Het goede leven ©I Liefde, macht en zesde zintuig 3 JOSEPH GUY W -O n' Vrouwenkeuken Verfijning Pandora's Competitie huis in verhuize De Haan Verhuizingen COGNAC JOSEPHGUY ZATERDAG 7 MEI 1977 TROUW/KWARTET PAGINA 39 Landelijke herbergen, waar men zo goed eet Aanbevelingen uif aller heren landen voor grote kook kunst In één van de drie beste res taurants van heel Frankrijk, bij Chapel In Mionnay (Bres- se), krijgt u bij het apérltief piepkleine visjes uit de Saóne, met kop en graat en alles, vis jes die wij nauwelijks goed genoeg voor de kat zouden vinden. Maar absoluut vol maakt gebakken, dat wel, en verser dan vers. Van de een voudige pens maken de kook sters in Lyon een meester werkje, en zelfs de kam van de haan wordt gebruikt proef maar eens hoe verrukkelijk in het driesterrenrestaurant van Barrier in Tours. Fransen zijn ook nimmer wijnsnobs, die alleen maar hun eigen grands crus willen drinken. Men drinkt, zo moge lijk, de wijn van de streek, ook al ls die maar eenvoudig. In het meest snobistische restau rant van Frankrijk, dat van Paul Bocuse bij Lyon. drinkt men Beaujolais, omdat die nu eenmaal in de buurt groeit en bij de fabuleuze kookkunst van de restaurants in de Péri- gord drinkt men de eenvoudi ge Pécharmant uit de streek. Vernieuwing Dat is het boelende van de Franse keuken: er ls steeds weer vernieuwing mogelijk, zoals nu weer met de „nouvel le cuisine", maar eigen aard. karakter en persoonlijkheid blijven bewaard èn de enorme verscheidenheid naar land en streek en naar alles wat land en streek weten te geven. En dan is het niet in de laatste plaats altijd weer de wijn die de keuken Inspireert, de wijn waar men zo mateloos trots op ls. Voor elke Fransman is immers de wijn die achter zijn huls groeit de beste wijn ter wereld. En die wijn geeft niet alleen spiritualiteit en elan aan een gerecht als hij in de pan met het gerecht tot harmonie en onderling begrip komt (de Bourgondische coq au vin, de canard au Muscadet uit Nan tes, de Elzasser piepkuikens met Riesling, de sauce Borde- allse met een stoere Saint Emilion, de poulet au vin jau- ne uit de Jura en honderden anderé) maar een passende wijn bij een gerecht flatteert het gerecht, geeft de kok of kookster meer eer en tong. neus en verhemelte meer plezier. Hoe heerlijk is het dan door Frankrijk te zwerven, en in die kleine herbergen, waar mon sieur of madame zelf kookt, de essentie van de Franse keu ken te proeven, die landelijke, vaak geraffineerde, karakte ristieke en altijd weer boeien de gerechten van de zo vitale regionale keuken en daarbij de wijn te drinken die in dat land gegroeid en gerijpt ls, „de wijn van achter de herberg". Zolang er immers nog wijn groeit ln Frankrijk, en zo lang die regionale keuken in ere blijft èn zo lang de Fransen plezier in het goede leven hou den en de fantasie om van Alles iets te maken, zolang zal de Frapse keuken, „régiona le", „haute" of „nouvelle" enig in de wereld blijven en onze vreugde in het aardse leven verhogen. en tcijn uit één dorp: altijd een harmonische combi- door Wina Born En die altijd weer verfrissende en levenskrachtige bron van de regionale Franse keuken zal nooit opdrogen, want die wordt gevoed door wat wezen lijk is in het Franse volkska rakter. Persoonlijkheid Chauvinisme en trots op alles wat eigen is. Denk niet dat men in Bourgondlé ooit met andere wijn zal koken dan met Bourgogne, in Lyon ooit een andere kip in de pot zal stop pen dan een kip uit Bresse, of in het Baskenland ooit andere ham zal gebruiken dan die uit Bayonne. Zo bewaart men karakter en persoonlijkheid. Ook zuinig heid speelt mee. Goede zuinig heid. die niet schippert met kwaliteit, maar alles wat men heeft tot de laatste kruimel gebruikt. Ook de onogelijkste visjes, ook de nederigste on derdelen van het slachtdier, ook kruiden en gewassen die op de heuvel en langs het beekje groeien. En natuurlijk zijn er de zo typisch Latijnse fantasie en improvisatietalent om van al les iets te maken. Ook van de slak die met zijn huisje op door de wijngaard kruipt, en de varkensstaartjes en -oren waar velen aan voorbij gaan. En daarbij ook nog de ware smaak voor het goede leven en de gave om van het dagelijkse maal, dat nodig is om lijf en ziel bij elkaar te houden, een feest te maken. Geen snobs Fransen zijn nimmer eetsnobs, en zullen nooit een voudige zaken mits goed bereid minachten. In Frankrijk wordt alle voedsel en alles wat vreugde kan ge ven geéerbledigd, ook al is die vreugde eenvoudig. Zo organi seert de club van gastrono mische Journalisten die toch waarlijk wel wat gewend zijn elk Jaar een worstfeest, waarbij men verse bloedworst en andere traditionele worst soorten eet met gestoofde ap pels en een eenvoudige, eer lijke wijn, en de Franse presi dent Vincent Auriol liet eens aan een diplomatendiner op het Elysée cassoulet serveren, een gerecht van witte bonen met schapevlees, knoflook- worst en ganzenekjes uit de Languedoc. Henri Clos-Jouve, beroemd Frans gastronoom en schrij ver, die er nog altijd plezier in heeft. 0 Bij feesten in oude wijnkel ders kunnen de heerlijkheden nauwelijks getorst worden. 0 Met trots wordt het gerecht uit de landelijke keuken op tafel gebracht. 0 Wijn, vis, kaas.ham en worst van de oevers van de Saóne. Wie zijn plannen kenbaar maakt om met vakantie naar Frankrijk te gaan, die zal zonder twijfel van vele kanten te horen krij gen: „Ha, jij lekker naar Frankrijk, heerlijk eten en drinken. Pas maar op je lijn!" Want Frankrijk is immers het land van het goede leven, waar eten en drinken een verrukkelij ke cultuur is. Waar men eet en drinkt puur om er plezier aan te beleven, en niet, zoals in gastrono misch gezien wat preutse re landen, om in leven te blijven. Nog altijd is de Franse keuken pver de hele wereld een begrip, een norm voor ware kook kunst, en elk restaurant dat zich respecteert, of het nu in New-York, in Cairo of in Amsterdam is. pretendeert Franse keuken te brengen. Men kan zich afvragen waar om die Franse keuken een be grip is geworden en/of dat te recht is. Is het omdat Frank rijk in de loop der eeuwen een aantal geniale koks heeft voortgebracht, ware keuken meesters, wier creaties even beroemd zijn geworden als werken van literatuur of muziek? Ja zeker, ook daarom maar deze koks vormen slechts de smalle, lichtende top, en die zou reddeloos in puin vallen als er niet een goede, gezonde en brede basis onder lag. Die basis is de traditionele, regio nale keuken. De eindeloos ge varieerde en springlevende kookkunst van de Franse pro vincies, eeuw in, eeuw uit van moeder op dochter doorgege ven, de kookkunst van boer derijen en kloosters, van lan delijke kasteeltjes en burger huizen. De kookkunst van al die naamloze vrouwen, die kook ten in hun open schouw of aan een ronkend fornuis, die wis ten te woekeren met wat ze hadden en al hun vindingrijk heid en goede smaak wisten uit te buiten. De grootsten onder de groten van de Franse keukenmees ters hebben altijd eerlijk toe gegeven. dat die traditionele vrouwenkeuken voor alle ho gere kookkunst de basis vormt. De legendarische Fer- nand Point uit Vienne heeft er nooit een geheim van ge maakt, dat hij heeft leren ko ken van zijn moedere, de geni ale Alexandre Dumaine uit Saulieu vertelde graag, dat als hij het niet meer wist, hij ging logeren bij een paar oude tan tes, diep in Bourgondië, om weer nieuwe inspiratie te krij gen en de grootmeester van de „nouvelle cuisine", Michel Gu- érard, heeft ook verklaard, dat deze vernieuwing in de Franse keuken weer teruggaat op het gezonde koken van de huisvrouw. door N. Hoogendijk-Hakbijl Mode, dat is Frank rijk, dat is Parijs, zo vanzelfsprekend! Maar waarom juist dit land en deze stad? Dat is niet zo simpel, het gebeurde niet in eens; mode is een cul tuurverschijnsel dat ten nauwste samen hangt. met alles wat er gebeurt. De soci aal-economische ach tergronden zijn be langrijk, godsdienst en moraal sterk be palend, terwijl ook klimaat, oorlog en vrede een rol kunnen spelen. Lang geleden was er al een ..mode-gevoel" in Frankrijk. Toen de Ro meinen er, Imperiumbou wend, aankwamen von den zij er goed-verzorgde. in kleurige gestreepte en geruite kleren gestoken Galliërs. De mannen droegen broeken en zo werd dit land door de ver overaars „Gallia Bracca- ta" genoemd (Bacae broek). In de Middeleeuwen krijgen we duidelijke aanwijzingen voor de rol die Frankrijk in de mode speelt. De courtoisie, de hoofse liefde, ontluikt in het zuiden en hiermee begint een verfijnde levensstylering, die heel Europa verovert. Uit de oorspronkelijk poëtische, le vensbeschouwelijke beweging komt heel wat voort: de vrou wenaanbidding, de hoofse om gangsvormen, de kleding en de symboliek, die onontbeer lijk waren om als waarlijk hof felijke lieden te leven. Daar het koninklijke hof en de kleinere hoven in Frankrijk een tamelijk constante, toon aangevende functie vervul den, kon deze beweging zich gunstig ontwikkelen. Kleding en alles wat daarbij behoorde speelde een zeer voorname, symbolische rol. zowel bij lief de als bij machtvertoon en vooral het laatste is vaak een geweldige mode-stimulans Zelfs de ellende van de hon derdjarige oorlog kon deze ontwikkeling niet tegenhou den Midden in deze tijd ontving de hofkleermaker van Isa beau de Bavlère. echtgenote van ko ning Charles VI, in 1396 van haar de opdracht, een comple te uitrusting voor de Engelse koningin te verzorgen. Om al les goed passend te krijgen werkte deze Robert de Varen- ne met een pop. op maat van de koningin Met deze ko ninklijke pop begon een nieuw gebruik want sindsdien wer den steeds meer poppen, naar Franse smaak uitgerust, naar buitenlandse hoven gezonden De loopbaan van deze. sinds de 17e eeuw „pandora" ge noemde. poppen is kenmer kend voor de ontwikkeling van de nu vooral Parijse mo de. Ze vervulden de rol van mannequin en tijdschrift in één. Ze zijn nu niet meer exclusief voor vorsten, maar ook iemand als Mme de 8évig- né stuurde haar dochter een pop om op de hoogte van de Parijse mode te blijven De toerist, mits welgesteld, kon bij de Parijse modistes pandora's bestellen. Deze be gaafde zakenvrouwen pasten zich vaak aan bij de smaak van de diverse landen, zoals trouwens ook bij de huidige Parijse collecties het geval is. Een 18e eeuwse klant van een chic zaakje ln de Rue-St Ho- noré vroeg, of een bepaalde pop nu precies de Parijse mo de aangaf „Mon Dleu. non Monsieur' II s'agit de satisfai- re au goüt de chaque nation Elle est destinée pour le Nord De modepoppen genoten zo'n internationale waardering, dat hun reizen zelfs tijdens oorlogen doorgingen; ze kregen, na ministerieel ak koord, speciale paspoorten ..pour le bénéfice des dames" Parijs heeft sinds de (late) middeleeuwen cultureel en Vervolg op pagina 43 ADVERTENTIE nationaal en internationaal specialisatie van en naar veshgiuQ te Maand. 6 uweg 4, /tiblssserdam tel. 01859-3331-tele* 24556 Oui, oui, oui, Joseph Guy een eerlijke Franse cognac

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 39