Nu horen we 't van de man in kwestie zelf Uit brieven van lezers Meer bijbels voor nieuwe groepen Geen kerk voor Confrontatie KERK IN DE WERELD Kerkelijk onderzoekinstituut zegt 'nee' tegen kernenergie VANDAAG Conferenties Kerkleider vergelijkt premier met Hitier Rijdende kapel voor Maria-vereerders VOORBIJGANG» ,,Love Africa" congres in 1978 in Malawi WOENSDAG 8 JUNI 1977 KERK Trouw/Kwartet door A. J. Klei Meer dan eens heb ik. ook op deze plek. beweerd dat de zaak-Wiersln- ga. welke de gereformeerde kerken nu al zo'n Jaar of zes meesjouwen, niet aan 't rollen is gebracht, toen de Amsterdamse studentenpredikant Herman Wiersinga op 15 januari 1971 aan de Vrije Universiteit zijn proefschrift over het leerstuk der verzoening verdedigde, maar dat de onrust ia ontstaan, toen bepaalde dominees zo hoognodig in hun kerk bode moesten laten merken hoe ge leerd en hoe gereformeerd zij wel waren, en in opgewonden proza alarm sloegen. Zo werd het een ker kelijke kwestie in plaats van een theologische discussie. lezer heeft me eens gevraagd, ik zo zeker wist dat dr. Wiersinga niet aelf heisa had willen maken. OmQCZei ik. hij dan wel een bevat telijk pamflet zou hebben geschre ven in ptaaU van een proefschrift, dat mikt op de studeerkamer en niet op 'lectuurbak van"het gemiddel de kerklid (al deden sommige kerk bladscribenten net alsof de gemeen te zich bij voorkeur bloobatelt aan in dissertaties verborgen verleidingen). Vandaag kunnen we dit van de man In kwestie zelf horen. In een pas bij Kok in Kampen verschenen boekje, dat „De man in kwestie* lgeet-en door Bert Aalbers gevoerde gesprek ken met Herman Wiersinga behelst, 128 pagina's telt en 13,90 kost. in dat boekje antwoordt dr. Wiersinga op de vraag of hij zulke reacties op zijn proefschrift verwacht had. het volgende: ..Om eerlijk te zijn: nee. In de eerste plaats omdat ik vrij bewust gekozen heb voor het publiceren van mijn gedachten in een theologische studie waarvan ik ook wel weet dat die niet zomaar toegankelijk is voor ieder een. Ik had dan ook niet verwacht dat mijn proefschrift gepopulari seerd zou worden door artikelen die voor ledereen wél toegankelijk zijn. Ik denk ook terugkijkend dat het ten onrechte is om te zeggen dat ik zelf de zaak aangeslingerd heb. Dat heb ik niet gedaan. Ik heb ge dacht wel wetend dat kerk en theologie met elkaar te maken heb ben ik wil dit voorleggen aan theologen, kerkleden, of misschien niet-kerkelijken, die nadenken over een andere taal in de theologie. Met hen wil ik praten over de vraag wat we eigenlijk bedoelen met het kruis van Jezus. Helemaal niet met het idee dat daar zo noodzakelijk alle gemeenteleden mee geconfronteerd zouden moeten worden en dat aller lei kerkelijke vergaderingen zich daarmee bezig moeten houden. Mij bekroop dan ook een gevoel van on recht toen bij de eerste de beste synodevergadering die ik meemaak te en die aan deze kwestie gewijd was een ouderling naar mij toekwam en zei: „Weet u wel hoeveel duizend gulden deze zaak één dag vergade ren de kerken kost?" Tot zover de (grootste) helft van wat dr. Wiersinga te zeggen heeft op de eerste vraag van Bert Aalbers in het hoofdstuk waarboven „Nakaarten met de man in kwestie" staat. Bert Aalbers (redacteur van het gerefor meerd Jongerenblad Weerwoord en medewerker van IKON en Hervormd Nederland) ging ten gerieve van be langstellende hervormden Herman Wiersinga interviewen, maar wat in de wieg werd gelegd als een weekbladartikel bleek bij het opwas sen de omvang van een boekje te hebben. Vandaar dat we nu „De man in kwestie" in handen hebben. Als ik even de inhoud mag langslo pen. het boekje begint met een ge sprek over de levensloop van dr. Wiersinga, dat-ie geboren is en zo. het gewone werk. Daarna levert Bert Aalbers een hoofdtuk over hoe het (de zaak-Wiersinga) begon, om vervolgens weer verslagen te bieden van gesprekken over het onderwerp van het proefschrift, over de mo tieven van dr. Wiersinga, over wat hem bezielt, over zijn bijbeluitleg, over wat de mensen zeggen (hij loo chent de verzoening, hij doet tekort aan het werk van Christus enz.), over het verwijt dat Herman Wiersinga niet zozeer de kerkleer als Dr. Herman Wiersinga (teke ning overgenomen uit het pros pectus van uitgeverij Kok te Kampen). wel een carl ca tuur ervan bestrijdt, over de ethische kant van de zaak en over de vraag van God en het lijden. Daarna komt het hoofdstuk waaruit ik citeerde en het laatste hoofdstuk gaat over het herderlijk schrijven van de gereformeerde synode dat onlangs verscheen. Over deze her derlijke brief zegt dr. Wiersinga o.m. dit: „Het herderlijk schrijven van de ge nerale synode Verzoening met Ood en met mensen ontving ik 3 maart 1977, precies één jaar na de uit spraak van het niet-toelaatbaar. Deze pastorale brief heeft mij diep geschokt vanwege het onrecht dat zij mij aandoet. Laat ik vooropstel len dat mijn verontwaardiging niet voorkomt uit het feit dat de schrij vers (met de meerderheid van de synode) mijn standpunten niet de len. Dit was mij bekend en hierover wind ik mij niet op. Ik deel de me ning (die ook in dit schrijven geuit wordt) dat men het niet in alle op zichten eens hoeft te zijn om toch één te zijn in Christus. Binnen dit kader geven meningsverschillen mij veel te denken en veel te praten. Waar ik mij echter over opwind is de manier waarop mijn visie in dit schrijven wordt weergegeven. De waarheid wordt herhaaldelijk ge weld aan gedaan, zowel uitdrukke lijk als indirekt door middel van suggesties. Dit schrijven had blij kens de opdracht de bedoeling om nog binnen de kerken bestaande misverstanden over mijn (afgewe zen) opvattingen weg te nemen. En wat gebeurt er? De opstellers beper ken zich tot het rechtzetten van misverstanden met betrekking tot de synode (haar vermeende hinder lijke gedrag en traditionele instel ling). Het ook door de synode be treurde misverstand als zou ik „de verzoening loochenen" (en dergelij ke meer!) wordt noch genoemd noch verholpen. Integendeel, aan zulke misverstanden wordt nieuw voedsel gegeven door de zojuist gesignaleer de vertekeningen en suggesties." Dit boekje, compleet met de tekst van de brief die dr. Wiersinga op 21 februari 1975 aan de synode schreef, lijkt me geknipt voor ieder die bui ten het kerkelijk strijdgewoel om wil weten wat er nou precies met „die Wiersinga" aan de hand is. Want Bert Aalbers loopt met zijn manier van vragen niemand voor de voeten, hij laat zijn gesprekspartner gewoon uitpraten en duwt hem noch op een voetstuk noch op de brand stapel. Kerkelijke geheimtaal wordt zoveel mogelijk vermeden en het enige wat mij hindert is dat Bert Aalbers het heeft over de kerkeraad en haar predikant (symptoom van de zgn. haar-ziekte). Blijkens een mededeling in „De man in kwestie" is er vanwege de gerefor meerde synode zeventig uur officieel met dr. Wiersinga gesproken en we kunnen er veilig van uitgaan dat wat er officieus be- en gepraat is, een veelvoud van dit aantal uren in be slag nam. Lieve deugd! ik zou ge loof ik gillend het huis uitgelopen zijn of voor 't gemak gauw gezegd hebben, dat ik het nooit weer zou doen. Maar Herman Wiersinga is na tuurlijk óók een gereformeerde doordouwer en hoort er als zodanig helemaal bij. Hij is, om zo te zeggen, geheel toelaatbaar. Korte duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. Bij pubfikatie wordt de naam van de schnjver vermeld Dom houden In Podium schrijft K. van Weringh over de CPN: ..Een partij die de mond vol heeft over de vooruitgang naar de massa dom houdt, is met twee zetels nog rijkelijk bedeeld." Volgens een bericht op de voorpagi na van Trouw/Kwartet van 6 juni schrijft Rla Beckers: „Nederland heeft gekozen voor voortzetting van de doelloze miljardenstroom naar het bedrijfsleven; geen werkelijke aanpak van de hogere inkomens; versterking van de Navo; geen wijzi gingen in de machtsverhoudingen." Als een partij die dom houdt met 2 zetels goed bedeeld is. dan hebben de grote drie vele dozijnen zetels te veel gekregen. Het meest reéele wat K. van Weringh tegen de CPN en haar dagblad „de Waarheid" aan voert. is dat in dit blad niet stond dat Corvaleu tegen Boekowski werd geruild. Dit zinkt in het niet tegeno ver de ree lame technisch Juist ge voerde campagne der grote partijen. Wat ze daar allemaal bij verzwegen hebben, wordt door R. B. nog maar terloops aangeduid. Amsterdam Dirk Veenstra Geen raadselboek Voor. Wie is nu de raadselachtige Gog uit Ezechièl 38 en 39?. heeft, volgens Spijkerboer. Lindsey zijn antwoord klaar: „Rusland is Gog". Door vele anderen reeds geconclu deerd. Immers Ezechièl. 38; 15 en 39: 2 laten Gog „uit het verre Noorden" komen. O.m. Daniël 11 bewijst, dat profetie de ligging van landen Lo.v. Israël aanduidt. Spijkerboer stemt Boers ma toe: Gog zuid en zuid-oost van de Middellandse Zee en Gogs aanval nó de terugkeer van Juda uit Babylonlë Maar Ezechièl 38 en 39 geven enkel toekomst, die pas ge beurt als Israël gehéél (39:28), „uit véle volken" (38:8. 12:39:27) is terug gekeerd. Het noemt nog geen be graafplaats „dal van Gogs menigte" en geen stad „menigte" (39:11,16). Ook nog geen zeven maanden oor logsmateriaal gestookt (39:12-14). Wat we volgens Boersma „na tuurlijk niet letterlijk moeten ver staan". Deze ziet „vooral in Antio- chus IV Epifanes Gog" (was koning van Syrië, in strijd met zijn „zuid"). In hem Oog zien?, Spijkerboer weet het niet. Maar voor Napoleon die nimmer Israël aanviel vraagt hij: „waarom zou dat niet kunnen?" Hier wordt toekomstprofetie alsof reeds vervuld opzij gezet. Waar om m.i. „profeten mishandeling" en „nonsens", eerder dan voor Lindsey, voor Spijkerboer en Boersma geldt. ZIJ maken er een raadselboek V&n. Rijswijk J. KROON Uitslag (3) Weet elke CDA-er wel. dat zijn partij bijna even groot is als de PvdA? Wanneer Jé" bp radio en tv afgaat, zou je denken, het CDA stelt qua aaqiql jiiet veel voor. Nu naar de aantallen zetels gekeken van de bei- je partijen. PvdA 53 zetels, CDA 49. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 WestbJaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Verdeelsleutel door PvdA-er Dul- senberg genoemd 6,25 zetel per mi nister. Dit wordt voor de PvdA 8,4 minister en voor het CDA 7.8. Vol gens goed schoolmeester-gebruik, wat onder de 5 zit wegvallen, wat er boven zit naar boven afronden maakt de stand precies gelijk 8-8! Het CDA is een grote, sterke partij, nog niet geheel uitgebalanceerd (voorval Aantjes), maar mag dat a.u.b. zo kort na de start? De PvdA zal ook nog genoeg te stellen krijgen met zijn „bekeerlingen" uit de PSP, PPR en CPN! Den Haag N. Bakker Samen verantwoordelijk (5) De gebeurtenissen van de laatste tijd hebben bewezen dat er een krachtige regeling moet komen om terreur en geweld te bestrijden. Wel aan PvdA, CDA. WD en D"66, ziehier uw taak voor de komende regeerperiode. Geen keerpunt 1972, maar keerpunt 1977! Aan dit streven om van Nederland weer een rechts staat te maken wil iedere goedge aarde Nederlander zijn krachten wijden. Conclusie: een kabinet sa mengesteld uit personen van boven genoemde partijen, eendrachtig sa menwerkend voor het behoud van vrede en veiligheid. APELDOORN H.W.Hsgg Kanselbijbel In Trouw van 3 juni stond, dat de Johannes-kerkgemeente in Amers foort zoekt naar een Ravesteijn-1645 om haar vernielde exemplaar te her stellen. Waarom eigenlijk? Die kan selbijbel wordt nooit gebruikt. Hij dient hoogstens als gewijde lesse naar voor de preek van de dominee. Persoonlijk vind ik die. meestal bij Spreuken openliggende en aan de hoeken versleten Statenbijbel een lig-ln-de-weg. 'k Wil mijn aanteke ningen wel naast een bijbel leggen maar niet er bovenop Natuurlijk is het jammer dat vandalen dat koet- bare exemplaar verscheurd hebben en ik hoop dat van twee Incomplete 1645-ers er één complete gemaakt kan worden. Maar dan niet weer op de kansel. Op een antieke lezenaar ergens tegen de muur van de kerk is een betere plaats voor een historisch exemplaar. Op de kansel en in de banken bruikbare bijbels! Amsterdam ds G. R. Visser Simplistisch het „WilhelmusS" nog wel meezin gen. laat staan propageren? Hengelo Semien Schutten-Dekker Boot en Wilhelmus (2) Oud-burgemeester Boot maakt zich zorgen om het geruisloos schrappen van het Wilhelmus uit de meeste leerplannen. Hoe kan hij? Als ik die geladen regel „de tirannie verdrij ven, die mij mijn hart doorwondt" zingt, moet ik denken aan de meedo genloze onderdrukking van de zwar te bevolking van Z -Afrika. De be- vrijdingsstrijd van deze zwarte men sen, die in wezen gelijk is aan de onze vier eeuwen geleden toen ons bevrijdingslied ontstond, wordt door de heer Boot in andere gedaan te gedoodverfd als opstand tegen het „wettig" gezag. Wie zich met onderdrukkers breed maakt op de rug van ontrechte mensen, kan z!ch beter onthouden van pleidooien voor behoud van ons volkslied, dat bevrijdingslied bij uitstek. Doesburg B. J. Zwiers Postzegels *t Is voor mij onbegrijpelijk, dat voor postzegels van 0,55 en hoger is be paald dat hierop de beeltenis van de Koningin moet staan. Wat heeft dat voor zin? Postzegels zijn het visite kaartje van een land. Zij prijken in vele miljoenen albums en worden keer op keer bekeken. Postzegels kunnen U Iets vertellen over een land: Landschapszegels (trekken toeristen), zegels waarop bijzonder heden uit het land staan algebeeld verhogen de kennis over dat land en geven het meer bekendheid. Postze gels zijn zeker niet alleen voor post zegelverzamelaars, die er een winst object inzien, maar vooral voor de gebruikers en zeker voor de ontvan gers! De cijferzegels beneden da 0,55 vloeken met alles wat mooi ls. Daarmee heeft Nederland weer de boot gemist om lets van zichzelf aan buitenlanders te laten zien. Waarom niet wet meer fantasie!!!!? Badhoevedorp W. van Oosten Martelen Musici hekelen folter-regime van Zuld-Korea. Ja, maar waar wordt er nu gemarteld? Bijvoorbeeld in Rus land, of China! Wat wordt daar al geen jaren en Jaren lang door godde loze communisten gemarteld! Maar de kortzichtige mens laat zich hevig bedriegen door links geleuter! Rozenburg J. van Vliet De heer Schipper maakt zich in zijn artikel ernstig bezorgd over het on juiste en simplistische geloof van dr Jonker. Dit komt bij mij wat hypo criet over uit deze pen. De balk en de splinter is hier dacht ik van toepas sing. Volgens de heer Schipper zou het marxisme het meest geholpen zijn door de huidige politiek in Zuid- Afrika. Het zou te ver voeren bij deze stelling vraagtekens te zetten. Het machtigste wapen van het marxisme is nog altijd het oproepen van spanningen, met behulp van scholieren en studenten. Vele blinde ideologen laten zich ln Nederland voor dit karretje spannen en dragen voor de gevolgen geen enkele ver antwoordelijkheid. Uden M. Visscber-Dekker Boot en Wilhelmus(l) De Christelijke Bond van Oranje verenigingen hield een congres. (Trouw 2 Juni). Spreker was de heer Boot, oud-burgemeester van Hilver sum. van wie bekend is dat hij Zuid- Afrika een warm hart toedraagt, ge tuige zijn advertentiecampagne van enkele maanden geleden waarin hij het apartheidsbeleid van premier Vorster verdedigde. Weet de heer Boot. die blijkbaar ook bekend staat als een warm voorstander van het Oranje-huls. getuige zijn aanwe zigheid op bovengenoemde bijeen komst. wel dat koningin Juliana destijds een gift heeft geschonken aan het anti-racismefonds van de Wereldraad van Kerken? Kan hij Het Nederlands bijbelgenootschap moet bijzondere aandacht gaan schenken aan drie groepen mensen: de jeugd, mensen die behoefte heb ben aan gewone woorden en duide lijke vormen, en de buitenlanders die zich in ons midden gevestigd hebben. Dit zei dr. D. Bakker, na mens de Nederlandse Zendingsraad op de algemene vergadering van het NBG. Als centraal thema van deze verga dering was gekozen de vraag: 'Moet het bijbelgenootschap zoveel moge lijk zelfstandig zijn taak uitvoeren, of juist samenwerking zoeken met kerken, organisaties en bewe gingen?' Algemeen was de opinie dat zoveel UTRECHT De beweging van con servatieve rooms-katholieken „Con frontatie" krijgt niet de beschikking over een kerk in Utrecht om daar het twaalf en een half-jarig bestaan te vieren. De beweging bestaat deze maand zo lang en bereidt een vie ring van dit jubileum voor. Het (r.-k.) pastorale team van de Utrechtse binnenstad heeft het ver zoek van Confrontatie unaniem af gewezen, omdat het vreest, dat de toch al zo gevoelige verhoudingen ln de Utrechtse binnenstad zouden worden verstoord. In het pastorale beleid in de Utrechtse binnenstad passen bewegingen „noch van rechts noch van links", aldus de leider van het team, drs J. B. Nlënhaus. De heer J. Bongaarts, re dacteur van het maandblad Con frontatie, toonde zich gisteren bij zonder gekwetst door deze afwij zing. Tegenover de pers motiveerde de ken Nlénhaus de beslissing van het pastorale team met te zeggen, dat evenals andere binnensteden ook de Utrechtse binnenstad gekenmerkt wordt door polarisatie onder de rooms-katholieken. Alle groeperin gen van uiterst rechts (o.a. pater Kotte) tot links zijn er vertegen woordigd. Het pastorale team ls reeds drie jaar bezig de verschillen te overbruggen. Men begint nu naar elkaar te luiste ren, aldus deken Niënhaus, die vreest, dat een Confrontatie-viering dit gevoelige werk schade zal toe brengen. mogelijk samenwerking met ande ren moet worden gezocht, vooral ten aanzien van de verspreiding van de bijbel en de bevordering van het bijbelgebruik. Maar het NBG mag zijn identiteit niet verliezen. Het is bovendien het meest geëigende in strument om voor de kerken de bij bel te vertalen en te produceren. De vergadering pleitte voor bijbels met meer tekstverwijzingen, maar wilde de uitgave van boeken bij de bijbel zoveel mogelijk beperken, vooral om de kosten in de hand te houden en zoveel mogelijk geld uit te kunnen trekken voor steun aan de bijbelverspreiding in het buiten land. Tegen samenwerking op tech- nisch-administratief gebied met an dere bijbelorganisaties zoals de bij bel kiosk-vereniging, de katholieke bijbelstichting en de Internationale bljbelbond bestond geen enkel bezwaar. Namens de eerste verzocht directeur B. Hartman het bijbelgenootschap als grote broer een plan op te stellen voor gezamenlijke publiciteit, geza menlijke vervoersfaciliteiten en ge zamenlijke computerservice. Over dit verzoek zal het hoofdbestuur van het bijbelgenootschap zich be zinnen. Dr. Bakker zei nog dat er een huwe lijksband bestaat tussen de kerken en het bijbelgenootschap. Zij kun nen hun missionaire taak niet ver vullen zonder de bijbel bij de hand te hebben. Ook is zonder een goede bijbelvertaling de zending niet mo gelijk. Nu we ook gaan beseffen dat 'Zending in Nederland' een vereiste is, za) ook daarvoor een goede missi onaire vertaling voor Nederland no dig zijn. In dat verband vroeg hij aandacht voor drie speciale groepen. De jeugd, omdat zij haar kracht niet meer zoals in het verleden zoekt in kennis, maar in onze tijd zich laat leiden door emoties, warm te. gemeenschap en aanbidding. Veel ouderen ook willen of kunnen de Intellectualistische benadering niet bijbenen. ZIJ hebben behoefte aan gewone woorden en duidelijke vormen. En dan moeten we in onze tijd in Nederland de vraag stellen wat de buitenlanders ln ons midden onder ogen krijgen. Juist in onze tijd zal een nauwere samenwerking tus sen de zending en het bijbelgenoot schap nodig zijn. In dit laatste verband werd vanuit de zaal een dringend beroep gedaan om een Turks-Nederlandse uitgave met bijbelgedeelten te verzorgen, zoals er reeds een Spaans-Neder landse selectie, 'De grens over', bestaat. Stopzetting van verdere groei van het verbruik van minerale energie en op den duur over schakeling op blijvende ener giebronnen, zoals zonne-, wind- en getijde-energie. Deze aanbeveling ls de kern van een advies dat is uitgebracht door het wetenschappelijk onder zoekinstituut van de Westduit- se evangelische kerk (FEST) in Heidelberg. De studie, die ln opdracht van de evangelische kerk van Baden is uitgevoerd, is uitgebracht door 25 ge leerden. Zij komen tot de conclusie dat het huidige moratorium ln de Bondsre publiek onvoldoende ls, omdat er niet genoeg gezocht wordt naar al ternatieve energiebronnen. Kern energie achten de experts voor de bondsrepubliek niet gewenst, om dat kernenergie in de toekomstige energiebehoefte niet kan voorzien, omdat de betaalbaarheid steeds twijfelachtiger wordt en de toene mende warmtebelasting het natuur lijk milieu ln gevaar brengt. De 25 experts pleiten voor een her oriëntatie van de Westduitse ener- glepoliUek, waarbij rekening gehou den wordt met de ecologische gren zen en waarbij geen inbreuk gedaan wordt op de leefkansen van de derde wereld en van toekomstige genera ties. In plaats van een verdere groei van het energieverbruik zou ge werkt moeten worden aan een ver standig energiegebruik en versterk te inspanningen om op energie te sparen, hetgeen verandering van consumptiegewoontes insluit Zo ra den de geleerden het gebruik van electriclteit voor huisverwarming af. De 25 geleerden zijn tegen een ver dere ontwikkeling van de kernener gie. Aan zonne-energie moet ln de energie-opwekking van de toekomst een voorkeursplaats worden toege kend. De studie is uitgevoerd onder lei ding van vier geleerden, Wolfgang Lienemann, Ulrlch Ratsch, Andreas Schuke en Frledhelm So lm. Op dracht tot de studie werd eind 1975 gegeven door de Landeskerk van Baden in verband met de heftige discussie over de bouw van de kern centrale ln Wyhl. Het FEST is een interdisciplinair onderzoekinsti tuut dat gesteund wordt door de evangelische kerk, de evangelische vormingscentra en de Kirchentag. De leider van het wetenschappelijk onderzoek is prof. dr. Georg Picht Onder de 25 medewerkers aan het project waren er twaalf afkomstig uit andere onderzoekinstituten. Ver der liggen aan de studie enkele bera den ten grondslag, waar buitenland se experts op het gebied van weten schap, economie en management voor werden uitgenodigd. In deze consultaties ging het meest over kwesties die nog niet wetenschappe lijk vast staan, zoals het gevaar van plutonium, de medische aspecten van de straling, gevolgen voor de buitenlandse politiek, de Europese energlepolltiek. een vergelijking van de snelle kweekreactor met de hoge- temperatuurreactor en vragen be treffende de energiebehoefte ln de landbouw. In de studie wordt gewezen op de afnemende publieke aanvaarding van kernenergie. Het parlement en de regering hebben hier lange tijd Bijbelweek. De betekenis van de boodschap van Jezus voor vandaag en voor de kerk in andere wereldde len, 13-17 Juni, Kontakt der Konti nenten, Soesterberg (teL 03463-1755). Onderwijs en vormingswerk, hoe verhouden ze zich tot elkaar? 17-18 juni, Den Alerdlnck, Laag Zuthem, (teL 05290-541). Agromisaweek, voor missionaris sen en ontwikkelingswerkers ln de tropen, over landbouw, voeding, eenvoudige bouwtechniek e.d., 13-18 juni In Wagenlngen (tel. 08370-12217). Dag mensen, dag bloemen, voor ouderen, 13-19 juni, 't Dackhues, Hulssen (tel. 085-259105). AUCKLAND De voorzitter van de algemene vergadering van de Nieuwzeelandse methodisten, ds Pe ter Stead, heeft premier Muldoon van zijn land met Adolf Hitler verge leken, omdat deze op onbevredigen de wijze heeft gereageerd op het kerkelijk verzoek, te voorkomen dat er nog langer sportuitwisseling met Zuid-Afrika plaats heeft. Muldoon wierp als reactie de vraag op of de kerkleden wel achter hun leiders staan, die het verzoek tot de regering hadden gericht. Muldoon vond dat de Nieuwzeelandse kerken beter de Nederduits gereformeerde kerken in Zuld-Afrika hadden kun nen kritiseren. NIJMEGEN Een groep rooms- katholieken wil een rijdende Maria kapel inrichten ter ere van Onze Lieve Vrouwe van altijddurende bij stand. Pater J. Koopman, bekend vanwege zijn anti-abortusinitiatieven, heeft zich achter het initiatief geplaatst en zijn gironummer opengesteld. In het maandblad Confrontatie deelt hij mee, dat de mobiele devotieka pel door heel Nederland wil trekken. De kapel zal worden begeleid door priesters, die vurige Maria- vereerders zijn. Pater Koopman dringt op spoed aan, want „waar de mentaliteit bij velen ernstig verziekt is, is ook snelle hulp dringend no dig." Aanleiding is. dat het deze zomer zestig jaar geleden is, dat Maria in het Portugese Fatima aqn kinderen zou zijn verschenen. gheid T >rdea: L >ver de a n 4 juni 11 door Aldert Schipper onvoldoende op gelet, waardoor hun geloofwaardigheid Inzake de ener glepolltiek aanzienlijk heeft gele den. Daarnaast brengt kernenergie de buitenlandse veiligheid ln gevaar en maakt zij de binnenlandse kwets baarheid voor terreurgroepen groter. In de studie wordt ertegen gewaar schuwd, de keus voor alternatieve energiebronnen te laten voortko men uit het vrije spel van de maat schappelijke krachten. Er ls een po litieke beslissing nodig op basis van een zorgvuldige overweging van alle deelproblemen. De studie van het FEST heeft ten doel, de publieke discussie over de energlepolltiek te bevorderen, die minister Matthöfer heeft gevraagd. Verder wordt de studie beschikbaar gesteld aan de kerken en andere maatschappelijke groepen bij hun beraad over de toekomstige energie opwekking. De studie is getiteld: Alternative Möglichkeiten für die Energiepolitik. Zij telt 175 pagina's en kan besteld worden bij de Forschungstatte de? Evangelischen Studiengemeioschaft, Schmetiweg 5, D-6900 Heidelberg 1, West-Duitsland. EEN POSTBESTELLING Ze kwamen met dezelfde postbestelling bij mij binnen, dt stencil en de laatste aflevering i) De Strijdkreet. In de stencil weit opgeroepen om mee te doen mei grootscheepse actie van een „gezamenlijk front tegen de God-loosheid" in Amsterdam. D verschrikkingen van deze tijd z]) „vingerwijzingen dat volgens i Matthëus 24 de wederkomst vaa 1 Jezus zeer nabij is". „Nabij" is, dacht ik, bijbels. Het zet ons levt 't licht van de toekomst van God rijk. „Zeer nabij" doet vermoede dat men meer weet omtrent tijdi uur van die komst. Toch wordet die hierdoor onrustig zouden kunnen worden, onmiddellijk do dezelfde stencil gerustgesteld, wi de actie is gepland tot eind november. Er zullen dan ln alle trams stikkers verschijnen etc. A 1 ik het goed begrijp is ook daarnii voortgang van het werk eerder afhankelijk van het binnenkomt van voldoende geld dan van de verwachte wederkomst van deB t De bedoeling ls duidelijk: „zond* (moeten) gered worden voor de eeuwigheid". Zo'n uitspraak ontl veel. De aarde Is practisch V vrijgegeven. De wereld gaat ondi p en dat hoort zo. Er moeten alleet nog mensen voor de eeuwigheid (wat 19de eeuws!) gered wordeai Strijdkreet denkt anders over d dingen. In het nummer van 4 jui staat een kennelijk uit Engeland v (het hoofdkwartier?) afkomstig z plaatje. Daarop staat een r sandwich-man met zo'n groot ba Op het bord staat: HET EINDE J DER WERELD - MORGEN. Met hem in gesprek is een heilssoldat V die hem blijkbaar uitnodigt om i a feestelijke bijeenkomst met de fanfare van het korps mee te kon maken. De man met het bord antwoordt: „Bedankt voor de uitnodiging. Ik zalm'n uiterste b doen jouw „bandfestival" volgen week zaterdag mee te maken". G wonder dat een blad dat zo'n r,cartoon" blijkbaar op prijs weet stellen op de volgende Inhoud vermeldt: Oproep tot verzet; Arh waarom en waartoe?; Gemotivea 2 niet roken; Jezus' aanwezigheid, j Een stuk nuchterder en bijbelser, t zou ik zo denken. Beroepfngswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Zeist: C. den Boet Wagenlngen; te Hoorn: (bu/tet wijkgem.): J. G. Bamhoora te H' lerwijk; te Kruinlngen (toez.): J Dorgelo te Souburg; te Stadi naai: A. Mulder, kand. te Vries beroep heeft aangenomen. Aangenomen het beroep door gen. synode der Ned. herv. kerki predikant voor buitengew. wt zaamheden (legerpredikant): H. 1 Berg kand. te Utrecht. Bedankt voor Nieuw Weerdlngt Meijeringh te Nijland. GEREF. KERKEN Beroepen te Leeuwarden: A. P.l rais te Purmerend. Aangenomen naar Zutphen: P. P .lus te Scharendljke, die bedas! voor Sprang-'s-Grevelduln Cape! GEREF. KERKEN (VRUG.) Beroepen te Eindhoven: T. J. Ke stra te Arnhem; te Avereest: H. gersma, kand. te Dalfsen die 1 dankte voor Spakenburg Z.; te Aï terdam ZW: G. Mulders te Den Hl O. Beroepbaar: M. A. de Niet, Ar Paulownastraat 65, Groningen; l v.d. Wal, Korreweg 248 a, 0 ningen. Aangenomen naar Rotterdt Noord: M. van Dooren te Hatter CHR. GEREF. KERKEN Bedanktvoor Damwoude: J. Kievi Ermelo; voor Culemborg: P. huis te Noordeloos. OUD GEREF. OEM. Beroepen te Den Haag: H. J. Cl Zwijnenburg te Gouderak (chr. je gem.). Cantero Paus Paulus heeft het ontslag vaard van aartsbisschop Cal Cuadrado van Zaragoza. Hij I jaar. Cantero ls een van de preUj die het meest geïdentificeerd i den met het Franco-regime. Hij! een van de drie regenten, die i Spanje regeerden ln de tijd 1 de dood van Franco en de tro stijging van koning Juan Cai Van een onzer verslaggevers j HARDERWIJK „Open Dod de zendingsorganisatie van Aj van der Bijl (in Nederland meed kend onder de naam „Xruisti ten"), gaat in mei 1978 ln Malaid „Love Africa"-congres houden. IJ zal gesproken worden over de I» sen en mogelijkheden voor heter geile ln Afrika.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2