Occulte poespas in nieuwe opera Axel y/7 él&i! 83$ èy - I Reynolds No. 1. GeenfilterJoch laaginteer'en nicotine. bouwkundige tekenaars U kunt nu 30 tot 40% terug in "teer.' -O Zonderfilter. MODIEUZE ROMANTIEK VAN NEDERLANDS DRIEMANSCHAP Jh&YÏ mm ra 7\ t r:J||gp hm. wm:Ê Devoot geza Vesperconcej» Architektenburo Duintjer Istha KramerV&n Willegen bv INTERN CONTROLEUR n tl il fc MAANDAG 13 JUNI 1977 Trouw/Kwartet door Jac. Kort JÓ2 door R.N. Degens SCHEVE NINGEN De teleur- stellingen van de vele Neder landse componisten die hun na-oorlogse opera-producten na enkele opvoeringen voor goed de kast in zagen gaan, hebben de aantrekkingskracht van deze kunstvorm op jongere collega's niet kunnen tem peren. Met een nieuwe solo-opera van Peter Schat in het vooruitzicht („Houdlni" gaat in september in première) is in dit Holland Festival het muziekdra matische team-work van Jan van Vlijmen en Re in bert de Leeuw op een libretto van Harry Mulisch geti teld „Axel" gepresenteerd. Vrijdag ging de première in het Circusthea ter in Scheveniagen; in Amsterdam worden op 13, 15 en IS Juni voorstel lingen gegeven en in Rotterdam op 21 JunL Symbolisme Minder dan welke andere is dit een opera waar je „onvoorbereid" heen kan gaan. Uit de vele toelichtingen die vanwege de Nederlandse Opera stichting door de componisten, de tekstschrijver en de regisseur en de cor-ontwerper de wereld zijn inge stuurd, wordt dat al duidelijk. Ook dat Georg Reinhardt en Heinrich Wendel (van de Deutsche Oper am Rhein) in het begin niet veel raad wisten met de enscenering. En wat librettoschrijver Harry Mulisch in het blad „Opera Journaal" erover schrijft, geeft de indruk dat je met het Franse 19e eeuwse symbolisme ln het algemeen, en met dat van Je an-Marie Mathlas Philippe-Augus- te com te de Villiers de lisle-Ad am in het bijzonder, wel goed vertrouwd moet wezen om het fijne en diepe te begrijpen van het opera-libretto dat Mulisch uit Villiers .Axel" (zenith van het symbolisme**) samenstelde. Goudschat Ontdaan van alle occulte en symbo lische poespas, blijft er als draad van het verhaal ongeveer over, dat een zekere Sara de Maupers. verwant aan de Duitse familie Von Auersperg, in een Frans klooster waar zij als novice verblijft, in een getijdenboek een aantekening vindt dat in het slot van de familie Auer sperg in het 8chwarzwald een enor me goudschat verborgen is. Sara weigert zich als bruid van Christus te laten wijden, duwt de abdis en de aartsdeken in de crypte (van de heilige Apollodora) waarin öj zeAf opgesloten moest worden, en vlucht naar Duitsland. Daar leeft Axel ln eenzaamheid met zijn gelief de page Horst boven op het geheim van de goudschat. Dat geheim wordt de bijna honderdjarige huis- Zacharias verraden aan neef r, die deze wetenschap met de dood (in een duel met Axel) moet bekapen. Achter dit alles zit de ma giër Athanasius die ln een afgesloten torenkamer woont Als Sara arri veert ligt Axel in een soort schijndood in de familie-grafkelder. Achter het wapenschild van het fa miliegraf is de goudschat verborgen. Sara ontdekt die. Axel, inmiddels ontwaakt, wil haar doden. Zij raken teratond verliefd op elkaar, maar wil len toch niet samen verder leven en schrijden gezamenlijk de verblin dende glans van het goud tegemoet dat hen „tot een onbeschrijfelijke exiatentie samenvoegt". Nazi-loot Mulisch heeft bij de vele wijzigingen en bekortingen die hij moest aan brengen ook nog een Nazi-loot aan de familiestamboom van de Auer- spergs toegevoegd. Opdat, behalve goud uit de tijd van de kruistochten en de Napoleontische tijd, ook nog goud uit de kiezen van de Ausch- witz-slachtoffers bij de buit inbegre pen kon zijn Deze nogal smakeloze toevoeging wordt in de enscenering gekruid met .lantarenplaatjes van o.a. een doods- ihoofd met een geruïneerd gebit. Mu zikaal wordt het onderstreept met extra felle ritmische accenten, die naar mijn smaak de bedoelde uit werking missen doordat ze naadloos ln het verwachtingspatroon passen. Relnbert de Leeuw en Jan van Vlij men hebben zich „voor de muzikale vertaling van de occulte en mystiek- religieuze tendensen in Villiers dra ma laten Inspireren door de muzjek van Wagner en Satie omdat de handeling van het oorspronkelij ke verhaal zowel in Frankrijk als in Duitsland is gesitueerd". vraagt voor de voorbereiding en uitwerking van enkele grotere werken op het gebied van de gezondheidszorg Opleiding: H.T.S. of M.T.S. en bij voorkeur enige jaren ervaring. Sollicitaties te richten aan ons buro-adres: Ulenpas 16. Amsterdam. Ttfefoon: (020)44 2891. De Rabobank te Rijnsburg roept sollicitanten op voor de functie van Deze staffunctionaris krijgt tot taak ts bevorderen dat het totale bedrijfsgebeuren conform de gegeven beleidslijnen wordt gevoerd en juist en volledig wordt geadministreerd Vereisten voor deze functie zijn: Middelbare schoolopleiding Optoma MBA. Goede organisatorische eigenschappen Enige jaren bankervaring en kennis van geauto matiseerde administratie strekt tot aanbeveling Leeftijd 25 tot 30 jaar. Naast een medische keuring zal een psychotechnisch onderzoek deel kunnen utmafcen van de selectieprocedure. Schriftelijke sollicitaties mei uitvoerige inlichtingen kunl u richten aan da Rabobank Rqnsburg, postbus 4 Ri/nsburg Rabobank Oegstgeessera „Rijnsburg" eg 199, tel. 01719-29202. knap staaltje van bewuste stijl-lmi- tatie, dat wel! Evenals de daaraan voorafgaande scène waarin de neo klassieke Strawinsky plus Benja min Britten (onbedoeld) doorklin ken. En niet te vergeten de aan S tra wins ky's „Sacre" herinnerende ritmische rukken in de tweede akte bij het duel, en bij de gouden tanden en kiezen van Auschwitz. Men kan hier de hand van Reinbert de Leeuw in vermoeden, die in zijn orkestwerk .Abschied" dergelijke stijl-toespe- llngen zo meesterlijk (en daar zeer op him plaats) verwerkte. Zonder tekort te doen aan het ver nuft en het talent waarmee dit alles muzikaal is gedaan, moet men toch met verbijstering constateren dat componisten die het over „het du bieuze karakter van Wagners pseu- do-religieuze opvattingen" en zijn „potsierlijke worsteling met het zoe ken naar een rechtvaardiging voor zijn keuze van het Parsifal-gegeven" hebben, met een libretto in zee kon den gaan, dat in dubieusheid en potsierlijkheid alles overtreft dat Wagner ooit heeft bedacht. En wel zonder dat in de muziek ook maar een zweem van afstandnemen, van relativering te bespeuren valt. Het gaat in deze opera doodernstig en langdurig om tenslotte één hoofdge dachte: de mens moet het goud niet tot een afgod maken. Oud gegeven Dit thema van de verwerpelijke zucht naar rijkdom en macht, be hoort tot de oudste dramatische ge gevens ln de cultuur. Het is even dankbaar als onuitroeibaar, en het heeft altijd meer tot vermaak dan tot lering gediend, blijkbaar. Van daar dat het nog steeds actueel is. Je hoeft van een nieuwe opera op dit gegeven dan ook niet te verwachten Beeld uit de laatste acte van „Axel" met Urpu Nuottamo en Michael Devlin. dat die iets tot de verbetering van de mensheid in dit opzicht zal bijdra gen. Je mag wèl verlangen dat het een boeiend, vermakelijk of ontroe rend stuk muziektheater zal zijn. Naar mijn smaak is „Axel" noch het één noch het ander. Ondanks de verwachtingen die heel even worden gewekt in de eerste acte, die muzi kaal (en ook wel dramatisch) knap is opgebouwd. Voor de rest is het een mislukte poging tot modieus roman- tiek-bedrijven. In de enscenering is van alles be proefd om het statische verloop met de vele lange gesproken mono- en dialogen door visuele aantrekkelijk heid te verlevendigen. Met een knap perspectivisch decor, met belich tingseffecten, met „verduidelijken de" balletscènes op een loopbrug boven het toneel, met lichtprojec- ties en „ondertiteling" van anders onbegrijpelijke, en bovendien on verstaanbare, mysterieuze uitspra ken in zeven talen. Kortom, er is wel een en ander gedaan om deze nieu we Nederlandse opera, die het Frans en Duits als voertaal heeft, een over tuigende presentatie te geven. Niet geslaagd Ik dacht niet dat men daarin is geslaagd. Wat niet geweten kan wor den aan de kosten en moeite die eraan zijn gespendeerd. Zichtbaar en hoorbaar door de Nederlandse Operastichting die er, behalve ge noemde ensceneurs, het Radio Fil harmonisch Orkest en een aantal bekwame solisten voor had ingezet. Onder wie de Finse sopraan Urpu Nuottamo, de Amerikaanse bariton Michael Devlin en de Nederlanders Lieu we Visser en Marjanne Kweksil- ber in de voornaamste rollen. Alles onder de gezaghebbende directie van Hans Vonk. En vrijdagavond beloond met de welwillende aan dacht van het niet zo talrijke pu bliek dat aanwezig was bij de pre mière. Van een opera waarin Harry Mulisch zijn blijkbaar lang gekoes terde symbolistische ei kon kwijtra ken, en de beide componisten hun. behoefte aan romantiek van zich af konden schrijven. Zonder zich daar bij te hoeven bekommeren of er ook een publiek voor hun collectieve produktie te vinden zou zijn. Dat laatste lijkt mij nog dubieuzer dan de opera zelf. Die dan ook wel weer voor de kast geschreven zal zijn. AMSTERDAM De betckfet invloed van het Gregoriaans 1 turgische gezangen van de pei Katholieke kerk) zijn bulten^ groot geweest, zowel voor depd lijke als voor de wereldlijke van alle eeuwen. Want niet pi zijn een aantal protestantseiie melodieën beïnvloed door hi goriaans, ook in veel wereldlijk - ziek, ik noem als voorbeeld frei van o.a. Berlioz en Rachmip g komt men thema's tegen, diefnn stig zijn uit het R. K. liedboga; stamt uit de vroege middelet Gelijk reeds vermeld, staat tigste Holland Festival ln hetpj van de menselijke stem. ET behoort uiteraard ook de ker Daarom is het goed gezien, organisatoren drie z.g. Vesp certen in de Engelse kerk a« Begijnhof hebben gepland, achtereenvolgens de Russii^ thodoxe, de Rooms Kathol!* de Protestantse kerkmuziek hore worden gebracht lei El Zaterdagmiddag vond het |g{ concert in deze reeks plaats, ditmaal de Schola Cantorut *r het Ward Instituut te Roei"1 o.l.v. Jos Lennards een gehes stemmig Gregoriaans progijei uitvoerde. Ongeveer dertig in stemmige ca's geklede mannen zongen <L riaanse missen en hymnen, zoP zijn ontstaan tussen de vierde^ zeventiende eeuw. Jos Lennards, die zijn opleid] noot in de abdij van Solemnea o.a. de beroemde Dom Mocqul heeft zijn gehele leven aan de^ kerkzang gewijd en geldt op bied als een autoriteit Men kreeg deze middag daPi Gregoriaanse zang te horen, d? zich niet idealer kan voorsf" Een vrij talrijk publiek luister- grote aandacht naar dit uitea. devote gezang. O' Er ls op het ogenblik in de R. Kr een sterke stroming, die zich af van het Gregoriaans. Dat is n eerste keer het geval in de j denis van deze kerk. Hoe dat ook moge aflopen, 1 hopen, dat er altijd weer mem Lennards en zijn zangers zullel die deze schone kunstvorm f houden. Zwelg-muzlek In de eerste akte is het de „Messe des Pauvres" van 8atle; in de laatste (derde) ls het Wagners „Parsifal". Vooral aan de macht van Wagners zwelg-muzlek hebben de auteurs zich niet kunnen en willen onttrek ken; bijna drie kwartier van de ruim zestig minuten die de laatste akte duurt, is muzikaal een puur-Wagne riaanse „Liebestod". Wie dit in een muziek-quiz voorgelegd zou krijgen, zou aan de onwaarschijnlijke moge lijkheid van een pas ontdekt onbe kend werk van Wagner denken. Een Wilt u minder'teer'en nicotine maar geen filter? De tien meest verkochte merken zonder filter hebben 20 tot 24 mg 'teer' Reynolds No.l vergeleken met de 10 meest verkochte sigare tten zonder filter. Gerangschikt naar'teer"-gehalte. Reynolds No. 1 teer'-gehalte in mg sigaret 14 nicotinegehalte in mg sigaret 0,7 Merk A Merk B McrkC Merk D Merk E Merk F MerkG Al deze merken zyn getest volgens dezelfde methode (NEN 3382). Het is ons wettelijk niet toegestaan de merken bij naam te noemen. Alle grote merken-zonder-filter hebben 20 mg 'teer' of meer. Het bekendste merk zelfs 24 mg. Hoeveel'teer' bevat Reynolds No.l? 14 mg. Dat scheelt een stuk. Natuurlijk kunt u nog lager, maar dan moet u wèl aan een filter geloven. Dit staat in ieder geval vast: Reynolds No.l is laag in nicotine en... van alle merken-zonder-filter het aller laagst in'teer*. Bl ide d 17 léi cd c rei ha et w I VI td rol IK ike ve r Bk l c lp: Ni fld lie tb ra r*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 8