Militairen in Uruguay
voelen zich niet zeker
VUF EEUWEN BIJBEL
IN HET DAGELIJKSE LEVEN.
Uit brieven van lezers
Oud senator Enrique Erro op bezoek in ons land
Vakbondsleider
mag niet in
VN-commissie
Geen vergunning
illegalen op komst
GEBED ZONDER END
CENTRUM
"HET WOORD IN BEELD:
IN SPECIALE BOEK
VAN DE MAAND
OPLAGE F18.5Q.
NA 7 MEI F29.50.
VRIJDAG 6 MEI 1977
BINNENLAND
Trouw/Kwartet P6/RH19/S17
door Herman Amelink
Zonder enige hinder van valse schaamte overhandigt Enrique Erro mij bij het
begin van ons gesprek drie gestencilde velletjes met een kennelijk door hemzelf
opgestelde biografie. Ik laat hem zien dat ik al over zijn levensbeschrijving
beschik. Hij vindt mijn ene velletje echter te weinig en wijst me erop dat deze echt
veel beter is.
Enrique Erro is een 65-jarige Uru-
guayaan, ex-minister van industrie
en arbeid, ex-senator, leraar filosofie,
j stichter van een bibliotheekschool,
j stichter van de Uruguese persvereni
ging nu verbannen uit zijn land.
Zijn staat van dienst werd afgebro
ken door de militaire dictatuur éie in
1972 in Uruguay aan de MMcht
kwam.
Enrique Erro week uit naar Argenti
nië, waar hij veel vrienden had.
Vrienden die hij enige tientallen ja
ren tevoren in Uruguay gemaakt had
toen zij de Argentijnse dictatuur wa
ren ontvlucht. Tot de dood van de
Argentijnse dictator Peron was het
betrekkelijk veilig in Argentinië. Op
7 maart 1975 werd hij echter zonder
i opgaaf van enige reden gearresteerd.
Onder druk van de internationale
publieke opinie werd hij op 3 novem
ber van het vorig jaar uitgewezen.
Momenteel is hij in Nederland om de
politieke onderdrukking in zijn land
bekendheid te geven.
Harde hand
Enrique Erro: „De Uruguese dicta
tuur probeert te voorkomen dat er
nieuws over de toestand in het land
naar buiten komt. Ze doen alsof het
nodig is met harde hand de strijd
tegen het verzet te voeren. De gewa
pende verzetsbeweging heeft echter
in 1972 al een definitieve ihilitaire
nederlaag geleden. Ik vraag me dan
ook af hoe het mogelijk is dat ze de
meer dan 6000 politieke gevangenen
meer dan in welk ander land van
Zuid-Amerika willen blijven
vasthouden. De dictatuur onder
drukt echt het hele volk en niet
slechts de mensen die zich hebben
veizet".
sprak hij op de vergadering van de
commissie van de mensenrechten in
Genève. De Uruguese ambassadeur
heeft herhaaldelijk geprobeerd om
Erro het woord te laten ontnemen.
Hij beschuldigde Erro ervan een
landverrader te zijn. Erro was name
lijk op de dag van de militaire
staatsgreep in Uruguay (19 juli 1972)
in Argentinië om daar lessen te ge
ven. Hij keerde na de staatsgreep
echter niet terug naar Uruguay
omdt hij daar zijn leven niet zeker
was. De militairen waren al bezig
met een procedure om hem zijn par
lementaire onschendbaarheid te
ontnemen. Maar het feit dat de Uru
guese ambassadeur zich zo openlijk
tegenover hem opstelde geeft Enri
que Erro hoop.
De militaire dictatuur voelt zich niet
meer zeker van zijn zaak. De militai
ren vinden het nodig om hun te
genstanders ook in het buitenland
te bestrijden en dat wijst erop dat ze
niet meer lekker op hun stoel zitten.
Uruguay verzwakt economisch nog
steeds. Nu de kans toeneemt dat alle
hulp uit de Verenigde Staten achter
wege blijft, zoeken de regerende mi
litairen hun heil ergens anders. Enri
que Erro vertelt dat de Uruguese
overheid de staatsolieraffinaderij
onlangs heeft verkocht aan Zuid-
Afrika. Verder wil Uruguay ter com
pensatie van de vele boeren die weg
getrokken zijn 10.000 boeten uit
Rhodesië laten immigreren. Berich
ten hierover zijn in de Uruguese pers
verschenen en daar staat echt niet
iets in dat de militairen niet welge
vallig is, aldus Erro.
Carter
Erro heeft zo zijn aarzelingen ten
aanzien van het nieuwe beleid van
de regering van president Carter te
genover Latijns-Amerika. „Ik b'en
Anglicaanse zending
In „Trouw" van 2 mei stond het
bericht: „Anglicaanse zending be
leeft dieptepunt." Dit moet zijn:
„Een van de zendingsgenootschap
pen van de Kerk van Engeland
maakt een recruteringscrisis door."
Het gaat nl. om de „Church Missio
nary Society" (gedeeltelijk onver
taalbaar, want het is een organisatie
die wel van anglicanen maar niet
van de kerk als zodanig uitgaat!)
Aan de ene kant is het blijkbaar
moeilijk momenteel bestaande va
catures te vervullen, aan de andere
kant heeft de begroting de record
hoogte bereikt van 1.8 miljoen pond.
In 1970 kon nog worden geschreven
dat vanaf de oprichting van de
C.M.S. in 1799 gemiddeld ieder jaar
50 zendingsarbeiders werden uitge
zonden.
altijd anti-imperialist geweest en ik
weet heel goed dat het huidige stel
sel met steun van de Verenigde Sta
ten is opgelegd. Toch wil ik de
koerswijziging van Carter als een
positief feit waarderen. Maar wat
gaat er gebeuren met de multinatio
nale bedrijven uit de Verenigde Sta
ten? Wat gaat er gebeuren met de
fondsen die beschikbaar zijn voor de
training van Uruguese militairen in
de Panamakanaalzöne? Dit wordt
niet aangepakt en zolang moet ik
nog alert zijn."
De nieuwe politiek van Carter
brengt het oude politieke evenwicht
op het Amerikaanse continent in
gevaar. Er ontstaat een politieke en
wellicht ook militaire scheiding
tussen Noord- en Zuid-Amerika.
Zuid-Afrika probeert, nu het zo geï
soleerd raakt in de wereld, steun
punten te krijgen in het zuiden van
Zuid-Amerika. De schuld van de
Verenigde Staten ligt dan ook nog
steeds huizenhoog zolang het mperi-
alisme voortduurt.
Elk onderwerp dat in het gesprek
aan de orde komt betekent voor
Enrique Erro weer een aanknopings
punt voor een betoog tegen de
voortdurende onderdrukking van
het Uruguese volk. Hij vertelt dat de
militairen op het ogenblik bezig zijn
met een project dat „staat-in-
gevaar" heeft. Dit project houdt in
dat nu iedereen zo maar opgepakt
kan worden zonder dat er ook maar
iets gebeurd of gedaan is. Een docu
ment hierover heeft Erro voorgelegd
aan juristen in Nederland zodat ook
zij vanuit hun vakgebied protest
kunnen aantekenen tegen het on
recht in Uruguay.
Ook in Uruguay zelf is het verzet
zeker niet dood. Het komt herhaal
delijk voor dat de arbeiders in fa
brieken het werk neerleggen. In de
fabrieken worden pamfletten ver-
meenteraad heeft daarom de moed
zich hierover unaniem uit te spre
ken, mede in het belang van politie
en samenleving. Als men een grote
stad wil besturen, dan dient men dit
verantwoord maar vooral vastbera
den te doen en daarbij te voorko
men, dat het polltie-apparaat in wel
ke vorm dan ook wordt ingezet in
bedrijven, die aantoonbaar illegaal
aanwezig blijken te kunnen zijn.
Tenslotte: sterkte toegewenst aan
stadsbestuur en politie!
spreid tegen de dictatuur. Onder
studenten en vooral ook onder 13-
en 14-jarige leerlingen van middel
bare scholen leeft een groot besef
dat dit eigenlijk niet kan. Er klinken
oproepen om samen één te zijn in de
strijd tegen de dictatuur. Dat ge
beurde een jaar geleden nog niet.
Aanslag
Enrique Erro vertelde dat de presi
dentskandidaat van het Frente
Amplio (een coalitie van liberalen,
christen-democraten, socialisten en
sociaal-democraten die bij de presi
dentsverkiezingen 270.000 stemmen
haalde tegen Bordaberry 325.000).
Liber Seregni aanvankelijk door de
militairen is vrijgelaten maar sinds
enige tijd weer wordt vastgehouden.
Zelfs in het buitenland is Erro zijn
«leven niet helemaal zeker. De arm
van de militaire dictaturen strekt
zich ver over de grenzen uit. Volgens
berichten uit Londen zouden twee
anti-guerrilla-eenheden, elk be
staande uit vijf man, enige tijd gele
den in Europa zijn gearriveerd, met
de bedoeling een einde te maken
aan het leven van Enrique Erro en
Wilson Ferreira Aldunate, de presi
dentskandidaat die in 1971 meer
stemmen haalde dan de inmiddels
afgezette Bordaberry, maar die
werd verslagen wegens de correcties
van het ingewikkelde kiesstelsel.
Ferreira Aldunate is ook uit Urugu
ay verbannen. De twee moordcom
mando's bestaan volgens Erro uit
mensen die een anti-guerrilla oplei
ding hebben gekregen in Israël en de
Verenigde Staten. Erro vertelt dat
Schotland Yard inmiddels een on
derzoek heeft ingesteld naar deze
berichten.
lijkwaardlgheid van alle mensen"
uiteraard ook deze groepering be
treft. Daarna volgt een zin over een
samenleving waarin de geheel eigen
plaats en verantwoordelijkheid van
het gezin wordt erkend. In de uit
werking van het programma vinden
we bij hoofdstuk I, Mensen leven
samen, allereerst opnieuw het gezin
(een onmisbare pijler in onze samen
leving!). Daarna volgt het onvolledi
ge gezin en vervolgens de alternatie
ve samenlevingsvormen: „Voor zo
ver deze als huishouding worden er
kend, wordt dit niet alleen in een
voor hen voordelige zin (hulsves
ting), maar ook in eenvoor hen
nadelige zin (studiebeurzen, sociale
uitkeringen) toegepast. Mij dunkt
dat deze koele formulering nogal
afsteekt tegen het enthousiasme
over het gezin. Zo er in het program
ma van discriminatie geen sprake is,
van een échte acceptatie evenmin.
Homofiele en andere samenlevings
vormen kunnen vooralsnog van het
CDA geen „heil" verwachten. Zij
moeten het voorlopig doen „bij
brood alleen".
ZAANDAM Bert Boer
Mooie woorden (5)
In de Trouw van 28 april j.l. stond
een advertentie van homofielen uit
CDA-milieu, die te kennen gaven
zich niet te kunnen verenigen met
het beleid van deze politieke partij
inzake andere samenlevingsvormen
dan het gezin. Onze volksvertegen
woordigster Gardeniers schijnt wat
denkproblemen te hebben bij het
onderwerp homofilie. Ze spreekt
van het gezin als de beste plaats om
kinderen op te voeden, alsof het ook
maar iets met homofielen heeft uit
te staan. Mevrouw Gardeniers
denkt kennelijk ook dat alle andere
samenlevingsvormen te vangen zijn
onder noemer „commune". Leuk al
ternatief, als er maar één is. Me
vrouw Gardeniers heeft gewoon op
nieuw duidelijk aangetoond dat er
heel wat schort aan de mentaliteit
van het QDA. Daar wordt niet door
gedacht over zaken die te maken
hebben met de meest persoonlijke
ontwikkeling en vrijheid. Daar gaat
het licht in de slaapkamer uit: De
heer Van Agt van hetzelfde laken
een pak. Licht uit, politiek is vies.
Toen hem, na een met grote zeker
heid opgebouwd betoog over de her
vormingsvoorstellen, werd gevraagd
ook nog iets te zeggen over bovenge
noemde advertentie, moest hij toch
wel even slikken: „Het zou volstrekt
onchristelijk zijn de homofiele mens
te diskrimineren, ook zij moeten de
kans krijgen zich maatschappelijk
behoorlijk te kunnen ontplooien
Als de homofiele mens door zulk
gestotter verdedigd moet worden
dan zinkt mij de moed in de schoe
nen. Want in het CDA-program is
daarover in feite slechts het omge
keerde terug te vinden. Met deze
zljlljnmentalltelt zit het CDA bo
vendien op een dood spoor.
Amsterdam Ben ten Berge
Mooie woorden (6)
Uit de reacties van het CDA. Op de
oproep van homofiele om tot gelijk
berechtiging van hun relaties te ko
men, blijkt duidelijk dat het CDA
met zijn discriminerende houding
doorgaat: In antwoorden van Van
Agt en Andreissen wordt er omheen
gedraald en niet gezegd wat ze voor
deze mensen willen doen. Men ver
schuilt zich achter als zou het
technisch zo moeilijk zijn om dit in
Juridische regels te vatten. Er zijn
hierover echter al vele publikaties
verschenen.
Bovendien zijn politici er voor om
minstens moeilijke, maar zeker on
rechtvaardige zaken op te lossen.
Andere partijen vinden het hele
maal niet zo'n probleem. De WD en
DS'70 zijn niet tegen gelijkberechti
ging en PvdA, D'66 en PPR hebben
het zelfs in hun programma's staan.
Dat betekent dat op dit moment 2/3
van de Tweede Kamer voor gelijk
berechtiging 'is.
Nu blijkt dan ook hoe kwalijk de
discriminerende houding van het
CDA is, want door haar sleutelposi
tie in de Nederlandse politiek (zon
der het CDA kan niet geregeerd wor
den) dwingt ze als minderheid haar
normen en waarden op aan de meer
derheid.
Amsterdam Sjerry van Vlerken
Links en Rechts (16)
Wie het pleit voert voor het voeden
der hongerlgen, het kleden der
naakten en het huisvesten der
vreemdelingen zoals Aantjes op
Indrukwekkende wijze heeft gedaan
heet tegenwoordig links. Zeker in
de gedachtengang van dr. Okke Ja
ger, die duidelijk rood aanloopt
wanneer hij in enkele „Trouw"-
artikelen betoogt dat het christelijk
geloof anno 1977 een linkse aangele
genheid is. Maar wat is links? Je
staat ervan te kijken hoe (vereenzel
vigend) dr. Jager met dit begrip
weet te Jongleren. Maar zijn schema
wordt in het door mr. Aantjes geci
teerde Mattheüs 25 door Jezus zélf
doorbroken. Want hij plaatst dege
nen, die de hongerlgen voeden en de
dorstigen te drinken geven, volgens
de vereen 33 en 34 rechts Wat was
het abortus-wetsontwerp van PvdA
en WD, dat onlangs door de Eerste
Kamer werd verworpen? Links of
rechts? Het (ook) door dr. Jager ge
hanteerde moderne links-rechts-
schema blijkt Ineens niet meer toe
pasbaar. Bij dergelijke le
vensbeschouwelijk diep gefundeer
de ethische zaken reiken socialisten
en liberalen, hoe zij elkaar verder
ook voor rotte vis uitmaken, elkaar
ineens de broederhand. Want een
diepere eenheid verbindt hen. Het is
de eenheid van de levensbeschou
wing: de mens stelt zichzelf de wet.
Baas in eigen hoofd en hart en dus
ook baas in eigen bulk. Voor de
oorlog noemden we die le
vensbeschouwing links en die termi
nologie had alles met Mattheus 25 te
maken Van een principiële voor
keur van het CDA voor hetzij de
PvdA hetzij de WD, kan dan ook
geen sprake zijn. Van Aantjes schijn
Je het niet meer te mogen 2eggen,
maar principieel geldt nog steedss de
kwalificatie, die Roolvink eens gaf:
lood om oud ijzer. En in praktisch-
politiek opzicht is het niet veel an
ders. De liberalen zijn niet sociaal
(genoeg) maar het zijn goede demo
craten. De socialisten zijn wel soci
aal maar het zijn geen al te beste
democraten. Daarom kan het CDA
nu geen keus doen. Het kan alleen
zichzelf kiezen. En verder alleen
maar rustig afwachten met welke
partij het na 25 mei het verste kan
komen.
Hilversum H. L. H. v. d. Molen
Links en Rechts (17)
In het laatste artikel van Okke Ja
ger over „positief denken in de
politiek" laat deze opnieuw een dui
delijke voorkeur blijken voor het
samengaan van CDA en PvdA.
Merkwaardig omdat in zijn boek
„Bevrijde Tijd" duidelijk aange
toond wordt, dat in de toekomst de
visie op arbeid en vrije tijd van het
allergrootste belang gaat worden en
tevens dat alle bewegingen, die
maatschappij-hervorming beoog
den (socialisme, kapitalisme, com
munisme) niet ontkomen zijn aan
verdieping van het foutieve denken
van de kerk namelijk de religieuze
verering van de arbeid. Hiervoor is
bekering en vernieuwing noodzake
lijk (ethisch reveil).
Het CDA-programma geeft in
hoofdstuk II een aanzet tot deze
andere visie, die werkelijk progres
sief genoemd kan worden. Waarom
dan speciaal een voorkeur voor de
PvdA? Als hij alleen op heb- en
behoudzucht let, dan kan hij toch
niet stellen dat één partij, de PvdA,
daar geen last van heeft. Gaat het
daar alleen om solidariteit met de
armen.
Pijnackcr W. Beukelman
Links en Rechts (18)
In het ingezonden stuk van Nellie
van Dam wordt Okke Jager verwe
ten dat hij de heer Steenkamp fout
citeerde in diens snier aan het adres
van de PPR. Het citaat dat Nellie
van Dam geeft, klopt evenmin. Let
terlijk zei de CDA-vooreltter: „Mag
ik het kort maken over de PPR? Als
de PPR daarmee doorgaat, dan ko
men ze thuis waar ze horen: bij de
communisten, de P8P, op de opposi-
tlebanken. Blijkbaar geldt ook voor
hen: dat is het doe) waarnaar wij
streven, dat Is ons heilig Ideaal". Dit
laatste is een aanhaling uit de Inter
nationale. De heer Steenkamp heeft
dus wel degelijk een suggestief ver
band willen leggen tussen de PPR
.en communisten of marxisten. Het
is evenwel bekend dat de Internatio
nale in PPR-kring niet gezongen
wordt. Het alternatief van de PPR
tegenover het kapitalisme is dan
ook niet het staatssocialisme, maar
een democratische economie geba
seerd op het recht op Inkomen, het
recht op arbeid en het recht op zeg
genschap.
Den Haag II. H. Hoek
medewerker PPR-fraktie
Links en Rechts (19)
In zijn artikel „Positief denken in de
politiek" van 29 april jl beweert
Okke Jager dat bij een winst voor
het CDA van acht zetels er zes naar
voormalige leden van de CHU en
één naar voormalige leden van de
ARP. en concludeert, dat, ondanks
alles, winst voor het CDA winst voor
een behoudende politiek betekent.
Okke Jager baseert zijn conclusie
op onwaarheden. Wanneer, zoals
verwacht, het CDA acht zetels wint
worden er niet zes maar drie door
voormalige leden van de CHU, en
niet één maar twee door voormalige
leden van de ARP ingenomen.
Wanneer we rekening willen houden
met vervangingsplaatsen, laten we
zeggen tien. zien we dat op de plaat
sen 56 t/m 65 drie voormalige ARP-
leden staan, en geen enkel voorma
lig CHU-lld
De conclusie moet zijn: Winst voor
het CDA betekent niet a priori winst
voor een behoudende politiek, maar
biedt wel meer mogelijkheden voor
het uitvoeren van het CDA-
programma.
Voorburg Ronald Fokkema
NOS-staking
Ziezo, nou moet iedereen het maar
eens voelen: als de geluidstechnici
bij de NOS een loonconflict hebben,
moeten alle mensen (die onschuldig
zijn!) er maar onder lijden. Zo gaat
dat met staken, het dwingmiddel
van grote mensen. Heeft iemand
daar narigheid van? Pech gehad! Is
dit iets waar we wel aan mee mogen
doen? Oordeel zelf en handel!
Zutphen S. de Vries
IKON
Het comité „Beleidsombuiging
IKON" (Trouw 4-5-'77) verwijt de
IKON haar betrokkenheid op het
leven, zoals dat hier en nu op onze
aarde openbaar wordt. Mogelijk is
ze afkerig van het beeld dat de
IKON-spiegel ons toont. De oproep
tot zelfonderzoek, noodzakelijk in
een christenleven, wordt door het
comité blijkbaar als een horizontale
bezigheid ervaren. Zelf zou ik deze
spiegel niet zielsverwoestend maar
eerder zielsontdekkend willen noe
men. Ze laat ons meer dan eens de
holheid en leegheid van onze chris
telijke woorden zien, door ons met
de daden die het gevolg hiervan zijn
te confronteren. Juist in zijn hori
zontaal aanwezig z^n in de aether
laat de IKON het beeld zien van een
wereld die aan het Evangelie voorbij
gaat. Het is niet de schuld van de
IKON, als in de eerste plaats chris
tenen daarin niet een oproep tot
bekering ontdekken. Bekering is
tenslotte, door het in een te eenzij
dig kader te plaatsen, een uitgehold
begrip geworden, zeker voor die
christenen die altijd menen dat dit
gebod de ander geldt. Bekering van
een vroomheid die de medemens
schaadt is niet minder noodzakelijk.
Het slachtoffer in de gelijkenis van
de barmhartige Samaritaan
schreeuwde om een naaste, een
mens die hem-zou bijstaan. Zowel de
priester als de leviet gingen aan hem
voorbij. Zij leefden zielsverwoes
tend vertikaal. Het was tenslotte
een buitenkerkelijke, voor de
godsdienstige geestelijkheid ver
achte Samaritaan, die hem zeer ho
rizontaal en daarmee reddend
opving.
Rotterdam P. v.d. Honing
Sedert het begin van de dictatuur in
1972 hebben al meer dan 800.000
mensen Uruguay verlaten. En dat in
een land dat nog geen 3 miljoen
inwoners telt. Het land is onleefbaar
geworden. De inflatie bedraagt 4 tot
5 procent per maand. De nationale
schuld beloopt 16 miljard dollar.
Aan het einde van dit jaar moet het
j land een rente opbrengen van 300
I miljard gulden. Dat is evenveel als
I de opbrengst van de totale oogst in
een goed jaar. Uruguay hangt de
dreiging boven het hoofd dat de Ver
enigde Staten alle hulp opzeggen.
Enrique Erro: „Het is juist het eco
nomisch krachtige deel van de be
volking dat Uruguay verlaten heeft.
Het zijn vooral mensen tussen twin
tig en veertig jaar. Uruguay wordt
Ieen land vol oudé mensen."
Mensenrechten
Enrique Erro heeft zich tot taak
gesteld voor de belangen van zijn
land op te komen. Op 11 maart
CNV protesteert
Van een verslaggever
UTRECHT De commissie van de
Verenigde Naties, die zich bezig
houdt met de problematiek van de
multinationale ondernemingen,
heeft geweigerd om de vice-,
voorzitter van het Wereldverbond
van Arbeid (WVA), Emilio Maspero,
op te nemen in de groep van „be
voegde personen", die tot taak heeft
de commissie in haar werk bij te
staan.
Het CNV, dat bij het WVA is aange
sloten, heeft dit gisteren laten we
ten. De vakcentrale heeft tegen deze
weigering protest aangetekend in
een brief aan minister Lubbers. De
bewindsman wordt gevraagd al het
mogelijke te doen om te bereiken
dat Maspero alsnog in de groep
wordt opgenomen.
Maspero, die al verscheidene malen
ons land heeft bezocht, is tevens
secretaris-generaal van de Zuidame-
rikaanse vakcentrale CLAT. Deze
centrale voert een felle strijd tegen
multinationale ondernemingen in
Zuid-Amerika. Het wereldverbond
van Arbeid is verontwaardigd over
het besluit van de VN-commissie,'
omdat het WVA nu de enige grote
vakbondsstroming is, die de com
missie niet van advies kan dienen.
Het WVA, waartoe veel vakbonden
uit de derde wereld behoren, meent
dat er sprake is van een politieke
beslissing.
Van een verslaggever
DEN HAAG Er is beslist geen
sprake dat er een verlening van ver-
blijfsvergunningen voor illegaal in
Nederland aanwezige buitenlanders
op komst is. Dit hebben de ministe
ries van Justitie en sociale zaken
gisteren meegedeeld, naar aanlei
ding van geruchten, als zou er een
genera*! pardon worden afgekon
digd voor buitenlandse werknemers,
die illegaal in Nederland verblijven.
Reeds lang voor 1799 bestond in
Engeland de S.P.G. (Society for the
propagation of the Gospel in Fo
reign Parts), opgericht in 1701. Dit
fuseerde in 1965 met een andere
organisatie tot de U.S.P.G. (nu: Uni
ted Societies etc.). De fuserende or-
ganisatiés waren het er over eens
dat zending niet de verantwoorde
lijkheid is van genootschappen
maar van de plaatselijke gemeen
ten. Ze wilden verder gezamenlijk
de gemeenten van hun verantwoor
delijkheid bewust maken. In 1966
ontvingen de U.S.P.G. totaal bijna 1
miljoen pond en werden 129 zen
dingsarbeiders voor overeee aange
nomen.
De S.P.G. heeft zich altijd meer toe
gelegd op het uitzenden van predi
kanten terwijl de C.M.S. vooral niet-
theologen uitzond voor het me
dische en het onderwijswerk enz.
In het portaal van iedere Anglicaan
se kerk in Engeland hangt een ver-
slagje van collecte-opbrengsten en
daarbij is steevast een bedrag voor
C.M.S. of voor U.S.P.G. of voor beide
organisaties.
De C.M.S. was opgericht door de
zgn. „Evangelicals" binnen de Kerk
van Engeland. On enigheden binnen
die „modaliteit" tussen de liberale
en de conservatieven leidden tot de
oprichting van de Bible
Churchmen's Missionary Society
(B.C.M.S.) die eveneens tot op heden
bestaat.
Zwolle
drs H. van Arkel
Corruptie
Het is triest, dat in Amsterdam een
aantal politiefunctionarissen zich
heeft schuldig gemaakt aan strafba
re handelingen en het is dan ook
gewenst, dat de betrokkenen zonder
aanzien des persoons voor hun over
tredingen zullen moeten boeten.
Men vergete hierbij echter niet, dat
de schuldigen zich tot hun daden
hebben kunnen laten verleiden door
de aanwezigheid van de blijkbaar
talrijke gelegenheden, die met toela
ting van het zich noemende „pro
gressieve" stadsbestuur, daar zo we
lig konden floreren. Als het waar is,
dat de logementen van de duivel
geleld worden door illegale buiten
landers, dienen dezen met bekwame
spoed over de grens gezet te worden
en moeten de obscure gelegenheden
zo snel mogelijk uit het stadsbeeld
verdwijnen. De Amsterdamse ge
utrecht D. C. J. Oosting
Mooie woorden (2)
Predikanten en Christenen willen
dat de regering goed gaat vinden
dat homofielen samen kunnen le
ven. Zijn we nog Christen als we al
Gods Geboden, ook in deze, zo maar
aan de kant zetten? Willen we dan
deze zonde stimuleren of willen we
het offer van Jezus Christus, aan
vaarden. Geen Christen kan of mag
zulke zonde accepteren want dan is
Jezus tevergeefs gestorven. Ik ben
zo blij dat we mogen weten dat
Jezus dezelfde is, gisteren, vandaag
en tot in alle eeuwigheid. Dat het
bloed van Jezus ook vandaag nog
een homofiel kan verlossen van zijn
zonden, zodat hij gaat leven zoals
God hem geschapen heeft. Gelukkig
zijn er in Nederland nog veel Chris
tenen die dat met mij geloven, en als
het voor u een probleem is zoek dan
eens zulke Christenen op. Ga eens
met zulke mensen praten en God zal
u vrijmakenvan uw zonden.
Zierikzee W. H. Everaarls
Mooie woorden (3)
Als Van Agt zegt dat homofielen
zich maatschappelijk moeten kun
nen ontplooien, ben ik het met hem
eens. Maar daar gaat het niet om.
Het punt is dat Van Agt op 2 mei in
Rotterdam over het huwelijk zei:
„Als een vrouw niet zorgt dat er een
goede thuishaven is, schopt hij
(haar echtgenoot) het lang zo ver
niet". Dit betekent dus dat voor de
maatschappelijke ontplooiing van
de man/echtgenoot zo'n goede thuis
haven wel van belang zou zijn, maar
voor de (homofiele) partner niet,
want hij gunt homofiele paren zo'n
goede thuishaven niet, want ook hij
wil ze niet dezelfde rechten (en
plichten) geven. Het CDA-program
mag dan „Niet bij brood alleen"
heten, maar homofielen, en duur
zaam samenlevenden geven ze ste
nen voor brood.
Amsterdam G. Pieters
Mooie woorden (4)
De lijsttrekker van het CDA verde
digt de houding van de partij te
genover homofielen o.a. door verwij
zing naar het programma. Wat zegt
dit programma daarover? In het
Program van Uitgangspunten wor
den zij, helaas, niet met name ge
noemd. Maar we mogen er van uit
gaan dat „de fundamentele ge-
(ADVERTENTIE)
Hen strj.it in Amsterdam
In 1477 werd de eerste in
liet Nederlands vertaalde
bijbel gedrukt. Sinds die tijd
heeft de bijbel een enorme
invloed gehad op ons doen
en laten. Niet alleen op ons geestelijk
leven maar op onze hele kuituur.
Denk maar eens aan al die schilde
rijen met bijbelse voorstellingen, gevel
stenen, meubelstukken, schoolboeken
en bijvoorbeeld postzegels. Ook in
namen van schepen, straten, gebouwen
en mensen is vaak iets bijbels terug te
vinden.
Over dat alles hebben C. W. Mönnich
en Michel van der Plas een bijzonder
origineel kijk- en leesboek samen
gesteld: "Het Woord in Beeld"
184 pagina's met vele. vele prachtige
foto's en kleurrijke illustraties nemen u
mee door het dagelijkse leven van
Nederland en laten u zien hoe de bijbel
door de eeuwen heen z'n stempel op
onze kuituur heeft gedrukt.
Hen werkelijk unieke uitgave, die u
nu voor een speciale, heel lage prijs
wordt aangeboden als Boek van de
Maand. Hen boek dat u beslist J
niet mag missen als i
belang stelt in zo'n
boeiend facet van
onze vaderlandse
geschiedenis.
Deze ,i.inbieding in geldig t/m 7 mei
Hehter zolang de v.oorr.ud strekt
Korte duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden
gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij
publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld