FILM Prachtige rol van Jodie Foster Gehannes met de geheime dienst Deze moeder heeft zojuist een spaar rekeninggeopend. The seven percent solution Sherlock Holmes speurt met Sigmund Freud Kinderachtige collage van krijgsgeweld en Beatles Opheffing Centrale dc vrolijke autowassers uit „Carwash commissie Filmkeuring Car wash Uitbundige autowasserspret Satansbraten Een groteske die stikt in de mensenhaat The little girl who lives down the lane Fraaie speelboot voor Fhn nieuwe Amro spaarders. <2/ The Domino Principle Prolongaties en reprises VRIJDAG 3 JUNI 1977 15 door W.Wielek-Berg AnvEITENTlE De zeer prille (24-jarige) Susan Winslow heeft op het procédé inge haakt maar er nog een schepje bove nop gedaan: zij maakte een collage van journaalnieuws, speelfilmfrag- manten en Beatle-songs over de de tweede wereldoorlog onder de woordspelige titel „All this and World War 11" („De muziek sleept je mee naar wereldoorlog II") De Nederlandse titel is onzin, want de muziek sleept je juist helemaal niet mee naar wereldoorlog II. De liedjes van de Beatles (meer dan twintig zijn er in de film verwerkt) zijn zeer lief en vriendelijk, duidelijk gebonden aan de kabouter-tijd. En van wereldoorlog II kun je veel zeg gen. maar niet dat hij lief en vriende lijk en kabouterac tig was. Susan Winslow onderkende het ver schil niet tussen zwarte en witte nos talgie en gebruikte de songs onver vaard als muzikale illustratie of als contrapunt voor gebeurtenissen uit die gruweljaren. Het resultaat is meer curieus dan treffend: „Lucy in the Sky with diamonds" als ach tergrond voor een vlucht van bom bardementsvliegtuigen lijkt eerst wel aardig gevonden, maar onthult alras zijn loze kern en ..Nowhere Man", toegepast op Mussolini, slaat bij nader inzien ook op niets, even min als de klacht van ouders wier kind van huis is weggelopen op jour naalbeelden van naar het front ver trekkende Marva's En zo is alles mis of het deugt niet. Dat is de voornaamste grief die ik tegen de film heb. het onder één noemer willen willen brengen van twee totaal verschillende gevoels- en ervaringswerelden. Het is maar goed Het begin is intrigerend: een meisje van dertien haalt geld van de bank. weet een sex-maniak handig af te schepen met taart voor zijn kinde ren. beantwoordt de chantage van de afschuwelijke eigenares van het huis waarin zij (en haar vader?) wo nen met subtiele tegen-chantage. Bestaat die vader, op wie ze zich telkens beroept9 Is hij dood of weg? In de intrige, die zich langzaam ont vouwt. worden diverse interessante zaken aangestipt de onmacht en rechteloosheid van kinderen op de grens van volwassenheid, de discri minatie van minderheden in een def tig dorp. maar geen ervan wordt uit gediept Tenslotte blijkt het toch alleen maar te gaan om de hoeveel heid lijken die in de kelder belanden cn de moeite die het kost om er op een fatsoenlijke manier vanaf te ko men Netjes om de beurt verschijnen de mensen die Rynn. het meisje, dwars zitten of helpen, aan haar „In 1891 verdween Sherlock Holmes en drie jaar lang meende men dat hij dood was. Dit is het ware verhaal van zijn verdwij ning. Alleen de feiten zijn verzonnen." Zo begint de film ,,The seven percent solution" (gebaseerd op het gelijknamige boek van Nicholas Meyer) van Herbert Ross en die introductie is wel nodig, want anders zouden we helemaal niet weten waar we aan toe waren. Beeld uit de Beatle-oorlogsfilm De muziek sleept je mee naar wereldoorlog II Eens hebben wij de loftrompet gestoken voor Philippe de Mora's „Brother can you spare a dime", een briljante mengeling van werkelijkheid (nieuwsjournaals) en fictie (speelfilmscènes), die een indringend beeld opriep van de Amerikaanse crisis jaren dat Susan Winslow de afgrijselijle aspecten van oorlog en fascisme bui ten beschouwing heeft gelaten (in haar ogen was het blijkbaar een ge vaarlijk spelletje tussen potsierlijke tegenstanders) anders zou het wer kelijk afzichtelijk van onnozelheid zijn geworden. Overigens kiest zij ook uit de speelfilms fragmenten, die alleen de alleroppervlakkigste laag van de gevoelens raken. Zodoende is het een kinderachtig filmpje gewor den voor een zo pretentieus project is zij kennelijk nog lang niet rijp. Jammer van het materiaal dat er zo onvakkundig in is verwerkt. Amsterdam-Bellevue Cinerama; Den Haag-Asia; Rotterdam-Cinerama, 14 jr. ADVERTENTIF De beroemde speurder is zozeer ge vangen in de greep van zijn cocaïne- verslaving (hij neemt het witte spul in een zevenprocentsoplossing in wa ter. vandaar de titel) dat zijn broer en zijn trouwe helper Watson het nodig oordelen een complot te sme den om hem naar de nieuwlichter Sigmund Freud in Wenen te lokken (een geniale bloedhond en de legen darische professor Moriarty verlenen daarbij goede diensten). De dokter geneest hem (niet alleen van zijn verslaving, doch ook van zijn para noïde angsten voor professor Moriar ty en, last but not least, van zijn vrouwenhaat), doch verstrikt hem en passant in een zeer gecompliceerd speurders-complot, dat ons doet kennismaken met een roodharig de- mi-mondaine, een klein pokdalig mannetje, zes witte Lippizaner hengsten zonder ruiter, een Prui sische baron, een spoor van lelies en de heerser van het Ottomaanse rijk. De climax is een achtervolging van treinen, waarbij Freud zowel in het houthakken als in het vechten zijn mannetje staat. De opzet is wel inge nieus maar te gézocht en de film. hoewel prachtig gefotografeerd door Oswald Morris, is helaas zo ge kunsteld en bloedeloos, dat de gea museerde glimlach slechts zelden doorbreekt. Alan Arkin speelt een mooie rol als Freud, maar Nicol Wil liamson stelt als Sherlock Holmes helaas bitter teleuri hij gjedraagt zich hysterisch doch blijft desalniette min kleurloos. Amsterdam Leidsepleintheater, 14 DEN HAAG Op 1 juli zal aan het bestaan van de Centrale Commissie voor de Filmkeuring een einde ko men. Het instituut voor de filmkeu ring in haar huidige vorm verdwijnt, tengevolge van een nieuwe wet op de filmvertoningen, die op 1 juli in werking zal treden. Minister De Gaay Fortman van Binnenlandse Zaken heeft de leden van de com missie schriftelijk dank gezegd voor de bewezen diensten. Indertijd hebben enkele Tweede- Kamerleden een initiatief wetsontwerp ingediend tot afschaf fing van de filmkeuring voor volwas senen, invoering van een nieuw sys teem van keuring voor jeugdigen en intrekking van de bevoegdheid van de burgemeester om filmvertonin gen die naar zijn mening in strijd zijn met de openbare orde of zede lijkheid te verbieden. Dit initiatief-wetsontwerp is inmid dels door de Staten-Generaal aan vaard en door de koningin bekrach tigd. Na de vertoning in Cannes waren de verwachtingen omtrent Michael Schultz's „Carwash" nogal hoog gespannen, maar na bezichtiging moet men vaststellen dat het toch eigenlijk niets is om over naar huis te schrijven. door W. Wielek-Berg „Satansbraten" is de 27ste film van de Westduitse cineast Rainer Werner Fassbinder en zijn eerste komedie. Maar wat heet komedie ik zou me nauwelijks een grotere straf kunnen voorstellen dan die film nog eens te moeten zien. De komische schets over een dag uit het leven van een stel autowassërs in Los Angeles valt vooral op door zijrt goedmoedigheid: van geweld is geen sprake, van bijna kabouterachtige medemenselijkheid des te meer. Het personeel (voornamelijk be staande uit negers) dat de Deluxe Car wash die dag bevolkt, is niet vrij van tics. aparte levensgewoonten en opvallende uiterlijke kenmerken: de een is uitbundig in het pak gestoken, de ander zit uitbundig in zijn vléés, de derde uitbundig in zijn vrouwelij ke hormonen en ga zo maar door. Geen wonder: zij luisteren de gehele dag naar uitbundige rock-muzjek (gecomponeerd door Norman Whit field) die blèrt uit luidsprekers en auto-radio's en hun vak brengt mee dat ze een uitbundig en luidruchtig gebruik maken van water, zeep en stoom. Ja. een luidruchtige film is het zeker, de oren krijgen heel wat te verwerken. Allerlei kleine voorvalletjes worden los aaneengeregen: een taxi chauffeur is hardnekkig op zoek naar een donkere juffrouw van lichte zeden die zijn rit niet heeft betaald en in het toilet is gevlucht om van pruik te verwisselen; een deftige da me, op de rand van een onsympa thieke zenuwinstorting, heeft meer oog voor haar auto dan voor haar wagenzieke kind; een jongetje maakt de buurt onveilig op zijn „ska teboard". een gevaarlijke variant van de rolschaatsen; de zoon van de eigenaar loopt te leuren met het rode boekje van Mao; een lid van het personeel dat verzot is op de barda me aan de overkant glipt voortdu rend naar de telefoon omdat hij een muzikale radio-quiz wil winnen, een „Black Panther" die in onvrede leeft met iedereen én zichzelf keert zich tegen een opgewekt materialistische "evangelist met zijn vrouwelijk ge volg en probeert tenslotte de kas te beroven; een schichtig oud mannetje wordt ten onrechte verdacht van het werpen van een gevaarlijke cola- bom; de eigenaar heeft wat met de kantoorjuffrouw, doch wordt door een eng-mooie klant buiten spel ge zet. Zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan, want het wemelt van de figuren eh de situaties in „Car wash". Je krijgt geen tijd om op adem te komen en dat is misschien maar goed ook, want op de keper be schouwt levert al dat vlechtwerk een oppervlakkig filmpje op. Amsterdam-Calypso; Den Haag- Apollo 1; Rotterdam-Calypso 1, 14 jr. Het is een groteske, een schrille grie zel-farce. die aanleunt tegen slapstick en Marx-brothers. Bunvel en Arnaud, wreed, meedogenloos en walgingwekkend, een provocatie vol puberachtige uitwassen. Het is alsof Fassbinder het erop heeft aangelegd zijn publiek te treiteren. Hoofdpersoon is de schrijver Walter Kranz (afzichtelijk gestalte gegeven door Kurt Raab). die na een „revolu tionaire" scheppingsperiode in een impasse is geraakt en terug is ge keerd naar zijn kleinburgerlijk verle den Hij is een monstermens met fascistische trekken, die voor geen schanddaad terugdeinst om geld en roem te vergaren. Maar ook zijn om geving is gruwelijk: zijn debiele broer vindt het heerlijk om geslagen te worden, verzamelt vliegen en atta queert vrouwen; zijn adelijke minna res gaat geen sado-masochistische zee te hoog; zijn „grote liefde" voert een huwelijk waarin alles geoorloofd is; zijn aanbidster uit de provincie, een grotesk lelijke oude vrijster, laat zich zwijmelend vernederen. Alleen zijn dikke, kijvende vrouw vertoont enige menselijke trekken (ze gaat dan ook dood). Reïncarnatie Op een gegeven ogenblik maakt Kranz een gedicht dat van Stefan George blijkt te zijn, en hij voelt zich de reïncarnatie van de dichter. Hij verzamelt een groep (gehuurde) jon gelingen om zich heen maar weet met des meesters homoseksualiteit niet goed raad. Hij ontdoet zijn arme ouders van hun spaarcentjes, ont dekt dat het niet alleen heerlijk is om te vernederen maar ook om ver nederd te worden (de beschermers van een door hem gechanteerde prostituee slaan hem in elkaar) en hervindt zijn schrijftalent, waarna ook steunpilaten van de maatschap pij hem met al zijn hebbelijkheden aanvaarden: hij is Immers een „kunstenaar"? Fassbinder zegt in een interview: „Satansbraten is een film waarvan ik geloof dat hij de werkelijkheid van de toeschouwers raakt en dat heeft met de waarheid van de gevoe lens te maken." Ik geloof dat hij zich vergist, ik geloof dat hij zozeer ver strikt is geraakt in zijn in vele op zichten vampier-achtige milieu (en gevangen in zijn werkmanie) dat hij van de gewone gevoelens vervreemd is geraakt en deze vervreemding pro beert te overschreeuwen met een soort verwensingskannonade. Misschien ook poogt hij door een soort shock-therapie de gewone ge voelens weer op te roepen. Nu kan grote woede best grote kunst opleve ren, maar vrij willekeurig gooien met monsterachtigheden is geheel iets anders. Overigens heeft in deze film mij het meest de kinderachtige co- quetterie gehinderd, waarmee hij ge- voelstaboe's vertrapt. „Denk aan het lot van de Galicische joden", wordt er bijvoorbeeld temidden van de vie zigheid opeens geroepen. Dat kan er nu net niet meer bij. Amsterdam-The Movies, 18 jr. Roy Tucker, terecht of ten onrechte tot twintig jaar veroordeeld wegens moord op de voormalige man van zijn vrouw, krijgt van keurig in het pak gestoken figuren de vrijheid aangeboden als hij een vies zaakje wil opknappen. Hij accepteert na veel geaarzel, wordt naar een sprook jeshuis in Puerto Rico getranspor teerd waar zijn teerbeminde vrouw op hem wacht en vervolgens per heli kopter naar de plek vervoert waar hij een hooggeplaatste figuur om zeep moet helpen (de president van de Verenigde Staten? Of is dat te hoog gegrepen?). Welnu, hij schiet uit edele motieven mis maar het loopt toch slecht af: bijkans iedereen legt het loodje, in brandende auto's, ravijnen en anderszins. Stanley Kra mer heeft gemeend de bikkelharde „The little girl who lives down the lane" („Het meisje dat aan het eind van de laan woont") van regisseur Nicolas Gessner, geba seerd op het gelijknamige boek van Laird Koenig, heeft met veel thrillers gemeen, dat hij meer belooft dan hij geeft. deur. de goedhartige Italiaanse poli tieman is er nooit wanneer hij er zijn moet en geeft blijk van ongelooflijke sukkelachtigheid waarom kan een beruchte kinderlokker ongestoort voortgaan met zijn praktijken? Waarom wordt het spoor van een verdwenen spoor niet gevonden, ter wijl het toch zo overduidelijk naar Rynn's huis leidt9 Enfin, de film mag dan zwak zijn. de kind-actrice Jodie Foster (bekend uit „Taxi Driver" en „Bugsy Malo- ne") speelt een prachtige hoofdrol kinderlijk en volwassen, tragisch en waardig, hard en kwetsbaar, duide lijk opgebouwd met acteurs-intelli gentie. maar nergens ontaardend in geaffecteerdheid. In haar hese. toon loze stem weet ze nuances te leggen die haar tot een ontroerende figuur maken, ondanks de banaliteit van het filmscript Amsterdam-City 2, IX jr. (iocd nieuws voor nieuwe spaarders, want als die tussen 9 mei en 10 |uni bi| de Amro Bank een spaarrekening openen, kunnen ze een fraaie duur/aam uitgevoerde speel boot aanschaften voor maar (17,50. (iocd vooreen fantastisch stuk vakanticplczier voor de kinderen. Hn eigenlijk geen geld. Zeker als u bedenkt dat tijdens deze periode elke nieuwe Amro spaarder ook nog 7,50 spaarpremie krijgt bijgeschreven. Overigens is deze premie een maand lang niet opvraag baar. De minimum-inleg bedraagt f' 15,-. Dus snel aktie ondernemen. NX'ant het zou kunnen zijn dat u anders even op de boot moet wachten! Nu bij elke Amro Bank. LoèAAemld 't een Zumrie Bezrfp'ctetectiire'u, dil hfi nki kan weqfojjjen Want het Zwarte Beertje heeft van oudsher een grote naam in spcurderslectuur. Georges Simenon (M.ngret) Havank (Schaduw) Edgar Wallace Eric Stanley Gardner (l'erry Mason) l'etcr Chevncx John D. MacDunald (Tra\ is MacGee) Koss MacDonald (Lew Archer) Ivans (Geoffrex Gill) l .eslie Charteris De Saint Een "berenbofje" op de koop toe: Wie er twee tegelijk koopt, knjgt de speciaal ontworpen Dick Bruna "voor jaarsposter" (xvinkelxv aarde f 4,50) voor slechts .50 cent! Ga naar uw boekhandel! Zmrfèdeerp&pBthü^eK- ii berDmdöfa speurden) 'UMaèfemuuLC O 55 bruna Stanley Kramer staat van oudsher bekend als de regisseur, die ons gaarne een boodschap in de mond propt, doch- welke boodschap hij in „The Domino Principle" (gebaseerd op het gelijknamige boek van Adam Kennedy) heeft menen te moeten verspreiden blijft duister. Of het moest zijn dat de wereld vergeven is van geheime diensten en gelijksoortige enge organi saties, doch dat wisten we al. plastic-avonturen te moeten afwisse len met liefdesscènes zó mierzoet, dat je maag ervan omdraait. En wat hij met zijn acteurs doet is een schandaal: Gene Hackman in de hoofdrol blijft nog halverwege over eind (doch wie is stuntelig genoeg om hem te vellen?), maar Candice Bergen als zijn vrouw heeft niets anders te bieden dan een permanent trillende onderlip, zodat het waarlijk een verademing is als zij onder de wielen van een truck verdwijnt. En Richard Widmark, eens legendarisch als gangster en Western-boef doch nu tot onherkenbaarheid toe ver dikt, is uitzonderlijk ongeloofwaar dig alS'syndicaat-baas. Amsterdam-Tuschinski I, 18 jr. l'Affiche Rouge Prachtige film van Frank Cassenti over een verzetsgroep in de tweede we reldoorlog, waarbij heden en verleden vloeiend in elkaar overlopen. De gehele week in Filmhuis Rotterdam; 3 juni Ojeeboerderij Schagen; 4 juni Filmhuis Warmenhuizen; 5 ju ni Filmhuis Den Helder. 3 t.e.m. 6 juni Filmhuis Arnhem. O Thiassos (De Komedianten) Meesterwerk van Theo Angelo poulos, waarin een bewogen tijdperk uit de Griekse ge schiedenis wordt weerspiegeld in de belevenissen van een groep reizende toneelspelers 8 en 9 juni Filmhuis Velsen; 5 juni Filmhuis Zaandam; 3 juni Filmhuis Assendelft Die verlorene Ehre der Kathari- na Blum Film van Völker Schlöndorff over een jonge vrouw die wordt vernederd door politie en pers. naar het boek van Heinrich Böll. De ge hele week in Studio, Zwolle. Een gelukkige scheiding Per fecte zedenkomedie met prachtige Franse acteurs van» de Deense regisseur Henning Carlsen De gehele week in Kri- terion, Amsterdam Jour de Fête Tati's charmante blijspel-debuut in een nieuwe, handgekleurde versie. De ge hele week in City 3. Amster dam en Odeon, Den Haag Casanova De nieuwste film van Federico Fellini, waarin de le gendarische vrouwenheld als seksrobot wordt geplaatst te gen een decor vol bizarre fan tasie. De gehele week in Sas- kia, Amsterdam; Studio A, En schede. Calypso. Den Haag; Lumière 3. Rotterdam Mr. Klein Regisseur Joseph Losey schildert een prachtig portret van een man die zijn identiteit verliest in een ijs koud en onverschillig bezet Parijs De gehele week in Stu dio. Haarlem en Studio D. Delft De verschrikkelijke man uit Saffie. Uitstekende politiefilm met sociale achtergrond van Bo Widerberg, gebaseerd op een der succesboeken van het Zweedse echtpaar Sjöwall en Wahllöo De gehele week in Luxor. Nijmegen. Royal, Scha gen; Studio. Haarlem Mean Streets Film vol sfeer van Martin Scorsese, waarin hij het milieu tekent van een Italiaans district in New York De gehele week in Studio. Nij megen. Nuit et Rrouillard Ijzingwek kende lange documentaire over de concentratiekampen van Alain Kesnaus 3 en 4 Juni Filmhuis Nijmegen. Martin Sheen en Jodie Foster in ,,The little girl who lives down the lane"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 15