Oost-Europa houdt zich niet aan eigen wetten i Uit brieven van lezers Cijfers Heerlen weerspreken conclusie van pater Bots Godsdienstvrijheid na Helsinki Moet Jone voortaan Engels praten met zijn bestuur? v~ VANDAAGl DecoSol eerst m'n QcudlfaaFtje opeten..! Brief Israël Comité over steun X min Y Prof. Velema: Meer aandacht voor euvel van godslastering VOORBIJGANGER mm a'm DINSDAG 14 JUNI 1977 KERK Trouw/Kwartet ZORICH Tijdig voor de ver volgconferentie van Helsinki te Belgrado heeft het centrum voor ondereoek en informatie „Geloof in de tweede wereld" te Kuesnacht een uitvoerige documentatie gepubliceerd over schendingen van de gods dienstvrijheid in Oost-Europa. De 84 pagina's tellende documenta tie geeft een volledig overzicht van wetgeving en grondwet in de Sowjetr Unle, Bulgarije, Oost-Duitsland, Joe goslavië, Polen, Roemenië. Tsjechos- lowakije en Hongarije, voorzover deze betrekking hebben op de ver houding kerk en staat. In een tweede deel wordt aan de hand van officiële verklaringen van regerings- en par tijvertegenwoordigers. van rappor ten van gelovigen en van gerechtelij ke processen aangetoond, dat de be trokken landen zich niet aan hun eigen wetten houden. solidariteit van hun mede-christe nen in de andere landen, die de ver- K.aring van Helsinki hebben onder tekend. Geconstateerd wordt, dat als gevolg van de ideologisch-poliUeke druk de christenen worden geïntimideerd. Zij leven vaak in angst, maken zich innerlijk los van hun omgeving en worden gefrustreerd. Aan de andere kant constateert het rapport aan passing. opportunisme en carrière zucht. De pressie van staatswege Erg fTIOGilijk heeft echter ook psychologische ge- volgen, zowel individueel en maat schappelijk. Maar dit wordt nauwe lijks nog als probleem gezien, laat staan, dat het zou zijn onderzocht. Een ander voorbeeld biedt het be grip „rechten van de mens". Het is hierbij niet voldoende vast te stellen, dat in de communistische opvatting van het begrip „mensenrechten" het maatschappelijk aspect voorrang heeft. Men moet het woord „maat schappelijk" bovendien verstaan in de zin. die de communistische partij eraan geeft. Mormomen geven Carter stamboom WASHINGTON De „kerk van Jezus Christus van de hei ligen der laatste dagen" (meer bekend als de mormomen) heeft president Carter een stamboom en een boek met familiegegevens aangeboden. Zij konden twaalf generaties teruggaan en kwamen uit bij Thomas Carter, die in 1610 in Engeland werd geboren en in 1632 naar Amerika emigreerde. De mormenen hebben in Salt Lake City op microfilm een van de grootste verzamelingen geslachtsregisters ter wereld. Dat hangt samen met hun praktijk van het „dopen voor de doden", waarvoor zij zich beroepen op 1 Korinthe 15 vers 29 door Aldert Schipper AMSTERDAM Volgende week komen ruim een dozijn van de meest ervaren ontwik kelingsdeskundigen uit de oe cumene naar ons land voor een experiment dat voor het den ken over ontwikkelingshulp wel eens van groot belang zou kunnen worden. /ADVERTENTIE) Opvallend Opvallend noemt het rapport, dat sedert de ondertekening van de slot verklaring van Helsinki de christe nen in veel Oosteuropese landen met groeiend zelfvertrouwen zijn opge treden. Zij rekenen daarbij op de „Gewetensvrijheid" In hun voorwoord op de documenta tie merken de samenstellers op, dat het niet mogelijk is om teksten com mentaarloos te geven, omdat de ver schillende basisbeginselen de bete kenis van de teksten zelf wijzigen. In het Oosteuropese recht wordt bij voorbeeld van „gewetensvrijheid" gesproken. Daaronder wordt echter alleen verstaan, dat men vrij moet zijn om zonder enige godsdienstige beïnvloeding atheïstisch te kunnen leven. Deze verschuivingen in de termino logie maken een gesprek tussen Oost en West over deze vragen bijzonder moeilijk. Het kan praktisch alleen gevoerd worden door specialisten, die de verschillende terminologieën beheersen en zodoende kunnen „ver talen". Deze documentatie verschaft voor het eerst aan een bredere kring van mensen toegang tot de wetgeving in Oost-Europa en haar betekenis op het gebied van de godsdienstvrij- heid. Tot dusver beschikten slechts enkele specialisten daarover. Som mige teksten uit de Sowjet-Unie wor den door de Zwitserse documentatie voor het eerst in het Westen gepubli ceerd. het vers gebraden 10 minuten haantje van Herman Kramer Korte duidelijk geschreven, liefst aan óén kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar Secretans Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859, Amsterdam. Bij pubhkatie wordt de naam van de schnjver vermeld. RPF (4) Zoals we al dachten is het met de RPF gegaan als met de CNA vlak voor de oorlog, 't Is nu te hopen dat het dezelfde les geleerd heeft als de CNA. die zichzelf ophief en van het politieke toneel verdween. Als we ons niet meer thuis gevoelen in de huidige AR is er keus tussen SGP/ GPV. Ai is het natuurlijk jammer dat Je bijvoorbeeld als gereformeer de bonder geen lid kunt worden van het GPV, we hebben toch met in stemming kunnen volgen de princi piële lijn door hen getrokken, bij voorbeeld bij zondagsrust, crematie, abortus enz. Jammer dat mede door de komst van de RPF hun tweede zetel verloren ging. Numansdorp A. Vogelaar RPF (5) Ruim 52.000 mensen hebben er blijk, van gegeven dat het in de politiek niet alleen gaat om de macht. Ruim 52.000 mensen willen politiek bedrij ven in overeenstemming met de nor men die God ons heeft geopenbaard in de Bijbel zoals ten aanzien daar van ook beleden wordt in de drie Formulieren van Enigheid. Zij wil len dat doen niet naast maar met de SGP en het GPV. In het geloof zul len zij doorgaan ondanks valse aan vallen. Nieuwveen A. P. J. Esveldt RPF (6) De heer Boeve verwijt de RPF ver splintering. Hij spreekt van fel trap pen. in de Naam des Heren tegen de confessionele bundeling CDA. Maar de genoemde confessionele bunde ling kon slechts ontstaan door het confessionele element vaag te hou den Christenen die met de voort gaande vervlakking niet wilden meegaan hebben na langdurig ver zet hiertegen binnen de partijmuren uiteindelijk de RPF opgericht Zij hebben zich bij de verkiezingen van 25 mei niet laten verblinden door argumenten pro-CDA die meer we zen op een zeker machtsdenken dan op het zich laten leiden door het Woord van God. Nu krijgen zij de schuld van de versplintering toege schoven. terwijl de oorzaak ligt in de bovengenoemde vervaging en ver vlakking. Veenendaal H. H. van Braak RPF (7) De wijze waarop juist tegen het CDA in de verkiezingscampagne is opgetreden vind ik bedroevend. Fred Borgman merkte in Neder landse Gedachten op. dat het in het slechtste geval oneerlijk, in het bes te geval opportunistisch, maar in belde gevallen on-christelijk was. Want ik geloof zeker, dat Juist niet zij die tegen iedereen verkondigen dat zij zo christelijk zijn, tegenover Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/OORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tol. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwole Tel. 05200-17030 Jargon (2) kennen. En dat geldt voor leder vak. Wie werkelijk kerkelijk meeleven wil, zal ook wel wat moeite willen doen, om de kerktaal te begrijpen. Wie dat niet wil, die is gewoon lui. Amstelveen C. J. Pelle en C. H. Pelle-de Jong Uitslag (4) anderen die dat dan natuurlijk niet zijn, christelijke politiek voeren, maar dat diegenen die dagelijks op nieuw proberen een politiek te voe ren waarvan een buitenstaander zegt, dat zij ondanks veel toch her kenbaar is als christelijke politiek hun opdracht beter begrepen. Westzaan A. de Bree Wiersinga De heer Klei kan zich blijkbaar zelfs iveroorloven, openlijke insinuaties te richten tot gereformeerde predikan ten. Wat Wiersinga betreft, hem kan men goed leren kennen uit zijn boekje: „Verzoenen met het lij den?". Hierin kan men constateren dat hij een groot deel van de bijbel uitdrukkelijk verwerpt, en dat hij de rest ervan gebruikt om er een evan gelie d la Dorothee Sölle in te stop pen, onder de schijn het er uit te halen. Rijswijk P. Klein Duidelijk voorbeeld Van Agt heeft geen bezwaar ge maakt tegen een hernieuwd Twee- de-Kamer-voorzitterschap van Von deling. Tussen al het politieke la waai, maar een klein, zacht geluidje. Voor mij: een simpel maar duidelijk voorbeeld van het handelen van ie mand die zich christen noemt. Zeist J. Zomer Formatie Het gerotzooi is alweer begonnen op het PvdA-congres. Er werd gesugge reerd PvdA 8, CDA 7 en D'66 1 minister. Nooit zal het CDA daar mee akkoord mogen gaan. De oplos sing is eenvoudig. Het minister schap Wetenschapsbeleid weg, dit was maar een weg-smijt-geld minis terie. Het kan zeker met 15. mogelijk wel met 13. Maar laten we het op 15 houden en dan 7 PvdA. 7 CDA en 1 D'66. Dit toont wat u waard bent en beloofd heeft. Woerden C. A. Timmers PPR-verklaring De woorden die maandag JJ. in Trouw werden gewijd aan de verkla ring van PPR-partijbestuur en -frac ties en mijn toelichting daarop wa ren zo summier, dat aan onze bedoe ling geen recht werd gedaan. De verkiezingsuitslag dwingt de partij zich te bezinnen, op de oorzaken én de consequenties. Die discussie is aan de gang. En van daaruit gaan we hard aan het werk. Feit is nu dat de kabinetsformateur onderzoekt of het mogelijk is samen met het CDA een progressief kabinet te vormen. En dat de PPR een regeerakkoord heeft gesloten met de PvdA. waar voor ze zich verantwoordelijk voelt. Wij willen daarom graag met de PvdA overleggen over de wijze waarop onze medeverantwoorde lijkheid voor dat regeerakkoord ge stalte kan krijgen. In hoeverre de PPR vanuit haar huidige positie on dersteunend kan werken voor een komend kabinet, zal afhangen van het program en de samenstelling van dat kabinet. Oegstgeest Ria Beckers De vreugde van de familie Plaisier over de verkiezingswinst van de Par tij van de Arbeid zou hun wel eens flink op kunnen breken. De oeverlo ze tolerantie aangaande deze partij is nauwelijks voorstelbaar. Wat te denken over de gegevens die tijdens de verkiezingen doelbewust achter werden gehouden aangaande de werkloosheid? Wat de denken van het oorlog exporterende eiland Cuba dat van ons belastinggeld vele doden en gewonden maakt in Afrika en nu maar het Rode Kruis collecte ren om de met door ons geld ge maakte verminkte mensen weer op de been te helpen. Wat te denken over het geflirt van de PvdA met de USSR, Oost-Duitsland, etc.? We zijn bezig met het binnenhalen van het „Paard van Troye". Is het PvdA- pubiiek zich wel bewust van de enor me hoge prijs die zij moet gaan betalen, of reeds betalen, in de vorm van een langdurige werkloosheid? Is zij zich wel bewust, dat als het aard gas op is ons leger van werklozen niet meer betaald kan worden? Weet zij ook dat met deze partij wordt gekoerst naar economische situaties zoals in Engeland en Italië? Hilversum B. V. Lugt Kerkeenheid In het artikel van 31 mei JL vraagt Prof. Jürgen Moltraann: „Welke een heid?". Hij haalt Johannes 17:21 aan. Oeiijk Gij. Vader, in Mij en Ik in U. dat ook zij in Ons zijn opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt. Even verder zegt hij: „Maar als we ons omdraaien en zien dat we de wereld om ons en in ons zelf hebben, met God vóór ons, dan pas kunnen we de meer mystieke en lofprijzende theologie van het Oosten gaan be grijpen en verwonderd het mysterie van de werkelijkheid ontdekken". Prof. Moltmann kent toch ook Jo hannes 17:23, „Gelijk Wij één zijn: Ik in hen en Gij in Mij, dat zij volmaakt zijn tot één". En in Johannes 17:16, bidt Jezus: „Zij zijn niet uit de we reld, gelijk Ik niet uit de wereld ben". Dat is net andersom dan prof. Molt mann schrijft. Ik vraag mij af, zoekt men dan toch een andere eenheid dan Jezus be- doelt?In bovengenoemde teksten heeft Jezus zijn discipelen op het oog, moeten we eerst nog discipelen worden, om Jezus te verstaan? Lisse I. Eisenga Leesdienst Ja, in deze tijd waarin vrij veel vaca tures zijn in de kerkelijke sector, las ik onlangs over de preek van de dominee en de leestdienst van de ouderling vroeger. Ik kwam tot de conclusie dat die voorleesdienst er een beetje uitgeraakt was, omdat „men" daar nu niet zo op gesteld was. Echter, laat mij u mogen zeg gen. dat ik als kind genoot van die voorleersdiensten, want wij hadden een ouderling die dat zo spannend deed. dat ik nu na zeker 45 jaar. mij dat zo geweldig herinner en dat ik het nog zou kunnen navertellen. Prachtig vond ik het. Ik zou zeggen: weer laten doen! Rozendaal zr. F. Vos Globaal gezien vloeien enorme som as men geld in het kader van de ontwik kelingssamenwerking van westerse regeringen naar overheden en niet- gouvernementele Instellingen in ont wikkelingslanden. Het is langzamer hand voor iedereen een waar pro bleem geworden hoe je dit geld kunt _y geven op zo'n manier dat het terecht komt bij de armste mensen en niet meer vernielt dan heel maakt in de kwestbare samenlevingen van de ontvangende landen. Voorbeelden Talloze voorbeelden zijn er te geven van goedbedoelde ontwikkelings hulp, die per slot van rekening voor al slechts schade veroorzaakte in de derde wereld. Over deze moeilijke problemen is in de oecumenische beweging reeds jaren geleden een gesprek op gang gekomen. Men heeft getracht de afhankelijkheids relatie te doorbreken door hulp min st der van het ene (rijke) land aan het andere (arme) land te geven. Zo wordt heel wat hulp via multilatera le kanalen«gestuwd, zoals de verenig de naties of via de hulporganen van de wereldraad van kerken zelf. Een volgende stap is het vormen van groepen uit arme en rijke landen die samen, op basis van gelijkwaardig heid, de verantwoordelijkheid op zich nemen voor een gezamelijk ont wikkelingsprogram. Deze 'consortia' ontstonden bijvoorbeeld in het Cara- ïbisch gebied, op aandringen van de commissie voor de kerkelijke deelne ming in ontwikkelingswerk (CCPD) van de wereldraad van kerken. In tussen is een volgende stap binnen het bereik gekomen. ICCO, de pro testants christelijke stichting voor de medefinanciering van ontwikke lingsprojecten, wil dat zijn relaties overzee medeverantwoordelijkheid aanvaarden voor het beleid dat hier in ons land gevoerd wordt. Om het eens simpel te zeggen: ICCO wil sa- ICCO-directeur Jone Bos: En gels praten met bestuur. men met de ontvangers de girootjes gaan uitschrijven. Contacten Volgende week koiqen twaalf van de meest duurzame contacten van ICCO uit de derde wereld naar ons land voor een eerste ontmoeting van wat moet uitgroeien tot een verbin tenis van voorlopig drie jaar. De ver gadering wordt geleid door dr. A. H. van den Heuvel, maar dat is buiten de datum zo ongeveer het enige dat absoluut vaststaat van de agenda van het 'omgekeerde consortium'. De mensen van ICCO hopen dat de deskundigen uit de derde wereld niet alleen de activiteiten van ICCO zul len analyseren en van commentaar voorzien, maar ook dat zij besluiten willen nemen of op zijn minst zwaar wegende adviezen zullen geven over de prioriteitenlijst van de soort hulp die ICCO verleent en inzake de stre ken in de wereld die het meeste hulp moeten krijgen. Of de twaalf des kundigen, -onder wie de beroemde Indiase econoom dr. Samuel Par- mar, zullen uitgroeien tot overzeese bestuursleden van de ICCO, moeten we nog afwachten, maar in elk geval ziet het er naar uit dat ICCO-direc- teur Jone Bos en zijn staf in de" toekomst Engels zullen moeten pra ten met hun bestuur. PPR (2) Koos van Weringh laat zich inder daad erg laatdunkend uit over de PPR. Het is hem niet kwalijk te nemen, omdat het geheel past in de strategie die de publiciteitsmedia de afgelopen tijd gevoerd hebben. Stel selmatig werd over de grote drie ge sproken, mochten ze elkaar in debat ten „bestrijden", zelfs voor de VPRO. Debatten met de kleinere partijen werden stelselmatig uit de weg gegaan. De gevoerde strategie heeft duidelijk succes gehad. Nog even en Nederland bezit zijn 3-partiJ- en democratie. Nieuwe en frisse ideëen zullen verstikken in de mas saliteit van deze kolossen. Haarlem RolfHeuvingh Van een onzer verslaggevers LEUSDEN Het Israël Comité Ne derland (ICN) wil dat de gerefor meerde synode haar aanbeveling van de X min Y actie intrekt, nu deze actie een garantiesubsidie voor een voorlichtingsmedewerker van het Palestina-comité heeft gegeven. De gereformeerde synode van Sneek van 1969/1970 wekte de kerken op tot steun aan de X min Y actie. Het ICN wil dat de synode deze uit spraak herroept, de kerken waar schuwt tegen de activiteiten van de X min Y actie en protesteerttegen Mededeling Een aantal inzendingen aangaande de gijzelingen in Drenthe heeft door de gebeurtenissen van afgelopen za terdag alle actualiteit verloren. We zullen daarom deze brieven niet meer publiceren en delen dit langs deze weg aan de inzenders mee secretaris hoofdredactie. Met de heer Aldus zijn wij het in t geheel niet eens. Van iemand, die lid is van een kerk, mag toch verwacht worden, dat hij weet wat een syno de, een moderamen, een classis, een depulaat enz. is. Wie als meelevend kerklid deze woorden niet kent, die zet niet de kerk. maar zichzelf voor schut Wij zouden de heer Aldus willen aanraden eens het catechisa tie boekje van professor Hartvelt en professor Kultert „In de kring" te lezen. Daarin worden al deze „gek ke. vreemde woorden" héél duide lijk verklaard. Wanneer u muziek studeert zult u toch ook de „vreem de woorden in de muziek" moeten Pater Rogier van Rossum, rector van de hogeschool voor theolo gie en pastoraat (HTP) in Heer len, schrijft ons: Soms ga je toch denken dat wat men van alle jezuïeten zei „voor hen hei ligt het doel de middelen" in elk geval voor bepaalde jezuïeten geldt en zeker voor pater Bots aan wiens studie Tien jaar priesteropleiding in Nederland. De geschiedenis van een fiasco 1967-1977 uw krant van 7 juni aandacht besteedt. Ik schrijf niet tegen pater Bots. HIJ heeft dit betoog al veel uitvoeriger gepubliceerd in het Tijdschrift voor Geestelijk Leven. De beide gekwali ficeerde Vlamingen die hem daarin op zijn vooronderstellingen en voor ingenomenheid hebben aangepakt, hebben blijkens deze nieuwe editie niets bereikt. Ik ken bovendien pater Bots slechts Indirect: met andere ex- collega's van de KTHA verontrust hij hier in het zuiden regelmatig zus terkloosters met een dusdanig rigie- de manier van retraite dat de norma le zielszorger weken nodig heeft om de brokken weer bij elkaar te rapen. Als rector van de HTP, de theologi sche hogeschool van Heerlen, ben ik echter aan uw lezers enige correcties verschuldigd. Pater Bots schrijft van de theologi sche opleidingen „als theologische opleiding van kandidaten voor het priesterschap Is hun rendement tot het absolute nulpunt gedaald." Ik geef u nu de cijfers van Heerlen. Tussen 1970 en 1976 hebben 83 stu denten onze opleiding ofwel met een doctoraal examen of wel met een stage beëindigd. Van die 83 hebben er 78 een werkkring gevonden in de pastoraal en wel 44 als priester, 9 als pastoraal werker, 22 als katecheet, 3 mensen wachten nog op hun pries terwijding. Openbarend Dat laatste cijfer is misschien het meest openbarend als u het verbindt met een andere zin van Bots. „In 1976 vonden in Nederland slechts vier seculaire priesterwijdingen plaats (in 1967 nog zestig). En deze vier waren dan nog allemaal in het bisdom Roermond en betroffen stu denten. die hun opleiding, of tenmin ste het laatste, beslissende gedeelte ervan, in het buitenland hadden ont vangen. Van vijf van de zeven nieu we priesters in 1975 gold hetzelfde." Wat is namelijk het geval? Vanaf het moment dat mgr Gijsen bisschop van Roermond werd, heeft hij het initiatief van zijn voorganger mgr Moors het leven onmogelijk probe ren te maken: eerst door de stichting van een eigen convict, nadien door de inrichting van een eigen grootse minarie. en parallel daarmee door zware druk uit te oefenen op afgestu deerden van de HTP die zich voor de priesterwijding in zijn bisdom aan boden. Deze mensen moeten naar één van de collega's van pater Bots. moeten naar Regensburg, moeten naar Rolduc. De meeste wijdelingen die pater Bots opvoert vanuit het buitenland zijn gewoon afgestudeerden van onze school die, willen zij gewijd worden en werken in dit bisdom, deze aanvullingen moeten onder gaan. Het wegcijferen van onze school gaat zover dat de bisschop zelfs geboden heeft dat een kandi daat van een missiecongregatie, nu als priestermissionaris in Ghana werkzaam, zich wel elders, maar niet in de kapel van onze hogeschool mocht laten wijden. Iets verder stelt pater Bots, dat deze crisis niet alleen de opleiding tot het priesterschap geldt, zodat men niet eenzijdig de celibaatsverplichting als oorzaak kan aanwijzen. Ook de patorale training valt er onder. Nu, onze school heeft alleen maar afge studeerden in de patoraaltheologie. Zij kunnen daarbinnen kiezen voor parochiepastoraat, catechese, diako- nie. Welnu, zowel in 1976-1977 als In het komende Jaar kiezen de meeste studenten parochiepastoraat. Oorzaken Oorzaken van die crisis noemt pater Bots: gebrek aan kader waarin spiri tuele vorming kan plaats vinden, kli maat van vervreemding van de kerk, kerkkritische en intellectualistische benadering van de geloofsgeheimen, aanwezigheid van gehuwde ex-pries terdocenten. Over dat kader schrijft pater Bots al Jaren, laat hij dat nu eens bij ons komen bekijken en mee maken. Misschien vindt hij dan ook een schrijnende oorzaak van kerk vervreemding in de wijze waarop zijn eigen groep hier in dit Limburgse mensen verdacht maakt: wat dat intellectualistische betreft mag met name een pater Jezuïet zijn eigen opleiding op dit punt komen toetsen de subsidie door X min Y aan het Palestina-comité. AMERSFOORT Op de jaarverga dering van de bond tegen het vloe ken heeft voorzitter prof. dr W. H. Velema zijn dankbaarheid uitge sproken voor het feit, dat het pro bleem van de toenemende godslas tering meer aandacht krijgt in de kerken. Zo heeft de raad van kerken naar aanleiding van een vraag van de gereformeerde synode een werk- gToep ingesteld, die een analyse gaat maken van de ontheiliging van Gods naam in deze tijd. Daarmee is de bond, volgens prof. Velema, echter bepaald niet overbo dig geworden. Bond en kerken heb ben elk hun eigen taak en specifieke mogelijkheden op dit terrein. Dit najaar geeft de bond tegen het vloe ken een brochure uit met up-to-date informatie over zijn werk. EERSTE DAG De eerste dag nadat wij weer in onP 1 dorp neergestreken waren was eeifJN uitermate rustige. Er is weinig fc, veranderd. Eigenlijk is het altijd als we hier komen logeren. Er is j* natuurlijk wel wat veranderd in diëal tien jaren dat we hier nu komen, maar het gaat zo langzaam dat je<, zelden iets van merkt. Een oude foL laat het alleen zien. Dan zie je ine«£ hoe de oude huisjes en boerderije*^ hebben plaats gemaakt voor modeme behuizingen en hoe de y schots en scheef op elkaar staand( schuren langzaam maarzeker verdwenen zijn. En nog langzarr verandert er iets in de gedachten 7 van deze mensen. Nog altijd lopen' de ouderen 's morgens om een uui1 negen langs ons huis naar de dagelijkse mis en nog altijd staai kinderen van de kleuterschool ev«P stil voor het raam om te zwaaien, JJ een tekening te laten zien of iets anders dat ze die morgen gemaakl hebben. En ook nog altijd zweeft T Sjef, die zo langzamerhand toch at negentig moet zijn. 's avonds om et uur of zeven voorbij naar het proeflokaal. Als hij terugkomt is hc bedtijd. De natuur is laat, zeggen hier. en dat kunnen we zien. Van vruchten aan de bomen is nog nietc veel te zien. De kersenboom heeft r iets, maar we weten nog niet wat. L Voor het sportcomplex wordt een S naam gevraagd, zo meldt ons dorpsblad. En de missiepater uit r Afrika maakt ons deelgenoot van zijn zorgen. Hij stoot op heidendof Drie mannen zijn in zijn omgevii gevangen gezet omdat ze de regenj tegengehouden hebben. Hij schri, „Het slechte komt van de mensen hier denken ze dat bij ii ieder kwaad dat er bestaat. In het g noorden zeggen ze dat het komt v%s de meisjes die overal in de steden fe rondlopen." Daar moet het dorp n) n eerst eens over nadenken. ijs Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Bergschenhfco (toez.): Chr. van Andel te Hetetfc naar Den Haag: J. de Jong te Ei^-l hoven. de: Beroepen te Wezep (bwiw): A. genga te Barneveld (bwiw). ha Bedankt voor Arnhem: G. Postiir Arnemuiden; voor St Annaland: Westland te Veen; voor Neder mert: J. den Dikken te Benthuiz GEREF. KERKEN Aangenomen naar Daarlen, (parttime): E. J. Oomkes, em. p te Uithuizen: naar Veendam-Wil vank: H. J. Nieuwenhuis te Ho zand. CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Amersfoort: Harder te Rozenburg: naar Groi gen: K. J. Velema te Leeuward naar Lisse: J. van Dijken te Dede vaart. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Hoofddorp: J. Vliet te Aagtekerke. Beroepen te Zuidhom: R. Pluim Ridderkerk. Os. W. Bieshaar Op 73-jarige leeftijd is overleden«4 W. Bieshaar. hervormd emerifc11 predikant te Ermelo. Van 1935 Ir 1960 stond hij achtereenvolgens 3 Benthuizen, Ederveen, VollenhdJ en Vriezenveen. f! aan de onze. Bekwame collega's die trouwden hebben wij moeten laten gaan. Hét alternatief is dan Rolduc, het doel waarvoor dit artikel geschreven is, dat als kwalijk middel een aan- éénschakeling van verkeerde infor matie over ons nodig heeft. We heb ben daarom geen recht op subsidie. Omdraaien De ambtelijke werkgroep van het ministerie krijgt tenslotte een veeg mee: terwijl ze vanwege rechtsgelijk heid tussen de kerken de theologi sche opleidingen bekijkt op of de mensen in één van de kerkelijke be dieningen terecht komen draait pa ter Bots de zaak om: een andere, minder kerkelijke rechtsgrond als le gitimatie van onkerkelijkheid. Waar om niet gewoon gezegd dat meisjes studenten van de katholieke facul teiten af moeten: dat Bots geen boodschap heeft aan jonge mensen die als pastoraal werker of werkster de kerk willen dienen; dat het hem niet interesseert dat er goede gods dienstleraren en leraressen worden opgeleid; dat missionarissen zijn in teresse niet hebben? Onze kerk zit wat de priesteropleiding betreft in een zware crisis. Moet ze om daar uit te komen alle andere roepingen tot dienst aan kerk en samenleving ne geren? Hebben we dat niet te lang gedaan en vandaar deze crisis? Ik gun het alternatieve Rolduc het allerbeste, vooral andere bestaans gronden dan enkel het wegtrappen, veroordelen van ons. Dr. B. Breek Op 64-jarige leeftijd is overleden I B Breek te Sint-Michielsgestel. 1b 1946 tot 1961 was hij hervormd p dikant, achtereenvolgens in KattTi dijke en in de Rekkense inrichr gen. Daarna legde hij zijn ambt nl. en ging hij over naar de r.k. kerW Catharina Halkes Per 1 september is aan de the» sche faculteit van de katholieke versiteit te Nijmegen een spi plaats ingesteld voor onderz naar de verhouding tussen fem me en christendom. Op deze vo< pig voor vier jaar bedoelde pi aal de theologe dra Catharina J. M. t kes benoemd. t« Ds. J. P. Rozendal t, Onverwacht is zondag overledenb] J. P. Rozendal (67) te Drachteaè Rozendal was sinds 1938 gereld meerd predikant, in Visvliet, me kum, Gramsbergen, Wilnis en ty) merwoude. Sinds zijn emeritai 1974 werkte hij in Drachten ais telijk verzorger van enkele bi dencentra. De begrafenis is vi in Drachten. (ADVERTENTIE) rolgordijnen. Laten licht door maar houden zon tegen. woninginnchtinq en vu

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2