P
L—J
Hooghoudt
Hoorspelen woensdagmiddag
0
Hel
i
dal
d
Cradi
er
docks
Ongekunsteld
Ad Löbler: ,Een natte vinger in de wind
[Kareitje Knetter en de toverbubbei
1
WOENSDAG 27 APRIL 1977
RADIO EN TELEVISIE
Trouw/Kwartet
TV-COMMENTAAR
O
door Ton Hydra
O
Onze tijd kenmerkt zich door een
sterke hang naar openheid Wij
doorbreken taboes aan de lopende
band. Hoogdravende woorden en
zalvende toontjes worden netzo
gewantrouwd als de
luchtspiegelingen en halve
waarheden in
reclameboodschappen. Vooral de
jeugd verkiest het ..recht voor zijn
raap" boven de versluiering waarin
sommige politici zo bedreven zijn.
Zeggen wat je denkt en Je niet
anders voordoen dan je bent. Er
ontstaat meer aandacht voor het
pure. ook als het wat onbeholpep
aandoet. Dit kan een van de redenen
zijn van een toenemende
belangstelling voor de naïeve
schilderkunst
Vanavond kunt u in het
EO-programma kennis maken met
zo n ongekunsteld werkende
schilder Hij noemt zich Marcus
Délanjo en onder deze fantasienaam
mag hij al bogen op een
internationale reputatie. Toch
houdt hem iets bezig dat niet
bepaald populair is. Hij wil
evangeliserend schilderen. Vandaar
de naam Marcus. De gekozen
achternaam Délanjo heeft geen
speciale betekenis, maar kan enige
associatie met het Oosten oproepen.
Dat klopt dan wel voor wat betreft
de kleuren waaruitzijn palet is
samengesteld. Het was bij de
voorvertoning van de korte film dan
ook mijn eerste vraag aan hem of hij
misschien in de tropen heeft geleefd.
Dit is niet het geval, maar Marcus
schijnt wel een zekere verwantschap
te voelen met het kleurenpatroon
van Zuidamerikaanse landen;
Mexico bijvoorbeeld.
Délanjo's werk is qua toon en vorm
volslagen on-Hollands. Toch
spreekt het op de een of andere
manier wel aan. Al meen ik lichte
sporen van ijdelheid waar te nemen
maar wie is er vrij van?) is hier
onmiskenbaar een natuurmens aan
de gang. Hij heeft er behoefte aan in
alle dingen iets van harmonie te
ontdekken en dat brengt hij dan in
relatie meteen religieus beleven.
Marous Délanjo is duidelijk een
gedreven mens. Hij ziet het maken
van een schilderij als een moeilijke
onderneming waarvoor hij om
bijstand vraagt van Hogerhand. Als
het gelukt is. schrijft hij op zijn werk
..Dank zij God". Zoiets is ongewoon,
maar dat de schilder het meent, is
wel voelbaar in de impressie die
regisseur Leo Slingerland geeft van
de denkwereld en de expressies van
Marcus Délanjo.
Gisteren heb ik drie programma's
beluisterd uit de radioserie van de
NCRV over rouwverwerking.
Opnieuw ben ik onder de indruk
geraakt van hetgeen daarin op ons
afkomt.
De uitzendingen ondervinden grote
weerklank. Mink van Rijsdijk en
Daan Buddingh. de samenstellers
van de reeks, vertelden mij dat zeer
veel luisteraars reageren. Op
menigeen die nog altijd met zijn of
haar verdriet tobt. blijkt het verhaal
van anonieme mensen een heilzame
uitwerking te hebben. Men herkent
uiteraard overeenkomsten in het
leed van de anderen. Daarnaast
worden niet zelden in deze via de
radio doorgegeven ervaringen
mogelijkheden gevonden om de
eigen problemen beter te begrijpen
en te verwerken.
Dat mag de samenstellers tot
voldoening stemmen. Hun werk
blijkt zin te hebben. Tegelijkertijd
roept dit vragen op. Wie vangt de
vele rouwenden op als de serie is
afgelopen en er geen
bijstandverleners aan de telefoon
zitten, zoals nu na elke uitzending?
Dat er zo veelvuldig en intens
gereageerd wordt, bewijst dat de
gebruikelijke kanalen in het sociale
verkeer niet goed functioneren. Dat
we als samenleving blunderen en
dikwijls verstek laten gaan als
iemand ons nodig heeft. Luistert u
morgenavond maar eens naar de
aangrijpende verhalen van kinderen
die hun vader, of moeder verloren.
HILVERSUM Ondanks de bescheiden plaats, die voor de radio overbleef na de stijgende
populariteit van de televisie, worden door enthousiaste radiomakers nieuwe wegen gezocht. Dat
gebeurt soms op een manier die belangstelling verdient.
Dit keer wordt gedacht aan vor
men van het hoorspel. Het assorti
ment bevat altijd wel een goedge
maakte serie als Hollands Glorie,
maar er zijn ook spelen die heel
ïgen wegen inslaan Zo heeft de
VARA-radio vanaf vanmiddag tot
eind september een hele reeks oor
spronkelijke. dus voor deze gelegen
heid speciaal geschreven spelen in
petto
.Kind van de rekening" heet het spel
dat Dick Walda schreef voor uitzen
ding van vanmiddag drie minuten
over vier op Hilversum 2. Het is een
documentaire-spel dat overbleef van
een aantal interviews dat Dick had
met mensen die de Tweede Wereld
oorlog als kind hebben ondergaan.
Daarin kwamen kinderen van NSB-
ers aan het woord, iemand die inder
tijd de hongerwinter aan den lijve
ondervond en mensen die moesten
onderduiken omdat ze joods waren.
Dick Walda ging aan de slag na een
oproep via een kleine krar.te-
advertentie. Een moeizaam werk,
zegt hij Anoniem werden de verha
len opgetekend als korte, verhalen in
de bundel „Kind van de rekening"
dat Sjaloom te Odijk uitgeeft. Re
den van deze uitgave is, dat jongeren
van nu te weinig in contact worden
gebracht met de gebeurtenissen van
de Tweede Wereldoorlog en te weinig
worden betrokken bij de nog steeds
actuele strijd tegen het fascisme.
„Mogelijk kan een confrontatie met
leeftijdsgenoten van toen een bijdra
ge leveren aan een beter inzicht in
het gevaar van hei fascisme."
De verschillende interviews die in
verhalen zijn gegoten worden steeds
ingeleid door een samenvatting door
W Wlelek-Berg om enige uitleg te
geven in deze vaak gevoelige kwes
ties Helaas zijn na de oorlog wraak
gevoelens vaak afgereageerd op kin
deren van NSB-ers of familieleden
van personen die op een andere ma
nier „niet goed" waren
Tentoonstelling
Het boek „Kind van de rekening"
(ADVERTENTIE)
i if tl*, i
Dramaturg en regisseur Ad
Löbner.
kost twintig gulden en is functioneel
geïllustreerd met tekeningen die kin
deren in de oorlog maakten en die
zich nu bevinden in het Rijksinsti
tuut voor oorlogsdocumentatie Fo
to's en tekstfragmenten worden tot 6
mei tentoongesteld in het Amster
dams Literair Café „De Engelbe
waarder".
Volgende week woensdag. 4 mei. zendt
de VARA-radio „Een vrouw alleen"
als hoorspel uit van Ger Verrips. Een
joodse vrouw overziet haar ervarin
gen in en na de oorlog. Op de drie
woensdagen daarop volgt een trilogie
van de Engelsman Barry Bermange.
die op bijzondere wijze experimen
teert met het luisterspel. ..Ik zou graag
solliciteren" heet de eerste aflevering.
Bermange die zelf de sollicitant is
loopt vast in de bureaucratische war
winkel op een arbeidsbureau. Resul
taat is een woordenspel, dat op de
lachspieren zou werken als het ambte
lijk gezeur niet zo droevig was Van 1
juni tot 28 september volgt de science
fictionachtige serie „Paniek op Gany-
medes" van Henk van Kerkwijk, be
stemd voor jong en oud. temeer daar
jong dan vakantie heeft
Het is meer een humanitair-sociaal
spel dan een technische science
fiction. In 2177 heeft de mensheid zijn
technische mogelijkheden verruimd,
ziekten zijn overwonnen en zelfs de
dood is min of meer buitenspel gezet
De vraag is echter of de mens zichzelf
is gebleven
Een verscheidenheid van soorten
hoorspelen up de woensdagmiddag,
waarnaar al een aantal jaren geleden
werd verhuisd omdat de verwachting
leeft dat meer mensen 's middags de
radio zullen aanzetten dan 's avonds,
wanneer het slechtste tv-programma
vaak nog niet wordt ingeruild voor een
goed radio-uurtie
Groei
Een minzame Ad Löbler. van hem is
bovenstaande krasse uitspraak dan
ook beslist niet. is dramaturg en
regisseur van VARA-radio. Dat be
tekent dat hij zowel de spelen beoor
deelt en kiest als dat hij met de regie
is belast. „Toen een jaar of zes gele
den het hoorspel van de avond naar
de middag kwam werd het aantal
luisteraars bijna twee en een half
maal zo groot Het sprong van 80.000
naar 180 000. Maar verder is het ver
schrikkelijk moeilijk te beoordelen
voor wie we uitzenden. We hebben in
wezen geen idee wat het publiek
wil."
Hij vindt het wel vervelend dat in de
hele omroep wordt gewerkt met re
sultaten. „Het populaire succes
helpt je vooruit in dit bedrijf. We
moeten op ons ledental letten." Hij
vindt het daarom een gevaar dat je
gaat vasthouden aan de grootste
gemene deler Minderheden zouden
geen kans hebben. „Over het alge
meen ben ik geen liefhebber van
boekbewerkingen, maar ik streef
naar oorspronkelijke hoorspelen. Ik
hecht eraan Nederlandse auteurs in
te schakelen en met trots mag ik wel
zeggen dat ik een aantal ontdekt
heb."
Dick Walda maakte zijn radio
debuut bij de VARA. „Een vrouw
alleen" van Ger Verrips is eveneens
een radiodebuut. Zijn spel Nathalie
werd later beschreven maar eerder
uitgezonden. Andere namen vallen
als Tije Twijnstra. Martien Carton.
En op verzoek van Löbler maken
Gertie Evenhuis en Margot de Waal
samen als toetje na het jaar van de
vrouw de serie „Pantoffels en pisto
len" over Mina Kruseman. wat je
noemt een vrije vrouw die de vorige
eeuw voor de emancipatie streed.
Trilogie
Van geheel andere aard is de trilogie
van Barry Bermange. die
waarschijnlijk meer door de vakpers
dan door de doorsnee luisteraar in
dank zullen worden afgenomen. Op
mijn vraag of je zo je doel niet
voorbijschiet zegt Löbner: „Je moet
risico's durven nemen. Het werk is
zo waardevol dat je wat moet wa
gen. Zo goed als je de auteur eens
kans geeft moet je het publiek een
kans geven. En we doen dan ook een
enkele maal Iets dergelijks. We ex
perimenteren binnen de marge van
de groep die woensdagmiddags een
hoorspel verwacht.
De vraag is of Bermange met zijn
NOS-radio stelt
documentaire uit
Van een verslaggever
HILVERSUM Do radio
documentaire over suikerziekte
..met uitgemergelde kindertjes kom
je niet altijd op de tv" die de NOS-
radio vrijdagmorgen zou uitzenden,
wordt uitgesteld tot zondag 22 mei.
Vrijdag zal nu de documentaire
„vuurwerk bij een kopje thee" over
generatieconflicten worden her
haald.
Speciaal vandaag
In Van Gewest tot Gewest:
hoe kan Giethoorn een toeris
tencentrum blijven zonder het
eigen karakter te verliezen?
Ned. 1/19.04
De jeugdige „verslaggevers"
van de IKON bezoeken de koe
pelgevangenis in Breda. Daar-*
na volgt Kenmerk, dat volledig
gewijd is aan het geweld in Gua
temala (zie ook pagina 13).
Ned. 2/19.04
Klaas Jan Hindriks en Ru-
dolf Spoor presenteren een be
langwekkende documentaire
over leven en werk van
Wernher von Braun.
Ned. 1/20.35 en 22.05
In het EO-programma praat
de schilder Marcus Délanjo
over de inhoud van zijn schilde
rijen.
Ned. 2/22.00
De NCRV laat opnamen ho
ren van de zesde ronde voor het
Internationaal Operaconcours.
Hilv. 4/12.30
Twee mensen vertellen hun
jeugdherinneringen uit de oor
logsjaren in het door Dick Wal
da geschreven luisterspel Kind
van de rekening.
Hilv. 2/16.03
De geschiedenis van Perry
Barr is een spel van de succes
volle Britse schrijver Lester
Powell.
Hilv. 1/22.54
RADIO-EN TELEVISIEPROGRAMMAS
Radio vandaag
HILVERSUM I (298 ra en FW-kanalenl
TROS 7 00 Nieuws 7 02 fSl Rustig bijko
men 7 30 Nieuws 7 41 <S> Aktua-
ochlendedilie 8 30 Nieuws 8 36 Gymnas
tiek voor de huisvrouw 8 45 (S) Kom er
maar eens bij 10 00 (S) Een oude bit in
nieuwe snib 10 30 Nieuws 10.33 (S> Toefje-
l.n-rnee II 45 (Si Café-chantant 12 26 Me
dedelingen voor land- en tuinbouw 12 30
Nieuws TROS 12 41 Aklua tl 13 00 (S>
Gaarne uw mening 13.30 <S> Sport na sport.
14 00 (S) Specialiteiten a la carte, rr.ujikaal
wensprogramma 15 00 iS> Als dat zou kun
nen. verzoekplaten <15 30 Nieuwsl 16 30 (Sl
Kernpunt Overheidsvoorlichting 17 20
Tekst en uitleg NOS 17.30 Nieuws TROS
17 32 <S> Aktua magazine NOS 18 30
Nieuws TROS 18 41 (Si De een ziet het zus
en de ander zo. 19 00 (S) Muziektriptiek vnn
zeven tot tien 19 00 (S) Jazz Sir: 20 00 (S)
Fight o'clock special 21 00 (S> Krui* en Mol
22 00 <S) Een mondje Frans 22 30 Nieuws
22 40 Aktua III 22 >4 (Sl Dr geschiedenis
s an Perry Barr. hoorspel 23 55-24 00
HILVERSUM II («92 «n en FM-kanalen).
VARA 7 00 Nieuws 7 II Ochtendgymnas
tiek 7 20 In de Roodc Cirkel (8 00 Nieuws)
'i 35 Waterstanden 9 40 Schoolradio 10 00
Radioweekblad II 00 Nieuws ll 03Johan
van Minne Ombudsman 11.15 Even „te
rug"-draaien 12 00 Oudenaarde-Centraal
13 00 Nieuws 13 11 Dingen van de dag 13 30
Een middagje Stoomradio. 16 00 Nieuws.
16 03 Kind van de rekening, klankbeeld
16 35 Lichte gr 17 00 ISj Promenade Orkest.
17 35 RVU Teleac Kinderen uit taalarme
milieu's 116) Wetenschap in Beweging II
17.55 Mededelingen 18 00 Nieuws. 18 11
Dingen van de dag. 18.20 (S) Tussen start en
finisrt sport en muziek. (PP 19 00-19 10 Uit
zending van D'66) 19 30 (S) Vrije tijd. blije
Ujd radioportret 20 00 Nieuws 20 05 (S)
Radio Kamerorkest met piano: kiass en
hedendaagse muziek. 21.25 Gesprek 21 55
IS) Radiokoor oude koormuziek NOS.
22 30 Gamma van Alpha en Bèta 23 00 (S)
Met het oog op morgen, met om 23 05 Actua-
hteitenoverncht 23 20 Den Haag vandaag
en 23 52 Even ontspannen voor het slapen
gaars 23 55-24 00 Nieuws
HILVERSUM lil (445 m en FM-kanalen).
KRO 7 02 (S) Drie op je boterham 9 03 (S)
Pep-op-dne 11 03 (S) Drie draait op ver
zoek Verzoekverhalen 12 03 (S) Drie tussen
de middag om de KRO-Kiesschijf 14 03 (S)
PopconUct. De Theo Slokkinkshow met in
het 2e uur een special over Herman Brood
16 03 (Sl De Hilmeesters De Vincent van
F.ngelenshow md actualiteiten NOS 18 03
De vacaturebank 18-10 <S> NOS-maal 19 30
(Sl Langs de lijn. sport en muziek. (19.38
raardekoersem 23 02 ;S) NOS Jazz 0 02(S)
Metro s Midnight Music 1 02 (S) Take it
easy 2 02 (S) Dat wordt weer nachtwerk
4 02 7 00 (S) De achternacht
HILVERSUM IV (FM-kanalen) NCRV
7 00 Nieuws 7 02 Het levend woord. 7 08 (S)
Te Deum Laudamus. Gewijde muziek. 7 30
(S) Preludium, klass. muziek 9 00 Nieuws.
9 02 (S) Onder schooltijd. 10.00 (S) Orkestpa-
let II 10 Platennieuws. 12 00 (S) Piano-
werken uit de Romantiek. 12.30 (S) Interna
tionaal NCRV Opera Concours. 1400
Nieuws 14.02 <S> Een uur natuur,
radiomagazine over het buitenleven 15 00
(S) Ulf Hoelscher. viool en Michel Béroff.
piano klassieke muziek. 16 10-17 OO(S) Wer
ken van de Amerikaanse componist Morton
Feldman.
(9.04 NOS: Van gewest lot gewest
19.50 P.P.: Uitzending van de Boerenparti)
20.00 NOS: Oi en hoe zit het dan met Sien'
20.35 O» Wernher von Braun. documentaire
21 35 NOS: Journaal
21 50 NOS: Oen Haag vandaag
22.05 Or Wemher von Braun. vervolg
22.40 Studio Sport
TV vandaag
NEOERLANO I
9.30 NOS/NOT: SchooHelevis*
15.00 TELEAC: Dieren verzorging, les 9 (herh
15.30 AVRO: Oe holle boom kinderserie
16 20 Een bezoek aan Moueportage
16.45 Supersonc. pop-art rockmuziek
17.10 G<
16.15 TELEAC; Duits, les 4
18.45 NOS: BerebOOt
16.55 NOS: Journaal
NEDERLAND II
16.45 NOS. Kortweg
18.55 NOS: Journaal
19.04 IKON Van onze speciale verslaggevers,
gezms sene
19.29 Kenmerk
20.00 NOS: Journaal
20 25 SOCUTERA: Film van hei Nederlands
Astma loods
20.30 EO: Bekpe ze zeggen ftimreportage
21.00 Muziek en zang ut Belg*
22.00 De hand van de Meesier. fJmportrel
22.25 Democratie, mlormatie» programma
22.50 NOS: Journaal
ASTERIX EN CLEOPATRA
Door Riet Diemer
spel „Sollicitatie" iets bereikt. Löb
ner: „Luisteraars die iets zullen her
kennen zullen aangespoord worden
zich achter de loketjes niet zo te
laten behandelen. Ze worden zich
misschien bewust van de situatie.
Het stuk is in eerste instantie be
doeld als protest tegen de bureau
cratie en de kille wijze waarop de
mensen door de molen worden ge
haald. Ik vind Bermange een gewel
dig theater-vakman."
Als regisseur maakt Bermange ge
bruik van de hoorspelkem waarvoor
Löbner een lans breekt. „Er wordt
nogal eens laatdunkend gedaan
over de hoorspel-kern en de acteurs
worden beschouwd als tweede
rangs." Op mijn tegenwerping dat
een aantal vaak heel bijzonder en
vernieuwend bezig is is Löbners re
actie: „Kritiek komt dan ook mees
tal van mensen die nooit naar ze
hebben geluisterd. In de stukken
van Bermange is sprake van opzien
barende resultanten."
Dat er toekomst is voor het
hoorspel, ondanks het knabbelen
aan de zendtijd voor radio, gelooft
Löbner beslist. „Hoorspel is aan ra
dio gebonden en zolang er radio is
kan er hoorspel zijn. Een hoorspel is
nergens anders te maken." En over
de luisteraars waarmee hij te maken
heeft merkt hij tenslotte op:..We
houden een natte vinger in de wind
en proberen aan de koude kant te
voelen waar het zit."
Het warme plaatsje bij de haard en
de geuren van de dampense soep
deden de kleine Kareitje weer gauw1
bij zijn positieven komen en wat
mejuffrouw Sybila van Sorcieren
verwachtte, bleef dientengevolge
niet uit. Het kereltje sloeg namelijk
zijn oogjes op en begon met een
aantal troebele en ietwat verbaasde
blikken in het rond te werpen.
„Drink je soep uit, baasje," beval de
blonde vrouw. „Dat zal je goed
doen." „Graag mevrouw de da
me," antwoordde Kareitje en hij
vatte plichtmatig de kom beet. In
tussen spookten en dwarrelden er
allerlei vreemde gedachten doorzijn
breintje en tenslotte kon hij het niet
langer uithouden. „Mevrouw
bewgon hij stamelend. „Ik w wou.
ik d dacht, n nou ja, ik m
meende d ,d dat ik z zag
KJareltje's weinigzeggende stot-
terstroom werd toen onderbroken
door het koude lacje van Sybila. „Je
durft het niet te zeggen, hè baasje?"
sneed haar stem door de geheimzin
nige stilte van het vertrek. „Je zag
alles veranderen, hè? /En toen be
dacht je dat ik wel eens een heks
kon wezen, hè? Welnu, laat me je
dan gerust stellen, baasje. Ik bèn
ook een heks. Je had het goed ge
zien. Ouwe Sybil is mijn naam. Ouw
FERD'NAND
Sybil. Hha haha. Mar je zult heb
wel niet kwalijk nemen, dat ik,
tegenwoordig liever vertoon als
aardig jong meisje, zich noemde
Sybila van Sorcieren. Als
vrouw heb je geen leven meer^
je? Iedereen bemoeit zich meL
Ambtenaren komen om de in
verklap naar je huis gelopen en»
len je laten trekken van ah. |d
Willem en zo. Dat is niks voor fe
sen. Vandaar deze kleine en bep
wel geslaagde verandering. be|,f
je?" Kareitje begreep het
goed en daarom verslikte hij 1
bijna in zijn lekkere soep. „Ik rfi
hiet wég! dacht hij k
- 159 -
„Dat doe ik niet en Grace ziet jou
ook niet zo. Een mens heeft nu een
maal zijn geheel eigen bestemming
en de jouwe is: te doen waartoe je je
in staat voelt. Volg nu mijn raad.
beste jongen; gebruik wat Grace je
in handen heeft gegeven. Ik zeg dat
niet omdat ik het met haar eens of
oneens zou zijn. maar omdat ik weet
dat ze dan niet langer met haar
geweten te stellen heeft. Geloof me,
het heeft haar behoorlijk dwars ge
zeten."
Daarna sneden ze het onderwerp
niet meer aan, maar praatten over
andere dingen. Hun gesprek duurde
tot diep in de nacht Toen Paul
Zomdorff naar zijn kamer had ge
bracht en ze samen nog even voor
het raam gingen staan om naar de in
het maanlicht badende wei te kij
ken. waar dit op uitzag, zei Franz:
„Het is net of er hier sinds de tijd
van de Tudors niets meer is veran
derd. Toch zal dat gebeuren,
misschien na jouw tijd. of al eerder,
wie weet."
Koppig zei Paul; „Ik ben helemaal
niet bang voor veranderingen, oom
Franz. Maar besluiteloosheid kan ik
niet uitstaan."
„Wie wel. jongen? Nu, je kunt het
beste je eigen weg gaan en Grace de
hare. Ik raad je dit aan; doe wat je
het beste acht."
Paul zei hem goedennacht en ging
naar zijn kamer. Hij ging op het bed
zitten en trok zijn rijlaarzen uit die
hij bijna altijd droeg omdat hij zo
veel te paard moest zitten. Boven
dien gaf het stevige leer zijn been
wat steun, want de Transvaalse ver
wonding bezorgde hem nog wel eens
last. Hij keek om zich heen en dacht
weemoedig: „Zij heeft deze kamer
ingericht en als we hier samen wa
ren hadden we nooit ruzie. Als ik
met Claire hertrouw zal ze hem wel
veranderen. Toch kun je een vrouw
moeilijk vergeten die je in zoveel
lange winternachten in je armen
hebt gekoesterd. Franz had het over
veranderingen maar vannacht voel
ik pas hoezeer ze op komst zijn.
Toen ik kwam was alles immers ook
heel anders; Martin Codsall en Ara
bella leefden nog en die ouwe Tem
mer. Die stakkerd van een Smit liep
nog in de bossen te stropen. Simon
is in deze kamer ter wereld gekomen
en de laatste nacht dat Grace bij me
sliep heb ik hier naast haar gelegen
zonder er enig idee van te hebben
wat ze van plan was Ja, in vier Jaar
tijd is veel gebeurd Wat zullen de
komende vier jaar brengen?"
In de kastanjes langs de laan klonk
de kreet van een uil. Hij gaapte en
R. F. Delderfleld
„De Boekerij, Beam"
dacht opeens aan Claires zachte ge
zicht. haar blanke huid met de frisse
blos. Hij smeet zijn kleren uit en
stapte in bed. „Ik zal maar rustig
afwachten wat de toekomst brengt
en niets forceren," zei hij bij zichzelf,
en sliep in.
IV
Maureen O'Keefe had de pen ter
hand genomen om aan een vriendin,
een pas gepromoveerde vrouwelijke
arts te Belfast, te berichten dat ze in
september met John Rudd in het
huwelijk zou treden. Als vanzelf
vloeide uit deze mededeling een re
laas over Paul, Grace en Claire
voort. De naam Claire herinnerde
Maureen er echter aan dat er nog
een andere brief moest worden ge-
\K
schreven, dus beëindigde zetv
eerste in haar bijna onleesl
schrift abrupt. Zich inspannend
duidelijker te schrijven begon
daarna aan een brief aan Ikey.
„Beste Ikey," schreef ze, even
lachend bij de gedachte aan n
gesprek en zijn bekentenis, „ik 1
dat het tijd wordt je iets te verteL
Verbrand dit briefje maar meip
na lezing, anders moeten we all
op het matje komen als het ooif
ongeluk zou worden gevonden
heb namelijk gehoord dathz
pachtheer gaat scheiden en
Claire Derwent zal hertrouwe]
ziet er best uit. is vrolijk en
wat dikker te worden. Nu. hij is
ander mens geworden, vinden wn
kunt dus tevreden zijn. Ikey>c
beste met je. Ik hoop dat je het ie
hebt op school, tot de vakantie|d
maar weer, en beste groeten.
Maureen O'Kr
Ikey las de brief op het school]
Er waren nog vijf shillings bij
sloten, waarmee hij meteen naflt
banketbakker liep om twee
roomhoorns te kopen. Het nieu^1
de brief deed hem geweldig pij
maar toch vond hij het idee]
prettig, dat een man van vrou'
veranderen. Hij verbrandde de
zoals de arts hem had gevraai
schreef haar terug op het zonl
correspondentie-uur, ingesteli
de directie van het internaat. O
Wordt vervr-
Even puzzelen
Horizontaal: 1. water In N.-Br., 4.
kelner. 7. wiel. 8. gekheid. 10. spil
van een wiel, 12. verharde huid, 14.
toespraak. 16. losgerafelde naad, 18.
zwemvogel, 20 eminent (afk.), 21. uit
of betreffende Ierland, 23. telwoord,
25. nauwe, 27. lang en smal. 29. een
zekere, 30. boom, 32. water in Fries
land. 34. evenredig deel, 36. zwemvo
gel, 38. Europeaan, 40. rijsmiddel,
42. voertuig. 43. denkbeeld, 45.
nachtvogel, 47. viskorf, 48. prima.
Verticaal: 1. familielid, 2. bloedhuis,
3. heks. 4. aardrijkskundige aandui
ding. 5. plaats ln Zwitserland. 6.
wiel, 7 kerkgebruik. 9. gast, 11. te
ken, 13. uniek, 15. lusthof, 17. voorte
ken, 19. bijbels figuur. 22. droogo
ven, 24. eikenhout van de schil ont
doen. 26. romeins keizer, 28 oor
logsgod. 29 vulkaan. 31. edelknaap,
33. nobel. 35. zangstuk, 37. koker, 39.
zwaardvis, 41. boom. 44. titel (afk.),
46. pers. voornaamw.
Oplossing vorige puzzel:
Hor. 1. liga, 4. elan, 7. te, 8. arorr
es. 12. ram, 14. alt, 15 rot, 16. i
re, 19. molen. 22. gagel. 24 moi
men. 25. dadel. 26. leren, 28.
Ee. 31. Ase, 33. are. 35. net, 37.1
arend. 40. la. 41. park. 42 kerij
Vert. 1. Lea, 2. ga. 3. ara, 4 ent.J'
6. neo, 7. tram, 9. olm. 11. sti
melodie. 15. regeren, 17. ledel
ramee, 20. oma, 21. nel, 22. ga1:
ene, 25. dras, 27. nota, 29. ore, 3J*
33. ark, 34. enk, 36. els. 38. ar.