Manifestatie tegen oecumenische lauwheid ISn Zakrekenmachine voor nieuwe spaarders. ABN Bank 1 nr Weer zendingsfeest in Veenklooster Vijftig jaar „Geloof en kerkorde" Interview met Johan Galtung Kerkeraad: voorlopig geen voor lichting over Midden-Oosten Zolang de gijzelingen duren: elke dag avondgebed in Bussum VANDAA VOORBIJGANG T PREDIKANT 5 f OONDERDAG 26 MEI 1977 KERK Trouw/Kwartet >er door C. Michael de Vries Vanavond begint in Lausanne (Zwitserland) de viering van het feit dat vijftig jaar geleden de beweging Faith and Order'' (geloof en kerkorde) formeel begon met de eerste wereldconfe rentie over dit thema In 1927 kwamen eveneens in Lausanne ongeveer vierhonderd afgevaardigden uit 127 verschillende kerken bijeen met het doel. ..vast te stellen, boven alle controver sen. misverstanden en wederzijdse caricaturen uit, wat de ker ken in werkelijkheid met elkaar gemeen hebben en waarin de werkelijke verschillen bestaan". Men kan zeggen: niet meer, dus, dan een inventarisatie. Vandaag de dag lijkt dat weinig, maar in historisch perspectief was ..Lausanne 1927" een grote gebeurte nis: na vele eeuwen van gescheidenheid was het dan eindelijk mogelijk de bestaande verschillen althans te bespréken. In die zin was de conferentie een teken van hoop. Het was vooral aan twee anglikanen te danken, dat het zover kwam. Charles Brent was een anglikaanse bisschop, die als zendeling in de Fi- ilippijnen had ervaren, hoe de ge scheidenheid van de kerken de ver kondiging van het Evangelie in de weg stond Al vanaf 1911 stond hem een internationale bijeenkomst voor ogen. waar kerkelijke vertegenwoor digers zouden kunnen ingaan op vra gen van geloof faith") en kerkelijke ordening („order"). De eerste wereldoorlog vertraagde ook van deze plannen de uitvoering, •naar zelfs in die periode zette de Amerikaanse advocaat Robert Gar diner een omvangrijke correspon dentie voort, teneinde de kerkelijke leiders voor het plan te interesseren. Hijzelf zou het resultaat van zijn enorme inzet en toewijding niet meer beleven. Eerst in 1927 kon Charles Brent in zijn openingstoespraak de deelne mers voorhouden: „We zijn niet ge roepen tot controversen, maar tot een conferentie. een conferentie 's een middel om tot vrede te gera ken. controverse een strijdmiddel. Bij een conferentie hoort zelfverloo chening. controverse leidt tot zelfo verschatting. Enorm effect Lausanne 1927 heeft een enorm ef fect gehad, en een essentiële bijdra ge geleverd aan de oecumenische beweging. (In 1948 is „Faith and Or der" ondergebracht in de toen opge richte wereldraad van kerken). Wanneer nu omstreeks Pinksteren van dit jaar de al aangeduide vierin gen (met lezingen, een door de broe ders van Taizé georganiseerde pinksternachtwake, een via het Eu- rovisienet uitgezonden kerkdienst in de kathedraal, en een theologenbij- lAVVCnTgNTtS) Hervormd Nederland Deze week in Hervormd Nederland o.a Is de straal echt onveiliger ge worden' Hoe bereiken we de allerarmsten? Begin stort Israel in isolement Campagne tegen wapenhandel hard nodig. Bijbelse woorden niet herhalen maar vertalen. Ik abonneer mi| op HN vraag een proefnummer Naam- Straal Plaats Tel. nr Ab pri|S I 31.-- per hall|aar. Zonder postzegel verzenden aan Antwoordnummer 1776 Den Haag. Bellen kan ook: 070 - 512111 HN is ook In de losse verkoop ver krijgbaar TR 1 5 Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 eenkomst) plaatsvinden, zal het voornamelijk gaan om de vraag: Wat nu? Wat is er in werkelijkheid be reikt na die geweldige eerste impuls van 1927° Zijnde verwachtingen van toen in vervulling gegaan? Er is in derdaad een verbazingwekkende vooruitgang geboekt. Maar als het gaat om de fundamentele proble men. moet men constateren, hoe weinig er ten diepste veranderd is. Vanzelfsprekender Op de creditzijde zijn drie punten van belang. Ten eerste is de deelne ming aan het oecumenische gesprek zeer veel vanzelfsprekender en inten siever geworden. In 1927 waren er slechts enkele vertegenwoordigers van de orthodoxe kerken aanwezig, en dan nog voornamelijk uit de ker ken „in ballingschap". Ze waren randverschijnselen, die aan het eind van de conferentie in een soort min derheidsnota hun standpunten tot uitdrukking brachten. Vandaag de dag is het deelnemen van de ortho doxen van geheel andere aard en niet alleen getalsmatig. Ten tweede was het in 1927 door de toenmalige paus in de encycliek „Mortalium animos" roomskatholie- ke christenen verboden, zich met de oecumenische beweging in te laten. Ook hier zijn de verhoudingen gron dig gewijzigd. Roomskatholieke the ologen nemen als volwaardig lid deel aan alle studies van de commissie voor geloof en kerkorde. Belangrijker nog is het derde punt: de oecumenische horizon heeft zich. ook op dit gebied, verbreed tot op de Drie punten Dr. Luas Vischer. z.g. derde wereld. In 1927 zag men in Lausanne bijna uitsluitend Europea nen en Amerikanen (al maakten de paar vertegenwoordigers van de ker ken in India en China indruk op de vergadering, toen ze erop wezen, dat de meeste theologische geschillen de vrucht waren van een westerse cul turele ontwikkeling, waaraan ze in hun landen geen boodschap had den). Tegenwoordig echter zijn ver reweg de meeste uit de zending ont stane kerken onafhankelijk gewor den. en ze nemen in volle omvang deel aan de oecumenische beweging, waarin de westerse kerken niet lan ger het vanzelfsprekende centrum zijn, met de rest als een soort satel lieten daaromheen. Samenvattend: alle confessionele tradities zijn verenigd in de oecume nische beweging: kerken uit alle continenten nemen eraan deel. en als gevolg daarvan is er inderdaad al zoiets als een nieuwe, omvattende gemeenschap van kerken. Niettemin: het fundamentele pro bleem is nog steeds hetzelfde: de eenheid is nog steeds niet gereali seerd. Nu, evenmin als toen, staan de kerkelijke regels ons toe geza menlijk het avondmaal te vieren, ondanks de vérgaande theologische overeenstemming, die er sinds 1927 bereikt is. Integendeel: er is een tendens, zich terug te trekken op de traditionele confessionele stellingen. Vaker dan vroeger hoort men spreken over „de eigen identiteit", „de historische wortels" en dergelijke. Het lijkt wel of de kerken geschrokken zijn van hun eigen oecumenische moed. Kort gezegd: men vindt in het algemeen dat de consequenties van de over eenstemming maar door anderen getrokken moet worden. De kerken zijn wel op weg gegaan naar de eenheid, maar ze blijven halverwege staan en kijken bezorgd achterom naar de afgelegde weg. in plaats van naar voren te zien. Goed: we zijn niet meer, als vijftig jaar geleden, van de anderen gescheiden, maar we zijn ook niet met hen in volle ge meenschap. Triest! Dr. Lukas Vischer, de directeur van de commissie voor geloof en kerkor de, wil daarom „Lausanne 1977" zien als een manifestatie tegen de oecumenische besluitloosheid en lauwheid en als een oproep tot besluitvaardigheid. Hij geeft zijn ar gumentatie in drie punten (hij is immers ook dominee!): „De we reldraad heeft na jarenlange arbeid drie documenten gepubliceerd, waarin is samengevat wat er van daag de dag gemeenschappelijk ge zegd kan worden over avondmaal, doop en ambt. De overeenstemming over de essentiële aspecten van die drie thema's is verrassend. Maar wat doen de kerken er nu mee? Het is niet voldoende, te constateren dat de geschilpunten schriftelijk uit de weg zijn geruimd. In de praktijk zullen ze de proef op de som moeten nemen en de volledige gemeenschap met de anderen mogelijk moeten maken. Maar uit de tot nu toe ont vangen reacties op die documenten blijkt niet, dat men een beslissende stap wil doen. Nog steeds ziet bijna iedere kerk zichzelf als het middel punt: „de anderen moeten maar naar ons toe komen!" Voor de ker ken uit de hervormd/gereformeerde traditie zou het bijvoorbeeld al een heel stuk schelen, als ze eens wat minder karig waren met de vierin gen van het Heilig Avondmaal. In vele gemeenten vinden die maar één of twee keer per jaar plaats, meestal als aanhangsel van de Woorddienst. In de Schrift is daarvoor geen enkele rechtvaardiging te vinden, maar de ze avondmaalspraktijk bemoeilijkt wél de gemeenschap met de andere kerken. Spanningen Ten tweede zal men goed moeten inzien, wat de betekenis is van de politieke en culturele spanningen, die momenteel voelbaar zijn. Het streven van bv. Afrikaanse kerken, om het Evangelie op Afrikaanse ma nier uit te drukken, en de daarmee verbonden vragen, zijn voor hen be langrijker dan Europese theolo gische tradities. Of denk aan de te genstelling tussen de vertegenwoor digers van Latijns-amerikaanse be vrijdingstheologie en de theologen uit de rijke landen. Veel mensen betreuren dat soort dingen; ze vra gen zich af, of het nog wel zin heeft, de eenheid der kerken na te streven, als de inmiddels bereikte resultaten door dit soort wrijvingen teniet ge daan dreigen te worden.aldus Vischer. Lukas Vischer ziet in die conflicten een diepe zin: „Ze zijn het gevolg van het feit dat er een nieuwe vorm van universele gemeenschap op komst is. De geschiedenis staat niet stil, ze laat ons niet de tijd om het eerst eens te worden over de proble men, die we vanuit de geschiedenis meeslepen. De eenheid zal vanuit de gegevenheden van déze tijd gereali seerd moeten worden. Dat levert een tweede agenda op naast de klas sieke agenda, waar de confessionele verschillen op staan. Die tweede agenda betreft de relatie van de kerken t.o.v. de culturele en politie ke vragen, en het getuigenis dat ze daarin laten horen. Beide agenda's moeten even serieus genomen wor den. Dat betekent solidariteit met kerken in andere omstandigheden dan de onze, betoogt Lukas Vischer. Samen getuigen „Nog steeds kan men horen zeggen, dat eerst de eenheid bereikt moet zijn, voordat we als kerken ge meenschappelijk getuigenis kunnen afleggen. Dat is niet alleen ontoerei kend, het is ook gevaarlijk. Het zou n.l. betekenen, dat het Christusbelij- den in de oecumenische beweging voorlopig wordt opgeschort. Dan wordt de verhouding van het geeste lijke en het praktische engagement verstoord. Maar de kerk heeft haar oorsprong en haar kracht in het Evangelie, en wanneer de kerken in de oecumenische beweging zich wer kelijk blootstellen aan de gegeven heden van deze tijd, zullen er verras senderwijs allerlei nieuwe aspecten zichtbaar worden. Het Evangelie is immers geen vastgelegd systeem, maar een levende kracht. Het Evan gelie is immers geen vastgelegd sys teem, maar een levende kracht. Ie dere generatie zal daarvan opnieu- we rekenschap moeten afleggen, zo als ons trouwens in de Eerste Brief van Petrus wordt voorgehouden. De oecumenische beweging is niet an ders dan een dringende uitnodiging aan alle kerken, die taak gezamen lijk te aanvaarden." Tot zover Lu kas Vischer. Van een onzer verslaggevers VEENKLOOSTER Ook dit jaar zal op tweede pinksterdag in de bossen bij Veenklooster (Fr.) een groot zendingsfeest worden gehouden. Vorig jaar trok deze gebeurtenis twintigduizend men sen, een getal dat door geen enkele andere kerkelijke manifesta tie gehaald wordt. Dit zendingsfeest op tweede pinksterdag in Veenklooster wordt nu al voorde vijfde achtereenvolgen de keer georganiseerd door het inter kerkelijke comité „Dienst te Velde" te Kollumerzwaag. In de morgensamenkomst, die geleid wordt door de hervormde legerpredi- kant J. J. Poort, zal luitenant kolonel A. M. Bosshardt van het Le ger des Hells spreken over „Zending hier en nu". In het programma is de heie dag veel plaats ingeruimd voor samenzang en muziek. Aan de geza menlijke broodmaaltijd, tussen de middag, is plaats voor 3300 deelne mer?. Verder zal de gereformeerde evangelisatie-predikant Jaap Zijl stra uit Delfzijl spreken over „Ver volg op Veenklooster". evangelisatie-instanties de toezeg ging, dat zij op korte termijn in hun kerkelijke organen naar aanleiding van de initiatieven die ontwikkeld waren, zich beraden, wat gedaan kan en moet worden om aan alle bereid heid en enthousiasme tegemoet te komen. De NCRV zal maandagavond nog een tv-program van het zendings feest uitzenden. Daarvoor is een vliegtuig gecharterd van Leeuwar- Vignet van de Pinksterkrant van Veenklooster. den naar Hilversum, iets wat naar men meent, nog niet eerder voor een godsdienstig programma gebeurd is. Zaterdagavond is er een volkszang avond met bekende geestelijke lie deren. Dan zal ook Nel Benschop uit haar werk declameren. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De centrale kerke raad van de Amsterdamse her vormde gemeente is van oordeel dat in afwachting van een gesprek tus sen de betrokken partijen de voor lichting over de problematiek van het Midden-Oosten, zoals die nu ge geven wordt door de BSJ (bedrijfs- en schooljeugd, sectie van de her vormde jeugdraad te Amsterdam, onder de uiteindelijke verantwoor delijkheid van de centrale kerke raad) opgeschort dient te worden. Een conflict was ontstaan, omdat de BSJ wel samenwerkt met het Pales- tina-comité en de werkgroep Israël niet toelaat tot de BSJ. De kerkeraad nam zijn besluit met (ADVERTENTIE) Permanent Binnen het organiserend comité en bij anderen leeft namelijk de wens. een „evangelische werkge meenschap" ten dienste van evange lisatie in de drie noordelijke provin cies op te richten. Zo zou „Veenklooster" niet maar één dag in het jaar blijven, maar tot iets perma nents worden. De bedoeling zou niet zijn een nieuwe beweging, maar pro gramma's, instructieavonden en -dagen voor evangelisatiewerkers, spreekbeurten, verzorging van evan gelisatie-manifestaties, zoals die in Veenklooster. Een en ander in sa menwerking met plaatselijke ge meenten. Er zou hiervoor een eigen gebouw moeten komen, een opvang en pastoraal centrum. Een team had zich hiervoor al be schikbaar gesteld (o.a. Jaap Zijlstra en Sipke van der Land) en het was de bedoeling, dat komende maandag in Veenklooster het feestelijke startsein zou worden gegeven. De voorbereidingen vergden echter aan merkelijk meer tijd en moeite, dan de initiatiefnemers hadden voorzien. Het bleek niet mogelijk, binnen af zienbare tijd met de kerken de nodi ge afspraken te maken. Toezegging In de „Pinksterkrant", die ter gele genheid van het zendingsfeest is uit gegeven, doen G. J. Dijkstra, ds H. Kuyk en ds F. N. M. Nijssen namens de hervormde en gereformeerde Van ren onzer verslaggevers BUSSUM De raad van kerken te Naarden-Bussum houdt zolang de gijzelingen duren, elke dag een avondgebed in de Wilhelminakerk aan het Wilhelminaplein te Bussum. Deze samenkomst begint om kwart voor acht en dutirl ren kwartier Dp instigatie van de raad van kerken werd dinsdagavond en gebedsbijeenkomst gehouden en mede op aandrang van de deelnemers is daarop besloten lot een dagelijhft avondgebed. De ABN heeft een elektronisch rekenwondertje voor u klaarliggen. Let op! Zo kunt u het bemachtigen: u opent bij de ABN een spaarrekening. Daarop stort u een bedrag van ten minste f50,-. De ABN stort op uw spaarrekening dan nog eens f7,50. De:e spaarpremie moet u dan wel minstens twee maanden laten staan. De zakrekenmachine mag u echter meteen meenemen voor maar f 17,50. Let wel: u hebt f7,50 gekregen en u betaalt f 17,50. Het is beslist verstandig om er sne! bij te zijn, want dit aanbod geldt zolang de voorraad stTekt. Stuur ons daarom snel de bon. Of loop even binnen bij een ABN-kantoor. Enkele spaarvormen van de ABN. Er zijn nogal wat spaarvormen bij de ABN. U kunt sparen met een spaarboekje of een gewone spaarrekening. Daarnaast heeft de ABN nog twee verschillende Spaar- Extra Rekeningen. Voor hogere rente. Bij deze rekeningen worden opnamekosten berekend wanneer u spaargeld opneemt. Dus die hogere rente is alleen aantrekkelijk als u uw spaargeld enige rijd kunt laten staan. Welke spaar- vorm u ook kiest, u kunt óók automatisch sparen met het Salaris Spaarplan. Een vast bedrag, dat u maandelijks kunt missen, wordt dan telkens overgeboekt van uw salarisrekening naar de spaarrekening van uw keuze. Kan het nóg gemakkelijker? Bon voor spaarders. Stuurt u mij meer informatie over sparen bij de ABN. Ja, ik wil graag de zakrekenmachine, neemt u kontakt met mij op. Dhr./Mevr./Mej.: Straat: Plaats:Tel.: Heeft reeds een rekening hij de ABN: ja/neen Zo ja, hij ABN-kantoor: In ongcfrankeerde envelop zenden aan: Algemene Bank Nederland. Afd. O.D. 50. Anrwixirdnummer 1555. Amsterdam. a eer 'lij' zeventien tegen negen stemmen. De voorstemmers waren geirriteerd door de nonchalante manier waarop de jeugdraad de kerkeraad behan deld had en door de uitsluiting van de werkgroep Israël. De tegenstem mers waren bang. dat door die be sluit het gesprek met de in de BSJ samenwerkende actiegroepen onmo gelijk zou worden. De werkgroep Israël laat weten, dat hij met het kerkeraadsbesluit op zichzelf kan instemmen, maar te leurgesteld is dat de kerkeraad niet tot een principiële stellingname is gekomen en niet openlijk de gang- van zaken in de BSJ heeft afgekeurd. Overigens verklaart de werkgroep zich bereid tot het door de kerkeraad beoogde gesprek. Uit debus Nu begint het natuurlijk pg hebben misschien verhoudingsgewijs kleine eer verschuivingen mogen aanljj^ in de samenstelling van de' Kamer, want in ons land ga*.f veranderingen geleidelijk -j misschien maar goed ook - de verschuivingen dan begi Het passen en meten en heiM- geconfronteerd worden meten grote woorden. Vooral datlT- want daar heeft het ons niepgs ontbroken. Vaak waren hete I belachelijk grote woorden, f wij zullen eens even. Wij zul even de werkloosheid terugi wij zullen eens even de crinf tot staan brengen. Allemaal zou onze „Hooft" bekroond! Bralleput! Het doet me soni denken aan een situatie voc oorlog, dus al lang geleden.!"*- gebeurde op een „bondsdag"* forse dominee voerde in de i"at zomerzaal het woord. Hij v#*-" gehoor tot ongekende tempm( aan. Op een bepaald mornet1™ hij zijn vuist, hij rekte zich i?fa! riep: „wij zullen Toen fc niets meer. Hij had in enthcP een stap te ver naar achtere» gedaan en verdween daardém geheel uit het vizier. Hij zouSeï meer. Natuurlijk krabbeldeiAï het spreekgestoelte op om <fd€ vertellen wat wij dan zoudei het klonk lang zo bezielend P™ meer. Ik heb zo 't vermoedei^ herinnering vanavond wel ej' en daar tot herkenning zou I leiden. Je kunt ook te veel v/ bescheidenheid uit het oog verliezen. Maar laten we in i geval hopen dat er iets goed J bus" komt. Iets goeds voor t 1 En dan vooral voor hen die I wereld op iets goeds wachte Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Schoonhoven' Westland te Veen; te Sle Kandel te Laren (Gld.). Bedankt voor Oldebroel Schimmel te Harderwijk. GEREF. KERKEN Beroepen te Alkmaar (t.l wijkgem. Huiswaard): R.> Dronten. Aangenomen naar Rc Hillegersberg: A. L. Janse te Monvallina (Italië). EV. LUTH. KERK Beroepeii te Wildervank-W Nijmegen en te i Enkhuizen: J. Melin, Amsterdam, die het benv Zaandam-Enkhuizen heel nomen. GEREF. GEMEENTEN j Beroepen te Clifton (US4 I Haaren te Amersfoort. Kolonel Cox Vanavond wordt in eelr komst van het korps Aifj West (Burgemeester Ve^\ neszlaan) de nieuwe chefj van het Leger des Heils jS| land met zijn vrouw offLj, kom geheten. Hij wordt i^, archie van het Leger defc, tweede man in Nederlaag commandant, commissioL Verwaal. Kolonel Ron c komstig uit Canterbury^ werd hij officier van het i Heils. In Engeland deed en evangelisatiewerk, hij L de internationale kweekL op het internationale hoo^ in Londen en hij was velj[g allerlei functies actief in 11 Vanaf 1974 was hij chef;Zj van het Leger des Heils in f Ds. H. van de E£ Ds. H. van de Elskamp te is op 86-jarige leeftijd ov< gereformeerd predikant in Koog-Zaandijk, Grol versum en Bennekom. lei De Gereformeerde" van Hengelo (Ce| heeft een x TWEETAL VACATt' Zij zoekt op korte lenr( die deze kerk mee willei Gedacht wordt aan personen! 45 jaar met voldoende levertP1 Verwacht wordt veel belangsti Jeugdwerk Cathechese Nieuwe pastorale werkf Eveneens bereidheid lot s< met de Hervormde wijkcoiU De huisvesting is naar vrije Nadere informatie kan verkri bij: J. Geldof, Troelstrastraat lo. fel 05400-19492 ,tif

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2