Urk bezorgt geref.
kerken ledenverlies
Synode wel
jongeren af
degelijk bereid
te vaardigen
Kerken moeten stakingskas voor Zuid-Afrika vormen
Charismatici bezig
met vragen van kerk
en samenleving
Consultatie in Driebergen:
Hongaars
centrum
in Vianen
De story van
Youth for Christ
Conferenties
UIT DE KERKBLADEN
De gemeente,
dat zijn wij
VANDAAG
Voorbijgaiv
Bijbelse
diorama's -
naar Kijkc
it
MAANDAG 23 MEI 1977
KERK
Trouw/Kwartet
door Aldert Schipper
DRIEBERGEN Dit week
einde heeft een groep Westeu-
ropese en Noordamerikaanse
kerkelijke leiders, samen met
vertegenwoordigers van zwarte
Zuidafrikanen een oproep tot
de kerken gericht, een fonds te
stichten waaruit steun gegeven
kan worden aan stakingen in
Zuid-Afrika. die het doel heb
ben. een einde te maken aan
het apartheidsbeleid van de re
gering Vorster.
Onder de vertegenwoordigers uit de
Europese en Amerikaanse kerken
waren Tim Smith van de raad van
kerken in de V8, ds Thomas M.
Anthony van de Canadese raad van
kerken, lord Elton, kanunnik J. S.
Robertson en mgr. Ralph Brown na
mens de Britse raad van kerken en
dr R Rode, Benjamin Locher en
Eberhard Muller uit Duitsland. De
Nederlandse vertegenwoordigers wa
ren dr. A. H. van den Heuvel, de
scriba van de Hervormde synode, ds.
C Mak. de voorzitter van de gerefor
meerde synode, dr. H. M de Lange,
prof. P. J. Teunissen, prof. H. M
Fiolet. prof. H Berkhof, dr. M A. M.
Klompé en dr. K H. Dejung van de
Nederlandse raad van kerken
Zuidelijk Afrika werd onder meer
vertegenwoordigd door David de
Beer. Esau du Plessis. mevrouw M.
Isaacs-Jonathan. Albert Dlomo en
mevrouw Oshadi Phakathi. Er wa
ren in totaal 12 Zuidafrikaanse deel
nemers
De consultatie, die georganiseerd
was door de Nederlandse raad van
kerken, stelde vast dat de ontwikke
ling in Zuidelijk Afrika alarmerende
omvang heeft aangenomen. Dit
blijkt onder meer uit de overwin
ning in Angola en Mozambique, de
toenemende oorlogshandelingen in
Namibië en Zimbabwe (Rhodesië).
waar de buurlanden bij betrokken
zijn. Ook het toenemend verzet in
Zuid-Afrika zelf tegen de blanke
minderheidsregering, die bleek uit
de opstanden in Soweto en elders en
de massale toeneming van de Zuid
afrikaanse bewapening dwingt tot
bezinning.
Het westen heeft in antwoord op
deze ontwikkeling enerzijds een al
gemene veroordeling doen horen
van het apartheidsbeleid. maar geen
van de grote westerse landen heeft
zich verbonden met een bevrijdings
beweging. De grote landen leggen
zich vooral toe op het veiligstellen
van hun strategische en econo
mische belangen, met name hun
toegang tot Zuid-Afrika's
grondstoffen.
De vraag waar het op het moment
om draait is volgens de kerkelijke
vertegenwoordigers en hun Zuid
afrikaanse gesprekspartners of de
oorlog in dit deel van de wereld
totaal zal zijn of beperkt zal kunnen
worden, gezien Zuid-Afrika's mili
taire kracht en de vaardigheid van
dit land kernwapens te maken of te
krijgen. De kans op een allesvernie
tigende oorlog is reëel.
De deelnemers aan de consultatie
doen daarom een beroep op de ker
ken, zich bewust te zijn dat Zuid-
Afrika tracht het apartheidsconflict
te brengen in de sfeer van een
confrontatie tussen oost en west.
waardoor de westerse landen afge
leid kunnen worden van de ware
tegenstelling. De kerken wordt ge
vraagd contact op te nemen met de
bevrijdingsbewegingen en de Ver
enigde Naties en aan te dringen op
economische maatregelen en een
wapenembargo tegen Zuid-Afrika.
Het stakingsfonds, waar de kerken
aan zouden moeten bijdragen, moe
ten zij vormen in samenwerking met
de vakbeweging
De vertegenwoordiger van het ANC.
Albert Dlomo. vroeg de kerken om
hulp bij de huisvesting en scholing
van de duizenden scholieren en stu
denten. die de laatste tijd uit Zuid-
Afrika zijn gevlucht. Hij sprak met
waardering over de hulp die het
ANC (African National Congress,
een van de bevrijdingsbewegingen
van Zuid-Afrika) reeds uit de kerken
en uit Nederland (Anti-
Apartheidsbeweging) ontving. Dlo
mo vroeg de kerken, druk op de
regeringen te oefenen, opdat deze de
regering-Vorster brengen tot erken
ning van de zwarte bevolking als een
gelijkwaardige gesprekspartner
Van een onzer verslaggevers
LEUSDEN De gereformeerde kerken hebben verleden jaar
2400 leden verloren. Volgens het vandaag verschenen jaarboek
1977 van deze kerken telden zij per 1 januari van dit jaar 875.405
zielen.
Per 1 januari 1976 was dit getal
877 823 Dit netto ledenverlies van
2400 is voor een groot deel het gevolg
van de gebeurtenissen op Urk. waar
vorig jaar ruim elfhonderd mensen
uit de gereformeerde kerk traden,
om enkele maanden later christelijk
gereformeerd te worden.
Laat men Urk buiten beschouwing,
dan was de achteruitgang in 1976
niet veel groter dan in de twee voor
gaande jaren, toen de gereformeerde
kerken voor het eerst na een lange
periode van groei ledenverlies boek
ten (in 1974 1100 en in 1975 900)
In het jaaroverzicht in dit jaarboek
schrijft ds K J Schaafsma. de vori
ge actuarlus van de synode, de ach
teruitgang deels toe aan het feit. dat
er minder kinderen geboren en ge
doopt worden, terwijl ook jaarlijks
enige duizenden" de gereformeerde
kerken verlaten Ds Schaafsma
denkt daarbij behalve aan Urk, aan
..menig verontruste, die teleurge
steld onze kerken de rug toekeert en
aan de velen die zich bij allerlei
sektarische groepen aansluiten." In
hoeverre ook gemengde huwelijken
bijdragen aan de teruggang, is vol
gens hem moeilijk te zeggen,maar
een invloed ten goede hebben ze
zijns inziens zeker niet
Verontrustender
Veel verontrustender noemt ds
Schaafsma het echter dat de terug
gang voor een groot deel een gevolg
is van de toenemende onkerkelijk
heid, terwijl tevens onverschillig
heid en ongeloof een rol en goede
elen In dit verband vindt hij zelfon
derzoek voor de kerk geen overbodi
ge weelde ..Ligt het misschien ook
aan de minder goede bearbeiding
van de gemeente0 Schiet de herder
lijke zorg soms tekort? Is de predi
king wel e eigentijds of vindt men
haar te vlak'' Wordt de jeugd werl op
de juiste wijze opgevangen en bege
leid? Gaat het met de catechese wel
naar wens? Ontbreekt het soms aan
geloofswarmte? Wordt er misschien
te weinig aandacht gegeven aan het
werk van de Heilige Geest als uitde-
ler van een overvloed van genadega
ven?" Gelukkig houden deze vragen
velen bezig, aldus ds Schaafsma.
Teleurgesteld
Over de kerkelijke situatie in het
algemeen schrijft ds. Schaafsma
nogal in mineur: „Wie gehoopt had
dat 1976 de zo nodige en gewenste
ontspanning in onze kerken zou
brengen, is teleurgesteld uitgeko
men. Brandende kwesties zijn niet
opgelost, beslissingen zijn uitge
steld. vele zaken die op de synode
van Maastricht aan de orde zijn ge
weest. komen ook weer ter sprake
op de synode van Zwolle of zijn naar
deze synode verwezen. De tegenstel
lingen in verschillende gemeenten
zijn groter geworden, de polarisatie
nam toe. de band aan de belijdenis
wordt losser, men gaat zijn eigen
gang en stoort zich meermalen niet
aan de regels van het kerkverband.
Er zijn kerkleden die steen en been
klagen over de inhoud van de pre
ken. rechtvaardiging en heiliging
worden meermalen uit elkaar ge
rukt. in plaats dat men de eenheid
ervan handhaaft Men staat niet
meer enthousiast achter de confessi
oneel-politieke partijen, bestrijdt de
C van CDA en CNV. en men vraagt
allereerst: ben Je politiek geënga
geerd en maatschappijkritisch, wat
DALFSEN Ruim vijfhon
derd mensen hebben op het
conferentieoord De Bron bij
Dalfsen de vierdaagse nationa
le vonventie van de charisma
tische werkgemeenscahp Ne
derland (CWN) meegemaakt.
Onder het thema ..Opdat zij
allen één zijn" bespraken zij de
beteknis van de charisma
tische beweging voor de oecu
mene
In zijn openingswoord benadrukte
pater A Beijersbergen van Henegou
wen. dat de geloofsverscheidenheid
onder de aanwezigen een speciale
oecumenische verantwoordelijkehdl
en belofte inhield, mits gencht op
Jezus als het enen voorbeeld
Ds W W Verhoef sprak in zijn ope
ningsreferaat over de kerk als aardse
gestalte, als het ene lichaam van
Onze adressen:
AMSTERDAM
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 940
Westblaak 9 Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22 Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56 Zwolle
Tei 05200-17030
in de praktijk veelal betekent dat
men links georënteerd is. Men kerkt
niet meer in eigen gemeente, maar
in een naburige gemeente waar vol
gens hen nog goed confessioneel
wordt gepreekt. Of men kerkt bij
christelijke gereformeerde predi
kanten en dominees van de gerefor
meerde bond."
Het jaarboek, dat de gebruikelijke
gegevens bevat over alle 818 plaat
selijke gereformeerde kerken, geeft
inlichtingen over bureaus en depu-
taatschappen van de generale syno
de. predikantsopleiding, stichtingen
en verenigingen op kerkelijk terrein,
kost 12.65 en is een uitgave van
Oosterbaan en Le Cointre te Goes.
Van een onzer verslaggevers
VIANEN De protestants-
christelijke geestelijke verzorging
voor Hongaren in Nederland heeft
een eigen ontmoetingscentrum ga-
kregen. Zaterdag werd het centrum
geopend doofde commissaris van
de koningin in Zuid-Holland, mr. M.
Vrolijk.
De Stichting protestants-
christelijke geestelijke verzorging
voor Hongaren werkt mee aan de
pastorale arbeid van ds I. L. Tïlski
en zijn vrouw onder de hier te lande
wonende protestanten van Hon
gaarse oorsprong, die met de steun
van de Nederlandse hervormde kerk
en de gereformeerde kerken wordt
verricht.
Enkele jaren geleden ontving de
stichting een stak grond in Vianen,
om de lang gekoesterde wens van ds
Tüski te helpen bevorderen, om in
het midden des lands een centrum
voor het pastorale werk te stichten.
KAMPEN Het in onze krant van
vrijdag aangekondigde boekje ..De
story van Youth for Christ" (in het
verslag van de te Rotterdam gehou
den May-day) is een uitgave van
Kok te Kampen. Het boekje bevat
bijdragen van Jan J. van Capelle-
veen. Hans Eschbach. Plet Halma,
Sipke van der Land en Jaap Zijlstra.
Het boekje telt 108 pagina's en kost
9.90.
Geloven is weten. Jongeren-
pinkstefenconferentie. vrijdag
avond 27 mei tot maandagmiddag
30 mei op De Hezenberg te Hattem
(tel. 05206-1648)
Naar aanleiding van hel artikel „Jon
geren wel degelijk bereid tot synode-
werk" van Dirk-Jan Verbeek
(Trouw/Kwartet 6 mei) reageert dr. F,
T. Bos. scriba I van de particuliere
synode van Zuid-Holland-Zuid, na
mens het moderamen van deze syno
de, als volgt:
In Trouw/Kwartet van 6 mei houdt
Dirk-Jan Verbeek een behartens-
waardig pleidooi voor het afvaardi
gen van jongere kerkleden naar de
generale synode Onder jongeren
verstaat hij „mensen onder de 35
jaar" In zijn artikel stelt hij. dat de
geringe afvaardiging van jongeren
voor een (groot) deel te wijten is aan
de onwil van ouderen om ook jonge
ren een kans te geven, omdat veel
ouderen jong gelijkstellen met oner
varen en dus ongeschikt. Als voor
beeld voor zijn stelling noemt hij de
handelwijze van de particuliere sy
node van Zuid-Holland-Zuid. De be
sluitvorming aldaar geeft hij echter
zeer onvolledig en zeer gekleurd
door
Wat was namelijk het geval? De par
ticuliere synode van Zuid-Holland-
Zuid heeft via het moderamen van
de classis Dordrecht van haar depu-
taten voor Jeugd- en jongerenpasto
raat het verzoek gekregen één van
twee met name genoemde jongere
broeders af te vaardigen naar de
generale synode. In deze brief deelde
men mee dat genoemde broeders
geen ambtsdragers waren (en dus
formeel niet afgevaardigd konden
worden) maar dat de betrokken ker
ken bereid waren hen bij een eventu
ele afvaardiging in het ambt te be
vestigen.
De (in voorkeur van deputateni
eerste van de twee trok zich echter al
spoedig terug omdat hij geen moge
lijkheid zag zich vrij te maken van
zijn werk Het is geenszins zo dat de
synode kon kiezen uit een aantal
jongeren, zoals Verbeek suggereert.
wanneer hij stelt dat een vijftal jon
geren wilde nadenken over een even
tuele afvaardiging en niemand defi
nitief nee zei.
De synode had dus te maken met de
voordracht van én jongere, die geen
ambtsdrager was. Toen deze voor
dracht ter tafel kwam. verklaarde
echter én van de afgevaardigden, die
uit dezelfde kerk kwam als de be
trokken broeder, dat een verzoek om
deze broeder eventueel in het ambt
te bevestigen de kerkeraad niet be
reikt had. Zijn persoonlijke mening
was dat de kerkeraad een dergelijk
verzoek ook niet zou inwilligen De
synode kon toen niet anders doen
dan constateren dat genoemde broe
der niet afgevaardigd kon worden.
Het ging hierbij dus niet om „de
formalistische vraag of iemand van
21 jaar in zijn eigen gemeente wel tot
ambtsdrager bevestigd kan wor
den". zoals Verbeek stelt (het
antwoord op die vraag is duidelijk:
Gods aanwezigheid. Hij trok daarbij
een parallel tussen het joodse geloof
in de ene Heer en het christelijke
geloof in de ene kerk De charisma
tische beweging mag zich volgens ds
Verhoef niet lossnijden van haar his
torische achtergrond Israel. Dit
houdt volgens hem vernieuwing van
de kerkstructuren in.
Latijns-Amerika
De r k theoloog prof.dr. H. van der
Linde wekte de charismatische
christenen op tot betrokkenheid bij
de oppositionele rol van de geeste
lijkheid in Latijns-Amerika. Christe
nen kunnen zich aan hun ver
antwoordelijkheid voor de schijnen
de sociale misstanden in dit we
relddeel met onttrekken, betoogde
hij. Prof Van der Linde zag in de
Verenigde Staten de laatste tijd een
opleving van de religie als reactie op
de materialistische tendenzen van
deze industriestaat Wanneer deze
herleving meer bijbels gefundeerd
wordt, kan hierin de God van Israel
weer ontmoet worden, zo meende
hij
Prof. dr G P Hartvelt uit Kampen
vroeg zich in zijn betoog af. welke rol
de kerken in de toekomst moeten
spelen teneinde ..de geschiedenis
vlottend te houden ".dat wil zeggen
hoe kan de kerk dynamisch inspelen
op veranderende maatschappelijke
processen. Hij hield de aanwezigen
voor. dat het verleden zoals ge
concretiseerd in kerkgeschiedenis
eerder als bemoediging dan als wet
moet worden opgevat Er is geen
snelle doorgang naar het rijk Gods.
Christenen, zo zei hij, moeten
concreet inzetbaar zijn omde struc
turen in beweging te brengen Hierin
zag hij ook een constructieve rol
weggelegd voor de ervaringstheolo-
gie van de charismatische beweging
Tot zover een greep uit de referaten
tijdens deze dagen, waarop overi
gens ontmoeting, ontspanning en
viering, met veel muziek en zang de
boventoon voerden
Ds. J van Kuiken in hetwijkbericht
van wijkgemeente 4 van hervormd
Maassluis ln Dc Zondagsbode:
Een predikant is natuurlijk wel de
stimulator, maar is niet de man
waarop alles aan moet komen.„wij
zijn allemaal mondige leden van de
gemeente Ik ben eens gaan uitplui
zen welke capaciteiten er schuil
gaan in onze gemeente Dan kom je
tot de ontdekking dat 's maandags
ineens allerlei deskundigen in hun
auto stappen en zich ontpoppen als
zeer waardevolle figuren in de maat
schappij Die hebben allemaal
contractueel met hun baas een ver
bintenis om hun capaciteiten tegen
betaling van een bepaald salaris te
besteden ten dienste van de onder
neming Maar... de capaciteiten
gaan schuil (zie boven) in de ge
meente Zo op huisbezoek bemerk je
dat er bijvoorbeeld veel mensen
rondlopen met kennis van organisa
tie. van financiën, van psychologie,
van theologie, van politiek om maar
enkels zaken te noemen. Er zijn
mensen welke bizondere contactue
le eigenschappen hebben, ze komen
gemakkelijk over de brug. weten
een goed gesprek op te bouwen, zijn
soms personeelschef of bedrijfslei
der Maar dat ontdek Je pas na een
gesprek en dan moet Je er nog naar
vragen Enkele Jaren geleden was ik
in Springfield in Illinois naar de
kerk geweest. Na afloop was het
..social hour", wij zouden zeggen een
sociaal uurtje Weet u wat daar werd
besproken0 Nou. bij Jan was de wa
terleiding lek bij Piet functioneer
de de kleurentëvé niet goed. Karei
had wat aan zijn uitlaat en Wim
moest nodig zijn dakgoot eens
schoonmaken Er werden afspraken
gemaakt om in de komende week
elkaar even daarbij te helpen Er
bleken allerlei lui te zijn in die ge
meente die verstand hadden van
1 I
1
k. ~-
HANDEl'S
Y' icit
i XviarsLMi
JESUSOF
NAZAKETH
»™5Trr=3y,
cj<? ,'c"/fc-Vg-Vft
zulke zaken. De één had een hele
lange ladder, welke zo n beetje door
de hele gemeente dienst deed. de
ander zat in de tévé en zo ging dat
maar door. Men bespaarde daarmee
niet alleen handen vol geld maar
leerde zo elkaar heel goed kennen
Want natuurlijk werd nadat de goot
schoon was even nagebabbeld en-
van het één komt het ander.
Vraag
Ds J. T Wiersma stelt in het her
vormde kaderblad Woord en Dienst
een vraag aan de IKON, die al een
hele tijd bij hem leeft:
De volgende dag presenteerde de
IKON een film over de desastreuze
ontbossing op Java. een ethisch-
ketters gebeuren dat de rechtzinni
ge leefbaarheid zwaar aantast. Het
is goed, nodig, vanzelfsprekend dat
de IKON zulke boosheden signa
leert ZIJ doet dat voortdurend, dan
dit dan dat. Mijn vraag bij zulke
presentaties, menselijk en technisch
soms zó goed dat het buitenland er
prijzen voor toekent: waarom wordt
het theologisch kader waarbinnen
en de geloofsmotlvatie waarom die
ontbossing aan de orde wordt ge
steld niet getuigend onder woorden
gebracht? Gelovige mensen zouden
tot nadenken gebracht worden en
op hun bekrompen vraag waarom
een kerkelijke zendgemachtigde in
Nederland zich met ontbossing op
Java inlaat antwoord krijgen Het Is
mijn ervaring dat je voor alle moge
lijke ethische hete hangijzers begrip
kunt vinden als je duidelijk je ge
'T' Jf SUS CHRIST V
SUPSRSTAR
Tekening in het jongste nummer
van 121. het informatiebulletin van
het secretariaat van de rk kerkpro
vincie in Nederland
loofsinzicht kenbaar maakt En
mensen die bovengronds noch on
dergronds een verbindingslijn met
Evangelie en gebod zeggen te heb
ben. zijn we verschuldigd re
kenschap te geven van de hoop die
in ons is. De meeste gelovigen heb
ben geen notie van de ethische con
sequenties dat „de aarde des HE
REN is en allen die daarop wonen
Het lijkt mij zo vanzelfsprekend dat
de IKON expliciet getuigenis aflegt
van wat haar beweegt een bepaald
gebeuren, een zaak. toestand, ge
vaar of wat het maar is te vertonen.
Dat zou op een voortreffelijke ma
nier kunnen gebeuren Geen ge
preek, geen goedkope stichtelijkhe
den, geen bijbelteksten als meteo
ren, maar bijbels-theologische ach
tergrondinformatie waarom dit of
dat. wat maar aan de orde is. ver
toond wordt. Het wil mij voorkomen
dat die informatie „Ter ere des HE
REN" gegeven moét worden, dat zij
pastoraal noodzakelijk en aposto-
lair menslievend is. Doe je dat niet
dan worden je presentaties, hoe
goed en terzake ook. gewoon partij
dig beoordeeld De IKON verdient
een andere taxatie Dat kan als zij
het wil
lg
st
DE HORENDE
En Hij zei tegen hen
Ziet wat je hoort!
Met welke maat je meet.
daarmee zullen jullie gem<
worden
en wat jullie betreft
zal er iets aa/i toegevoegd
Want wie heeft,
hem zal gegeven worden,
maar wie niet heeft,
van hem zal genomen won
wat hij dan nog heeft
(Markus 4.24,25)
De totstandkoming werd mogelijk
door bijdragen van particulieren en
door een subsidie van het ministerie
van CRM. Verschillende kerkleden
werkten de laatste weken praktisch
dag en nacht om de inrichting op
tijd rond te krijgen.
Naast de pastorale arbeid zal het
centrum sociale en culturele
functies vervullen, zowel in de kring
van personen van Hongaarse als van
andere, met name Oost-europese
oorsprong. Het bestuur hoopt te
vens. dat het centrum ook in de
kerkelijke, sociale en culturele acti
viteiten in de gemeente Vianen kan
worden geïntegreerd.
Jongerendag voor hervormden
en gereformeerden uit de classes
Breukelen. zaterdag 28 mei vanaf
vier uur in „De Meijert" te Mij
drecht. Spreker ds. G Toornvliet
over „Agressie en seksualiteit in ons
leven". Iiil. tel. 02945-3689.
De Geest waait waar ?Kursus
in het teken van Geest en bezieling,
met gesprek, film en viering. 28-30
mei. Den Alerdinck. Laag Zuthem
(tel 05290-541).
ja), maar om het feit dat iemand
voorgedragen werd die geen
ambtsdrager was, terwijl er zelfs
geen enkele aanwijzing was dat hij
binnenkort ambtsdrager zou wor
den. Bij informatie achteraf is geble
ken dat de mededeling in de brief
dat dat wel zou op een mondelinge
mededeling van een van de predi
kanten in die plaats stoelt
De betrekken broeder is dus
geenszins afgewezen vanwege zijn
leeftijd. Verbeek stelt dat onder be
roep op de „wandelgangen". En hij
zal wel gelijk hebben, wanneer hij
zegt dat in de wandelgangen door
sommigen de vraag gesteld is of deze
broeder niet te onervaren zou zijn.
Dat deze vraag niet uitgelegd mag
worden als onwil om een jongere af
te vaardigen, blijkt echter duidelijk
uit het feit dat de synode van Zuid
Holland-Zuid een jongere („onder 35
jaar") heeft afgevaardigd. Of rekent
Verbeek predikanten per definitie to
de ouderen?
Ook ditzijn spreuken die b
gehoor van Jezus waarschi
bekend waren. Bij Hem sla
echter op die zaken waar t
bezig is. De woorden die va
komen en die de bedoeling
iets uit te werken. Die wooi
niet vrijblijvend. Je moet ,,^ei
je hoort", je mag je wel evefc.'
bewust maken waar die woc.
vandaan komen en welke
ze hebben. Ze kunnen nl. nt
best niet aangehoord of veitdi
worden. Dan komen ze niet^
bestemming. Met het horei)
in een bijzondere situatie. Jv
een horende geworden. Dar
aan gemeten worden. Je zet
misschien wat van; dat slaal
op jezelf. En er komt iets bir
wordt iets aan toegevoegd.]
bestaat om zo te zeggen eeik I
voor alle mensen, maar die J
gehoord hebben vallen ondi
maat waaraan iets toegevot
hebben groter verant Be
woordelijkheid. Ze hebben EI
wat gehoord en daarom is e g
mogelijkheid van het nog nu,
ontvangen. Maar heb je dat
(gehoorde) niet meer of weg
dan ben je alles kwijt. Er zif61
radicaals in deze woorden. De
daarvan kan niemand zeggi
dat niet nodig heeft. jj
Beroepingswerk
GEREF KERKEN
Aangenomen naar Utrecht* 1
van der Veer te OosterwolL
Lefevre
In een open brief heel
bisschop van Lausanne.
Freiburg, Pierre Mamie,
gen van de geschorsi
bisschop Lefebre gew;
voor een schisma. Lefeb-
plan op 30 mei een pontifi»
celebreren in het Palais dt
tions te Genève en daar a
ren het sacrament van ht
toe te dienen. Bovendien
voornemens, vlakbij Genèj.
lijk in Onex. een „prion
soort parochie, op te
Bisschop Mamie waarscL^
degenen die daaraan met
30 mei „een beslissende stW
schisma" zetten. Het gaaPj
om de misliturgie, maar \4
aan het gezag van de pat?'
het leergezag
Geerdinck
Bewuster?
Prof dr A J Bronkhorst in Kerk en
Theologie naar aanleiding van de
brief van de bisschoppen over het
katholiek onderwijs:
Is het a priori zeker, dat de katholie
ke school bewuster katholieke gelo
vigen zal gaan afleveren dan andere
scholen, waar dé leerlingen zich hun
minderheidspositie van het begin af
aan bewust zijn geweest en daar
door veel dieper in hun eigen tradi
tie moesten wortel schieten dan in
het beschermde eigen milieu en de
eigen school van hen zou zijn ge
vraagd? Tien jaar ervaring als pro
testants godsdienstleraar op een
Belgisch staatsatheneüm doen mij
geneigd zijn deze vraag eerder ont
kennend te beantwoorden
Leesdienst
Ds F de Vries in het Gereformeerd
Kerkblad voor Drente en Overijsel:
Nu worstelen onze kerken nog
steeds met een tekort aan predikan
ten. Ondanks de grote aantallen stu
denten kon dit tekort nog wel eens
een poosje voortduren want het ge
meentepastoraat is niet zo geweldig
in trek. Het is dus geen wonder dat
onze „preekvoorzieners" het vaak
moeilijk hebben om 104 zon
dagsdiensten. plus die van de
feestdagen, van een predikant te
voorzien Hun taak is waarlijk niet
te geringschatten en hun inventivi
teit vaak bewonderenswaardig
Maar waarom zouden we toch niet
wat meer gebruik maken van de
mogelijkheid die art. 69 sub 4 ons
biedt, n 1 .om leesdiensten te heb
ben? Zijn er vandaag de dag, met
steeds betere opleidingen en steeds
meer mensen die een goede oplei
ding genoten hebben, nu werkelijk
nog gemeenten in ons land te vinden
die niet ten minste één „preeklezer"
kunnen produceren? Daar geloof ik
eerlijk gezegd niets van Ik zou zelfs
zo ver willen gaan te stellen, dat we
tegenwoordig volop scholieren heb
ben. die best een dienst zouden kun
nen leiden inclusief gebed' en
zouden we dan geen volwassenen
hebben die met stichting de ge
meente kunnen voorgaan0
Mgr. J. A Geerdinck (75). I
rk aartsbisdom Utrecht l
plaats heeft ingenomen, M
den. Van 1931 tot 1973 wa^1
aartsbisdom achtereenvd I
cretaris. secretaris-generlei
dent van het groot-semiten
senburg en vicaris-genei
was hij dertien jaar proo^"
kapittel, het hoogste adv)
van de aartsbisschop,
meer dan twintig jaar
officiaal (rechtskundige)
aartsbisdom. In deze funci
veel invloed op het belei
dische en pastorale zak]
oorlog verwierf mgr Geen
bijzondere verdiensten, 1
De Jong stelde een grool
wen in de adviezen van zij
ris betreffende het verzJ
Nederlandse bisschoppen!
Duitse bezetters, onder nj
protest tegen de jodenvel
Van een onzer verslagge;
OMMEN - De collectie
Diorama's" is gered -Zij
terug naar Den Haag.
zijner tijd tentoongest
worden in een te bou'
centrum in Kijkduin
De diorama's, die oorspi
renlang in Haarlem te
waren, zijn in de jaren
Den Haag opgesteld gewf
in de Willemskerk Toeni
niet meer beschikbaar
ze verkocht aan het;
centrum De Woldhek in!
Na verkoop van dit cenl
heer Woldhek dit voorji
dere mogelijkheid meer.
lectie te veilen, waard»
kaar zou vallen. Na eei
Trouw ontving hij echtd
aantal reacties van geJ
den. zodat het lukte, de1
haar geheel te behoude4
Ze is verkocht aan de hef
te Wassenaar, die ze gaa
in het komende winkeltf
Kijkduin Het is namelijl
ling, dat dit winkelce]
ruimte krijgt met een ed
rakter