Francaix brengt muzikale glimlach Accent-fotograaf Verrassende meningen De neef uit achttiende eeuw Rameau Schitterend Webern Boulez-concert Philips batterijen die gaan lang mee. van Meer winst Gist-Brocades Amsterdamse raad twijfelt niet aan oprechtheid diensten Drie doden PHILIPS Voor alles dat heel goed spelen draaien bewegen verlichten moet.... Zomers in oosten MAANDAG 2 MEI 1977 KUNST T rouw/Kwartel7 TILBURG Twee Jonge acteurs van het Zuidelijk Toneel Globe, Theu Boermans en Hans Hoes, spelen onder regie van Ger Thijs de première was vrijdagavond in de Studio-Zaal van de stadsschouwburg „De neef van Rameau" van de achttien- de-eeuwse Franse schrijver-filosoof-encyclopedist Denis Diderot. Theu Boermans als de neef van Rameau, Hans Hoes als de filosoof (Diderot) Het is een dialoog, gebaseerd op ge sprekken van Diderot met Jean- Frangols Rameau, neef van de be roemde componist Jean-Phlllppe Rameau. in het café de la Régence bij de Opera. Een wonderlijke man, van wie een tijdgenoot o.m. schreef: „Hij herleidde alle wonderbaarlijke ideeèn, alle geniale vondsten tot maagvulling". BIJ Diderot wordt hij helemaal een schitterende figuur, verpersoonlijking van de decadentie van zijn tijd, niettemin sympathiek. In het café laat Diderot zijn dialoog zich ook ontwikkelen. Hij zelf hij noemt zich „de filo soof" komt er op zijn gebruikelijke middagwandeling binnen, al pra tend tegen het publiek, en zo Ra meau inleidend, die in een hoek zit te dommelen. Hij maakt hem wakker en brengt hem tot praten. ZIJ drin ken er het een en ander bij. Zij hebben het over velerlei zaken; geni aliteit, opvoeding, wetenschap, deugd en ondeugd, geluk, muziek, hun samenleving. Op al die dingen hebben zij uiteenlo pende visies: Diderot praat uit een moralistisch optimisme, Rameau uit een opportunistisch materialisme. De eerste is dat stijfjes, met zich zelf ingenomen, de tweede is geneigd voor nar te spelen en met zichzelf de spot te drijven, alhoewel ook met zichzelf ingenomen. Van deze reéle gegevens zijn regis seur en spelers uitgegaan bij het ontwikkelen van hun voorstelling. Zij is een persoonlijke benadering van een werkelijkheid, waarbij de uiteindelijke middelen minimaal zijn: een blank-houten plankier en blank-houten rechte meubelen. De stijl van de tijd is even aangeduid in de kleding en soms als Rameau de eigentijdse manleren komisch paro dieert. In zekere zin is het een grote clowns- act van Theu Boermans, waarbij Hans Hoes als intelligente uitdager optreedt. Maar het is van beiden tegelijkertijd zeer menselijk, er wordt vanuit een persoonlijke affini teit met de figuren gespeeld, en dat is het wezenlijk boeiende ervan: het is een duel tussen twee overtuigin gen, die dikwijls verrassend actueel blijken. Het is toneel dat leeft. Een van de opmerkelijkste dingen is de manier waarop Theu Boermans aan Rameaus muzikaliteit doet gelo ven. In het origineel heeft Rameau een viool bij zich, waar hij ook op zou moeten spelen. Meestal wordt dat viool spelen maar weggelaten, om dat er zelden een acteur voorhanden is dat dat voldoende zou kunnen. Hier haalt TYheu Boermans een stokbrood uit zijn vioolkist „is in de lommerd", zegt hij en imiteert met zijn stem de vioolgeluiden, zoals hij ook zangers en zangeressen imi teert en delen uit opera's. Het is om met ingehouden adem naar te kijken en te luisteren, alhoe wel ik gemerkt heb dat het bij som migen in het verkeerde keelgat schiet. Uit het applaus af te leiden had hij een groot succes. door Adr. Hagen DEN HAAG De Franse componist Jean Francaix verstaat de kunst de doodernstige sfeer in de Concertzaal enigszins te doorbreken, hij steekt er zelfs de draak mee. Hij lapt de ontwikkelingen in de toonkunst aan zijn compositorische laars, hij gaat zijn eigen weg en hij verbaast het publiek, dat niet weet dat vandaag de dag ook nog wat anders wordt geschreven dan „ge piep en valse klanken". Francaix ci teert zijn grote voorgangers en doet dat ook naar hartelust in „La ville mystérieuse" een fantasie naar het verhaal van Jules Verne, in 1973 ge componeerd. Ontwapenende muziek in de sfeer van La Valse van Richard Strauss met allerlei ongewone gelui den, met een stukje chaos zonder dirigent, met een verrukkelijke solo voor twee fagottisten, kortom mu ziek waar men plezier in heeft. Het was de Israëlische gastdirigent Uri Segal die dit werk met het Residen tie Orkest uitvoerde en daarmee suc ces oogste. Wellicht niet de meest fijnzinnige weergave Segal is daar in niet zo sterk doch wel vermake lijk. Orkestlid Jolle de Wit speelde weder-, om het fluitconcert van Hans Henke- mans en hij smaakte het genoegen de dank te oogsten van de in de zaal aanwezige componist. Het publiek beloonde hem al even zeer en de vertolking rechtvaardigde volledig het enthousiasme. De opmaat van het programma werd gevormd door „Benvenuto Cellini", de ouverture van een vergeten Berlioz-opera. Een door Jac. Kort Het laatste concert van de Serie C van het Concertgebouw orkest was geheel gewijd aan het werk van twee componisten; Anton Webern en Pierre Boulez. forse aanpak, veel effect en een wat gemakkelijk behaald succes. Stijfjes Tweede solist op deze avond was de in Maastricht opgeleide bariton Wout Oosterkamp, die men de ver tolking van de liederen van „Don Quichotte Dulclnée" van Ravel toevertrouwde. Geschreven voor een nooit voltooide film met FJodor Schaljapin behoort deze 45-Jaar ou de cyclus tot de hoogtepunten van het bariton-repertoire. Wout Ooster kamp bracht de liederen wat stijfjes, vocaal was deze weergave echter wonderschoon en prachtig van sfeer. Uri Segal rondde het programma af met enkele orchestrale werken van Ravel. „Alborado del Gracloso" als een wat overbodig tussenvoegsel en Rapsodie Espagnole als kleurrijke afsluiting. Segal is een dirigent die niet tot de perfecte afwerking komt en de weergave van Haydns orato- Burgemeester Samkalden van Amsterdam heeft zaterdagmorgen de nieuwe Waterloopleinmarkt geopend. De verhuizing van de wereldbekende lompenmarkt naar de Valkenburgerstraat was nodig in verband met de bouw van het nieuwe Amsterdamse stadhuis. Op de foto zet het echtpaar Samkalden zijn eerste stappen op de nieuwe markt, nadat de burgemeester een deur (met daarop een foto van de oude markt) had geopend. Vervolg van pagina 1. Fotograaf De Jong zei niet te weten waarom Knoop hem destijds had gevraagd dit te doen. „Ik kan er geen zinnig woord over zeggen. Ik ga voor Knoop geen meineed plegen". De verklaring tegenover de rijksre cherche had hij gegeven in het kader van het onderzoek naar de onbeken de tipgever die Menten mogelijk zou hebben ingelicht over zijn op handen zijnde arrestatie. De verklaring die De Jong onlangs bij de rechter commissaris heeft afgelegd gebeur de in het kader van de zaak-Menten. De Jong werd als getuige decharge gehoord op verzoek van Mentens verdediger mr. L. van Heijningen. De dirigent was Michel Tabachnik. Solistische medewerking werd ver leend door de Engelse sopraan Doro thy Doron. In twee composities deed het Nederlands Kamerkoor zich horen. Het concert begon met lm Sommer- wind, Idylle voor groot orkest (1904) van Webern. Het betrof hier een eerste uitvoering van de compositie, die Arnold Schönberg deed beslui ten, de 21-Jarige Webern als leerling aan te nemen. Geen wonder, want niet alleen het meesterschap dat de ze reeds toen b.v. op het gebied van de instrumentatiekunst bezat, maar ook als „muzlekvlnder" vertoonde, zou iedere leraar tot een dergelijk besluit hebben gebracht. Hoewel uit een geheel andere hoek afkomstig, zou ik dit korte werkje willen verge lijken met de Prélude l'aprèsmldl d'un faune van Debussy. Behalve dat deze laatste reeds is bijgezet in de „galerij der groten" en Webern nog niet, kan ik geen reden beden ken waarom de Prélude duizend keer is gespeeld in de driekwarteeuw, dat dit werkje op zijn eerste uitvoering moest wachten. Ook de Fünf Sfitze opus 5 voor strij korkest (1929) beleefde een eerste uitvoering, maar dan alleen in deze versie. Als strijkkwartet uit 1909 ge niet het reeds grotere vermaardheid. Het derde werk van Webern, dat deze middag werd uitgevoerd was Cantate nr. 1 opus 29, voor sopraan, gemengd koor en orkest (1940) op tekst van Hildegard Jone. Een indru kwekkende compositie, ook zonder dat men de technische problemen die er achter en eronder liggen tot op de bodem peilt. Boulez aan wiens werk de tweede belft van bet programma was gewijd, is van 1925, ruim veertig jaar later dan Webern. Hij heeft diens stijl principes verder uitgewerkt, gelijk men kon horen in Improvisation op tekst van Mallarmé (1958) voor sop raan en orkest, dat als middendeel van „Pli selon pli" bekend is. Nieuw was Rltuel (1975) ter nagedachtenis van Bruno Maderna voor zeven groe pen spelers en (zeer veel) slagwerk. Er zitten ongetwijfeld geniale vondsten in dit stuk, maar het is te betreuren dat de-componist dit werk heeft uitgebouwd tot een compositie van twintig minuten, hetgeen tot ge volg heeft, dat effecten die in het begin frapperen, na vele herhaling obsederen. De uitvoering van het gehele pro gramma stond oap buitengewoon hoog peil, dank zij de eminente di rectie van Tabachnik en de schitte rende zang- en spelkwallteiten van alle medewerkers. DELFT De resultaten over het eerste kwartaal van 1977 van Gist- Brocades zijn hoger geweest dan die. over de overeenkomstige periode van vorig Jaar. Mede gezien de pro gnoses kan 1977 met vertrouwen te gemoet worden gezien. Intussen was de ontwikkeling van 1976 ook al gunstiger dan in 1975. Hoewel de omzet slechts met ruim 7 (vj 15) procent steeg van 863,5 min tot 925,6 min, verbeterde het be drijfsresultaat met 36,6 procent tot 44,9 min. doordat de kosten min der dan evenredig toenamen. De nettowinst steeg met 39 procent van 15,1 tot 21.1 min. Eerder werd al een dividend voorge steld van 22 pet. in contanten of, naar keuze, een uitkering van een nieuw aandeel op 20 bestaande aan delen. Over 1975 werd 20 pet. divi dend uitgekeerd, geheel in contan ten of naar keuze een nieuw aandeel op 25 oude aandelen. rium „Die Jahreszeiten" op 6 en 7 mei zal leren of men hem wat al te veel concerten heeft toevertrouwd. In een land met zoveel koorcultuur wekt het toch wel verbazing, dat een dergelijk oratorium zo nodig gepre senteerd moet worden door een bui tenlandse dirigent en een buiten lands koor. Gelukkig zijn de solisten Karin Ostar, Hein Meens en Ro bert Holl wel afkomstig uit Neder land. Hoe dan ook, een concert om de aandacht op te vestigen. AMSTERDAM De fractievoorzit ters in de Amsterdamse gemeente raad hebben zich dit weekeinde in navolging van b en w volledig gedis tantieerd van de vorige week door het wijkcentrum d'Oude Stadt geui te beschuldigingen aan het adres van verschillende gemeentelijke diensten. D'Oude Stadt verweet deze diensten in het Amsterdamse wallengebied met twee maten te meten: bonafide bedrijven zouden worden achterge steld bij exploitanten van „twij felachtige" bedrijven (sexshops en dergelijke). Het wijkcentrum sluit corruptie niet uit en vroeg de rijksrecherche een onderzoek in te stellen. „Meenemen" De Haagse officier van Justitie, mr. C. van Steenderen, die met het on derzoek naar de tipgever is belast, zei zaterdag dat hij die door De Jong afgelegde verklaring in zijn onder zoek zal „meenemen". In het kort na de mislukte arrestatie van Menten uitgebrachte rapport staat onder meer dat commissaris Peters van de rijksrecherche Knoop zou inlichten ais de arrestatie op handen was. Daarover was op initiatief van Knoop een gentleman's agreement met de commissaris overeengeko men. „De heer Peters heeft daaraan gevolg gegeven op zondagavond 14 november te 22.30 uur", aldus het rapport. Later bleek dat Menten die zondaga vond al was vertrokken. Fotograaf De Jong zei zaterdag dat Menten hem had verteld die zondagavond om half acht te zijn vertrokken. Hij had Menten dit zelf gevraagd toen hij bij de rechtercommissaris was voor het afleggen van zijn verklaring over het informatietijdstip van de arrestatie. Commissaris Peters verklaarde za terdag zich voor dit moment van commentaar op de verklaring van fotograaf De Jong te onthouden, omdat hij aanneemt dat de officier van Justitie Van Steenderen of de rechtercommissaris Van Duuren daarop nog zullen doorgaan. Men ten schreef na zijn arrestatie in Zwitserland op 6 december vorig jaar dat een niet met name ge noemde medewerker van Accent hem in de nacht van zaterdag 13 op zondag 14 november in zijn huis in Blaricum had bezworen dadelijk te vertrekken „daar hij elk moment, uiterlijk maandagochtend mijn ar restatie vreesde". Deze Accent medewerker is volgens Menten zijn tipgever geweest. Onderzoek De Russische autoriteiten hebben de Nederlandse justitie toestem ming verleend voor het bijwonen van een aanvullend Russisch onder zoek in het dorpje Urycz in verband met de zaak-Menten. Half juni zal opnieuw een delegatie, bestaande uit officier van justitie mr. A. F. J. C. Habermehl, commissaris G. G. J. Peters en inspecteur D. Pasterkamp van de rijksrecherche en tolk Veder, naar Rusland gaan. Eerder heeft de delegatie, waar ook rechter commissaris mr. H. J. W. van Duu ren deel van uitmaakte, in februari in Rusland en Polen al een onder zoek ingesteld, waarbij ook getuigen werden gehoord. De Russische autoriteiten hebben verder bericht dat de zes getuigen, die door de bijzondere strafkamer van de Amsterdamse rechtbank zul len worden gehoord, niet kunnen komen voor de in mei vastgestelde zittingen, als de eerste fase van het Menten-proces begint. De termijn is daarvoor te kort en er wordt nu overlegd over een nieuwe datum. De eerste van de zes voor mei vastges telde zittingen van de bijzondere strafkamer van de Amsterdamse rechtbank begint maandag 9 mei. Het proces zal niet voor de zomer kunnen worden beëindigd en zal in het najaar, september of oktober, worden voortgezet. Van een verslaggever SCHERPENZEEL Drie mensen zijn om het leven gekomen en een raakte gewond toen in de nacht van vrijdag op zaterdag twee auto's frontaal tegen elkaar botsten bij het Gelderse Scherpenzeel. De slachtof fers zijn een 34-Jarige inwoner van Ede, zijn negenjarig zoontje en een automobilist uit Scherpenzeel. De 29-Jarige echtgenote van het slach toffer uit Ede raakte ernstig gewond. (ADVERTENTIE) HET WEER door Hans de Jong Weerrapporten Simpkins ©PIS „Geen sorg. Uw vrouw ia al leen maar met eten bezig." De zon deed het op Koninginnedag uitstekend, vooral op het begin van de dag. Later was er hier en daar een bui met onweer, onder meer in de streek Hazerswoude/Gouda en dat tussen zeven en acht uur 's avonds. Op 1 mei werd het weer overal ver stoord door uitgebreide samenge stelde wolkenlagen en regen. Die breidde zich van het zuiden uit over Nederland. Mede daardoor meldden Maastricht en aangrenzend noord- oost-Belglë gistermiddag de meeste neerslag: tien millimeter over de voorafgaande zes uur, tekende Spa voor acht, de Bilt zes, Rotterdam vijf, Eelde vier millimeter. In Essen en Keulen was de stand toen vijf millimeter. Als we kijken naar de grondwind (tijdelijk noordoost tot noord) zou het aloude rijmpje „re gen uit het oosten, 48 uur zonder vertroosten" van toepassing kunnen zijn. Dat gezegde slaat namelijk op toestanden waarbij de vochtigheid geleverd wordt (net als nu) door een warme hoogste stroming uit het Middellandse Zee-gebied, die opglljdt tegen en over een koude grondlaag. Bij dit soort situaties zijn niet zelden retrograde depressies betrok ken. Lage drukken, die tegen de draad in van oost naar west of zuid oost naar noordwest bewegen en daarbij vaak zoveel weerstand on dervinden dat er vertragingen ko men en de nattigheid langer dan „normaal" neerdruppen. Soms ont staat er een status quo en wanneer de stromingen daarbij niet aan kracht Inboeten kan dat natte weer wel eens een tot twee etmalen ach tereen voortduren. Op dit ogenblik kunnen we spreken van wat meer variatie. Er zijn storingen uit een lagedrukgebied van 1003 millibaar die van de Alpen doorgaan naar de Noordzee. Ze worden van elkaar ge- schelden door droge zones met opklaringen. Vandaag profiteert Ne derland daar ook van nadat zich gistermiddag bij Luxemburg de eerste droge verschijnselen hadden voorgedaan die zich later naar het noorden verplaatsten. Een ander maximum van 1033 milli baar ten zuiden van IJsland houdt boven de Britse Eilanden nog altijd een vrij koude noordelijke grondwind gaande. Hoewel op 5.000 meter hoogte de wind daar gister middag zuidoostelijk was geworden, werd er nog altijd een temperatuur tussen -30 tot -34 graden gemeten (gevolg: buiten met onweer in de middag en vooravond). Veel minder koud was de atmosfeer op het zelfde niveau toen al boven onze omgeving: -24 graden boven Brussel, -21 Nancy, -19 Frankfurt, 16 Hannover, -18 boven Berlijn en Kopenhagen. Tussen een hogedruk- gebled boven midden-Rusland (1033 mb) en de alpine depressie heerst er in oost-Europa in uitgebreide gebie den zomerweer met temperaturen tussen 25 en tegen de 30 graden. De warme zomerlucht was gistermid dag doorgedrongen tot de randsta ten, waar het plaatselijk 27 graden werd. iets verder noordelijk was het toen nog maar tien tot twaalf. De Balkan en een land als Tsjechoslo- wakije (Praag 27 graden) alsmede Oostenrijk liggen binnen de warme sfeer maar in het grootste deel van Duitsland wees het kwik gisteren nog negen tot twaalf graden. In zuid-Scandinavië steeg de tempera tuur tot vijftien zeventien graden en Denemarken acht een kwikstand van 20 graden haalbaar. Ook in ons land zal bij de nu belangrijk opge warmde bovenlucht, de tempera tuur een beetje vlotter kunnen stij gen wanneer in het binnenland de zon doorbreekt. Het kan dan ook daar vijftien tot zeventien graden worden. Met een beetje geluk kan er in het noordoos ten misschien een eerste twintigje op de lijst verschijnen. Maar... de stabiliteit van het weer blijft te wen sen overlaten en hou dus rekening met enkele buien. De zuivere zomer se lucht van 25 graden of warmer zien we nog niet direct bij ons bin nen komen. Ook wanneer deze er in zou slagen Nederland te bereiken, dan zou zij vermoedelijk over de Oostzee wel aan warmte hebben in geboet. Het water daar is namelijk nog flink koud. Aprilweer in Roosendaal: gemiddel de etmaal temperatuur 7.1 graden Celslus (normaal 8.7), afwijking -1.6 graden C. Uitersten: achtlen en -drie graden. Gemiddelde luchtdruk 1013 mb (1015) Afwijking -twee mb. Nachtvorstdagen: dertien, gemld- *Mmp9«rt«B IT «M Am* teraam regen S De Bilt regen 8 Deelen motr 7 Eelde regen 8 Eindhoven geh. bew. 9 Den Helder regen 7 Rotterdam regen 9 Twente regen 7 Vllsslngen zw. bew 10 Zd Limburg geh bew. 9 Aberdeen xw bew. 10 Athene onbew 25 Barcelona licht bew 16 Berlijn geh bew. 17 Bordeaux half bew 12 Brussel regen 10 Frankfort zw bew. 12 Oentve geh. bew. 9 Helsinki licht bew. 12 Innsbruck regenbul 17 Klagenfurt half bew. 22 Kopenhagen regen half bew. 10 Lissabon 17 Locamo regenbul 14 Londen regenbul 12 Luxemburg zw bew. 8 Madrid xw bew. 19 Malaga Hebt bew. 22 Mallorca licht bew. 18 MQnchen zw bew 12 Nice half bew. 14 Oslo zw bew. 15 Parijs zw bew. 14 Rome zw bew. 20 8pllt onbew 24 Stockholm zw. bew. 14 Wenen half bew. 26 ZOrtch zw. bew. S Casablanca zw bew. IS Tunis gw. bew. 19 Hoogwater dinsdag 3 mei VUsslngen 1-34-14 47 HartngvUeteluizen 2 «2 15 04 Rotterdam 4.24- 17.01 Schevenlncen 3.38-10.02 IJmulden 4 11- 10.35 Den Helder 0 43,2107 Harllngen 11.01- 23 12 Delfzijl 0.13-12 50. delde luchtvochtigheid 62 procent (normaal 77) afwijking veertien pro cent Voorkeursrichting van de wind: zuidwest met 44 procent ge volgd door noordwest met 33 pro cent; aantal hageldagen tien. Tenslotte... de gemiddelde etmaal- temperatuur van De Bilt was 6.7 graden C. (normaal 8.5) afwijking -18 graden Celsius. door André Rutten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 7