panczó is gaan stappen Escapade van een dame Zweeds geld C uit Holland Casanova volgens Comencini Skr JFL i f/ )FLIED OP DE ZONDE :JES FLEURS DU MIEL In mei bij Maandtrajektkaart 4-persoons dagkaart gratis. Prolongaties en reprises postgiro en rijkspostspaarbank GIACOMO CASANOA VENEZIANO STAAT DER NEDERLANDEN Q% LENING 13-77 IX' door W Wielek-Berg e Hongaarse regisseur Miklós Janczó gaf in zijn terecht beroemd geworden films (met. ais M.jhtende voorbeelden „Agnus Dei" en „Rode Psalm') blijk van een unieke stijl gekenmerkt door ^gehoord lange camera-instelligen en uitsterste zuinigheid met de montage plaatste zijn protagonisten in iet lokaliseerbare historische situ- «.ofcs (meestal uit de Hongaarse vrij- ^dsstrijd) en liet ze door de camera a het ware beloeren en belegeren. gaf in zijn beste werk een obse- isljend kring-effect: het was alsof je J3.mgzaam, maar onherroepelijk werd £xgézogen naar het middelpunt j een draaikolk, waar de stilte van dood heerste. Hoewel ook in zijn nu nieuwste film „Vizi Privati pubbliche Virtu" (in het Nederlands „Loflied op de Zonde") zijn geliefkoosde thema, de opstand tegen een autoritair en reactionair gezag, centraal staat, vormt die in vele opzichten een breuk met zijn vroegere werk. Hij is niet in Honga rije, maar in Italië gemaakt (doch daarbij dient gezegd dat Janczó wel eens eerder in dat land heeft gefilmd. Brigitte Fossey en Claude Faraldo in ,,Les fleurs de Miel" 190 ,70 201 aude Faraldo, in kleine kring terecht bekend geworden door iginele films als „Themroc" en „Bof" heeft met „Les Fleurs du l20|iel" („De bloemen van de honing") bewezen, dat hij niet «Jirugschrikt voor het vervaardigen van een intens kleinburger- 50 |k en buitengemeen wezenloos werkstuk. solkwaam gemaakt, hoor, pico bello 0O!filmd en naar den aard gespeeld, (der andere door Brigitte Fossey, gilles Segal en Claude Faraldo zelve, «aar wat koop je ervoor? t opgeworpen probleem is van een idieusheid, dat je er wee van rdt. Een filmcriticus, die op zijn ;?izen nogal wat erotische avonturen eeft en daarvan tegenover zijn >uw geen geheim maakt, wordt •gloeiend wanneer zij dezelfde jheid opeist. ch zodra voegt zij de daad bij het ord door een willekeurige, opmer- lijk pokdalige en zwijgzame fcdrankenbesteller uit te kiezen om nacht door te brengen in eigen is, of hij legt zich zoal niet letter- c, dan toch figuurlijk, deemoedig de gebeurtenissen neer, die in een >rt slow motion voor ons uit de eken worden gedaan. latheid 'n familiaire tragi-comedie staat valt met de inlevingsmogelijkhe- n die hij biedt. Welnu, de drie 6' ofdpersonen zijn van een zodanige !°sldistingeerde platheid, dat een ie- 00 r zich dunkt mij wel drie maal zal jjjj denken voor hij zich met een van 6.5 n wenst te identificeren. Welis waar wil de regisseur aan de frisdran- jjp-man kennelijk proletarische wsct en fijnzinnigheid demonstreren, ™j«3at hij een schril contrast vormt de door filmgevoelens leeggezo- 'n echtgenoot, maar waarom laat saa® vent zich dan zo pijnlijk misbrui- 3?5|n voor een experiment van mada- 40 fin plaats van ijlings de benen te !men? Om kort te gaan, het is een m die uitnodigt tot een lekker dut- en ook enige vragen oproept. Bij Jorbeeld of Franse filmcritici zo- *1 beter betaald worden dan Ne- irlandse, want de beproefde festi-. (lganger houdt er een riante villa na (waaromheen een Willink- las hangt) en is bovendien in het bezit van huispersoneel. Maar misschien heeft hij liggende gelden. Amsterdam The Movies, 18 jr. De situatie is geen historisch gege ven, maar een soort spel met een mogelijke werkelijkheid. Onderwerp is namelijk het Mayerling-drama, dat nooit geheel is opgehelderd. Meestal wordt aangenomen dat de Oostenrijkse kroonprins Rudolph von Habsburg met zijn geliefde Ma ria Vetsera zelfmoord pleegde, doch het officiële protocol spreekt van een „hartaanval" en Janczó laat Ru dolph met enkele getrouwen ver moorden door dienstmannen van de keizer, zijn vader, en tenslotte op gebaard liggen met een schone her mafrodiet aan zijn zijde. Zelf spreekt hij van een „imaginair Habsburgi- aans Keizerrijk", hoewel hij gebruik maakt van Oostenrijkse muziek, waarbij de typische kenmerken tot in het karikaturale worden aange dikt. Ook schijnt hij zijn Marxistische op vattingen te hebben afgeworpen. Weliswaar waren die niet orthodox en was hij in tegenstelling tot gelijk gezinden, nooit wars van bloot, doch zelfs Euro-communisten zullen wel een flink brok weg moeten slikken voor ze in ongebreideld libertinisme een eerlijk tegenwicht zien voor star re terreur. Toverkring doorbroken En tenslotte heeft hij de toverkring van zijn stijl doorbroken: in zijn voorlaatste film „Electra" gebruikte hij slechts elf camera-instellingen, in „Loflied op de Zonde" driehonderd. Dat is overigens wel begrijpelijk. Janczó ging zich een „gevangene voelen van zijn eigen vormopvat- tlng" (om hemzelf te citeren), maar helaas heeft hij geen gelijkwaardige vorm weten te vinden. Zijn films verkeerden altijd in delicaat even wicht, in „Loflied op de Zonde" lijkt het, alsof de basis is ontwricht. Het meeslepende is weg, en dat wekt eerst frustratie en dan verveling. Je zit er tenslotte maar tegenaan te kijken, tegen die gestileerde orgieën, waar je koud noch warm van wordt. De tragiek ontbreekt, het onont koombare: het gevoel prevaleert dat de prins op elk gegeven ogenblik op kan houden met zijn aanstootge vend gedwarrel, zodat de oude heer keizer zijn vervolging kan staken. Men krijgt sterk de indruk, dat ADVERTENTIE Een NS-Maandtrajektkaart betekent een maand zo vaak u wilt heen en weer tussen station A en B. 'n Echt forensenabonnement En koopt u 'm in mei (hij kan elke dag in gaan), dan doet NS er een aardigheidje bij. Zomaar een dag onbeperkt treinreizen voor u plus 3 gezins leden, vrienden, noem maar op. Samen op een gratis NS-Meermanskaart.Twee kinderen van 4 t/m 9 jaar gelden voor één. Het dagje uit kan gedurende de hele maand mei. Op werkdagen na 9 uur 's ochtends. En in 't weekend al met de eerste trein. Zodat u volop kunt profiteren. Scene uit de film „Loflied op de zonde". Janczó zich heeft laten inspireren door de van oorsprong Poolse, sensu ele, erotische filmer Wladimir Bo- rowezyk. Een slechte keus, want hij heeft in wezen niets met Borowczyk gemeen: Janczó is grimmig en streng, hij streelt niet, hij slaat in zijn ban. In zijn vroegere films althans, helaas niet in deze. Amsterdam Kriterion, 18 jr. l'Affiche Rouge. Briljante film van Frank Cassenti over een ver zetsgroep in de oorlog, waarbij ver leden en heden vloeiend in elkaar overlopen. 28 t.e.m. 30 april „De Krabbedans", Eindhoven Een Schijn van Twijfel. Documen taire over de concentratiekampen en wat daarna kwam op internatio naal niveau van Rolf Orthel, 29 en 30 april Melkweg, Amsterdam. De Komedianten. Meesterwerk van Theo Angelopoulos, waarin een be wogen tijdvak uit de Griekse ge schiedenis wordt weerspiegeld in de lotgevallen van reizende toneelspe lers. 29 april T.H. Delft. Frederick Wiseman. Vier documen taires van de grootste sociale docu- mentairist van deze tijd 28 april t.e.m. 1 mei Zienema Octopus, Amsterdam. Casanova. Fellini's nieuwste film waarin de beroemde vrouwenheld zich als een marionet voortbeweegt in coulissen van ongekende pracht en fantasie. De gehele week in Ca lypso en Saskia, Amsterdam. Rocco en zijn broers. Klassieke film van Luchino Visconti over een emi grantenfamilie uit het zuiden van Italië. De gehele week in Studio K., Amsterdam. Jour de Fête Tati's charmante speel filmdebuut uit 1947 in een nieuwe, met de hand ingekleurde versie. De gehele week in City 3, Amsterdam. Milestones Documentaire speelfilm van Robert Kramer over jonge Ame rikanen die na Vietnam en vele ver loren illusies nog iets van hun leven proberen te maken. De gehele week in Filmhuis Delft. Een Hongaars Dorp. Intrigerende documentaire van Judit Elek over een Hongaars dorp, waar de meisjes zeer vroeg trouwen. 28 april t.e.m. 4 mei in Filmhuis Den Bosch. Het Zout der Aarde. Geenszins ver ouderde film van Herbert Biberman uit de jaren vijftig over een staking in New Mexico. 3 mei in Kijkhuis, Den Haag. postgiro chèquespostauxnéerlandais I carte de paiement V 1DIMD betaalkaart 9239567 TH G LUCASSEN 08 STATIONSSTRAAT 33 L00W0UDE 9999 naarpostrek iö] handtekening signature in neder land garantie tot 100 gulden n ■cgitimMr dmv giropas 1 svp Zoekt u uw vakantierust in Zweden? Laat die rust dan niet verstoren door te weinig geld op zak. Neem wat betaal kaarten van de postgiro mee. Elk postkantoor in Zweden geeft u er 400 zweedse kronen per kaart voor. op vertoon van uw giropas en uw paspoort. (Vanaf 1 mei 1977 uw nieuwe giropas.) Trevlig semester! Contant vreemd geld in meer dan 30 landen. Het is wel curieus dat er op het ogenblik in ons land twee films draaien over de legendarische vrouwenheld Casanova: een van Fellini, een van diens oude re landgenoot Comencini. Comencini, geboren in 1916, werd na de oorlog bekend als neo-realistische filmer, haalde met zijn „Brood, liefde en films in de jaren vijftig groot commercieel succes binnen, toonde in de tragi-comedie „Tutti a Casa" (1960) dat hij zeer veel in zijn mars had en raakte daarna (althans in het buitenland) enigszins in de vergetel heid, hoewel zijn Pinocchio-serie voor de televisie zowel thuis als bui ten zeer werd geprezen. Vanuit Frankrijk is de laatste jaren een campagne gestart om hem te rehabi- Scene uit „Casanova" van Comencini. literen. Op Film International te Rotterdam werd dit jaar dan ook een retrospectief aan hem gewijd. Venetië van de armen Een van zijn films die toen werden vertoon is „Infanzia Vocazione e pri me esperienze di Giacomo Casano va, Beneziano" („Jeugd, roeping en eerste ervaringen van Giacomo Ca sanova, Venetiaan.") Een groot deel van de film houdt zich bezig met Casanova als kind. Dat geeft Comencini de gelegenheid, het achttiende eeuwse Venetië van de armen te laten zien. De tienjarige Giacomo, opgevoed door een brave, doch constant door geldgebrek ge plaagde grootmoeder, beziet met af standelijke nieuwgierigheid het le ven om hem heen. Zijn frivole moe der weet met smachtende blikken en vlinderachtige bewegingen slechts magertjes haar ijskoude berekening te verbergen, zijn tobberige vader, voortdurend kermend van de oor pijn, wordt alleen uit het water van de lagune gered om te sterven onder het mes van een beroemde „dokter", die op afgrijselijke wijze de onwe tendheid van zijn tijd demonstreert, Giacomo wordt naar Padua ge bracht om voor priester te worden opgeleid, ontkomt door de goedheid van een leraar aan de dood door verhongering en luizenbeten en brengt het inderdaad tot kapelaan. Doch wanneer hij voor de keuze der verzaking wordt gesteld kiest hij „la dolce vita" in de armen van een eindeloze rij vrouwen. ■Comencini mengt zijn op een grote eruditie stoelende zedenschildering met veel ironie: dat en de duidelijke authenticiteit van de historische de tails maken vooral het eerste deel van de film zo sympathiek en boei end. Het tweede deel, waarin Giaco- mi is opgegroed tot jonge volwasse ne, houdt weliswaar een paar prach tige types in petto (onder andere een cynische, kale aristocraat), maar mist de charme van het eerste, om dat Casanova hierin geheel is ge vormd naar het clichépatroon, dat door de memoires is overgeleverd. De avonturen met nonnen en andere vrouwelijke wezens volgen elkaar te monotoon op en gaan dientengevol ge vervelen. Amsterdam-Cinetol; Koffer, 18 jr. Rotterdam-De Het raadsel van forel 762-AO door Jean Chaighead George (vert. Joost de Klerk). Uitg. Kosmos, Amster dam, 101 pag., prijs 14,50. Ook in dit verhaal van de Amerikaanse au teur speelt de natuurlijke omgeving (via een zeldzame vissoort) een be langrijke rol. Hoe ^persoon is een dertienjarige. Blauwe bomen, rode cht door Norma Klein. Uitg. Kosmos, Amsterdam, geïllustreerd, 50 pag., prijs 10,90. Dit door Betty de Vries vertaalde boekje is bestemd voor jonge lezertjes. De achtjarige Vale rie heeft een oppas, omdat haar moeder (weduwe) een baan heeft. Muziek in het oerwoud door Niek van Noort. Uitg. De Vuurbaak, Gro ningen, 158 pag., prijs 11,90. Avon tuurlijk boek. spelend in het voor malig Belgisch Kongo. Het jaar van de paardebloem door Ron McTrusty en Van kikkervisje tot kikvors door Susan Knobler. Uitg. Vermande Zonen, IJmuiden, prijs per stuk 7,90. Twee eerste deeltjes uit een serie Boeken zonder woor den: boeken met eenvoudige en erg aanspreekbare (kleur)tekeningen over planten en dieren, bestemd voor kinderen die nog niet kunnen lezen en voor peuter- en kleu terclubs om erover te praten. Het gele huis door Greta Janus Hertz (vert. Herma Vogel), uitg. Ploegsma, Amsterdam, prijs 12.90. Groot formaat boek, dat een huis voorstelt en achter zes „deuren" even zoveel boekjes blijkt te bevat ten. Heel origineel; voor kinderen tot een jaar of zeven. Pechpoes door Joan MacNeill. Uitg. Elsevier, Amsterdam/Brussel, 32 pag., prijs 12,50. 'n Tikje droevig en daardoor misschien extra mooi kinderprentenboek met op elke pa gina (een) fijne tekening(en) meteen enkele regel tekst. De schrijfster- tekenares ls, ondanks haar uitheem se naam, een Nederlandse, een gebo ren Haagse zelfs. bedrag koers rente aflossing schuldbewijzen inschrijving storting toewijzing open bedrag de koers wordt na de inschrijving vastgesteld aan de hand van de koersen en bedragen waarvoor is ingeschreven (.tendersysteem) jaarlijks op 15 juni in 20 jaarlijkse termijnen van 15 juni 1978 af vervroegde aflossing is van 15 juni 1987 af mogelijk tot 15 juni 1992 tegen de koers van 103%, daarna tegen 102% nominaal f 1.000 (CF of K) schuldregisterinschrijvingen van tenminste f 100.000 3 mei 1977 van 9 tot 15 uur door tussenkomst van bank of commissionair in effecten onder opgave van het bedrag en van de koers waartegen men wil deelnemen 15 juni 1977 uitsluitend aan inschrijvers die hebben ingeschreven tegen de vastgestelde koers (gereduceerde toewijzing mogelijk) of tegen een hogere koers (toewijzing ten volle) afrekening vindt plaats tegen de vastgestelde koers prospectus kosteloos bij banken en commissionairs

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 15