Kamerleden kregen te hoge uitkeringen m Rekenkamer Vakantie zonder zon - V Pop, klassiek en jazz in première 'Wings' Waarom praten ze er niet gewoon EVERSUN Openingsconcert met moeizaam uitgevoerd Gabrieli-programma Neven-inkomsten werden niet opgegeven Goed beschermd bruint beter. Gevonden man in Zuid-Willemsvaart geïdentificeerd Bijdrage aan Holland Festival Agenda Holland Festival mist 'For Colored Girls' Brittenherdenking in Kloosterkerk En dan nog Leusden viert 1200-jarig bestaan met feestweek VRIJDAG 3 JUNI 1977 BINNENLAND Trouw/Kwartet 9 Van onze sociaal economische redactie DEN HAAG Tweede Kamerleden en oud-Kamerleden hebben de afgelopen jaren te hoge uitkeringen gehad doordat ze neveninkomsten niet (tijdig) hebben opgegeven. Er zijn gevallen van oud-Kamerleden die nog meer dan 50.000 gulden moesten terugbetalen. De Algemene Rekenka mer maakt hiervan melding in haar gisteren verschenen jaarverslag. Als Kamerleden neveninkomsten hebben, worden die tot een bepaald maximum in mindering gebracht op de uitkering die ze als Kamerlid ont vangen. De Kamerleden moeten zeil die neveninkomsten opgeven. Aan het begin van het Jaar moeten ze een voorlopige opgave doen, waar mee rekening wordt gehouden bij de maandelijkse uitkering. Na afloop van het Jaar moet een soort afreke ning volgen. Vervolg van pagina 1 De opsomming van vreemde punten rond de verhuizing van het instituut vermeldt ook nog de kosten van ver bouwing voor het aangekochte hotel. Die waren in het koopplan geraamd op 4,5 miljoen gulden, maar bleken al gauw op 10,5 miljoen te gaan ko men, een overschrijding met meer dan 130 procent, zo meldt de Reken kamer. Bovendien is de Rekenkamer gebleken dat het hotel helemaal niet persé gekocht had hoeven worden, omdat er in de omgeving van Den Haag twee „adequate en aanzienlijk goedkopere" mogelijkheden waren voor niei we huisvesting van het in stituut. „De topper" van „toch wel erg vreemde zaken" van onzorgvuldig beheer van belastinggelden vindt dr. Peschar zelf de 1,3 miljoen gulden die het ministerie van onderwijs kreeg aangeboden maar niet hoefde te hebben. Het gaat om de Neder landse Economische Hogeschool (NEH) in Rotterdam, die inmiddels is opgegaan in de Erasmus universi teit Rotterdan. In de Jaren zestig betrok de NEH een nieuw gebouw, en een deel van de opbrengst van verkoop van het oude gebouw werd al in 1961 aangeboden aan het ministerie. Tien jaar lang heeft het ministerie daarop geen en kele reactie laten horen. Eind 1972 kwam minister Van Veen (inmiddels werkgeversvoorzitter), toentertijd door de onderwijswereld uitgejouwd vanwege zijn bezuinigingen, achter de zaak. Hij probeerde alsnog de 1.3 miljoen gulden te vorderen. De NEH had het bedrag echter al aan een stichting overgemaakt, en ook de door Van Veen ingeschakelde landsadvocaat zag er geen gat meer in voor de minister. Politiebureau's Onder de opvallende gevallen noemt Peschar ook de miljoenenverspilling aan nieuwe politiebureau's. Het be treft de wettelijke regel dat gemeen tes waar het inwonertal boven de 25.000 uitgroeit, overgaan van rijkspolitie op gemeentepolitie. In 1969 werd besloten deze regel buiten werking te stellen, hangende de plannen voor reorganisatie van het politiebestel. In 1974 weigerde de Tweede Kamer deze regel nog langer buiten werking te laten. Volgens de Rekenkamer kon de minister (Van Agt van Jus titie) dit besluit van de Kamer al lang tevoren zien aankomen. Niette min waren in een aantal plaatsen nog gauw even dure verbouwingen voor bureau's van rijkspolitie uitge voerd. Prompt nadat de overgang op ge meentepolitie een feit was, begon nen verschillende van de betrokken gemeentes (Uden, Zevenaar, Tiet- jerksteradeel) met plannen voor de bouw van een heel nieuw politiebu reau. Dr. Peschar liet duidelijk mer ken van zijn twijfel of de pas ver bouwde gebouwen van de voormali ge rijkspolitie echt wel zo onbruik baar zijn. Tweede Kamer Het jaarverslag van de Rekenkamer, dat vol staat met soortgelijke erge en minder erge gevallen van onzorgvul dig omspringen met rijksgeld, komt ook terecht bij de Tweede Kamer. Kamerleden plegen dan de betrok ken minister of staatssecretaris ook nog eens te onderhouden over een aantal gevallen. Dr Peschar zei des gevraagd dat „het een goede zaak zou zijn, en ook heel goed denkbaar, als de Kamerleden nog wat meer aandacht aan het verslag van de Rekenkamer zouden geven. „De taak van de Rekenkamer is slechts de zaken te controleren, en daarvan verslag te doen. Als met dit verslag verder niets gebeurt, staat echter ook de Rekenkamer machteloos. Peschar, die zelf jarenlang Kamerlid is geweest voor de PvdA, had overi gens wel begrip voor de drukke werkzaamheden van Kamerleden. Desgevraagd zei Peschar ook niet de indruk te hebben dat het algemene bezuinigingsbeleid van de regering (een-procents-operatie) bij de indivi duele ambtenaren die financiële be slissingen nemen, al heeft geleid tot een zuiniger mentaliteit, afgezien dan van de ambtenaren op posten die met een verkleind budget te ma ken hebben gekregen. „Ik heb het gevoel dat men best wel eens wat kritischer zou kunnen zijn, en min der gemakkelijk zijn gang zou moe ten gaan", aldus Peschar. Hij wees er overigens op dat het verslag van de Rekenkamer jaarlijks vooral de mis sers vermeldt, en voorbijgaat aan de vele financiële beslissingen van ambtenaren waar niets op valt aan te merken. ADVERTENTIE De eerste dag in de zon en meteen verbrand. Dat overkomt u dit jaar niet meer. Dank zij Eversun. Het enige anti- zonnebrandmiddel, dat uw huid écht beschermt. Van binnenuit, met het biologische bestand deel Guanin. En de stof d-Panthenol zorgt voor natuurlijke pigmentvorming, dus snel bruin worden. Eversun, bij apo theker en drogist. HOVLE- •«3 BB Als niet tijdig de voorlopige opgave geschiedt, wordt de maanduitkering zonder korting uitbetaald. Soms blijkt pas na verloop van een aantal Jaren dat er veel te veel is betaald. Zo stonden er in mei 1974 vijfendertig kamerleden samen voor 153.000 gul den in het krijt. Oud-Kamerleden hebben enkele Ja ren lang recht op een aflopend wachtgeld. Ook hierop worden neve ninkomsten in mindering gebracht, met name als een oud-Kamerlid al spoedig een nieuwe baan heeft ge vonden. Volgens de Rekenkamer kwam het bij oud-Kamerleden „vrij veel voor" dat ze te veel uitkering opstreken en dat de schulden „oplie pen tot enkele tienduizenden gul dens en in enkele gevallen zelfs tot boven 50.000 gulden." Al in 1975 Al in februari 1975 schreef de Reken kamer over deze slordige gang van zaken een brief aan de verantwoor delijk minister, De Gaay Fortman van binnenlandse zaken, Pas een Jaar later antwoordde de minister dat de zaak erg ingewikkeld was, dat „enkele nabetalingen intussen wa ren uitgevoerd," en dat hij „op korte termijn" op de zaak zou terugkomen. Toen vervolgens de Rekenkamer niets meer hoorde van de minister, heeft ze hem in december vorig jaar nog eens aan de zaak herinnerd. In april JL kwam er weer een antwoord, waarvan het verslag van de Reken kamer de inhoud niet meer meldt. Kamervoorzitter Vondeling reageer de wel direct op de actie van de Rekenkamer. Binnen twee maanden had de Rekenkamer een brief van de griffier van de Kamer, waarin werd gemeld dat het presidium van de Kamer vond dat terecht kritiek werd geuit op de soepelheid van de minis ter van binnenlandse zaken met de uitkeringen aan Kamerleden. Bovendien had het Kamerpresidium intussen de kamerfracties per brief dringend op het hart gebonden er voor te zorgen dat alle Kamerleden hun neveninkomsten tijdig opgeven. DEN BOSCH - Familieleden heb ben het stoffelijk overschot van de man die de politie vorige week vrij dag uit de Zuid-Willemsvaart haalde geïdentificeerd. Het slachtoffer is de 32-jarige werkloze boekhouder A. G. uit Schijndel (NB). Hij was onge huwd. De familieleden hadden al sinds 22 mei niets meer van hem gehoord. Het lichaam van de man was door scheepsschroeven ernstig verminkt. De gemeentepolitie van Den Bosch zet het onderzoek naar de doodsoor zaak van de man voort. '■ft Hans Vermeulen (links) en zijn Rainbow Train. Door Willem Schrama DEN HAAG Tot de bijzondere bijdragen aan het Holland Festival behoort dit jaar ongetwijfeld de uitvoering van twee symphonische popmuziekstukken die vanavond in het Haagse congresgebouw aan het publiek worden voorgeschoteld. door R. N. Degens AMSTERDAM Voor een festival dat, gelijk het Holland Festival 1977, in hoofdzaak is gewijd aan de menselijke stem, is een concert met voornamelijk vocale werken van de grootmees ter der Italiaanse renaissance, Giovanni Gabrieli natuurlijk een toepasselijke opening. Het programma dat op het openings concert woensdagavond in de Amsterdamse Waalse Kerk werd uit gevoerd zag er uit dat oogpunt veel belovend uit met twee van 's mees ters Madrigalen en vier Slnfoniae Sacrae afgewisseld met enkele in strumentale werken. Het Nederlands Kamerkoor, en Capella Amsterdam voerden de vocale werken uit, „Die Muslcalische Compagney" uit Ber lijn was voor het instrumentale deel overgekomen. Ton Koopman en Ber nard Wlnsemlus bedienden orgeltjes en klavecymbel, en Jan Boeke diri geerde. Nu is Gabrieli (1555-1612) vooral beroemd om de luister van zijn meerkorige stijl waarmee hij grote Invloed uitoefende op de mu ziek van zijn tijdgenoten. Gabrieli is ook, met de meeste renaissance- componisten voor wat de uitvoe ringspraktijk van hun muziek be treft, uitverkoren voer voor musico logen. En wat uit het welig tierende geliefhebber op dit terrein praktisch uit de bus komt, is vaak „gefundenes Fressen" voor hen die er zich aan willen ergeren of er zich vrolijk over willen maken. Met wat er woensdagavond in de Waalse Kerk te horen was (ik maak te de eerste van twee achtereenvol gende uitvoeringen mee) kon Je zo wel het ene als het andere. Vanwege het moeizame, hijgerige gedoe op kwasi-oude Instrumenten, en vanwe ge de van elke glans en luister ver stoken koorzang die in beweging, modellering en nuancering nauwe lijks onderscheid maakte tussen een „exaudl" en een „alleluja". Daaren tegen hielp ook de verspreide opstel ling tot op de orgelgaierij niet. Als dat destijds in de Venetlaanse San Marco ook zo geklonken sou hebben, moeten we terwllle van de glorie van Gabrieile en ter voorkoming van ver velende concerten als deze, het stre ven naar authenticiteit maar opgeven. Ten eerste is dat het hier al min of meer populair geworden „tubular bells" van Mike Oldfield waarvan we twee Jaar geleden zelfs een televisie uitvoering kregen te zien. Het twee de stuk, „wings", is hier nagenoeg onbekend. Het is een compositie van niet minder dan 51 minuten, ge schreven door de in Los Angeles woonachtige Fransman Michel Co- lombier, die zijn werk slechts één maal (In Winnipeg, Canada) zag uit gevoerd. „Wings" is geschreven voor symfo nie-orkest, big band, popgroep, zangkoor en vier (pop (solisten. Het is hier van de grond gekomen door het enthousiasme van een aantal strij kers van het residentie-orkest, die in de popformatie Rainbow Train een ideale deelnemer aan het project za gen. Rainbow Train is voor Neder land een tamelijk uniek gebeuren. Het is een collectief van zangers, zangeressen en popmusici, die afwis selend individueel en gezamenlijk optreden. De bezielende leider is gi tarist, pianist, componist Hans Ver meulen, die enkele jaren geleden met zijn popgroep Sandy Coast stop te om zich te gaan wijden aan het produceren van platen. In de studi o's ontstond aldus het collectief Rainbow Train, dat aanvankelijk grossierde in achtergrondkoortjes en sessie-muzikanten, maar dat alras vaderlandse popvedetten als Anita Meijer en Diana Marchal begon af te werpen. Ambitieus Hans Vermeulen heeft gretig „Ja" gezegd tegen het ambitieuze Wings- project, al bekent hij dat de groep wel even moeite heeft gehad met de grimmige ritmiek van „wings". „Iets dergelijks overkomt ons waarschijn lijk maar een keer en daarom pak ken we het met beide handen aan. Maar al zijn de zangpartijen ons op het lijf geschreven, het is ongeloof lijk wat Je allemaal van het instude ren van zo'n stuk leert." Vanavond dus de Europese première van „wings", waaraan niet minder dan 170 mensen (inclusief het Voor- burgs jongerenkoor) deelnemen. Het wordt gedirigeerd door de componist zelf. VRIJDAG 3 JUNI AMSTERDAM: Stadsschouw burg 20.15 uur. Measure for Measure AMSTERDAM: Concertge bouw 20.15 uur: Recital Gisela May AMSTERDAM: Mickery 20.30 uur: Vox Populi, Vox Dei DEN HAAG: Ned. Congresge bouw 20.15 uur: Jennifer Muller and The Works DEN HAAG: Ned. Congresge bouw 20.30 uur: Residentie Orkest ROTTERDAM: De Doelen 20.15 uur: Peter Schat-concert BREDA: Grote Kerk 20.00 uur: Ned. Kamerorkest BROEK IN WATERLAND: Ned. Herv. Kerk 20.00 uur: Ned. Kamerorkest UTRECHT: Stadsschouwburg 02.30 uur: The King's Singers SCHEVENINGEN De Europese tournee van de Amerikaan toneelvoorstelling „For Colored Girls" die op 17 juni in h< Holland Festival zou beginnen, is afgelast. De opvoeringen in het Booth-theater op Broadway zijn nog steeds zo suc cesvol, dat het New York Shakespea re Festival dat onder directie staat van Joseph Papp, de producer van „For Colored Girls" door on derbreking ervan voor onoverkome lijke verliezen zou komen te staan. Toen de afgelopen winter werd be sloten dat de groep naar Europa zou komen, werd niet voorzien, dat „For Colored Girls" zo lang volle zalen in New York zou trekken. SCHEVENINGEN Het concert van het Nederlands Kamerorkest dat op 6 juni gegeven zou worden in de Nieuwe Kerk in Den Haag moet wegens de nog niet voltooide restau ratie van het orgel, verplaatst wor den naar de Kloosterkerk, Lange Voorhout 2-4, Den Haag. Het concert, dat om 20.15 uur be gint, is geheel gewijd aan de onlangs overleden Benjamin Britten. Gekochte plaatsbewijzen voor de Nieuwe Kerk blijven uiteraard gel dig voor de Kloosterkerk. Wegens grote belangstelling, ook van over de grenzen, besloot het Volken kundig Museum Juctinus van Nas sau, Breda de tentoonstelling „Ze ventig jaar Asmat houtsnijkunst" te verlengen tot 29 augustus 1977. De tentoonstelling „C. J. Lanooy, kunstpottenbakker, die een algemeen overzicht geeft van Lanooy's kera miek uit de periode 1900 tot 1948 is als gevolg van het drukke bezoek ver lengd tot zondag 19 juni 1977. Voor de voorstellingen in Amst- dam, Den Haag, Rotterda Utrecht, Eindhoven en Nijmegen Was al veel belangstelling geblek( Alle gekochte kaarten zullen word gerestitueerd via de instanties die verstrekten. Er wordt geen vervangende tonee voorstelling aan het programma to< gevoegd. De vrijkomende datum i de Amsterdamse Stadsschouwburg echter, vrijdag 17 Juni, wordt beeei met een extra voorstelllingen van het Nationale Ballet, dat een modern programma zal geven. Van een verslaggever LEUSDEN Het Utrechtse plaatsje Leusden bestaat dit Jaar 1200 jaar. Vanaf aanstaande zater dag herdenkt de bevolking van het stadje dit met een feestweek. Hoog tepunt van dat feest is een recon structie van de rijksdag anno 777. In dat Jaar hoorden de inwoners van villa Lisiduna het bericht dat Karei de Grote de landerijen en hoeven die zij bewoonden, had geschonken aan de bisschop van Utrecht. De rijksmunt in Utrecht heeft ter gelegenheid van dit feest de om streeks die tijd gangbare munt in die streek van ons land, de Denarii, opnieuw geslagen. Liefhebbers kun nen deze munten in goud, zilver en cupro-nlkkel aanschaffen. KINDERBOEKEN KINDERBOEKEN KINDERBOEKEN KINDERBOEKEN KINDERBOEKEN „De kindertijd komt het werkelijke leven het meest nabij" verklaarde de Franse schrijver André Breton. Vast staat dat die kinder tijd de laatste 200 jaar méér is geworden dan een groei- stuipje van de vóór- puberteit. En wie die tijd ziet als een zonnige voorbije periode zit dicht bij senti mentaliteit. Een kind moet op zijn terrein evenveel ver duren als wij. Echtschei ding, ziekte, en dood gaan ook hem niet voorbij, ze ho ren bij de gewone dingen van het leven. Net als het feit dat grote mensen nooit ronduit zeggen wat ze be doelen, maar de dingen ver hullen, ontkennen, zelfs te gen eigen buren, kennissen en vrienden. „Waarom praten ze niet ge woon," denkt de kleine Alfred Bus uit Den Haag (in het gelijknamige boek van Anne Otten) als hij met zijn moeder in een dorp in de Achterhoek zit omdat zijn vader, die al weken niet meer thuiskomt, dat een „betere standplaats" vindt. Hij zal hen daar wel neerge zet hebben om hen kwijt te zijn. Alfred, een vreemde in zijn klas, vreemde naar spraak, verlangend naar zijn vriendje in de stad, en naar de tijd toen hij nog met zijn vader voetbalde en viste, ziet de rode vlekken in zijn moeders hals wan neer de schaarse bezoeken van zijn vader steeds méér ruzies opleveren. Hij hoort hun gesprekken over zijn vaders vriendin en haar du re abortus. Hij treft zijn moeder, die teveel rookt en onder al te grote spanning aanvankelijk in het dorp de schijn wil ophouden op een dag ziek aan, haalt vla een buurvrouw doktershulp, hangt de was op en krijgt op zijn kop van zijn vader als hij op school achterblijft. Indringend, vanuit een ob serverend kind dat alles ziet maar voor zijn eenzame angsten geen communica tiemogelijkheden heeft, is dit beschreven. Het dorpsle ven, niet romantisch, maar met kennis van zaken gete kend. Het buurkind Effie dat erop staat Hollands te leren spreken en Alfred haar verhalen voor komt le zen. De bebrilde Anita die van haar domme moeder bijles in handwerken moet nemen omdat ze maar niet kan haken, maar die haar eigen dromen en schatten heeft begraven in een gehei me plaats. Alfred tijdens de trieste Paasdagen als zijn vader maar niet komt opda gen, zodat zijn moeder reso luut besluit de baan in de kledingzaak aan te nemen. Die als zijn vader eindelijk tóch op komt dagen (maar alleen om de scheiding te bespreken en nieuwe herrie op te roepen met de moe der, die ook niet meer in staat is opgeruimd te doen), zijn zelfgegraven vijver in de tuin „dat knikkerpotje" hoort noemen, toch, tijdens een dorpsfeest, nog even trots op zijn vader bij de voetbalwedstrijd staat. En die er zich tenslotte bij neerlegt dat hij vertrekt, voorgoed. „Beter dan al dat geruzie" meent Anita, bij haar thuis is het altijd her rie. Een scène met haar en Alfred die haar verbroddel de haakwerk repareert (iets wat zijn vader ook al „gek" vindt, net als afwassen,) en een overspannen hulppostbode die een la ding post in de vaart smijt, besluit dit op waarachtige toon geschreven verhaal over een gewoon kind, een niet erg sympathieke vader, en geen volmaakte moeder. Niet zonder humor, zeer menselijk van toon. Veel serener en begrijpen der is de moeder in Mischa de Vreedes boek. „Een hond om van te houden," over een Amsterdams jongetje dat zijn zachte speelgoed hond die hem veel liever is dan de harde hond uit de strip, die een Jongen zijn dekentje afpakt en boven dien bijt, alles toe vertrouwt. Ook hier geen vader, wel een opa die goed met het kind optrekt, maar het ook al raar vindt dat Johan kan handwerken (mijn grootvader kon breien! en niemand die er drukte over maakte). In korte zinnen wordt het klei ne leven op school, ln Bijen korf, de angst voor roltrap- gevaren. op straat, in de winkel waar een hond naar zijn want bijt, beschreven. Teeveereclame, vlaflip en sneeuwballen die Je niet kunt bewaren en waarom niet, alles geheel des kinds en eigentijds. Dat vader Nico met vrien din Sofie in de Bijlmer woont vindt Johan doodge woon, op school ontdekt hij pas dat er ook kinderen met twee ouders zijn, maar daar is ook altijd wel wat. Zijn moeder vindt het ook ge woon, prima zelfs, want als Nico nou meer om Sofie is gaan geven is het beter dat 51J met haar woont. Behalve het feit dat bij Johans moe der alles heel wat sjofeler is ingericht dan in Nlco's flat geen taal of teken van de toch onvermijdelijke bitter heid om vervlogen illusies, verdriet om iemand van wie Je toch eens hebt gehouden. Integendeel, liefdevol be grip, ook als het kind de nieuwe vriend van zijn moe der met jaloezie beziet, drei ging die door de uitleg van zijn moeder wordt weggeno men. Toch had wat mij be treft één huilbui, één ontla ding van onvermijdelijk op gekropte emoties, mogen worden beschreven. Want ook een kind maakt mee dat vrienden hem verlaten of dat hij voor een ander kiest. Die dingen doen pijn, en mag Je af en toe verdriet hebben? Dan valt er stellig ook weer meer te lachten. Ploegsma, 12.90. „WIJ gingen bramen pluk ken" is het aangrijpende verhaal van Doris Bucha nan over een kind en de dood. Een Jongen vertelt van zijn vrelndje Jamie die bijvoorbeeld tijdens de bramenplukscène. als ze ge giechel en gefluister horen voortdurend bij aanval- door Gertie Evenhuis len van slappe lach kronke lend op de grond rolt, tot zelfs zijn vrienden wel eens genoeg krijgen van dat the ater. Maar Jamie is nu een maal zo. HIJ Jat appels uit mevrouw Housers tuin, hoe wel men zegt dat zij een man met Jachtgeweer op het balkon heeft staan om haar kostbare gras te bewa ken. Hij verzint morse systemen met zijn vriend, hij neemt de opdracht van mevrouw Houser om torren van haar wingerd te halen (een kwartje per pot) aan, om lekker op haar gras te stampen. En midden in dat leven met alie kleine dingen die kinderen doen en den ken gebeurt dit: Jamie roert bij het torrenjagen in een bijennest, wordt evenais de anderen door de woedende zwerm gestoken, en valt naar zijn gewoonte ais dood neer, zodat de anderen hem tenslotte maar laten liggen tot hij weer zal ophouden met zijn act. Maar een uur later loeit een ambulance door de lasLn: Jamie is dood. Zomaar. Toevallig allergisch voor bijensteken. Dwars door je heen gaat Buchanans be schrijving van de verstik kende beklemming die zich om het vriendje legt. Zijn wroeging. De kille aanra king van de dood, die hij niet wil geloven. In de rouw kamer zeggen de mensen „hij ziet eruit alsof hij slaapt" maar Jamie ziet er dood uit En dat is hij ook. Zeldzaam ingehouden is het gedrag van de ouders be schreven; zonder gebazel over Onze Lieve Heer die engeltjes nodig had, of: „het was zijn tijd", zoals men nog vaak hoort. Br IS op sommige vragen geen antwoord. Ook niet hoe het is om dood te zijn, omdat niemand terug kan komen om het te vertellen. Zelfs niet hoe het leven kan door gaan met eten. slapen, spe len. Met de mand bramen en het gesprek met Jamies moeder dat het kind over zijn grootste verdriet heen- helpt, sluit dit innige ver haal. dat werd vertaald door Bob den Uyl, en uitkwam bij Querldo, 13.90.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 9