Uit brieven van lezers Het CDA is een nieuwe politieke beweging, die een eigen koers vaart, zelfbewust en onafhankelijk, bereid tot regeren. Het CDA staat voor bescherming van het zwakke in de samenleving. Ook als dure socialistische en liberale stokpaarden daaraan opgeofferd moeten worden. Het CDA bepleit be.scherming van het menselijk leven en is tegen vrije abortus. Het CDA staat voor handhaving van de ontwikkelingssamenwerking op tenminste het huidige niveau. De WD wil miljoenen bezuinigen ten koste van de verre naaste. De PVDA wil de hulp aan Indonesië staken. Dat kan en mag niet, zegt het CDA. Het CDA wil een solide defensie. Wij schuiven ons aandeel in de verdediging van de vrije wereld niet af op onze bondgenoten. Het CDA geeft de hoogste voorrang aan de bevordering van de werkgelegenheid en de bestrijding van de geldontwaarding waaronder de ouderen en kleine zelfstandigen zwaar te lijden hebben. Het CDA vindt lonen en rendementen belangrijk, maar er zijn wezenlijker dingen in het leven. De mens leeft niet bij brood alleen. Vanuit de evangelische opdracht zijn wij voor elkaar verantwoordelijk, dat geldt voor u. Samen verantwoordelijk voor de oplossing van onze vraagstukken. Geef het CDA de kans om een sterker stempel op het beleid te zetten. jDAG 24 MEI 1977 TROUW/KWAR Korte duidelijk geschreven, liefst aan een kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859, Amsterdam 0i| publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld Chaos In Trouw van 16 me» lees tk over de bijeenkomst in Krasnapolsky van zaterdagavond „CDA-bijeenkomst Amsterdam verstoord.". ..Opnieuw chaos bij Van Agt" en „Opnieuw ts een verkiezingsbijeenkomst met CDA hjsttrekker Van Agt op een chaos uitgelopen". In het Algemeen Handelsblad-NRC lees ik echter: .Zodat aanvankelijk gevreesde or deverstoringen uitbleven" Nu heb ik zelf de samenkomst van een half uur vóór de vergadering tot een half uur ema bijgewoond Ik maak er u opmerkzaam op. dat Van Agt zijn rede van een vol uur zonder enig incident heeft kunnen beëindigen; daarna was er enig rumoer uitslui tend buiten de zaal. Wellicht kunt u uw lezers twee zaken duidelijk ma ken: 1. Waarom heeft Trouw een sensatieverslag gegeven, dat in geen enkel opzicht klopt met de feiten? 2. Waarom is in het uitgebreide „ver slag" geen woord opgenomen van de uiterst belangrijke rede van Van Agt? Amsterdam Prof. dr J. W. van Hulst lid Eerste Kamer der Staten Oeneraal Naschrift Hoofdredactie Bij de redactie kwamen ook nog enkele brieven met vrijwel de zelfde strekking binnen als de reactie van prof. Van Hulst. Blijkbaar is het verslag van de Trouw- iparlemen tair) redacteur negatief bij prof. Van Hulst overgekomen; dat zal vermoe delijk veroorzaakt zijn door het feit dat de vergadering als zodanig wel een vrij ordentelijk verloop had. Maar de heer Van Hulst laat na op te merken dat de belde zaallngangen werden bewaakt door CDA bestuur ders en Kras-personeel. De openba re CDA-vergadering werd op het laatste ogenblik omgezet in een be sloten bijeenkomst uitsluitend toe gankelijk voor vrienden en beken den. omdat de CDA leiding (terecht) vreesde dat anders in de grote zaal een chaos zou ontstaan. Een chaos die zich voordeed in een tweede, eveneens door het CDA afgehuurde. 7aal. De leiding van de avond was daarom gedwongen in verband met deze onrust af te zien van het hou den van een. (gelet op de uitzonder lijke hoge temperatuur in de zaal zeer noodzakelijke) pauze. Trouw heeft (dus) géén sensatieverslag ge geven en niets negatiefs t.a.v. het CDA opgemerkt; het ware wellicht beter geweest het woord chaos niet in de kop en de tekst te gebruiken omdat er eerder sprake was van een gespannen dan een chaotische situ atie. Dat aan de Inhoud van de rede van Van Agt minder aandacht werd besteed, zoals ook aan de vele ande re verkiezings-toespraken die avond in het land gehouden, houdt ver band met het feit dat deze weinig nieuws bevatte. rtPF-GPV-SGP (1) „Wéér hebben mannen-broeders en vrouwen-zusters in de Protestantse boom gehakt en is er wéér een splin ter bij. Het RPF. Of ze er nooit genoeg van kunnen krijgen. Volgens een Trouwbericht van 16 mei was er een protest van hetGPV. Maar was het niet zo. dat eens hetzelfde GPV koos voor een weg der minste weerstand? En waar blijft het GPV met een reeks aan vrome wensen, als het moet gaan over praktisch Christendom, dus de handreiking aan medebroeders en zusters? Pro test tegen het RPF. maar is het voor het GPV niet een koekje van eigen deeg? Om ons als protestanten niet belachelijker te maken dan we al zijn, ware het gewenst dat we met z'n allen maar stoppen met adverte ren en vergaderen. Net als in de politiek, is het louter verspillen. Im mers er is toch keuze genoeg? Voor elck wat wils. Geref. vrijgemaakt binnen verband hebben het GPV. Zij die inmiddels zich ontdeden van die band vinden een gastvrij ont-' haal bij het RPF Zwaarmoedigen onderdak bij het SGP en de lichtvoetigen naar de PvdA. Voor de rest is het CDA de oplossing Waar de Protestanten zo vreselijk klein in zijn en zó zullen blijven. Die kinderen van 1 Vader toch. met hun grote C in de maand, in de mond. maar niet in het hart Groningen W. van Weijnen RPF-GPV-SGP (2) Het is spijtig te moeten constateren dat de SGP het GPV en vooral ook de RPF zo oneerlijk en inconsequ ent zijn. Deze partijen spreken nl. In alle toonaarden en in mooie bewoor dingen van hun christelijkheid, maar aan de manier waarop zij me nen verkiezingsstrijd te moeten voe ren ts te zien dat zij dat niet waar kunnen maken. De medechristenen in het CDA worden voortdurend d m v. felle uitlatingen en vaak ook holle klanken zoals „Het CDA is als sneeuw, straks is het een grijze mod- derbrij" en „Tien CDA-ers maken nog geen zomer" etc. bestreden l.p.v. broederlijke terechtwijzingen. De onverdraagzaamheid Jegens andere christenen. zoals Rooms- Katholieken, is ook on-Bijbels. Christelijke partijen zouden zich meer moeten richten tegen nlet- christelijke partijen, dan tegen el kaar. Goudzwaard zei onlangs te recht dat het niet het belangrijkst is dat een partij zichzelf zo vaak moge lijk christelijk noemt, maar dat het er om gaat dat een ander die partij als zodanig kan herkennen. Ik hoop dan ook dat de kiezers niet afgaan op de mooie woorden, maar dat ze zullen kijken naar de praktijk. Zwolle Wira Kuiper Gereformeerde synode Met verbijsterend gemak wordt in het commentaar van 11 mei gesteld dat de Geref. kerken in modaliteiten zijn opgesplitst Gestaafd wordt de ze stelling overigens niet en ik ben bang dat de redactie van Trouw door een dergelijke uitlating valt in het euvel dat een synode zo vaak wordt aangewreven: nl. dat zij niet goed op de hoogte is van wat er op het grondvlak plaatsvindt. Men kan immers in het algemeen niet zomaar beweren dat de Geref. kerken, zoals ze overal in hplaatsvindt. Men kan immers in het land reilen en zeilen, een modaliteiten-kerk is geworden. We moesten misschien wat voor zichtiger worden met stellingen die de werkelijkheid overtrekken of ge weld aandoen. Wanneer voorts in het commentaar van Trouw het pro bleem van afvaardiging en verga derschema aan de orde wordt ge steld dan is dat velen (trouwens ook de synode zelf) goed, maar dan lijkt het mij op z'n zachtyt gezegd onele gant om van de huidige synode een karikatuur te maken door te sugge reren dat zij thuis hoort in de cate gorie van „grootvaders die geboeid zijn door het visioen van een kerkge meenschap 2» la 1880" en door te spreken over „een bepaald type do minee en gepensioneerden als de enigen die zich in een synode van thans kunnen voegen" Tenslotte: Of de pijn van afhakende leden. randleden en gemengde huwelijken nog wel voldoende voelbaar is voor een steeds be jaarder wordende sy node? Wat dacht u: zou er ook maar één gereformeerde dominee, één ouderling of diaken zijn, van welke leeftijd dan ook. die er niet voortdu rend in eigen gemeente mee wordt geconfronteerd en eraan lijdt'' Waarom wilt u toch zo graag bij voorbaat een synode tekenen als een versleten en wereldvreemd ge zelschap? Sneek J. J. Kuiper Instemming Als CDA-lid van a.r. huize betuig ik van harte volledige instemming met de motivering van het stemadvies van de Kath. Ned. Boeren- en Tuin- dersbond, door de voorzitter van die bond (Trouw 20 mei blz. 3). Beseffen de heren Aantjes, De Boer. Boersma, Goudzwaard. Hager c.s. wel voldoende, dat zij door voortdu rend op enigerlei wijze te doen blij ken van voorkeur voor een (eventu eel) regeerakkoord met de PvdA, levensgroot het gevaar oproepen, dat het CDA vele tienduizenden stemmen verspeelt? Anderzijds, wie omdat het CDA als zodanig vóór de verkiezingen geen voorkeur voor een regeerakkoord hetzij met de PvdA hetzij met de VVD wil uitspre ken, dan maar liever zijn eigen stem meteen maar op de PvdA dan wel op de WD uitbrengt, versterkt in beide gevallen alleen maar de positie van de PvdA. In het eerste geval doet hij dat rechtstreeks en maakt mee door zijn stem de PvdA nóg maar veelei sender en arroganter tegenover een verzwakt CDA; in het andere geval doet hij datzelfde indirect: want wie WD stemt in plaats van CDA, ver zwakt evengoed het CDA tegenover de PvdA. De winst is dus altijd voor de PvdA, want in beide gevallen wordt het CDA, als gevolg van zijn kleiner aantal zetels, verzwakt in zijn onderhandelingspositie. Het zelfde geldt overigens als men zijn stem geeft aan een van de kleinere partijen in plaats van aan het CDA. Ook daarmede wordt indirect alleen de positie van de PvdA versterkt: zij is de enige die er zijde bij spint. Scherpenzeel (Gld) Mr. K. Groen (van 1946 tot 1957 direkteur van de Dr. Abr. Kuyperstichting van de ARPi. dat in de evangelische opdrachten de richtlijn ziet voor een rechtvaar dige samenleving, zal tot zegen zijn voor ons land. Nu is dit gauwer gezegd dan goed doorgedacht. De evangelische opdrachten vragen de hele mens in zijn verhouding tot God en tot alle andere mensen: Er kenning van God in het persoonlijk leven en de rechtzetting van de men selijke verhoudingen, daar waar de verhoudingen zo scheef en ont wricht zijn, dat van menselijke com municatie geen sprake meer is. Toch geldt vandaag nog: „Zacheus, Ik moet heden in uw huis zijn", waarbij d.m.v. één zin een verhouding rechtgetrokken werd. die allang scheef was Wie die Zacheus van daag is en in welk huls we moeten zijn om een gezamenlijke maaltijd te houden (een vredessymbool), dat is nu zo'n opdracht om te komen tot herkenning van Gods Geest, van slechte verhoudingen en tot een po ging tot vrede stichten. Amstelveen E. C. Dekker-Mieg Koffieprijs (2) De heer G. Pijl vergeet zeker in zijn brief, gepubliceerd op vrijdag 20 mei, dat ook voor de laagstbe taalden in Nederland guldens cen ten zijn, althans in zekere zin. in vergelijking met de laagstbetaalden in gebieden waar de koffie wordt verbouwd. Als wij niet bereid zijn een paar „centen" meer te betalen voor de koffie na een slechte oogst, dan worden de winsten nog kleiner voor die gebieden, en gaan de men sen daar er nog meer op achteruit. Kunnen wij hun dat aandoen? Neen, daarom moeten wij die prijs gewoon accepteren! Voorburg Gert Jan Hagen Opdracht De heren Feddema en Herstel (Trouw 14 mei) hebb n volkomen gelijk. Alleen een regering, die be staat uit progressieven met een rug gesteun van dat deel der bevolking. Taalproblemen Bij de brand in hotel Polen was een Zweeds gezelschap betrokken, waarvan een aantal deelnemers ge wond in een ziekenhuis zijn opgeno men. Hierbij bleek, dat de meesten slechts hun moedertaal spreken, zo dat dit grote bezwaren heeft opgele verd. Met eendrachtige hulp van le den der Zweedse kolonie is daar wel grotendeels aan tegemoet gekomen, maar naar aanleiding van de opge dane ervaring geef ik toch het vol gende in overweging. Ligt het niet op de weg van de gezamenlijke zie kenhuizen om een lijst aan te leggen van verpleegsters en verplegers, die een niet algemeen-gangbare taal spreken? In gevallen als deze kan men dan een beroep op hen doen. Men voorkomt zo. dat zelfs de een voudigste voorschriften en andere uitingen niet of verkeer worden be grepen. hetgeen onder omstandig heden ernstige gevolgen kan mee brengen. Vanzelfsprekend zullen de genen. die zich bij een bepaald land betrokken voelen en de taal daarvan spreken, altijd bereid zijn de helpen de hand te bieden. J. de Jong Amsterdam Plakken Door het plakken van GPV-affiches over CDA-affiches hebben GPV- aanhangers een zeer ernstige fout begaan. De fout is dakrom zo ernstig omdat CDA-affiches op particulier terrein niet zijn ontzien Deze GPV'ers scharen zich met dat soort daden in de rij van ondemocratische groepen aan de linker zijde, die CDA-bljeenkomsten zoals in Rotter dam en Nijmegen verstoren, zelfs onmogelijk maken. Een ander ver hinderen voor zijn mening uit te komen is een grove schending van één van de meest fundamentele rechten die wij in Nederland hebben, n.l. het (grondwettelijke)-recht op vrije meningsuiting. Rijnsburg B. van der Eykel Neergang Akademisch Onderwijs (2) 'De verschraling in het onderwijs is niet ontstaan toen de Mammoetwet zijn eerste vruchten ging afwerpen. Zolang er docenten zijn wordt er geklaagd over de daling van het on- derwijspeil. Ondanks dat gaan de ontwikkelingen in de wetenschap door. Docenten klagen over wat hun leerlingen niet kunnen. Zij vergeten zich te verbazen over wat dezelfde leerlingen wel geleerd hebben en zij zelf niet. Prof. Bakker moet voor de aardigheid eens een natuurkunde boek doorbladeren of met een eindexamenkandidaat Engels spre ken. Door de veelheid van kennis is het onmogelijk iedereen alles te le ren. Het accent verschuift van ken nis naar probleemoplosser Zo los sen Atheneum leerlingen problemen op waar Pythagoras nimmer van droomde. Daarom wed ik graag met prof. Bakker om een mooi boek uit zijn cursus Fenomenologie, dat zijn studenten zonder Duits in hun pak ket in de loop van zijn cursus een boek van Jaspers kunnen lezen. (Husserl is zelfs in een goede verta ling niet te volgen). Het kwaad moet bij de wortel aangepakt ook overbe laste universitaire docenten zullen de opzet van hun cursussen moeten wijzigen. Prof Bakker zal dan wel licht ervaren dat Mammoet leerlin gen eveneens waardevq zijn van deze cultuur Winneweer Bezoek Na het prinselijk bezoek munlstisch China (scha de schenen van de reus R) een bezoek aan de keizer' Dezelfde persoon, die e« riep: „Als rijpe appels vj gebieden in de schoot". J in gevangenkampen ln< vergeven en vergeten? reizen altijd maar weer ben. Als Hitier nog leefd^. wij hem dan een bezoe waardigtng maakt zich n*p velen die de hel van HiiF leefden. I6 Hoogeveen 0 t Predikanten in Naar aanleiding van hetn A. J. Klei over predika PPR zou ik willen zegge» a wel eens verlang naar de fa bisschoppelijk mandemi 7 K. en het verbod van gerfei zijde om lid te zijn van t Mijns inziens heeft de k^. beroeping om neutralitef me en marxisme als sc* Gods Woord te verwerp?1 leden te zeggen dat in difii hun plaats niet kanvi doorbraak, voorzichtig g heeft eerst in de hervot£ waartoe ik behoor en ni^ gereformeerde kerk reef verwoest. et trr Numansdorp trt ta u Mijnwerkers Mijnwerkers zijn er slecl Hoe durft u het te schrijw getekende is er pas gewed in de mijn geweest. ÏOOCP i der de grond. 39000 zi kleurlingen werken daa 6000 gastarbeiders; nu alïi een verzorging die daar krijgen ze nergens. Die dienen niet zo veel als maar wat een blanke doet, daar doet een nei over. Ze hebben geesteJ ging. hoeven geen belast len, kleding voor niets, en broeders staan klaar; gebeurt, eten drinken vlees eet heel Nederl; hebben een kerk voor all< en ze kunnen nog 200 rai sturen. Scheveningen ADVERTENTIE an waar het ons om gaaf iet stem CDA1 van agt |k k I ze tanc rdrii hy] •cerr Dndi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 16