Blij dat ik zit
Economische oorlog voorkomt bloedbad
Verschuivingen in
Amerikaanse kerken
ffl^Rennies
^moet je altijd bij
je hebben.
Nieuwe Testament in
Ivriet vertaald
Zwitserse kerkelijke
hulp voor werklozen
Politieke partijen en
de kernbewapening
Oshadi Pakhali na vlucht uit Zuid-Afrika in Nederland
Bisschop Brazilië
beschuldigt CIA
Eerst geloven dan zien
WYTSE BENEDICTUS
Eigen diakens
voor Eskimo's
VANDAAC
VOORBIJGANG
WOENSDAG 18 MEI 1977
KERK
Trouw/Kwartet
Bij haar vlucht uit Zuid-Afrika
schreef Oshadi 'Pakhati een af
scheidsbrief aan dr. Beyers Naudé.
Wat hier volgt is een deel uit deze
brief, die vertaald is door Lieke F re-
se van de IKON. Bij de IKON kan
men als men dat wil de hele
tekst opvragen.
„Ik zat in de smerigste cel van het
politiebureau Orlando. Met het blote
oog kon ik de insekten en luizen
zien, die over de plaatijzeren muur
liepen en bloeddorstig op mij af ren
den. Ik riep die drie dagen voortdu
rend om water, maar niemand hoor
de mij. Als er al geen water was, dan
was het natuurlijk te veel gevraagd
eten te verwachten. Het was er
nooit Toch stortte ik niet in. Ik
verwachtte dit misschien, als zwarte
in Zuid-Afrika, Maar wat ik niet
verwachtte en wat me echt schokte,
was de binnenkomst van drie tie
ners. Ze werden vooruit geduwd.
Hun kleren waren rood van hot
bloed en ze dankten God, dat ze
tenminste opgesloten werden! Hoe
kan iemand God danken, dat hij
opgesloten wordt? In een cel? Ja, ze
waren echt blij, want hun kamera
den, die samen met hen door de
politie opgepakt waren, waren dood
of gewond. Ze vertelden hun droevi
ge verhaal, hoe bij het politiebureau
de gewonden aankomen, samen met
de doden in een vrachtwagen gela
den. De lijken worden in een hoek
opgestapeld en de gewonden moeten
plat op hun buik gaan liggen, om en
om,. Ze mogen zich niet verroeren.
De politie begon toen met laarzen
over hen heen te lopen, tot ze dood
waren! Wie dankt dan God niet, dat
hij opgesloten zit, al is het alleen
maar om dat alternatief te ontlopen.
Ik dankte God ook, dat ik opgesloten
was, zelfs zonder een druppel water.
De geweren weerklonken de hele
nacht. Niet alleen op straat, maar
ook in de cellen naast mij. Een stem
schreeuwde bijna elk half uur: Je
heb hem gedood, haal zijn lichaam
uit de cel." Het weerklinkt nog
steeds in mijn oren. Ik heb zelf over
lijken gelopen, net voor de deur van
mijn cel, toen ik er op de morgen van
de derde dag om drie uur 's nachts
uitgehaald werd Ik geloof, dat de
Zuidafrikaanse regering niet alleen
mensen tot zwijgen brengt voor wat
ze denken, maar ook uit een wanho
pige angst, dat ze zo dapper zullen
zijn de waarheid, die ze kennen uit
te spreken."
door Aldert Schipper
Vanaf 1 juni zal de staf van het Nederlandse bureau van het
christelijk instituut in Utrecht versterkt worden met mevrouw
Oshadi Pakhati (45 Jaar), die tot voor kort het bijkantoor van dit
instituut leidde In Pretoria. Zij is naar Nederland gevlucht,
omdat haar het werk in Zuid-Afrika onmogelijk gemaakt werd.
Vorig Jaar werd zij tweemaal gearres
teerd, in april en In augustus. In april
liep zij met een collega op straat,
toen gewapende politiemannen een
toevallige voorbij gangster arresteer
den en haar er van beschuldigden
dat zij had opgeroepen tot geweld
tegen de politie. Mevrouw Pakhati
en haar vriendin boden aan te getui
gen dat de vrouw onschuldig was en
zij werden meegenomen naar het po
litiebureau. Zij vertelden daar aan
de dienstdoende officier wat zij ge
zien en gehoord hadden. Voordat de
twee naar huls terug zouden gaan,
noteerde de politie hun namen en de
naam van hun werkgever. Toen
bleek dat mevrouw PakhaU regio
naal directeur was van het Christe
lijk InsUtuut, kreeg zij een drie da
gen durend verhoor. Ten slotte liet
men haar maar weer gaan.
In augustus werd mevrouw Pakhati
opnieuw gepakt Zij moest toen en
kele weken in de gevangenis blijven.
ZIJ vertelt dat zij ln die tijd gemar
teld la, maar zij wil de details hier
over nog niet kwijt In juni Is zij
opgeroepen te getuigen voor een
commissie van de Verenigde NaUes
en tot dan wil zij haar feiten voor
zichzelf houden. Tijdens die tweede
periode werd zij druk ondervraagd,
onder meer over dr. Beyers Naudé.
haar opperste chef. Zij vreest dat de
Zuidafrikaanse geheime politie op
hem aast, want ook anderen, die
door de politie zijn verhoord, werd
gevraagd naar hun relatie met dr.
Naudé. Dat hij nog vrij ls, komt
volgens mevrouw Pakhati doordat
de politie nog geen harde feiten te
gen hem heeft en omdat deze gere
formeerde dominee ln het buiten
land groot aanzien beeft.
Na haar gevangenschap ln augustus
kreeg mevrouw PakhaU een banning
order. ZIJ mocht niet meer samen
werken met het Christelijk Instituut,
met de Black People's ConvenUon.
met de zwarte studentenorganisatie
SA60 of met de vereniging van
zwarte ouders van de lutherse
bisschop Manas ButhelezL
Mevrouw PakhaU Is opgeleid tot
verpleegster. Voor het Christelijk
InsUtuut werkte zij als ge
meenschapswerker. Het opbouwen
van een zwarte gemeenschap bete
kent dat de zwarten hun zelfbe
wustzijn herstellen en weer leren
trots te zijn op hun eigen taal en
cultuur.
Dat moet voor premier Vorster toch
heel plezierig zijn, want hij legt al
door de nadruk op de aparte ei
genschappen vnn de zwarte mensen.
Dat had je maar gedacht Het werk
aan een zwart zelfbewustzijn vindt
men een gevaar voor de openbare
veiligheid. Dat wil zeggen dat de
blanken zich er door bedreigd voe
len. ZIJ willen niet dat wij onszelf als
gelijkwaardige schepsels zien. Ze
willen dat de zwarte de meerder
waardigheid van de blanken blijft
erkennen en dat de blanke maat
schappij naar behoefte zwarte
werkkracht kan Inzetten naar haar
goeddunkt
Heeft de opstand in Soweto de angst
bij de blanken voor het „zwarte ge
vaar" vergroot?
Soweto begon niet als een opstand
maar als een geweldloze demonstra-
Ue. BIJ de middelbare scholleren be
stond al een hele UJd tegenzin tegen
het onderwijs ln het Afrikaans. Er
was geen agitaUe. Maar toen de poll-
Ue begon te schieten op ongewapen
de betogers werd ledereen kwaad, Oshadi Pakhati
ook de ouders.
ers Naudé heeft voor de onderdruk
ten gekozen.
Beyers Naudé is een man die op het
punt van de geweldloosheid staat. Is
dat nog vol te houden?
Het praten over geweldloosheid ver
liest zijn zin, als mensen, die thuis
blijven en niet naar hun werk gaan
(een geweldloze actie, nietwaar)
door de politie er letterlijk uitge
schoten worden.
Had men zo'n reactie dan niet ver
wacht?
Jawel, daar zijn we al Jaxen op Inge
steld. maar de werkelijkheid ls toch
weer erger dan de verwachting.
Minister Jimmy Kruger van justitie
gaf de schuld aan de tsotsi's (een
soort nozemjeugd).
De tsotsi's zijn een produkt van het
systeem. De zwarte wordt opgeleid
tot dienaar van de blanke economie.
Maar dat ls een kapitalistische en zij
kan niet alle werkkrachten opne
men. Er blijven dus als gevolg van
het systeem noodgedwongen een
aantal jonge mensen werkeloos, de
tsotsi's. En de zwarte studenten we
ten dat zij het slachtoffer zijn van
het systeem.
De Zuidafrikaanse regering probeert
een soort middenklasse van geschool
de zwarten te vormen. Hoe stonden
deze mensen tegenover de opstand?
Dat ls misschien de grootste te
leurstelling voor Vorster geworden.
De opstand van de zwarten was een
opstand van de middenklasse, die
het economisch naar verhouding
jg het beste heeft getroffen.
Vorsters politiek was er steeds op
gericht Juist die middengroep voor
zijn apartheidssysteem te winnen.
Vorig jaar bleek dat de middenklas
se voor de laagste klasse heeft geko
zen en niet voor Vorster. Wij zwarten
spreken voor het geraak nog wel
over een tegenstelling tussen zwarte
en blanke Zuidafrikanen, maar in
wezen gaat het om een tegenstelling
tussen de rechtelozen en de onder
drukkers. De lijn tussen die twee
groepen loopt niet precies langs de
kleurlijn. Er zijn zwarte miljonairs,
die voor de onderdrukkers hebben
gekozen en een blanke man als Bey-
Is een bloedbad dan nog te voor-
.komen?
Ik ben er enorm bang voor. De men
sen zijn bereid door te gaan met hun
strijd. Het enige dat een vreselijke
hel kan voorkomen is druk vanuit
het buitenland. Er moet een econo
mische boycot tegen Zuid-Afrika
komen en die moet gepaard gaan
met een wapenembargo. Er is een
economische oorlog tegen Vorster
nodig om een bloedbad te voorko
men. Die economische oorlog is de
voornaamste mogelijkheid om de
zwarte mensen te verdedigen.
Maar zullen zij er zelf niet het slacht
offer van worden?
De zwarten lijden aL Onze keus Is
dat lijden eindeloos te laten voort
bestaan of het lijden voor een korte
tijd te verhevigen teneinde onszelf
te bevrijden. De zwarten hebben
reeds lang voor dat tweede gekozen.
De geschiedenis van de andere lan
den in Zuidelijk Afrika heeft ons dat
ook bevestigd.
Betekent dat tevens dat u voor Zuid-
Afrika een toekomstige staatsvorm
bepleit als Angola enTOozambique nu
hebben?
Zuid-Afrika is niet met die twee lan
den te vergelijken. Het ls verreweg
'het verst ontwikkelde land van heel
Afrika. Ik denk zonder een
blauwdruk te hebben dat Zuid-
Afrika een socialistisch georiën
teerd systeem zal moeten krijgen,
waarin de kloof tussen zwart en
blank wordt weggenomen.
Dus niet een geheel zwart en commu
nistisch Zuid-Afrika?
Nee, wij willen voorkomen dat er
een zwarte Vorster komt De blan
ken moeten ook ln het toekomstig
Zuld-Afrlka passen.
NEW YORK Terwijl ln de Verenigde Staten enkele grote
kerken leden verliezen, groeien sekten en fundamentalistische
groepen.
ADVERTENTIE
Blijkend de pas verschenen nieuwe
editie van het Jaarboek van Ameri
kaanse en Canadese kerken, met sta
tistische gegevens over 1975. groeide
dat Jaar in de Verenigde 8taten het
Leger des Heils het sterkste, name
lijk met vijf procent. Het leger be
reikte daarmee een totaal aantal le
den van 384 817. In hetzelfde Jaar
nam heel de Amerikaanse bevolking
met 0.8 procent toe.
Het Jaarboek maakt melding van 131
miljoen kerkleden, verdeeld over 223
godsdienstige groeperingen, op een
bevolkingstotaal van ruim 212 mil
joen. De Jehova's getuigen groeiden
met vier procent, de zevendedagsad
ventisten met 3,3 procent en enkele
plnkstergroepen met vier tot vijf
procent
Afnemend ledental boekten ln 1975
onder meer de verenigde presbyte
riaanse kerk. die met 2.4 procent
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9 Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOUE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 58. Zwolle
Tel. 05200-17030
terugliep tot 2.657.600 leden, de pres
byteriaanse kerk. met 2 procent te
rug naar 878.000. de episcopale kerk,
teruggang met 1,7 procent tot
2.857.500, en de verenigde methodla-
tenkerk, die met een procent ainam
tot 9.957.700 leden.
De twee grootste kerken In de Ver
enigde Staten zijn de room»
katholieke kerk met bijna 49 miljoen
gelovigen (groei van 0.4 procent) en
de zuidelijke baptistenconventle
met tegen de dertien miljoen leden
(groei 1,8 procent).
RIO DE JANEIRO - De bisschop
van Sao Felix do Araguia ln Brazi
lië, Pedro Casaldallga, heeft de
Amerikaanse geheime dienst CIA
ervan beschuldigd, dat zij vooruit
strevende priester» van buiten
landse herkomst uit Latijns-
Amerika probeert te verwljderea
De CIA aldus de bisschop, die zelf
van Spaanse herkomst ls pro
beert die priester» te compromitte
ren en ln een kwaad daglicht te
steil en.
Bisschop Casaldallga heeft ver
klaard, dat het CIA-plan zich eerst
alleen tot Bolivia beperkte, maar
dat het zich thans ook heeft uitge
breid tot andere Zuid-Amerikaanse
landen en met name tot Brazilië. De
Braziliaanse geheime politie gaat
volgens de bisschop ln overeenstem
ming met het CIA-plan te werk. Zo
worden ln parochies, die geleld wor
den door vooruitstrevende priester»,
wapens verstopt, zodat die priester»
dan beschuldigd kunnen worden
van pogingen tot revolutie.
Gedachten over het meegaan met mensen in hun laatste levenfase. Samenst.: A.S.
Ekelmans- van Klaveren. Medew.: Zr. M.A. Karsemeyer, Dr. J.R. Poelman, Ds. Jac.
J. Rebel en Dr. A.J.H. Thiadens.
bevat een bijzonder menselijk document. Het interview "Reisgeld op tijd" geeft
een ontroerend verslag van-de begeleiding van het eigen kind, van het eigen gezin,
gesteund door geloof, hoop en liefdein zijn geheel in feite ook een pleidooi vrw
een goede voorverwerking van de eigen dood en dat gezien in het perspectief van de
eeuwigheid
Prof. Dr. C. van der Meer bij de presentatie
Dit boekje heb ik in grote dankbaarheid gelezen. Want hier wordt ons allen hulp
geboden: aan artsen en verplegend personeel, aan gezinsleden en predikanten.
De uitgever heeft veie anderen een grote dienst bewezen....
Ds. L.Kwast in de Friese Kerkbode.
Paperback, 100pag. Prijs f 13,501ISBN90624000861.
Verkrijgbaar bij uw boekhandelaar of rechtstreeks bij de uitgever.
Antwoordnummer 1000, Hilversum
(géén postzegel nodig).
ZÜRICH Duitstalig protestants Zwitserland beschikt sinds
enige tijd over een speciale dienst voor werklozen, die erop
gericht is het stichten van kerkelijke centra voor werklozen te
bevorderen en de betreffende mensen zelf bij te staan.
Het centrale bureau ln Zürtch vtjf
dagen per week open heeft drie
vaste medewerkers: een beroepskeu
ze-adviseur. een bedrijfspsycholoog,
die tevens theoloog is, en een secre
taresse. Het ls ln de buurt van een
arbeidsbureau gevestigd evenals een
tweede centrum ln Zürich, dat twee
ochtenden open ls. Dat laatste geldt
ook voor het centrum ln Wlnterthur.
Het openen van andere centra ln het
kantor Zürich ls ln voorbereiding.
De centra bieden werkzoekenden de
mogelijkheid informatie op te doen
uit kranten, vacaturebladen en
kaartreglsters, en gebruik te maken
van schrijfmachines, papier, tele
foon, kopieerapparaat en koffie-
automaat. De centra bemiddelen bij
het contact met mede-werklozen en
kerkelijke medewerkers en geven
desgewenst advies
De kerkelijke gemeenten krijgen ad
vies Inzake werklozen-diakonaat en
-actie. In verscheidene gemeenten
zijn al werkgroepen voor kerk en
werkloosheid opgericht. In Adliswil
wordt een kerkelijk bouwproject uit
gevoerd door werkloze gemeente
leden.
Deze nieuwe vertaling ls geheel ge
maakt door Israëlische christenen,
ln opdracht van het bijbelge
nootschap van Israël. Zij ls voor ge
bruik vrijgegeven ln alle protes
tantse diensten en rooms-katholieke
liturgische vieringen.
Ds. Ole Chr. M. Kvarme, secretaris
van het bijbelgenootschap van Is
raël, verwacht, dat deze uitgave ook
bulten christelijke kring de aan
dacht zal trekken. Er bestaat ln Is
raël een groeiende belangstelling
voor Jezus van Nazareth en voor het
nieuwe testament. Ds. Kvarme ge
looft, dat deze nieuwe eigentijdse
vertaling die belangstelling nog ver
der zal stimuleren.
Tot nu toe gebruikte de Hebreeuws
sprekende christenen een vertaling
van F. Delitzsch, die ln 1877 ln Duits
land gepubliceerd werd en die in
1892 voor het laatst werd herzien.
Deze vertaling sluit nauw aan bij het
bijbelse Hebreeuws.
Ook het Amerikaanse tijdschrift
Newsweek van deze week consta
teert een groeiende Joodse belangs
telling voor Jezus. 8edert 1948 heb
ben Joodse godsdienstwetenschap
pers, vooral in de Verenigde Staten
en Israël, 187 boeken, opstellen en
wetenschappelijke bijdragen aan
Hem gewijd, terwijl ln 223 boeken
uitdrukkelijk wordt Ingegaan op de
relatie van Jezus en diens leer en het
Jodendom. Het blad wijst op een
uitlating van de Joodse geleerde dr.
ROME De r.k. Eskimo's van
Alaska worden sinds kort ge
diend door twaalf permanente
diakens.
Voor hun opleiding ontwikkel
de het bisdom Fairbanks in
Alaska een speciale opleiding.
Omdat deze Eskimo's niet
kunnen lezen en schrijven en
ook geen Engels spreken, werd
de opleiding gegeven met
bandjes in de Eskimo-taal.
Voor het eerst hebben de Eski
mo's nu eigen mensen die hun
woorddiensten lelden. Dit Jaar
zullen nog zeven diakens ge
wijd worden.
Pogingen ln het verleden om
Eskimo's tot priester op te lel
den, mislukten. De Eskimo's
die naar seminaries ln de Ver
enigde Staten werden ge
stuurd, konden zich niet aan
passen aan de vreemde cultuur
en hadden last van helmwee.
fll/rcnitniic
Maagzuur overval! ie Komt s
onverwachts. Goed als ie dan
een paar Renrties bij je hebt.
Brandend maagzuur?
0D^koped^™7)l' Rennies helpen direkt
Gisteren stond op deze plek een lijstje met opvattingen van politieke
partijen ten aanzien van de kernbewapening, (a) is de PvdA, (b) D'66, (c)
CDA, (d) WD, (e) PPB, (O BP, (g) PSP. Er zijn nog meer nonnen waar
je een politieke partij aan kunt beoordelen. Het IKV beeft een Kieswijzer
getiteld „Het aangepaste antwoord" uitgegeven. Het is te bestellen bij
IKV-documentatie, Parkweg 20a, Voorburg en het kost 7,50.
DE AARDE IS OPEN
Wanneer je zo vanuit je kam^c0
;to
it 1
eei
Maar dat komt de blanken dan wel op
enige offers te staan, neem ik aan.
Als de blanken daartoe gedwongen
.worden, wennen ze wel aan die nieu
we verhouding. Er zullen er natuur
lijk altijd wel een aantal zijn, die
zich er niet in willen schikken, maar
voor de meeste blanken betekent
een nieuw Zuid-Afrika ook hun be
vrijding.
U wilt een economische oorlog tegen
Zuid-Afrika. Hoe kun je de investeer
ders in Zuid-Afrika zover krijgen?
Zuid-Afrika zal hoe dan ook bevrijd
worden. De keus is alleen of het vla
een enorm bloedbad zal gebeuren of
niet. Over een aantal jaren (ik hoop
over een jaar of vijf) zal er een nieuw
Zuid-Afrika ontstaan. De Investeer
ders hebben de keus tussen nu nog
een beperkt aantal jaren verdienen
aan Vorster of in de toekomst door
te kunnen gaan met werken in een
nieuw Zuid-Afrika. Laat de kortzich-
tigen onder de zakenlieden nu maar
winst maken. In de toekomst zullen
zij altijd verliezen.
Het is de laatste maanden stil in
Zuid-Afrika. Wijst dat op berusting
van de zwarten in de blanke over
macht?
Nee. De zwarte leiders die nog vrij
zijn, proberen nu het gebeurde te
evalueren en zij zoeken naar nieuwe
acties, die bloedvergieten beperken
en de bevrijding nabij kunnen bren
gen. De studenten en middelbare
scholieren willen vechten omdat zij
het systeem fundamenteel afwijzen.
Vorster koerst naar voortzetting van
het systeem, dat zoveel lijden mee
brengt dat het nooit zal worden aan
vaard. Het trekarbeldsysteem
maakt dat de zwarte gemeenschap
wordt opgedeeld in mannen, die als
trekarbeider naar de blanke gebie
den gaan en daar als beesten leven
en hun vrouwen en kinderen, die in
de thuislanden moeten achterblij
ven als weduwen en wezen. Hun
mannen en vaders hebben als enige
afleiding de drank. Dat ondermijnt
de verstandelijke vermogens, breekt
de gezinnen en schept onwetend
heid en ondervoeding. In de blanke
gebieden krijgen de zwarten steeds
minder rechten ook diegenen die
er geboren zijn. Men is er onzeker
van zijn toekomst. Als de man dood
is, moet de vrouw naar een thuis
land, dat zij niet kent en waar zij in
vele gevallen nooit ls geweest.
Vanavond zendt de IKON-televisieru-
briek Kenmerk een gesprek uit met
Oshadi Pakhati. Tijd: 19.30 uur.
circa 25 30 meter van de
naar bulten en in de wijde
lucht kijkt wordt de hemel
niet gemakkelijker voorstel!1
Als Je over de leuning van heten
hangt en je ogen raken ln diejr c
verdwaald heb je toch al de t
om even een stap naar achtef
doen. WIJ zullen wel nooit we A
er precies achter het verhaal^/"]
hemelvaart van Jezus schuili
Dat de Heer in een pijlsnelle^
tussen allerlei sterren en pla^
door een reis naar „de rand v> ge
ruimte" zou hebben afgelegen
enkele jaren geleden nog in aD
kerkbode te lezen was, zal we
niemand meer kunnen „meeiwe
Toch ls er een boodschap var
hemelvaart. Iets om te viereiE
rondom deze dag. Iemand ve.
ons. Dat op zichzelf gebeurt t'
Iedereen verlaat op zijn tijd
en zijn omgeving. Wie is er d'
dood niet eens zal smaken, v
man van Psalm 89. Maar heni
ls een andersoortig verlaten,
levend verlaten. Deze Men;
hier dood geweest, zegt het e
omtrent Hem. Hij laat niet aW
leven op aarde achter zich,
de dood. Dat is het unieke. Hfoc
de dood op aarde achter. Diet g
Hem niet kunnen vasthouden
bestaat ook een bijbels sprek
waarin Hij de dood als gevanj
meeneemt. Door dit alles is din
niet meer die massieve totalil
waar niemand uit kan. Dat D j
doodlopend hol, waarin ^e;
mensenleven een duister lot i
leven zelf een loodzware opga—
zich aan de magische regels U
houden. De aarde is open. Del
er met de dood vandoor. Het i
van der kerker afgerukt. De a,M
weer ruimte geworden om als-;:™
mensen Gods te leven. En daÊnf
ng
we om Hem heen, die ln de
Hebreeënbrief de Leidsman yf'
geloof genoemd wordt.
pr<
Beroepingswerk iaa
abc
NED. HEBV. KERK
Beroepen te Farmsum-Oos
en Meethuizen: H. Henge
Doesburg.
Aangenomen naar Utrecht.'r
opdracht doordenking en j
ring stedelijk diakonaat):
Tieman te Purmerend; naa
se: J. L. Ravesloot te Oost
Eestrum; naar Noordwijk
bijz. werkz; pastor dr mr
Berghstichting); drs J. G. np
laatstelijk predikant te Bl,
Vierlingsbeek: naar SteenwiL
van Asselt te Uitwijk, die b< t
voor Sassenheim.
Bedankt voor Strijen: H. H._r
te St. Philipsland; voor
(toez.) C. den Boer te V
HAIFA Voor het eerst is het nieuwe testament verschenen in
het Ivriet, het Hebreeuws zoals dat nu in Israël wordt gesproken.
Jacob Neusser van de Brown-
universiteit, die heeft gezegd: „De
evangeliën zijn de waardevolste
bronnen voor bestudering van het
geestelijke leven der Joden in de
eerste eeuw."
GEREF. KERKEN jfV
Beroepen te IJmuiden: ds JL.
dingerbroek te Leeuwarder^
Hemelum (part-time): J. P™
Laan, kand. aldaar die dit
heeft aangenomen.
Benoemd tot wetenschappe
dewerker aan de theol. hog
te Kampen: (part-time per 1
H. v.d. Laan, kand. te Heme
deze benoeming heeft aangc
Beroepbaar: J.' H. van de Laa
ren 16, Hemelum.
GEREF. KERKEN VRUG.
Beroepen te Spakenburg Z.
gersma, kand. te Dalfsen; U
dingen: H. Folkers te Grij
Niezijl.
Beroepbaar: H. Jagersma, 1
gaardweg 23, Dalfsen.
GEREF. KERKEN VRUG.
Beroepbaar: L. F. Sawayer
wijk 4, Kampen.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Hoofddorp: J. Vi
te Aagtekerke.
EV. LUTH. KERK
Beroepen te Rotterdam: W
Beek, proponent te Utrecht
GEREF. GEM. IN NED.
Bedankt voor Bruinisse: AI
VeenendaaL
J. M. Hasselaar
tl
u. if
da
iroF'
Mgr
Het in ons blad van
aangekondigde speciale
van „In de Waagschaal", da
is aan de zestig-jarige prof.
Hasselaar en 36 pagina's
verkrijgen door drie
storten op postgiri
26.20.510 t.n.v. de penning
van „In de Waagschaal" te
Na storting van genoemd v
krijgt men het speciale-1 1
franco thuisgestuurd.
IE]
P. Moors ei(
Aan mgr P. Moors heeft de |W(
van Roermond, mgr. J. Giiaa
diens verzoek per 1 Juni ee»
slag verleend als pastoor
teren. Mgr. Moors, die vanii
1972 bisschop is geweest v
mond, werd daarna pasU
dorp ln de omgeving van V«{
oud-bisschop, die in augi
wordt, gaat met emeritaat.
zich gaat vestigen,
bekend.
Kurt Aland
d
De leidende Duitse nieuwti
tlcus prof. Kurt Aland vallei
versiteit van Münster ls onéb
den met het grootkruis tan
dienste van de Bondsrepuik