Tien jaar charismatische
beweging in een boekje
IHEMI
ELVAAR1
rsE
IAG
IS
Youth for Christ
AH0
Y-ROTTERDAM
I
Keus van praten met Bé
tot schaken met Coen
De kerken, de politiek
en de Gnadenfrist
Veel activiteiten op Hemelvaartsdag
«MFI_
Vaticaan wijst eisen Lefebvre af
Afrikaanse raad
van kerken breekt
met Barclays-bank
22.000 schoolkinderen
VANDAAG^
VOORBIJGANG*
DINSDAG 17 MEI 1977
KERK
Trouw/Kwartet
Van een onzer redacteuren
AMSTERDAM Wanneer we het hebben over de charismatische beweging, weten tegenwoordig
heel wat mensen wel, wat daarmee bedoeld wordt. We verstaan er de nieuwe, binnenkerkelijke,
pinksterbeweging onder, die in de Jaren zestig doorgebroken is, in vele kerken in alle delen van de
wereld.
De klassieke „oude" pinksterbewe
ging begon al aan het begin van deze
eeuw. Maar deze werd tot een buiten
kerkelijke en antikerkelijke stro
ming. niet in het minst door het
onbegrip van de kerken zelf.
Tien Jaar geleden. In 1967, begon het
in de kerken opnieuw, eerst in Ame
rika, dan ook ln andere landen. Men
sen ln het begin vooral studenten)
komen ln kleine groepjes bij elkaar
ln een gevoel van onvrede over
zichzelf en hun kerken: hoe komt
het, dat wij zo gebrekkig geloven?
dat het in de kerk zo'n matte toe
stand is? ZIJ lezen ln de bijbel, bid
den en stellen zich bijzonder open
voor de aanwezigheid en de leiding
van de Heilige Geest. Dan ervaren zij
een bijzondere vervulling met de
Geest, een ongewone vreugde, een
enthousiasme, een liefde tot Ood en
tot Christus, een sterk gevoel van
gezonden zijn in de wereld.
Gaven
Dat is de charismatische beweging:
een openstaan voor de gaven („cha
rismata" in het Grieks van het nieu
we testament) van de Heilige Geest
Van die gaven ls de „tongentaai",
beter gezegd de aanbidding, de
lofprijzing ln een vreemde taal. die
rechtstreeks uit het hart komt. wel
de meest spectaculaire, niet de be
langrijkste.
In Nederland zijn er de voorlopers:
de groep rond het blad „Vuur" van
de hervormde dominee W. W. Ver
hoef. het werk van „Oase" ln Rotter
dam van de gereformeerde dr. K. J.
Kraan en andere. In Amerika ligt de
oorsprong van de chrlsmatlsche be
weging vooral in rooms-katholieke
kring. Ook ln Nederland ontstaat
een r. k. charismatische beweging,
„Nieuwe Aarde" rond pater A. BelJ-
ersbergen. In 1972 stichten diverse
groepen samen de Charismatische
Werkgemeenschap Nederland.
Van Hemelvaartsdag tot en met ko
mende zondag houdt deze haar twee
de nationale conventie, ln Dalfsen.
Vier dagen van verdieping, feest,
ontmoeting, viering en bezieling
(met o.a. gerenommeerde sprekers
zoals dr. F. Boerwinkel, prof. dr. G.
P. Hartvelt en prof. dr. H. van der
Linde).
Een overzicht van de ontwikkeling
van de charismatische beweging
(door Kraan getypeerd als „de meest
omvangrijke vernieuwingsbeweging
binnen het christendom van de
laatste eeuwen") is te vinden ln het
boek „Charismatisch Nederland",
dat deze week uitkomt bij Kok in
Kampen (122 blz.; 13,90).
Belevingen
Misschien kunnen wij het beste een
paar grepen uit dit boek doen van
belevingen, die voor deze beweging
karakteristiek zijn.
Dick Voordewind (toen nog baptist,
later overgegaan naar de pinkster
gemeenten):
Toen ik als theologisch student ln
één van de kerken midden ln mijn
studie van de grondtekst van het
N.T. deze Pinkster-ervaring kreeg en
Ik dat vertelde aan een ras-echte
Pinkstervoorganger was zijn eerste
vraag: ln welke samenkomst bent U
geweest? Ik zei heel naïef (niet beter
wetend): ln geen enkele. Ik heb geen
contact met Pinkstermensen. Maar
lk was bezig met Titus 3, dat de
Geest rijkelijk over ons wordt uitge
stort en toen ging ik ln mijn studen
ten-kamertje ln tongen spreken en
zingen en profeteren. HIJ was stom
verbaasd. Dat kon niet. Dat gebeur
de alleen in „pinksteren". Niet op
een theologisch seminarie en ook
niet bij bestudering van nieuw
testamentisch Grieks.
De oud-katholieke pastoor J. N. van
Ditmarsch:
Op zaterdagmorgen, bezig met de
zondagpreek. word ik gedrongen ln
gebed God te loven en te prijzen. In
de afzondering van de werkkamer
kom ik daar gemakkelijker toe dan
tussen de mensen. Zo is het steeds
geweest, want ik heb het altijd moei
lijk gevonden mijn diepste gevoe
lens bloot te geven. Als ik mijn
mond open doe, komen er nieuwe
woorden, klanken, die zich aaneen
rijgen met een gemak en een van
zelfsprekendheid, die mij enerzijds
verbijstert en mij doet afvragen of
dit echt is of zelfbedachte humbug,
maar anderzijds mij zó blij maakt
en mij zó eigen en vertrouwd voor
komt. dat ik het herken als de taal
van het hart, dat zijn liefde en zijn
dank uitspreekt op heel eigen wijze.
Het heeft maanden geduurd voor lk
hier met iemand over dorst te spre
ken, bang voor spot en ongeloof.
Dr. W. C. van Dam (hervormd):
We baden ln een zondagse
kerkdienst voor een vrouw die na
een operatie hard achteruitging. De
dag erop flitste een gedachte door
me heen, die al mijn plannen
doorkruiste: „Zoek die vrouw op".
Ze bleek op het moment van de
voorbede in de kerk door de Heer
aangeraakt en genezen te zijn. Een
andere gemeentelld kwam met gees- AfGfiknaDt
telijke problemen bij me. Ik wist dat a
ze ongeneeslijk ziek was. In het ge
bed met haar werd ook het lichame
lijke probleem betrokken. BIJ de
volgende medische kontrole consta
teerde de specialist de genezing. BIJ
een derde verdweeen een inoperabe-
le hernia na handoplegging. En zo
ging het door, zonder de krampach
tigheid van „wie gelooft wordt gene
zen". Sommigen werden niet gene
zen. Bij een vrouw kwam het kan
kerproces een half Jaar tot stilstand,
Ja, ze nam aan gewicht toe. Daarna
kwam toch de Ineenstorting. Maar
wel deden deze vrouw en haar man
in dat halve Jaar belijdenis van ge
loof en gingen een zoon en schoon
dochter naar een belijdeniscatechi
satie.
Eigene
Het merkwaardige van de charisma
tische beweging ln Nederland ls, dat
zij enerzijds voluit oecumenisch ls,
door kerkmuren heenbreekt, ander
zijds geen breuk betekent met de
identiteit van de eigen kerk, maar
aanknoopt bij het eigene. Van Dit
marsch b.v. bouwt geheel op de oud-
katholieke traditie, wijst op de
„vuur"-ervaring van Pascal, de
woorden die deze schreef, toen hij
„ondergedompeld werd in Gods lief
de"! „God van Abraham, God van
Izak, God van Jakob. Niet van wijs
geren en geleerden. Zekerheid, ze
kerheid, gevoel, vreugde, vrede.
Vreugde, vreugde, tranen van vreug
de. Zoete volkomen overgave..."
Het zijn de persoonlijke getuigenis
sen, zoals boven, die dit boekje voor
al tot een waardevol document ma
ken. De theologische bezinning ont
breekt niet. De dogmaticus van de
Vrije Universiteit, prof. dr. J. Veen-
hof die overigens distantie blijft
houden schrijft over de betekenis
van de inwoning van de Geest in het
hart en waarschuwt voor het gevaar
van het perfectionisme, alsof een
christen ooit boven de zonde uit zou
kunnen groeien.
Fem Rutke in gesprek met president Katzir van Israël.
(althans in Amerika), die erop afge
knapt zijn, de teleurgestelden die in
de charismatische levensstijl toch
geen hulp konden vinden om verder
te groeien als christen, „omdat ze er
niet in vonden wat misschien de
Geest zélf hen deed zoeken." Zit het
soms ln de taal, de al te simpele
recht-toe-recht-aan levensstijl, het
al te onkritisch deinen op jubelge-
voelens? Schakel theologie en psy
chologie niet uit. aldus Schoonen-
berg, die zelfs meent, dat de charis
matische beweging oosterse psycho-
technieken mag inschakelen.
De r.k. prof. dr. P. Schoonenberg
gaat openhartig ln op een al te lang
verzwegen aspect van de charisma
tische beweging: de duizenden
Aan de andere kant verweert Ver
hoef zich tegen de kritiek vanuit de
pinkstergemeenten, dat de charis
matische beweging Juist zo verstan
delijk is, „meer theologie over de
Geest, dan ervaring van de Geest".
Pater Beljersbergen beschrijft de
ontwikkeling in zijn kerk. het weg
vallen van oude kerkcultuur als ge
hoorzaamheidsgemeenschap met al
die wetten en bindende voor
schriften.
Het geloof van de meesten werd een
zoekend geloven. Ze hadden er wel
enige belangstelling voor maar het
beheerste niet de totaliteit van hun
leven. Priesters en godsdienstlera
ren brachten hun eigen moeilijkhe
den aan hun toehoorders over en ze
verschansten zich in het laatste bol
werk, de algemeen menselijke zeker
heden: dat Jezus ons veel te leren
had. dat wij medemenselijk moes
ten zijn en de onderontwikkelde lan
den moesten helpen. Maar de kern
van het christendom: Jezus, de ver-
rezene, die én Heer is én de Christus,
werd ofwel afgewezen ofwel ln de
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Zoals gebruikelijk, worden ook dit Jaar op
Hemelvaartsdag weer verschillende grote christelijke manifesta
ties georganiseerd, met name voor de jeugd. De grootste zal
Mayday zijn, de jaarlijkse jongerendag van Youth for Christ. In
de Rotterdamse sporthal Ahoy worden negenduizend Jongeren
verwacht.
Hoofdsprelcrs op deze dag zijn ds. P.
Riemersma, gereformeerd predikant
te Harllngen, en Bart van Empel, die
ook de presentatie ln handen heeft.
Naast twee gebruikelijke pro
gramma's met toespraken en muziek
ls nieuw dit Jaar een afwisselend en
ontspannend middagprogramma
met een zeskamp, toneel, folkzan-
gers, een kunstmarkt, een ruilbeurs
en een schaaksimultaan tegen Coen
Zuldema. Verder kunnen de Jonge
ren ln speakerscomers discussiëren
met AR kamerlid Hannie van Leeu
wen, dichteres Nel Benschop en mr.
J. F. van Maanen, hoofd televisie van
de NCRV. Thema van de dag ls
.Mens uit één stuk".
Eveneens ln Rotterdam, en wel ln De
Doelen, houden de hervormd-
ge reform eerde Jeugdbonden hun
bondsdag met als thema „Christus
regeert". Omdat de grote Doelenzaal
aan alle belangstellenden geen
plaats kan bieden, ls besloten, het
hoofdprogramma twee maal te ge
ven, 's morgens om half tien en 's
middags om twee uur. 8prekers zijn
daarbij ds. W. O. J. van der Sluys
(Amsterdam) en ds. J. VroegindewelJ
(Emmeloord). Daarnaast kan men 's
morgens en 's middags ln andere
zalen van De Doelen nevenprogram
ma's meemaken, zoals een deklaraa-
toriuro, een klankbeeld of een kwls.
Examen
Plaatsgebrek wordt niet verwacht
door de organisatoren van de baptis
ten jongerentoogdag op De Vlnken-
hof te Bllthoven. Integendeel 1977
wordt als een „examenjaar" gezien..
Mochten er dit Jaar weer te weinig
bezoekers komen, dan zal deze toog-
dag de laatste zijn van een lange,
reeks en gaan de baptisten dus de
gereformeerden achterna, die ook
geen landelijke jongerendag meer
hebben. Men hoopt echter nog op
een „ouderwetse" topdag met evan
gelisatie, ontmoeting, gezelligheid,
muziek en toespraken (ds. Romke
Relling en ds. Plet Brongers).
De (vrijgemaakte) Nederlandse bond
van gereformeerde Jongellngsverenl-
gingen houdt zijn bondsdag ln de
Diekmanhal ln Enschede. Referaten
van ds. P. Lok uit Kampen en dr. R.
H. Bremmer uit Enschede vormen de
hoofdschotels.
De vrij gemaakt-bul ten verbandse
Jeugd komt bijeen in Spakenburg.
Bijbel, brood en pen meenemen, zegt
het programma. Ds. O. van den
Brink en CDA-polltlcus prof. dr. B.
Goudzwaard zijn de sprekers.
m
ROME De geschorste Franse
aartsbisschop Marcel Lefebvre heeft
vorige week een strikt geheim ge
houden bezoek aan Rome gebracht.
Hij heeft daar gesproken met twee
Vaticaanse gemachtigden, de Bel
gische Jezuïet Edouard Dhanis en de
Zwitserse dominicaan Benoit Roux.
Volgens een betrouwbare Vaticaan
se bron heeft Lefebvre „zijn laatste
kans voorbij laten gaan".
In zijn overleg eiste Lefebvre een
„modus vivendi", een soort wa
penstilstand, alsmede de garantie,
dat zijn seminarie van Econe in
Zwitserland ongemoeid zou worden
gelaten. Zijn verzoek werd afgewe
zen. Ook werd afgewezen zijn voor
stel om een commissie van kardina
len ln te stellen, die een nieuw on
derzoek naar zijn geval zou instel
len, alsmede zijn verzoek om han
gende dit onderzoek zijn schorsing
ongedaan te maken.
AMSTERDAM De Afrikaanse
raad van kerken heeft gebroken met
Barclays-bank, vanwege de contac
ten van de instelling met Zuid-
Afrika. De Zuidafrikaanse vestiging
van Barclays heeft besloten defen
sie-aandelen te kopefc, tot veront
waardiging van de secretarisgene
raal van de Afrikaanse raad, Bur
gess Carr. Hij zei gisteren desge
vraagd dat de rekeningen zullen
worden overgeschreven naar de na
tionale bank van Kenia.
een samenwerkingsverband van
veertig „geloofszendlngen".
Intiemer
Veel intiemer zal de bijeenkomst
zijn, die de Nederlandse oecume
nische gemeente van Berlijn voor
haar Nederlandse vrienden belegt in
de Lutherkapel te Zeist, onder lei
ding van ds. Bé Ruys. Doel: Informa
tie uit Berlijn en de DDR, maar ook
uit India (Bas Wielenga, voorheen in
Berlijn, nu in India, is ln Nederland
met verlof) en verder het bespreken
van plannen, zoals hèt zomer-
werkkamp voor Jongeren ln Berlijn
en het werk van de werkgroep Oost
europa projecten (Woep).
Op Hemelvaartsdag en de twee daar
opvolgende dagen houdt Pax Christi
haar driedaagse voettocht met als
bedoeling, dat Jongeren (vanaf 17
Jaar) en ouderen van verschillende
politieke of godsdienstige le
vensbeschouwing met elkaar in ge
sprek komen. De tocht start in Alme
lo en wordt gemaakt ln groepjes van
vijftien personen, die elkaar voor het
eerst ontmoeten.
ADVERTENTIE
van Brazilië kijken u via deze advertentie aan en
vragen u: „Geel ook ons een Nieuwe Testament".
(Het geld voor 78.000 N.T. is al binnen)
Wat Is uw antwoord?
Giro 901.000 tn.v. Stichting In de Rechte Straat
te Velp, met vermelding: „N.T. Braz.".
Zending
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 059
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
WestWaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN.
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
Een grote manifestatie la ook de
wereldwijde zendingsdag van de
evangelische zendlngsalllantle ln de
Jaap Edenhal ln Amsterdam (bij het
AJax-stadion). De duizenden zen
dingsvrienden. die hier verwacht
worden, kunnen luisteren naar zen
delingen met verlof. Ook zullen weer
diverse nieuwe zendingskandidaten
worden voorgesteld. In een afzonder
lijk programma wordt aandacht be
steed aan de verantwoordelijkheid
van het „thuisfront" en aan de vraag,
of Nederlandse christenen anno 1977
nog wel de plicht hebben, overal ter
wereld zending te bedrijven. Onder
deel van deze EZA-zendingsdag is
een grote „zendlngsbeurs", waar tal
rijke organisaties zich met informa
tieve stands presenteren. De EZA ls
WADDINXVEEN Een trekker
met oplegger, geladen met zestig
pinken is maandagochtend om
kwart voor vijf gekanteld op
rijksweg 12 tussen Waddlnxveen en
Bodegraven.
Een groot aantal dieren is daarbij
om het leven gekomen, zo heeft de
rijkspolitie meegedeeld. Door het
ongeval ls de rijbaan in de richting
Den Haag gestremd.
De toedracht van het ongeval ls nog
niet vastgesteld. De chauffeur is on
gedeerd. De nog levende dieren zijn
overgeladen ln andere auto's. De om
gekomen dieren zijn door een de
structiebedrijf opgehaald.
Zelfmoord is door de kerk van
alle eeuwen veroordeeld.
Kernbewapening sluit de be
reidheid tot zelfmoord ln. Het
is dan ook begrijpelijk dat de
hervormde synode in 1962, toen
oost en west kernwapens beza
ten en die ook bij elkaar kon
den „bezorgen", zich uitsprak
tegen het hebben van en drei
gen met kernwapens.
De hervormde kerk plaatste zich
hiermee op een wijze die van moed
getuigde ln de lijn van het geloof der
vaderen. Er volgde een discussie die
echter snel verliep. Slechts het inter
kerkelijk vredesberaad stelde af en
toe lastige vragen. Nadien is het stil
geworden. Binnen het interkerkelijk
vredesberaad ls de vraag naar de
kernbewapening nog wel aange
roerd, maar zoals de laatste IKV-
berichten het zeggen er ls over
kernwapens en kemwapenpolitlek
ln Nederland uitsluitend gepraat. Er
is ln alle afgelopen jaren niet één
opvallende beslissing genomen té
gen kernbewapening. Ondertussen
is de ontwikkeling van kernwapens
gewoon doorgegaan.
De Duitse filosoof Karl Jaspers heeft
de wereld ln de Jaren zestig voorge
houden dat wij nog een tijdje de
gelegenheid hebben, om van de
kernwapens af te komen. 8lndsdien
is er ln feite niets afgedaan van deze
bewapening. Integendeel, de bespre
kingen ln Genève hebben er
hoogstens voor gezorgd dat niet de
hoeveelheid maar de kwaliteit van
sommige strategische kernwapens is
opgevoerd.
door Aldert Schipper
De Westduitse kernfysicus Karl-
Friedrich von Weizsöcker sprak on
langs op een studiedag van de le-
gerpredikanten in zijn land. Het
conflict over de hegemonie tussen
oost en west moet wel eindigen in
een vernietigende botsing, indien er
vooraf niet een verandering van ons
denken optreedt. Het verstand moet
weer ons dagelijks leven gaan be
heersen, anders ls het voor Weizsfic
ker de vraag of er over honderd Jaar
nog Duitsers bestaan.
De kernfysicus heeft hetzelfde ge
zegd tijdens een beraad van bevel
hebbende officieren ln 8lndelflngen.
HIJ heeft zich daarmee niet veel
vrienden gemaakt. De legerpredi-
kanten luisterden met meer sympa
thie. De mensen zijn gijzelaars ge
worden door de afschrikkingsstrate
gie van de grote mogendheden. We
moeten van deze soort strategie af.
Er moet een soort bewapening ko
men. die aan de ene kant afschrikt
maar aan de andere kant het overle
ven mogelijk maakt.
Dat is mooi gezegd, maar het ls al zo
vaak opgemerkt en het heeft ner
gens toe geleid. Het IKV vergelijkt
in zijn laatste berichten de discussie
met een spoorwegemplacement.
waar de treinen heen en weer gere
den worden, maar dat geen aanslui
ting heeft op het grote spoorwegnet.
Daarom wil het IKV nu eens een
beroep doen op de mensen in de
kerk, een strijdvaardige actie te be
ginnen onder het thema: „weg met
de kernwapens; in Nederland begin
nen we ermee.
In hetzelfde nummer van IKV-
berichten stelt het vredesberaad de
houding van de politieke partijen
onder meer ten aanzien van de
kernbewapening aa* de orde. Het
IKV geeft geen stemadvies, en dat
wil lk hier ook niet geven, maar het
is niet zo gek om het standpunt van
de politieke partijen te laten mee
spelen bij het uitbrengen van de
stem op 25 mei. Daarom geef ik hier
het lijstje met de standpunten van
zeven partijen. Maak vandaag uw
keus. Morgen zet ik op deze plaats
welke partijen achter de letters (a).
(b) en (c) schuil gaan.
Gebruik van kern
wapens geoorloofd?
(a) - Naar onze mening kan de Ame
rikaanse strategische kernmacht
ln een situatie van strategisch nu
cleair evenwicht nog een zeer we-
VROEG OP
ijskast opgeborgen. Want er be
antwoordde geen enkele ervaring
meer aan. In de Charismatische Be
weging ls dit geloof ln Jezus plotse
ling hoog opgevlamd, niet meer ais
privégodsdienst maar als het geloof
waarom de gemeenschap samen
komt. Niet meer als theorie maar als
iets dat het hele leven bezielt: Jezus
de Heer die ln ons werkt met zijn
Gesst, Jezus wiens taak wij mogen
voortzetten, Jezus op wie al ons ver
trouwen is gevestigd.
Wereld
Het boek ls (uiteraard) niet volledig.
Buitenstaanders gooien de charis
matische beweging steeds weer voor
de voeten: waar blijven jullie met de
maatschappelijke noden en het on
recht in de wereld? (Men krijgt wel
eens de indruk, dat voor bepaalde
mensen bezinning op de Geestesga
ven, verinnerlijking wel per definitie
moet leiden tot onmaatschappelijk
heid.) Maar een antwoord hierop
geeft het boek eigenlijk niet. Ver
hoef en Schoonenberg komen niet
verder dan wat algemeenheden
(„Wij zijn geen eiland van Halleluja-
zingers"). Het meest concreet wordt
nog pinksterman Voord wind, maar
dan op een wijze, die waarschijnlijk
niet> alle charismatici met hem eens
zullen zijn.
Het boek is samengesteld door de
publiciste Fem Rutke, daarbij theo
logisch geholpen door Veenhof, zo
als ze met nadruk gezegd wil heb
ben. Eerder verscheen bij Kok van
haar hand „Is Jezus nog te red
den?", interviews over de charisma
tische beweging met Suenens, Schil-
lebeecx, Daniel de Lange en Gabriel
Smit
zenlljke funktie behouden: de Rus
sen afhouden van het eerste gebruik
van hun kernwapens.
(b) - Wij hebben al zes jaar gepleit
voor opheffing van de nucleaire
taak van de luchtmacht. In te
genstelling tot de conventionele sec
tor is er aan westerse zijde in de
nucleaire sector sprake van een ver
bluffende overkill.
(c) - Een effectief conventioneel de
fensie-apparaat vormt de beste bij
drage ter voorkoming van kemwa-
pengebruik, dat in uiterste nood
zaak niet principieel ongeoorloofd
(d) - De rol van de kernwapens moet
zo ver mogelijk worden terugge
drongen. Helaas kunnen wij deze
wapens op dit moment nog niet mis
sen. Slechts wanneer alle mogelijk
heden falen, kan en mag naar het
uiterste middel van kernwapens
worden gegrepen.
(e) - WIJ wijzen de kernwapens vol
strekt al als zinloos en buiten elke
menselijke maat. WIJ erkennen dat
slechts via een aantal tussenliggen
de stappen kan worden bereikt wat
wij willen.
(0 - Wij streven naar een terugdrin
ging van de rol van de kernwapens.
Toch zal de Nederlandse regering
moeten deelnemen aan de politiek
en de strategie van de Navo. ook op
nucleair gebied.
(g) - Kernwapens hebben volgens
ons nog steeds een functie in de
huidige strategie. Wij vertrouwen
pog steeds op de Amerikaanse nu
cleaire garantie.
als lk dan heel vroeg op ben FE
kan het gebeuren dat lk dentia
zo was het dus, op zo'n zqga
morgen. eu
zo was de lucht, donkere eilat..
ln een zee van melkachtig wiP
en een vogel liet zich horen 3 1
tussen de hoge huizen van de fü
of een paar kippen, druk aid
i praten,
zo was het dus op zo'n ztch
morgen, ue
als de vorige dag je vaderis
gezegd, of
dat Je morgen vroeg uit de *ge
moest zijn; w
je had er buikpijn van, n c
want Je wist, nu kan eemg
opengaan dn:
als geen andere, vol avontuuöe
nog met dat onbestemde knai I
in de streek van Je maag Idi
liep Je door de straten van de er
naar achter het station, ski
waar de boten lagen fd'
de grote witte kolossen m
naar IJmuiden en Zaandam, t d
en de pakketboot op Alkmaaan<
de plezierboten die even later
bescheiden gepavoiseerd pj,
door het polderland zouden vr
met de blazers in hun bi
pakken ek
op de voorplecht of het achten
en dan kreeg je de eerste verras,
uit de geheimzinnige mand,
een zacht warm broodje. j*
maar vóór dat alles
was het nog spannender -
dan liep Je soms r*
in je nachtpon
stil door het huis
om telkens even te kijken
hoe het stond met hem
die deze dag beloofd had,
waar hij lag hoorde Je
het gerucht van diep slapen, F
dan was het goed
hij leefde nog |E]
hij behoefde slechts te ontwal d
en op te staan *ra
om deze dag der dagen e
te doen beginnen m;
kt<
mÊmmnammmmmmmmtmimmmmmmxó
jk
Beroepingswerk vo
NED. HERV. KERK
Beroepen te Zuid-Beijerland:f'
Lucas te Waardenburg; te
(toez.): J. Walstra te Bergen (n**
Everdingen (part time): A. Pro}*
kand. te Utrecht; te Zevenberg"1
T. Baarda te Nunspeefr<
Jaarsveld: A. Wullschleger, kafa5
Nunspeet.
Aangenomen naar Zevenaar:
Iers, laatstelijk predikant te fje:
lerveld (leraar godsdienst cr*e
ceum te Leiden), wonend"?
Oegstgeest; naar Kampen (toe®"
Verduin te BrakeL
ld)
Bedankt voor Lunteren (toe#?
van Slledregt te Oude Tonge**1
Alphen a.d. Rijn (toez.): W. Rpre
ke te Rotterdam-Kralingen
Oud-Beijerland: J. P. Verkil
Montfoort; voor Nieuw Lekke?'
J. Vroegindeweij te Katwijk 1
Zee.
ik r
GEREF. KERKEN :'k
Aangenomen naar Oost~
(Texel): J. H. de Boer te HengeJ*
bedankte voor Bovensmilde.
Zwijndrecht: J. W. de Roo té*e*
denberg, die bedankte voor; s
dam-Wildervank.
rie
GEREF. KERKEN (VRUG.) ;,m
Beroepen te Meppel: J. Kiar150
Zaandam; te Zutphen: W. Schrf.r!
Marum-Komhom. v®
dj
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Den Haag-West: T
der te Rozenburg; te Nieuw-Ve
J. van Dijken te Dedemsvafrgj
Groningen: K. J. Velema te
warden.
Bedankt voor Driebergen: A.
te Urk.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Emmeloord; q
Vergunst te Veen.
VRIJE EV. GEM.
Aangenomen naar Zwolle: H. I
te Goes.
Ds. J. H. H. van B<
Op 85-jarige leeftijd ls overled
J. H. H. van Beem te Amstfc?
Van 1920 tot zijn emeritaat
diende ds. Van Beem de hervf%
gemeenten van achtereenvH-
Marken, Nieuw-Vèeb
Breda, Rotterdam-Vreewijkien
(sinds 1938) Amsterdam.
Ds. H. Brinkman "g
In de leeftijd van 70 jaar is t
sen overleden ds. H. BrinkmWj
daar van 1947 tot zijn emerif**
1970 predikant ls geweest i r
gereformeerde kerk. Daarvoot V»
hij ln Elburg en Amerongeai
Sjcharanski
R
F «V
In een brief aan de v\
ambassadeur A. Romanov drl
raad van kerken in Nederlanl'/^
aan, dat in de Sowjetunie de a
tie van andersdenkenden 6
name van de Joodse
Sjcharanski wordt opgehevi
raad ziet deze arrestatie in hel
van de herleving van antisen» -/
gevoelens in de Sowjetur
vraagt zich af, of er verband If
met Sjcharanski's pleiten
nakomen van de slotakkoori
Helsinki
*eT'v<
n hel «R