PLAN WONEN IN EEN FABRIEK i Shell tip no.5 Gesloten Spanjaard-complex beheerst nog steeds het beeld van Borne Edelstenen van Balanchine fonkelen bij Nationaal Ballet KUNST Duits koor zong Die Jahreszeiten Shell helpt de autokosten drukken. Belegde boterham Historie van textielgigant begon in 1864 Stoomfabriek Wisselwerking Presenteerblad 1 2 H 4 5 6 7 8 9 10 I Verkrijgbaar bij elke boekhandel CDe zomerhitte) L_. in de hand Shell tópt ZATERDAG 7 MEI 1977 BINNENLAND Trouw/Kwartet _b ai ds- BORNE Wie in Bome moet ys- zijn, krijgt geen kans het fa- »i- briekscomplex van de N.V. Spanjaard te ontlopen. De i is textielgigant is sedert 1973 in JU ruste, maar nog steeds be- tr- heerst het silhouet van pijpen, rechthoekige gebouwen en di- agonaalsgewijs verlopende daken het beeld van deze Twentse plaats. Uk Er moet een tijd geweest zijn dat in elk verkiezingsprogram stond dat het Spanjaard-complex min of meer t 1 als een rotte plek uit de ge meenschap van Borne zou dienen te worden weggesneden. Maar nu ligt er een stoutmoedig plan: laten we ,1, althans van een gedeelte van de it fabriek woningen maken! »r- Vele geslachten hebben bij Spanjaard een in. boterham verdiend. Sommigen zijn, de dingen in de verhoudingen van die tijd O. beschouwend, geneigd te spreken van een re redelijk belegde boterham. Anderen, zo'n 3e 25, 50 of 75 jaar terugdenkend, spreken in termen van „bloed, zweet en tranen". Maar, voegen ze eraan toe, niettemin zou- den de kleinkinderen er fijn kunnen jjj wonen. De heer J. Grootenboer (ambtenaar maar privé bij het Spanjaard-project betrokken) zegt: „De vraag is opgekomen of het wel aangenaam is te wonen in gebouwen, waar niet met zoveel plezier is gewerkt. Het i laatste is nog de vraag, in het algemeen gesproken. Maar als het zo is, dan zou een stuk negatief verleden overwonnen kun nen worden." Een werkgroep van drie mensen heeft met financiële steun van CRM een onderzoek gedaan naar de mogelijke bewoonbaar heid van de in onbruik geraakte fa brieksgebouwen en -terreinen. Het zijn de architecten H. C. Methorst, de beeldend kunstenaar B. Melnen en de bouwkundige F. Vissia. De bevindingen zijn neergelegd in een keurig geschrift, waarin de zaken helder worden uiteengezet en dat op dul- delijke wijze is geïllustreerd. Het trio is van mening dat in het Spanjaard-complex 250 tot 300 woningen kunnen worden ge bouwd en dat het er goed wonen zal zijn. Methorst: „Een nieuwbouwwijk heeft da delijk al honderd jaar achterstand, en dat wordt bij Spanjaard overbrugd." De geschiedenis van Spanjaard is interes sant. Vooral ook als voorbeeld van de wijze waarop „de textiel" zich in dé loop der jaren heeft ontwikkeld. De verschillende fasen zijn er duidelijk aan af te lezen: de gebouwen vermelden vele jaartallen, 1902, 1915, 1930 enz. Er is al eens voor gepleit enige markante gedeelten van de fabriek te bestemmen als industrieel- archeologlsch museum. Omstreeks 1800 vestigde de handelaar Sa lomon Jacobszoon, afkomstig uit het Duit se Bodendorf, zich in Zwolle. Aanvankelijk dreef hij handel in tweedehands kleding, later schakelde hij over op geweven stof fen. De man ondernam tochten door de provincie Overijssel en leerde ook Borne kennen. Dat was in die dagen een belang rijk centrum van hulsweverij. Van de 210 gezinshoofden verdienden er 66 de kost met weven en 25 met spinnen. Salomon Jacobszoon, die in 1812 de naam. „Spanjaard" had aangenomen, was zich Inmiddels helemaal gaan toeleggen op de handel in katoenen, linnen en halflinnen stoffen, waarvoor hij zelf het garen leverde, maar die hij overigens betrok van de Bornse huiswevers. In 1828 betrok hij in het plaatsje zijn eerste fabriek. Daar had hij in 1850 een vijftigtal arbeiders aan het werk terwijl bovendien honderden thuis werkers voor hem produceerden. De industrialisatie veranderde de situatie grondig. In 1864 ging de eerste stoomfa briek draaien. Het gebouwtje, waarin on der meer de ketel was opgesteld, bestaat nog steeds. De eerste weefstoelen, af komstig uit Engeland, werden in gebruik gesteld. Er was een weverij met 180 getou wen en een spinnerij met 3500 spillen. Een in Enschede gekochte spinnerij werd naar Bome verplaatst. Uit deze vroeg- industriële periode zijn nog heel wat ge bouwen op het terrein van Spanjaard aan wezig. In 1901 werd het bedrijf omgezet in een NV, waarop forse expansie volgde. Na 1918 kwamen er opnieuw krachtige impulsen. Spanjaard kon het werk niet meer aan. Zelfs uit Friesland werden arbeidskrach ten aangetrokken. De fabriek werd steeds groter. Wereldoorlog 2 betekende het be gin van het einde voor een bloeiend be drijf. De joodse directieleden werden door de Duitsers weggevoerd of doken onder. Na 1946 kwam er nog een korte opleving. Maar ook Spanjaard ervoer de gevolgen van het marktmechanisme en de afschel- ding van Nederlands-Indië. Er werd nog gefuseerd met Nijverdal ten Cate dat thans nog eigenares van het complex is maar de economische ontwikkelingen leid den snel naar het einde. In 1973 werd de fabriek gesloten. Enkele gedeelten ervan worden nu gebruikt door derden. Er is een evenementen-hal in gevestigd, een meu beltoonzaal, wat kleine produktiebedrij- ven. Ook zijn enige kantoorruimten in gebruik. Het overgrote deel "ligt er leeg en verlaten bij, ten prooi aan verval en soms vandalisme. In de studie, die gewijd is aan het even tueel bewoonbaar maken van de fabriek, zegt architect Methorst: „In het algemeen ervaart men in nieuwe wijken iets leven loos, een soort eeuwige zondagsrust. Er ontbreekt iets en voor een deel is dat de wisselwerking tussen heden en verleden, tussen oud en nieuw. Bovendien is er in nieuwe wijken nooit iets anders te vinden dan woningen en wat daar direct bij hoort: een winkelcentrum en een buurthuis. An dere gebouwen vindt men er zelden; er wordt gewoond, werken en recreëren doet men elders." Volgens de werkgroep is in vergelijking met bouwen in een buitengebied een groot voordeel van het bewoonbaar maken van Spanjaard de ligging van de fabriek tussen dorpskern en NS-station. Enerzijds is er directe aansluiting op het openbaar ver voer, anderzijds kunnen de bewoners da delijk gebruik maken van nabijgelegen voorzieningen als winkels, bibliotheek, medisch centrum enz. Honderd Jaar historie kan dienen als basis voor een nieuw woonmilieu, zo stellen de voorstanders. Ze zien kans tenminste 250 300 woningen te bouwen. En de fabriek, waarin ze komen, bestaat niet alleen uit gebouwen. Er behoren grote pleinen en smalle stegen toe, parken en vijvers. Aller lei functies, behalve het wonen, kunnen er aan worden toegevoegd; het huidige be perkte gebruik kan gecontinueerd. Men zou ook de hoog oprijzende schoorsteen, de fabriekspijp, die het roken heeft afge leerd, willen handhaven. Sommige gebouwen moeten, vindt men, op de monumentenlijst. Voor slopen is alleen gekozen wanneer tenminste enige negatieve aspecten zijn verenigd, bijvoor beeld architectonisch èn bouwtechnisch matig of slecht. Een stukje Spanjaard- museum zou te overwegen zijn. Oedacht wordt aan een ruimte voor muziek, toneel en andere uitvoeringen. Aan een sporthal. Aan ruimtes voor film, tentoonstellingen, een café, werkplaatsen en dergelijke. Wat betreft het wonen: in het centrale fabrieksgebouw zouden 150 woningen kun nen komen. Overwegend kleinere huizen, één- en tweepersoons. Op de eerste verdie ping is aansluitend op een wandelroute, plaats gereserveerd voor openbare functies. Het gebouw zou voor minder vali den toegankelijk moeten worden door ge bruik te maken van liften en hellingbanen. De wandelroute komt van buiten, gaat door de fabriek heen en verlaat het ge bouw aan de andere zijde. De werkgroep heeft laten weten dat Bome de zaak „eigenlijk op een presenteerblad krijgt aangeboden", ook al zijn er miljoe nen mee gemoeid. Wat de exploitatie aan gaat, staan tegenover de lasten zo onge veer de huuropbrengsten. De gemeente kijkt iets anders tegen dat presenteerblad aan, vindt het blijkbaar wat zwaarder we gen. Bome is een zogenaamde artikel 12-gemeente, en kan dus geen gekke sprongen maken. De Bornse raad heeft daarom duidelijk gezegd dat het plan op generlei wijze dé begroting van de gemeen te mag belasten. Voor de aankoop is een beroep gedaan pp staatssecretaris Schae- fer, resp. minister Lubbers. Komen die niet over de brug, dan gaat het idee de mist in. Hoewel het ene raadslid er meer aardig heid in heeft dan het andere kan gezegd worden dat de raad er in zijn totaliteit geïnteresseerd tegenover staat. Evenals het college van B en W. Dat heeft dejaad een viertal punten voorgelegd, die alle zijn aangenomen. Vastgesteld is onder meer dat de raad in beginsel bewoning van het Spanjaard-cpmplex wil nastreven en dat de gemeente geen enkel financieel risico mag lopen. Op verzoek van de raad is er nog een vijfde punt aan toegevoegd. Het team, dat de bewoonbaarheid van de voormalige fa briek gaat onderzoeken en de behoeften aan huisvesting op een dergelijke wijze. Het Spanjaard-complex in Bor ne naar de toestand in 1965. moet worden uitgebreid. Met iemand van uit de mens-wetenschappen onder meer (een socioloog). Methorst: „Het is in feite weinig nieuws wat we aan het doen zijn. Vroeger was het heel gewoon de dingen wéér te gebruiken. Pas na de oorlog zijn we begonnen met de oude boel weg te werpen." Intussen zijn ook in Enschede initiatieven genomen. Men wil daar de vroegere textielfabriek van Jannlnk, die in toenemende mate aan vernieling en vernietiging ten prooi is, een nieuwe bestemming verlenen. Er zijn plan nen om het textielmuseum er in onder te brengen. Behalve aan het textielmuseum, dat op het ogenblik veel te krap gehuisvest is, zou het ook ruimte moeten bieden aan een aantal wooneenheden speciaal voor onvolledige gezinnen. door Hans W. Ledeboer AMSTERDAM Nog geen maand voor het Holland Festival begint, presenteert het Nationale Ballet twee premières. De ene „Vier letzte Lieder" van Rudi van Dantzig met als muziek de „Vier letzte Lieder" van Richard Strauss, wordt maandagavond 16 mei uitgebracht. De tweede, „Capriccio" van George Balanchine op het „Capriccio voor piano en orkest" van Igor Strawinsky, hebben wij donderdagavond In de Amsterdamse Stadsschouwburg gezien. Niet voor de eerste maal, want de choreograaf George Balanchine be schikt over zijn eigen New Vork City Ballet en daar heeft hij het precies tien Jaar geleden voor het eerst ge toond. Zoals alle werken van Ba lanchine is „Capriccio" voor het Na tionale Ballet een soort examenstuk. Door de toepassing van de klassiek- academlsche daiistechnlek als basis met een uitbouw van moderne technieken tot een prachtig, rijk ge schakeerd uitdrukkingsgamma in een harmonisch samengaan van ge heel verschillende, soms volstrekt te gengestelde. bewegingen, stelt Ba lanchine heel hoge technische en vir tuoze eisen aan de dansers. Aan die (ADVERTENTIE) Hannes Melnkema De groene weduwe en andere grijze verhalen f 12.50 Kijk op Nederland (Drenthe, Gelderland, Limburg, Noord- Holland, Overljaael, Utrecht, Zuid-Holland an Zeeland), per deel f 29,50 Kkee uw zeilboot 1977 f 9.90 Irwin Shaw - Da Jordachea (Witte zwanen, zwarte zwanen) f 24.50 Herman Pieler de Boer De kelinerin an andera verhalen 113.90 Eleeviera bloem artgida24.50 Willem Iven - ri.nul... tiMfwn nieuwe tulnplantengida f 29,50 Peteraons Vogelglda 39,50 Da wereld van Godfried Bomana f 24,50 GroteWJnboek f 49,50 eisen dient tot in uiterste consequen tie te worden voldaan, wil een werk van Balanchine niet vervlakken en nietszeggend over het voetlicht ko men. Jaren geleden hebben wij „Four Temperaments" van hem ge zien, dat wel eens is beschreven als Balanchines meesterwerk. Wij heb ben het ontvangen met een teleurge steld: „Is dat nu alles?" Eerst later bleek ons, dat de enige ooizaak van die teleurstelling was, dat het pre senterende ensemble niet Ba- lanchine's eigen New York City Bal let er niet tegen was opgewassen. Balanchine bewijst zijn choreogra fische superioriteit met moeilijke maar volstrekt onmisbare kleinighe den. Zelf noemde Balanchine dit Ca priccio „Rubies" (robijnen) en dat stuk is een deel van een drieluik, dat „Jewels" (edelstenen) heet. Het eerste Juweel" heet „Emeralds" en het slot heet „diamonds". Ba lanchine is tot dit uitermate preten tieuze drieluik geïnspireerd door een bezoek aan een beroemd juwe liershuis. Misschien is Balanchine de enige, die in een ballet zoveel preten ties kan stellen en die pretenties nog waar maakt ook. „Capriccio" is fon kelend. Het is speels, het is vol fees telijke humor. Het maakt de indruk van een heerlijk dansfestijn, waarin de dansers zich zo nu en dan eens lekker kunnen laten gaan. Voor het publiek echt iets om in een prettige stemming van te genieten. Er zit een flitsende vaart in, boeiende indruk ken volgen elkaar op in een bonte rij die uitloopt in een prachtig slot. Maar voor de dansers blijft er van dit dansplezier niet zo veel over. Die moeten uiterst geconcentreerd blij ven werken, met alle aandacht voor elke volgende moeilijke beweging. Het Nationale Ballet bewees in ieder geval, dat het deze „Capriccio" aan kan. Er is een prachtig duet in van Alexandra Radlus en Han Ebbelaar, met vloeiende, soepele virtuositeit. Daartegenover een puntige solo met uitdagende veaudeville-achtige be weging, scherp en zelfs hard van expressie. Jeanette Vondersaar danst die solo boeiend en heel sterk. Dit alles tegen een goed gediscipli neerde en hun bewegingen mooi af werkende achtergrond van twaalf dansers, die een homogene en vooral harmonische groep vormen. „Capriccio" wekt in ons één verlan gen: een balletavond, geheel gewijd aan Balanchine's drieluik. Want het is uiteindelijk Balanchine's opzet dat dit drieluik precies een ballet avond vult. Simpkins „Wat voor apul gebruik je voor die ramen, Simpkin»?" door Jac. Kórt een serie, waarvoor de publieke be langstelling zeer gering is gebleken. Voor de uitvoering van de koren was de Düsseldorfer Muslkverein overge komen en ook dit roept vragen op. Mijn Haagse collega heeft zich voor enige dagen in deze zelfde rubriek (het werk gaat dit weekeinde ook in de Residentie) afgevraagd, of wij in Nederland geen koren rijk zijn, die tot de uitvoering van „Die Jahreszei ten" in staat zijn. Hij weet natuurlijk wel beter als man van de praktijk. Hoe het zij, zingen kunnen ze, deze plm. 200 zangers en zangeressen uit Düsseldorf, voor het grootste deel zeer Jonge mensen, die de prachtige koren met groot enthousiasme en stralende klank ten gehore brachten Een beetje robuust klonk het alle maal wel, maar dat was geloof ik te wijten aan de eveneens Jonge Israë lische dirigent Uri Segal, die als gast bij dit koor de leiding van de uitvoe ring in handen had. Zijn voor naamste belangstelling scheen uit te gaan naar vlotte tempi en een ge spierde koorklank. Drie Nederlandse solisten werkten aan de uitvoering mee: de sopraan Karin Ostar, de tenor Hein Meens en de bas Robert Holl. Ieder voor zich, maar soms ook in duet of terzet lieten zij prachtige zang horen. Zij waren het voor mijn gevoel vooral, die het poëtische karakter van deze muziek tot zijn recht deed komen. Het Residentie Orkest zorgde voor een uitstekende begeleiding (ADVERTENTIE) SAMMMMi GENERAL i^> ELECTRIC AIRCONDITIONING LANDRÉMIJNSSEN BV Vissering* eg 40. Die men, Postbus 187 Tel 020-904911 (Mat/mVi) coupon, voor meer informatie vtm» zenden aan Landré-Mi|nssen B V Antwoordnummer 20. Oiemen (een postzegel is met nodig) naam adres woonplaats MM AMSTERDAM Het oratorium „Die Jahreszeiten" van Joseph Haydn is zonder twijfel een prachtig werk. Een werk, dat ook na een drie kwart eeuw nog niets aan frisheid en schoonheid heeft Ingeboet. Maar of het nu goed gezien was, dit oratori um binnen negen dagen tweemaal in dezelfde Grote Zaal van het Con certgebouw uit te voeren, is aan twij fel onderhevig. Scène uit „Capriccio" met op de voorgrond Jeanette Vondersaar Donderdagavond klonk „Die Jahres zeiten" dus opnieuw, ditmaal tot be sluit van de serie AVRO-concerten, gegeven door het Residentie Orkest, /\utoreparaties zijn meestal niet goedkoop. Maar gelukkig hoeft u het niet altijd zo ver te laten komen. Bij Shell kunt u nu gratis een boekje krijgen, waarin staat hoe u autoproble men kunt ontdekken voor ze veel geld gaan kosten. Dat boek je heet „Shell helpt'1 deel 1 en de tips daarin zijn heel simpel. Kijk maar eens naar zo'n tip over de kontrole van het koel water. Dat is zo gebeurd en het kan u een hoop geld besparen. Nog geen boekje ontvangen? Vraag er dan even naar hij ceitShell verkooppunt. Hei koelwuterkiuit u het hesic kontrolereii m liei txpaniictankje. Alt ine onto dat met Iteejt zuh in de radialeur nutten kijken, muur pui dan goed op: draai nooit de dop van de radiateur als de motor nog warm is. II'bekt tor deze is a/gekorfd. Het water huk! zo 'n2a 4 cm onder de bovenrand staan. Als het water in een paar dagen sterk zakt is liet verstandig eols naar een garage te gaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 9