Wifinlf
Kerken moeten eigen
zekerheden prijsgeven
Ondergrondse kerk in mijnstad Heerlen
Van den Heuvels nadere bekering
als leermodel voor de synode
DecoSol
Benelli
kardinaal
Den Bosch verwacht
groot priestertekort
1 e-1
Kerkeraad zoekt
kapotte bijbel
De Friese oecumenische beweging
Christen-vrouwen
helpen Ieren
VANDAAG
VOORBIJGANGERS
VRIJDAG 3 JUNI 1977
KERK
Trouw/Kwartet2
door Aldert Schipper
Het breed moderamen van de generale synode van de hervormde kerk heeft aan de secretaris
generaal van de kerk, dr A. H. van den Heuvel, opdracht gegeven een voorlichtend geschrift te
maken over rassenwaan en met name over de houding tegenover het dusgenaamde programma
van de wereldraad van kerken. Dr Van den Heuvel heeft deze opdracht de vorm gegeven van een
bekeringsgeschiedenis, die aan de synode wordt aangeboden met het oog op de behandeling van
het programma tegen rassenwaan, die binnenkort in de synode plaatsheeft.
Een bekeringsgeschiedenis als leer
model Is op zijn minst interessant.
Dr Van den Heuvel vertelt in de
brochure waarin hij zijn eigen ver
haal weergeeft dat hij naar Amerika
ging om er te studeren. Hij was daar
naast hulpprediker en in die funcUe
verhuurde hij een kerkzaaitje aan de
beweging van Martin Luther King,
die toen nog aan het begin stond van
zijn loopbaan in de beweging voor
burgerrechten.
Van den Heuvel realiseerde zich niet
dat zijn (blanke) gemeente King ge
heel niet apprecieerde, maar dat
werd hem snel Ingepeperd Toen hij
op het punt stond, de huurovereen
komst ongedaan te maken, sprak hij
met de Nederlandse zendingsman
prof. dr H. Kraemer, die als
gasthoogleraar In de VS was. Krae
mer maakte de Jonge Van den Heu-,
vel duidelijk dat hij King de deur
niet kon wijzen. „Het was een conbi-
natle van oordeel en genade, zoals ik
maar zeiden heb meegemaakt, ver
telt Var. den Heuvel achteraf. „Ik
kreeg die middag geen thee, maar
wel huiswerk. Aan het eind van die
zeer lange toespraak werd mij aange
zegd dat ik niet meer bij hem over de
vloer hoefde te komen, als ik de
verhuur van dat zaaltje ongedaan
zou maken". Na een onvergetelijke
avond met Martin en Coretta King
kwam King naar hem toe om Van
den Heuvel te bedanken. Deze
laatste noemt dat een afschuwelijk
moment. „U hebt begrepen, dat de
gemeente van Christus er ls om de
verlossing van Christus te vertalen
in werken der dankbaarheid. Zo
wrodt de gemeente een stad op de
berg en een licht op de kandelaar, zei
King.
Terwille van de hervormde synode
leden verbindt dr. Van den Heuvel
aan de geschiedenis met het zaaltje
voor King een aantal conclusies. De
vierde conclusie lijkt ons er een die
voor veel mensen belangwekkend is.
De doorbreking van de rassenfactor
ervaart Van den Heuvel als een be
vrijding. een geloofservaring. „Ik
was bevrijd van onder de wet. van
uit het oude schema van de wereld,
tot een nieuwe vrijheid van de kin
deren Gods. Het verhaal van Gods
volk In Egypte en de brieven van het
Nieuwe Testament, geschreven aan
kleine minderheidsgroepjes, kregen
een geheel nieuwe glans. Ik was be
vrijd van onder de wet, vanuit het
oude schema van de wereld, tot een
nieuwe vrijheid van de kinderen
Gods. Het verhaal van Gods volk in
Egypte en de brieven van het
Nieuwe Testament, geschreven aan
kleine minderheidsgroepjes, kregen
een geheel nieuwe glans. Ik was in
de ruimte gezet. Kortom ik dankte
aan mijn zwarte vrienden, aan de
onderwijzing van Kraemer en een
aantal factoren die ik niet nader
onder woorden kan brengen een
„nadere bekering".
Van den Heuvel gebruikt deze uit
drukking en andere woorden uit het
„bondse" Jargon vermoedelijk niet
zonder bedoeling. Op het moment is
een delegatie van de gereformeerde
bond in Zuid-Afrika op bezoek om
Dr. A. H. van den Heuvel
materiaal bijeen te garen voor de
komende synodezitting. Voor deze
afvaardiging heeft Van den Heuvel
een goede raad. „Het is niet voor
niets dat velen, die racisme van wel
ke aard ook goedpraten, eigenlijk
nooit geconfronteerd zijn met de
slachtoffers van het racisme zelf.
Dat gold voor mijn kerkeraad in
New Jersey, het gold vooral voor
mijzelf. Het geldt nu nog voor al die
honderden Nederlanders, die na
rondgereisd te hebben in gebieden
met een rassenprobleem thuisko
men met een bevestiging van wat ze
al dachten toen de reis begon."
En het is ook onvoldoende, een
zwarte te ontmoeten bij een blanke
thuis. Dr. Van den Heuvel vertelt
tenminste over een radicale mede
student, die opeens zijn strijdbaar
heid verloor, toen hij een blanke
dominee thuis kwam.
De nadere bekering, zoals dr. Van
den Heuvel die onderging, overkomt
je kennelijk niet helemaal vanzelf.
Je moet er iets voor doen. Wat moet
je doen? Je moet in de huid van de
ander kruipen. De Zuldafrikaanse
ds. Beyers Naudé heeft als leider
van het christelijk Instituut een
zware functie, die hem veel tijd kost
en hem grote spanning oplevert.
Toch staat hij elke morgen vroeg op.
Niet voor een rondje hardlopen,
maar om een zwarte taal te stude
ren, het xhosa. Want, zegt hij, als je
van rassenwaan wilt afkomen, moet
Je Je losmaken van je eigen culturele
milieu en leren denken zoals die
andere.
Het boekje van dr. Van den Heuvel
heet ,,Om de vrede van de strijd". Het
kost 2,50 en men kan het per giro
bestellen hij de Quaostor-generaal
van de hervormde kerk, gironummer
50292, Den Haag.
DEN BOSCH Vicaris Van Laarho
ven van het r.k. bisdom Den Bosch
verwacht, dat het aantal priesters ln
dit bisdom de komende Jaren met
zeker 25 per Jaar zal dalen, terwijl er
geen of nauwelijks nieuwe voor ln de
plaats komen. Er zijn er nu nog
ongeveer duizend, waarvan 850 bo
ven de veertig.
De leiding van bet bisdom heeft dan
ook alle hoop gesteld op een actieve
geloofsgemeenschap of groepen van
actieve gelovigen, waarbinnen een
klimaat heerst, waarin kansen zijn
voor nieuwe ambtsdragers, aldus
mgr. Van Laarhoven. Nieuwe func
tionarissen, zoals distrlctskateche-
sedocenten en pastorale werkutiers
nemen steeds meer taken in de kerk
over op het gebied van verkondi
ging. eredienst en ge
meenschapsvorming.
CONFERENTIES
Wel ouder meer niet ven gisteren.
Voor zestigplussers. (5-11 Juni, De
Klinkenberg, Rothem (Limburg).
Inf. lel 04403-3737.
Hoe neem je jetelf mee everaee?
Toerustingsweekend voor hen, die
binnenkort overzee gaan werken,
georganiseerd door de interkerkelij
ke commissie Kerk Overzee, 10-12
juni in het Hendrik Kraemer Insti
tuut. Oegstgsest. Inf. teL 020-717054.
Lees os mee. Jongerenweekend
over de bergrede met Harry Zelden-
rust en dr*. C. J. den Heijer, 11-12
juni. Rlvie ra camping. Veluwemeer.
Inl. LCOJ. teL 03430-3341.
Leren, aanleren, afleren. Week
endcursus over montessori- Jena-
plan en daltononderwijs, 10-11 Juni,
Den Alerdinck. Laag Zuthem, teL
05290-541.
Maquette-foto van de .kamer van Gabriël"
Van een onzer verslaggevers
HEERLEN In Heerlen zal in sep
tember de eerste Nederlandse onder
grondse kerk in gebruik worden ge
nomen Ondergronds in de letterlij
ke betekenis van het woord.
De „kamer van Oabriöl", een r.k.
kerk in de nieuwbouwwijk De Ruk
ker. is gedeeltelijk in de grond gegra
ven en wordt bedekt met een
zandheuvel, waarop te zijner tijd een
kruis zal worden geplaatst. Deze
unieke kerkbouw is een idee van
architect Laurens Bisscheroux.
..Ik heb gezocht naar een vormge
ving, die aansluit bij de nieuwe op
vattingen van kerkzijn en ge
meenschap", vertelt Bisscherou ons.
„Met de parochianen ls dit uiteraard
doorgepraat. Wij wilde bewust geen
kerkgebouw als opdringerig monu
ment, dat Irritatie kan wekken bij
andersdenkenden. Daarbij komt,
dat wij op deze wijze een extra
groenstrook creëren, dat is ook hard
nodig. En verder heeft ook de ge
dachte- meegespeeld, dat wij hier ln
Heerlen zijn, waar de mijnen ge
weest zijn en de mensen ln de grond
gewerkt hebben".
Deken P. J. L. Jochems van Heerlen:
„Naast de kostenfactor heeft voor
ons de gedachte meegespeeld: kraai
het evangelie niet te hard van de
daken; ga in de binnenkamer, bezin
je in de stilte en de anonimiteit en
begin vandaaruit opnieuw".
Van buiten zal alleen een soort geac
centueerde Paasheuvel te zien zijn
met aan de voet daarvan een uitbeel
ding van de levensweg. De paus
heeft voor de bouw een gift van
tweeduizend gulden gestuurd.
Vtn een onzer verslaggevers
AMERSFOORT - De her
vormde Johanneskerkgemeen-
te in Amersfoort ls op zoek
naar een Uncomplete of be
schadigde Ravesteijn-
statenbijbel uit het Jaar 1345.
Met dit exemplaar wil men
proberen de eigen kanselbijbel
te herstellen.
Enige maanden geleden is in
de kerk ingebroken. Er werd
daarbij een onbeschrijfelijke
chaos aangericht: planten wer
den afgesneden. de
avondmaalstafel werd bekrast,
het avondmaalsstel werd be
schadigd en gedeeltelijk gesto
len. De kanselbijbel werd on
herstelbaar geruïneerd. De
vandalen hadden het midden
deel ruw uitgescheurd en de
bladen door de hele kerk ver
spreid.
Een gave statenbijbel uit de
genoemde tijd doet momen
teel 2500 tot 3000 gulden. In
complete bijbels missen ge
woonlijk stukken aan het be
gin of aan het eind. zodat er
een redelijke mogelijkheid ls,
dat de kerkeraad bij zijn
speurtocht succes heeft
door drs. P. P. Miedema
Zoals overal ter wereld werd en wordt ook de oecumenische gedachte in Friesland op verschillende wijzen
gewaardeerd. In de onderlinge gesprekken bleek telkens weer hoeveel verwarring er heerst in de kerkelijke wereld
omtrent wezen, oorsprong, taak en toekomst van de gemeente van Christus.
In dit laatste artikel over
de oecumene in Friesland
beschrijft drs P. P. Miede
ma, hervormd predikant te
Jorwerd en schoolpastoor
te Leeuwarden, vanuit zijn
eigen persoonlijke betrok
kenheid bij het oecume
nisch Fries werkverband
over de bijbelse ach
tergronden daarvan. De vo
rige twee artikelen publi
ceerden wij op 27 mei en 1
juni.
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westbiaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
Na afloop van één zo'n „oecume
nische" vergadering, waar de ver
schillen van visie schrijnend te voor
schijn kwamen, werd door de voor
zitter van de algemene werkgroep
aan één der aanwezige theologen ge
vraagd eens samen te vatten wat nu
eigenlijk de bijbelse achtergronden
van het gemeente-bestaan zijn.
Het resultaat, gedeeltelijk de
neerslag van zeer Intensieve ge
sprekken en gedeeltelijk een voort-
setting van dese „dialoog", werd be
schreven in „De Gemeente en Kris-
tus", uitgave „De Terp" Leeu
warden.
In tegenstelling tot het vaak toege
paste zoeken naar een gemeenschap
pelijke visie, een communis opinio,
wordt in dit werkje de bijbelse ge
dachte volledig gevolgd. Prof. dr. F.
Slerksma van Leiden beschreef dit
werkje als volgt: „Ik wil mijn mening
zeggen als godsdienstwetenschapper
en als mens. In mijn eerste kwaliteit
denk lk aan dit werkje als aan de
restauratie van een schilderij, waaro
ver men door de eeuwen heen de éne
na de andere laag verf heeft gestre
ken Mij dunkt, jij hebt die lagen er
afgehaald, zodat men het authentie
ke. christelijke evangelie weer kan
zien Evangelie betekent „blijde
boodschap" en zodoende wordt theo
logie na deze restauratie tot preek,
tot boodschap."
Met opzet werd „Gemeente en Kris-
tus" aan een zelf-verklaarde bui
tenstaander voorgelegd met het ver
zoek op de Inhoud en vorm te reage
ren Tenslotte ls het van erg weinig
belang en van minder Invloed, wat
kerkmensen van zichzelf en eigen
acties denken en zeggen. Wezenlijk
is veel meer wat de reacties van
buiten zijn op woord en funcUe van
de gemeente.
Pinkstergroep
„De Oe meen te" is de gemeente van
Christus, zowel het oude Israël, de
zevenduizend, die hun knieën niet
voor Babel bogen, de rest die weer
keert, de pinkstergroep in Jeruza
lem, de vervolgden ln Rome. de ge
vangenen en ge martelden van de
hervormingsdagen, als ook de ge
meenten van Leeuwarden en Benne-
kom, van Bolivia en die ln Afrika.
Het ls de gemeente van Christus,
niet die van Rome of Canterbury,
niet de kerk die geregeerd wordt
door de patriarch of door de synode,
of zelfs door de „kerkeraden". Deze
gemeente leeft van de boodschap,
van de Heer zelf. Alle zorgen, alle
pogingen tot akciveren en bewaren,
mislukken „zo de Heer zelf dit huls
niet bouwt en deze stad niet be
waart".
Het is de gemeente, die haar thuis
vond. waar haar Heer thuis is. Niet
vaak in de kathedralen en machtige
bouwsels van de mensengeest of van
menselijke creativiteit. In de achter
buurten van de moderne wereld, bij
de verslaafden en vertrapten, de ge
vangenen en die honger lijden.
vindt; zo zijn ze voor Hem goed
genoeg, wat ze verder nodig hebben
verschaft Hij zelf.
De gemeente lijkt op haar Heer.
Gering, onaanzienlijk, zwak. Soli
dair met de zondaar, de verachte, de
geringe. Bereid zichzelf weg te cijfe
ren ten bate van het publiek; bereid
ook eigen zaligheid feil te hebben
voor het behoud van de medemens.
De gemeente ziet er uit als die eerste
gemeente van Jeruzalem. Oude so
cialisten en communisten wijzen
naar die gemeente en dromen van
zulk een toekomstige gemeenschap.
Hedendaagse christenen spreken
van die gemeente van Jeruzalem als
van een Incident ln ver vervlogen
dagen.
Verkondiging
Geroepen
De gemeente ls geroepen door haar
Heer en wordt nog door Hem geroe
pen. Haar leden beantwoorden niet,
en behoeven niet te beantwoorden,
aan allerlei voorwaarden door deze
of gene autoriteit vastgelegd. De
Heer roept zijn mensen zoals Hij ze
(ADVERTENTIE)
rolgordijnen.
Makkelijk
zelf te monteren.
bij dylutj
wor.i.r
en warenhuizen
De gemeente is ln haar doen en
laten een verkondiging. De preek,
haar woord, is een proclamatie van
de heerschappij van haar Heer, aan
wie gegeven is alle macht in hemel
en op aarde. Het is tegelijk een ont
hulling van de actuele situatie onder
mensen en onder het gehoor. De
preek snijdt diep in het vlees van de
hoorders, als de preek van Petrus:
Jullie hebben de redder vermoord
en doen dat vandaag nog!"
Kerkleiders hebben vanaf ten
minste de dagen dat het christen
dom in de grote wereld werd geac
cepteerd. zich tactisch gedragen en
zijn bijzonder tegemoetkomend ge
weest aan de machten en krachten,
die ln de mensengemeenschap van
invloed waren. Men is nu zelfs al
verscheidenen Jaren bezig voorgan
gers bij te brengen hoe ze zich ten
opzichte van de invloedrijken heb
ben te gedragen om geen „brokken
te maken". Het scheppen van on
rust, één der authentieke tekenen
van de werkzaamheid van het
Woord Gods, van Christus zelf,
wordt en werd gezien als een ontoe
laatbaarheid in het zo net georgani
seerd kerkelijk bedrijf. Profeten
werden géstenigd in de dagen van
Israël, zij worden op non-actief gezet
of uitgerangeerd in de kerkelijke
situatie van vandaag.
Het gemeentelijk bestaan strekt
zich uit tot de laatste schuilhoeken
van het mensenleven. Door het
woord van deze Christus, dat is door
Zijn eigen aanwezigheid, wordt het
gehele bestaan van de mens „sacra
menteel", zoals de bete de dood des
Heren verkondigt tot Hij komt en
het kopje koffie-hoe duur ook;
spreekt van het verbond, van de
dood des Heren en van het komende
rijk.
Faillissement
Prof. Berkhof schreef eens, dat, die
niet bereid was zijn eigen kerk op te
geven, zich niet met het oekumenise
gesprek zou moeten Inlaten. Die uit
spraak sluit aan bij de conclusies
van „Gemeente en Kristus".
Laten de kerkelijke autoriteiten en
colleges hun vergaderingen uit
schrijven met één agenda-punt: het
faillissement der eigenheden. Ver
koop wat er is aan land, effecten,
gebouwen en andere zekerheden;
gebruik dat geld ter bestrijding van
de honger en de armoede der miljoe
nen. Verbrand de eigenheden, eigen
identiteit, eigen confessies, eigen li
turgieën en tradities, zodat er fysiek
en geestelijk ruimte komt voor het
oude bericht, het Woord Gods, de
Heer Christus zelf om opnieuw te
roepen, te leren, te zenden en te
sterken.
De kerken, en het christendom van
nu mogen, moeten en zullen leren,
dat ze door de doop met Christus
begraven zijn ln Zijn dood dat is
faillissement der Instituten en
bankruptle der eigenheden om
met Christus op te staan tot een
nieuw leven: Eén volk. één Heer. één
doop, één Kerk, verwachtend de
komst van het rijk van 8haloom, het
rijk Gods, de nieuwe aarde, waarop
gerechtigheid woont.
Giovanni Benelli
ROME (UPI/AFP) Paus Paulus
heeft de vice-staatssecretaris van
het Vatlcaan, Giovanni Benelli, be
noemd tot kardinaal en tot aartsbis
schop van Florence. Waarnemers
zien hier een dubbele aanwijzing in,
dat de paus wil, dat Benelli hem
straks als paus opvolgt.
Benelli is 56 jaar. Sinds 1948 was hij
in diplomatieke dienst van het Vatl
caan. Als vice-staatssecretaris, een
functie, die hij sinds 1967 bekleedt,
was hij officieel de derde man van
het Vatlcaan na de paus en staatsse
cretaris kardinaal Villot. Maar onof
ficieel kende men hem meer macht
dan laatstgenoemde toe. Hij werd
wel de „Kissinger" van paus Paulus
genoemd, wiens volle vertrouwen hij
geniet.
Benelli's carrière verloopt opmerke
lijk parallel aan die van de huidige
paus. Ook deze was Jarenlang aan
het staatssecretariaat van het Vatl
caan verbonden (en in die tijd was
Benelli een tijd zijn privé-secretaris)
en ook deze verliet de curie enkele
jaren voordat hij tot paus gekozen
werd, om als aartsbisschop van Mi
laan pastorale ervaring op te doen.
Benelli, afkomstig uit Toscane,
staat bekend als een zeer harde wer
ker. HIJ houdt zijn theologische lite
ratuur goed bij. In zijn kerkelijke en
theologische Inzichten sluit hij zich,
volgens waarnemers, dicht bij paus
Paulus aan.
De paus heeft nog drie nieuwe kardi
nalen benoemd. Onder hen is de
bekende Duitse theoloog Joseph
Ratzinger (50), die pas aartsbis
schop van München is geworden. De
andere twee zijn Bern ar din Gantin,
de vroegere aartsbisschop van Coto-
nou ln Benin en op het ogenblik
hoofd van de pauselijke commissie
Justitla et Pax, en Lulgl Clappi (67),
de pauselijke hoftheoloog.
Op 27 juni zullen er vier nieuwe
kardinalen geïnstalleerd worden.
Met hem mee zal het kardinaalscol
lege dan 137 leden tellen. Hiervan
zijn er 119 onder de tachtig, die
derhalve nog kunnen deelnemen
aan de verkiezing van een nieuwe
paus.
AMSTERDAM In een bliksemac
tie hebben de afdelingen van de
Nederlandse Christen-
Vrouwenbond ruim 50.000 gulden
bijeengebracht voor de vrouwen-
hulp Noord-Ierland. De bedoeling is
om dit bedrag deels te gebruiken
voor het uitnodigen van groepen
rooms-katholieke en protestantse
vrouwen uit Ierland naar Nederland
voor een vakantie. Het gaat er bij
deze vakantie niet alleen om dat de
vrouwen eens een beetje tot rust
kunnen komen, maar ook dat zij in
een neutrale omgeving met elkaar in
contact kunnen komen. Een ander
deel van de opbrengst wil men be
steden aan het bekostigen van acti
viteiten in Noord-Ierland (bijvoor
beeld het organiseren van cursussen
voor de protestantse en katholieke
vrouwen).
BOEKAREST In het najaar
van 1976 zijn in Roemenië binnen de
orthodoxe kerk 241 priesters gewijd,
aldus het mededelingenblad van het
patriarchaat van Boekarest. In Si-
biu en Boekarest zijn momenteel
1400 priesterstudenten in opleiding.
Vorig Jaar werden vijftien nieuwe
kerken Ingewijd.
LEVENSSTIJL
Deze week was het er weer. Ik
herken het van vroeger. Het gezeui
over waarachtige bekering en
wedergeboorte. Het ging over
levensstijl. Er moet een nieuwe
levensstijl komen. Daar was de
dominee het mee eens. Het werd
zelfs nog even aangedikt met een
paar forse uithalen naar de
verdorvenheid van ons volk,
genomen uit het bekende arsenaa..
Ons volk ls werelds gaan leven. De
christelijke levensstijl van zoveel
christenen is niet meer bemerkbaar
„Daarom is er bekering nodig, een
andere levensstijl die opkomt uit
een nieuw hart. En daar hoort mer
zo weinig van bij allen die een
nieuwe levensstijl propageren."
Waarachtige bekering en
wedergeboorte des harten zijn
onmisbare voorwaarden voor een
nieuwe levensstijl. En kan je dat
niet zien en hoor Je daar niet van,
dan ben je klaar. Want na
tweeduizend jaar prediking van he'
christelijk geloof is niet te
verwachten dat nu ineens alle
mensen deelgenoot zullen worden
van een waarachtige bekering en
wedergeboorte des harten. Ik
schaam me haast om die prachtige
uitdrukkingen zo te moeten
gebruiken. Maar 'tis dan ook om
aan te tonen hoe er met zulke zaker v
gesold kan worden. Die jongens er
meisjes die zich werkelijk
inspannen voor een nieuwe
levensstijl en daar ook
daadwerkelijk veel voor over
hebben worden ook nu weer
gewantrouwd, 't Zal wel
mensenwerk zijn, en hoogmoed
enzovoort. Ik hoor ze al weer
oordelen. Waar je zelf niet aan toe
komt dat veroordeel je en dan ben je
klaar. Over levensstijl gesproken!
Allen die een nieuwe levensstijl
propageren op de hoop der
ongelovigen! In plaats van eens
eerlijk toe te geven dat het honds
moeilijk is om tot een andere
levensstijl te komen en dat je elkaar
daarvoor nodig hebt. En dat de
Geest wel eens daar zou kunnen
werken waar over die dingen niet
kwasi-vroom gezeurd, maar waar
aan die dingen wat gedaan wordt.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Boxmeer (toez.; part
time): H. P. v. d. Horst te Ouwster-
haule; te Kinderdijk: A. v. d. Vlist te
Genemuiden; te Monster: J. Cats-
burg te Katwijk aan Zee; te Nijme
gen: drs H. Frijling, vicaris en
godsdienstleraar aldaar (verb. ber.).
Aangenomen naar Oudenbosch: J
Muis, kand. te Utrecht, die be
dankten voor Eierland en voor
Dronrijp; naar Ulthuizermeeden: C.
L. Verbaas te Krabbendijke; naar
Katwijk aan Zee: J. P. van Roon te
Zeist.
Afscheid op 5 juni van Goes: C
Metselaar wegens emeritaat; van
Kampen: A. H. Sonnennberg we
gens emeritaat; van Krommenie: P
C. Schoonenboom ber. te Maassluis;
van Schoonhoven: dr J. Broekhuis
ber. te Rijssen; van Utrecht: H. J.
van Druten ber. te Buren; van Oos
terend (Fr.): C. Vijfhuizen ber. te
Dedemsvaart; van Nleuwveen: J.
Kaai ber. te Almkerk; van Terheijde
aan Zee: drs G. Bos ber. te Zeist.
Intrede van Amsterdam: J. Vuyst uit
Zeist; te Ingen H. Bossenbroek uit
Kruiningen; te Voorburg: drs. B.
Prakke uit Strijen voorheen staf
functionaris bij de kerkelijke sociale
arbeid te Rotterdam; te Meeuwen:
kand. B. de Jong uit Woerden.
EV. LUTH. KERK
Ordening té Utrecht: prop. W. J. van
Beek te Utrecht en beroepen predi
kant te Rotterdam.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Marknesse: D. J. Claas-
sen kand. te Oosterwolde (Fr.) te
Wassenaar-Zuid: C. G. van de Kamp
te Hillegom (voorheen chr. geref.
predikant).
Afscheid van Venlo: L. Bouman ber.
te Rockanje; van Ommen; drs. F. de
Vries ber. te Pemis; van Bunnik: H.
G. Boswijk ber. te Amsterdam voor
de arbeid onder de Surinamers.
Intrede te Delfzijl: J. A. Kwast uit
Haulerwljk.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Aangenomen naar Zutphen: W.
Scherff te Marum-Kornhorn.
Bedankt voor Vlaardingen: H. Fol-
kers te Grijpskerk en NiezijL
Intrede te Leusden: M. Nap uit
Eindhoven.
afscheid van Leeuwarden: K. Corpo
real ber. te Emmen.
Potter
De secretaris generaal van de we
reldraad van kerken, dr Philip Pot
ter ls samen met 450 afgevaardigden
aanwezig bij de christelijke confe
rentie van Azië., die tot 9 juni in
Penang (Maleisië) wordt gehouden.
Hoofdonderwerp van gesprek is de
dialoog met aanhangers van andere
godsdiensten dan de christelijke.