ISn Verweer tegen kritiek op 'Vervolgd Christendom' Meer dan 600.000 doopsgezinden Uit brieven van lezers Krugerrand taboe bij kerken in VS Aanstelling voor het leven niet voor communistische dominees VANDAAG In Nederland: 26.000 Israëlitische kerk ziet ledental dalen Fred Borgman Hulppredikers worden dominee VOORBIJGANGER DONDERDAG 16 JUNI 1977 KERK Trouw/Kwartet Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Over de gehele wereld zijn er thans 606.000 doopsgezinden, verspreid over 39 landen. Dit blijkt uit een overzicht, gepubliceerd in het Algemeen Doopsgezind Weekblad. In de stamlanden woont nog maar een kleine minderheid: 3.000 in Zwit serland. 9.000 in West-Dultsland en 26.000 in Nederland. Vele Duitse doopsgezinden trokken in de acht tiende eeuw op uitnodiging van Ka- thtrina n naar Rusland. Het aantal van hun nazaten, dat nu nog in de Sowjetunie woont en vasthoudt aan het oude geloof, wordt geschat op 55.000. Veel Russische doopsgezinden we ken in de negentiende en de twintig ste eeuw weer uit naar Amerika ln een poging, om daar hun strenge afgeslotenheid te kunnen bewaren. Daarheen hadden zich al ln de zeven- Uende en de achtUende eeuw Zwit serse en Duitse geloofsgenoten bege ven. In de huidige eeuw waren er bovendien van tijd tot tijd stromen van Noord-Amerlka naar nog onge repte en eenzame streken ln Zuld- Amerika. Het ADW geeft voor de Verenigde Staten een aantal van 215.000 en voor Canada van 93.000 ZIJ zijn ver deeld in 22 denominaties, die allen orthodox zijn en waarvan sommigen. zoals de Amlsh, hun leven en hun boerenbedrijf nog geheel volgens de zestiende eeuw trachten in te richten en alle geneugten van de moderne techniek verwerpen. Tussen de doopsgezinden in Nederland en ln Amerika Is dan ook een zeer groot verschil, hoewel de contacten de laatste Jaren sterk zijn toegenomen. De belangrijkste kolonies in Zuid- Amerlka zijn te vinden in Bolivia en Paraguay (elk 9.000). Van een onzer redacteuren FRANKFURT Theologen die lid zijn van de Duitse commu nistische partij kunnen niet na hun vijfjarige proefperiode voor hun leven als predikant in de evangelische kerk van Hessen en Nassau worden aangesteld. Wel kunnen zij in dienst van de kerk verder werken als dominee. Dit ls besloten door de synode van de kerk, die vorige week bijeenkwam In Frankfurt. Zending Door zendingswerk zijn tenslotte in diverse landen van de Derde Wereld doopsgezinde gemeenschappen ont staan. De belangrijksten zijn te vin den in Zaïre (61.000), Tanzanië (11.000). India (35.000). Indonesië (34.000), Mexico (13.000). Van 25 tot 29 Juli 1978 wordt in Wichita (Kansas, VS) de tiende as semblee van de doopsgezinde we reldconferentie gehouden. Twaalf duizend mensen worden daar ver wacht. Vergeleken bij andere groepen zijn De doopsgezinde kerk aan het Singel te Amsterdam (ingang op de tekening) fungeert als een internationaal centrum van de doopsgezinden. de doopsgezinden een kleine groep. Hun aantal over de gehele wereld is maar iets groter dan die de gerefor meerde kerken alleen in Nederland hebben (480.000 belijdende leden). Het aantal baptisten over de gehele wereld is 33 miljoen. Ter tafel lag een voorstel van ds. Werner Stroh uit Glessen, het ambt van predikant voor communisten onmogelijk wilde maken, hetgeen zou zijn neergekomen op een kerke lijk beroepsverbod. Deze resolutie werd met 96 tegen 77 stemmen bij vier onthoudingen verworpen. De verwerping betekende de aanvaar ding van een eerder besluit van de kerkelijke leiding, waarbij de zoge- ADVERTENTIE Hervormd Nederland naamde „DKP-vtcarussen" in dienst van de kerk werden genomen, zij het dan op een andere basis. In het vervolg wil men met theolo gen die tevens lid zijn van de DKP dezelfde koers varen. Strikt geno men betekent dit een vorm van dis criminatie van dominees die lid zijn van de communistische partij. Theo logen die dat niet zijn, worden auto matisch na een bevredigende proef periode voor hun leven als predikant aangesteld. Aan het besluit van de synode ging een debat van acht uur vooraf, waar in synodevoorzitter D. Helmut Hlld de door de kerkleiding gevaren koers als een evangelische en geestelijke weg aangeduid, die uitzicht biedt op een oplossing van de ernstige geeste lijke nood. Hild deed een emotioneel beroep op de betreffende theologen, hun lidmaatschap van de commu nistische partij op te zeggen. HIJ zei dat de meerderheid van de kerklei ding eigenlijk vindt dat het DKP- lidmaatschap en het predikantschap onverenigbaar zijn. Twaalf hoogleraren en wetenschap pelijke medewerkers van de theolo gische faculteit van de universiteit in Oóttlngen hebben in een verkla ring tegen deze onverenigbaarheid geprotesteerd Een partijpolitieke activiteit van een dominee moge dan misschien bedenkelijk lijken, niet in de laatste plaats in geval van een partij die de openbare meningsvrij heid en daardoor de verkondiging van het evangelie ln gevaar zou kun nen brengen, maar administratieve maatregelen wijzen de hoogleraren niettemin af, wanneer de predikant om wie het gaat zich door het afleg gen van zijn aanstellingsgelofte be roept op het evangelie als de beslis sende norm van zijn spreken en han delen. Korte duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, bneven kunnen worden gestuurd naar Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld Wiersinga (2) Klein verwijt de heer Kiel (Trouw 14 Juni *77) openlijke Insinuaties (ver dachtmakingen) tegen gereformeer de predikanten. Hij ontziet zich ech ter niet zélf een reeds verdacht ge maakte gereformeerd predikant (dr. Wiersinga) nog weer wat zwarter af te schilderen door te beweren dat deze een groot deel van de bijbel verwerpt en met het andere deel trucjes uithaalt Welke zaak is er eigenlijk mee gediend om een mede christen op zo n grove manier on recht te doen voor het forum van de lezers van deze krant? Is dat een manier van doen in de kerk van Christus? Amsterdam P. A. Kooiman Van een medewerker AMSTERDAM Binnen de 43 joodse gemeenten, verenigd in het Nederlands Israëlietisch Kerkge nootschap. is een lichte verschui ving van het ledental te constateren en tevens een vermindering. Leden uit middelgrote gemeenten verhui zen naar de grote en bij voorkeur naar Amsterdam, ln feite de enige joodse gemeente in Nederland waar nog een dagelijks leven van het tra ditionele Jodendom te bespeuren is. Dat neemt niet weg. dat het kerkge nootschap met 13.366 leden een ver lies/ van bijna 200 leden heeft ten opzichte van eind 1975. Tien jaar geleden waren er nog 16.626 leden ofwel 3.000 leden meer dan thans. Bij het Nederlands Israëlietisch Kerkgenootschap was toen nog iets meer dan de helft van de op 30.000 zielen gestelde joodse gemeenschap aangesloten Amsterdam is de grootste joodse gemeente met 8687 zielen, door Den Haag met 1220 en Rotterdam met 6% leden gevolgd. In deze drie ge meenten woont 79 pet van het leden tal van het kerkgenootschap. Het is twee pet meer dan het jaar voordien. De negen middelgrote joodse ge meenten met steden als Groningen. Haarlem en Utrecht hebben teza men 1490 leden. Er zijn dertien klei ne gemeenten, alle met omstreeks zestig leden. Deze dertien kleine ge meenten vormen met 800 aangeslo tenen zes pet van het ledenbestand van het Nederlands Israëlietisch Kerkgenootschap Onder deze klei ne joodse gemeenten zijn steden als Alkmaar. Den Bosch. Nijmegen. Zwolle De grootste groep gemeen ten wordt door de zeer kleine Joodse gemeenten gevormd. Het zijn er 18. met tezamen 473 leden. Kruis-raket De kop ..Europa kijkt begerig naar kruis-raket" maakte me. omdat ik mezelf ook tot Europeaan reken, nieuwsgierig. Wel, het betrof hier een nieuw type door de VS ontwik kelde raket, dat nog geraffineerder mensen kon doden dan de tot nog toe bestaande modellen. Verder bleek dat niet geheel Europa, maar alleen een kleine groep militairen dit wapen begeerden, en dat. uitslui tend uit angst dat het Warschau pact met een nog effectiever wapen zou antwoorden, geaarzeld wordt met de aankoop ervan. Ik geloof dat Europa (als hier tenminste de meer derheid der Europeanen onder ver staan wordt) helemaal niet zo bege rig uitkijkt naar dit soort militair „speelgoed". Integendeel, ik ben er van overtuigd, dat Europa wacht op het moment dat besloten wordt deze spullen maar op te ruimen en het geld dat hieraan wordt weggegooid gebruikt zal worden ten bate van de wat minder bedeelde medemens. Dan zou het werkelijke gezicht van Europa getoond worden, en niet dat van een kleine groep mensen, die schijnbaar meer belang hebben bij een oorlog („de raket") dan bij een rechtvaardiger wereld („het kruis"). Utrecht Steven ten Cate Anita Bryant Met groeiende verbazing en veront waardiging lazen wij over ene Anita Bryant en haar clubje In Florida (USA) die bezig zijn met een actie tegen homofielen. Hoe ls het toch mogelijk dat mensen met de Bijbel in de hand zo durven optreden en een deel van nun medemensen tn de grond trappen! Ook in Nederland zijn nog mensen die zeggen: „Homo filie is een gruwel voor God." Wij geloven dat dergelijke uitspraken een gruwel voor God zijn. Deze men sen hebben Gods liefde toch niet helemaal echt begrepen. Anita Bry ant is uitgenodigd door de EO lazen we in een krant. Moeten er doe deze omroep nogmaals homofielen ge trapt worden? Dat laatste zal hun bedoeling wel niet zijn, maar het komt er wel op neer. Voorburg Piet Feenstra Frits Dillingh, Martin Kessels, Rcgien Nicuwenhuyscn, Wil DHlingh. Dom houden (4) De heer Bosma verwijt Koos van Weringh dat hij uit de berichtgeving in „De Waarheid" snel de conclusie trekt dat de CPN de massa dom houdt. Het aangehaalde voorbeeld van Van Weringh ls echter aan te vullen met vele andere. Als dage lijkse lezer van „De Waarheid" is het mij opgevallen dat in deze krant nooit Iets wordt gezegd over de kri tiek van China op de Sovjet-Unie. onderdrukking van Joden, christe nen en andere minderheden in de Sovjet-Unie, de activiteiten van de KGB en de concurrentie die het be drijfsleven (o.a. de koopvaardij) on dervindt vanuit Oost-Europa. In het verleden ls ln „De Waarheid" met geen woord gerept over het rapport van Amnesty International over po litieke gevangenen ln de Sovjet- Unie. de gruwelijke moordpartijen ln Cambodja, de aankomst van Am al- rik in Nederland, de valse concurren tie die de KLM ondervond van Aero- flot en de levering van Russische wapens aan dictator Amin. De drei gende schaarste aan energie en grondstoffen wordt door „De Waar heid" ontkend en bestempeld als een leugen. De conclusie van Van Wee- ringh dat de CPN de massa dom houdt, is daarom zeker gerechtvaar digd. Lelystad P. Fransen Deze week in Hervormd Nederland He! verband tussen stoere manne lijkheid en criminaliteit. Reportage uit Suriname: apathie overheerst Schnkverhalen en halve waarheden over militaire krachtsverhoudingen. Op weg naar een nieuwe oecumeni sche orde. Geen scherpe confrontatie op Duit se kerkedagen. Ik abonneer mij op HN vraag een" proefnummer Naam Straat Plaats Tel. nr.: Ab. prijs 31per halfjaar. Zonder postzegel verzenden aan Antwoordnummer 1776 Den Haag. Bellen kan ook: 070 - 512111 HN I* ook In de losse verkoop ver krijgbaar tr -J 7 Arrogantie In alle toonaarden beschuldigde men van CDA-zijde de PvdA van arrogant aanmatigend optreden. Zou het CDA er niet goed aan doen de hand eens in eigen boezem te steken? De verkiezingsaffiche „CDA nummer 1". Dit betekende meer dan alleen het lijstnummer. De CDA- hardloper als eerste over de streep toont duidelijk aan, wat men in zijn eigenwaan verwachtte. Van Agt in Elsevier: Het zal de PvdA natuurlijk nooit lukken, meer zetels te halen dan het CDA. Dat maken ze niet Hoewel het CDA zijn eigenlijk doel, nummer 1, niet bereikte, schaart men zich toch vol trots onder de overwinnaars. Dan toch wel een Pyrrhus-overwinning! Na een met enorme inzet gevoerde campagne gesteund door het grootkapitaal, van 48 op 49 zetels, een vooruitgang van 2,08%. De eigenlijke rivaal van 43 op 53 23,26%. Amstelveen D. van der Meulen NEW YORK Zuidafrikaanse gouden munten behoren in de Vere nigde Staten niet meer verhandeld te worden, meent het bureau-Afrika van de nationale raad van kerken. Het bureau is een campagne tegen de verkoop van Krugerrands begon nen „om deze steun aan een racis tisch regime paal en perk te stellen". ROME Drie r.k. orden in Hon garije hebben weer gebouwen tot hun beschikking gekregen. Het gaat om de benedictijnen, de francisca nen en de piaristen. Zij hebben leder twee vestigingen met scholen. Dit werd in Rome bekendgemaakt vlak na het bezoek van de Hongaarse partijleider Kadar aan paus Paulus. ROME Tijdens het vijf-jaarlijk se bezoek (het zogenaamde ad limi- na bezoek) van de Portugese bis schoppen aan de paus heelt paus Paulus hen vermaand, zich sociaal actiever op te stellen. Hij wees hen op de veranderde situatie in Por tugal. MOSKOU De lutherse wereld- assemblee in Tanzanië besteedt te weinig aandacht aan het belangrijk ste probleepi, dat de kerken moet bezighouden, hun onderlinge ver deeldheid. Aldus een commentaar van de Russische aartsbisschop Wla- dimir van Wladimir in het Journaal van het patriarchaat van Moskou. INDIANAPOLIS In de Ameri kaanse staat Indiana is een wetswij ziging aangenomen, die het de Amis- he doopsgezinden mogelijk maakt hun boerenbedrijf voort te zetten. Sinds 1 maart was het verplicht ge worden, melk binnen twee uur na het melken te koelen tot beneden vijftig graden Fahrenheit. Dit is niet moge lijk zonder machinale koeltechnie ken. Amishen weigeren op grond van hun geloofsovertuiging zulke machi nes te gebruiken. De temperatuur- grens is nu op zestig graden gesteld. LOYOLA Een bomontploffing heeft een Jezuïtisch radiostation ver nield, dat grote delen van het Spaan se Baskenland bestreek. Er waren geen persoonlijke ongelukken. Het station had een progressieve reputa tie en moedigde de Basken aan, hun identiteit te bewaren. HOOGEVEEN De generale sy node van de christelijke gerefor» meerde kerken wordt deze zomer in Hoogeveen gehouden in de Ichthus- kerk. Rozenstraat 1. De vergaderda ta zijn 16 en 17 augustus. 6 - 9 sep tember en 20 - 23 september. DEIN BOSCH Tot 15 augustus is in het Noordbrabant-museum te 's-Hertogenbosch de tentoonstelling „Kloosters in Noord-Brabant" te zien. Beelden, schilderijen, gebruiks voorwerpen. boeken, oorkonden ver tellen over de activiteiten en de"reli giositeit van acht kloosterorden. DRIEBERGEN Hervormde hulp predikers, die nu werkzaam zijn in een gemeente, kunnen met Ingang van 1 Januari 1978 predikant worden met alle bevoegdheden vandien. Dit heeft de hervormde synode be sloten. Aanstelling tot hulpprediker is na 31 december niet meer mogelijk. Wel blijft het tot 31 december 1980 nog mogelijk via het gebruikelijke ker kelijke examen de preekbevoegd- heid te verwerven. Deze maatregel ls getroffen om hen die nu studeren nog enig perspectief te bieden. Ver der wordt een onderzoek Ingesteld naar de mogelijkheid van een nlet- universitaire opleiding voor werkers in de gemeente die voor bepaalde taken zijn toegerust, b.v. die van katecheetrpastoraal medewerker. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Tegen het advies van het gere formeerd en hervormd wereld- diakonaat en Oecumenische Hulp om geen geld te geven aan de organisatie „Vervolgd Christendom" een advies dat ook de grote pers haalde mag wel wat worden inge bracht. Dit te meer, omdat een grote organisatie als deze in discrediet wordt gebracht en de duizenden gevers in het in die organisatie gestelde ver trouwen worden geschokt. Vanwege dit psychologisch effect worden allereerst twee verklaringen van een Nederlandse en Amerikaan se „onderzoeker" verkort weergege ven. Voor de duidelijkheid stel ik vooraf, dat de Nederlandse organisa tie ..Vervolgd Christendom" een on derdeel is van de internationale or ganisatie „Underground Evange lism". die haar hoofdkwartier heeft in Los Angeles (VS) en staat onder de leiding van Joe Bass. Het Under ground Evangelism is uitgegroeid tot een organisatie met ruim 450 medewerkers met vertakkingen in vele landen. Vanuit Duitsland wordt de naam „Christliche Ostmission" aan twee kanten van het IJzeren Gordijn gewerkt: aan deze kant door het geven van informatie en het Inza melen van geld en achter het gordijn door het langs illegale kanalen ver strekken van bijbels en andere chris telijke geschriften en bovendien het verlenen van materiële steun aan gezinnen van gevangen christenen. Underground Evangelism is ook ac tief in Cuba en de Volksrepubliek China en verzorgt op grote schaal evangelische radioprogramma's. Twee verklaringen Allereerst heeft de heer Th E Mebi- us. gereformeerd diaken en hoofdre dacteur van „Beleggersbelangen" in de loop van 1976 gedurende enkele maanden een onderzoek naar de praktijk van de organisatie gedaan en blijkens zijn rapport daarover met alle medewerking van de di recteur van Vervolgd Christendom en de Nederlandse NIVRA-accoun- tant en van de Duitse Treuhandge- sellschaft, welke laatste de activitei ten van de Christliche Ostmission nauwgezet controleert. Met name in West-Duitsland is de financiële controle van groot belang, omdat de missies naar Oosteuropese landen in het algemeen vanuit West- Duitsland plaatsvinden en wel door middel van groepen koeriers. Door het illegale karakter van deze activiteiten is niet alles voor directe waarneming vatbaar. De Duitse con trole-organisatie moet dan ook ten dele volstaan met een door de betref fende koerier getekende verklaring. De heer Mebius wijst erop. dat dit een van de oorzaken van kritiek kan zijn. omdat voor een deel een beroep op het vertrouwen van de mensen wordt gedaan. Na vermelding van enkele gegevens uit het accountantsrapport (waarop hierna wordt Ingegaan), betreurt hij dat een controversiële verhouding is ontstaan tussen Vervolgd Christen dom en het gereformeerd diakonaal bureau, omdat het Jammer is dat velen nu een afwachtende houding tegenover Vervolgd Christendom hebben aangenomen. Dr Curtis Nims, een gezaghebbend Amerikaans Baptistenleider in Noord-Amerika. heeft gedurende zes vermoeiende weken een diepgaand kritisch onderzoek aan beide zijden van de grenzen verricht en kwam tot de ontdekking, dat de helft van Un derground Evangelism en zijn stra- door mr Douwe Schaafsma tegisch dienstbetoon in de commu nistische landen niet is verteld. Hij heeft de boeken nagezien m.b.t. aan koop. opslag en transport en heeft aldus zijn verklaring nog nimmer zo n onberispelijke administratie bij welke zendingsorganisatie ook ge zien. Inclusief kerkelijke bureaus met heel hun potentieel aan talloos vele personeelsleden. Wat het zake lijk gedeelte van zijn onderzoek be treft, besluit hij met de verklaring: „op grond van mijn eigen onpartij dig onderzoek, uitsluitend ingegeven door de wens om de feiten te leren kennen, en bevestigd en gerugges- teund door de beschikbare gedocu menteerde bewijzen, geloof ik dat over het geheel genomen Under ground Evangelism een van de beste rendementen van zendingsgeld te zien geeft, die ik in mijn 41-jarige loopbaan ooit heb mogen aan schouwen." De geldbesteding Genoemde kritiek richt zich met name op de onverantwoorde beste ding van de ontvangen gelden. Het is duidelijk, dat deze critici „op een afstand" oordelen en dat op basis van hun normen. Uitgaande van de bezwaren, tot uiting komende in het betreffende persbericht (zoals dat ook in Trouw verschenen is) het volgende: De geldbesteding moet getoetst worden aan de doelstelling van Underground Evangelism: na melijk de verlening van hulp aan de christenen en het brengen van het Evangelie aan de volkeren onder communistisch bewind. Vanuit een twaalftal kantoren over heel de we reld en door een kleine vijfhonderd werkers wordt elk Jaar weer geeste lijke en materiële hulp verleend aan miljoenen mensen in communisti sche landen door middel van radio, postzendingen, persoonlijke afleve ring en andere middelen. Alleen al wat de verspreiding betreft, werd bij voorbeeld in 1975 anderhalf miljoen Bijbels, Nieuwe Testamenten en an dere materialen in veertien hoofdta len en tien kleine talen verspreid in deze landen. Met dit pakket van voorzieningen correspondeert de noodzaak van feitelijke informatie en geestelijke toerusting van de vrije wereld. Daarom is door de criti ci ten onrechte de 18 procent beste ding aan informatieverstrekking, „evangelisatorische" en andere zorg tot apparaatskosten gerekend. Ver der kunnen de 17,5 procent kosten van beheer en administratie en de 13,4 procent kosten van geldwerving twee afzonderlijke zaken niet als te hoog worden beschouwd, als men ook let op wat andere Interna tionaal op grote schaal en zeer ver spreid werkende organisaties aan deze taken besteden. Uit het voor gaande vloeit reeds voort, dat veel meer dan 37.5 procent zoals.de critici stellen het werk recht streeks ten goede komt. Dit is name lijk 54,5 procent. Dat een bedrag van rond 800 000 dollar (d.i. rond de 12 procent) niet besteed wordt, ls Juist: 750 000 dollar dient als reserve voor de bouw van eigen radiostations, terwijl daarnaast grote verplichtin gen bestaan t.o.v. de eigenaars van bestaande radiostations, met wie langlopende en omvangrijke con- DOEK OVER DE HAND Vanzelfsprekend zit ik hier niet hele dag naar vogels te kijken. H( interessant dat ook zou kunnen q Laten de echte ornithologen het i horen! Omdat het nogal regenacl is, zit ik binnen te lezen. Ik heb paar uitstekende boeken over de] kerk ln de middeleeuwen op de getikt. Daarin wordt mij voorloj nog heel veel verteld dat ik niet Af en toe stoot ik op mededelin) aangaande vrouwen. En omdat feminisme in is in de kringen wai ik vaak verkeer, spits ik dan exi mijn oren of zet een extra bril opj schrijver van het onderhavige w< komt dan op een bepaald ogenbl ook te spreken over het berucht concilie van M&con in 585. Dit concilie is als „vrouwenhatend" geschiedenis ingegaan. En waan Het zou beweerd hebben dat vrouwen geen ziel hebben. De waarheid is dat één van de bisschoppen in de discussie mi hebben opgemerkt, dat de vroui geen mens genoemd kan wordei schrijver houdt hem de hand bo' het hoofd door erop te wijzen dal het woord voor mens (homo) in volkslatijn werd: „homme", mai Maar dat lijkt me toch vreemd. Want men zal toch niet geaarzeli hebben om te verklaren dat de vrouw geen man was. Zo ver wai de mensen toen toch al. Enfin, maar. Achterdocht krijg ik toch weer als ik even verderop lees daj deelnemers aan de Eucharistie „staande het Lichaam des Heren ontvingen, in de rechterhand. di< kruiselings door de linker werd ondersteund". Maar dan verder: vrouwen mochten het Eucharist Brood niet met de blote hand aannemen, zij moesten er eer. d» over hebbenDus toch? Mai laten we ons maar niet druk mal Onze kranten staan nog dagelijl vol van geweld, en niet tegen ééi groep mensen. Soms lijkt 't wel wij allen tegen elkaar opstaan 1 NED. HERV. KERK ld Beroepen te Kapelle: J. G. Bits hoorn te Haulerwijk. ïri Bedankt voor Oud-Avereest-Ber brug: A. G. van der Linden te Igl dekerk a.s. Rijn. >o: E GEREF. KERKEN d< Aangenomen naar Alkmaar (tenf e hoeve van de reformatorische gemeenten Huiswaard): R. Kiei Dronten. Beroepen te Zuidhorn: R. Plui Ridderkerk (verb. ber.). GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Zuidwolde: M. A Niet, kand. te Groningen; te E Holwerd en Vrouwenpolder: H gersma kand. te Dalfsen te Di ten: M. H Sliggers te Alkmaa Broek op Langedijk. (tl. D. TJ eer: L.J1F n; te Defu iga, kanft tracten lopen, zoals ook geldt m.b.t. de drukkers van Bijbels en andere literatuur en bovendien zijn er de salarisverplichtingen t.o.v. de hon derden medewerkers. Nieuwe plannen Het is niet juist te stellen, dat drie miljoen dollar in een paar jaar ge spaard zijn: in dit bedrag zijn behal ve de kasmiddelen, de gebouwen, de voorraden literatuur, wagenpark, radiostudio's e.d. begrepen. Uiter aard is ook de afhankelijkheid van giften van invloed op het streven naar een aanwezige reserve, terwijl voorts een flinke reserve stimuleert tot voorbereiding van nieuwe plan nen (zoals t.o.v. China het geval is), dit alles gezien vanuit de wereldwij de opdracht. Wat Nederland betreft zou een deel van de binnenkomende gelden be steed moeten worden aan informa tie en propaganda (o.m. door het maandelijkse orgaan, vervullen van spreekbeurten en geven van film voorstellingen). waar de christenen in Oost-Europa zelf sterk op aan dringen. Ter verlichting van de las ten in Nederland betaalt Under ground Evangelism evenwel de helft van de tljdschriftkosten en de gehe le administratiekosten. Men kan dus niet zeggen, dat het ontvangen geld niet op een maximale wijze aan het werk achter het IJzeren Gordijn ten goede komt. Tenslotte: Vervolgd Christendom zal zich mede op aandrang van het comité van aanbe veling hoeden voor anti thetische publikaties, dit temeer waar het we derzijds begrip en respect tussen de legale en Illegale bijvelverspreiden- de organisaties in Nederland groei ende is. Daarom is de polariserend werkende opstelling van de in het begin genoemde kerkelijke instan ties verwerpelijk. Mr. Schaafsma is o.m. lid van het Comité van Aanbeveling van Ver volgd Christendom. GEREF. KERKEN VRIJG. B.V Beroepen te Zoetermeer: Sawyer kand. te Kampen; ter-Langeslag: J. Plantinga. I Hallum. gi I CHR. GEREF. KERKEN Beroepbaar: B. v.d. Berg, Muldl dreef 634 te Apeldoorn; C. J vanlt Boogert, Fausstraat 220, Apeldo( M. Oppenhuizen, Loolaan 22. Aftg doom; D. Visser, De Grote Pefc 572, Veenendaal Dr. K. de Vries De hervormde synode heeft dr K Vries te Leeuwarden per 1 augul. a.s. benoemd tot lid en voorzi van.de sectie kerk en krijgsim van de raad voor de herderlijke Voorzitter drs J. van Dis Hz» Hilversum) van de sectie heeft zodanig bedankt vanwege het vaarden van het penningmeel schap van de WACC, de wereldt) voor christelijke communicatie heer De Vries is directeur va# Fryske Akademy en voor de CH1 van de Eerste Kamer. Hij is va o.a. lid van de Noordatlantischi semblee en van de adviesraad d< sie-aangelegenheden en voorzf van de commissie vorming vai nationale raad welzijn militair* Prof. dr. G. J. Hoend daal De hervormde synode heeft d» monstrantse buitengewoon hoé raar dr G. J. Hoenderdaal, die| nenkort zijn werkzaamheden at theologische faculteit te L« beëindigt, onder dankzegging 1 heven van de hem verleend*) dracht de hervormde kerke hoogleraren te Leiden te assisté De gewone Leidse hoogleraren! H. M. Posthumus Meyjes (heri dr J. van den Berg (geref.. oud*,,, hoogleraar) kregen de opdraclii; der verantwoordelijkheid vank« dr H. Berkhof (herv. kerkelijk F* leraar) de geschiedenis van derlandse Hervormde Kerk te4a ren. Overeenkomstig de tussef j den al bestaande werkveri" gaat prof. Posthumus MeyjesP geschiedenis tot het jaar 16501 en prof. Van den Berg die van ft jaar. (Inbegrepen dus de geselt nis van de periode van de Aft- ding en Doleantie).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2