Het jaaroverzicht van ds. K. J. Schaafsma Wat zouden Van Kruisinga van dit Agt, Aantjes en boek zeggen? Wendingnummer over boek van Verkuyl Oostduitse kerken laken militarisme Bisschop en synodepraeses bezig met bijbelgebruik Namibische kerkleiders willen vertrek Z.-Afrika if VANDAJf Voorbijgang OINSDAG 24 MEI 1977 KERK Trouw/Kwartet door A. J. Klei Het pas uitgekomen jaarboek 1977 van de gereformeerde kerken, dat in de krant van gisteren aangekondigd stond, is een officiële uitgave van deze kerken en niet een propagandageschrift van het confessioneel gereformeerd beraad Het is. dunkt me goed dit even vast te stellen, omdat het ir. dit jaarboek opgenomen jaaroverzicht van ds K J Schaafsma de indruk wekt. dat het genoemde beraad het enige goud is wat er blinkt In de gereformeerde kerken. Het proza van de heer Schaafsma is over het algemeen weinig opgewekt van aard. hij klaagt op menige van de 22 hem toebedeelde pagina 's over de gang van zaken en ontwikkelingen in zijn kerken, maar het confessioneel gereformeerd beraad komt niet in 't zicht, of hij gaat over op een alleszins geestdriftige supporters toon. Opgewonden beschrijft ds Schaafsma hoe vol het was op een door het beraad belegde samenkomst in Zwolle: „Men had hoogstens 3 a 400 mensen verwacht, maar het aantal bezoekers lag tussen de 900 k 1000. De grote zaal van de IJsselhal was tot in de verste hoeken gevuld.'" Alsjeblieft! En nog is verslaggever Schaafsma niet uitgepraat. Hij meldt ademloos dat na een referaat ..zeker een 100 schriftelijke vragen (werden) ingediend" en hij besluit deze tevreden paragraaf aldus: „Bemoedigend is het dat zoveel mensen, ook jongeren, een diepe interesse tonen in wat er omgaat In de kerk en bereid zijn zich er voor in te zetten." Nu gun ik het confessioneel gereformeerd beraad een stadion vol met belangstellenden en zijn referenten wens ik wel duizend schriftelijke vragensteliers toe. daar niet van, maar leg dit enthousiasme van ds. Schaafsma eens naast zijn knorrigheid jegens mensen die de C van CDA en CNV kritisch wensen te bekijken, ..wat in de prakrijk vaak betekent dat men links georiënteerd is." De aandachtige lezer merkt dat links georiënteerd-zijn al voldoende is om het misnoegen van de heer Schaafsma te wekken, over links-zijn praat hij maar niet eens. Alweer: ik gun het CDA en het CNV alle gereformeerden als lid, daar niet van, maar je kunt met evenveel recht ln een dergelijk jaaroverzicht opmerken dat het ..bemoedigend is dat zoveel mensen, ook Jongeren een diepe interesse tonen in" het functioneren van het vaak ?o gemakkelijk gebruikte woord „christelijk" en juist déórom op dit punt zo kien zijn. omdat zij doodsbenauwd zijn voor misbruik van de naam-met-een-hoofdletter. Begrijp me wel, ik begeer geen saai jaaroverzicht, dat geschreven is in zó'n behoedzaam-neutrale toon dat Je er bij in slaap valt. Maar nu de DS. K. J. SCHAAFSMA gereformeerde kerken, of ze 't leuk vinden of niet, modaliteiten kennen, moeten ze zich bedienen van een kroniekschrijver die de kunst verstaat om met weglating van eigen oordeelvellingen, een levendig beeld te schetsen van een jaar lang gereformeerd wel en wee. Ook is denkbaar dat in een dergelijk jaarboek een bijdrage opgenomen wordt, waarbij vermeld staat dat de schrijver zijn persoonlijke mening weergeeft. In dit laatste geval zou men best ds Schaafsma kunnen nemen, want dit weet heel goed wat er te koop is. De nauw verholen beschuldigingen en het nauw verholen ongenoegen, waarvan het besproken jaarverslag getuigt, horen echter niet in een officieel jaarboek thuis. Het geeft een aantal kerkleden het gevoel van: daar hoor ik niet bij en ze willen er bij horen, heus. Van een onzer redacteuren DEN HAAG In een geheel aan het boek van prof. dr. J. Verkuyl over de dialoog met het marxisme gewijd nummer van het maandblad Wending zegt de Delftse academiepredikant ds. Rochus Zuurmond dat het niet voldoet aan de gangbare eisen van degelijkheid en betrouwbaarheid. Ds. Zuurmond legt de vinger op een de hier weergegeven vorm veel in de GORLITZ De synode van de evangelische kerken in Oost- Duitsland heeft haar bezorgd heid uitgesproken over de „ver regaande gewenning aan het leger, bewapening, militaris tische opvoeding en de mili tair-politieke infiltratie in be langrijke gebieden van het maatschappelijk leven". Verder heeft de synode op haar ver gadering in Görlitz de wens uitge sproken, dat de gesprekken tussen kerk en staat over het samenleven van christenen en niet-christenen in een communistische samenleving in tensiever zullen worden. Zo zouden jonge christenen bij hun onderwijs niet langer gediscrimineerd mogen worden. Ook zouden afspraken tus sen kerk en staat niet gesaboteerd mogen worden door plaatselijke overheden. De bisschop van Oost-Berlijn. Albrecht Schönherr, die algemeen president is van de synode, noemde het een groteske toestand, dat de politieke ontspanning geen zichtba re gevolgen heeft voor de ontwape ning. Ook kritiseerde hij de discrimi nerende houding van de Oostduitse staat tegenover dienstweigeraars, die plaatsvervangende dienst doen in bouweenheden. Deze jonge men sen mogen niet verder studeren. Bisschop Schönherr zei verder be zorgd te zijn over de hoge gevange nisstraffen. die worden uitgedeeld aan absolute dienstweigeraars. Dat zijn Jonge mannen, die ook de plaatsvervangende dienst in de bouweenheden weigeren. De evange lische kerken van Oost-Duitsland zien de absolute dienstweigering als een van de mogelijkheden tot chris telijk vredesgetuigenis, aldus Schön herr. De kerken zijn overigens wel dankbaar voor de mogelijkheid, die de Oostduitse staat biedt door de zogenoemde bouwsoldaten. Hier voor willen de kerken blijven opkomen. De kritiek van de evangelische ker ken op de Oostduitse staat neemt overigens niet weg. dat de kerken bereid zijn om te werken binnen het communistisch systeem. Acht mil joen protestantse christen zijn al dus Schönherr bereid, hun geza menlijke verantwoordelijkheden op zich te nemen, zowel op politiek ge bied. als op maatschappelijk terrein en ongeacht de ideologische ver schillen. De Oostberlijnse bisschop keerde zich tegen Oostduitse chris ten, die liever het land willen verla ten. dan ln een atheïstische maat schappij te moeten leven. reeks onjuistheden en slordigheden. In het boek citeert prof. Verkuyl Marx en Engels, maar ook de theo loog Karl Barth volgens Zuurmond onjuist. De omvangrijke literatuur opgaven van het boek staan volgens de Delftse predikant vol onnauw keurigheden. Ds. Zuurmond mist ln Verkuyls boek een serieuze behandeling van de dia loog met Nederlandse marxisten. ,„Het boek is niet alleen ondialo gisch, maar ook ondialectisch", zegt ds. Zuurmond. „Dat verklaart misschien waarom er zoveel histo rische onjuistheden in het boek staan en waarom Verkuyl zo veront waardigd is wanneer men hem daar op wijst. Er ls bij Verkuyl een absolu te voorrang voor de idee, i.e. zijn idee. De feiten moeten het niet in hun hoofd halen het daarmee oneens te zijn. Ze spelen geen werkelijke rol". Ds. Zuurmond geeft in zijn artikel ook inhoudelijke kritiek op het boek van Verkuyl. De Marx-kenner pro fessor Ger Harmsen uit Groningen sluit zich bij deze kritiek aan. Vol gens hem bereidt Verkuyl geen dia loog, maar een confrontatie van twee wereldbeschouwingen voor. „Twee gesloten denkkaders staan op ab stracte wijze, dat wil zeggen op puur ideologisch niveau, tegenover el kaar. Met geen van belde kan men in filosofie, de wetenschap en de poli tiek beginnen". Harmsen veronder stelt dat prof. Verkuyl dit doet „om een discussie over de expliciet chris telijke politiek ln Nederland (CDA en. CNV) te vermijden". Typerend vindt Harmsen het, dat prof. Verkuyl Marx' oordeel over het christendom in de eerste plaats weergeeft aan de hand van een aan haling die Marx ln 1847 haalde uit een lasterlijk boek van Daumer, waarin gezegd werd dat christenen mensen offerden en bloed dronken. „Waarom opent Verkuyl zijn be schouwing met dit verhaal?", vraagt Harmsen. „Het ls duidelijk: omdat het Verkuyl om laster en niet om enig begrip en informatie gaat." „De bekende predikant F. J. Krop placht in de jaren van de Russische revolu tie te vertellen dat men ln de Sowjet- Unie kinderlijkjes uit blik at. Is het billijk om daarnaar het christendom te beoordelen?" In hetzelfde Wending-nummer krijgt prof. Verkuyl de gelegenheid zich tegen de bedenkingen van Zuur mond en Harmsen te verweren. De Amsterdamse hoogleraar zegt hierin onder meer toe dat hij bij een vol gende druk van zijn boek een aantal aanvullingen zal opnemen. De aan merkingen van ds. Zuurmond noemt prof. Verkuyl muggenzifterijen. Van een onzer redacteuren WINDHOEK De vier hoogste kerkelijke leiders uit Namibië hebben zich met een memorandum tot de vijf westelijke leden van de Veiligheidsraad gericht, waarin zij zeggen dat de overgro te meerderheid van de zwarte bevolking van hun land vurig wenst dat de Zuidafrikaanse bezetting verdwijnt. zoals in Zuid-Afrika en zij pleiten voor het houden van vrije verkiezin gen onder internationaal toezicht als een manier om een vreedzame en democratische machtsoverdracht te verwerkelijken. De geschorste Franse aartsbisschop Marcel Lefebvie omstuwd door zijn volgelingen bij het verlaten van de ,Sint-Nicolaas-van-Chardonnet-kerk in Parijs, waar hij zojuist het sacrament van het vormsel heeft toegediend aan 140 kinderen. Lefebvre droeg er de mis op, ondanks een uitdrukkelijk verbod van aartsbisschip Marty van Parijs. Het kerkgebouw wordt al drie maanden bezet gehouden door volgelingen van Lefebvre. De kerklijke leiders, onder wie de beide lutherse bisschoppen De Vries en Auala en de anglicaanse en rooms-katholieke gezagsdragers, pleiten er voor dat er geen regering zal worden gevormd op basis van de overeenkomst in de constitutie vergadering in de Windhoeker Turnhalle. Deze vergadering mist volgens de vier elke representatieve betekenis. Zo'n regering zou alleen kunnen blijven bestaan met hulp van Zuid-Afrika. De vier kerkleiders spreken zich uit tegen de vorming van Bantoestans De kerkelijke leiders klagen dat de Zuidafrikaanse bezetters van Na mibië een uitgebreide propaganda voeren tegen de bevrijdingsbewe ging Swapo, en tegen de kerken. Dit verhindert niet dat de steun voor de Swapo onder de bevolking en de haat jegens de Zuidafrikanen toe neemt. STEMADVIES Morgen is het zover. Nog ea.Q laatste venijnigheden. vlioe afgevangen, standpunten uiteengezet, ernstige vern j, aangehoord en dan gaan o stembus. Eerlijk gezegd vil!, daad zelf altijd een afknaj schoollokaal met kinderpi aan de muur. .alsof het een en dan die monotone stem n, naam en het nummer van Voordat je het weet sta je buiten en is het gebeurd. iemand om je te bedankenje] laatste natuurlijk helemai aJ Niemand hoeft ons te bedi Het is inderdaad een gewei dat we zo in vrijheid onze c kunnen uiten. De vraag van het stemadvj 1 en daar aan de orde. Het wf J bepaalde mensen kwalijk dat ze een stemadvies uitl Niet zelden door mensen anders doen. Ik denk dat bovengenoemde vrijheid Natuurlijk staat het ieder om een ander het stemmer bepaalde partij aan te radi Dominees maken op die re uitzondering. Ik geloof nie juist handelen door dit s (althans gedetailleerd) ii geven, maar daarbuiten b dezelfde rechten als anderf Hun advies heeft dan ook c waarde. Een advies van eei Nederlander die ook meedr2 dagen las ik ergens: de biJNJ geen stemadvies. Bedoeld^ uit de bijbel is niet direct aL op welke partij men stemie Een christelijke partij? Mr1, blijft de vraag: welke? Erri" partijen die op een of ande aanspraak maken op „christelijkheid". Onderliep het vaak bijzonder oneens?* elkaar die „christelijkheid'^ bestrijden. Op zichzelf zegi etiket dus blijkbaar nietaTF zou er dus op aankomen wf* zelf, mits men wil leven bij', woorden van God. van het£! beslissen en handelen van" bepaalde partij denkt. Dal6' mogen we elkaar advisere{ moeten we elkaar evenzeefiV volwassen mensen vrij lat« die gemeenschap waar wei neiging hebben elkaar te controleren. 1 r 5 door ir. J. van der Graaf Men leest soms boeken, waarvan men zich bij elke regel kan afvragen wA4r men het beweerde al eerder las. Zo is het nooit met een boek van dr W. Aalders. Zo is het zeker niet met zijn laatste boek „Theocratie of ideologie". DEN HAAG Vertegenwoordigers van de twee grootste kerken ln ons Und hebben de raad voor contact en overleg betreffende de bijbel (de RCOB) gevraagd twee nieuwe onder werpen in studie te nemen. De bisschop van Rotterdam, mgr. A. 8i- monis vroeg een antwoord te zoeken op de vraag hoe moderne mensen in 1977 duidelijk gemaakt kan worden, dat de bijbel ook een boek voor hen is. Ds. G Spilt, voorzitter van de hervormde synode, vroeg in de ko mende bijbelweek. die gehouden wordt van 9 tot 15 oktober, de na druk te leggen op de bevordering Onze adressen.' AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tet. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel. 05200-17030 van de hulsgodsdienstoefening, waarin bijbellezen en gebed een plaats hebben. Deze vragen werden gesteld tijdens een beleidsconferentie in Den Haag. De conferentie werd bijgewoond door leden van de RCOB en verte genwoordigers van de moderamina van synodes en besturen van de ker ken. die bij de raad zijn aangesloten. Ook de nieuwe direkteur van de ka tholieke bijbelstichting, pastoor dr. H. C. Laan. legde een studieonder werp op tafel. Hij wil dat de RCOB een studie maakt over de wijze waarop in Nederland de bijbel wordt gelezen. De RCOB (voorzitter drs. N. K. van den Akker te Den Boach). die tien Jaar geleden werd opgericht, wordt nu gevormd door veertien kerken en geloofsgemeenschappen, die varië ren van de r.k. kerk tot de broe derschap van pinkstergemeenten, vier bijbelorganisaties, waaronder het Nederlands bijbelgenootschap en de katholieke bijbelstichting, en drie organisaties, die zich bezighou den met het bijbelgebruik. Tijdens de vergadering bleek, dat de RCOB in Nederland nog tamelijk onbekend is. De RCOB is de laatste maanden onder meer in het nieuws gekomen door een voorstel om een gemeenschappelijke jaarorde voor de zondagse Schriftlezing in te voe ren. Deze is aangeboden aan en in principe aanvaard door de Neder landse raad van kerken Ook heeft de RCOB een oecumenische verta ling opgesteld van het „Onze Vader", die door alle kerken is aanvaard voor gebruik in gezamenlijke diensten. Ik aarzel niet dit boek een magi straal boek te noemen. De meesle pende stijl, die Aalders doorgaans heeft en die noopt tot gescherpt kri tisch lezen, wordt ln dit boek getem perd door een nuchtere betoogtrant, ontleend aan het strakke, Juridische, haarfijn ontledende formuleren van Groen van Prinsterer, voor wie dit boek een eresaluut wil zijn. Niet eer der werd de geestelijke nala tenschap van Groen zó eigentijds vertaald en nieuw Ingedragen in de theologische, maatschappelijke en politieke ontwikkelingen van onze tijd. Het is daarbij niet minder dan een frontale confrontatie met de ide ologieën, vanuit stellingen, die histo risch bepaald zijn. Nalatenschap Men kan zich afvragen waar thans de geestelijke nalatenschap van Groen bewaard wordt Is het daar waar de politiek evangelisch of evangelisch geïnspireerd heet? Groen's stelling was immers: tegen de revolutie het evangelie? En van hem geldt im mers: een staatsman niet, een evan geliebelijder? Wie Aalders' boek leest komt niet te haastig tot een conclusie. Men kan op z'n minst zeg gen. dat met Groen en Aalders' boek is daarvan een duidelijke be vestiging de breuklijn is gegeven tussen confessionele en niet- confessionele politiek. Maar men kan zich ook afvragen en dat wordt uit Aalders boek eveneens duidelijk of met Oroen niet de breuklijn is aangegeven binnen de confessionele politiek, in concreto ook binnen het CDA. Het zou inte ressant zijn om b.v. van Van Agt. Kruisinga en Aantjes onafhankelijk beoordelingen van Aalders' boek te lezen en ook een eigentijdse uitwer king van Groen's these „tegen de revolutie bet evangelie". Aalders plaatst deze these namelijk midden in de eigen tijd. midden ln de perma nente revolutie, het voortdurend proces van verandering in het heden, waarin woorden als bevrijding in naam van het evangelie op veler lip zijn. Twee lijnen Twee forse lijnen bepalen het boek van Aalders. Groen's uitspraak: Er staat geschreven en er is geschied. En Groens nadruk op het droit divin, het goddelijk recht. Wat het eerste betreft, „er staat geschreven", daar van zegt Aalders: „dat is voor Groen het anker der ziel, dat hem als Gods Waarheid aan het hart werd toege past en ln zijn hart de wederliefde wekte tot Hem, die de zijnen het eerst heeft lief gehad." „Het is voor hem het absolute en eeuwige begin sel, de Openbaring Gods, die hem zich deed aansluiten bij de secte, die in de wereld altijd en overal tegenge sproken wordt." (verg. Hand 28 vs 22). In die Waarheid wist Oroen zich verbonden met de Réveilkring in de vorige eeuw maar ook met het gewo ne volk, „met de bewoners van het platteland en de arme hut. wier trouw en vroomheid meer de rugge- graat der mensen zijn, dan de rijke en aanzienlijke en geruchtmakende stadbewoners." In het openbarings karakter van het „er staat geschre ven" ln het feit, dat dit Woord van de Andere Zijde komt, ligt Groen's af grendeling tegen elk stelsel, elke leer, elke theologie, elke ideologie, die het evangelie of de naam evange lisch gebruiken om wat de mens zichzelf aan nonnen, regels of stellin gen schept te legitimeren, te wet tigen. En in de uitdrukking 'Er is geschied' ligt de afgrendeling naar hen. die de geschiedenis als zodanig een plaats geven in de heilsgeschiedenis, een functie op weg naar het heil, naar het Rijk dat komt. Voor Groen is namelijk pas écht geschiedenis, lie ver Historie, wat met de Openbaring mee getuigt, wat een bevestiging is van het Woord. De Heilige Geest bevestigt immers het Woord door tekenen die erop volgen (Marcus 16,20). Wat mag zó dan de naam historie hebben? De Bijbel zelf. met daarin geopenbaard de schepping, de val, de uittocht uit Egypte, de wetgeving op de Sinaï. de terugkeer uit de ballingschap. Kruis. Opstan ding, Pinksteren. Maar dan ook de kerk. de sacramenten, de belijdenis. En wat dit laatste betreft dan ook de geboorteacte van de Nederlandse natie, die met de geboorte van de Gereformeerde Kerk hier te lande hoort het de nachtwaker, die regel matig zijn rondgang doet, zodat de slapeloze aan diens terugkeer de uren tellen kan Afgrendeling Dr. W. Aalders gegeven is en dus ook verweven is met de belijdenis. Wordt daarom de belijdenis afgeschaft dan is in feite de band met de historie doorgesne den en verdwijnt de identiteit van kerk en natie. Niet alles wat zich in de geschiede nis aandient mag de naam historie hebben in het licht van de Openba ring. De geschiedenis is vaak het kerkhof van volken, rijken en cultu ren. zegt Aalders met Augustinus, naar wie hij vanuit Groen lijnen terugtrekt. Het tweede, waarvoor Aalders aan dacht vraagt, is als gezegd het goddelijk recht. Góds recht zal centraal staan. Dat is de grondslag voor alle waarheid en recht. Besef van het goddelijk recht ontspringt ook aan het overpeinzen van de wet. wat vaak meer verstaan wordt door 'de nederigen' dan door de hoog- moedigen van de menselijke rede. Aalders zegt met de oudtestamenti cus L. Kohier bij Psalm 1 in De Hebreeuwse mens: „Bijna door alle psalmen ruist het gebed van hen, die de in zomer en winter even lang durende nachten te lang valt om ze geheel door te slapen. Dan klinkt, onopgemerkt door de huisge noten die er sinds lang aan gewend zijn. het prijzen en danken, het kla gen en vragen als een zacht murme len vanuit de huizen op straat. Daar Het is duidelijk, dat het boek van Aalders met deze hoofdlijnen een forse confrontatie is met niet- christelijke en onder christelijke vlag verschijnende ideologieën, die vaak volstrekt intolerant staan te genover het verleden, in het bijzon der tegenover de historie, die met de Openbaring mee getuigt. Het bijbels kennen, als kennen met het hart (mystiek, bevindelijk kennen) is ver vangen door de oppermacht van de rede met ontkenning van openba ring, goddelijk recht en scheppings- gerechtigheid. In dat verband be steedt Aalders aandacht aan den kers en theologen: Rousseau, Kant, Hegel, Marx (met zijn geloof in de geschiedenis als revolutionair heils- proces), Nietsche, Cohen, Ro- zenzweig, Barth, Miskotte en verte genwoordigers van de maatschap- pij-kritische theologie. Er zouden bij dit boek ook kritische vragen te stellen zijn, b.v. of Aalders niet te gemakkelijk elementen uit het Griekse denken (Plato) meebe- trekt in de met de Openbaring mee getuigende historie (het verweer te gen hen, die thlms niet-christelijke verschijnselen mede positief duiden in het heilsproces wordt daarmee dunkt me verzwakt); of als de schrij ver pleit voor een christelijke filoso fie (wat is dat naast de theologie?); of als Aalders dunkt mij toch te weinig zich heeft op wat Psalm 33 zegt: Alles moet hem eren. Welke theocratische duiding mag dit nü hebben? Maar ik houd het er liever op, dat dit boek een spiegel van de tijd is bij het licht van de historie. Waard om driemaal gelezen te worden, een maal nog aan de vooravond van 25 mei. Misschien zal driemaal lezen scheepsrecht zijn ln de herstructure ring van de confessionele politiek. Een boek voor confessionele en doorgebroken politici, voor boeren, burgers en buitenlui. Het meest Groeniaanse boek naar de dood van Groen, zei H. Algra. Beroepingswerk NED. HERV. KERK jci Beroepen te Arnhem: Gi Arnemuiden; te Bergsi (toez.): C. van Andel te H— Genderen: A. A. A. Prosrr te Utrecht; te St Annaiand r land te Veen. Aangenomen naar Winters" J. R. Ort te Leeuwarden; versum: H. P. Venema te Bedankt voor BennekomJ den te Harderwijk; voor s ven: H. Harkema te St P^, voor Dirksland: (toez.) G. i Papendrecht; voor I Heemskerk: J. Visser j Stadskanaal. GEREF. KERKEN iz Beroepen te Amsterdams B. Borreman te Emmen. Benoemd (m.i.v. 1 aug.) lA godsdienst aan de chr. sch 1 te Amsterdam-Oost: J. Oj^j te Hilversum die deze heeft aangenomen. Aangenomen naar Oenkë^ Mulder te Daarle. die bedJ9' UI rum; td Bedankt voor Uithuizen: te Birdaard; voor Klazinal v.d. Molen te Maasdijk r GEREF. KERKEN (VRIJng Beroepen te Rotterdam-Jar van Dooren te Hattem. Bedankt voor AXC Harderwijk; voor Urban te Goes-Bn CHR. GEREF. KERKEttec Beroepen te Amersfoort: d te Rozenburg. i t Bedankt voor Woerden: B te Bussum. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor 's-Graveir voor Den Haag-Centrurr Haaren te Amersfoort. Be: na Janos Kadar Bic Janos Kadar, partijsccretltx Hongaarse communistis4>e zal volgens diplomatieke tni Rome op 8 of 9 juni e rr brengen aan paus Paulus.ldc jaren zijn de betrekkingeBn r.-k. kerk en de HongaarJYo: aanmerkelijk verbeterd sinds 1974, toen de in bat-g levende kardinaal Mindi primaat van de Hongaars vangen werd door kardirf Vanaf 1975 mocht de kerf godsdienstonderricht gf kinderen en Jongeren in kerkelijke gebouwen, het£a 1959 nagenoeg onmog'le geweest. ADVERTENTIE Ir. J. van der Graaf, algemeen secre taris van de Geref. Bond in de Ned. Herv. Kerk, bespreekt Theocratie ol ideologie van dr. W. Aalders, uitgave J. N. Voorhoeve, Den Haag, 304 pag. ƒ39,-. HONGAARS CENT»» IN VIANEN ii Enig ontmoetingscentrum voor mensen afkomstig uit om hen met het evangelie Jeugd- en bejaardensamenkt dagscholen, catechisaties, conferenties enz Het centrum kostte 250 000 We hebben nog een tekort vfit Kunt u ons oog helpen? Ons girono. 3615 t.n.v. Penn. Geest. ver*. Hongaren. Utrecht. lng

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2