Dialoog: een christelijke stijl van leven
Bijbelactie geslaagd
Jongeren wel degelijk
bereid tot synodewerk
r. VVtv-
Chr. geref. vrouwen
bezig met bevrijding
Brown leidt Leger des Heils
Religieuze moorden
in Brazilië
11-11 tuur
luèddenM; dooreen
jmqe mm door yt^uamn
"bebvmL'h
ZwrtzdarfópctfofaeteH,-
iKZAkkmaotr O
VANDAAG
Voorbij de stilte
VOORBIJGANGERS
Veel vrijwilligers
in hervormde kerk
VRIJDAG 6 MEI 1977
KERK
T rouw/Kwartet2
door prof. dr. A. Geense
Van 18-27 april kwamen op uitnodiging van de Wereldraad van Kerken ongeveer 60 theologen jeen
in Chiang Mai, het culturele centrum van het boeddhisme in het Noorden van Thailand. Het doel
was een consultatie over het gesprek van de christenen met ch geheel ten onrechte aanhangers
van andere godsdiensten en ideologieën.
Een consultatie Is een intensieve ge
organiseerde gedachten wisseling
over een brandend probleem en ze
wordt zo opgezet dat door de ver-
scheldlnghetd van geograilsche en
kerkelijke afkomst van de deelne
mers een zo groot mogelijk aantal
gezichtspunten, die ergens in de
christenheid leven, op talel kan
komen
Deze ..denkpauze". zoals de direc
teur van het programma voor de
dialoog met andere godsdiensten en
ideologieën van de Wereldraad van
kerken, de Indiër Dr Stanley Sa-
martha. deze consultatie karakteri
seerde. was nodig geworden, omdat
>p de assemblee van de Wereldraad
in Nairobi 1975 dit onderwerp niet
goed kon worden doorgepraat en m
een sterk controversiële sfeer was
blijven hangen. Vragen als waarom
we eigenlijk een gesprek met andere
godsdiensten zoeken ais er toch „de
zending" Is. of er geen vermenging
van godsdiensten dreigt en of het
streven naar een wereldge
meenschap niet Juist het streven van
de antichrist is. bleven rondon dit
programma voortdurend hangen.
Daarover zou nu Intensief doorge
praat worden.
Decor
Thailand als decor van het gesprek
was zelf voortdurend al sprekend
genoeg: een land waar de christelijke
kerk nog geen half procent van de
bevolking uitmaakt, waar het hele
openbare en particuliere leven door
het boeddhisme wordt gestempeld
Het maakt veel uit voor de houding
van de kerk tegenover de bui
tenstaanders of ze in zo'n minder
heidspositie verkeert of. zoals in Eu
ropa en Amerika, de min of meer
vanzelfsprekende achtergrond van
de eigen cultuur vormt. Het was voor
deze kleine protestantse en r.k. ker
ken een enorme steun in de rug, dat
zij nu gastheren en -vrouwen konden
tljn voor dit beraad en ze hebben
intensief meegedacht
De sfeer van de conferentie was. niet
het minst dank zij de door iedereen
gewaardeerde rustige en evenwichti
ge leiding van prof dr D. C. Mulder
van de Vrije Universiteit (zie het
interview met hem in Trouw van 14
april J.I.), bijzonder goed Er was tus
sen ten dele ver uiteenlopende
standpunten een grote bereidheid en
openheid om naar elkaar te luiste
ren: de vaste „standpunten" van de
deelnemers op grond waarvan ze wa
ren uitgenodigd ontspanden zich in
de loop van het gesprek, waardoor er
ruimte vrijkwam voor een grotere
beleving van de gemeenschap, bege
leid door de dagelijkse liturgie vol
gens verschillende tradities, door de
bijbelstudie, de gesprekken bij de
maaltijd en tijdens de excursies, die
zowel bestonden uit bezoeken aan de
boeddhistische „Wats" (tempels met
annex verblijven voor de vele monni
ken) als aan de kleine christelijke
gemeentes in de omgeving
Stappen verder
Op Zondag 25 april werden we ver
deeld over de verschillende
dorpskerken en lk zal de ervaring
van de ontvangst en preek in een
kleine kerk van melaatsen (die niet
meer besmettelijk waren, maar toch
door de bevolking op een afstand
werden gehouden) niet licht ver
geten.
Zo werd de eigenlijke voorwaarde
voor elke dialoog, de gemeenschap
als het ware in deze ontmoeting zelf
beleefd en konden we vandaaruit
wellicht ook enkele stappen verder
komen in de beantwoording van de
vragen die op tafel lagen. Eén aspect
van die vragen, de dialoog met aan
hangers van ideologeén (als bijv. hel
communisme) kon niet zo volledig
uit de verf komen als aanvankelijk
was gehoopt omdat de uil de Oost-
Europese communistische landen
uitgenodigde deelnemers geen van
alle een uitreisvisum van hun rege
ring hadden gekregen, waarschijn
lijk omdat de huidige regering van
Thailand, bedreigd door de commu
nistische landen rondom, een sterk
anticommunistische koers vaart.
Maar je zou ook kunnen zeggen de
vraag naar de ideologie was voortdu
rend present in de vraag die de chris
telijke gemeente zichzelf stelt: zijn
wij eigenlijk ook niet voortdurend in
het gevaar ideologisch te worden:
dat wil zeggen een op het belang van
onze eigen gemeenschap gericht
godsdienstig systeem? Mensen, die
vast zitten in een godsdienstig sys
teem. willen geen dialoog, of
hoogstens om hun eigen positie nog
eens te bevestigen. En hoe kijkt de
omgeving dan tegen de kerk aan: als
ook één van de vele menselijke ge
meenschappen. die het om zichzelf
gaat en als zodanig bijdraagt tot de
vele spanningen tussen de vele om-
zichzelf draaiende gemeenschappen
in deze wereld?
Kunnen wij het woord van Jezus: Ik
ben de weg. de waarheid en het le
ven" zonder meer overbrengen op
een gemeente, die zegt: wij hebben
de weg en de waarheid? Wat bete
kent het. als die waarheid ook voor
ons christenen niet van onszelf is.
voor onze houding ten opzichte van
mensen, die in andere religies leven
en die we in onze dagen, ook in
Europa tegen het lijf lopen? Maakt
ons christelijk besef, dat we met lege
handen voor God staan, ons niet veel
bescheidener ook ten opzichte van
de posities van anderen? De beschei
denheid is geen ontlediging van de
substantie van het christelijk geloof
of de uitverkoop daarvan, maar de
toepassing
De vraag, waar het om gaat is eigen
lijk kan de christelijke kerk tegelijk
zijn: een toegewijd volgelingschap
van Jezus Christus èn een open ge-
De boeddhistische cultuur heeft een wijde verspreiding in Azië.
Deze boeddha-kop is afkomstig uit Java.
meenschap? Dat kan alleen, als dat.
wat ons van de „wereld" onder
scheidt. tegelijk ons ten diepste met
haar verbindt: de wetenschap, dat
Gods liefde in Christus tot allemen-
sen uitgaat
Wat je daarmee zegt: „tot alle men
sen" kun je niet theoretisch beden
ken: dat weet je alleen maar als je
telkens mensen ontmoet en merkt
hoe anders ze zijn en hoe God ook
hen in zijn gemeenschap en in de
gemeenschap met elkaar wil trek
ken. Het gesprek, de dialoog, is niet
iets anders, iets vrijblijvenders dan
de zending, maar heeft juist deel aan
die zending. En hen „bekeren" zullen
we alleen maar in die mate als we
voortdurend onszelf bekeren.
Want helaas heeft in de praktijk de
christelijke gemeente als ge
meenschap ook bijgedragen tot de
verdeeldheid binnen de ene mense
lijke gemeenschap. Het rapport van
de conferentie zegt. dat we ons als
christenen bewust zijn van de span
ning tussen de christelijke ge
meenschap. zoals we die temidden
van de andere gemeenschappen er
varen èn die we geloven, dat ze in
wèzen is, in de belofte van God en
dat deze spanning wezenlijk is voor
onze christelijke identiteit. Zo is de
christelijke kerk tegelijk een teken
van de behoeftevan de mensen aan
een vollere, diepere gemeenschap
van mensen
Noodzaak
De huidig explosieve situatie van de
wereld is alleen maar een versneller
van het inzicht in de noodzaak van
de dialoog als een „levensstijl" van
de christen. Onze tijd is tegelijk de
tijd van het openbreken van alle
vroegere gesloten gemeenschappen,
waarin mensen hun geborgenheid en
hun identiteit ervoeren. Er is niet
alleen een pluraliteit van ge
meenschappen (die was er altijd)
maar ze wordt nu als bedreigend en
ontwortelend ervaren. Tenzij wij met
elkaar wegen kunnen vinden op weg
naar een nieuwe gemeenschap. Deze
weg kan alleen maar bestaan uit vele
vele kleine concrete stappen, waarin
wij iets van dat uiteindelijke visioen
gestalte kunnen geven. Het tweede
gedeelte van de consultatie heeft een
aantal van concretiseringen van de
dialoog besproken: het zal gaan om
het gesprek met Israël, met de islam,
met hindoes en boeddhisten, met
hen die op de een of andere vorm nog
in een oorspronkelijke stamreligie
verworteld zijn en om het gesprek
met de ideologiëen. De aanvankelij
ke richtingen, waarin zulke gesprek
ken zouden moeten gaan. konden
nog slechts zeer voorlopig worden
afgetast.
Het belanrijke is echter, dat de na
druk niet komt te liggen op de reli
gies als systemen, die met elkaar
zouden moeten praten, maar op de
mensen, die in die andere religies
hun tehuis hebben. En daardoor zijn
ook zij niet buitengesloten die in
geen enkele religie meer hun .tehuis
hebben.
(Prof. Geense is kerkelijk hoogleraar
aan de Rijksuniversiteit in Gro
ningen)
LONDEN (AP) Gisteren is de Ca
nadees geworden Brit Arnold Brown
tot nieuwe generaal van het Leger
des Heils gekozen. Brown, die 63
jaar oud is en in Toronto woont en
werkt, is een van 27 „commissio
ners" van het leger.
Hij sloot zich in 1935 in Belleville, in
Ontario, bij de wereldorganisatie
aan. Sinds 1974 was hij territoriaal
commandant van Canada en de Ber
muda-eilanden
Generaal Brown is gekozen door de
41 leden van de „hoge raad" van het
leger waar hij ook toe behoort. De
leden van die raad. 38 mannen en
drie vrouwen, zijn afkomstig uit 16
landen.
De vergadering werd gehouden in
het bij Londen gelegen Sunbury-on-
Thames waar het leger een confe
rentie- en jeugdcentrum heeft.
De tweede kandidaat voor het
hoogste ambt was de eveneens 63-
jarige Britse commissioner Harry
Williams, een vermaard plastisch
chirurg.
Generaal Brown, die op 5 juli in
functie zal treden, is de opvolger van
Clarence Wisman, ook een Cana
dees. die aftreedt na het bereiken
van de leeftijd van 70 Jaar. In 1974
was Wiseman opperbevelhebber van
het Leger des Heils geworden.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Mijn bezwaar tegen de bevTijdingsideologie van
de wereldraad van kerken is niet, dat het begrip „bevrijding"
daar te ruim. of te breed, of te aards gehanteerd wordt. Mijn
bezwaar is Juist, dat men daar over de bevrijding niet breed
genoeg, niet diep genoeg, niet aards reëel genoeg spreekt. Het
beantwoordt niet aan de lengte, de breedte, de diepte en de
hoogte van Gods liefde
Van een onzer medewerkers
APELDOORN Vertegenwoordi
gers van een veertigtal vrouwenver
enigingen van de vrije evangelische
gemeenten dromden samen op het
podium van Orpheus in Apeldoorn.
Ze overhandigden symbolisch de
opbrengst van een actie voor nieuwe
testamenten in het Toba Batak, dat
gesproken wordt in Noord-Sumatra.
Vier grote stapels modelbijbels, met
op de rug de naam van de gevende
plaats en het aantal nieuwe testa
menten dat daar ter beschikking ge
steld werd, gaven aan dat het doel
van de actie ruimschoots was ge
haald. In twee maanden tijds brach
ten de vrij-evangelische vrouwen
21.000 gulden bijeen.
De bond van vrije evangelische ge
meenten heeft jarenlang zendings
werkers uitgezonden naar het eiland
Samosir in het Toba-meer. Toen de
commissie voor het vrouwenwerk
(ADVERTENTIE)
hoorde dat het nieuwe testament in
het Toba geheel was uitverkocht en
een nieuwe druk nodig was. besloot
zij te proberen geld voor 5.000 nieu
we testamenten bijeen te brengen.
De druk ervan zal verzorgd worden
door het Indonesisch bijbelge
nootschap. De Commissie liet certifi
caten drukken die verkocht werden.
Door middel van ieder certificaat
3,50 kon een nieuw testament ter
beschikking worden gesteld aan de
evangelisch christelijke kerk van To-
baland.
Tijdens de feestelijke vrouwen
ontmoetingsdag in Apeldoorn, die
bijgewoond werd door ruim zeshon
derd leden van vrouwenverenigin
gen. overhandigde de presidente,
mevrouw M. L. Timmerman-
Hoekendijk een cheque van 17.500
gulden aan de heer R. van Holst
Pellekaan van het Nederlands bij
belgenootschap met het verzoek dit
geld door te zenden naar Indonesië.
De commissie zal nog met het Neder
lands bijbelgenootschap overleggen
hoe de meer-opbrengst zal worden
besteed.
De gehele ontmoetingsdag stond in
het teken van de bijbel. In de och
tendvergadering sprak ds. T. Prins
over de noodzaak van de navolging
van Christus. In de middagvergade
ring bracht Mw. Gé Osinga-van der
Sleen solotoneel onder het thema:
„Trouwe vriend met je versleten
kaft". Ze vergeleek daarin het leven
van een wat oudere vrouw met de
geschiedenis van de bijbel in de Ne
derlandse taal.
Dit zei prof. dr. W. van 't Spijker,
kerkhistoricus van de theologische
hogeschool te Apeldoorn, gisteren
tot de zeventienhonderd christelijke
gereformeerde dames, die in Den
Haag in het Congresgebouw de jaar
lijkse ontmoetingsdag van hun vrou
wenbond meemaakten
Prof Van 't Spijker refereerde over
„Bevrijdt" Vrij?" „Wij vieren on
ze bevrijding, 32 Jaar geleden Wij
hebben onze nationale zelfstandig
heid en onze democratische vrijhe
den. maar zijn wij werkelijk vrij?"
vroeg hij. Hij citeerde het evangelie
woord „Wanneer de Zoon u vrijge
maakt heeft, zult gij waarlijk vrij
zijn Voor de gemeente is in Chris
tus de vrijheid hier en nu werkelijk
heid. maar als een omstreden bezit.
Zij mag geen goedkoop gebruik ma
ken van de vrijheid.
Spreken over bevrijding blijft op
pervlakkig, als het niet mede in
houdt bevrijding van schuld en zon-
Onze adressen:
AMSTERDAM
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9 Rotterdam
Tel 010-115588
OEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
Parkstraat 22 Den Haag
Tel 07CM69445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56 Zwolle
Tel 05200-17030
de en van de macht van de zonde.
Deze bijbelse bevrijding wordt wer
kelijkheid door Christus' plaatsbe-
kledend lijden en zijn opstanding.
Het is een bevrijding tot dienst van
Ood en de naaste. „Wij hebben no
dig. dat onze gemeenten vindplaat
sen zijn van deze vrijheid: door het
geloof vrij. door de liefde gebonden."
aldus prof Van 't Spijker
De dag werd verder gevuld met de
clamatie (door Alle VUetstra uit Den
Haag) en veel zingen: psalmen en
vaderlandse liederen, tot Michieltjes
blauw geruite kiel toe. aan de piano
begeleid door Jaap Zwart, terwijl
Honsels Harmonie onder leiding van
Aad de Bruyn voor verdere muzikale
verpozing zorgde. Ds. W J. Quist uit
Den Haag sprak een slotwoord.
RIO DE JANEIRO Een religieuze
groep zou acht kinderen hebben ver
moord omdat God daartoe opdracht
had gegeven, zo heeft de politie in de
Noordoostelijke Braziliaanse stad
Salvador bevestigd
De politie van de hoofdstad van de
staat Bahla verklaarde dat 21 leden
van de groep, die de naam Universe
le Kerk van de Heiligen draagt, in
verband met de sterfgevallen wor
den vastgehouden Verdere bijzon
derheden van de aanklacht werden
niet gegeven
De kinderen, allen kroost van leden
van de groep, zouden jongstleden
zaterdag na het invallen van de
duisternis bij een strand in zee zijn
verdronken Hun leeftijden varieer
den van zeven maanden tot tien
jaar Als officiële doodsoorzaak is
dood door verdrinking opgegeven
Op de stoffelijke overschotten zijn
geen verwondingen aangetroffen
De ouders van de verdronken kinde
ren werden dinsdagavond voor de
televisie ondervraagd Zij spraken
kalm en rustig over de dood van hun
kinderen
Dirk-Jan Verbeek, jeugdwerkadviseur bij het Provinciaal Gereformeerd Centrum voor Jeugd- en
Jongerenwerk van Zuid-Holland, te Delft, schrijft ons:
Want het Zwarte Beertje brengt
sprookjes uit verre streken voor jong
en oud:
Arabische Sprookjes-Japanse Sprookjes
Perzische Sprookjes Eskimo Sprookjes
Russische Sprookjes «Deense Sprookjes
Chileense Sprookjes*Finse Sprookjes
Een "berenbofje" op de koop toe:
W ie er twee tegelijk koopt, krijgt de
speciaal ontworpen Dick Bruna "voor
laars poster" (winkelwaarde f 4,50)
voor slechts 50 cent'
Ga naar uw boekhandel!
£5 bruna
Trouw/Kw. van 3 mei J.l. meldt dat
de samenstelling van de gerefor
meerde synode nog ouder en nog
mannelijker wordt dan ze reeds was.
Het is ongetwijfeld juist, dat er aan
de top gesleuteld moet worden om
deze ontwikkeling te keren. Er is
naar mijn idee echter wel wat meer
aan de hand dan alleen de noodzaak
tot veranderen van de huidige
werkwijze of de kwestie van het al
dan niet honoreren van synodeleden
e.d. Om aan te geven waar ik op doel
het volgende:
In het ressort van de particuliere
synode van Zuid-Holland-Zuid is er
in de tijd die voorafging aan het
kiezen van de afvaardiging naar de
nieuwe synode, onder jongeren en
een paar hen steunende ouderen een
initiatief geweest om op zijn minst
één jongere naar Lunteren te krij
gen. Tot onze verbazing bleek het
nog niet eens erg veel moeite te
kosten om vijf jonge mensen tussen
de 20 en 30 bereid te vinden ZICH
DIEPGAAND TE BEZINNEN OP
DE VRAAG OF ZE HET AAN
DURFDEN. Want er is wel moed
voor nodig! Het kwam zo ver. dat er
één jongere van 21 jaar officieel
kandidaat gesteld werd. daartoe ge
steund door één der classes en van
uit het Deputaatschap voor Jeugd-
en Jongerenpastoraat. De anderen
zeiden niet definitief néé. maar zaten
echt wel moeilijk met hun werk of
vergevorderde studies. Niettemin, er
was veel bereidheid onder jongeren
te constateren. Als je maar een appèl
doet op ze
Betrokken kandidaat had in menig
ander verband reeds getoond van
wanten te weten, was zeer geïnfor
meerd over en betrokken bij het rei
len en zeilen van de kerken, kortom,
naar onze overtuiging zeker niet
minder bekwaam dan andere syno
deleden. die niet beroepshalve bij
het kerkewerk betrokken zijn. Bo
vendien: het initiatief bestond te
vens hieruit, dat er als hij gekozen
was een soort „steunfractie" ge
vormd was. bestaande uit andere
betrokken Jongeren en Jong
volwassenen. Dit had de bedoeling,
dat het mes aan twee kanten zou
gaan snijden aan de ene kant hem
gedurende die twee zware jaren met
raad en daad terzijde staan bij alle
ter synode te bespreken zaken, maar
ook als groep een Informatieve
functie vervullen naar de achterban
van vooral jongeren om zodoen
de dezen misschien wat meer voor de
zaak geïnteresseerd te krijgen. (Wel
licht moge zoiets een tip zijn voor de
ouderen, die nu gekozen zijn. waar
door er via een achterdeurtje we
liswaar toch nog wat jongere-
geluiden door kunnen dringen in
„De Blije Werelt"
Men zal begrijpen, dat de teleurstel
ling en bij sommigen de woede
groot was. toen bij de stemmingen
bleek, dat de Jongere niet gekozen
was en Zuid-Holland-zuid toch de
voorkeur had gegeven aan de oude
én bekwame! rotten in het syno
devak Het mocht nog niet eens een
dubbeltje op zijn kant zijn.
Opvallend is dan wel, dat op een
enkeling na niemand van de oude
garde het pleidooi wil voeren om zo'n
initiatief „er door te krijgen", on
danks het met de mond belijden dat
het toch zo moeilijk is om Jong bloed
in de kerkelijke aderen te laten stro
men. Men verschuilt zich echter ach
ter regels of toont zich openlijk for
malistisch door erop te wijzen, dat
het nog maar zeer de vraag is of
iemand van 21 jaar in zijn eigen
gemeente wel tot ambtsdrager be
vestigd kan worden, e.d. En ook hier
geldt: wie zwijgt, stemt toe in wat er
gebeurt.
Op dit punt aangeland, kun je alleen
nog maar gissen naar wat nu de
werkelijke motleven zijn achter het
(stem)gedrag van ouderen, harde be
wijzen ontbreken. Een tip van de
sluier wordt misschien opgelicht als
we goed luisteren naar de stemmen
uit „de wandelgangen": hij is te jong,
te onervaren, te zus en te zo. Hier zie
Je dan gebeuren, dat feitelijke gege
vens Je bént jong en Je bént dus
niet ervaren gebruikt worden als
argument tégen je. Norm en werke
lijkheid worden ook hier weer totaal
verstrengeld. Wat men eigenlijk wil
zeggen is maar doet dat niet dat
je pas meetelt, als Je net zo bent als
wij. de ouderen Zolang ouderen dit
denken volhouden, hebben ze tot in
lengte van jaren de argumenten op
een rijtje om de Jongeren af te hou
den van het opdoen van ervaring.
Hoe bekwaam Jonge mensen van
daag ook kunnen zijn
Feit is. dat de gereformeerde kerken
de doden zijn herdacht
en voor wie het einde vonden
in bittere strijd
of in een concentratiekamp
is 't stil geweest,
niet lang
want wat is een minuut?
hun lijden duurde
eeuwigheden,
maar kunnen wij wel langer
denken aan hun dood?
wie wordt dan niet
beschaamd?
waarom leven wij nog
en is hun plaats op aarde
nu al zoveel jaren leeg?
kan aan ons doen en denken
dit leven beter toevertrouwd?
was er ooit hoop en uitzicht
in ons overleven?
maar dat zijn alle vragen
die de stilte van dit herdenken
te buiten gaan
en die ons blijven vergezellen
als de motoren
weer op gang komen
en in de verte
kinderstemmen klinken.
voor de helft of meer bestaan uit
jongeren van onder de 35 jaar. Die
helft zal straks weer „geregeerd"
gaan worden door de andere helft.
Het gaat mij natuurlijk niet om een
evenrédige vertegenwoordiging van
oud en jong. man en vrouw. Waar het
wel om gaat is, dat men nu eens
moet ophouden met het systema
tisch (o.a. door stemprocedures) ont
kennen. miswaarderen en gerings
chatten van de waarde-volle inbreng
die jongeren (en vrouwen) hébben
Wellicht zelfs, dat er dan ook een
meer zuiver beeld ontstaat van wat
er werkelijk gedacht wordt onder de
kerkleden t.a.v. allerlei aangelegen
kwesties en komt men uit de impas
ses. waarin de synode steeds meer
dreigt te geraken. Zeker uit ervarin
gen in plaatselijk werk blijkt, dat
oud en jong pas verder komen sa
men, als we radicaal afscheid nemen
van het denken in „wei-weten" en
„niet-weten".
Uit recente en lijvige rapporten van
de synode zelf blijkt, hoe zorgelijk
het ervoor staat met de betrokken
heid van jongeren bij het wel en wee
van de kerken en met hun interesse
voor het geloven in deze samenle
ving. Om deze ontwikkeling ten goe
de te laten keren, wordt ervoor ge
pleit dat Jong en oud „onderweg zor
gen voor elkaar" en ouderen wordt
erop gewezen dat het de jongeren te
doen is „om een gestalte van de
gelééfde waarheid". Het gaat om
wérkelijke ontmoeting, etc.
Als het de kerken werkelijk te doen
is om de jeugd en om hen ook
letterlijk weer een stem te geven,
dan zou dat praktisch tot uiting
moeten komen. Het zou dan bijvoor
beeld toch eenvoudig moeten zijn, te
bepalen dat voortaan iedere afvaar
diging uit minimaal één persoon van
jonger dan 35 jaar moet bestaan? Er
zijn tal van andere mogelijkheden te
bedenken. Echter, men verschuilt
zich geheel ten onrechte achter het
argument dat jongeren zo moeilijk
te krijgen zouden zijn. De praktijk
wijst anders uit.
Zolang er nog sprake is van onwil, zal
dan ook de synode van iedere kerk
de samenstelling krijgen die zij ver
dient.
BEROEPINGSWERK
NED. HERV. KERK
Beroepen te Schoonhoven: H. Har- i
kema te St Philipsland; te Win- l
terswijk: dr L. J. R Ort te Leeu- J
warden.
Afscheid op 8 mei van Zeist: J. Vuyst
ber. te Amsterdam; van St Anna-
land: J. Codée ber. te Wezep; van i
NOP: L. J. Prins ber te Egmond
Intrede te Groesbeek: D. C van Goe-
verden uit Dedemsvaart; te Gen
nep: C. J. Roosa uit Heemse; te
Terneuzen: E. H. Wolberts ait 1
Kerkdriel; te Rotterdam-Kralingen:
kand. O. J. v.d. Ploeg sinds 1 mei
1974 evangelist vanwege de bond
van inwendige zending op geref.
grondslag in de herv. gem. van Rot
terdam; te Midwolde ipred. herv
gem. Oldebert): kand. D. Fisser te
Amsterdam.
ALG. DOOPS. SOC.
Intrede te Warns en Koudum: H. Th.
Ament uit Holwerd-Blija
GEREF. KERKEN
Intrede te Oude en Nwe Bildtzijl:
kand. J. van Dijken, die daar sinds 4
april 1974 hulpdiensten heeft ver
richt.
Afscheid van Mariënberg: R. te Vel
de ber. te Dordrecht.
Bevestiging te Heemstede t.b.v.h.
pastoraat v.h. diaconessenhuis te
Heemstede: drs H. M. Vroom, kand.
te Haarlem en drs J. J. van Es. kand.
te Bloemendaal, die reeds sinds 1
april 1976 part-time werkzaam zijn
als geest, verzorger van het diaco
nessenhuis. Zij blijven part-time we
tenschappelijk medewerker a.d.
theol. faculteit van de VU.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Bedankt voor Spakenburg-Noord: J.
Kruithof te Hoek.
Afscheid van Mariënberg: R. te Vel
de. ber. te Dordrecht.
Intrede te Spafcenburg-Zuid: p. F.
Lameris uit Blija-Holwerd
CHR. GEREF. KERKEN
Afscheid van Wormerveer; G. C. van
der Klis, die in de middagdienst zal
worden bevestigd als vlootpredi-
kant in lang verband; op 11 mei van
Leerdam: P. v. Zonneveld ber. te
Doornspijk.
Os. F. H. Kamphuis
Op 76-jarige leeftijd is onverwacht
overleden ds. F. H. Kamphuis te
Steenwijk. Ds. Kamphuis was aan
vankelijk bakker en ging pas op
latere leeftijd aan de Vrije Universi
teit theologie studeren. Van 1938 tot
1946 werkte hij als hulpprediker in
het evangelisatiewerk in Hoorn. Ver
volgens was hij gereformeerd predi
kant. eerst drie jaar te Wierum Fr.)
en toen tot zijn emeritaat in 1966 in
De Wilp (Gr.). Daarna verrichtte hij
nog vijf jaar hulpdiensten in Noord-
wolde (Fr.) en was hij geestelijk ver
zorger van het ziekenhuis Tjon-
gerschans te Heerenveen.
DEN HAAG Een hervormde I
(wijk)gemeente kent gemiddeld on- I
geveer tien verschillende vrijwillige
medewerkersgroepen. Dit varieert
van geen enkele groep naast kerke-
raad/diakonie/kerkvoogdij in de
kleinste gemeenten tot meer dan
twintig groepen in grotere ge- I
meenten.
Gemiddeld tellen deze groepen on
geveer acht leden, uiteenlopend van j
één enkele medewerker (b.v. als het
om administratie gaat) tot vele tien-
tallen (b.v. bij bezoekwerk)
Dit is een eerste globale indruk uit
een onderzoek, dat de godsdienst
socioloog dr. R G. Scholten instelt
naar niet-betaald werk in de kerk
Ten behoeve van dit onderzoek zond L
de hervormde raad voor de herder-
lijke zorg alle 1850 (wijk)gemeenten I
in de hervormde kerk in februari een f
vragenlijst toe. Ruim vierhonderd 1
gemeenten hebben aan het onder- 1
zoek meegewerkt.