$gk «S'SS SïïSKW il8j5 ISS--. Als U ook maar enigszins van plan bent om 'n bontjas aan te schaffe denk dan aan CM. Vernuftig spel met woorden, klanken, dingen Le PICO ^VADERDAGLö nCO ^VADERDAG Le nCO ^VADERDAG Y Le ■sïK.Sr' Sfesrs» [jlCOF1* "SP®!? Nederlanders in Festival of Fools vallen tegen Sfeervolle start van Poetry International ■?hc3C,-^m bontmantel kopen is 'n bijzondere gebeurtenis. Je moet kiezen bij welke zaakje 't beste terecht kunt. Nu zijn er vele redenen waarom het verstandig is om bij C&A te gaan kijken. Prima service en... heel veel keus. Maar het belangrijkste is wel dat C&A een reputatie heeft op het gebied van de prijs. Tóch voordeliger! Dat geldt dus net zo goed voor die prachtige bontkollektie. de sl.,<age van de naald je» omsueeKsSU pn zof9<v "rP&na< Oe ha"d'neshoudef met spectale reinigen*»" de p»asx«c kap' Lenco °?Jïïïrtbar. (per Paar' WOENSDAG 15 JUNI 1977 TROUW/KWAfa door André Rutten AMSTERDAM Wat er achter de titel ..Humdrum and Hullabaloo" in het Holland Festival te voorschijn komt, ls niet zo gemakkelijk te ver tellen. maar het is wel zeer onder houdend. Humdrum is het Engels voor sleur, Hullabaloo voor drukte. Je zou er uit ai kunnen leiden, dat in de voorstel ling (van een uur», die Chaim Levano er van samengesteld heeft, drukte wordt gemaakt om sleurdingen. Die ..drukte" bestaat dan uit nogal sub tiele spelletjes met klanken, woor den. geluiden, dingen, beelden die in het alledaagse leven gemeengoed zijn maar hier uit hun gewone ver band worden gehaald en op een on gewone mamer bekeken. Dat gebeurt door Chaim Levano zeli, die o.a. pianist is bij het Resistentie orkest en die ook op andere wijze een speelse man blijkt, met een grappige fantasie, die hij heel rustig in geba ren en mimiek uitwerkt. Hij is een persoonlijkheid, die humor uit straalt. Hij heeft zich in een witte doktersjas gestoken, waardoor je op de gedach te kunt komen dat hij een chirurg is, die het alledaagse ontkleedt en on der de microscoop legt. Hij gebruikt bestaande teksten als je ze tek sten mag noémen maar heeft wel een Inleiding gemaakt, een geïnto- neerde lezing over taal als communi catiemiddel en over de misverstan den die ontstaan, als de taalgebrui ker zich niet aan de gangbare taaiaf spraken houdt. In toenemende mate worden bepaalde woorden uit zijn lezing via geluidsbanden misvormd, totdat ze hem geheel overstemmen. Het eindigt met vijf geluidsboxen, die een voor een worden geplaatst op een rood altaar tussen twee vijfarmi- ge kandelaars met brandende kaar sen. Uit de eerste box kwam aanvan kelijk een voetbalverslag. uit de tweede vervolgens een luchtig Leger- des-Heilslied, uit de derde een ver slag van een feestelijke optocht, en zo verder, maar op het laatst komt er uit alle vijf weer geweldig geluid. Dit alles geeft natuurlijk maar een Chaim Levano, rustig luisterend naar een oude grammofoonplaat in een onderdeel van „Humdrum and Hullabaloo", dat gewoon „Listen" heet, waarbij hij overigens indommelt en met een schok merkt, dat de plaat al uit is. zeer fragmentarische indruk van hoe Vanavond in 't Hoogt ln Utrecht, het was. ook nog met behulp van morgen (16 juni) in Dillgentla in Den vernuftige belichtingen leuk in scène Haag. gebracht. door Dirkje Houtman Agenda Holland Festival Woensdag 15 juni AMSTERDAM Stadsschouwburg 19 30 uur Axel AMSTERDAM Mickery 20.30 uur. Vox Po- pull. Vox De! AMSTERDAM Concertgebouw 12.30 uur: Lunchconcert AMSTERDAM Concertgebouw 20.15 uur Clavecymbelrecltal Ton Koopman AMSTERDAM De Brakke Grond 20.30 uur De Knop DEN HAAO Kon. Schouwburg 20.15 uur Jennifer Muller and The Works DEN HAAO Nieuwe Kerk 20.15 uur: Schola Cantorum Stuttgart ROTTERDAM De Doelen 20.15 uur Ned. Kamerorkest ROTTERDAM De Doelen 20.15 uur: Poetry International NIJMEGEN Stadsschouwburg 20.00 uur Een traan voor elke roos UTRECHT Centrum t Hoogt 20.30 uur Humdrum Het Nederlandse toneelaanbod ln het Festival of Fools is gering en nauwelijks verrassend. Hauser Orka- ter of het Pentatheater, uitstekend geschikt voor een festival waar de ..fooi" centraal staat, treden niet op en dat komt door de vakantie. Veel groepen zoals Baal met „Het Ko ninkrijk". het Projecttheater met „Bloody, bloody music" en Carrousel met „Niet voor kinderen" hebben weinig met zo'n festival te maken. Een festival overigens waar bij ge brek aan echte fools de schminkdoos onontbeerlijk is en witte gezichten met rode neuzen dit gemis moeten verhullen. Het duo Peter en Adriaan (Peter Faber en Adriaan Adriaanse) vormt hier echter een uitzondering op. maar hun overjarige clownsact kunnen ze in het vervolg beter thuis laten: schuifdeuren voldoen uitste kend. Teren op een oud succes ze spelen dit programma al een aantal jaren bij iedere passende gelegenheid lijkt me voortkomen uit gemakzucht en ls dermate oninteressant dat ik me aan een gevoel van ergernis niet kon onttrekken. Succes boeken bij vriend en aanhang is bovendien wat al te gemakkelijk en niet voldoende om deze afgesleten en goedkope ac- teurslol te prolongeren. Lolbroekerij was ook troef bij het Duo Triplex: slappe, extra overgecli- cheerde revuegrappen, zo gezapig gebracht, dat de slapte zich al gauw meester maakte van de toeschou wer. die zich daardoor bij tijd en wijlen best nog wel kon vermaken met de consequent volgehouden me ligheid van de heren. Hans Dorresteln, „de nar van het woord", bracht op zijn gebruikelijke door Henny de Lange ROTTERDAM De Rotterdamse Doelen staan deze week weer in het teken van de poizie. Tot en met zaterdag speelt zich daar het tradi tionele. Internationale Poéziefestijn af. dat dit jaar voor de achtste keer is georganiseerd door de Rotter damse Kunststichting als exclusief Rotterdamse inbreng in het Holland Festival. Voorafgaand aan het in ternationale gebeuren, waaraan dichters uit bijna twintig landen hun medewerking verlenen, is maandagavond een nationale mani festatie gehoudenPoetry NationaL Het werd een sfeervolle start en daar heeft het zich voorbeeldig ge dragende publiek een belangrijke steentje toe bijgedragen door steeds op het juiste moment de dichters te honoreren met bescheiden of en thousiast applaus, afhankelijk van de mate waarin de presentatie het gehoor wist te boeien. Marcus Heeresma slaagde daar bijvoor beeld voortreffelijk in met een ge dicht dat ondanks de lengte (zes pagina's) van begin tot eind boeide. De nationale avond stond dit keer in het teken van het reizen, maar dat thema bleek geen eng keurslijf. Zo kwam J. Bernlef met gedichten over Eskimo's en ijsberen, terwijl daar naast ook veel geëngageerde poëzie te beluisteren viel, onder anderen van Willem van Toorn en Bert Schierbeek. die een vlammende bij drage had over de Zuidafrikaanse apartheidspolitiek. Bij de opening van de avond, die gepresenteerd werd door Gerrit Bor- gers, werd stil gestaan bij het over lijden van de dichter Hans Andreus. Vanmiddag zijn Turkse kinderen uit Rotterdam te gast bij de Turkse dichter Fazil Husnu Daglarca, aan wiens poëzie het traditionele ver taalproject is gewijd. manier een aantal liederen. Zittend achter zijn plano zingt hij op een rauwe manier een repertoire dat zich vroeger kenmerkte door cynisme, wat het recente werk mist. De scher pe kantjes zijn eraf, de onderwerpen zijn wat vriendelijker en dat is Jammer. Dat Baal zijn „Koninkrijk" binnen het festival brengt komt voort uit opportunistische overwegingen: het aantal gemiste speelbeurten veroor zaakt door de verlate première, moet zo weer op peil worden gebracht. Met zo'n twee h drie voorstellingen per avond kom je dan aardig in de rich ting. Of dat de spelkwalitelt ten goe de komt vraag ik me af. Het Projekttheater brengt niet veel meer dan een opgeklopt verhaal over een muziekmagnaat die de jeugd frustraties van een „vuilnisbakjon geling" misbruikt voor het creëren van een succesformule en Carroussel speelt dit keer eens „niet voor kinde ren", en dat is onterecht. Dit programma, op basis van impro visaties ontstaan, laat zien hoe ver beelding en werkelijkheid van het kind vaak ln elkaar overlopen. In een aantal op zichzelf staande scènes speelt men kindersituaties, die on der meer betrekking hebben op de onuitputtelijke fantasie van het kind en zijn wreedheid ten opzichte van bijvoorbeeld een minder popu lair vriendje. Daar tussendoor loopt de lijn van het „vadertje en moeder tje spelen". Een spel dat zich uitver groot tot een werkelijkheid van re gels en patronen, die het kind van de ouders afkijkt. Een rode draad die echter niet rood genoeg is om het programma als geheel voldoende spanning te geven. Het einde is nog al abrupt en het weer tegenover el kaar stellen van „de meiden en de jongens", net als in het begin een te gemakkelijke oplossing. Goed ge speeld wordt er wel. vooral omdat men geen toevlucht neemt tot een „kinderlijke" manier van acteren. Zo te zien floreert het theater binnen het Nederlandse randgebied niet. Bij de hierboven aangehaalde groepen gevestigd of niet ontbreekt ie der experiment en daardoor een nieuwgerichte ontwikkeling, wat toch kenmerkend is voor het „rand gebied". In dit kader wil ik niet voor bijgaan aan de tegen mijn verwach ting in geslaagde volksopera van Hans Plomp en Huib Schreurs. Plomp mag dan weliswaar een litera tor zijn, als initiatiefnemer van dit spektakel ontpopte hij zich als de Carel Briels van de jaren zeventig. Een eenmalig experiment, dus niet representatief voor het aanbod van Nederlandse theatergroepen. Dit is de voorlopige conclusie die ik kan trekken. Uiteraard heb ik niet alle Nederlandse groepen kunnen zien. Het totale aanbod van voorstel lingen binnen het festival is dermate omvangrijk dat ik moet selecteren. Het festival duurt nog tot en met dit weekend en er bestaat nog alle kans de rest van de Nederlandse inzen ding te gaan bekijken. Misschien ontkracht het aanzien ervan mijn vermoeden dat het Nederlandse the ater. deelnemend aan het Festival of Fools nogal bloedeloos is. De hoop is er, maar de twijfel evenzeer. Kid-skin. '•«I - i - Nertssluhjes. (38-46) (38-46)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 10