Literatuur en politiek horen bij elkaar Westduitse kerk nog steeds machtsfactor Luxe vakantiebungalows ZATERDAG 4 JUNI 1977 WEST-DUITS LA ND TROUW/KWARTET PAGINA 36 door Martin Mooij Duitse kuituur vandaag de dag zeg er eens wat van. Ik zal mij moeten beperken tot de letteren en de aanverwante gebie den. Dat is al veel te veel. Met andere uitingen van kunst en kuituur weet ik mij toch geen raad. Duit se letteren dus, dat wil zeggen vier literaturen: een Westdultse, een Oostduitse. een Oosten rijkse en een Zwitserse. Ze lopen in elkaar over. maar ze hebben verschil lende uitgangspunten. Ze komen voor een deel voort uit verschillende maatschappelijke syste men. En hiermee ben ik dan meteen op een the ma, waar ik niet om heen kan. zeker niet in de Duit se letterkunde. Duitse literatuur ten politiek ze horen bij elkaar en ze wan trouwen elkaar Ze hebben el kaar ook nodig. Het zal wel geen toeval zijn dat het boek. dat de laatste Jaren de meeste Indruk maakte op de leden van de SPD-fraktie in de Bondsdag. „Die verlorene Eh- re der Katharlna Blum" van Helnrlch Böll was. Bij de afge vaardigden van de CDU/CSU was het de „Ooelag-archlpel" van 8olzjenytsin. Bij de FDP was het weer „Katharlna Blum". Het is maar een voor beeld en ik verbind er ook geen waardeoordeel aan Werkelijkheid De Duitse literatuur van na de oorlog Is voor een belangrijk deel bepaald door haar relatie tot de werkelijkheid Dat is bij Helnrlch Böll zo en bij Oünter O rass. Hans Magnus En- zensberger. Martin Walser. Hans Erich Nossack. Uwe Johnson, Peter Rühmkorf. Gabrlele Wohmann. zo maar een willekeurige greep uit wat Westduitse schrijversnamen Het gaat om het overkomen bij en het herkend worden door de lezer. De meningen en opvattingen van clown Schnier van Helnrlch Böll konden alleen herkend wor den door lezers, die zelf met een stuk resignatie te kampen hadden. En om het Immoralis me van Oskar Matzerath uit ..Die Blechtrommel" van Oün ter O rass te kunnen volgen. moest je het kleinburgerlijke pandemonium van het Nazi- njk kennen, al dan niet uit eigen ervaring De Duitse schrijver Siegfried Lenz heeft hierop kort geleden in een ar tikel ..Elfenbelnturm und Bar- nkade" nog eens gewezen De literatuur moet geloofwaardig blijven, zij mag niet tot ver keerde alternatieven verlei den. maajzU moet wel blijven zoeken. Lenz haalt In dit ver band een uitspraak aan van Grass: „Mijn huls heeft twee uitgangen Ik kies de derde" Marktmechanismen De Duitse literatuur kent haar etgen marktmechanismen Dat 1977 een Hesse-Jaar is. komt natuurlijk niet alleen door het feit dat de schrijver 100 jaar geleden geboren werd. Verleden Jaar ging het om Rilke, het jaar daarvoor cm Thomas Mann. In 1976 kreeg Max Frisch de Vredes prijs van de Duitse Boekhan del en dat betekende ook me teen weer het verzamelde werk. Dat mag en het ls ook legitiem. Het blijft overigens met de literatuur een wonderlijke zaak Zo wilden in 1968 de literaire trendsetters in de Bondsrepubliek de literatuur afschaffen, want die was dood. In 1976, acht jaar later dus, bleek de poëzie weer in. Van Wolfgang Bfichler verscheen de verzamelbundel „Ausbre- chen". van de Hamburger Pe ter Rühmkorf „Gesammelte Gedichte", van Johannes Poe then „Rattenfest lm Jammer tal", van Walter Helmut Fritz ..Schwierige Oberfahrt" En dan waren er ook nog nieuwe dichters als Michael Krüger, Oodehard Schramm, Karin Kiwus en Jürgen Theobaldy. Schramm en Theobaldy zijn politiek geëngageerde dich ters. Krüger schrijft over be staande verhoudingen en reis ervaringen en Karin Kiwus gaat vooral uit van de eigen persoon Maar misschien was het begin van de nieuwe poé- ziegolf in de Bondsrepubliek toch wel de bundel „Mauso leum" van Hans Magnus En- zensberger in 1975. Het boek is nu ook in het Nederlands ver schenen. in de vertaling van Peter Nijmeyer In het proza is Karin Struck heel snel erg belangrijk gewor den. Zij werd bekend door de romans „Klassenliebe" en „Die Mutter" en nu is er een derde roman van haar „Lie- ben" Om dit laatste boek wordt zij gepousseerd als een evenknie van de Amerikaanse Erica Jong Interessant is ook de fragmentarische roman „Dorothea Merz" van Tankred Dorst over een Duitse vrouw in de jaren 1925-1934. Dorst werd in Nederland vooral be kend door zijn toneelstuk „Toiler" Martin Walser zorgde voor een nieuwe roman „Jenseits der Liebe" over een man, die door zijn werk omstandigheden steeds meer vervreemdt van zichzelf. Van belang is ook „Die erdabge- wandte Seite der Geschichte", de tweede roman van Nicolas Born, die vooral als dichter bekendheid verwierf. De ro man behelst het verslag ven een stuk leven in deze tijd. Ook al een levensboek is „Hexenspeise" van Ursula Ziebarth, door de Duitse kri tiek een kunstwerk van woor den genoemd. Zo kun je door gaan met „Land in Sicht" van Herbert Achternbusch, „lm Verlauf elner langen Erinne- rung" van Jürg Laederach, „Schule der Oelftufigkeit" van Gert Jonke en met „Meine Schwester und ich" van de nieuwe schrijver Peter Schal- mey. Er is nog heel wat meer, maar alleen maar titels heeft zo weinig zin. Van een grootse, erg belangrijke Westduitse li teratuur kun je op het ogenblik niet spreken. Er ver schijnen goede boeken, er zijn goede schrijvers, maar het wachten is toch op een nieuwe Böll, een nieuwe Grass. Het blijft gaan om de relatie met de werkelijkheid, maar het zit een beetje moeilijk met die werkelijkheid. Zwaar In de DDR hebben de letteren het momenteel zwaar te ver duren. In november werd de zanger Wolf Biermann uitge- burgerd. Reiner Kunze werd het om zijn prozabundel „Die wunderbaren Jahre". die in de Bondsrepubliek verschenen was. heel moeilijk gemaakt. Hij verblijft, zoals bekend, in de Bondsrepubliek. De dich ter en prozaüst Bemd Jentzsch keerde van een voor- drachtsreis niet terug uit Zwitserland. Ogenschijnlijk is het nu wat rustiger op het Oostduitse literaire front, maar auteurs als Günter Ku- Heinrich Böll: indruk op de SPD-fraktie. nert, Sarah Kirsch, Christa Wolf, Stefan Heym, Stephan Hermlin om maar enkele namen te noemen moeten nog maar afwachten en het is ook zo dat Günter Kunert kort geleden toestemming kreeg naar West-Berlijn te gaan en dat Sarah Kirsch daar de rouwplechtigheid voor de in april overleden schrijver, dichter en graficus Günter Bruno Fuchs mocht bijwonen. Dit zijn geen uitzonderingen, maar wat professor Gerhard Ziegengeist, de directeur van het Centrale Instituut voor Li teratuurgeschiedenis aan de Oostberlijnse Akademle van Wetenschappen in een ver trouwelijke toespraak voor de partijkring van de akademie gezegd heeft, liegt er niet om. „Die Zelt" van 20 mei geeft een aantal letterlijke citaten weer. Er wordt gesproken over een eerste kontrarevolutionai- re aktie sinds 1953. Het zou niet bekend geweest zijn dat het zogenaamde eurocommu- nlsme al zover was doorge drongen. Het partijblad „Neu- es Deutschland" moest op houden een tribune en plat form voor literatuur te zijn („Denk aan de Prawda, waar men wel driemaal nadenkt, voordat er een recensie ver schijnt") En om nog maar een uitspraak te citeren: „Wij heb ben sinds 1971 de groep van Wolf tot Kirsch en Kunert en wie nog meer als de top van de DDR-literatuur voorgesteld. Dat was verkeerd. Wij hebben twee Jaar geleden in „Weima- rer Beltrage" geprobeerd Christa Wolf op een realis tische manier op haar plaats te zetten. Dat is niet gelukt- Wanneer de „Süddeutsche Zeitung" nu het bericht lan ceert dat er pogingen worden gedaan om Christa Wolf voor de Nobelprijs voor te stellen, dan gaan wij daarop niet in". Zo'n uitspraak zegt meer dan de opmerking dat Biermann voor zijn optreden in Keulen 300.000 DM zou hebben gekre gen. Heel bedenkelijk is hier bij dat de DDR-literatuur in derdaad van groot belang is en dat zij nu in haar verdere ontwikkeling door de Oostduitse autoriteiten wordt bedreigd. Sarah Kirsch heeft kort geleden een prachtige dichtbundel. „Rückenwind" gepubliceerd. De nieuwe ro man „Kindheitsmuster" van Christa Wolf is een be langwekkend boek. „Leben und Abenteur der Tobadera Beatriz nach Zeugnissen ihrer Spielfrau Laura" van Irmtraud Morgner is heel lees baar. „Festbeleuchtung" en „Jette in Dresden" van Helga Schütz zijn de moeite waard. De essaybundel „Warum schreiben?" van Günter Ku nert is, zoals alles van deze auteur, van werkelijk belang. Het blijft afwachten hoe het verder zal gaan. Men mag overigens van de DDR-bazen wel zeggen dat zij hun schrij vers en literatuur hoogst se rieus nemen! Haat De Oostenrijkse literatuur is zeker niet het minst belangrij ke deel van de Duitse letter kunde. Wie en wat Peter Handke is hoeft niet meer te worden uitgelegd. Verschillen de van zijn romans en ook de meeste van zijn toneelstukken zijn in het Nederlands ver taald. Een auteur als Thomas 'Bernhard begint nu ook tot ons door te dringen. Schrij vers als Elfriede Jelinek en Michael Scharang zijn hier ook niet langer geheel onbe kend. Bij Jelinek en Scharang is er een grote maatschappe lijke betrokkenheid. Het gaat deze schrijvers om het leven van werkende men sen. De roman „Die Llebhabe- rinnen" van Elfriede Jelinek heeft mij heel veel gedaan. Liefde is het centrale thema van dit boek, maar dan in die zin: hoe kom je het snelste aan de man. Volstrekte uitzicht loosheid door gebrek aan ont wikkelingskansen, maar wel een mooi landschap. In „Der Sohn elnes Landarbeiters" van Scharang is het al niet anders. Het is het verhaal van een jongen, die er op uit trekt om metselaar te worden en alleen zijn ondergang vindt. Thomas Bernhard heeft zijn vaste the ma's: angst, eenzaamheid, verval, decadentie. Ze zijn in alle mogelijke variaties denkbaar en daarbij komt dan een volstrekte beheersing van het medium taal. Bernhard is wel eens een „Heimatdlchter" genoemd, maar het is niet zo zeer met liefde en tederheid dat hij over Stiermarken en Tirol schrijft, maar veeleer met woede en walging. Wie met het werk van deze auteur wil kennismaken, doet er goed aan het boek „De oorzaak" te lezen, een haast autobiogra fisch verslag. Haat tegen het nationaal-socialisme. haat te gen de katholieke opvoeding en verder woede, angst, afhan kelijkheid, verval. Er zijn na tuurlijk ook de andere Oos tenrijkse dichters en schrij vers. zoals Ernst Jandl, Frie- derike Mayröcker, H. C. Artmann. Zij hebben samen met anderen in heel belangrij ke mate bijgedragen aan de nieuwe Oostenrijkse litera tuur. Zwitserland. Max Frisch blijft er nog steeds de interes santste auteur. Hij heeft zich met alle mogelijke genres be ziggehouden: romans, verha len, toneelstukken, dagboe ken. hoorspelen, kritisch werk en kommentaren op politieke gebeurtenissen. Al direct na de oorlog behoorde hij tot die generatie schrijvers, waarop wat de Duitstalige literatuur betreft de grote hoop was ge vestigd. In 1975 verscheen zijn tot dusver laatste vertelling. „Montauk", waarin hij re kenschap aflegde over zijn le ven. Van Friedrich Dürren- matt hoort men niet veel meer, ook al zo'n grote uit de Zwitserse literatuur. Maar er zijn ook nog de jonge auteurs, zoals Beat Brechbühl, die en kele jaren geleden vooral naam maakte met zijn romans „Kneuss" en „Nora und der Kümmerer". Gertrud Leute- negger is nog helemaal nieuw. Zij publiceerde de roman „Ni- nive". Van Silvio Blatter is kort geleden het verhaal „Ge- normte Tage, verschüttete Zeit" verschenen. Het is de geschiedenis van de laatste werkdag van de fabrieksarbei der Stöhr, die zich niet langer kan aanpassen aan het ver vreemdende werk en de dage lijkse afstomping. Namen ge noeg. U kunt voorlopig vooruit. Toneel Wat valt er over het toneel te zeggen? Dat de Schaubühne am Halleschen Ufer onder lei ding van Peter Stein nog steeds het belangrijkste thea ter is, en dat niet alleen voor West-Berlijn? Dat men in Oost-Berlijn probeert het Ber liner Ensemble, thans onder leiding van Manfred Wek- werth en Barbara Brecht. nieuw leven in te blazen? Dat Benno Besson de touwtjes nog steeds strak in handen heeft bij de Oostberlijnse Volksbühne en dat Fritz Mar- quardt ook in Nederland bekend zich op de regie van een nieuwe enscenering van „Mutter Courage" voorbe reidt? Ik weet het niet. Belangrijke Stukken in het afgelopen jaar waren „Kur in Bad Wiessee" van Karl Otto Mühl met als thema het mislukken van een huwelijk; „Minetti Portratdgs Künstlers als alter Mann" v&n Thomas Bernhard over een oude acteur, die al bijna 30 jaar niets anders doet dan op zijn zolderkamertje voor de spiegel ..King Lear" spelen in de hoop dat ook nog eens op het toneel te doen. Van Ger- lind Reinshagen is er het stuk „Sonntagskinder" over kinde ren, die kort voor de oorlog in een Duitse stad opgroeien. Het is ook maar een greep en al weer een beetje voorbij, zo als ook „Buridans Esel" van de Oostberlijner Ulrich Plenzdorf, hier vooral bekend door „Die Leiden des jungen W." Het nieuwe stuk was nog al teleurstellend. Interessant blijft Franz Xaver Kroetz, wiens 17e stuk „Sterntaler" in januari in première ging. Hij is de meest geëngageerde to neelschrijver in de Bondsre publiek. Kroetz heeft medelij den met mensen, die tekort komen in onze wereld. Daar wil hij wat aan doen. Duitse kuituur vandaag de dag. Het bovenstaande is niet meer dan een kort overzicht van wat er op het gebied van letteren en toneel te doen is. Er is veel meer. de keuze kon niet anders dan willekeurig zijn. Er zijn boeiender perio den geweest, er zal ook wel weer iets boeienders komen. Maar wie zoekt kan ook nu nog wel wat vinden door Aldert Schipper Van de Westduitse bevol king Is 96 percent lid van een kerk. Het land zou zich dus met enig recht tot de meest christelijke landen van de wereld kunnen rekenen. Het ver leden leert echter dat het christelijk gehalte van een land van meer facto ren afhangt dan van het percentage kerkleden dat een land herbert alleen. Dultslands geschiedenis zien wij helaas dat de steun voor het nationaal socialisme over wegend afkomstig was van vrome christenen, die trouw ter kerke plachten te gaan. Was hun vroomheid misschien zeer ontwikkeld, hun politiek benul was schamel en dat zorgde er voor dat zij In groten getale bereid waren zich ach ter de Nazi's te scharen, zo lang deze bereid waren „Oott mlt uns" hoog in hun vaandel te schrijven Toch waren er onder de Duitse kerkleden talrijke sceptici, die inzagen dat de ideologie van bloed en bodem nooit kon pas sen bij het christenjk geloof. Deze groep vormde de Beken nende Klrche Hoewel na de oorlog vaak de Indruk werd gewekt dat deze belangrijk is geweest in de tijd van het Der de Rijk. omvangrijk was zij niet Wèl invloedrijk, maar vooral n4 de oorlog, toen het ging om de opbouw van het verslagen Duitsland. West-Duitsland telt ongeveer evenveel protestanten als rooms-katholleken De protes tanten zijn meest lid van een evangelische landeskerk Zij hebben in het noorden een lichte o ververtegen woord i ging en daar staat dus tegeno ver dat de katholieken wat meer in het zuiden gecon centreerd Zijn In Baden Wurttemberg en Noordrljn- land-Westfalen zijn beide con fessies ongeveer gelijk verte genwoordigd. Machtig De kerk neemt in West- Dultsland nog steeds een machtige plaats in. Wie op zondag in een Westduitse stad verblijft, zal het opvallen dat rond de klok van tien uur het wekelijkse verkeerslawaai wordt vervangen door een oor verdovend gebeier. Het is als of men een reis terug in de tijd maakt. De macht van de Duitse kerk hangt samen met haar finan ciële positie. Duitsland kent nog steeds het systeem van de kerkelijke belasting, die de kerkleden, meelevend of niet, opgelegd krijgen en die zono dig met staatshulp wordt af gedwongen. De hoogte van de Kirchensteuer hangt af van het bedrag aan inkomstenbe lasting dat men betaalt. Het zijn slechts enkele procenten, maar dat kan in het welvaren de Duitsland aardig oplopen. De kerk ls mede als gevolg van dit financieringssysteem niet bij iedere Bundesburger popu lair. maar bezit wel een onaan tastbare sociale positie. Een liberaal voorstel om deze posi tie iets te verzwakken stuitte op zoveel weerstand dat het nu niet meer besproken wordt. Zelfs een van de meest promi nente bestrijders van de kerk. de machtige uitgever Axel Springer, die enkele Jaren ge leden zijn lidmaatschap van de evangelische kerk inruilde voor dat van een Frelklrche gelukte het niet, de maat schappelijk vooruitstrevende Berlijnse bisschop Kurt Schart tot aftreden te dwin gen. toen deze er duidelijk blijk van had gegeven dat hij de mensen van de Baader- Melnhof-bende ook als men sen bleef Oen Negatief Het vertrek van Springer uit de kerk scheelde haar tonnen aan inkomsten. De evange lische kerk liet Springer gaan, maar de gebeurtenis grifte zich In het geheugen van de ambtenaren van de kerk. die hun best doen, met concessies de aantallen Kirchenaustritte van rijke conservatieve chris tenen tegen te gaan. Deze kerkverlatera doen dat door gaans uit afkeer tegen de „linkse" houding van de kerkleiding en hoewel hun aantal naar verhouding gering ls. heeft hun invloed een nega tief effect op de stemming bin nen de kerk. Een allerwege om zijn visie gerespecteerd oud-kerkvorst als Martin Niemöller heeft reeds laten weten dat hij lie ver ook de kerk maar zou uitstappen, maar dat wegens zijn financiële afhankelijk heid niet kan presteren. In elk geval, zo beeft hij laten weten, zou hij nu niet meer het ambt van voorzitter van zijn kerk in Baden-Württemberg willen bekleden, omdat deze zijns in ziens op te wereldgelij kvormi- ge manier bezig is met de jacht op communistische do minees. De Evangelische Kirche in Deutschland (EKD) is een bond van twintig lutherse, re- formierte en geünieerde landskerken met een ge meenschappelijke belijdenis. Zij vormen samen één synode. De lutherse kerken zijn tevens lid van de VELKD, de verenig de evangelisch lutherse kerk van Duitsland, met 17,5 mil joen leden. Daarnaast bestaat de EKU, de evangelische kerk van de unie met 20 miljoen leden en twee reformlerte ker ken. die het samen tot nog geen half miljoen leden brengen. De relatie tussen protestanten en katholieken is in Duitsland bijna net zo hartelijk als in ons land De katholieke kerk is open en oecumenisch, met als uitzondering het donkere zuiden. Wel ls de katholieke kerk in Duitsland, net als de evangelische, veel ambtelijker dan onze kerken en een man als professor Küng die het met de ambtelijkheid van de kerk niet zo nauw neemt, kan dan ook op heftige weerstand re kenen vanuit de kerkelijke hiërarchie. Tijdens het hoog tepunt van de oecumenische lente, in 1971, kwamen ruim honderdduizend katholieken en protestanten samen in het oecumenische pinkstertreffen in Augsburg, een helaas kortstondig samengaan van de sinds de vorige eeuw ge bruikelijke Katholiekentage en de sinds de oorlog bestaan de Kirchentag. Kirchentag De Kirchentag is ongetwijfeld het meest spectaculaire ver schijnsel van maatschappe lijk geïnteresseerd en theolo gisch meelevend luthers Duitsland. De Kirchentag duurt een paar dagen en wordt om het jaar gehouden. De Kirchentag van dit jaar (thema: Draagt elkanders las ten) staat voor de deur (8 tot 12 juni in Berlijn) en lijkt zo wat 100.000 mensen op de been te zullen brengen voor een kermis waar een koele Ne derlander toch wel enige reser ves voor moet overwinnen. Maar de Duitsers storten zich met overgave in zo'n massale bijeenkomst en nemen er nog wat van mee ook. Er zijn daar vaak frappant be langwekkende dingen te ho ren, waar je het niet altijd mee eens hoeft te zijn, maar die het aanhoren meestal meer dan waard zijn. Zo trad de contro versiële Keulse theologe Doro- thee Sölle voor het eerst uit de De Westfaalse dominee Rudolf Baümer, de voorzitter van de Gemeindetag under dem Wort, de conservatieve tegenhanger van de Kirchentag. kleine kring van het Politieke Nachtgebed tijdens de Kirchentag van 1965 in Keulen. Aan de hand van de Kirchen tag valt een aardig stuk Duit se naoorlogse kerkgeschiede nis te schrijven. Van 1949 tot 1961 kon de Kirchentag nog voor héél Duitsland gehouden worden. Langzaam werd West- Duitsland echter steeds meer betrokken bij de westelijke economie en defensie. Terwijl in de westelijke bezettingszo nes de wederopbouw langs de vooroorlogse lijnen werd uit gevoerd, brachten de Russen in hun bezettingszone een breuk met het verleden tot stand, die zo drastisch was, dat ook de traditionele kerk lange tijd de kluts geheel kwijt was. De EKD was tot in 1961 de laatste verbindings schakel tussen de oostzone en de westelijke zones. Hoewel de kerk nog steeds een belangrijke rol speelt in de hu manisering van de betrekkin gen tussen de DDR en de Bondsrepubliek, is er sinds 1969 een officiële breuk, door dat toen in de DDR de bond van evangelische kerken in de DDR tot stand kwam. Het was voor velen een zure gebeurte nis. maar het was het startsein voor de opbouw van een ein- gen kerkelijk werk in een soci alistisch georiënteerd land en dat was maar goed ook; an ders was de indruk ontstaan dat God een speciale band met het westen onderhoudt. Forum Was de Kirchentag tot en met 1961 een gezellig familiefeest, waar de christenen uit oost en west hun onderlinge band vierden, nadien brak een kri tische fase aan. De Kirchen tag werd een forum, dat alle vensters naar de snel veran derende wereld openzette Voorzitter Richard von Weizs- Scker zei dat „we eerst over de wereld willen spreken, die ons omringt en waar wij deel van zijn" Swingend vierde de Kirchen tag in 1973 in Düsseldorf een liturgische nacht, waar tussen, de mooie meisjes en ernstige blazers uit de traditionele Po- saunenchore de praeses van de hervormde synode ds. Gijs Spilt zij het wat afstande lijk meezong en meebad en waar als een zwarte duvel uit een doosje dr. Philip Potter het Onze Vader zong. Hier deed het politieke avondgebed zijn Europese en tree. Intussen had zich in Duitsland de „Rechtswende" voorgedaan. Deze ver- rechtsing gaf de wind in de zeilen aan de belljdenisbewe- 'ging Keln Anderes Evange- lium, een samenraapsel van zeer ongelijksoortige organi saties: van stijle Reformlerte tot piëtisten van het zuiverste water en ordinaire socialisten- haters. Dezen zijn het op één punt met elkaar eens: de kerk en vooral de Kirchentag heeft te veel ruimte over voor an dersdenkenden. Sinds een paar Jaar houdt Keln Anderes Evangelium een alternatieve Kirchentag, die veel minder groots is opgezet, maar als stoorzender haar partijtje meeblaast. Het gaat daar nog op hele noten en met een veel vuldig beroep op het gezag van de Schrift. Rassenwaan De oecumenische beweging is de gebeten hond bij de men sen van Kein Anderes Evange lium en professor Beyerhaus is haar profeet. Met grote geestdrift, een betere zaak waardig, valt Beyerhaus de wereldraad van kerken en diens programma tot strijd te gen rassenwaan aan. Philip Potter heeft al eens opge merkt dat het opmerkelijk is dat Duitsland met zijn histo rie juist dit programma als mikpunt voor zijn campagne tegen de oecumenische bewe ging uitkiest. Maar in deze zin is de kerk een stukje van de totale Westduitse maatschap pij, zullen we maar zeggen Dat is de kerk ook op het punt van de jacht op alles wat „links" is. Het is weliswaar in de kerk nog niet tot „Be- rufsverbote" gekomen, maar zij zit er wel dicht tegenaan, soms. in de Hoch-Taunus Te huur in het prachtige natuurpark Hoch-Taunus (245 km vanat grens Vento). luxueus ingerichte vakantie-bungalows voor 4-5 pers., en 6-7 pers. GRATIS tennis en golf. Tevens tn het park aanwezig overdekt zwembad, tennisbal, manege. 2 restaurants. vtsvi|vers. wandelwegen, speeltuin, enz. Huurprijs per week: in voor- en naseizoen v.a. 290,- in hoogseizoen v.a. 580,- Huurpri|zen per weekend v.a. 85,- Ook in het hoogseizoen nog moge»i|kheden Inlichtingen en reserveringen Recramy bv - Tegelen afdeling verhuur Kerkstraat 33 - tel. 077-30370

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 36