Hengelo heeft leiding nodig LIEDBOEKDAG IN DUPLO Voorlopig geen fusie IVl Weigeren van doop duidelijk motiveren Oud-katholieken houden drie bisschoppen IKV houdt kerkedag VANDAAG VOORBIJGANGERS Bisschop Bluyssen: Eensluidende conclusie op conferentie Baudet over de Molukkers Blijkens een advertentie, welke de belangstellende lezer verleden week een en andermaal op deze pagina kon aantreffen, heeft de gereformeerde kerk In het Overijsselse Hengelo op korte termijn twee predikanten nodig „die deze kerk mee willen leiden". Deze omschrijving heeft me enigszins verbaasd. Wanneer een dominee jubileert of overleden is. dus zowel bij blijde als droeve gelegenheden in eerwaarde kring, schrijven wij in de krant van de betrokkene, dat hij deze en die gemeenten heeft gediend. We zeggen nooit van een predikant dat hij ergens de gemeente heeft geleid, want we weten drommels goed dat in een reformatorische kerk de kerkeraad de lakens uitdeelt, en niet de dominee. Een reformatorische kerk (en bij mijn weten vormen de gereformeerde kerken een reformatorische kerkgemeenschap) wordt presbyteriaal geregeerd, hetgeen wil zeggen dat presbyters oftewel ouderlingen er de dienst uitmaken. Dit is ook in artikel 36 van de (herziene) kerkorde van de gereformeerden vastgelegd, daar S> Mgr. Bluyssen ADVERTENTIE. staat dat de kerkeraad de leiding der gemeente heeft. In de gereformeerde kerkorde wordt aan dominees geen enkele vorm van leiderschap toegeschreven, behalve In een bepaling in artikel 9. Daarin staat dat de dienaar des Woords de leiding heeft van ambtelijke werkzaamheden in de kerkdiensten (zoals bij voorbeeld het afnemen van de openbare belijdenis des geloofs). Het is dus niet zo dat de dominee de kerkdienst leidt, wat je vaak hoort zeggen, nee, hij gaat voor in een door de kerkeraad belegde dienst. Dat een predikant, als "t goed is. helemaal geen baasje is, kan ook blijken uit artikel 10 van de kerkorde. Dit maakt ons duidelijk, dat een dominee niet buiten de kerkeraad om zomaar ergens mag gaan preken. Ja maar, merkt thans een wakker persoon op. er stond in de advertentie:mee willen leiden. Het is dus niet het oogmerk dat predikanten, die gereformeerd Hengelo binnen de kortste keren probeert in huis te krijgen, op hun eentje het heft ln handen nemen. Het is natuurlijk de bedoeling dat zij dat samen met de kerkeraad doen. lijks of niet met vragen van geloof of godsdienst bezig. De bisschop be pleit voor de zielszorg, dat deze zich uitnodigend opstelt. De boodschap van Christus moet wel te pas en te onpas verkondigd worden, maar steeds met volledig respect voor de vrijheid van ieder mens, er al of niet op ln te gaan. Deze uitnodigende houding heeft consequenties voor de voorbereiding op de doop, de eerste communie en het vormsel. Hij dringt er in dit ver band op aan, de ouders zoveel moge lijk in staat te stellen, hun onmisba re bijdrage aan deze voorbereiding te geven. Er is niet alleen goede kindercatechese nodig, zo zegt de bisschop, maar het eerlijke christe lijke levensgetuigenis van degenen, in wier nabijheid het kind opgroeit. Bisschop Bluyssen vindt het niet verantwoord, niet-katholieke kinde ren tot het vormsel en de eerste communie toe te laten. Hier en daar wordt de wens daarnaar geuit, maar vormsel en eerste communie zijn in de gegeven situatie en in de gegeven vormgeving typisch initiatie sacramenten van de r.k. kerk, aldus de bisschop. 91 procent Bijna 91 procent van alle als katho liek geregistreerde levendgeborenen ln de r.k. kerkprovincie Nederland wordt gedoopt. Dit blijkt uit „Op de drempel van de kerk", een deze week gepubliceerd onderzoek van het katholiek sociaal-kerkelijk insti tuut (Kaskl) te Den Haag. naar de doopbediening in katholiek Neder land. Overigens loopt-het cijfer wel terug. Was het in 1975 90,7 procent. In 1965 bedroeg het nog 67,6 procent. Het Kaski tekent hierbij aan: „Men zou kunnen spreken van een ernstige teruggang, maar men kan ook zeg gen dat ondanks alles meer dan 90 procent van de kinderen wel ge doopt wordt." Dat weet ik nog zo net niet. Het kan even goed zijn dat de opstellers van de advertentie de derde Hengelose predikant ln 't achterhoofd hadden (de gereformeerde kerk van Hengelo telt drie predikantsplaatsen) en met hun formulering willen zeggen dat door A. J. Klei de beide nieuwkomers de leidinggevende klus met nóg een mannetje zullen moeten klaren. Ik koester zelf even de slechte gedachte dat we hier te maken hebben met zoiets als een verborgen verleider. Dat zou dan de gereformeerde synodevoorzitter zijn, ds C. Mak uit.inderdaad: uit Hengelo (Ov). De opstellers van de advertentie proberen eventuele sollicitanten lekker te maken. Eerst „mee" leiding geven ter plekke en als het een beetje meezit, straks leiding geven aan heel de kerk. Nu ben ik anderzijds ook vriendelijk genoeg om te overwegen of dat woordje „met" uit de advertentie toch niet slaat op de kerkeraad. De dominee maakt immers deel uit van dit college en aldus heeft hij „mee" de leiding van de kerk. Hij is zelfs voorzitter van de kerkeraad. Ho, zeg ik nu. Ik weet dat in artikel 37 van de meergenoemde kerkorde van dit voorzitterschap wordt uitgegaan', maar in de Verklaring van de kerkorde door prof. dr D. Nauta (welk werk ik, naar zich denken laat, altijd binnen handbereik heb) lees ik dat deze hooggeleerde kerkordekenner van mening is dat het „inderdaad" kan voorkomen dat een ouderling een betere voorzitter is dan een dominee. Prof. Nauta vindt dan ook dat „ln incidentele gevallen en onder bepaalde omstandigheden" (erg gul is hij niet, dat stem ik toe) niet de dominee, maar een ouderling de kerkeraad voorzit. Wij zien dit gebruik hand over hand toenemen, het wordt hoe langer hoe minder „incidenteel". Maar niemand maakt mij wijs, dat gereformeerd Hengelo advertentiekosten maakt ter uitbreiding van de kerkeraad. Nee, ze willen daar blijkbaar leidersfiguren als dominee. Echte baasjes, zogezegd. Zo sluipt de hiërarchie binnen, zusters en broeders! Ik zou zeggen: gooi er nóg eens wat geld tegenaan en adverteer Synodevoorzitter ds C. Mak dan om predikanten, die op korte termijn de gemeente mee willen dienen. En vraag het maar aan dominee Mak, ook het voorzitterschap van de generale synode is een dienende functie. Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT - De oud- katholieke kerk van Nederland moet haar drie bisschoppen handhaven. Tegelijk moet de syno de meer betekenis en ln bepaalde gevallen beslissingsbevoegdheid krijgen. Tot deze conclusies is de studiecommissie „episcopale- synodale kerkstructuur" van deze kerk gekomen. De commissie werd begin 1976 inge steld. Enerzijds zat daarbij de wens voor, om tot een doeltreffender be leid te komen en om de verantwoor delijkheid der gelovigen meer tot haar recht te doen komen, ook in de geestelijke aspecten van het kerk- zijn. Anderzijds dwingt de moeilijke financiële situatie deze kleine kerk met een teruglopend ledental tot de uiterste beperking van de uitgaven van haar landelijk apparaat. De oud-katholieken hebben vanuit de historie drie bisschoppen. Thans zijn dat aartsbisschop Kok van Utrecht, bisschop Van Kleef van Haarlem en bisschop Jans van De venter. De laatste is overigens een bisschop zonder bisdom: in Noord oost-Nederland wonen bijna geen oud-katholieken en zelfs in Deven ter zelf is geen parochie. Mgr. Jans is gewoon pastoor in Den Haag. Voor tien- elfduizend oud katholieken lijkt dat drietal wel een luxe. Overwogen is daarom, het aan tal bisschoppen tot één terug te brengen. Maar de commissie vindt, dat het driemanschap gehandhaafd dient te blijven. Vermindering van hun aantal maakt financieel weinig of niets uit en voor de besluitvor ming heeft een driemanschap voor delen boven een eenhoofdige leiding. Wel acht de commissie een herver deling van de bisschoppelijke be voegdheden wenselijk. De bisschop pen zouden hun taken niet langer per bisdom moeten uitoefenen, maar helemaal als team moeten gaan werken. Daartoe zou er een functionele taakverdeling moeten komen. Over de episcopale-synodale struc tuur geeft de commissie alleen enke le algemene lijnen, daar zij hierover niet eensgezind is. DEN HAAG He:, interkerkelijk vredesberaad (IKV) houdt op 17 sep tember in 's-Hertogenbosch een lan delijke kerkedag. Het IKV doet dit ter afsluiting van „Tien Jaar IKV" en ter opening van de vredesweek 1977. De dag wordt besloten met een oecun enische kerkdienst. MUNCHEN De Oostberlljnse bisschop D. Albrecht Schönherr is tegen de schepping van een „Brüse- wLz-centrum", omdat het volgens hen onjuist is te proberen de omstandigheden in de DDR van het buitenland uit te veranderen. Oskar Brüsewitz pleegde vorig jaar zelfcn oord wegens de druk die hij als predikant ln de DDR ondervond van de zijde van de regering. M OSKOU Na de orthodoxe priester Gleb Jakoenln en zijn vriend, de fysicus Lev Regelson, heeft de Literatoernaja Gazeta nu ook haar aanval gericht tegen de priester Dmitri Doedko. Deze laatste wordt verweten dat hij in kerkgebouwen, die de staater be schikking had gesteld voor het hou den van kerkdiensten, gesprekken n et jongeren heeft gevoerd. GENÈVE De autoriteiten van de Sowjet-Unie hebben de lutherse wereldbond toestem'n ing gegeven om 5.000 bijbels in de Duitseaal in te voeren ten behoeve van lutherse gemeenten. De toestemming ls ge geven aan de Europa-secretaris van de lutherse wereldbond, dr. Paul Hansen. Dr. Hansen bezoekt mo menteel Duitstalige lutherse ge meenten in Siberië, Kirgizlya en Tadzhikistan. MEXICO STAD Op een beraad in Mexico is een Latijnsamerikaans en Caribisch regionaal comité van de Praagse christelijke vredesconfe rentie opgericht. indruk dat dat een kwestie van kerkpolitiek kon zijn, angst dat de gereformeerde bond zijn domineren de plaats in bepaalde streken ver liest. Ook waar de gereformeerde kerk voluit confessioneel is, houden de bonders zich op een afstand. „Het zou geweldig zijn, als de gerefor meerde bond mee ging doen met „samen op weg". Als de bonders hun enorm potentieel zouden inzetten, kon er iets geweldigs gebeuren", al dus Runla. Bezemer peilde hier Iets dieper en noemde niet „de gereformeerde bond", maar het bevindelijke ele ment in prediking en persoonlijke geloofsbeleving een knelpunt in de wederzijdse toenadering. Bevinde lijkheid is niet specifiek iets van de gereformeerde bond, maar een we zenlijk element van het leven des geloofs. aldus Bezemer. Hij miste dat ln de gereformeerde kerken. In de hervormde kerk is een veel ster ker piëtistische onderstroom. Gere formeerden komen eerder tot het toeéigenen van het heil en zegen gauwer, dat zij „en kind van God" zijn, dan hervormden. In de praktijk van de toenadering speelt dat vol gens de Scheveningse predikant een niet te onderschatten rol. Wat moet er nu gebeuren? Beide sprekers vonden het onverstaadlg, recht-toe-recht-aan naar een fusie PINKSTERAVOND wie zijt gij, Geest van God wat weet ik van V behalve dat wat in de boeken staat en wat mensen met woorden van eeuwen her van U vertellen kunnen? wie zijt Gij, vreemde Geest, zijt gij op deze dag dat miljoenen mensen zich vermaakten en geen zorgen hadden en dat andere miljoenen mensen opnieuw tegen een zwarte wand aankeken zijt gij op deze dag met mensen als gevangenen als gegijselden bedreigd of verhongerd verdrukt en opzij geduwd zijt gij op deze dag voorbijgegaan? hebben wij uw storm en uw vuur gemist of waart gij dat juist toen wij met aarzelende woorden de duisternis van mensen probeerden te vertolken? over de stad hange lage wolken de dag gaat weer dicht in het duister van de nacht zijt gij voorbijgegaan? en wie zijt gij dan? NED. HERV. KERK Beroepen te Zeist: J. Jongerden te Harderwijk; te Klaaswaal: H. Har- kema te St. Philipsland; te Lisse: B. C. de Gelder te M aasdijk; door de gen. synode der nhk tot pred. voor buitengew. werkz. (legerpred.): H. v. d. Berg, kand. te Utrecht. Aangenomen naar Genderen en Doeveren: A. A. A. Prosra an, kand. te Utrecht, die bedankte voor Ever- dingen (toez.); naar Farnsum- Oosterhoek-Meedhuizen: H. Henge- veld te Doesburg; naar Baarn: H. Ommering te Glanerbrug. Bedankt voor Puttershoek: C. van Andei te Heteren; voor Stolwijk: C. den Boer te Wageningen. GEREF. KERKEN Beroepen te Monnickendam en te Haarlem-Z.: G. C. v. d. Kamp te Hillegom (voorheen chr. geref. predi kant). Aangenomen naar Heerde A J. J. Knotters te Ansterdan. Esquivel Het Fonds Latijns Amerika (Kerk en Vrede) houdt vrijdag een stille wacht voor de Argentijnse ambassa de in Den Haag van half vier tot half zes om er bij de Argentijnse ambas sadeur op aan te dringen dat Adolfo P. Esquivel wordt vrijgelaten. Hij is coördinator van de Dienst vrede en gerechtigheid, een overkoepelend orgaan van geweldloze basisgroepen in Latijns Amerika. Esquivel werd gearresteerd, toen hij zijn paspoort dat verlengd moest worden, kwam afhalen. Esquivel is betrokken bij de campagne voor de mensenrechten, die de aandacht wil vestigen op het 30-jarig bestaan van de universelen verklaring van de rechten van de mens. Lefebvre De dissidente rooms-katholieke aartsbisschop Marcel Lefèbvre heeft opschudding verwekt onder de hoogste adellijke kringen in Rome, door een uitnodiging te aanvaarden van prinses Elvina Palavicina, die ln een kapitale villa op de Quirinaal- heuvel woont temidden van een rij ke kunstcollectie. De prinses heeft 400 mensen uitgenodigd voor de re de, die aartsbisschop L. fèbvre zal houden over de kerk na het concilie. Ex-koning Umberto heeft nog ver geefs getracht de prinses op andere gedachten te brengen, maar zij zegt dat haar actie voortkomt uit liefde en trouw tot de kerk en haar leer. van de twee kerken te streven. Beze mer: geen eenheid forceren, die in wezen een schijneenheid is, waar door meer wordt afgebroken, dan opgebouwd, Runia: niet aan elkaar plakken, want dan komen er op de plaats van het plakken later nieuwe breuken; pas fusie als alle kerkleden dat kunnen meemaken, want anders maken wij medechristenen kerke lijk dakloos. Wat dan? Runia: Belangrijker dan organisatorische eenheid (die ook de dood in de pot kan betekenen) is het samen optrekken, elkaar beproeven door samen te bidden en te werken. Zoek elkaar op het grondvlak, want daar moet het gebeuren. Van boven wel leiden en stimuleren, maar voor al niet opjutten. Bezemer: Samen onderweg leeft lang niet zo in de gemeenten als vaak gedacht wordt. De jeugd blijkt niet zo vooraan te lopen, als men aanvankelijk veronderstelde. Men is niet op elkaar afgestemd. Bij con tact loopt men veelal om de kernpunten van Schrift en belijde nis heen, tenzij daarover gelijk ge dacht wordt. Maar toch is het stop pen niet verantwoord. Wij kunnen veel van elkaar leren, hebben elkaar nodig. Integratie kan een weg van zeer lange adem zijn. Dat zullen we moeten opbrengen. DEN BOSCH Wanneer een priester meent ouders te moeten weigeren hun kind te dopen, dan moet hij zijn redenen daartoe heel duidelijk kunnen maken. „En zolang zulke motieven niet helemaal op heldere en duidelijke gegevens stoelen, zou ik niet gemakkelijk durven weigeren," aldus bisschop Bluyssen van Den Bosch in een ontwerp-nota over „de pastoraal van de uitnodiging en de initiatiesacramenten". De Bossche bisschop heeft deze nota reeds doorgesproken met de pries ters van zijn bisdom. Hij legt zijn ontwerp thans ter beoordeling voor aan de diocesane pastorale raad, die 21 juni bijeenkomt. Het is de bedoe ling van de bisschop een bisschoppe lijk schrijven aan dit onderwerp te wijden. In zijn algemene inleiding zegt de bisschop, dat veel gelovigen kritisch afstand van de kerk hebben geno men of het vertrouwen in de kerk hebben verloren. Anderen hebben veel reserves of houden zich nauwe- door Willem Vogel Onder de kop .Liedboekdag ln duplo" heeft de (her vormde) commissie voor de kerkmuziek in haar blad „Musica pro Deo" de Liedboekdag 1977 aangekondigd. Het betekent dat dit kerkzang-festijn dit jaar op twee plaatsen tegelijk gehouden zal worden, namelijk in de Grote Kerk te Goes en ln de Walburgkerk te Zutphen; de gekozen datum is 11 Juni. Behalve de commissiele den-zelf zijn ook plaatselijke voorgangers en voorzan gers in de opzet en de uitvoering betrokken. Bovendien komen er gast-cantorijen: in Zutphen de' Leeuwardercantorij onder leiding van Jan Veninga en In Goes de cantorij van de Laurenskerk te Rotterdam, geleid door Barend Schuurman. De prachtige orgels worden bespeeld, respectievelijk door Bert Matter en Kees van EerseL Wat gebeurt er nu op zo'n liedboekdag? Welnu, het begint om half elf met de koffie; om elf uur een kort openingswoord, waarna het zingen aanvangt: Psalm 18 ditmaal. Behalve éénstemmig worden er ook liederen méérstemmig gezongen en het is al bijna een traditie geworden dat er ook een lied als achtstemmig dubbelkoor op het programma prijkt; de muziek daar voor wordt de deelnemers tevoren toegezonden. En leder Jaar wéér blijkt dat te kunnen en blijkt dit ook mensen, die nog nooit ln koren hebben gezongen, tot enthousiasme te brengen. Zingen dan alle liederen uit het Liedboek zo gemakke lijk weg? Welnee! Gelukkig niet. Er wordt wel eens gemopperd dat sommige melodieén moeilijk zijn en niet zo voor de hand of beter, niet zo voor ln de mond liggen; ik zal de laatste zijn die dit tegenspreekt, maar tegelijk herinner ik me een woord van dominee W. Barnard, die eens waarschuwde voor „de iinzemoes van (te) gemakkelijk klinkende melodi eën"! Je mag best eens ergens moeite voor moeten doen en er zijn dan ook tal van liederen, die hun geheim pas prijsgeven na grondige oefening; het blij ken soms de beste te zijn en dfe oefening zit ook in het pakket van de Liedboekdag. Op een koor had ik eens een (ouderling) voorbidder, die aan het begin van de repetitie bad voor de dirigent en het koor. dat we goed en aandachtig zouden stude ren, zodat we en nu denkt u, lezer, misschien dat er dan kwam „straks een mooie uitvoering kunnen geven", maar nee, hij zei: „zodat wij Uw goedheid zien!" Wie komen er naar de Liedboekdag? Zeker wel een uitgezochte schare? En alweer zeg lk: gelukkig niet. Wie er komen? Jan en Alleman! Individuele deelnemers, groepen van vijf, zes, zeven personen en ook voltallige kerkkoren of cantorijen. Men betaalt een deelnemersprijs en krijgt o.m. daarvoor In de pauze een lunchpakket met koffie. Er is ook een 12-mlnuten-toespraak, te Goes door prof. dr J. P. Boendermaker en te Zutphen door ds. W. H. Melles; op beide plaatsen wordt de dag besloten met een dienst van Schrift en Tafel, waarin het gestudeer de toegepast en op z'n plaats wordt gezet, een dienst die om ongeveer vijf uur zal eindigen. Allen, die eerder geweest zijn, beschouwen de Lied boekdag als een jaarlijks evenement, dat ze niet graag meer zouden willen missen. Wie mee wil doen, kan zich nog opgeven graag zo spoedig mogelijk door overmaking van 12,50 per persoon, op postgiro 3742120, t.n.v. de Commissie voor de Kerkmuziek, Acacialaan 56, Groningen; op de girokaart vermelden of het gaat om de Liedboekdag Goes of Zutphen. Men krijgt dan de muziek en het programma, dat tevens bewijs van toegang is, thuisgezonden. Willem Vogel is cantor-organist tc Amstelveen en (o.m.) componist van de (geliefde) melodie van Lied 301. Op de foto: leden van het Haags Jeugdkoor van Marius Borstlap, op de Liedboekdag 1976 te Utrecht. Anglicanen beslissen over vrouwen in ambt LONDEN De komende synode van de Kerk van Engeland volgend Jaar november, zal onder meer spre ken over de toelating van vrouwen tot het priesterambt. Twee Jaar gele den besliste de synode dat er geen theologische bezwaren bestonden tegen de vrouw in het ambt. Aan de bisschoppen werd opgedragen, een tijdschema te ontwerpen voor de verdere behandeling van de kwestie, die vooral van Invloed ls op de ver houding met de katholieke kerk. Voordat de zaak ln de synode in behandeling wordt genomen, kun nen eerst de andere anglicaanse ker ken om raad gevraagd worden, die voor de Lambeth conferentie vol gend Jaar naar Engeland komen. Naar verwachting zullen de 42 bisschoppen en negen hulpbisschoppen van de kerk van Engeland aan de synode voorstellen uit te spreken dat er geen enkele hindernis meer bestaat voor de aan vaarding van de vrouwelijke priester. Van een onzer verslaggevers UTRECHT Samen-op-weg, een voortreffelijke gedachte, maar dan lang, want samen-in-één-huls, daarvoor is de tijd voorlopig nog niet rijp. Dat was de merkwaardig eensgezin de conclusie van de hervormde en de gereformeerde spreker op de confe rentie, die de confessionele vereni ging ln de hervormde kerk gisteren hield over de verhouding hervormd- gereformeerd. „De confessionele ver eniging heeft eertijds aan de wieg van de doleantie gestaan en gestre den. Zal zij binnenkort aan het graf van de doleantie staan?" had secre taris ds. C.W. Corts ln de aankondi ging van deze conferentie geschre ven. Twee sprekers waren gevraagd: de gereformeerde prof. dr. K. Runia uit Kampen en de hervormde predi kant dr. C. Bezemer uit Scheve- ningen. Eensgeestes Aangezien het zetprocédé van deze krant al in voUe gang zou zijn, wan neer dr. Bezemer zijn referaat zou uitspreken, kreeg uw verslaggver de gelegenheid, Bezemers referaat al 's middags te lezen, terwijl de beurt nog was aan prof. Runla. En de merkwaardige gewaarwording daar bij was telkens weer, dat men Beze mer lezend en tegelijk Runla horend, de indruk kreeg, dat een en dezelfde aan het woord was, zo leken de twee betogen ln opbouw en conlusies op elkaar. Hoe eensgeestes echter, ln fusie op korte termijn tussen beider kerken zagen belde sprekers niets. Belden stelden vast, dat de vloedgolf van de secularisatie veel van de pro blemen tussen hervormd en gerefor meerd betrekkelijk heeft gemaakt, maar dat dat nog geen recht geeft om te doen, alsof er Ineens geen problemen meer zijn. Belde sprekers constateerden, dat de zaak van het belijden nog steeds een knelpunt is tussen hervormden en gerefor meerden. Belde sprekers noemden de vrijzin nigheid, zeiden dat de vrijzinnigheid van nu natuurlijk de vrijzinnigheid van vroeger niet meer is, en stelden vast, dat de vrijzinnlgheld-nleuwe- stljl ook ln de gereformeerde kerken aanwezig is en groeit. Bonders Prof. Runia noemde ln zijn referaat vervolgens de gereformeerde bond als knelpunt voor het samen-op- weg-gaan van gereformeerden en hervormden. „Wij, gereformeerden, vinden Iets krampachtigs ln de wij ze, waarop de gereformeerde bond met de belijdenis, omgaat". Hij stel de vast. dat de bonders ook niet bepaald met verlangen naar de te rugkeer van de gereformeerden in de hervormde kerk uitzien en dat vond hij niet zo mooi. Hij had de Hervormd Nederland Deze week in Hervormd Nederland o.a.: De wondere wereld van de ortho doxe kerken De, Bulldozer-ontwikkeling van India Dr. van den Heuvel over het anti racisme programma De rust aan de universiteiten is slechts schijn Ik abonneer mij op HN vraag een proefnummer Naam: Straal:1- Plaats: Tel. nr.: Ab. pnjs 31.- per haltjaar Zonder postzegel verzenden aan Antwoordnummer 1776 Den Haag. Bellen kan ook: 070 - 512111 HN Ie ook »n de toeae verkoop ver- MfcDMf ré 15 Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Tales 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel. 05200-17030

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2