Gereformeerde vrouwen bloeien op in groep
Leger des Heils kiest
een nieuwe generaal
I1
HHI t
Oproep Indonesische
verkiezingen
Kerken hebben taak in recreatie
voor een ander
DIAKONAAT
zorg
Conferenties
33.000 kinderen zonder Nieuwe Testament?
Bokskampioen
wordt evangelist
VANDAAG
VOORBIJGANGER^;
Trouw/Kwartet
door A J. Klei
De bond van gereformeerde vrouwenverenigingen, die op 3 mei zijn veertigjarig bestaan viert
heeft een met weg te cijferen rol in mijn journalistieke leven gespeeld. Dat is begonnen toeii
mevrouw W. M Ridderbos-de Rooij de bond aanvoerde. Zij gaf je door haar onverbiddelijke
charme het gevoel dat je schromelijk tekortschoot, wanneer je niet met getrokken blocnoot op
een toog-, studie- of provinciale dag van de gereformeerde vrouwenbond aanwezig was
me. in 't algemeen zeggen dat man
nen vasthoudender zijn. meer
vastzitten aan een gevestigde me
ning dan vrouwen. Mannen zijn
daardoor ook sneller van slag als ze
iets nieuws vernemen.
Hoe komt dat?
In hoofdzaak omdat de vrouwen
meer contact hebben met de
opgroeiende jeugd. Dat is niet het
gevolg van onwil van de man. dat
ligt hieraan dat de meeste banen
een verandering in de rolverdeling
van man en vrouw niet. nog niet.
toestaan. De jeugd van nu windt er
geen doekjes om en de vrouw hoort
zo 't een en 't ander. Léést er ook
het een en ander van, waar de man
niet aan toekomt door zijn drukke
werk.
Wat ziet u nu als de taak van de bond?
Tja, er is zóveel aan de hand .Laat
ik zeggen dat de bond vooral van
belang is als kanaal, waarlangs je
iets kunt doorgeven. Informatie
over en achtergronden van wat ons
bezighoudt Hoe kijken we tegen de
bijbel aan. hoe beleven we ons ge
loof. wat is onze taak tegenover de
naaste, tegenover het milieu? Wat
moeten we met de nieuwe moraal?
Kijk zo'n grote ontmoetingsdag is
fijn en goed, maar van meer beteke
nis acht ik de regionale studiedagen
en de kadercursussennatuurlijk. De
deelname daaraan neemt toe. Maar
voor mij is het toch zo dat de zaak
pas echt opbloeit in de plaatselijke
groepen nee. ik gebruik het
woord vereniging nooit, 'k heb het
altijd over de groep. Ik weet uit
eigen ervaring en nu uit bezoeken
als presidente hoe belangrijk het
werk .in een groep is. Je bouwt daar
Ik heb dan ook veelvuldig temid
den van vergaderende gereformeer
de vrouwen verkeerd. Zoiets schept
een band en aldus is het geschied
dat mij ten overstaan van een volle
Schinkelkerk in Amsterdam-Zuid
(waar de bond een regionale dag
hield, die ik 't hart niet had. over te
slaan» ter gelegenheid van mijn
aanstaand huwelijk een theelepel
tje met het bondsinsigne werd
overhandigd. Later heb ik als jonge
vader en tevens als vriendelijke
oom van bondsgebeurtenissen ge
bruik gemaakt om het jonge volkje
te vermaken. In 1962 hield de gere
formeerde vrouwenbond een grote
actie onder het motto: tientjes ma
ken tonnen. In een volle Utrechtse
Jaarbeurshal, waar mevrouw Rid
derbos moeiteloos haar duizenden
versloeg en sierlijk met haar
bontstola manoeuvreerde, wekte
de vaderlandse bedelaar Johan Bo
degraven de schare op. hem na te
volgen in het steeds luider en snel
ler herhalen van de woorden:
tientjes maken tonnen. Thuis ver
telde ik daar zó meeslepend over
dat ik nadien nog ontelbare malen
van zoontjes, nichtjes en neefjes
het verzoek kreeg, nog eens
tientjes-maken-tonnen te doen. Ik
heb dat gedaan, tot ik er schor en
amechtig bij neerviel.
Intussen is dat erg grootscheepse
er af. ik zie tenminste dat de jubi
leumbijeenkomst (in het sportpa
leis van de Ahoyhallen te Rotter
dam) niet wordt aangeduid als
toogdag, maar „ontmoetingsdag"
heet. Ik verneem echter van de
tegenwoordige bondspresidente
mevrouw D. de Jong-Bakker uit
Drachten, dat het op 3 mei heus
nog wel een wat massale toestand
zal zijn. Maar 't woord „toogdag"
heeft de vervelende bijklank gekre
gen van: een soort show van geeste
lijk weldoorvoede gereformeerden,
en eigenlijk doe je op zo'n dag niet
anders dan elkaar zien, elkaar ont
moeten en, om met het boek der
Handelingen te spreken, moed
vatten.
En dc acties dan?
Mevrouw De Jong: Er is niet veel
behoefte meer aan enorme, inci
dentele acties, kijk maar naar 't
wegblijven van Kom over de brug.
We hebben wel een paar dóórlopen-
de acties en de oudste daarvan is
onze actie voor Amnesty Internati
onal. die loopt nu een jaar of vijf.
Eerlijk gezegd, ben ik er een beetje
trots op dat in onze gereformeerde
kring de vrouwen er het eerst bij
waren om deze organisatie te steu
nen. De mannen keken er aanvan
kelijk wat argwanend tegenaan...
Is dc vrouwenbond progressiever
dan de mannenbond?
Ik hou er niet van. etiketjes uit te
delen van progressief en conserva
tief, links en rechts. Je kunt, dunkt
een echte gemeenschap, je praat
over wezenlijker dingen dan wan
neer je een buurpraatje houdt. Ver
der help je elkaar, soms alleen al
door eikaars vragen en onzekerhe
den te herkennen. Je deelt ook van
je ervaringen uit, je leert van ander
mans kennis en met elkaar probeer
je een weg te vinden, aarzelend
soms, ln de wirwar van problemen
die op je afkomen. En niet in het
wilde weg, maar aan de hand van en
met steun van wat de bond aanbiedt
aan inlichtend en voorlichtend ma
teriaal.
Maar de bond geeft geen kant en
klare antwoorden
Nee, de tijd is voorbij dat alle gere
formeerden overal gelijk over dach
ten. We kunnen, en willen ook niet
meer doen dan zorgvuldige bijdra
gen leveren tot een verantwoorde
meningsvorming, 't Zal bij de krant
net zo zijn.
Maar je ontkomt toch niet aan een
keus bij de samenstelling van schet
sen of ander studiemateriaal. Je kiest
die spreker en deze schrijver, en dat
zégt iets. Zelfs in het feit dat je dit of
dat onderwerp neemt, kan al een po
sitiekeus opgesloten liggen.
We zijn er niet op uit, iedereen te
vriend te houden, dat kan niet. We
zijn er evenmin op uit mensen te
schokken. We kijken, als we perso
nen aantrekken om iets te vertellen,
niet alleen nar hun deskundigheid,
maar we letten er ook op of zij de
kunst verstaan de dingen goed dui
delijk bij de leden neer te zetten.
Soms is het nodig, achteraf iets nóg
eens uit te leggen, in ons blad of op
een vergadering. Laatst was er wat
discussie over een opmerking van
Hanna Lam in het bondsblad over
geloofsoverdracht. Een aantal leden
vond die opmerking .welke?
Zoiets als dat God niet meer alles
kan, maar nu haak ik die woorden
helemaal uit hun verband, maar
goed, voor velen betekende dit iets
bevrijdends, ze herkenden daar iets
van zichzelf in. Anderen raakten in
de war, en moet je het geduld
opbrengen om het opnieuw duide
lijk te maken en misschien ook nog
eens voor een derde keer. Ik schrijf
de zogenaamde achterban nooit af,
ze hebben de dingen op één bepaal
de manier leren benaderen en dat
mag je niet zomaar wegvegen.
Maar als u, zoals is gebeurd, de kwes
tie van het samenleven vóór het hu-
welijk aan de orde stelt
Dan zullen er inderdaad zijn, die
menen dat je daarover niet hoeft
praten, want dat mag niet, punt uit.
Maar dan sluit je de ogen voor de
werkelijkheid. En dat willen we niet
doen. Niet naar de éne kant, waar de
meer behoudenden zitten, en niet
naar de andere kant, waar elk nieuw
snufje om zo te zeggen blij wordt
begroet.
Inzake abortus stond, als ik goed heb,
de bond dichter bij het ,,nee, tenzij"
dan bij het „ja, tenzij". Toch deed u
niet mee met de anti
abortusbeweging van vrouwenorgani
saties uit de gereformeerde gezindte.
Waarom niet? Was u dat tè
We hebben geen uitnodiging gekre
gen om mee te doen
Dat is misschien wel typerend
Misschien wel.
Tot zover uit mijn gesprek met me
vrouw De Jong. Uit het laatste
antwoord blijkt dat zij ook diploma
tiek kan zijn, maar het is niet type
rend voor haar opstelling, of beter,
voor de opstelling van de gerefor
meerde vrouwenbond. Deze bond
gaat niet om des lieven vredes wil de
vragen uit de weg en is er op uit, ook
de meest kopschuwen te betrekken
bij het zoeken naar antwoorden.
Daarbij ligt de bijbel open, niet als
een stichtelijk rookgordijn of als een
boek met pasklare antwoorden,
maar als gezaghebbende gids. En
mevrouw De Jong kan geestdriftig
verhalen over een dag, waarop de
aard van het bijbelgezag aan de
'orde kwam en wel zó, dat deel
neemsters na afloop dankbaar ver
klaarden dat ze van bepaalde kram
pachtigheden af waren. Op zo'n mo
ment, aldus mevrouw De Jong, ben
je gewoon heel blij met de bond. En
toen kon ik wel weer gaan zeuren
dat het toch maar weer van de keus
van de Inleider afhangt, maar dat
deed ik niet, want ik had allang
begrepen dat de gereformeerde
vrouwenbond bij alle wijsheid en
voorzichtigheid nooit kiest voor
naar-alle-kanten-mooi-weer-spelen.
Ik moet tenslotte nog wel kwijt dat
de bond een kleine twintigduizend
leden telt, een aantal dat vrij stabiel
blijft. Mijn bondslepeltje leeft ech
ter niet meer, maar een mens kan
niet alles hebben.
LONDEN Vandaag komt de top van het Leger des Heils bijeen om een nieuwe generaal te
kiezen. Aan deze verkiezing, in Sunbury Court bij Londen, doen alle territoriale leiders en alle
officieren van het Leger met de rang van commissioner mee.
ADVERTENTIE
Generaal Clarence Wiseman, de
aftredende leider van het Leger
des Heils.
ADVERTENTIE.
helpt helpen
onder de regenboog
postgiro 8081
t.n.v. de Regenboog'
Amsterdam
De eerste generaal van het leger was
William Booth, die het Leger des
Heils In 1865 stichtte. De generaal
die de hoge raad nu gaat kiezen zal
de elfde in successie zijn. Of de keus
vandaag ook zijn beslag zal krijgen
is nog de vraag. Officieel maken alle
leden van de hoge raad een kans.
Voor de verkiezing van de nu aftre
dende generaal Clarence Wiseman
waren acht dagen nodig
Mogelijk zal de hoge raad de meest
voor de hand liggende keus doen en
de vroegere „tweede man" van het
leger, chef staf Arnold Brown kiezen,
die nu territoriaal leider in Canada
is. Andere favorieten zijn de Britse
bevelhebber Geoffrey Dalziel en
commissioner Harry Williams. Vol
gens de Britse Sunday Telegraph
zijn er nog twee goede kanshebbers,
kolonel Eva Burrows uit Sri Lanka
en de Keniaan Joshua Ngugl. een
van de vier leden van de hoge raad
die uit de Derde Wereld afkomstig
zijn. De Keniaan maakt volgens de
Britse krant de grootste kans. Zijn
verkiezing zou het werk van het Le
ger des Heils in de Öerde Wereld een
sterke stimulans kunnen geven. Een
van de belangrijkste taken van de
nieuwe generaal zou zijn. het werk
van het leger aan de veranderde no
den van de tegenwoordige tijd aan te
passen. Dit zegt de aftredende gene
raal Wiseman in een interview. De
generaal noemt de verminderde be
hoefte aan opvang van ongehuwde
moeders en de toegenomen aan
dacht voor het groeiend aantal jonge
mensen in psychische nood.
Van groot belang
Generaal Wiseman vindt het werk in
de Derde Wereld van groot belang.
Het leger is een a-politieke beweging
en houdt zich be-zig met evangelisa
tie en sociaal werk. Het leger onder
vindt geen moeilijkheden in Zuid-
Afrika en Rhodesië. Het werkt ook
op Cuba ongehinderd. „Wij zeggen
dat de heilssoldaten de wetten van
hun land moeten gehoorzamen. De
enige situatie waarin een heilssol
daat gehoorzaamheid moet weigeren
is wanneer hem gevraagd zou wor
den te knielen voor een ander dan
onze heer Jezus Christus. Dan zou hij
zelfs bereid moeten zijn, zijn leven te
geven." aldus generaal Wiseman.
Het Leger des Heils omvat bijna
twee miljoen soldaten en 17.000 offi
cieren in 82 landen. Het motto is nog
steeds sinds de dagen van William
Booth „bloed en vuur", hetgeen her
innert aan het bloed van Christus en
het vuur van de Heilige Geest.
De verkiezing van de nieuwe gene
raal vindt net als die van een paus
plaats in het diepste geheim. Kan
didaten voor de post worden door de
hoge raad ondervraagd en men
stemt totdat één van de kandidaten
een twee-derde meerderheid heeft
verworven.
Via het fonds algemene diakonale doeleinden (solidariteitsfonds)
steunen hervormde gemeenten diakonaal werk in Nederland en
België, waarvoor de middelen ontbreken. Vorig jaar werd hiervoor
ruim een kwart miljden besteed door de Generale Diakonale Raad.
Ook dit jaar vragen wij u om een bijdrage. In de kerk of door storting
op
GIRO 8685 van de Generale Diakonale Raad der
Nederlandse Hervormde Kerk, postbus 14.100,
Utrecht, met vermelding 'algemene diakonale doel
einden'.
Een folder over bijdragen uit het fonds in 1976 is bij de G.D.R.
beschikbaar.
Oecumenische ontmoetingsdag
West-Brabant, zaterdag 7 mei half elf
tot kwart voor vier m.m.v. bisschop
Ernst in De Ark te Oosterhout. Inl.
en opg. tel. 076-655750
De plaats van de kerk in een veran
derende samenleving. Zaterdag 7 mei
kwart voor tien tot vier uur in CNV-
vakantieoord te Putten. Sprekers H.
W. van de Brink en prof. dr. B. J.
Oosterhoff. Bestemd voor chr. geref.
academici. Opg. tel. 020-426886
Europa. Studiedag van YWCA Ne
derland. donderdag 12 mei vanaf
half elf in Huize Henriëtte Swel-
lengrebel. Burg. Fockema Andreae-
laan 10. Utrecht. Sprekers drs. J. E.
van Veen en mevrouw drs. C. I. Da-
les. Inl. en opg. tel. 030-715525.
Praten over God met kinderen,
weekend over godsdienstige opvoe
ding. o.a. over gebruik en misbruik
van kinderbijbels, 7-8 mei. Den Aler-
dinck. Laag Zuthem (tel. 05290-541).
Djakarta Ook de Indonesische kerken hebben zich ter gele
genheid van de verkiezingen, aanstaande maandag, tot de kie
zers gewend met een herderlijk schrijven. Het schrijven is
afkomstig van de raad van kerken, waarbij in Indonesië bijna
alle protestantse kerken zijn aangesloten.
Het stuk, ondertekend door dr. J. L.
Ch. Abineno, voorzitter en dr. S. A. E.
Nababan, secretaris van het modera-
men, roept de gemeenten op zich op
vier fundamentele vragen te be
zinnen.
1. Wat is onze bijdrage om mee te
helpen aan een vrije en rustige situa
tie bij de komende geheime verkie
zingen?
2. Hoe kunnen we het kiesrecht in
volle verantwoordelijkheid uitoe
fenen?
3. Hoe is de verhouding tussen onze
taak als staatsburger en als gemeen
teleden die gehoorzaam zijn aan de
heer bij het uitoefenen van het kies
recht?
DE REGENBOOG
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9. Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
Parkstraat 22 Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56 Zwolle
Tel 05200-17030
DRIEBERGEN Het Interkerkelijk Werkverband voor de recreatie meent, dat er meer
coördinatie moet komen in het recreatiebeleid van de verschillende ministeries.
Tijdens een gisteren gehouden stu
diedag van het werkverband werd de
wenselijkheid uitgesproken, dat de
Raad van Kerken zich hierover tot
de overheid zal wenden. Ook plaat
selijk en provinciaal (via de zg.
PIRK) zouden de kerken zich actie
ver moeien bezighouden met het re
creatiebeleid.
De studiedag (met als thema „De
mens in het landschap") werd inge
leid door de film „Eilandspolder"
van Albert Golf. Daarin traden de
tegengestelde belangen van de na
tuurbeschermers en de recreanten
(ln dit geval mensen, die aangelokt
worden door advertenties van make
laars. die fijn wonen in een brokje
nog ongerept natuurgebied beloven)
scherp aan de dag ..Eilandspolder"
is een gebied tussen Alkmaar en de
Zaanstreek
Verdraagzaamheid
Recreëren is de vrijheid om te doen
waar men zin in heeft, betoogde ver
volgens prof. dr. G. Th. Rothuizen
uit Kampen. Dat vraagt verdraag
zaamheid. Er is geen enkele reden
om op de „lolbroeken" onder de re
creanten neer te zien en prof Rot
huizen waarschuwde dan ook na
drukkelijk om niet de „massa" te
terroriseren met elitaire ideeën van
landschapsbeleving en waardering
van de stilte.
Anderzijds raag men ook van hen
tolerantie verlangen. Beslissend Is
echter, wat het landschap kan ver
dragen. En in dat opzicht was de
Kamper hoogleraar ln de ethiek niet
optimistisch. Het Nederlandse
landschap is volgens hem ten dode
opgeschreven. De bezinning over de
stelselmatige vernietiging van het
landschap ls te laat op gang geko
men. Renoveren is niet meer moge
lijk Maar tussen renoveren en ruïne
ren staat nog wel remmen en dat is
het. wat wij nog kunnen doen.
Er is nog 200.000 hectare echt
landschap over. 115.000 hectare
daarvan is gered. De rest is de moei
te waard om voor te vechten. En al
zal het dan niet meer zijn dan uitstel
van executie, laten we dan toch wel
proberen, het zo lang mogelijk en zo
goed mogelijk uit te zingen.
Tachtig tot negentig procent van de
recreanten zoekt primair gezellig
heid en attractie met het landschap
alleen als decor op de achtergrond.
Dat hoeft dus niet op de mopoiste
punten. Ook pleitte prof. Rothuizen
voor stimulering van meer vakantie
zoeken in het buitenland.
Recreant en boer moeten eikaars
bondgenoot worden. Prof. Rothuizen
had begrip voor de tegenzin van de
boer om ..landschapsbeheerder" te
worden, maar als hij nog een beetje
boer wil blijven, ligt zijn toekomst
niet in Brussel (de EEG), maar bij
CRM. meende hij
4. Wat betekenen de verkiezingen
voor ons volk en voor de staat en wat
betekenen ze voor ons als we er op
verantwoorde wijze aan deelnemen?
Om de kerkleden te helpen hun be
sluit te nemen, gaat het herderlijk
schrijven daarna op deze vragen na
der in. Zorg voor een vrije en rustige
atmosfeer bij de komende verkiezin
gen berust allerteerst bij het be
stuursapparaat. zo wordt geconsta
teerd. Als staatsburgers en kerkle
den verlenen we daaraan onze steun
door verantwoord optreden en door
een houding die vrij is van gevoelens
van vrees. Elke afwijking van de
geest en inhoud der betrokken wet
ten en voorschriften moeten worden
doorgegeven aan de bevoegde in
stanties.
Bij het bepalen van onze keus moe
ten we ons door ons eigen geweten
laten leiden, zo vervolgt het schrij
ven. Onze eigen beoordeling zal ons
aanwijzingen geven aan welke poli
tieke partijen of Golkar (de groepe
ring van de aan het bewind zijnde
regering) we ons zullen kunnen toe
vertrouwen om ons bij ons doel te
brengen: een vrij. verenigd, zelfstan
dig, rechtvaardig en welvarend Indo
nesië. zoals in de grondwet aangege
ven. Wie door welke oorzaak niet aan
de verkiezingen kunnen deelnemen,
kunnen hun verantwoordelijkheid
toch door hun gebed tot uiting
brengen.
ADVERTENTIE
We hebben ongaveer tweederde van het bedrag nl. 120.000 bij elkaar.
Maar er is nodig 187.000. We hebben dus al voor ongeveer 67.000
kinderen van Brazilië een N.T. Moeten de overigen dan zonder het
„brood des levens" blijven? Natuurlijk niet! horen wij u zeggen.
Vandaar: giro 901.000 t.n.v. Stichting In de Rechte Straat te Velp, met
verm. „N. T. Braz."
•E
De vroegere wereldkampioen zwaar
gewicht George Foreman ruilt de
boksring voor de preekstoel. Deze fo
to is gemaakt toen hij in januari 1973
wereldkampioen werd.
NEW YORK De vroegere we
reldkampioen boksen in het zwaar
gewicht George Foreman is „weder
geboren" en is van plan voortaan als
evangelist door het leven te gaan.
De 28-jarige bokser heeft deze mede
delingen gedaan in een televisieuit
zending.
Foreman is de derde Amerikaan, die
de laatste tijd zo'n ommekeer in zijn
leven heeft doorgemaakt. Eerder
maakte de astronaut James Irwin
en de vroegere presidentiële advi
seur Charles Colsen bekend dat zij
een ander leven wilden volgen. Deze
twee zijn tegenwoordig werkzaam
als evangelisten.
Foreman wist zich in 1973/74 22
maanden lang als kampioen zwaar
gewicht staande te houden, totdat
hij in Kinshasa door Cassius Clay
geveld werd. Foreman deed zijn me
dedeling in het programma van een
commerciële zender in Californië.
Na een gevecht van 15 ronden zou
hij plotseling oog in oog met de
dood gestaan hebben. „Het was als-
ol God tegen mij zei: George Fore
man, vannacht haal ik je". Toen hij
daarna weer tot zijn positieven
kwam, had hij bloed aan zijn hoofd,
zijn handen en zijn voeten, op de
zelfde plekken waar Christus' won
den waren. „Tenslotte beloofde ik
mijn leven in dienst van God to
stellen", zei Foreman. Hij wil gaan
werken voor een evangelisatiebewe
ging in het zuiden van Californië.
IT
WIJD UITZICHT
Een wijd uitzicht over de
veelbesproken stad maakt niet o
direct geloviger. In een artikel vanhf
pater Joost Koopmans (Special ovFv
de doop/uitgave Open Deur) vind ilü
een klein gedicht. Het begint: „En
mocht je in de stad zijn naam soms j,
niet meer horen.Ook de lucht im
boven de stad is van een dusdanig.n
grijs dat ze eerder twijfel oproept. }ri
Zo beleven wij dat vaak. Het is eenpv
oud en bekend verhaal, dat van helef
wijde land waarin Gods heerlijkhejt
te zien is. Of de hemelen die Gods ,01
grootheid tonen. Maar dan toch nifod
altijd. Het stuk lucht dat ik zie is ,n
van een beklemmende leegte. Je ve
krijgt de neiging om de gordijnen
dicht te trekken en de lamp aan te L(
doen, maar dat mag niet vanwege <h
energiebesparing. Een andere .rs
neiging doet je de straat op gaan.
Ineens wordt alles anders. Op stra$r)
en in de stad zijn mensen. God is bi
de mensen, horen we hen zeggen di 0
het weten kunnen. Op die manier i^
Hij zelfs meer aanwezig in de stad
dan op de grote stille heide. Is 't nieji
een verhaal dat we maar nodig
vergeten moeten, als zou Hij in de e
stad minder aanwezig zijn en als zotn
het gemakkelijker zijn om in Hem ég
geloven tussen de stille huizen vanlei
een klein dorp dan in de drukke, at
woelige straten van de „grootstad'lk
Wie aan Hem denkt, met hem loopë
Hij op. Langs de grachten en over de
markten. En je raakt Hem zelfs ér
minder gemakkelijk kwijt dan je
willekeurige andere metgezel. Hij
weet je altijd weer te vinden. Je r
komt Hem tegen en staat ineens I
weer oog in oog met Hem. In een 1
mens, of in wat mensen met elkaar
bepraten. Op een ziekenzaal of in
een warenhuis. Maar als ik uitstaar'
over de skyline dan is Hij een leegt*
want ik zie hoe we elkaar het I I
uitzicht benemen, steeds meer. do»-
hompen steen en rotsen van betoa
NED. HERV. KERK er
Beroepen te Haaften en Poederooij
en: M. van Campen, vic. te Pi
pendrecht; te Putten (toez.): C. deel
Boer te Wageningen; te Bove^£
Hardinxveld: C. van Sliedregt te 0^,a'
de Tonge; te Heemse: J. L. R^(
vensloot te Oostermeer en Estrunbg
Bedankt voor Wapenveld: E. M. Balei
ker te Nieuwerkerk a.d. IJssel.
Aangenomen naar Oldebert: D. F%j
ser, kand. te Amsterdam (verb. ber^t
Afscheid op 1 mei van Delft: C. Ae,
Helms ber. te Elim; van Oud Avwt
reest/Balkbrug: H. Roest ber. (jj
Voorthuizen (buiteng. wijkgem. i
wording); van Kerkdiel: E. H. Wc>e
bers ber. te Terneuzen. n€
Intrede te Drachten: M. Fokkero^
uit Alphen a.d. Rijn; te Voorts: F. ©c
Goethals uit Geldermalsen; tn
Krimpen a.d. Lek: G. K. KorporaiC]
uit Willege-Langerak; te Ellecom e:ei
De Steeg: drs G. W. Marchel u^
Oosthem c.a.; te Emmercompatti
cuum: H. Romeling Wzn uit Nieuta
Weerdingen; te Kethel-Spaland: K
J. Flink uit Waddinxveen (buiteiy
gew. wijkgem. in wording); te Asseir
delft: kand. K. C. L. Eldering ui)(
Amsterdam. ,0
ALG. DOOPSGEZ. SOC. ia
Afscheid van Holwerd-Blija e»n
Hallum: H. Th. Ament ber. te Warnfa
en Koudum. ei
GEREP. KERKEN fe
Beroepen te Leiden (pastor voor ee}e
aantal bejaardentehuizen) A. Verc
doorn te Heerlen. a
Afscheid van Lioessens: Th. M. Mi<r
delkoop ber. te Bergen (NH); va?}
Wartena: F. v. Veen, die in dezelfde-
dienst zal worden bevestigd als l^1
gerpredikant in lang verband.
Intrede te Leiderdorp: Tj. DoesburT
uit Bovensmilde; te Ede: G. Bakke
uit Glanerbrug; te Drachten: C. v.d
Woude uit Zwijndrecht; te Zaan
dam: Tj. Ausma uit Monster; t
Ezinge: drs W. A. v.d. Lugt kand. tl
Kampen.
GEREF. KERKEN VRIJG.
Beroepen te Buitenpost: P. J. Trimf
kand. te Kampen.
Intrede te IJmuiden: L. J. Joosse uil
Hasselt.
GEREF. KERKEN VRUG. B V.
Beroepen te Vlaardingen: A. M. vat
Leeuwen, kand. te Utrecht.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Driebergen. A. Baas U
Urk.
Intrede te Den Haag Z.: B. van Sme
den uit Amersfoort.
VRU EV. GEM.
Afscheid van Dordrecht: M. Nij
kamp wegens benoeming tot recto
van de theol. hogeschool van de vri
ev. gem. in Nederland te Utrecht.;
ADVERTENTIE
nieuw bij
Ambo
Feitse Boerwinkel
Meer dan het gewone
over Jezus en zijn bergrede
onmisbaar kompas voor hel dagelijks
leven
noodzakelijk vervolg op Einde of
nieuwe begin
144 pagina's - 12,50
nü in de boekhandel