Ilouch kwebbelt verder De Zwitsers en de revolutie Ana-Maria Vera een begenadigd pianiste van twaalf jaar FUN WITH DICK AND JANE I Vladimir Ashkenazy dirigent en pianist ienda Holland Festival =1= S'ÉTAIT A REFAIRE LE GRAND SOIR Amsterdam-Cinetol, 18 jr. - bruna daar blijft 'nmens b JUNI 1.977 BINNENLAND Amsterdam - Alhambra I, 18 jr. Anouk Aimee en Catherine Deneuve in „Si c'était d re- faire 'ici< ►del ■indt, ommercie-zin van de gisseur Claude Le- i hete goed begon maar al- in de roze pudding- "'~de veredelde dames- veifeiis door critici dikwerf /erlifen. jijn handigheid en over het SSJj steeds variaties maakt j ema: dat van zijn succes- et pmme et une femme". Zijn Dnen zijn altijd mooie helaas de derde dimen- en dientengevolge vlak (of :omen. egen zij zich in hun tele- iterieurs, begeleid door muziek. De verbindingen legt tussen hun snobisti- en laten en het grote we- zijn onveranderlijk tad j a refaire.(„Als ik het Over kon doen.maakt op deze regels geen uitzondering. De hoofdpersoon Catherine Berger (Ca therine Deneuve) moet na een uit de hand gelopen strafoefening tegen haar verkrachter zestien Jaar in de gevangenis zitten, alwaar ze zich een kind laat maken om de lange jaren door te komen. Maar zó is ze uit de cel (nauwelijks ouder en zeker niet dikker en lelijker geworden) of het lieve leventje be gint: ze krijgt een fijn baantje en een engelachtige huisgenote en haar zoon mag zo maar direct ook bij haar komen wonen. Die wordt eerst verliefd op zijn moe der omdat hij niet op de hoogte is van de familieraltie, maar het loopt met een sisser af. Trouwens, de ver wikkelingen doen er niet veel toe: hoofdzaak is dat ze zich afspelen op plaatsen waar het leven één luxe vakantie is en de modale werknemer zich niet vertoont vanwege gebrek aap geld en drempelvrees. Om de valsheid in beeld compleet te maken iaat Lelouch haar aan het eind de grote liefde vinden in een eenvoudige leraar met Spartaanse levensgewoonten. Het verhaal hangt, zoals gebruikelijk, als los zand aan elkaar. Maar men mag Lelouchs gladstrijke- rij nog zozeer verwerpen, het dient gezegd dat hij sommige episodes smeuilg vertelt, zoals in deze film de ontmoeting tussen Catharine en haar kleptomane gevangenis-vrien din (Anouk Aimée). Als die giechelige gesprekken niet geïmproviseerd werden, zijn ze niet van echt te onderscheiden en dat maakt ze best leuk. De vrouwen wor den door Lelouch overigens met een zijzachte camera bestreken: zelden zijn Catherine Deneuve en Anouk Aimée zo mooi in het beeld gekomen als in „Si c'était refaire. door W. Wielek—Berg De legende wil, dat in Neder land alles vijftig jaar later ge beurt, doch een feit is, dat Frans-Zwitserse cineasten, in het spoor van Alain Tanner, tien jaar na dato nog altijd zitten te utteren over de mei maand van 1968 met zijn mis lukte studentenrevolutie in Frankrijk. Nu doet de verbinding van eedgeno ten met revolutie enigszins ludiek aan, doch pret ligt ver van het Helve- tiaanse bed: alles is bittere ernst, de bezorgdheid in het land achter de bergen over de ongelukkige genera tie die in de jaren zestig voor allerlei politieke zaken de straat op ging is blijkbaar zeer groot. Misschien omdat men daar sinds on heugelijke tijden geen revolutie of oorlog heeft gekend en alleen in het geweer komt voor volksreferenda over het vrouwenkiesrecht of iets dergelijks. Nu lijkt „Le grand Soir" („De grote Nacht") van Francis Reusser bij doorlezing van het filmverhaal wel humor te bezitten, doch bij het kij ken moet Je lang wachten voor die waterig doorbreekt, 't Gaat over een Marxistisch-Leninistisch groepje in Lausanne dat, ook op zondag, braaf ploetert voor de Grote Volksbewust wording die dient te resulteren in de revolutie. Veel voortgang boeken ze niet, want de situatie is niet bepaald revolutio nair te noemen: de arbeiders willen houden wat ze hebben of terugkrij gen wat ze verloren en zijn wars van hvonturen. Op scholingsbijeenkom sten wordt zware taal uitgeslagen, maar wat die waard Ls blijkt, wan neer een noncorformistlsche buiten staander (die verliefd is op het meis je Lea, doch geen vinger uitsteekt om haar te veroveren) komt aanzet ten met wapens afkomstig van in- braak. De rode rakkers deinzen ver schrikt terug, ze durven het gevaar lijke goedje niet aan te raken en geven het snel terug. De „grote avond" is tot nader order uitgesteld. Van zo'n onderwerp valt, in ernst of luim, veel te maken, dat heeft onder andere Claude Chabrol in zijn „Nada" bewezen. Doch Reus ser leunt veel te zwaar op Godard, hetgeen zeggen wil dat hij het hele zaakje vervreemdt, ervoor zorgt dat karakters en situaties geen enkele herkenbaarheid bezitten en als de dood zo bang is om een spannend verhaal te vertellen. De film hangt aan elkaar van lood zware dialectische dialogen, die op hun schreden terugkeren zodra er van enige logica sprake dreigt te zijn. 't Geheel is net een oud macrobio tisch brood, waarop je je tanden kapot bijt. Maar daarmee houdt de vergelijking op: met deze film kun je onmogelijk iemand een gat in het hoofd slaan, daarvoor is hij te zwak van constructie. Jacqueline Parent en Niels Arestrup in „Le grand soir" ige Sublieme film van Frank er een verzetsgroep in bezet laarbi) verleden en heden bijna ,in elkaar overgaan. De gehele Tmfcuts Rotterdam en Filmhuls t }c M. et la Putain Subtiele film van sjche over het klimaat onder llectuele Jongeren na de misluk- xn 1948.17 juni Filmhuis Assen- _jit Filmhuis Zaandam; 22 juni Uelsen-IJmuiden. ïhund Gott gegen alle Superieu- te legendarische vondeling r van de Westduitse filmer jg, met de obsederende zwer- i tn de hoofdrol. 17 juni Ojee chagen; 18 juni Filmhuis War- L' 19 juni Filmhuls Den Helder. |i een man, mevrouw. Geestige ten vrouw van vijftig die zich p, van een Deens collectief. De ik in Filmhuis Delft; 19 juni Ra- Stadskanaal; 22 Juni Buurthuis, Family Plot. De laatste Hitchcock, een thriller met een knipoog. De gehele week in Royal, Oss. Der Fangschuss. Ragfijne schets van een vergeten oorlog die van de Duitse Vrijkorp sen na de eerste wereldoorlog in de Baltl- sche landen) van de Westduitse regisseur Volker Schlöndorf. De gehele week tn Win ston, Hoorn. Jour de Fète. Toll's charmante speelfilmde buut in een nieuwe, handgekleurde versie. De gehele week in City 3, Amsterdam. Mr. Klein. Bittere film van Joseph Losey over identiteitsverlies in een kil onverschil lig, bezet Parijs, met Alain Delon in een schitterende rol. De gehele week in Camera 2, Tilburg en Luxor, Zutphen. De verschrikkelijke man uit Saffie. Uitste kende politiefilm van de Zweed Bo Wider- berg, naar een boek uit de successerte van het echtpaar Sjöwall en Wahllöo. De gehele week in Schouwburg IJmuiden; Studio, Nij megen en Schouwburg, Gouda Der aufrechte Gang. Uitstekende arbeiders- r film van de Westduitser Christian Zlewer. George Segal en Jane Fonda 171 19 juni Rajakimoes, Stadskanaal. Jane" ,Fun with Dick and De „fun" is dat Dick zomaar uit zijn goede baan wordt ge gooid en werkloos wordt. Een bron van vermaak. Het zwem bad bij zijn net nieuwe huis blijft een gat, de tuin wordt leeggehaald en opgerold, het licht wordt afgesneden, de ar moe dreigt komisch. Jane zoekt een baantje en ofschoon zij Jane Fonda zelf is maakt zij er als mannequin alleen maar een troep van. En Dick, gespeeld door George Segal, mislukt zelfs grappig als figu rant in een operette. Hij moet, in zijn nette pak, in de rij gaan staan met andere werklozen. Daar zijn ook wel leukerds tussen, maar toch is het niets voor Dick, want die is een afgestudeerde mid denklasser en moet dus anders aan zijn geld, en meer geld, komen. (Amsterdam-Bellevue Cinerama, Den Haag- Asta, Rotterdam- Luxor, a.l.) De eerste overvalletjes, op een oude vriendelijke drogist bijvoorbeeld, mislukken, maar al doende leert men. Dick en Jane worden een han dig en soepel overvalpaar. Ze doen het zelfs zo charmant dat de bestole nen meelachen. En niemand is zo onvriendelijk om ze aan te geven en te herkennen. Zodat Dick en Jane weer dik in de centen komen en met parties weer alle respect krijgen van welgestelde buren en rijke zakenrelaties. Als ze een geestelijke voorganger die „geld is liefde" preekt, van zijn collectedollars gaat afhelpen, gaat hij wel achter ze aan met zijn ge luidswagen om ze het achtste gebod na te schreeuwen, maar ook daarna ontkomen ze in een malle chaos. En tenslotte helpen ze, op een duur feestje, de gastheer van zijn zwarte dollars af. Hij kan het niet eens aangeven. Maar het levert Dick wel een beste baan op. Want als er één getoond heeft te weten hoe je winst moet maken is hij het. De film lijkt dus op een satire, en misschien besloot strijdbare Jane Fonda daarom, na een jaar of drie, om weer eens mee te doen. Een bijtende satire is het niet geworden. Niet eens een blaffende. Regisseur Ted Kotcheff, een Canadees die veel in Engeland werkte (films en tv) heeft er alleen maar een aardige comedy van gemaakt. Waarbij hij dan prettig kon steunen op zijn twee hoofdrolspelers die er vlot en inne mend tegenaan gingen. ADVERTENTIE \AC ttige „hge ANA-MARIA VERA .grote klasse door Adr. Hager G De ouders van ge Ana-Maria Vera tyj •••getwijfeld trots zijn fa dochter, doch daar- de verantwoordelijk- aar drukken. avond speelde zij in Dili- het was duidelijk, dat zij in dit zware recitalpro- een musicienne van groot I: toonde. Bach, Brahms, Beethoven, Debussy, Kabalevsky, Schubert plus toegift. Zij speelt op 22 juni met het Amster dams Philharmonisch Orkest in het Concertgebouw Beethovens eerste pianoconcert. En ook dan zal men zich kunnen overtuigen van haar overrompelende kwaliteiten. Grote klasse Sluit men tijdens het luisteren naar het spel van Ana-Maria Vera de lag 17 juni RDAM De Brakke Grond 20.30 uur: De Knop. RDAM Mickery 20.30 uur: Vox Populi, Vox Dei. IRDAM Sonesta Koepelzaal (Ronde Lutherse Kerk) 20.15 uur: kamerorkest. iAAG Nederlands Congresgebouw 20.30 uur: Residentie Orkest ig Koorfestival). ■RDAM De Doelen 20.15 uur: Poetry International. O Cult. Centrum „De Hagen" 20.15 uur: Jennifer Muller and >rks. LBURG Concert- en Gehoorzaal 20.00 uur: Hesperion XX. •HT Jacobikerk 20.15 uur: Schola Cantorum Stuttgart. ogen, dan is men spoedig vergeten dat een 12-jarige speelt. Eigenlijk moest men niet weten dat daar op dat Diligentia-podium een klein meisje met donkere ogen zwarte ha ren, een eenvoudig jurkje en witte kousen en schoenen zat. Een meisje dat keurig buigt voor al die mensen (even zoekend in de zaal naar haar vader en haar broertje) een meisje dat aan het eind van het recital een klederdrachtpop krijgt. Vanaf het moment dat zij een toets aanraakt is zij een musicienne van ongewoon grote klasse. Volwassen Misschien stelt zij daardoor een aan tal aanwezigen wat teleur, misschien had men haar „schattlger en poppi- ger" in haar spel voorgesteld. Men was na het Italiaans concert van Bach duidelijk overrompeld; dat kleine lieve meisje en dat volwassen musiceren leken niet bij elkaar te passen. Als ze nu nog Mozart had gespeeld of Chopin, maar Bach, Brahms en Beethoven dat had men niet gedacht. Verbazingwekkend Overigens, wat was dat knap, die weergave van het Intermezzo in E van Brahms. Wat een rust, een zeker heid, een beheersing! Beethovens so nate opus 10 nr 2 frappeerde door het evenwicht, doch de grootste verras sing kwam met Debussy: „na Cathé- drale engloutie", Minstrels en Feux d'Artifice". Een verbazingwekkend inlevingsvermogen, wonderschoon genuanceerd en technisch tot in ui terste perfectie. Het stempel „won derkind" is zo snel opgeplakt, doch zo te kunnen spelen als 12-jarige is inderdaad een wonder. Tal van con certpianisten die vele malen zo oud zijn als Ana-Maria Vera zullen ja loers wezen op deze Debussy-inter- pretatie. Boeiend De enig nog in leven zijnde compo nist van dit programme was Kabe- levsky. Tussen de 73-jarig componist en de 12-jarige pianiste bestaan vriendschapsbanden, die zij bezegel de met de weergave van de Sonate opus 13 nr 1. Een boeiende vertol king van een kernachtig werkje. Tot slot een robuuste en overtuigende Impromptu opus 90 nr 2 van Schu bert. Al die kinderen in de zaal moe ten er maar geen minderwaardig heidscomplex aan overhouden als het op les straks anders (minder) gaat dan bij Ana-Maria Vera. Zij is een begenadigd pianiste. l^èd^dsLzü.venmketi Tib lit eat Zma/rte. Beerjieo tvnwi... u Want het Zwarte Beertje brengt de beste romanschrijvers (-sters) ter wereld: Mary Stewart Graham Greene Pearl S. Buck - Erskine Caldwell Hammond Innes James Baldwin Constance Heaven Barbara Cartland Een "berenbofje" op de koop toe: Wie er twee tegelijk koopt, krijgt de speciaal ontworpen Dick Bruna "voor- jaars-poster" (winkelwaarde f 4,50) voor slechts 50 cent! Ga naar uw boekhandel! door W. H. Wolvekamp ROTTERDAM Hoewel de combinatie dirigent-solist ei genlijk al van oude datum is (het dirigeren vanaf het clave- cimbel in de 18e eeuw) is pas in de vorige eeuw de dubbele functie van dirigent en solist duidelijk naar voren gekomen. Voorbeelden uit die tijd zijn Men delssohn en Hans von Bülow, Liszts zeer talentvolle leerling. Ook onze eeuw heeft in de persoon van Bruno Walter een figuur opgeleverd, die de dubbele functie van pianist en diri gent op voortreffelijke wijze wist te vervullen. Tegenwoordig hoort men steeds meer dat beroemde instrumentalis ten en zangers (Dietrich Fischer Dieskau) zich op het dirigeren gaan toeleggen, hoewel het nog wel niet vaak zal voorkomen dat wereldver maarde solisten een dirigentenprak tijk weten op te bouwen die hun evenveel roem oplevert als hun so listen-carrière. De Russchie pianist Vladimir Ashke nazy, die zich sedert 1968 met vrouw en vier kinderen te Reykjavik (IJs land) heeft gevestigd, heeft na het bereiken van een wereldreputatie als pianist een grote belangstelling aan de dag gelegd voor het dirigent- schap. Het woensdagavond in het kader van het Holland-Festival in de grote Doelen gegeven concert van het Ne derlands Kamerorkest bood het he laas niet zo talrijke publiek de gele genheid zich tijdens het ten gehore brengen van een Mozart-programma van Ashkenazy's dirigentencapaci teiten te overtuigen, en die bleken niet gering. Hij speelde de pianoconcerten in G (K V. 453) en in C (K.V. 467). Het werden uitzonderlijk gave, stijlvolle en muzikale voordrachten, die waar lijk geen behoefte deden gevoelen aan een afzonderlijke dirigent. Inte gendeel, Ashkenazy, voor de vleugel gezeten met de rug naar het publiek, bleek een stevige greep te hebben op het Orkest. Het directe contact tussen solist en kamerorkest deed zich terdege ge voelen. het meest nog wel in het na de pauze gespeelde C-dur concert, dat door de pianist en het N.K.O. op sublieme wijze werd vertolkt. Ter opening van dit concert dirigeer de Ashkenazy de voorlaatste symfo nie van Mozart, die in g-kl. Ook zon der dirigeerstok. De uitvoering deed niet onder voor die onder veel gere nommeerde dirigenten. Persoonlijk gaat onze voorkeur uit naar een nog mysterieuzer klinkend begin in een iets sneller tempo (Bruno Walter). De laatste twee delen brachten wel de meeste spanning. Het ging deze avond dus om de tweeledige functie als pianist en dirigent van een ka merorkest. Of Ashkenazy zich evenals zijn grote voorganger Bruno Walter ook als lei der van een groot symfonieorkest (b.v. in een symfonie van Mahler) met evenveel succes kan laten gel den moet worden afgewacht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 9