obert Long: 'Als het erop ankomt is iedereen eenzaam' Israël, een 'testcase' 'k Heb niks om aan te trekken' UW PROBLEEM 00K HET ONZE Testreactor ligt nu stil VARIA Trouw/Kwartet n iger wil niet belangeloos door het leven walsen r Fred Lammers LLEM „De mensen wil- iag glitter zien. Dat merk ii in de belangstelling die er jat voor bladen als Privé, irtiest moet je aan een be de image voldoen, die niet juwe is. Je moet het leven in dat voor je bedacht n it Wie dat willen doen ten dat voor zichzelf we- maar het is niets voor mij. ril mezelf zijn." >ert Long roert in zijn koffie in laarlemse hotel waar we met r hebben afgesproken, en zegt: irobeer eerlijk te zijn, hoewel ïaal echt is het nooit. Je bent er altijd op bedacht dat bepaalde l0 n niet kunnen. Als ik bijvoor- graag uit mijn neus eet. zal ik egenover jou niet doen." rt mag dan het neuspeuteren in ■^■Ischap nalaten, over het alge- gaat hij rustig zijn gang, niet mmmn wat betreft zijn liedjes maar net zijn kleding. Na jarenlang in erpak te zijn opgetreden kwam ■daofi zijn nieuwe show waarmee hij net ogenblik door het land trekt, in ns in een keurig kostuum op het |um. „Ik zég de mensen denken, dt: fcter zeiden ze het ook tegen me: raar, dat was toch die alternatie- ongen. Ze waren duidelijk in ver eniging gebracht. Omdat ik andere «ten aan had dan ze gewend wa- ustö was ik niet meer herkenbaar, ve taal van iemand in spij- jroek klinkt anders dan van ie- id in een geruit kostuum. Je »t volgens een bepaald patroon in waar je niet van af mag wijken. 1 gaat met praten net zo. Als je zegt wat er van je wordt ver- it is het goed. Dat zie je als voor de televisie worden trviewd. Ze gaan dan ineens indstaal spreken, praten hun •rs na. Ze hebben dan ,een eisen- t op tafel gelegd', terwijl ze nauwelijks weten waar het alle- om gaat." h napraten bezondigt Robert zich De liedjes die hij zingt en zelf Irijft, zijn niet zo maar liedjes. Ze ibben inhoud. Veel zaken die niet Ippen zet Robert, vaak een beetje l, op een rijtje. „Maar daaruit mag L'et opmaken dat ik het leven lolletje vind. Het is voor mij nlijk tot nu toe erg plezierig st. Het leven in het algemeen je echter niet zo vreselijk leuk en, omdat er een hoop rotzooi wereld is waar je niets aan kunt jij niet en ik niet. Al dat on eerst in Vietnam, nu in Afrika, at er zo machteloos tegenover! moet je er. gericht- iets aan ren te doen. ioriteiten heb in het leven drie prioriteite'A teld: mijn naaste, de mensen ir ik direct mee heb te maken; de I wijdere omgeving en de wereld, ft dat laatste aangaat doe ik iets Ir de leprabestrijding. Daarmee ik min of meer toevallig in con- gekomen en daaraan geef ik nu deel van het geld dat ik met in verdien. Niet omdat ik zo'n mens ben, maar ik wil niet igeloos door het leven walsen, wil wat doen voor anderen, ihien wel omdat ik het zo goed I, want daarvan ben ik me dage- bewust. Mogelijk is dat een itelijk trekje in me van: het gaat ik probeer eerlijk te zijn. me zo goed, dus ben ik verplicht er iets tegenover te stellen." Al is Robert christelijk opgevoed, het geloof betekent nauwelijks meer iets voor hem. „Die christelijke op voeding raak je echter niet meer kwijt. Er blijft toch altijd wel iets hangen van: God-weet-en-ziet-alles. Daar kom Je niet meer vanaf en ik weet ook niet of dat hoeft. Ik heb niets tegen religie, wel als het opge drongen wordt." Weinig vrienden Die Jeugd van Robert speelde zich voor een groot deel af in het Gelder se Ederveen. „In dat dorp, waar de mensen een stil en godvruchtig leven leidden, ver van dat moderne gedoe in de grote steden, woonde ik van mijn vierde tot mijn twaalfde jaar. Ik heb er een prima tijd gehad. Ik heb er dan ook geen nare herinneringen aan, al had ik er weinig vrienden, want hoewel ik het dialect dat ze er spreken, gauw overnam, bleef ik in de ogen van de mensen daar een stadse jongen. In Utrecht, waar mijn vader woonde mijn ouders waren gescheiden had ik meer relaties." Robert woonde bij zijn moeder, die overleed toen hij twaalf jaar was. Hoewel het geen prettige ervaring is in een ontwricht gezin te moeten opgroeien zegt Robert daarover: „Het heeft mij persoonlijk geen kwaad gedaan. Het verplichtte me al jong na te denken over dingen die voor anderen vanzelfsprekend zijn, zoals het gezag van ouders. Van dat gezag was bij mij geen sprake, om dat ik zag dat mijn vader en moeder er in hun leven zelf niets van terecht brachten." Roberts vader is ook al lang over leden, en hoewel hij vroeger dikwijls met hem in de clinch lag, zou Robert nu graag nog eens met hem hebben willen praten." Ik weet niet of dat gelukt zou zijn, maar je leert bij het ouder worden. Dingen die ik vroeger van mijn vader verwerpelijk vond, vind ik nog niet aanvaardbaar, maar wel begrijpelijk. Je kunt de tijd he laas nooit terughalen. Ik denk achter af vaak: jammer dat ik het toch niet even tegen mijn ouders kan zeggen." Het is Roberts ervaring dat bij het ouder worden steeds minder dingen belangrijk worden. „Een Jaar of acht geleden, ik was toen even in de twin tig, heb ik me vreselijk druk ge maakt over het kopen van kerstboomballen. Ik wilde zilveren ballen, een vriend van mij blauwe. Toen we daarover aan het ruziën waren, dacht ik ineens: als hij nou graag blauwe ballen in die boom wil hangen, waarom dan niet. Wat maakt dat uit, het is toch maar voor een paar weken! Is het nou belang rijk daar Je tijd aan te verknoeien? Dat is zo maar een voorbeeld dat me te binnen schiet, waar ik nu geen punt meer van zou maken." Eenzaamheid Als ik Robert vraag wat voor hem belangrijk is zegt hij: „Mijn relaties tot andere mensen. Bij de gratie daarvan besta ik. Van eenzaamheid heb ik geen last, al is als het erop aankomt iedereen eenzaam, omdat niemand wezenlijk in staat is tot elkaar door te dringen. Je gaat ook alleen dood, hoe óneenzaam Je ook denkt te zijn." Robert wacht even en zegt dan: „Maar eenzaamheid is voor velen een groot probleem. Dat merk ik aan de brieven die ik krijg van men sen die op mijn liedjes reageren. Het verbaast me hoe mensen ertoe ko men over intieme zaken aan een vreemde te schrijven. Het zijn dui delijk mensen die hun hart bij nie mand kunnen uitstorten. Als ik weer zo'n brief krijg, denk ik vaak: mens, wat moet JIJ vreselijk alleen zijn. Maar ik kan er ook weinig aan doen. Ik ben niet in staat mensen op een afstand te helpen. Je zou eigenlijk al die mensen persoonlijk moeten op zoeken. Soms doe ik dat ook, anders schrijf ik een brief." Veel van die brieven gaan over sek suele problemen. „Dat mensen niet in staat zijn een van de meest funda mentele dingen in het leven met hun naaste omgeving te bespreken is iets dat mij droef stemt," vindt Ro bert. „Seksualiteit is nog steeds een groot taboe. Het is alleen nuttig als het economisch gebruikt kan wor den, verder bestaat het niet en doe je het stiekem." Taboes Robert maakt er ook in zijn liedjes geen geheim van homoseksueel te zijn. Vandaar dat velen die hem schrijven in dezelfde omstandighe den verkeren. Hoewel er de laatste tijd ook op dit terrein meer ver draagzaamheid komt, is er volgens Robert over de hele linie gezien nog sprake van onbegrip." Vooral in de kleine gemeenschappen is het een probleem. Daarom denk ik vaak als ik mensen moed inspreek: jij hebt gemakkelijk praten, jij bent be kend, van Jou pikken ze het wel, want een kunstenaar is toch gek." Die seksuele taboes stelt Robert In veel van zijn liedjes aan de orde. „Ik zing waarvan ik op het ogenblik vind dat ik moet zingen. Over vijf jaar kan ik er wel anders over den ken. Misschien ben ik dan ook wel door de hand Gods gegrepen. Ik geloof dat bij elke leeftijd een be paalde mening hoort. Mensen die tien jaar dezelfde mening houden moeten eigenlijk naar een gesticht. Goed kan dat in elk geval niet zijn, want er verandert dagelijks zoveel om je heen. Degenen die in de provo- tijd in de voorste gelederen stonden, zitten nu op kantoor of leggen de metro aan. Dat wil nog niet zeggen dat waar zij toen mee bezig waren verkeerd was. Iedereen mag zijn me ning hebben. Ik geloof in een grote dosis van egoïsme. Dat zegt de bij bel in feite ookO heb uw naaste lief als u zelf.. Als Je zelf niet gelukkig bent kun Je een andere niet gelukkig maken. Als ik me goed voel, ben ik in staat jou Je ook goed te laten voelen." Radio Als we later door Haarlem lopen zegt Robert: „Ik heb een fantastisch leven. Ik ben heel gelukkig, maar ik heb er hard voor gewerkt en dat doe ik nog, al ben ik niet zo f antiek om te zeggen: mijn beroep is mijn leven. Ik wil ook tijd overhouden voor andere zaken: gezellig een avondje kletsen, een beetje wandelen met mijn twee honden, lezen, wat t.v. kijken en totaal nieuwe dingen zoals radiopro gramma's maken, wat ik in de maand Juni ga doen als ik vier zater dagen het programma ZO ga verzor gen. Al ben ik vanaf mijn veertiende jaar microfoons gewend, ik wil wel eens kijken hoe je radio maakt. Dat is moeilijker dan je denkt, dat heb ik al wel gezien." Toen Eva Hoornik bij uitgever Andreas Landshoff de Amerikaanse bestseller „Cheap Chic" onder ogen kreeg, was ze direct razend enthousiast. Samen met fotografe Anna Beeke maakte ze een fraaie Hollandse uitgave van dit boek, waarin een derde van de Amerikaanse versie werd bewerkt en vertaald en tweederde, in dezelfde sfeer, gericht is op creatieve Hollandse mode. mensen die over kleren praten en laten zien wat ze het liefst zelf dragen. Over een aantal uitspraken is bijna iedereen het eens. Het doet er niet zoveel toe of Je op een spijkerbroek van C&A een tweedehands hemd draagt, onder een blazer van Yves St. Laurent met aan Je voeten laarzen van De Lange, zolang Je Je er lekker in voelt en Je er van overtuigd bent dat het je geweldig staat. Goede basiskleren van natuurlijke materialen (katoen, zijde en wol) zijn erg belangrijk; het hoeft nooit veèl te zijn. Juist door oud en iets perfects nieuws te combineren bereik je vaak schitterende effecten. Het is daarom zaak de inhoud van de klerenkast goed in het hoofd te hebben voor Je Iets gaat kopen waar je misschien binnen een paar weken op bent uitgekeken. Aan verschillende onderwerpen zijn speciale hoofdstukken gewijd, zoals de Klassieken, Accessoires en Sportkleren. Erg leuk is het deel over de oorsprong van folklore uit de hele wereld; verteld wordt waar Je in verschillende landen op moet letten en wat Je er kunt kopen. In „economie in de mode" vertelt de Amerikaanse Ingeborg Day over haar kosten (per keer dragen) systeem, dat ze heel consequent doorvoert. Ingeburgerde mode, zoals legerhemden, werkmans kleding en antieke en tweedehandskleren, is uitvoerig opgenomen in'k Heb niks om aan te trekken". Het is leuk te weten hoe progressieve Nederlandse ontwerpers denken over mode en welke kleren ze zelf graag dragen. Frank Govers zegt onder meer: „Bij mijn Haute Couture collectie heb ik me nog nooit afgevraagd wie dat aan zal trekken of wie dat moet dragen. Die luxe wil ik me permitteren." Daar staat dan tegenover dat hij ook een zeer betaalbare mooie confectie-coUectle maakt die voor veel vrouwen draagbaar is, waar dezelfde tendenzen in zitten als in zijn couture. Tal van mensen in en om de mode, zoals journaliste Jeanne Roos, tekenares Marte Röling, ontwerpers Puck Hans. schoenmaker Jan Jansen en fotograaf Paul Huf komen in 'k Heb niks om aan te trekken" aan het woord. door dr. C. Rijnsdorp Prof. H. van Praag, de veelzijdige Joodse geleerde en opvallend vruchtbare auteur, is er weer met een nieuw geschrift. Het zijn vier lezingen, met achter elke lezing vragen en antwoorden. Het onderwerp is Jeruzalem. De titel luidt: De vier gezichten van Jeruzalem (uitgave H. Meulenhoff, Baarn, 64 dichtbedrukte blz„ prijs 7,50). Het gaat over het Jeruzalem van de belofte, van de vrede, van de eenheid en van de overwinning van het lijden. Dit klinkt vaag en abstract, maar de inhoud is allesbehalve zweverig. Wèl getuigend van een ln Joods geloof gefundeerd idealisme. Het zijn voor de vuist gehouden toe spraken, waarvan de tekst allicht wat bijgeschaafd zal zijn. De antwoorden op de vragen doen ln belangrijkheid voor het gesprokene niet onder. De Inhoud is zo rijk, dat weergave daarvan in een krante- verslag het beeld alleen maar verte kenen kan. Laat ik liever een impres sie geven, zoals die zich na de lectuur in mijn herinnering heeft gevormd. Eeuwenlang heeft de gedachte ge heerst, dat het christendom het Jo dendom verving. Desnoods kon men het stellen zonder het Oude Testa ment. Nu het constantijnse kerktype in verval is, en dan vooral na de tweede wereldoorlog, is de betekenis van het Jodendom voor het christe lijk geloof opnieuw ontdekt. Men zal hier tegenwerpen, dat met name het calvinisme een sterk oud testamentische inslag heeft, zozeer zelfs dat Joden er zich tot op zekere hoogte in herkennen. Het grote ver schil is evenwel, dat ln het gerefor meerde klimaat alles wat op de Mes sias wijst, uiteraard op Jezus van Nazareth is toegepast. De rest wordt vergeestelijkt of men doet een keus uit datgene ln de profetische boe ken bijvoorbeeld wat het meest aanspreekt. Zelfs de aardrijkskundi ge namen hadden een stichtelijke klank. Het bekende oude vrouwtje voelde zich al bij het woord Mesopo- tamlë gesticht. Denk ook aan Pniël, Rehoboth enz. Vinger Toen ln de eerste wereldoorlog Pa lestina in het nieuws kwam, zagen we, mèt onze dominee, de vinger van God de wijzers van de klok verzet ten. De bijbelse namen werden weer concreet. Die schok is allang ver werkt. nu Israël een staat is en de aardrijkskundige namen politieke betekenis hebben gekregen. (Zo is ook Japan niet meer het land van de rijzende zon en Korea het land van de kalme morgen. Al wat ver en sprookjesachtig was, is nu dichtbij, problematisch en dreigend.) De kerk ziet Israël weer. Maar ook Israël ziet de kerk. Van Praag zegt ergens in zijn boek, dat toen de Jo den levend werden geroosterd, Jood se geleerden zich Intensief bezighiel den met de persoon van Jezus. Jezus als Jood wordt volkomen aanvaard. Wel bleef Martin Buber Jodendom en christendom zien als twee ver schillende wegen, maar Van Praag heeft veel meer oog voor de onder grondse verbondenheid. Hij ziet Je zus als een messlas, niet als de Messi as. Maar hij staat zo begrijpend ten aanzien van het verschijnsel chris tendom, dat ook dit boek weer heel belangrijk is om in de joodse wijze van denken en voelen door te drin gen. voorzover ons dat tenminste, gezien onze eeuwenoude christelijke traditie, gelukken kan. Opvallend Van Praag is goed thuis ln het Nieu we Testament. Hij kan het zo goed met Lukas vinden, dat hij meent niet met een griek of romein, maar met een Jood te doen te hebben. Nu is het inderdaad opvallend, hoezeer Lukas zich In de Joodse geloofs-, gevoels- en gedachtenwereld heeft ingeleefd. Daar zal de omgang met Paulus niet vreemd aan geweest zijn. Jeruzalem is voor Van Praag tegelijk een histo risch gegeven, het centrale Joodse symbool, tevens de heilige stad voor christenen en moslims, maar en daarin mondt het boek uit politiek een onopgeefbaar bezit. Vóór 1948, zo oordeelt hij. heeft er nooit een ander bewust palestijns volk bestaan dan het Joodse. Pas na 1948 ontwikkelden de Arabische Pa- lestijnen zich tot een soort tegen- volk. Jeruzalem, zo vervolgt hij, is sinds 1850 een stad met een overwe gend Joodse bevolking. „ZIJ die spre ken over een Arabische meerderheid ln het oorspronkelijke Palestina, die nen dan ook de joodse meerderheid in Jerusalem te erkennen" (blz. 60). „Israël is de testcase der wereld" (63). Van onze redacteur wetenschappen ARNHEM Nederlands meest bui tenissige kernreactor is na drie Jaar onderzoek volgens plan bulten wer king gesteld. Het is de KEMA sus pensie-testreactor (KSTR) op het terrein van de samenwerkende elektriciteitsbedrijven in Arnhem. De reactor werkte volgens een nooit eerder beproefd systeem waarin de splijtstof, in de vorm van heel kleine korreltjes, in het koelwater zweeft en mee wordt rondgepompt. De gro te inspirator van het ontwerp, waar van de kansen zeer verschillend wer den beoordeeld, was de intussen ge pensioneerde KEMA-directeur prof. dr J. J. Went Het testmodel KSTR kwam op 22 mei 1974 ln bedrijf, nadat het verlenen van een vergun ning door actiegroepen langdurig was bestreden. Het maximale ver mogen van 1000 kilowatt was niet Interessant om elektriciteit mee op te wekken, en werd in de vorm van warm water ln de Rijn afgevoerd. Het project werd door de elektrici teitsbedrijven uit eigen middelen, dus uiteindelijk via de elektrici teitstarieven, gefinancierd. Eventu ele verdere ontwikkeling van het principe zou een zo omvangrijk pro ject zijn dat dit alleen in internatio nale samenwerking zou kunnen wor den aangepakt. Daarop lijken geen vooruitzichten te bestaan. Volgens een verklaring van de KEMA heb ben de elektriciteitsbedrijven dank zij het project ruime kennis opge daan op het gebied van de kerntechniek, materialenkennis, kwallteltgsbewaklng en het werken met en behandelen van radioactieve stoffen. Met een afsluitend oordeel over het onderzoek zal nog enige tijd zijn gemoeid. VRAGEN uitsluitend in envelop eturen nser postbus S07. Voorburg Per vroeg sen gulden in postzegels het liefst In woorden vsn SS en 45 ets bi|voegen. en beslist niet son de buitenkom opplskken Geheimhouding verzekerd Brletkssrlen worden teai|de ge'egd tAAG: Ik heb een werkje van >uis Apol. Als dit een bekende ihilder was, van wie werk in een useum te zien is, in mijn buurt totterdam) zou ik dat graag eens lan bekijken. NTWOORD: Lodewijk Franciscus Sndrlk (Louis) Apol (1850-1936) is een zeer bekend en gewaar- erd schilder en veel van hem is in isea te zien. In Boymans is een nerlandschapje van hem en in t Mar. Mus. Prins Hendrik, beide Rotterdam is een schilderij, voor- ilende de Noordelijke IJszee met Hem Barendsz 1888). Apol werkte ruime tijd op Spitsbergen en op le andere plaatsen in Europa, aar hij medailles verwierf. Hij was erling van J. J. Hoppenbrouwer en Startenbeker. Onze vra- instelster maakte haar veront- ïuldigingen over haar hand- irlft: Ze is 80 en dan gaat het wel ns moeilijk. Ik ben er best tevre- an over: och, als alle briefschrijvers 1 duidelijk zouden schrijven, al was it alleen maar hun naam en adres! IAAG: In: Brieven van lezers d.d. mei schrijft een abonnee over itelbranden. Ik neem. zo stelt de lonnee. in mijn koffer altijd een uw mee. maar vanwege de zwaarte ln het voor mij niet langer dan 6 m. In In het stukje van ds. Mees Drdt echter verteld over lichter ateriaal. Hoe heet dit en waar is ït verkrijgbaar? NTWOORD: Touwladders van ny- nmateriaal (zaken voor bootacces- ►ires) zijn te kort en te zwaar. De randweer gaf me een paar adressen m firma's van kleine redmiddelen. Pie firma's bleken helemaal niet op t materiaal ingesteld tc zijn Bij de firma Neef, Raadhuisstraat 32-40 te Amsterdam, tel. 020-242570 of 020-244005, heeft men een berg be- klimmerstouw. Pe meter ƒ4,25 of 3,75 te koop in stukken van 30 en 40 m. Daar hoort dan nog wel zo'n ijzeren driehoekje bij voor de ven sterbank dat komt van de ijzer winkel. De toestand, waarin men zich naar beneden kan laten zakken, vergt driemaal zoveel touw. Beide methoden vereisen veel oefening (geplaatst 15 oktober 1976). VRAAG: Is het mogelijk de oor sprong en de tekst van het liedje .Wittington, keer weerom", uit te zoeken? ANTWOORD Omstreeks 1400 ging een kleine Londense jongen de wij de wereld in met z'n enige eigendom, een poes, op zijn schouder. Toen hij in de buurt van Highgate Hill geko men was. kon hij alleen nog maar heel stil aan de kant van de weg zitten en de poes aaien. Boven hem begonnen de Bow bells te lulden (St Mary de Arcubus, de eerste kerk in Londen die gebouwd is op „arcus" of „bows" stenen bogen). „Turn again. Wittington, Thrice Mayor of Lon don". En Dicky had genoeg gezien van de wereld, keerde terug, vond een beschermer, werkte hard en werd op den duur Sir Richard en Inderdaad driemaal (anderen zeg gen viermaal) Lord Mayor. Op de plaats, waar hij gezeten heeft, werd een monumentje opgericht (1964) voor Dicky en z'n poes. Er valt in die buurt nog meer te bekijken: Crom well House, waar Oliver woonde. Arundel House, de woonplaats van Francis Bacon en het kerkhof, waar het graf van Karl Marx te vinden is, kortom: men kan daar geen stap doen, zonder het verleden tegen te komen. Lang geleden liepen we als kleine kinderen met een wandelstok en onze poes in de tuin; een broertje sloeg met een stok op een teil en zong: „Wittington, keer weerom, Burgemeester zul je worden, Burge meester zul je zijn, Wittington, Lord Mayor van Londen". Andere cou pletten zijn me niet bekend, want op dat ogenblik begon de kat te krab ben en moesten we ophouden met het lawaai. Kleinkinderen kunnen (net als wij vroeger) eindeloos vra gen over dat jochie metz'n poes en ik moet u wel bekennen dat we alle gefantaseerde lotgevallen die we bij het naar bed brengen vertellen niet graag in deze rubriek zouden willen afdrukken. VRAAG: Dit jaar valt Pinksteren op 29 ei. 30 Mei. Op welke jaren in het nog verse verleden en in de nog nabije toekomst is dit weer zo? ANTWOORD: In 1898, 1955, 1966. in dit jaar. Daarna hebben we een beetje zitten rekenen en kwamen uit op 2039, 2050, 2061 en 2072. VRAAG: We kregen een wandelende tak. Waar komt dit insect vandaan hoe leeft het en hoe plant het zich voort? ANTWOORD: Dit insect wordt on geveer 75mm lang, heeft geen vleu gels. Alle poten zijn even lahg. Leeft op Acacia, elk, kerseboom en klimop. De orde van de Phasmati- dae, waartoe de W.T. behoren, telt meer dan 2000 soorten, die bijna alle in tropische of subtropische streken thuis horen. Als ze in Europa voor komen, dan werden ze geïmporteerd met planten. Dat is het geval met een lid van de familie, die veelvuldig op de Scilly's voorkomt Het diertje dat u heeft is waarschijnlijk de Ca- rausius Morosus, een uit de tropen geïmporteerde variëteit De W.T. is vader en moeder tegelijk (Pharthe- nogenetisch) cn laat de eitjes zo maar vallen, bij tientallen tegelijk. Na een paar maanden komen de jongen eruit. Ze vervellen een paar keer tijdens de groei en lijken pre cies op de volwassen exemplaren. Zet uw jampotje maar open ln een terrarium. De benodigde takken en bladeren zijn gemakkelijk te vinden en de natuur zorgt voor de rest VRIENDELIJK VERZOEK: Nu U dit leest, hopen wij ver van huis, verder te revalideren en vacantie te houden. Vakantie komt van Vacare: leegmaken en leeg zijn. Ook van problemen. Onze assistente heeft In structie, slechts de dringende brie ven na te zenden, maar heeft ver klaard, gillend weg te lopen, als er iets levends uit een brief komt. Wij kunnen haar niet missen. Wil u daar aan denken? Uw brieven blijven op ons wachten tot de laatste week van Juni Hartelijk danken wij voor de mooie bloemen, kaarten en vriende lijke brieven, die wij tijdens onze ziekte en ook in de voor ons gezin zo bijzonder feestelijke tijd van u heb ben ontvangen. VRAAG: Enige tijd geleden kochten wij bij een antiquair een antieke schaal met bijbehorende vaas, vol gens hem van zilver. WIJ hebben onze bedenkingen: Er staan geen zilvermerkjes op. Wel het woord „Handarbeit" en 800. Zegt dit iets over het gehalte? ANTWOORD: Inderdaad is de schaal van zilver, echter niet van het gehalte dat ln Nederland gebruikt wordt. Hier wordt nl het gehalte 855-900 gebruikt. Het woord: „Hand arbeit" zegt wel waar uw schaal van daan komt VRAAG: Ik voel er veel voor na het beëindigen van mijn studie een paar jaar naar een ontwikkelingsland te gaan, b.v. Kenya. Maar voor ik me verbind, zou ik er graag eens van te voren gaan kijken. Heeft u enig idee, wat zoiets gaat kosten? ANTWOORD: Er bestaat een Kenya Voluntary Development Associati on. Deze KVDA organiseert werkkampen, waarbij de deelne mers zich verplichten twee kampen van 2 tot 3 weken elk, met een tussenruimte van twee weken mee te maken. Het eerste kamp is een acclimatisatlekamp en tamelijk Eu ropees. Na twee weken van individu eel, of met een paar kennissen rondtrekken komt het tweede kamp waar een verhouding van ongeveer drie Kenyanen tot een Europeaan is. Men bouwt In ver afgelegen dorpjes aan scholen. Ik raad u aan, als u belangstelling heeft voor deze kam pen. eens contact op te nemen met het SIW (8t. Internationale werkkampen) Willemstraat 7 Utrecht. Ook de Stichting Neder landse Vrijwilligers. Muzenstraat 30. Den Haag, kan u inlichtingen ver strekken over uitzending als vrijwil liger. VRAAG: Met veel genoegen las ik laatst in Trouw het artikel: De gijn van Hanna. Mijn vraag: Zijn er in het Nederlands boeken over het Jid- dlsj of de Invloed van het Jiddisj op onze taal? Antwoord: Met evenveel genoegen constateerden we, dat u een Interes sant artikel heeft bewaa WIJ zien altijd met een mengeling van ver driet en ergernis al die stapels kran ten, met een touwtje erom, klaar staan voor de kraakwagen. Nog af gezien van het feit, dat er nog iets' zeer nuttigs wordt gedaan met oud papier, verdwijnen daarmee stapels informatie, studie en. zonder meer. interessante artikelen, die in een plakboek verzameld, van groot be lang kunnen zijn. Er bestaat een Ned-Jiddlsch woordenboekje van H. Been uit 1967. Van dezelfde schrij ver is verschenen bij v. Gorcum. Assen, „Jiddische zegswijzenDeze boekjes vonden we in onze eigen openbare bibliotheek. In een Centrale openbare bibliotheek van een grote stad zal men ongetwijfeld wel meer kunnen vinden. Vraag: Naar aanleiding van een oude bijbelverklaring uit 1725 door Jo hannes Blreman. In de Christelijke Encyclopedie wordt zijn naam niet genoemd. Antwoord: Johannes Bireman, 1675- 1721, predikant te Boetzelaar en Kervenhelm (bij Kleef). 1704 hoogle raar te Herborn. 1710 predikant te Middelburg en professor aan de il lustere school aldaar. Hij behoorde tot de „Groene Coccejanen". Merkwaardig dat dit niet ln de chr. encyclopedie staat. Voor goede in formatie kan het geen kwaad dan maar eens in de „heidense en room se" handboeken te duiken. Wij be ginnen daar vaak mee. In dit geval is er nog meer te vinden ln de Neder landse biografieën.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 7