Derde wereld niet onder de indruk van theologische volzinnen Schapen - synodeleden 'Kerk bereikt de onderlaag niet' d1 1 Uit brieven van lezers Atheïsten eisen van Vaticaan 100 miljoen Duitstalige gemeenten in Rusland dankbaar Koreaanse dominee in hongerstaking Gereformeerd deputaatschap Zuid-Afrika informatie Twee ton voor actie nieuwe testamenten VANDAAG infi Literatuur over kerkdiensten Voorbijgangers1 fc DINSDAG 21 JUNI 1977 Trouw/Kwartet in Van een onzer verslaggevers LAGE VUURSCHE Het gesprek dat de Interkerkelijke coördinatiecommissie ontwikkelings projecten, ICCO. In Lage Vuursche heeft opgezet om te komen tot een Overzeese beheersraad ls gisteren begonnen ln een geest van twijfelzucht en voorzichtigheid. De voorzitter van het beraad, de hervormde synodescriba dr. A. H. van den Heuvel zei ln zijn openingswoord dat het de bedoeling ls betere vormen van samenwerking tot stand te brengen tussen mensen, die ln een tegenovergesteld kamp van onze wereld leven, maar de ontwlkkellngsdeskundige dr. Aaron Tolen uit Kameroen moest het allemaal nog maar zien, zei hij. HIJ was bang dat ICCO nooit ln staat ls werkelijk samen met de geldontvangers het beleid uit te stippelen. Tolen noemde de poging van ICCO de ontvangers van het geld inspraak te geven in het beleid, een gevaarlijk experiment. Het ls volgens hem een teken dat ICCO Inziet dat we allen ln hetzelfde schuitje zitten ln deze we reld. HIJ zei het jammer te vinden dat de kerken eigenlijk nagenoeg helemaal niet ln ontwikkelingssa menwerking geïnteresseerd zijn. Zij produceren wel sierlijke theolo gische volzinnen, maar het geld moet van de regeringen komen. Dr. Tolen vindt dat ontwikkelingssa menwerking niet alleen maar kan plaats hebben in arme landen. Zo lang Je bijvoorbeeld het werk van multinationale ondernemingen ook nog ziet als ontwikkelingshulp, ge tuigt dat van een beperkt inzicht. Volgens hem ls het nodig dat ontwik kelingswerk niet alleen in de arme landen, maar ook in de rijke wereld gebeurt. De Kenlase ontwikkelingsdeskundi- ge B. Kiplagat vindt het ook onder drukkend, wanneer een organisatie zoals ICCO, die geld aan ontwikke lingswerk uitgeeft, spreekt over het opdragen van macht aan de armen. Laat ons liever eens weten wat Jullie problemen zijn, vroeg hij. En ook de vertegenwoordiger uit Trinidad Ro bert Cuthbert riep op om grote woorden zoals de overdracht van macht maar liever achterwege te laten. De Egyptische bisschop Samuel zei dat het reserves consortium (zoals de bijeenkomst ln het Engels heet) pas interessant wordt als het een voorbeeld wordt voor andere landen en wanneer Nederland erin slaqagt samen met die andere landen stap pen te doen ten gunste van een nieuwe internationale economische orde. Dr. Van den Heuvel deed ln zijn openingswoord een beroep op de gemeenschappelijke inspiratiebron van de oecumenische ontwikke lingsexperts. „We beginnen vanuit ongelijke posities en vanuit opvat tingen die voor de een dit en voor de ander dat betekenen. Alleen een ge méénschap kan ons helpen uit deze tweeslachtigheid te komen. ICCO gaat ervan uit dat er iets bijzonders is aan het christelijk geloof dat ook voor het ontwikkelingswerk van be tekenis ls. Wij geloven dat de chris telijke gemeenschap ln de wereld voldoende werkelijkheid Is om er een kanaal voor ontwikkelingswerk van te maken. De aard van deze gemeenschap wil dat vijanden bu ren kunnen worden, dat broeders elkanders hoeders en gemeentes el- Korte duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schnjver vermeld. Openbaar en christelijk onderwijs Hierbij een reactie op het m l. eigen lijk niet in een christelijk dagblad passende artikel van de heer Onvlee. De heer Onvlee maakt zich schuldig aan „wishful thinking". De tegen stelling tussen openbaar en christe lijk onderwijs zit niet in een weder zijds waarderend woord. Het ko ningschap van Christus onverkort erkennen was en ia de wezenlijke identiteit van een Christelijke school. In die keuze ls het óf-óf uit gesloten. Wie niet voor Hem is. is tegen Hem. Waar men aan Hem ge hoorzaam is zal men dus geen be hoefte hebben om tot een samen- werkinggschool te komen. Naar het woord van de huidige minister: „On derwijs kan nooit neutraal zijn." Het is de vrijheid van de openbare school dat niet-neutraal zijn te uiten in een verbondenheid aan de een of andere partij-ideologie. Welke dat is. wordt de ouders pas later duide lijk. Een christelijke school draagt naar bulten uit dat zij poogt haar onderwijs ln overeenstemming te doen zijn met de leer van Jezus Christus. Die pogingen zijn soms wat verflauwd en hier en daar dreig de de eigen signatuur verloren te gaan. teder die dat echter heeft mee gemaakt, weet hoe heilloos dat was. De nu zich overal vernieuwende be wustwording van de waarden van een christelijke school, werd enige Jaren geleden nog voor onmogelijk gehouden. De reactie van de heer Onvlee is daarom een tragische. HIJ wil de openbare school behouden en de christelijke school in haar zien opgaan. Niemand uit het kamp van de christelijke school zal ooit de openbare school het recht op be staan ontkennen. De heer Onvlee maakt hier een lelijke schuiver. Hij wil zien verdwijnen wat hij persoon molukkers bedreigd, maar door hun eigen dronken vader. Ze kunnen niet vluchten Vroeger probeerden hun moeders hen te beschermen, al werden ze zelf bont en blauw geslagen. Nu drinken vele moeders met vader mee. Volgens het artsenrapport van Janu ari '76 drinken 140.000 vrouwen te veel. en zijn er al 24.000 verslaafde vrouwen ln ons land. Ook grotere broers en zusters drinken een bier tje. Volgens de T.V. is dat thuis drinken zo gezellig Maar bange kinderogen smeken om hulp. En ze weten niet eens hoe groot de schade is. die wordt aangericht door drug gebruik (nicotine, alcohol, enz.). Het roken en drinken van vaders en moeders veroorzaakt veel meer schade dan een gijzeling in school verband. En wie zet zich in deze kinderen te bevrijden? Nieuwe Pekel* I.ammy Reilling kaars helpers kunnen worden. En dat ln dat proces machteloze en de zwakke kunnen uitmaken wat er moet gebeuren. Of het waar is hetgeen dr. Van den Heuvel bij de opening van het ge sprek zei, moet deze week nog blij ken. In elk geval ls wel duidelijk dat de mensen uit de derde wereld, die hier zijn, vastbesloten zijn zich niet met schljnlnspraak te laten afsche pen. Ze zijn hier duidelijk gekomen om samen met ICCO te gaan beslis sen wat er moet gaan gebeuren met de veertig miljoen gulden, die het ICCO elk Jaar aan overheidsgeld verdeelt onder een groot aantal ont wikkelingsprojecten in de derde wereld. Deze week komen prins Claus en minister Pronk om mee te doen aan het gesprek. Gisteren werd het van de kant van het ministerie van ont wikkelingssamenwerking geopend door dr. P. J. H. Jonkman, de direc teur-generaal, die zeer nadrukkelijk vaststelde dat het ICCO volledig onafhankelijk is van de regering en dat deze dat liever ook zo wil houden. Van een onzer redacteuren SEOEL Sinds 18 mei houdt de Koreaanse dominee Moen Ik-Hwan samen met zijn gezin een hongersta king als demonstratie voor herstel van de burgerrechten ln Zuid-Ko- rea. Moen heeft Intussen al zijn tes tament gereed gemaakt en laat zich door niemand op andere gedachten brengen. Moen was hoogleraar aan de theolo gische hogeschool van Hankoek, totdat hij om gezondheidsoverwe gingen aftrad. Hij heeft een verta ling ln het Koreaans gemaakt van het oude testament, die ln april van dit Jaar ls gepubliceerd en binnen een week uitverkocht was. Moen is vorig jaar maart gearres teerd nadat bekend geworden was dat hij de „Samil-verklaring" had geschreven, waarin opgeroepen werd tot herstel van de democratie in het land. HIJ verblijft ln een klei ne cel zonder venster en kreeg tot het begin van zijn hongerstaking slecht te eten. De Koreaanse delega tie heeft op de vergadering van de vergadering van de Aziatische raad van kerken in Penang (Maleisië) om voorbede voor ds Moen gevraagd. ROME Een internationale groep, die zich „wereldbond van atheïsten" noemt, heeft van het Va ticaan honderd miljoen dollar „scha devergoeding" geëist „voor de gru welen die het rooms-katholicisme ln de loop der eeuwen tegen de atheïs ten heeft bedreven." De groep wordt geleid door de bekende Amerikaanse atheïste Maladyn Murray O'Halr. Het Vaticaan noemde de eis absurd. NEW YORK Dr Bernard N. Nathanson, directeur van de groot ste abortuskliniek van New York, is radicaal van mening veranderd. Hij is- tot de conclusie gekomen, dat lijk afwijat Dat maakt van' dialoog zwangerschapsafbreking geUjk staat tensloot monoloog ean dat ls een met moord, heeft zijn relaties met de weg die al heel wat dictaturen zijn opgegaan. Rotterdam Abr. Vos Kinderen gijzelen Een storm van verontwaardiging steeg op toen we hoorden dat 105 kinderen waren gegijzeld. Vanzelf sprekend stelde de regering als eis: „Eerst de kinderen vrij". En ze zijn vrijgelaten. Gelukkig. Helaas leven er nog duizenden kinderen onder soortgelijke of ergere omstandighe den. Ze worden wel niet door Zuid- Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 kliniek verbroken en zich aangeslo ten bij een anti-abortus beweging. „De druk van binnen en van buiten was enorm. Vele dokters verloren in de operatiekamer hun zenuwen," vertelt hij nu. MEKKA De eerste internatio nale Islamitische conferentie voor opvoeding, vorming en onderwijs, die in Mekka is gehouden, heeft mis- lim-ouders opgeroepen, hun kinde ren niet meer naar christelijke zen dingsscholen te sturen. De conferen tie drong er bij de regeringen van moslim-staten op aan, geen nieuwe zendingsscholen toe te laten en de bestaande geleidelijk te sluiten. JERUZALEM Maarten Lu ther's beroemde „Inleiding tot de brief aan de Romeinen" ls ln het Arabisch vertaald en ln duizenden exemplaren verzonden ln vele Arabi sche landen. De uitgave was een initiatief van een Noorse zendingsor ganisatie. De vertaling was het werk van ln Israël wonende Arabische christenen. BRASILIA Meer dan dertig miljoen Brazilianen, bijna een derde van de totale bevolking, is aanhan ger van het occultisme. Het is ver bijsterend, hoe het aantal van deze „duivelsaanhangers" toeneemt, die in alle openlijkheid hun bijgeloof praktizeren. aldus het blad van de doopsgezinden in Brazilië „Bibel und Pflug." ROME De kleine groep van vergaderingen van gelovigen ln Ita- De gereformeerde kerkschepen in Leusden (omslagfoto van het juni-nummer van Kerkinfor matie). door A. J. Kiel Op de lap grond bij het gerefor meerd dienstencentrum te Leus den grazen schapen. Dit zijn gere formeerde kerkschapen, zo bericht ons collega Ton van der Hammen ln het juni-nummer van Kerkinfor matie, het officiële blad van de gereformeerde kerken. Werkers op het centrum droegen per man een tientje bij voor de aanschaf van deze kudde, ln vrije uren ls een schaapskooi gebouwd en aldus ont ving het dienstencentrum een om geving met een sterk heenwijzend karakter. - De heer Van der Hammen wordt hierdoor terstond meegesleept en zijn mededeling omtrent de scha pen voert hem rechtstreeks naar een toespraak van synode-actuari- us dr H. B. Weijland. Niet dat diens woorden hem doen denken aan ge blaat (dat meende ik eerst ver schrikt, en dat is het gevaar van het gebruik van beelden, dat zulke zon dige veronderstellingen ln Je opko men). nee. het was het pastorale element erin dat het punt van ver gelijking vormde met het tafereel op de grazige weide te Leusden. Ton van der Hammen geeft te ken nen dat van een blik op de gerefor meerde kerkschapen een inspire rende rust uitgaat. Persoonlijk acht ik dit nauwelijks mogelijk, maar ik moet zeggen dat hij ln elk geval de Inspiratie kreeg, om in vier achtereenvolgende nummers van Kerkinformatie foto's van en piep kleine interviewtjes met alle syno deleden op te nemen. Aan het eind van de zomer komt de synode weer bijeen op „De blije werelt" in Lun- teren en aangezien Kerkinformatie ook in de wieg is gelegd met het oogmerk, de synode dichter bij de mensen te brengen, mogen we dik tevreden zijn. De gereformeerde le zers van het blad krijgen hun syno de thuisgestuurd en ze weten straks, als het Juli- en augustus nummer van Kerkinformatie uit zijn, van leder lid van het eerwaard gezelschap, hoe zij of hij er uitziet, hoeveel kinderen er zijn, wat de betrokkenen voor de kost doen en wat zij het belangrijkste van en voor de aanstaande synodezitting vinden. Op grond van het thans voorhan den zijnde materiaal durf ik vast stellen dat synodeleden degelijke en ernstige mensen zijn. Niemand van hen heeft geantwoord dat het belangrijkste van de synode be staat uit het gezellig omhangen in de bar van „De blije werelt" of uit het ontbreken van gezanik aan Je kop door Je chef of kinderen. Wilde brassen ben lk niet tegengekomen en een paar synodeleden geven zelfs blijk van een sterke begeerte naar rust ln de gereformeerde ker ken, hoewel de Stichter van de kerk nooit verklaard heeft dat Hij daar voor la gekomen. Een mens ziet aan wat voor ogen is, heb lk meermalen verzucht tijdens de lectuur van Kerkinformatie. Bij 't aanschouwen van een enigszins hip gekapt hoofd dacht ik: daar heb Je zeker zo'n wereldwinkelman netje, maar de begeleidende tekst maakte me duidelijk, dat ik van doen had met een persoon die be reid is voor de gereformeerde waar heid de barricaden op te gaan. Zag ik een doorgroefd gelaat, dan ver moedde ik een strijder voor de rei ne leer voor me te hebben, doch in werkelijkheid sloeg de geportret teerde de blik naar de ontwikke lingslanden. Aardig is om aan de hand van wat de synodeleden zeggen, te voor spellen waar ze voor of tegen zullen zijn. Ik denk bijvoorbeeld dat Ie mand die krachtig opwekt tot on dubbelzinnige handhaving van de belijdenis, niet direct wegloopt met het anti-raclsmefonds, en van dege ne die zuidelijk Afrika ter sprake brengt krijg ik de indruk, dat hij weinig behoefte heeft aan beleids ombuiging van de IKON. Ik opper dit alles, om gereformeerde gezin nen aan te moedigen, te zijner tijd met de vier nummers van Kerkin formatie onder handbereik de sy nodeverslagen in Trouw te volgen en te kijken, of dit soort verwach tingen kloppen. Ik heb ook nog geprobeerd enige conclusies te trekken uit het kin dertal der synodeleden. Het kwam me voor dat oudere synodeleden met vrucht (mag lk wel zeggen) geluisterd hebben naar vooroor logse preken over het zevende ge bod, waarin de warboel in Frank rijk toegeschreven werd aan de le dige wiegen aldaar. Dan krijg je de leeftijdsgroep die onder aanvoe ring van dokter Dupuis aan verant woorde gezinsvorming is gaan doen (het woord „geboortebeperking" is in het officiële gereformeerde spraakgebruik nimmer opgeno men) en tenslotte komen de jonge ren die zo'n afgepast gezinnetje kleinburgerlijk vinden. In deze trant probeerde ik in te delen, maar lk ben ermee opgehouden toen ik stuitte op een synodelld, dat ont hulde geen thuiswonende kinderen te hebben, in 't midden latend of, en zo ja, hoeveel hij er buitenshuis heeft. lië heeft voor deze zomer 24 evangeli satiecampagnes in het hele land voorbereid met driehonderd samen komsten. Daarbij zullen zes tenten ingezet worden. Van een onzer verslaggevers LEUSDEN. Een speciaal gerefor meerd deputaatschap, bestaande uit mr O. C. van Dam, prof. dr A. M. Donner, dr A. Kruyswljk, drs J. D. B. van der Meulen, prof. dr H. N. Rid derbos en dr B. Rietveld, gaat zich bezinnen op de ethiek van de rassen- problematiek. De bezinning zal plaatshebben op grond van publikaties, die vanuit Zuid-Afrika zijn toegezonden aan de generale synode van de gerefor meerde kerken. Het betreft de offi ciële verslagen van de synode van de gereformeerde (Dopper-)kerk en het boekje „Ras, volk en natie" van de Nederduitse gereformeerde kerk (blank). Hetzelfde deputaatschap zal zich ook bezighouden met de driteria van het speciale fonds van het pro gramma ter bestrijding van het ra cisme (PCR) van de wereldraad van kerken, en over de vraag of er voor de gereformeerde kerken vanwege de banden met de Nederduitse gere formeerde kerken-familie geen an dere wegen gevonden kunnen wor den ter bestrijding van het racisme. De vorige synode had om deze stu dies gevraagd. De zaken zullen in de gereformeerde synode pas aan de orde worden gesteld nadat een uit spraak is gedaan over de bezwaar schriften betreffende het besluit van de vorige synode om de aanbevelin gen voor het speciale PCR-fonds op te schorten. maandblad van de Qereformeerde Kerken, dat berichten, nieuws, actuele gebeurtenissen uit binnen- en buitenland, speciaal voor u objectiet noteert Postbus 202, Leusden VELP De actie „Nieuwe Testa menten voor Braziliaanse school kinderen", die op touw gezet is door ds H. J. Hegger, ls een succes gewor den. Gevraagd werd 185.000 gulden. De actie heeft tot op heden 203.160 gulden opgebracht. Honderddui zend schoolkinderen ln de staat Rlo krijgen een Nieuwe Testament. Op de lutherse wereldassemblee ln Dar es Salaam vertelde Hansen, dat ln de protestantse kerken, waaron der de Duitstalige, tenminste drie maal ln de week kerk gehouden wordt. Jongeren ontbreken daarbij niet. In de gemeenten worden regel matig kinderen gedoopt en wordt belijdenis gedaan. Zo werden in de Duitstalige lutherse gemeente van Nowoslblrsk in Siberië in de afgelo pen acht jaar 340 kinderen gedoopt en deden 140 Jonge mensen blijdenis. De lutherse wereldfederatie heeft toestemming gekregen om vijfdui zend Duitse bijbels te sturen. Ook kunnen tienduizend Duitse gezang boeken worden Ingevoerd. Hansen keerde zich tegen de tendens ln „zekere publikaties ln het westen" om diegenen als de beste christenen ln Rusland te idealiseren, die zich tegen de verplichte registratie van kerken en gemeenten verzetten. Dat doet zijns Inziens de vele gelovigen onrecht, die hun geloof ln praktijk proberen te brengen binnen het ka der van de wetgeving. De houding van de Duitssprekende LEUSDEN De geslotenheid van de kerkelijke gemeente is de reden, dat er nauwelijks nog verbindingen bestaan tussen de kerk en de mensen die behoren tot de onderste geledingen in onze samenleving. Dat is de conclusie van een commissie van de gereformeerde deputaten Evangelisatie, die heelt gestudeerd op het vraagstuk van „de communicatie van het heil, vooral naar de minst bevoorrechte groepen ln de samenleving". Het resultaat van die studie is als bezinningsnota aan de synode aangebo den. De nota constateert, dat de kerk bezig is zich af te sluiten van de wereld om zich heen, getuige het feit, dat de betekenis van het evangelie voor de problematiek van het alledaagse leven steeds minder duidelijk wordt. PROCESSIE De verkiezingen ln Spanje zijn al weer een paar dagen achter de rug. Vorige week dindag gaf Hier en Nu een uitstekende Impressie van de verkiezingsstrijd. Zowel van de neo-fascisten van Fraga als van de IV centrumpartij en de socialisten va®] Gonzeles kregen wij een indruk. Wfc kunnen al die mensen meeslepend ki zingen! Je proefde er de smaak van de vrijheid uit, voor deze mensen dl al zo bijzonder lang geknecht zijn geweest. Ineens verscheen er een |C processie in Lerida, op het scherm, e Een enge lange man liep voorop. In burger. Wie het was werd me niet duidelijk. Hij had een soort hazenkop en keek bijzonder misprijzend. Even later verschenei er allerlei kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders in allerlei zilveren en En verder heel veel militairen. Tenminste naar de uniformen te oordelen en naar de rissen K onderscheidingstekens. Een enge 11 stoet. Uiteindelijk kwamen ze bij JJ1 iets dat op een altaar moest lijken.11 Maar 't was meer een troon met een' kerkgebouw van grootse allure er boven uit. Werd er een mis J® opgedragen, dat wil zeggen werd de£ Heer opnieuw geofferd, zoals ze daaf} nog geloven? Ik kon dat wel J; begrijpen. Dat kan je niet gewoon doen. In je gewone kleren enzondei^ al die praal, want dan ls 't net echt. Nu was de enorme distantie van dief_ vervreemdende pracht. Het kwam 'J allemaal heel beangstigend op mij over. Misschien moet ik inclusiever'" denken en meer uitgaan van pluraliteit van geloven en geloofsbeleven, maar ik kon op dat moment niet. Die enge man, overigens zonder onderscheidingstekens. Gaf hij die J zelf soms uit en stelde hij er daarom® geen prijs op? Ik weet het allemaal niet. Maar ik dacht wel dat die man" van Nazareth heel ver weg was. Ik denk ergens aan de rand van de stad, waarvan ik even daarvoor de krotten gezien had. DAR ES SALAAM (EDP) Met positieve indrukken van de situatie van de kerken in de Sowjet-Unie is de Europa-secretaris van de lutherse wereldfederatie, de Deen Paul Hansen, van een langere reis door de Sowjet-Unie teruggekeerd. Zijn indruk is, dat de overheidsinstanties thans meer begrip tonen ook ten aanzien van de Duitssprekende kerkelijke gemeenschappen in de Sowjet-Unie. gemeenten ln Rusland wordt vol gens Hansen meer door dankbaar heid bepaald. Sinds de lutherse kerk in de Sowjet-Unie onder het regime van Stalin verboden werd en vooral na de gedwongen deportatie van vele Duitsers aan het begin van de tweede wereldoorlog naar Siberië, hebben deze mensen een ontzaglijk zware tijd achter de rug. Des te meer waarderen zij hun huidige situatie en de wel beperkte, maar toch aan wezige mogelijkheden, die zij als christelijke gemeenten in een uitge sproken atheïstische staat hebben. Een gemeentelid zei tegen Hansen: Wij werden totaal verstrooid, maar Gods zegen bleef bij ons. Voor de verzorging van de verstrooide Duits sprekende lutheranen zal een speci aal bureau ln Riga gesticht worden, dat verbonden wordt aan de lutherse kerk van Letland. HARDENBERG De commissie kerkdiensten van de gereformeerde kerk ln Hardenberg heeft kans ge zien een overzicht te verzorgen van literatuur met het oog op de kerk dienst. Aanvankelijk was het stencil bestemd voor eigen gebruik, maar het begint nu ook in bredere kring aandacht te trekken. Behalve een verwijzing naar boeken vindt men er een groot aantal tijdschriftartikelen geregistreerd. De literatuur ls ondergebracht ln verschillende rubrieken, zoals na slagwerken, principiële beschouwin gen. praktijk (orden van dienst, ge tijden. kerkelijk Jaar), alternatieve vormen, jeugd- en kinderdiensten, kerkmuziek, zang en kerkbouw. Le den van plaatselijke liturgiecom missies kunnen van dit overzicht veel profijt trekken. Het is verkrijg baar door 4,95 te storten op girore kening 969239 t.n.v. G. Warnink te Hardenberg. Beroepingswerk j NED. HERV. KERK t Beroepen te Stellendam: C. Ooi t schot kand. te Capelle a.d. IJssel. 2 r Aangenomen naar Lisse: B. C. dl Gelder te Maasdijk; naar Zeist: <c Lugtigheid te Sneek; naar Nootdor I (bijz. werkz.): mevr. J. de Ruytei geestelijk verzorgster internaa geest, gehandicapten Craeyenburd te Nootdorp: naar Rhenen (buitenj F wijkgem. in wording): P van Die tï Wolphaartsdijk, die bedankte vooo Nieuwerkerk a. d. IJsseL g Bedankt voor Vlaardingen: J. Man! F velt te Zwijndrecht s 1 GEREF. KERKEN V Beroepen te Ommen: J. C. van E|tl mond te Epe, die bedankte voc Gorcum. 18 v Aangenomen naar Wassenaar-Zui|tl drs. G. C. van de Kamp, voorhefla chr. geref. pred. te Hlllegom, dllf bedankte voor Haarlem-Zuid «si Monnickendam. r< r« GEREF. KERKEN (VRIJG.) k Beroepen te Assen-Zuid (misli, dienst in Brazilië): J. P. v. d. Wil kand. te Groningen. B Beroepbaar: A. O. Reitsma, Morsw<hi 57d, Leiden. jv< ln CHR. GEREF. KERKEN se Beroepen te 's-Gravendeel: C. J. vair den Boogert kand. te Apeldoorn, dl )R Kees Vreugdenhil E Kees Vreugdenhil uit Naaldwijk j onverwacht uit Ethiopië terugi keerd, waar hij werkte als ontwiklfc lingswerker van het TEAR Fuf (The Evangelical Alliance Rel} Fund, de diakonale arm van evangelische zendingsalliantie Nederland). Kees Vreugdenhil w«4 te in de Amanovallei aan een tw jarenplan van de Society of Inten tional Missions (SIM), waarbij boerengezinnen uit de bergen inl vallei gevestigd zouden worden, r maakte deel uit van een gemen| Ethiopisch-Europees team, dat i vallei voor en met de boeren moé- ontginnen. Doordat alle verbindL gen verbroken werden en door P' toenemende onlusten was het ni— langer verantwoord te blijven. Jkv project is ln zoverre een succes, dt de eerste vijftig gezinnen zich in P vallei hebben gevestigd en nu zi<££ zelf kunnen bedruipen. De twee 8 dere Nederlandse vrijwilligers TEAR Fund ln Ethiopië, Forrfd Bouma uit Ferwerd en Marian Spijkers uit Meppel, hopen hun p#®I ode van twee Jaar vol te maken >rl eind augustus terug te komen. 'n de kt Ds Manual Rentarla In het westen van de Zuid kaanse staat Columbia hebben tig gewapende mannen het dorp tania overvallen. In het bijzijn de inwoners schoten zij vervol de predikant, Manual Ren dood.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2