Besluit tolerante Kirchentag
met meer dan 100.000 mensen
Lutheranen moeten
kiezen in Z. Afrika
Philips batterijen eee
die gaan lang mee.
1
Twee bewoners van zelfde
bejaardenhuis omgekomen
Vrouwelijke legerdominees
in opmars in Amerika
UIT DE KERKBLADEN
VANDAAC
si
PHILIPS
\öor alles dat heel goed
spelen draaien bewegen verlichten moet....
Arabieren boycotten
Vrij Metselaren
Alkmaar weer
geteisterd
door branden
Woordenboek van
Brabantse dialecten
onzeker geworden
Conferenties
Drees uit de
Tweede Kamer,
Nijhof erin
Het hokken:
een schijn-
revolutie
VOORBI
Leden hervor:
synode gemiddf
48 jaar
T
MAANDAG 13 JUNI 1977
KERK
Trouw/Kwartet
Berlijn De Kirchentag 1977,
die dateren in Berlijn met een
voor de meer dan honderddui
zend bezoekers indrukwekken
de openluchtsamenkomst is
besloten, heeft aangetoond dat
het mogelijk is een brug te
slaan tussen traditionele chris
telijke vroomheid en evangeli
sche maatschappelijke actie.
In de slotdlenst. waar voor het eerst
het hoger kerkelijk kader, zoals bis
schoppen. aan bod kwam. zei de in
Januari afgetreden bisschop van Ber-
lijn-Brandenburg. Kurt Scharff, dat
dit een vrolijke, tolerante en gezonde
kirchentag is geweest. „De gifplant
van onverdraagzaamheid en geweld
kon hier niet gedijen," zei hij.
Vijf dagen lang zijn tienduizenden
en nog eens Uenduizenden van de
ene bijbelstudie naar de andere, van
de ene informatiestand naar de an
dere voortgeslenterd in een geest
van harmonie en optimisme. Het
blijft natuurlijk de vraag, wat deze
tienduizenden overhouden van de
overweldigende hoeveelheid kennis,
die in deze dagen werd aangeboden.
Deze vraag klemt te meer daar velen
bereid bleken, zowat elke oproep en
resolutie ongelezen te ondertekenen.
De voorzitter van de EKD, de over-
koppelende synode van heel evange-
lisch Duitsland, bisschop D. Hel-
muth Class, zei ons In een gesprek
dan ook, dat er meer in kleinere
groepen had moeten worden gestu
deerd. Zijn vrees dat veel nu aan de
oppervlakte blijft, lijkt niet onge
rechtvaardigd. Was het bovendien
op het terrein van de Kirchentag
alles verdraagzaamheid en liefde wat
de klok sloeg, zodra des avonds de
bussen voorreden en de bezoekers
naar hun adressen vertrokken, was
het toch soms weer dringen ge
blazen.
Conventioneel
De nadruk In de meer dan honderd
stands van de markt der mogelijkhe
den lag nog steeds op vrij conventio
nele kerkelijke arbeid, zoals de ker
kelijke muziekorganisaties, christe
lijke padvinders, zendingsorganen
en diaconale Instellingen. Maar de
meeste aandacht trokken toch de
meer „linkse" actiegroepen en instel
lingen, zoals de evangelische studen
tengemeentes, christenen voor het
door Aldert Schipper
socialisme, actiegroepen en discrimi
natie waren. Op de markt der moge
lijkheden waren de initiatiefgroepen
met aandacht voor bepaalde landen
ook vrij omvangrijk. Hier stonden
zuidelijk Afrika, Chili en Indonesië
centraal. Vooral dat laatste land. Ln
verband met de aanval op Oost-Ti-
mor en de levering door Duitsland
van een aantal oorlogsbodems aan
het generaals be wind in Djakarta.
Een Nederlander vindt deze aan
dacht voor Indonesië al gauw opval
lend, omdat in ons land toch altijd
nog enige schroom bestaat bij het
kritiseren van Djakarta.
Ds. Ruys
Een heel prominente rol onder de
actiegroepen speelde de Nederland
se gemeente in West-Berlijn, die on
der leiding staat van ds. Bé Ruys.
Ds. Ruys slaagde erin heel wat men
sen aan het denken te zetten over
zulke verschillende kwesties als de
politieke status van West-Berlijn en
over oecumenisch avondmaal/eu
charistie. De kwestie Berlijn is een
taboe ln deze stad. De uitspraak van
de christelijke vredesconferentie,
waar ds. Ruys actief aan meewerkt,
dat Berlijn eigenlijk een soort kolo
nie van West-Dultsland is, wekte
hard protest Tenslotte moest bls-
schof 8charff er nog aan te pas ko
men om uit te leggen dat Berlijn
'Inderdaad tot een soort kolonie ge
maakt wordt door het bedrijfsleven,
waarvan de hoofdkantoren steeds
meer naar de Bondsrepublelk ver
hulzen. Tijdens een verhit debat
over deze kwestie zei de vroegere
burgemeester van Berlijn, Albertz,
dat de status van Berlijn weliswaar
niet veranderd hoeft te worden,
maar dat de stad binnen het kader
van de vler-mogendhedenovereen-
komst zich wei meer zou kunnen
maken tot een ontmoetingsplaats
tussen oost en west. Als predikant
van de evangelische kerk gebruikte
Albertz daar uiteraard het woord
„verzoening" voor. Hij vond dat Ber
lijn teveel uitsluitend op de West-
dultse politiek ls georiënteerd en hij
pleitte voor een eigen middenkoers
voor de stad met zijn twee miljoen
Inwoners.
Zaterdagavond organiseerde de Ne
derlandse gemeente een oecume
nisch avondmaal, dat behalve door
een dominee ook door een rooms
katholieke priester werd bediend.
De bisschoppen moesten daar niets
van hebben, maar ds. Ruys liet hen
weten dat dit nu eenmaal ln Neder
land wettig ls, zolang een wettige
kerkeraad daartoe uitnodigt. Moet
ik Nederlandse katholieken, die
thuis wel een oecumenisch avond
maal kennen, hier ln Berlijn de deur
wijzen?, vroeg zij de katholieke ver
tegenwoordiger.
Joden en christenen
Twee activiteiten trokken een on
verwacht grote aandacht De ene
was de liturgische nacht en de ander
de bijbelstudies, die als een leerhuis
waren opgezet. In de liturgische
nacht waren zoveel (Jonge) mensen
dat er geen plaats was voor allen om
op de grond te zitten. De Nederland
se priester Harry Haas droeg bij aan
de broederlijke en zusterlijke sfeer
door met de Jongeren brood te bak
ken, dat later ln een agapè werd
opgegeten. Honderden mensen wer
den aan de Ingang van de zaal tegen
gehouden, omdat er voor hen geen
ruimte was.
De joods-christelijke bijbelstudies,
waar onder meer de Berlljnse theo
loog Gollwltzer en de Joodse theo
loog Plnchas Laplde aan meededen,
werden vooral door oudere Klrchen-
tagsbezoekers bijgewoond. Hier ont
spon zich vaak een zeer emotionele
discussie over de verhouding tussen
de kerk en het Jodendom. „Hebben
de Joden Christus dan niet gekrui
sigd?" vroeg een van de aanwezigen
verbaasd. Nee was het antwoord,
Christus is door de Romeinen, door
heidenen gekruisigd.
De volgende Kirchentag, ln 1970 ln
Neurenberg, zal mogelijk niet meer
zo'n massale toeloop hebben, maar
het ls duidelijk dat het model van de
Kirchentag ln Duitsland nog niet
versleten is.
(ADVERTENTIE)
ZWOLLE De 67-Jarige Jan de Boer
en de 76-Jarige Henk Ruitenberg zijn
overleden nadat zij ln WIJ he betrok
ken waren bij een botsing tussen
twee personenauto's. De heer De
Boer bestuurde een auto die een
voorrangsweg opreed waar een ande
re auto reed. De heer Ruitenberg zat
ln die andere auto. Beide slachtof
fers woonden in hetzelfde bejaarden
huls te Zwolle.
WEERT De 35-Jarige mevrouw
Wllhelmina Heyker is in het zieken
huis in Weert overleden nadat zij
zaterdagavond in Thorn bij het over
steken van de weg door een auto
8TAPHOR8T - De zevenjarige L1J-
sje Leer is door een auto gegrepen
toen zij bij het ouderlijk huis de
oude rijksstraatweg overstak. In het
ziekenhuis in Zwolle overleed zij.
HAARLEM - De twaalfjarige Lydla
Koch uit Haarlem is op de Prins
Bemhardlaan door een truck met
oplegger overreden. Zij stond met
haar fiets bij het verkeerslicht te
wachten en werd gegrepen toen het
licht groen werd en de truck afsloeg.
De chaffeur zei het meisje niet opge
merkt te hebben.
LEIDEN De 54-Jarlge Frans Kool
moes uit Lelden ls op het kruispunt
CAIRO (T7PB Het boycotbureau
van de Arabische Liga heeft de slui
ting bevolen van alle loges van de
Vrij Metselaren in de verschillende
Arabische landen. Dit omdat zij
..nauwe relaties met Israël onder
houden". Bovendien spreekt het
Arabische boycotbureau zich uit te
gen samenwerking met de niet-Ara-
blsche loges van de Vrij Metselaren.
In de resolutie die werd aanvaard op
de bijeenkomst van het Arabische
boycotbureau in Alexandria wordt
verder gesteld dat de „metselaren in
oorsprong Joods zijn en het zionis
me dienen. In de loges spitsen de
discussies zich toe op koning Salo
mon. zijn verwoeste tempel en de
mogelijkheden om deze te herbou
wen." Op de conferentie van het
boycotbureau werden een aantal re
gels opgesteld die gericht zijn op het
verstevigen van de Arabische econo
mische boycot tegen Israël en tegen
buitenlandse bedrijven die de Israë
lische economie steunen. Wat deze
regels precies zijn is niet bekend.
van de Volmolengracht en de Lange
Gracht door een taxi gegrepen en op
slag gedood.
HOOOKARSPEL De 68-Jarige
bromfietser O. J. de Klonla uit Am
sterdam is toen hij in Hoogkarspel
een weg overstak door een auto ge
grepen en gedood.
HAZERSWOUDE De 22-Jarige
motorrijder M. H. de W itte uit Ha-
zerswoude ls gevallen en tegen een
transformatorhulsje terechtgeko
men. In een ziekenhuis ls hij over
leden.
HASSELT De 21-Jarige O. Mooi-
weer uit Zwartsluis is even buiten
Hasselt met zijn auto tegen een
boom gebotst en omgekomen. Twee
lnzlttendenden werden lichtgewond.
LEIDEN De 37-Jarige mevrouw J.
RiJsbergen uit Lelden is omgekomen
toen de auto waarin zij zat van een
talud af een sloot Inreed. Twee Inzit
tenden werden zwaargewond, de
chauffeur licht.
LONDEN (UPI, Reuter) De Ango
lese president Neto heeft gisteren
verklaard dat buitenlanders betrok
ken zijn geweest bij de mislukte
staatsgreep in zijn land verleden
maand. In een toespraak ln het
sportstadion van Loeanda liet Neto
doorschemeren dat de buitenlan
ders Portugezen waren, die tot link
se partijen in Portugal hadden be
hoord en die naar Angola waren
gekomen om aan de opbouw van het
land mee te werken. Ondanks het
feit dat zij zich voor progressief uit
gaven kwamen zij in feite volgens
Neto naar Angola om „rascisme, ko
lonialisme, neo-kolonialisme en ka
pitalisme" her in te voeren.
Opzet in het spel?
ALKMAAR Alkmaar is de laatste
dagen geteisterd door enkele bran
den, die grote schade aangericht
hebben. De politie acht het niet uit
gesloten dat er sprake ls van brand
stichting.
In de nacht van vrijdag op zaterdag
werd het houten noodgebouw, waar
in het gewestelijk arbeldsburau
voor Alkmaar en omstreken was on
dergebracht, in de as gelegd. Het
bureau was daar sinds 1975 gehuis
vest, nadat het oude gebouw in de
binnenstad afbrandde. Toen de
brand zaterdagmorgen vroeg ont
dekt werd door de conciërge van de
school die ernaast staat, stond het
gebouw al ln lichterlaaie.
In de nacht van zaterdag op zondag
brak op twee plaatsen brand uit.
Zware schade werd aangericht in
het houten gebouw van de perso
neelsvereniging van de Nederlandse
Spoorwegen, hoewel de brandweer
het vuur ln twintig minuten meester
was. Kort daarop woedde brand in
een meubelhandel, daar kon de zaak
echter beperkt worden tot een bin
nenbrandje. Het voorgaande
weekeinde had brand gewoed ln het
gebouw van de christelijke scholen
gemeenschap.
DEN BOSCH De samenstelling
van een woordenboek met Brabant
se dialecten dreigt ln gevaar te ko
men. De initiatiefnemer, de Nij
meegse hoogleraar dr A. Weijnen,
vreest dat de stichting Zuiver We
tenschappelijk Onderzoek en de ka
tholieke universiteit ln Nijmegen,
die tot nu toe in de kosten hebben
bijgedragen, daarmee zullen
stoppen.
Een subsidie-aanvraag bij de pro
vincie Noord-Brabant is Inmiddels
beoordeeld door de commissie lette
ren van de culturele raad Noord-
Brabant. Deze raad zal uiteindelijk
een advies moeten uitbrengen aan
gedeputeerde staten. De commissie
letteren is tot de conclusie gekomen,
dat ondanks de waarde van het pro
ject de provincie niet de eerste aan
gewezen instantie is om te subsidië
ren. Subsidie is nodig om de perso
nele lasten van de wetenschappelijk
medewerker te bekostigen; Ver
wacht wordt dat nog minstens twin
tig Jaar aan het woordenboek ge
werkt zal worden.
Het idee voor een woordenboek van
de Brabantse dialecten ontstond in
1958. Inmiddels zijn er naast een
voorlopige inleiding drie afleverin
gen met in totaal 525 bladzijden
verschenen. Een vierde en vijfde af
levering zullen binnenkort het licht
zien.
DAR E8 SALAAM - De lutherse
wereldfederatie (LWF) zal op zijn as
semblee, die vandaag ln Dar es Sa
laam in Tanzanlë begint, beslissen
over de uitsluiting van de aangeslo
ten blanke kerken ln zuidelijk Afri
ka. Het voorstel daartoe ligt op tafel
Het ls afkomstig van vooraanstaan
de Afrikaanse lutheranen.
De LWF heeft zich herhaaldelijk
krachtig uitgesproken tegen de
apartheidspolitiek en andere vor
men van rassendiscriminatie. Het
dagelijks bestuur heeft ten behoeve
van de deelnemers aan de assemblee
een rapport over de situatie in zuide
lijk Afrika opgesteld. Het wijst daar
in op de verheviging van onrecht en
geweld. Het rapport zegt onder meer.
dat het kerkelijke verzet tegen het
huidige systeem in zuidelijk Afrika
niet slechts een politieke opstelling
ten aanzien van de apartheid ls,
maar vooral ook een deel van het
kerkelijke getuigenis.
Het dagelijks bestuur van de luther
se wereldfederatie maakt de opvat
ting van de zwarte kerken in Afrika
tot de zijne, wanneer deze zeggen,
dat zij te weinig steun krijgen van de
blanke kerken in hun strijd voor
recht en gerechtigheid. Deze hou-
WASHINGTON Het toenemend aantal vrouwen in het leger heeft dat in
een „belangrijke overgangsperiode gebracht, die ook van Invloed is op het
legerpastoraat". Hier heeft de Amerikaanse hoofdlegerpredikant Orris E.
Kelly op gewezen. Hij deed dit tegen de achtergrond van het feit dat er ln
1972 rond 12.500 vrouwen in het leger „in actieve dienst" waren en in 1976 in
totaal 43.600. Waren er aanvankelijk alleen mannelijke pastors, inmiddels
zijn er voor de Amerikaanse milva's vijf pastores en 422 assistent-pastors
van de eigen sexe werkzaam.
„De overgang ls niet eenvoudig geweest", aldus ds Kelly, die tot de
methodisten behoort. Hij is vast van plan van zijn kant sexisme, het op tal
van manleren mensen op grond van hun andere sexe achterstellen en
tegenwerken, in en via het legerpastoraat tegen te gaan.
Groepsdynamica, training met be
trekking tot groepswerk, kadervor
ming, discussie- en vergadertech
niek, 20-24 Juni, Kontakt der Konti-
nenten, Soesterberg (tel.
03463-1765).
Geweldloze weerbaarheid, inter
nationale training (voertaal Engels)
onder leiding van Harcourt Klinefel
ter, die met Martin Luther King
werkte, 25-30 Juni. Overdnge, Havel-
te (tel. 05214-1514).
Alleenstaande. Voor mensen die
hun levenspartner zijn kwijtge
raakt, 20-24 juni, Ons Erf, Berg en
Dal (tel. 08895-1744).
Zomers bekeken. Voor mensen
van 30-50 Jaar zonder vaste levens
partner, 20-25 juni, Vredeveld, Zeeg-
se (tel. 05921-1948).
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115568
OEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Poslbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
ROTTERDAM Dr. W. Drees en
mevrouw S. van Veenendaai-Van
Meggelen, hebben belden besloten
geen zitting te nemen ln de nieuwe
Tweede Kamer. Zij stonden achter
eenvolgens als nummer één en num
mer twee op de kandidatenlijst van
DS'70. Na de zomervakantie zal de
enige zetel die deze partij bij de
verkiezingen behaalde bezet worden
door Ruud Nijhof, secretaris van de
partij.
Dr. Drees werd afgelopen woensdag
wel als Kamerlid beédigd, nadat hij
ook al Kamerlid geweest was ln 1971
en sedert 5 september 1972. Ruim
een Jaar (van 6 Juli 1971 tot 17 Juli
1972) was hij minister van verkeer
en waterstaat in het kabinet-Bles-
heuveL Zowel dr. Drees als mevrouw
Van Veenendaal (zij was lid van de
Tweede Kamer van 28 Juli 1970 tot
27 Juli 1971 en sedert 7 december
1972) noemen voortzetting van hun
kamerlidmaatschap onjuist; zij heb
ben destijds steun gegeven aan het
(verworpen) voorstel om als een
mansfractie in de Kamer zitting te
nemen. Voorts menen beiden dat uit
de verkiezingsuitslag persoonlijke
conclusies moeten worden ge
trokken.
De partijraad van DS'70 meent dat
de bezetting van de Kamerzetel
door secretaris Nijhof voor de partij
„een unieke kans" is om zich ver
nieuwd te representeren. De partij
raad besloot ook tot instelling van
een bezinnlngscommlssie. die voor 1
september advies moet uitbrengen
over de koers van de partij-
In het maandblad Voorlopig (evan
gelisch commentaar bij de tijd) aan
dacht voor de hokkerij. Dr. F. O. van
Gennep, rector van het hervormd
seminarium Hydepark:
Het „hokken"is een zo wijd verbreid
verschijnsel geworden, dat het vrij
wel een nieuw instituut is geworden.
Soms bewijzen ouderen de Jongeren
de ongewilde dienst het „hokken" af
te keuren, waardoor er een schijn
van revolutionaire gezindheid van
af straalt. Het ls echter een Instituut
bij een instituut: het huwelijk, en te
zijner tijd zal dit voorbereidend hu
welijk in een huwelijk worden omge
zet, omdat er eigenlijk geen redenen
zijn om dat niet te doen Het
probleem van het hokken lijkt me,
dat het niet zozeer een alternatieve
samenlevingsvorm is en zelfs geen
echt proefhuwelijk, een oefenplaats
voor trouw en emancipatie, maar
veelmeer een vervroegd, niet offici
eel huwelijk. Als zodanig ziet het er
niet naar uit, dat het mensen wa
pent tegen de voornaamste bedrei
gingen van het huwelijk; verveling
en vervreemding. Ook het hokken
kan de stijging van het echtschei
dingscijfer niet tegenhouden en wat
dat betekent voor talloze kinderen
en ook voor de ex-gehuwden zelf. is
niet te overzien. Geen enkele samen
leving kan zich een op grote schaal
onstabiel huwelijksleven permitte
ren. al zal natuurlijk ook iedere sa
menleving moeten erkennen, dat
het beter is een mislukt huwelijk te
ontbinden, dan het op grond van
een keihard idealisme voort te zet
ten. Zoals het nu is. lijkt het ganse
verschijnsel van de „hokkerij" ver
dacht veel op een
schijnrevolutie, en het vervelende
van schijnrevoluties is, dat zij onder
voor onze gemeente een goede tijd.
We hebben veel zaken zelf moeten
behartigen, we hebben ln ons mid
den onvermoede talenten ontdekt,
we hebben veel gemeenteleden moe
ten inschakelen, het was bemoedi
gend om samen aan de slag te gaan.
We hebben nu pas enig zicht gekre
gen op wat er allemaal om gaat in
een gemeente, we zien nu ook scherp
waar we vooral een predikant voor
nodig hebben: hij of zij hoeft beslist
geen manusje van alles te zijn die
alle karweitjes die wij laten liggen,
moet opknappen; we hebben hem of
haar nodig als contactpersoon tus
sen alle „werkers" in de gemeente,
als inspirator en instructeur, de man
of vrouw die de grote lijnen met ons
bespreekt en de zwakken opvangt
en de sterken een taak wijst, die met
theologisch inzicht kan zeggen waar
het om gaat en hoe en waar wij Gods
Evangelie in deze tijd gestalte kun
nen geven.
het mom van iets nieuws het ver
keerde in de oude toestand bevesti
gen en versterken.
Geschrokken
Veel aandacht in de kerkelijke pers
voor de gijzelingen. Hier ds. Jan van
Veen in de Gereformeerde Kerkbode
voor Hoogeveen:
Hebt u ook gevloekt, letterlijk en
luid-knetterend, of en dat is mis
schien nog wel veel erger! hebt u
gevloekt door uw emotionele reac
ties, die doortrokken waren van een
vooroordeel en een rassendiscrimi
natie, die je bij Jezelf niet voor mo
gelijk had gehouden? Eerlijk gezegd
ben ik geschrokken van mezelf! En
ik ben geschrokken door wat ik
mensen om me heen heb horen zeg
gen! Achter deuren, die tot op dat
moment zorgvuldig gesloten waren,
bleek ineens een ontstellend arse
naal aan potentiëel geweld opgesta
peld te liggen. Het is om te rillen van
afschuw, niet alleen wanneer je
„Onbegrijpelijk dat ze zich een
tweebener hebben aangeschaft".
Cartoon in Voorlopig (ontleend aan
Quick) bij het artikel van dr. Van
Oennep over het hokken.
Rechtlijnig
denkt aan de terreuracties, die door
énderen werden uitgevoerd, maar
ook en eigenlijk vooral wan
neer Je denkt aan datgene, waartoe
je zélf in staat blijkt te zijn! Voor
mezelf sprekend is mijn moeite met
Pinksteren dan ook niet alleen het
gevolg geweest van wat énderen ge
daan hebben, maar ook en eigen- LevenSStill
lijk vooral mijn angst voor wat J
hierna allemaal gebeuren kan en
waarbij ik zélf ten nauwste betrok
ken ben!
Herderloos
Ds. J. Woudstra-Gorter in het Alge
meen Doopsgezind Weekblad:
Het gebeurt nogal eens dat een ge
meente na een periode van vacatu
re, verwonderd constateert: dit was
rh
tn
ding van de blanke kerken ls een
belemmering voor de geloofsverkon
diging, aldus zwarte kerkelijke lei
ders, die waarschuwen, dat het be
staan van de kerken en haar geloof
waardigheid op het spel staan.
Vier mensen uit Zuld-Korea en Tal-
wan kunnen de lutherse wereldas
semblee niet bijwonen, omdat Tan
zanlë hun zonder opgaaf van reden
een visum geweigerd heeft. Volgens
een woordvoerder van de LWF had
deze organisatie een Jaar geleden de
garantie gekregen, dat vertegen
woordigers van alle aangesloten ker
ken toegang ln het land zouden krij
gen. Zo hebben alle afgevaardigden
uit Zuld-Alrika, blanken en zwarten,
een visum ontvangen.
En Hij zei:
Hoe zullen wij
het koninkrijk Gods uitl
of met welke gelijkenis
zullen wij het brengen?
Als een mosterdzaad, dat,
wanneer het ln de aarde gezPe
wordt, 'd(
het kleinste is
van alle zaden op de aarde,
en toch, als het gezaaid ls, si
opkomt en groter wordt et
dan alle tuingewassen, n
en grote takken maakt,
zodat ln zijn schaduw
de vogelen des hemels kir
nestelen.
(Markus 4,30-32)
Heeft u wel eens zo'n mosfc
gezien? Laatst kreeg lk er tti
een vriend. Ik gaf er één aan
ander door. Dat lk over hield
in een enveloppe, maar ook 1^
enveloppe ben lk het kwijt g|
Ontiegelijk klein. Je moet h
ook met zand zaaien andersïf
helemaal niet. Of Je moet hei
de Duitse theoloog Thlelecki
schrijft, „mit spitzen Fingeri^
aarde doen. En daar ligt 't di
Werkelijk onogelijk klein. Vi 1
enkele betekenis. Maar laatlj
opkomen! Na breed overwea
de aanhef met de tweevoudi/r
kiest de Heer deze gelijkei|c
wij maar in angst zitten omdi
zo weinig van ziet". Bij de k#;
bij de mensen om Je heen enÊ*
kritisch op Jezelf bent, voorajai
jezelf. Als een troost en een >k
bemoediging. Gemakkelijk?]
niets en 'tzal wel goed zittenL;
want Je moet natuurlijk wel r
willen wezen. Je moet natuur1
die vreemde spanning kenneP
tussen wat je bent en wat Jet
zou willen zijn. Dat kan je r
keel vliegen. Maar hier is e
dat ook mensen in deze spai
staande houden.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Dlrksland: (tc
Bos te Kamperveen.
Benoemd tot ziekenhulspast1
enkele zieken- en verpleeghfljl
Zeeuws-Vlaanderen: D. W. Kn
te KatwUk aan Zee, die dezeia
ming heeft aangenomen. (j(
GEBEF. KERKEN VRIJG. ,r
Aangenomen naar Smilde In
natie met Diever: D. F.
kand. te Kampen, die bedank
Harkstede in Combinatie me
schild.
GEREF. KERKEN VRIJG.
Beroepen te Alkmaar en Za-, r
C.: K. Muller kand. te Alkx n
CHB. GEREF. KERKEN
Benoemd tot geestelijk v
van het Zonnehuis te Z\
sept.): S. Wijnsma te Zwolle i
benoeming heeft aangenomf*
BAPT. GEMEENTEN
Aangenomen naar Apeldooi
Werf te Winschoten.
•mui
Willem Mudde
Onlangs ls de lutherse kerkfi
dr. Willem Mudde hartelijk
digd vanwege zijn gouden Jul v
(dit geschiedde ook in onze
via een bijdrage van mevrof"
rijke Blelj-Pel). Ter gelegenhtf
dit feest is nu een bundel met**
len en voordrachten van de j* 1
verschenen en dit boek maaW«
eens) duidelijk welk een
schrijver en spreker dr. Mujp
Het boek heet „In de hof den
lische kerkmuziek" en is te
door 29,50 te storten op
mer 105.87.37. t.n.v. ds. A. J.
Heerlen, secretaris van de
Lutherse werkgroep voor
muziek, met vermelding: Ji
boek. Deze uitgave telt 327
behelst een foto, een ovei
leven en werken èn een inleli
Willem Mudde zelf. Jammi
zijn onlangs gehouden vi
over zijn schoonvader Jan
niet in dit boek is opgenon
schien kan dat opstel (in ti
veringen van het blad Musi<
afgedrukt) nog eens ln een
kingsboek over Zwart woi
plaatst.
1CV
Uit de recensie van het nieuwe gere
formeerde jaarboekje in de Gronin
ger Kerkbode door ds. Th. Boersma:
De gebogen lijnen zijn verdwenen.
Zelfs het lettertype is min of meer
rechtlijnig geworden. Heeft de op
drachtgeefster, het dienstencen
trum te Leusden, of de uitgeefster,
Oosterbaan ds Le Colntre te Goes,
daarmee een stille wenk aan onze
kerken willen geven?
Van de hervormde gemeente van
Westerwird (een samenvoeging van
Jorwerd, Beers, Jellum en Weidum
ln Friesland; predikant drs. p. p.
Miedema, die onlangs op deze pagi
na drie artikelen schreef over de
eocumenische beweging in Fries
land, begint de victorie. Het kerk
blad us Blèd ziet er voortaan wat
grauwer uit, want het verschijnt nu
op kringlooppapier. Een witte raaf
of een zwaluw?
e<
Dl
lel
en
DEN HAAG De gemiddj
leeftijd van de 51 leden vaj
hervormde synode, die 1
daag haar zomereitüng b
is bijna 48 jaar. Daarbij z
zeven vrouwelijke synol
den gemiddeld een jaar jc^
dan de mannen. De 27 i
kanten zijn gemiddeld 44 f
(de oudste is 63, de jongste
De 24 andere synodeledenC
gemiddeld 51 jaar (varifir
van 70 tot 27).
In de gereformeerde syn<
de gemiddelde leeftijd