K. Runia, ir J. Van der Graaf, de baptist prof. dr. J. Reiling en de vrijgemaakte ds C. Van Ginkel. Het Juni-nummer van het blad .Licht in het oosten" geeft een volledig overzicht van het werk van deze organisatie (aan te vragen post bus 262, Veenendaal). OEGSTGEEST Op 21 augus tus ls het de hervormde „zendings- bussenzondag". Aan predikanten en voorgangers in het hele land wordt gevraagd, op deze zondag extra aan dacht te geven aan de zendingsbus bij de uitgang van de kerk. Vorig jaar was de opbrengst van de zendings bussen voor het eerst meer dan een miljoen gulden. over Jakob De dominee in ons dorp preekte t t deze zondag over Jakob. En wel oveiuii dat verhaal van die gespikkelde en k>i< gestreepte schapen die hij uiteindelijk van Laban meenam. Hifcs 1 had er al eens eerder over gepreekt r en gaf wie dat wilde even de »n gelegenheid om weg te gaan maar «d waarschuwde toch dat hij dit ter hoofdstuk. Genesis 30. nu van een >or andere kant zou benaderen. En toen» s< bleef natuurlijk iedereen zitten. Dit iat alleen om even de gemoedelijke pk sfeer te schetsen die in onze dorpskerk heerst. Als de dominee „goede morgen" zegt. heb ik grote r™ moeite om hem niet meteen te antwoorden. Ik denk dat zoiets ook de bedoeling is. Hij liet ons zien dat Jakob ook in die hele schapen-affaire dezelfde slimmerik van altijd is. Hij toonde dat zelfs aar met te beweren dat die droom waarover Jakob het heeft wel uit z'n duim gezogen zou zijn. Ik kon daarin wel met hem meegaan. Hij weigerde dan ook om aan het hele verhaal een vrome draai te geven. Jakob was geen held. ook al stond hij in Hebreeën 11. Misschien stond hij daar alleen maar in om ons een beetje moed te geven, wanneer we bezig waren vooral Jakobs voorbeeld niet na te volgen. Want dat laatste was niet eenvoudig. Wij zijn ook de domsten niet en halen er graag de Here God bij als dat zo uitkomt. En als iemand het dan niet- 1 doet omdat hij aan Jakob denkt daiT" is ook dat weer niet goed. Denk maar aan minister Van Agt die zei dat de natuur een handje geholpen had in Bovensmilde. Je doet 't niet gauw goed. Eén ding werd ons wel duidelijk, dat het zaak is om niet te veel te letten op wat de mensen er wel van zeggen en zullen zeggen, maar om je te houden aan dat wat je zelf gehoord hebt. Dan heb je trouwens al je handen vol. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Veenendaal: H. Binni kamp te Maarssen; te Makkun (toez.): C. W. Oppelaar te Nieuw Amsterdam; te Hattum: E. J. Bos Kamperveen. Aangenomen naar Kruiningen: J. H Dorgelo te Souburg; naar Rhenw I (vac. P. L. J. Wapenaar): P. van Di! te Wolphaartsdijk (verb. ber.). n Bedankt voor Klaaswaal: H. Harkt^ l GEREF. KERKEN t€ Beroepen te Barendrecht: C. Zeef man te Birdaard; te Goes: W. J^ roense te Zuidhom; te ScheveniiR, gen: A. v. d. Zwaag te Heerde. IC GEREF. GEMEENTEN d Beroepen te Almelo en te Lelystadcl R. Kattenberg kand. te Krimpek a.d. IJssel; te St. Philipsland, Hoofd dorp, 's-Gravenpolder, Genemui den. 's-Gravenzande, Enkhuize ri" Dinteloord, Krimpen a.d.IJssel en t Oudemirdum: C. Vogelaar, kand. Mijdrecht j Bedankt voor Clifton (VS): J. vaP' Haaren te Amersfoort. ,d ma te St Philipsland. naar school zullen doen, daar im mers „onderwijs" voor hen een vreemd verschijnsel is. Van het Nederlandse werelddiako- naat ontving de NGKA-zending vooral hulp voor dit deel van het werk. De kinderen gaan op bestaan de scholen waar de voertaal Engels is. Dat kan ook niet anders, want alleen onder de drieduizend bosjes mannen die ds. Rammala bereikt worden al vijf verschillende talen gesproken. Meetellen Voor de mogelijke vestiging van een vaste nederzetting voor een deel van deze mensen een aanvraag daar voor ligt bij de regering van Botswa na is aan de NGKA-zending gelde lijke steun toegezegd door doopsge zinden in Noord-Araerika. Hoewel de financiën een onafgebro ken zorg moeten zijn voor de zwarte NG-Kerk, aarzelt ds. Rammala niet om te zeggen dat hij gebed, voor het zendingswerk zowel als voor betere rassenverhoudingen in Zuid-Afrika, het belangrijkst vindt. Dankzij de inzet van de jonge NG- Kerk in Afrika kon het gebeuren dat onlangs drie bosjesmannen op een zendingscommissie van NGKA en lutherse kerk (waarmee wordt sa mengewerkt) toestapte om het vol gende te zeggen: „Wij aanvaarden het Evangelie van Jezus Christus. Want nu er onder ons een kerk wordt gesticht, blijkt dat wij meetellen, dat wij door de christenen ook als men sen beschouwd worden Henk Verburg is verbonden aan de Informatiedienst van de gereformeer de kerken. Pater Scholten De Nederlandse pater DominiP Scholten is telefonisch met de dool bedreigd, wanneer hij niet binnen 2P uur Zuid-Afrika verlaat. Pate* Scholten is secretaris-generaal var' de r.k. bisschoppenconferentie vai° Zuid-Afrika. Hij had een belangrijk aandeel in het besluit van de bir* schoppen om tegen het beleid va?d de regering in de r.k. scholen vod blanken ook open te stellen voc|® niet-blanke kinderen. Ib Ds. Moen Ik Kwan Na een bezoek van zijn 83-jarige iij Canada levende moeder heeft dr1 gevangen zittende dominee Moei? Ik-Kwan in Zuid-Korea zijn honger' staking beëindigd. Met zijn actir. demonstreerde hij voor het hersté1 van de mensenrechten en de demo cratie in zijn land. De gezondheid^! toestand van de 54-jarige is zea slecht It HANNOVER. (EPD) - Tussen t lutherse landskerk en de studente*! gemeente in Hannover is een opdt conflict losgebarsten. Begin de^d maand liet de kerk het huis van studentengemeente sluiten, nadL de studenten het ondanks een ve bod omgedoopt hadden in mas-Münzer-huis". Thomas Mi was een bekend christen-anare] in de zestiende eeuw. Het gebouw werd vervolgens kraakt door studenten. Omdat gesprekken met de bezetters opgeleverd hebben, heeft de kerk gerechtelijke stappen aangek! digd wegens huisvredebreuk inbraak. Voor de kerk zijn de ontruiming het gebouw en de verwijdering de naam „Thomas-Münzer-h( van de gevel voorwaarden daarv< dat het werk van de studente] meente kan worden voortgezet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2