Bijbelse maatschappijkritiek Afgezette bisschop viert mis in Limburg Voorlopig afscheid van een uniek orgel Zwart en blank gaan samen in kerk Namibië Lefèbvre negeert Gij sen Hand vest tegen ou»., dictatuur Park Diakonie opent vakantieboerderij voor gehandicapten Een Zelfslijpend Mes,wat is dat nou weer voor uitvinding? U ziet 't vanavond opT V Scheiding kerk-staat in Zweden weer in discussie Arrestatie wegens bezit boek van Christelijk Instituut Nieuwe regeling bij stadsvernieuwing voor middenstand VANDAAG VOORBIJGANGER WOENSDAG 27 APRIL 1977 KERK Trouw/Kwartet door drs. H. W. Nusselder Het was een verrassing voor me onlangs in de serie Bijbel en Gemeente, uitg. Kok. Kampen als nr 13 een werkje aan te treffen van de hervormde pre dikant dr. B. Maarsingh geti teld ..Maatschappijkritiek in het Oude Testament", onderti tel: Het jubeljaar In eerste instantie denk je dan Past «•o n boekje wel in een serie, die uit gegeven wordt door een redactie, waarvan de achterban toch wel hoofdzakelijk in de wat rechtse hoek van de gereformeerde gezindte ge zocht moet worden, waar men in het algemeen met bekend staat om de meest wilde progressieve ideeën Een woord is maatschappijkritiek heeft daar. dacht ik. zoals trouwens bij de meeste kerkgangers in Neder land. een wat nare rebellerende klank, vooral als het dan ook nog in erband wordt gebracht met de Bijbel. Ik voor mij kan me echter wel ver heugen om het verschijnen van zo'n boekje, vooral ook omdat er een aan tal voortreffelijke dingen in gezegd worden Het geeft op een vooral in het begin vlotte en boeiende wijze een beschrijving van de achter grond. waartegen de wet op het ju beljaar gegeven werd. De ontwikke ling van een maatschappij, waarin nomaden en halfnomaden zich als veeboeren en landbouwers vestigen in het vruchtbare Palestina, tot de opkomst van het grootgrondbezit ten tijde van de koningen, waarbij tot welvaart geraakte burgers misbruik maken van het ongeluk v an hun minder fortuinlijke volksge noten door hun land op te kopen, waardoor velen tot de bedelstaf en zelfs tot slavernij vervallen Talloze voorbeelden worden aange haald vooral uit de profetenboeken, waaruit blijkt hoe de machthebbers zich verrijken ten koste van ..de steeds weerlozer geworden boeren'" Je zou kunnen zeggen: een goede beschrijving van een stuk ..klasse- strijd" óm deze Marxistische uitdrukking maar eens te gebruiken Want wat is dit anders0 Vlot Om aan dit machtsmisbruik paal en perk te stellen is de wet op bet jubel jaar gegeven, maakt dr. Maarsingh ons duidelijk U weet: de wet. die voorschreef, dat na 7 sabbatsjaren (7 x 7 jaren» de grond, die men gekocht had. weer aan de oorspronkelijke eigenaar ol zijn erfgenamen moest worden terug gegeven, en mensen, die zichzelf als slaaf hadden moeten verkopen, weer opnieuw op hun ei gen stukje grond moesten kunnen beginnen. Verhoudingen, die door het vrije spel van de maatschappelij ke krachten scheef gegroeid waren, moesten zo weer recht getrokken worden Dit alles laat zich vlot en met genoe gen lezen. Maar wat ik toch wel wat gemist heb in dit boekje is het doortrekken van de Bijbelse lijnen naar vandaag. Dr. Maarsingh zegt zelf in zijn voorwoord, dat dat het terrein is van juristen, politici, socio logen en andere specialisten. Dat moge waar zijn voor zover het de concrete uitwerking tot in de fines ses betreft, maar iets meer aandui den wat de problemen van vandaag zijn. was dacht ik. nodig geweest. Bijvoorbeeld als hij zegt op blz. 62. dat ieder een stuk grond nodig heeft, dat hij kan bewerken en waarvan de opbrengst dient om zijn gezin te on derhouden. wat zegt dat voor een industriearbeider die geen vierkante meter gTond ter beschikking heeft, maar ook geen balk van het bedrijf waar hij werkt, de zijne kan noemen 2X2 .5/ Men kan. wat mij betreft zeggen in dit soort zaken niet deskundig te zijn hoewel, waarom zou iemand zich eigenlijk moeten verdiepen in de maatschappelijke verhoudingen van het oude Israël, als hij dat niet tege lijkertijd heel concreet in verband brengt met die van vandaag? Maar goed. ook al acht men zich zelf niet competent om de problemen van vandaag op te lossen, dan had den toch zaken als vermogensaan- wasdeling. grondpolitiek. democrati sering in de bedrijven, waar onze kranten toch al enkele jaren bol van staan, op z'n minst even aangeduid moeten worden. Privé-bezit Een ander bezwaar, dat ik uiteinde lijk tegen dit boekje heb. is dat het toch wel op een bepaalde manier op de discussies in onze samenleving ingaat, bijv. als het gaat over privé- bezit en gemeenschapsbezit. Er zijn mensen, die er van uitgaan, zegt dr. Maarsingh op blz. 48. dat persoonlijk eigendom in wezen diefstal is. Welke mensen zouden dat toch zijn. denk ik bij mezelf. Zelfs de meest dogma tische Marxist heeft het alleen maar over het bezit van produktiemidde- len. waar hij bezwaar tegen heeft. Het eigen woningbezit, daar zal hij in de regel geen bezwaar tegen hebben In een land als de DDR wordt dit dan ook sterk bevorderd. Prof. K. Strijd heeft vorig jaar in zijn afscheidscollege gesproken over een Marxistisch „Vorverstandnis" (Voor oordeel) dat nodig zou zijn om de Bijbel goed te kunnen lezen. Daar valt wel het een en ander tegen in te brengen. Maar ik verdenk dr. Maar singh eigenlijk een beetje van een antisocialistisch „Vorverstandnis" (misschien wel van een liberaal „Vor verstandnis") als ik zo tussen de re gels door lees de angst voor over heidsinvloed en een toch wel wat ongenuanceerde nadruk op privé- bezit. De situatie is in 3000 jaar wel wat veranderd. Teleurstelling De grootste teleurstelling van dit boek vind ik echter, dat het zijn titel niet waar maakt: 'Maatschappijkri tiek in het Oude Testament' Toege geven: als maatschappijkritiek in Het Oude Testament komt het wel over. De normale gang van zaken bij het volk Israël, het recht van de sterkste, wordt door het jubeljaar behoorlijk op losse schroeven gezet en vervangen door een andere rege ling. Of het ooit uitgevoerd is. dat is vers 2; waarschijnlijk was het over heidsgezag meestal te zwak en de koningen, die het moesten uitvoe ren. te veel belanghebbende partij. Maar het is in elk geval geprobeerd. Maar van deze maatschappijkritiek vind ik niets meer. als de schrijver op. blz. 47 en 48 toch enkele concrete uitspraken doet. „Bezit? Ja. Koop en verkoop? Ja Zaken doen en handel drijven? Ja. Maar geen spijkerharde, meedogenloze, moordende concur rentie. Geen gaan over lijken. De ander is niet uw vijand, nee. hij is uw broeder-volksgenoot." Dit is geen maatschappijkritiek meer. maar mensen aanspreken op hun individuele verantwoordelijk heid. Dat is op z'n tijd natuurlijk ook nodig, maar wat doe je met een ver maning als „geen meedogenloze con currentie". als het bestaan van je bedrijf op het spel staat. Dan kun je toch niet anders; dan moet je toch wel een keiharde zakenman zijn. Vijanden Dr. Maarsingh herinnert er terecht aan. dat het jubeljaar begint met de Grote Verzoendag, en hij trekt er de conclusie uit. dat het een broeder feest is. waarbij men er niet van uit mag gaan, dat bepaalde mensen el- kaars natuurlijke vijanden zijn. Ik denk. dat we beter de conclusie kunnen trekken, dat werkelijke ver zoening alleen maar mogelijk is in eeA samenleving, die zo veranderd is. dat mensen geen angst meer voor elkaar hoeven te hebben. En voor die verandering diende het jubeljaar. Dat zoiets vandaag ook nog nodig is, dat heeft dr. Maarsingh verzuimd te, vertellen. Drs. H. W. Nusselder te Castricum is industriepredikant in de IJmond. WINDHOEK Na jaren van touwtrekkerij is in Namibië het sa mengaan van de zwarte en blanke lutherse kerken een feit geworden. De zwarte Verenigde Evangelische Lutherse Kerk van Namibië (Velkswa) en de blanke Duitse Evan gelisch Lutherse kerk (Delk) zullen, nu de synodes van beide kerken hebben toegestemd, een fusie aan gaan. De Velkswa heeft 300.000 le den. de Delk 15.000 leden. Volgens de president van de Velkswa. prae- ses Lukas de Vries, betekent het besluit tot fusie, dat men op veel terreinen kan gaan samenwerken, maar dat mogelijkerwijs ook nieuwe meningsverschillen ontdekt zullen worden. Het bureau buitenland van de evangelische kerk in West- Duitsland heeft ook positief gerea geerd op het besluit. Over de gevol gen van de evangelische kerk in Duitsland, zal men in Namibië moe ten beraadslagen. Onderhandelingen over het sa mengaan lopen al sinds 1969. In 1972 kwam het tot een fusie tussen de zwarte Ovambokavangokerk en de evangelisch lutherse kerk: dit sa mengaan werd de Velkswa. Een hin dernis voor een fusie tussen de Velkswa en de Delk vormde het standpunt van de Velkswa tegen de apartheidspolitiek in Zuid-Afrika. In 1975 stemde de Delk tenslotte toe in een samengaan maar alleen op grond van de bestaande federatieve Velkswa-statuten. Omdat de Velkswa inmiddels een volledige fu sie nastreefde werden de onderhan delingen vertraagd. Nu de synode van de Delk akkoord is gegaan met de voorstellen tot fusie, is de weg vrijgemaakt voor een samensmel ting. STEIN Hopelijk keert de eenheid in de rooms-katholieke kerk weer terug want ik lijd erg onder de huidige tweespalt. Dit zei' maandagavond de door de paus gesuspendeerde (afgezette) Franse aartsbisschop Lefèbvre. toen hij in de particuliere kapel van Bertha Meuleberg in het Limburgse Stein aan 21 personen het vormsel toediende Uit eén gezin waren het dne perso nen. uit andere gezinnen twee. me rendeels volwassenen uit Nederland en België Tot de vormelingen be hoorde ook de zoon van Bertha Meu leberg. de 20-jarige Jan In een lange preek tot de hooguit 150 aanwezigen zei Levèbvre geen af breuk te willen doen aan de bisschop van Roermond maar dat hij geko men was om het, ware katholieke geloof te behouden en te steunen .ïlse profeten staan er op maar wie vasthoudt aan Christus' leer van meer dan 19 eeuwen kan het einde der Ujden met het volste vertrouwen tegemoet zien. aldus de aarts bisschop Hachelijk Door de leegloop van de semenanes gaat een hachelijke situatie voor de katholieke kerk ontstaan, zo zei hij. aangezien priesters nodig zijn. Leken kunnen nu eenmaal geen ambtsbe dienaars zijn In de scholen wordt de godheid van Christus te weinig on derwezen evenals de tegenwoordig heid van Christus in de eucharistie Vals noemde hij de leer alsof alle godsdiensten de mensen tot zalig heid kunnen voeren Dit kan alleen de kerk die door Christus gesticht is Wie ter goeder trouw dwaalt kan wel zalig worden maar veel moeilijker dan de katholiek die trouw is geble ven aan het ware gelooi vanaf het roncüie van Trente. Monseigneur Lefèbvre riep alle aanwezigen tot getuige dat hij dit ware geloof bezit ..Graag had ik gewild m over eenstemming met uw bisschop te handelen, maar ik doe niets dat in strijd is met de leer van meer dan 19 eeuwen lang. die ook de leer voor de toekomst zal zijn en blijven". Desgevraagd verklaarde hij te weten dat de,bisschop van Roermond dr J Gijsen hem nadrukkelijk verboden heeft welke kerkelijke plechtigheid dan ook in het diocees Roermond te verrichten Volgens Lefèbvre hoeft hij zich evenwel van dit verbod niets ADVERTENTIE M. Lefèbvre tt -ï ai hij zich evenwel van dit verbod niets O voor geen enkel geldig motief kan TOKYO - Meer dan 1500 Zuidkore- anen. onder wie talrijke christenen, hebben tot dusver het „Handvest ter redding van de democratie en van de natie" getekend Het handvest werd eind maart door een groep Zuidkoreonen. onder wie do minees, en priesters, opgesteld en aan buitenlandse journalisten gege ven Het handvest mocht in Zuid- Korea zelf niet verspreid worden, omdat het de regering van president Park beschuldigt van schendingen van mensenrechten en van het voe ren van een dictatuur Ondanks het verbod op verspreiding gaat het handvest nog van hand tot hand. hetgeen tot gevolg heeft dat de ge heim'' politie kerkelijke medewer kers elke keer urenlang verhoort oor geen enkel geldig motief kan opgeven. Bovendien zei hij het hoogste goed in de kerk in stand te houden en gevolg te hebben gegeven aan de oproep van katholieken die trouw willen zijn aan het ware geloof en die hem nodig hebben om de sacramenten toe te dienen. Na het vormsel droeg monseigneur Lefèbvre voor de tweede keer in de kapel een hoogmis op met assisten tie van kapelaan W Kouwenbérg en de m het Franse bisdom Soisson werkzame Nederlandse pastoor H Deen Van een onzer verslaggevers HAAKSBERGEN De diakonie van de hervormde gemeente van Haaksbergen heeft aan de Buurser- beek een recreatieboerderij laten bouwen, die volledig is aangepast voor lichamelijk gehandicapten. De boerderij wordt met Pinksteren in gebruik genomen. De boerderij bevat twee aparte woongedeelten, die elk ruimte bie den aan maximaal zes personen, van wie een of meer lichamelijk ge handicapt zijn. Er kunnen dus tege lijk twee gezinnen verblijven. Een gezin kan maximaal veertien dagen over de woning beschikken, buiten het hoogseizoen eventueel langer. De aangepaste boerderij heeft de naam „Kleine Kleinsman" gekre gen. Met dit initiatief wil de her vormde diaconie van Haaksbergen families met een lichamelijk gehan dicapte in hun midden een fijne vakantie in een rustige en bosrijke omgeving bezorgen. Uiteraard moet men een gewone huurprijs betalen, maar mocht dit een bezwaar zijn. dan willen de Haaksbergse diake nen ook hieraan een mouw proberen te passen. Vanavond op Nederiand l.vóor *l nieuws van nai: tien 't Is een ei van Columbus Iedere keer wanneer het mes in de speciale kunststol- ouder wordt gestoken, sliipl het iichzelt vlijmscherp Met wand bevestiging AidviespriiS I 29l95 ^9 Vraag uw winkelier of bel Tèfa! - Veenendaal 108385-19058) voor verkoopadressen in uw omgeving STOCKHOLM Het langdurige debat over de scheiding van kerk en staat in Zweden lijkt plotseling te worden versneld, nu de sociaal-democraten van Olaf Palme in het parlement bereid lijken de kerk zover tegemoet te komen, dat een scheiding van de staat voor haar voordelig is. Volgens het voorstel van de socialis ten zou de kerk in de toekomst ge leid worden door een kerkparlement met honderd leden, die tweemaal per jaar voor een zitting van een week bijeenkomen. De Zweedse kerk zou volkskerk blijven met heel Zweden als haar werkterrein. In het uitvoerend bestuur, dat door het kerkparlement gekozen zou wor den. zou ook de aartsbisschop zitten. Verder zou de kerk zes of zeven werkgroepen krijgen met ruime be voegdheden op zijn terrein. De werkgroepen zouden zich moeten be zighouden met zending, oecumene, evangelisatie, diakonie, onderwijs en theologische vragen. Volgens het voorstel van de socialis ten zou het stelsel van kerkelijke belasting opgeheven moeten worden en zou de Zweedse staat een jaarlijk se bijdrage aan de kerk geven naast de bijdragen van de kerkleden. De kerkelijke administratie zou door de staat worden verzorgd, omdat deze daartoe de wejktuigen bezit. Het be grafeniswezen wordt door de burger lijke autoriteiten overgenomen. Het inkomensverlies dat hierdoor voor de kerk ontstaat, wordt door de staat gecompenseerd. Volgens aartsbisschop Olof Sundby kan zo'n regeling er toe leiden dat de kerkleden zich meer van de kerk gaan aantrekken, omdat het kerklid maatschap niet langer als vanzelf zou zijn. Wel verwacht de aarts bisschop dat de ledentallen van de kerk zullen slinken. AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Tele* 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 Van een onzer verslaggevers De Oosterkerk aan de Malibaan in Utrecht gaat binnenkort dicht, maar van de laatste dagen dat de kerk nog open is maakt het Utrechtse comité Samenzangdiensten gebruik om de samenzang in de kerk en de klank van het orgel vast te leggen. In juli zullen deze opnamen op twee langspeelplaten worden uit gebracht met op de hoes de geschiedenis van deze Utrechtse doleantiekerk en het Zuidne derlandse rococo-orgel. dat in 1891 na heel wat omzwervingen in deze kerk terecht kwam zoals meer mooie historische orgels (meestal van roomse kom af» in die jaren dankzij de doleantie en de daaruit voorvloeiende bouwac tiviteiten behouden bleven Dat kwam omdat juist in die jaren (en zeker bij de rooms-katholieken) een krachtige stroming gaande was om de kerken te voorzien van grotere en vooral romantischer, orgels en de veelal uit kleinere kerken meegenomen orgels niet meer aan de mode van de dag voldeden Hoe de kleine luyden precies over dit soort zaken gedacht hebben, is niet bekend en doet er ook niet zoveel toe. In elk geval kregen zij op deze manier de kans op voordelige wijze aan instrumenten voor hun kerken te komen door die afdankertjes over te nemen het nageslacht mag de doleantie ook daarvoor dankbaar zijn Het orgel in de Utrechtse Oosterkerk is in zoverre nog uniek, dat een jaar of twintig geleden orgelkenners zich verbaasd zijn gaan realiseren dat zij hier te maken hadden met één van de weinige overgebleven orgels van de Belgische orgelmaker Jean Baptiste Le Picard en het enige dat in Nederland aanwezig is. Het orgel is omstreeks 1740 gebouwd voor de Minrebroederskerk in Roermond waar schijnlijk met gebruikmaking van nog ouder materiaal. In 1797, toen tijdens de Franse over heersing de minrebroeders uit Roermond wer den verjaagd en hun kerk werd gesloten, kwam het orgel in de Munsterkerk in Roermond. Daar bleef het staan, tot het in 1890 zo verwaar loosd bleek te zijn dat een gemeentelid er goed aan meende te doen zijn kerk te verblijden met een nieuw (romantisch) orgel. Het Le Picard- orgel kwam terecht bij de orgelbouwer Franssen. Deze plaatste het in 1891 in de Oos terkerk in Utrecht, echter na een grondige verbouwing, wat nog goed te zien is aan de wonderlijke verhoudingen van het front. Ook de beelden (koning David en vier engelen) die nog in de Roermondse kerk aanwezig zijn geweest, verdwenen toen waarschijnlijk, (zie bijgaande foto). Het is de bedoeling dat de Apeldoornse orgel bouwer Ernst Leeflang het Le Picard-orgel zal restaureren en overbrengen naar de Tuin dorpkerk in Utrecht. Want de kinderen van de doleatie mogen zich dan nu niet zo erg druk maken over het cultuurbezit dat hun uit die tijd gelaten is over het orgel althans waakt gelukkig de rijksdienst voor de monumenten zorg PRETORIA Pater Dominic Scholten, de Nederlandse secretaris van de Zuidafrikaanse bisschoppen conferentie, is gearresteerd en daar na op borgsom vrijgelaten.'omdat hij in het bezit was van de verboden publicatie van het Christelijk Insti tuut in Kaapstad Torture in South Africa? Scholten heeft steeds gepleit voor aanvaarding van zwarte kinderen in de voorheen blanke rooms katholie ke scholen, een punt waar over de roomskatholieke bisschoppen over hoop liggen met de regering. De Europese vertegenwoordiging van het Christelijk Instituut die ge vestigd is in Utrecht, heeft de in Zuid-Afrika verboden brochure in het Engels herdrukt. Het boekje be vat 56 pagina's waarop berichten uit de Zuidafrikaanse kranten zijn sa mengebracht. die aantonen dat martelingen in de Zuidafrikaanse gevangenissen en in Namibië tot een systeem behoren. De brochure geeft i een lijst van mensen die in de gevan genissen zijn overleden, ten gevolge van deze martelingen. Het boekje is te bestellen door het overschrijven van 5 op girorekening 8685 van de Generale Diakonale Raad van de Nederlandse Hervormde Kerk te Utrecht. ROTTERDAM Binnenkort komt er een nieuwe regeling voor mid denstanders in gebieden in stadsvernieuwing. Zij zullen voort aan tijdelijk een aanvulling op hun inkomen kunnen krijgen, totdat het gebied geheel is vernieuwd en er weer nieuwe bewoners komen wonen. Staatssecretaris Schaefer (PvdA, volkshuisvesting) kondigde dit gis teravond aan op een PvdA-avond voor middenstanders in Rotterdam. Schaeferwertelde dat er al wel subsi dieregelingen zijn voor middenstan ders in gebieden met stadsvernieu wing. die hun zaak willen beëindi gen. Er was echter nog geen regeling voor middenstanders die juist hun bedrijf willen voortzetten. NATIONAAL •He hebt van die dingen waar je 1 voorzichtig mee moet zijn. Een mooie vrouw is niet lelijk. Ze kaït zelfs „schoon" zijn en dat woord gebruiken we zodra we het gaan opschrijven Maar een schoonheidswedstrijd isnatuurlk onzin. Sport is best leuk. Maar hf moet wel sport blijven. En je I overdrijft! 't wel als je Enith Bria in een aktualiteitenrubriek over* haar zwempak laat praten. Wat i| wegneemt, dat ze voor mijn besel groot gelijk heeft als ze de betutteling van zo'n sportbond n! neemt. Maar goed: neem nou 'ns1 begrip nationaal. Dat is ook best' aardig, 't Heeft niet zo veel om hë lijf als je kennis neemt van de i vermenging van volken en rasser maar goed. je wil samen wat, Vervelend wordt het weer als heb' alle aandacht krijgt. Meestal loof die aandacht zelfs op een oorlog q Het is een slecht teken als menset zich gaan herinneren dat ze voorj nationaal bezig moeten zijn. Merkwaardig is 't daarom nauwelijks dat zo'n nationaliteitsbesef altijd een ro i gaat spelen als het met allerlei 1 zaken minder goed gaat. Dat i onstaat er in Engeland een Nationaal Front, in Italië steken zowaar de fascisten de kop weer o en in Duitsland zijn als weer druk „zuiveringscommissies" bezig. H( wat CDA-ers zouden bij die commissies al een behoorlijk lijst) met strafpunten hebben als ook b zoiets aan de hand was. Daarom moet vrijwel al het naar voren i schuiven van zg. „nationale i waarden" die vaak helemaal ni blijken te bestaan of totaal door realiteit achterhaald zijn gewantrouwd worden. Vooral in deze maanden voor de verkiezing De herinnering aan de dertiger ja met alle mogelijke nationale fron!' en „herstellen" zijn nog altijd eei^ teken aan de wand. t Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Strijen: H. Harkemi Sint-Philipsland; te Gelselaar* Kok. laatstelijk pred. te D tinchem, leraar godsdienst te K denberg; te Oldebert: D. Vis kand. te Amsterdam, die dit berf heeft aangenomen; te St Annalafc G. van Sliedregt te Oude Tong| Bedankt voor Lemmer (toez.); Zonneberg te Heerde. kap® iheml n; tel telge^ GEREF. KERKEN Beroepen te Domburg-Westka] drs H. Hiddink. kand. te Arnhei dit beroep heeft aangenomen; ter: E. Overeem te Luttelgi Kuinre. Beroepen: te Oosterend (Texel) J de Boer te Hengelo. GERF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Zuidwolde (Gr.) en Aduard: P. J. Trimp, kand.' Kampen; te Schiedam-Pernis:B van houdt kand. te Zwijndrecht* Harkstede-Overschild: D F. Ensf kand. te Kampen: te Nieuwled en Soest-Baam J. J. Pouts£ kand. te Nijega. E GEREF. GEMEENTEN Beroepen te 's-Gravenpolder: J. Haaren te Amersfoort: te Nunspi A. W. Verhoef te Chilliwack (Ca Barabanow Ter gelegenheid van het vijfhond^ jarig jubileum van de universijj van Tübingen (West-Duitslai heeft de theologische faculteit I eredoctoraat in de theologie I leend aan de Russische kunsthif ricus Ewgenii Viktorowitsj Bara now. die bekend is om zijn kritiek? het Sowjet-bewind. Barabanow l sinds 1971 zijn werk als kunsthif ricus in Moskou niet meer de1 omdat hij een manuscript naar westen heeft gestuurd. In 1976 bliceerde het blad van de the< gische faculteit van Tübingen artikel „De esthetiek van het vra christendom", dat in het onr grondse tijdschrift Westnik was schenen. Naast Barabanow kreC nog drie personen een eredoctor in de theologie: de natuur tenschapper en filosoof prof. C Friedrich von Welzsacker. bisscl Adriano Hipolito van Nova Igu in Brazilië en de benedictijnert Laurentius Klein, die in Jeruzali werkt Georgi Vins GENEVE - Alexei BitsjkowE voorzitter van de unie van baptiL in de Sowjet-Unie heeft bekent maakt dat de gevangen zitte: baptistenprediker Georgi Vin^' veertig andere baptisten „zeer nenkort" zullen worden vrijgel^" Bitsjkow had dit vernomen vai Sowjet-autoriteiten. Hij deed 5 aankondiging tijdens een conf£ tie in Londen -

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2