bge Veluwe heeft m nieuw museum iel informatie 'er de Rijn door Hans Schmlt Dick Bruna in Arnhems Museum Basoski (60) overleden vr_ Schola Cantorum Stuttgart verdient grote bewondering zou „de lastige dame" er zelf van zeggen? Fllmweek Arnhem Jazz Festival Laren 1977 KUNST ENSCHEDE In Enschede is donderdagavond op 60-farige leeftijd de kunstcriticus Cornells Basoski na een kortstondige ziekte plotseling overleden. Cornells (Bas) Basoski die op 6 okto ber 1916 In Den Haag werd geboren, en sinds 1961 als algemeen kunstre dacteur was verbonden aan het dag blad Tubantia, genoot ln de Neder landse zang- en muziekwereld grote bekendheid door de activiteit waar mee hij zich met name voor de ama- teurkoorzang en de orgelcultuur inzette. Zijn muzikale opleiding kreeg hij aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en bij de organist Ben ny Schouten. In 1937 trad hij bij de Nieuwe Haagse Courant in dienst. Met groot enthousiasme en veel Journalistieke flair heeft hij daar vooral direct na de tweede wereld oorlog op het terrein van de kunst kritiek baanbrekend werk verricht. Met zijn stimulerende artikelen werkte hij krachtig mee aan de infor matie en educatie van de lezers van de Nieuwe Haagse Courant, en later ook van de andere bladen van het Rotterdammer-concern, op vrijwel alle gebieden van de kunst. Hij schreef zowel over beeldende kunst als over muziek, ballet en film. Met plezierig geschreven interviews bracht hij de kunstenaars en hun werk dichter bij het lezerspubliek Tal van organisaties op het gebied van de kunst, maar ook individuele kunstenaars in wier talent hij geloof de. heeft hij met alle mogelijkheden die hem ten dienste stonden met veel liefde en toewijding kritisch be geleid. De crematie zal plaatshebben op dinsdag 21 Juni om 12.30 uur in het Crematorium te Usselo JUNI 1977 Trouw/Kwartet13 Jac. Lelsz LO In het nationale Hoge Veluwe is een •"Jijksmuseum Kröller- Terrezen, waarvan het Ik (ruim zesduizend te meter) het drievou- jraagt van het gebouw 5t nog toe stond en dat leus in het geheel is ten. tenlng van de directeur, dr Dxenaar, voldoet het com- eertig jaar nadat mevrouw lüller haar kunstcollectie emeenschap cadeau deed, en door het rijk aangegane ng te zorgen voor „een mu- natuurlijk en levend als Liog toe niet was vertoond", aardig zijn te weten hoe Lröller-Müller „de lastige I spals sommige Inwoners van I l\oo zich haar nog herinne- ens de schrijver A. den zelf over het nieuwe zou oordelen. In een brief ;n {vrouw Kröller-Müller eens tsvehitecten gezegd hebben: bouwt muziek, de ander e muren op". nhoudt te allen tijde ook in: "■jopen èn. aanvaarden. Me- rÖller-Müller wilde dat zo- elijk beperken. In Wasse- ïste zij een landhuis met jseum te laten bouwen, r trok zij vermaarde archi- an. Behrens, Mies van der Berlage. Zij gaf enige keren it; t de maquette op werkelijke te bouwen (stel je voor!), gebeurde, maar zij wees de fen af. we zullen nooit weten wat nieuwe museum op de ïwe vindt, maar de directie gevoel dat de ideale een- BSen natuur, architectuur en jd 11e haar voor ogen heeft ge- eker is bereikt. Zelfs beter het immense museum jekomen, waarmee in de Ja- nsitlg op de Franse Berg een d i gemaakt enkele keermu- '°<len nog boven het stuifzand laar dat ten gevolge van de crisis niet werd gerea- museum zou als te mo- ■HelenfJCrOUcr-Müllcr numentaal en opzettelijk, met te veel ornament en decoratie, rijkelijk gedateerd zijn geweest terwijl men dit meer als „klassiek tijdloos" zou willen zien. Helene Kröller-Müller, echtgenote van Anton Kröller, die de bedrijven van de Duitse Müllers snel wist uit te breiden en onder meer leiding gaf aan de Batavierlljn Hoek van Hol land-Harwich, aan ijzérertsmijnen in Spanje, Noord-Afrika en Zweden en aan andere scheepvaart- en han delsbelangen. begon haar kunstver zameling met oud Delfts aardewerk. Onder Invloed van de kunstcriticus H. P. Bremmer ging zij verder met schilderijen, Gabriel, Verster. Van Gogh. De Van Gogh's zijn nader hand de kern van de collectie gewor den. Het streven was een beeld te geven van de beeldende kunst vanaf het Franse realisme. Daarna zijn de ontwikkelingen gevolgd tot op de dag van vandaag. Tot nut en genot In de Jaren dertig, toen mevrouw Kröller-Müller haar bezit overdroeg aan het rijk, schreef zij in een nota aan de regering: „Tot nut en genot der gemeenschap bijeengebracht, dient deze verzameling, om een aan schouwelijk beeld te geven der ont wikkeling zoowel van den individu- |n ls van groot belang voor de ontwikkeling van West- t. Het ls een druk bevaren waterweg, waarlangs de indus- 5 Opgebloeid. Aan de monding is Rotterdam uitgegroeid tot otste wereldhaven. Het Rijnwater ls ook van belang voor il- en tuinbouw ln het uitgebreide stroomgebied en voor rlntlg miljoen mensen betekent de Rijn de bron voor een i eerste levensbehoeften: drinkwater. i zaterdag 18 juni RDAM Stadsschouwburg RDAM Mickery 20.30 uur: Vox Dei RDAM Concertgebouw 20.15 sperion XX 'RDAM EAI-gebouw Zuidhal tr: Concertgebouworkest 1RDAM De Brakke Grond ir:De Knop —iRDAM Engelse Kerk Begij- *17.00 uur: Vesperconcert JSRDAM Sonesta Koepelzaal Lutherse Kerk) 20.15 en 23.30 jtendcd Vocal Techniques |.AAG Nederlands Congresge- L.ty.30 uur: Internationaal Koor- tNINGEN Circustheater ir: Ned. Danstheater DAM De Doelen 20.15 uur: iternaüonal LEN Huize Queekhoven ir: Slotconcert „Singing iel, EN Canisiuskerk 20.30 uur: lm Vocale Gent en Musica Amsterdam l 19 juni «RDAM Stadsschouwburg •r The Joyce Trisier Dance IRDAM Mickery 20.30 uur: Ouli, Vox Dei iRDAM Concertgebouw 11.00 jTElise Concertgebouw 20.15 Pena en zangers Sonesta Koepelzaal Kerk) 11. 00 uur: Sonesta Koepelzaal Kerk) 20.15 uur: Vocal Techniques Nieuwe Kerk 20.15 uur: Vocale Gent en Musia An- Circustheater Ned. Operastichting II Ta- Schicchi Schouwburg 20.15 Danstheater De Doelen 20.15 uur: Vocal Techniques Bakenesserkerk 20.30 Stadsschouwburg 20.00 Muller and The Works. Van de zich door «en afwisselend en vaak fraai landschap slingerende Rijn wordt echter niet alleen een nuttig gebruik gemaakt, maar ook een steeds omvangrijker misbruik. Industrieën lozen hun afval, steden laten de riolering uitkomen op de Rijn, energiecentrales gebruiken de Rijn als koeling. Wat Je er ook In gooit, Je zit zelf nooit met Je eigen vuil, want de last verplaatst zich naar Je benedenstroomse buurman. Al ln het begin van deze eeuw werd tegen de vervulling van de Rijn ge waarschuwd, maar pas ln 1950 be gonnen de landen waardoor of waar langs de Rijn stroomt, te overléggen hoe de dreigende dood van de eens zo rijke rivier kon worden afgewend. Het duurde 26 Jaar voor de landen een eerste overeenkomst sloten: eind vorig Jaar werden twee verdragen ondertekend: één dat de zoutlast van de Rijn moest terugdringen en één ter vermindering van de chemi sche vervulling. Effect Het heeft nauwelijks enig effect ge had. Onlangs maakten de waterlei dingbedrijven bekend dat de hoe veelheid zout ln het geheel niet is afgenomen, omdat vla een tot dan onbekende clausule ln het verdrag extra zout kon worden geloosd dat voorheen werd opgeslagen. In Wies- baden maakten kort daarna de 82 waterleidingbedrijven die voor hun drinkwater afhankelijk zijn van de Rijn, de zes grootste vervuilers be kend en deden een beroep op de regeringen daar via wettelijke maat regelen een einde aan te maken. Ook lieten de waterleidingbedrijven we ten niet meer ln te kunnen staan voor de kwaliteit van bet drink water. In het Groot RIJnboek beschrijft Jaap Will ems de Rijn vanaf de oor sprong tot aan de monding en be handelt hij de problemen rond deze rivier. In een ten gelelde van dit met medewerking van de Vereniging Mi lieudefensie tot stand gekomen boek, schrijft Jan Terlouw, fractie voorzitter van D'66 ln de Tweede Kamer dat politieke molens lang zaam malen, maar kunnen worden versneld door druk van het publiek. .Publieke druk moet berusten op goede en genuanceerde Informatie. Dit boek levert daarvoor materiaal", aldus Terlouw Het groot Rijnbeek, door Jaap Wil lem». 144 paf., ruim 150 foto'j en teke ningen, 19.50, na 1 augustus 27,50. Uitgeverij De Boer, Bussum eelen modernen kunstenaar, als van de kunst onzer dagen in het alge meen". Op enige afstand van de plek, waar zij het grote museum had gedacht, bouwde de Belg Henri van de Velde een veel kleiner, maar bij zonder fraai museum. Naderhand ls dat enige keren uitgebreid, het laatst in 1970/1971. Tussentijds werd het museum verrijkt met een beel dentuin, waarin ook het zogenaam de Rietveld-paviljoen een plaats heeft gekregen. Hoewel het museum altijd een goe de naam heeft gehad en architecten uit vele landen er naar kwamen kij ken, ging de tijdelijkheid van de opzet zich op het laatst ernstig wre ken, zowel technisch als ruimtelijk. Tien jaar geleden begin men ln meer concrete zin over vernieuwing en uitbreiding te praten. Dr C. H. van der Leeuw, nauw bij het museum betrokken en met een grote ervaring in de bouwwereld opdrachtgever van de beroemde Van Nelle-fabriek en presldentrcurator van de TH in Delft wees de weg tot een profes sioneel programma van eisen en tot een architectenkeuze waarmee men erg gelukkig is gebleken. Architect werd W. G. Quist, thans rijksbouw meester. In Europa zowel als ln Amerika werden oriëntatiereizen ondernomen óm musea te bezichti gen. Verschillende musea werden als inspirerend ervaren. Geen boom Quist heeft het museum gesitueerd ln wat genoemd wordt een nie mandsland tussen het bestaande museum van Van de Velde en de beeldentuin. Eis was dat binnen twee meter vanaf de gevel geen boom mocht gekapt. Het gebouw werd ln hoofdzaak opgetrokken van betonsteen, zwart geschilderd staal en glas. Doel hierbij was te komen tot eenvoud en harmonie, een inge houden, verfijnde sfeer. Mede door vloeren en plafonds moest er een samenklank ontstaan van een be perkt maar levendilg scala van zilve rige grijzen. Voor het eerst beschikt Kröller-Müller nu ook over een res taurant. Ook de inrichting van het gebouw is zoveel mogelijk door de architect zelf ontworpen. Overal ls een uitmuntende relatie ontstaan tussen binnen en buiten, namelijk in die zin dat men binnen overal bulten ervaart, en dat dan ln meer dan alleen maar visueel op zicht. Het gebouw ls volledig in het groen opgenomen. Nergens kan men het ln z'n totaliteit zien. Verrukke lijk is de intimiteit die het uitstraalt. Weldadig ls er het licht, ln volmaak te dosering. Als een sporthal De nieuwe expositiezalen van Quist zijn anders. Groot en hoog, clean en kil. Een beetje het Idee van een sporthal, waar paard, rek en brug nog ontbreken. Het licht ls er, al thans voor onze ogen, overdadig. Met dat licht ls langdurig geëxperi menteerd. Egaal, diffuus museum- licht, dat bezoekersmoeheid op wekt, wilde men niet. Het moest daglicht zijn, dat vla een ingenieuze kapconstructie binnenvalt. Er is ook kunstverllchting, maar die is bulten aangebracht. In de nieuwbouw, die ruim zestien miljoen gulden heeft gekost, zijn bij de centrale ingang twee wanden aangebracht door de enige Jaren ge leden gestorven Ad Dekkers. Dat wil zeggen: de ene was er al, de andere werd na zijn overlijden uitgevoerd, hetgeen kon omdat het ontwerp ge reed was en de techniek bekend. De wanden hebben zowel een architec tonische als beeldende functie. Het zijn wanden met volgens een streng maatsysteem aangebrachte hori zontale en verticale insnijdingen. 8tille, heldere wanden, waarvan de functies zich in visuele en bouwkun dige zin als een eenheid behoren te manifesteren. In de 300 zitplaatsen tellende aula ls mee om akoestische redenen langs drie van de vier mu ren een over de volle hoogte van vloer tot plafond verticaal lopend „gordijn" van aluminium lamellen aangebracht, waarop Peter Strulj- cken via computerprogrammering een kleurencurve ontwikkelde, die van groen naar rood, wit. blauw weer naar groen loopt. De destijds door prof. dr. J.T. P. Bijhouwer ont worpen beeldentuin ls bij de nieuwe situatie aangepast door diens leer ling Ir. J. Vallen. Uitgebreid De collectie van Kröller-Müller is de afgelopen Jaren aanzienlijk uitge breid. Hiervan kon tot nog toe slechts sporadisch wat worden ge toond. Nu ls men ln staat de aanwin sten meer samenhangend te presen teren. Ook enkele belangrijke schenkingen en langdurige bruikle nen zijn nu voor het eerst te zien. Zo maakte dr C. H. van der Leeuw het door een legaat mogelijk een reeks werken aan te kopen van onder meer Seurat, Boccioni. Marta Pan, Flavin. Andre en Sol Lewltt. Prof. dr A. M. Hammacher, de vorige directeur van het museum, heeft het dank zij een persoonlijke relatie met de beeldhouwer Jacques Lipchitz en zijn echtgenote Yulla mogelijk ge maakt dat de Jacques en Yulla Lip chitz Foundation 36 originele gipsen van deze beeldhouwer aan het mu seum ten geschenke deed. Daar naast heeft mevrouw Lipchitz drie grote bronzen en drie marmeren beelden van haar man permanent in bruikleen gegeven. Met wat het mu seum reeds bezat van Lipchitz is het nu ln staat een goed overzicht van zijn oeuvre te geven. Behalve aan Lipchitz schenkt Kröller-MUlIer in het kader van de nieuwbouw ook met een tentoonstelling aandacht aan de laatste tekeningen van Ad Dekkers. door Jac. Kort AMSTERDAM Clntus Gottwald, leider van de afdeling nieuwe muziek van de Süddeutsche Rundfunk, heeft uit het koor van deze omroep indertijd een ensemble van solisten opgericht om naast bijzonder oude muziek, de muziek van de allermodernste componisten uit te voeren, werken voor 12 tot 18 solostemmen. Belangrijke hedendaagse componisten, zoals Ligeti, Kagel, Boulez en Holliger hebben voor dit ensemble speciale werken geschreven. Tijdens het concert, dat donderdag leen de medeklinkers ten gehore werden gebracht. Maar de meesten vermengen deze klanken toch nog met zangtonen of wisselen ze daar tenminste nog mee af. ln de Waalse Kerk werd gegeven, klonk allereerst een misdeel van de 15e eeuwer Gulllaume Dufay: het Kyrie uit Missa Ecce Ancllla Domini. Tussen dit begin- en het slotnum mer: Souplr van Maurice Ravel, kwamen de allermodemsten aan het woord. Dit waren: Heinz Holliger met Psalm, Hans Zender met Canto V, Ligeti met Lux Aeternt. Na de Zender en Ligeti bijvoorbeeld geven de vokaliteit een plaats ln hun com posities. Met het voordragen van Be- rio's Seguenzia werd (waarschijnlijk onbedoeld) gedemonstreerd, dat hij niet alleen een der eersten was, die pauze zong een der alten uit het koor ln hT "Z ttt v.n ï.MMorm ®ch °P dit terrein heeft gewaagd „Seguenzia" in van Luciano Berio, waarna nog composities van Busso- tl, Boulez en Laonenmann op het programma stonden. Enkele van deze componisten zien geheel af van het gebruik der stem banden. Resultaat, sissen, zuchten, blazen, hijgen enz. Zo bijvoorbeeld de Psalm van Holliger, waarvan al maar ook een der weinigen, die het ls gelukt ln dit genre iets te maken, dat niet slechts curieus, maar ook In drukwekkend en aangrijpend is. Diepe bewondering voor Schola Cantorum Stuttgart, die deze razend lastige werken schitterend ten geho re heeft gebracht. ARNHEM (ANP) De Stichting Internationale Fllmweek Arnhem zal dit jaar van 13 tot en met 19 oktober de tweejaarlijkse interna- Uonale filmweèk houden. Het plan is om een dertigtal belang rijke hoofdfilms uit de wereldpro- duktie in eerste vertoning ln Am- hem te presenteren. Verder zal wor den geprobeerd een of meer Neder landse hoofdfilms in Arnhem ln pre mière te laten gaan. In samenwer king met het Gemeentemuseum zal de 8tichting Nederlands Filmmu seum een tentoonstelling organi seren. HILVERSUM Van maandag 8 tot en met zaterdag 13 augustus wordt in de Singer Concertzaal te Laren (N.H.) het Internationaal Jazz Festi val Laren 1977 gehouden. Op een aantal punten wijkt dit festi val sterk af van de vorige festivals omdat het dit keer voor het eerst samengaat met het jaarlijkse jazz festival van de Europese Radio Unie. Het Larense festival, waarvan de organisatie bij de NOS-radio berust, ls te beschouwen als een Europees Jazzplatform. Twaalf landen vaardi gen elk een voor dat land represen tatieve jazzformatie naar het festi val af. Die landen zijn België. Cana da, Denemarken, Engeland, Fin land, Frankrijk, Hongarije, Neder land. Noorwegen. Spanje, West- Duitsland en Zwitserland. Elke festlvalavond treden twee van deze formaties op. Verder is er door gaans elke avond een optreden van een Amerikaanse en een Nederland se groep De concerten beginnen iedere avond om 21.00 uur. Plaatskaarten zijn vanaf 1 juli te bestellen bij de 8inger Concertzaal, Oude Drift 1 in Laren, tel. 02153- 15656 en bij alle WV-theaterbe- spreekbureaus in Nederland. De prijs voor de avondconcerten is 17.50. ARNHEM Deze zomer toont het Arnhems Museum een overzicht van het werk van de bekende schrijver en tekenaar Dlck Bruna: „Hoe Nljntje ver anderde". Van deze vijftigjarige Utrechtse kun stenaar zijn er naar schatting tussen de twaalf en dertien miljoen kinder boekjes over -bijna de hele wereld verkocht. Daarbij is het vooral „Nljntje" dat de kleintjes bijzonder blijkt aan te spreken. De tentoonstelling in het Arnhems Museum, die van 2 juli tot 29 augus tus te bezichtigen is. wordt door de ontwerper Pieter Brattinga inge richt. De heel kleine bezoekers zullen op eigen ooghoogte Nijntje en de ande re scheppingen van Bruna kunnen bekijken, ze zullen Bruna een aantal van zijn verhaaltjes horen voorlezen en ze kunnen Nijntje zelf lezen en kleuren Het museum toont bovendien de ori ginele. zeer kleine tekeningen van Bruna Deze expositie is een vervolg op een reeks zomertentoonstellingen waar in het Arnhems Museum het werk toonde van Rle Cramer. Henriette Willebeek le Mair en Beatrix Potter Het is de eerste maal dat het werk van Dick Bruna in een museum te zien is De toegang tot de tentoonstelling is gratis

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 13